4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2018. december 18-i ülésére

Tárgy:   Az önkormányzat 2019. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Csárdaszállás Község 2019. évi koncepcióját Magyarország 2019. évi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény figyelembe vételével állítottuk össze. Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni. 
 
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvető célokat, számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
Bevételek számbavétele

Központi támogatások

A/ Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 
 
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
 
1.      Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,33 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,59 fő, Csárdaszállásé pedig 1,08 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 4.946 ezer Ft. Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 6.641 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltségek 2019. évre tervezett bevételeit és kiadásait a koncepció 6. melléklete tartalmazza.
 
2.      Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás alaptámogatása
-   Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a megállapított 1.572 ezer Ft támogatás került beépítésre. 
-   Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A koncepcióba a megállapított 2.528 ezer Ft támogatás összege került beépítésre. 
-  Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 100 ezer Ft támogatás illeti meg azon önkormányzatot, ugyanis a feladaton kimutatott nettó kiadása nem haladja meg a 100 ezer Ft-ot.
-   Közutak fenntartásának támogatása – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. A koncepcióban a megállapított 1.235 ezer Ft támogatás került beépítésre.
3.      Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
A központi költségvetés  támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések a 2018. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján. A támogatás 74 ezer Ft összegben várható.
4.      Egyéb önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen megállapított támogatás összege 3.500 ezer Ft.
 
Beszámítás összege

Az A/2-4. jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2017. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 10.000 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének kiegészítésére. Csárdaszállás esetében ezen érték 48.317 Ft, így az elvárt bevételként a 2017. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át kell figyelembe vennünk. Az elvárt bevétel összege 7.985 ezer Ft. A település-üzemeltetési feladatok, lakott külterülettel kapcsolatos feladatok és egyéb kötelező önkormányzati feladatok alapján meghatározott 9.009 ezer támogatás összegéhez viszonyítva az elvárt bevétel 7.985 ezer Ft. 2019. évben az önkormányzatot 1024 ezer Ft központi támogatás illeti meg. (A 2018. évben a központi költségvetési törvény az önkormányzat részére 1128 ezer Ft összegű központi támogatást biztosított.)
 
B/. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
 
Ebben a kategóriában a törvény alapján a támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 48.317 Ft, ebből az következik, hogy az önkormányzat a törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban. 

C/. A települési önkormányzat szociális feladatainak támogatása
 
A települési Önkormányzat szociális feladatai körében 2019. évben is működteti falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 3.100 ezer Ft támogatást biztosít. Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az önkormányzat 13 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 988 ezer Ft támogatásban részesül. A gyermekétkeztetés feladat körében az önkormányzat a 14 fő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatása keretében várhatóan 253 ezer Ft összegű támogatásban részesül.
 
D/. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás költségvetési törvény szerinti összege 1.800 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés feladatokra kell fordítani.
 
Saját bevételek 

1. Közhatalmi bevételek
 
A helyi adó bevételként az önkormányzat 28.200 ezer Ft összeggel számol, az előző évihez képest az iparűzési adó 1.000 ezer Ft-tal több és az építményadó bevételnél mintegy 500 ezer Ft-tal kevesebbet tervez.
Gépjárműadó bevételből az önkormányzatot megillető bevétel 40 %, a központi költségvetést megillető rész 60%. Tervezett önkormányzati bevétel 1.500 ezer Ft.
A Mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele 2.200 ezer Ft összegben várható.
 
2. Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek 
Az Önkormányzati lakások tervezett lakbér bevétele 2.200 ezer Ft, az előző évi szinten várható. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel 2.700 ezer Ft.
 
3. Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 1.575 ezer Ft.
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről

1. Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. 2019. évben a Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 15 fő alkalmazását, az összevont szociális programelem keretében 7 fő foglalkoztatását, illetve a hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 2 fő 6 órás foglalkoztatását tervezi 100 %-os támogatással. Az Önkormányzat 2019 évben összesen 24 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi, melyhez 34.896 Ft összegű Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala általi támogatás várható.
2. A Mezei Őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatásra számol.
3. Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 1.540 ezer Ft.
 
Felhalmozási célú bevételek

Az önkormányzat a Vidékfejlesztési Program keretében a Kisezüsti út felújítására 100.000 ezer Ft támogatást nyert.
Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel 360 ezer Ft.
 
Az önkormányzat 2019. évi bevételeinek tervezett részletes kimutatását 2. és 3. melléklet tartalmazza.
 
Kiadások számbavétele

A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
 
Működési kiadások

Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását, illetve a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét.
 
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2019. évben is tervezi a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (zöldterület gazdálkodás, közutak karbantartás) tervezi elvégezni.
Az önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében mezőőri szolgálatot működtet, 1 fő mezőőr közalkalmazott foglalkoztatásával.
Az önkormányzat a kulturális feladatai körében nyilvános mozgó könyvtárat működtet a Békés Megyei Tudásházzal együttműködve.
Az Önkormányzat 2019. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot 1 fő falugondnok közalkalmazott foglalkoztatásával. Az önkormányzatnak biztosítani kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését, valamint a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetését.
Az önkormányzat 2019. évi koncepciója összeállítása során a közalkalmazottak és köztisztviselők személyi juttatásának alakulását a kormány által meghatározott garantált bérminimum összege határozza meg. (180.500 Ft-ról 202.000 Ft-ra növekszik).
 
Az elmúlt években a települési támogatás bevezetésével jelentősen átalakult az önkormányzatok segélyezési feladata. A települési támogatás körébe tartozó lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerült az önkormányzati segélyezés hatáskörébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a Kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közfoglalkoztatottként.
 
Az önkormányzat működési kiadásait feladatonként, kormányzati funkciónként az 5. melléklet mutatja be.
 
Felhalmozási kiadások

A koncepció jelenleg fejlesztési kiadásként az önkormányzat a felújítások között az ALFÖLDVÍZ Zrt-vel kötött szerződés alapján a 2019. évben esedékes ivóvíz rekonstrukciós kiadást tervez 2160 ezer Ft összegben. A Kisezüsti út felújításának a Vidékfejlesztési Program keretébe elnyert pályázat 116.591 Ft összegű tervezett kiadást tartalmazza, melyből az önkormányzati saját erő 16.591 ezer Ft. Az önkormányzat Tűzfalvédelmi szoftver licenc díjának fedezetére 200 ezer Ft-ot különít el. A lakáskölcsönre fordítható kiadás összegét 800 ezer Ft összegben határozza meg.
 
Az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
Az önkormányzat 2019. évi tervezett felhalmozott kiadásait a koncepció 7. melléklete mutatja be.
 
A 2019. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
 
Megnevezés
Összeg ezer Ft-ban
Működési bevételek
94.954
Felhalmozási bevételek
100360
Finanszírozási bevételek
23.981
Bevételek összesen
219.295
Működési kiadások
99.544
Felhalmozási kiadások
119.751
Finanszírozási kiadások
0
Kiadások összesen
219.295
Forrás hiány
0
 
A koncepció jelenleg 23.981 Ft összegű finanszírozási bevételt (előző évi költségvetési maradványt) tartalmaz, feladattal terhelten. Az önkormányzat 2018. évi gazdálkodása maradványának összege jelenleg nem ismert. 2018. október 31.-i pénzkészlete 87.111 ezer Ft volt, mely alapján arra lehet következtetni, hogy jelentős maradvánnyal fog rendelkezni, mellyel 2019. évi költségvetési pozícióját fogja javítani.
 
A 2019. évi költségvetési rendelet összeállítása során az önkormányzatnak a szabad pénzmaradványa terhére szükséges megvizsgálni azt, hogy a Vidékfejlesztési Program keretében elnyert pályázat keretében megvalósítandó Kisezüsti út felújítása érdekében mennyi további saját forrást tud biztosítani. A projekt megvalósítása során két eredménytelen közbeszerzési eljárás lefolytatására került sor. Az eljárások eredménytelenségének oka az volt, hogy a kivitelezésre az árajánlattevők árajánlatának mindegyike meghaladta a rendelkezésre álló anyagi fedezet összegét (az első eljárás alkalmával 20,5 millió Ft összeggel, a második eljárás alkalmával 73,5 millió Ft összeggel).
 
Az önkormányzat részére több jogszabály ír elő 2019. évre vonatkozó kötelezettségeket, melynek fedezetére az önkormányzat 2018. évi költségvetési maradványa nyújthat fedezetet:
 
-         A közművelődési törvény alapján el kell készíteni az önkormányzat közművelődési rendeletét, melyben a közművelődési alapszolgáltatások megszervezésének helyszínén a közösségi színtér biztosítása érdekében személyi és tárgyi feltételek biztosítását írja elő. Az önkormányzat a közösségi színtér működése érdekében középfokú közművelődési szakképzettséggel rendelkező személy alkalmazását írja elő. 2019. évben ha az előírt végzettséget megszerzi a jelenleg a könyvtárban dolgozó közalkalmazott, akkor szeretné az önkormányzat alkalmazni. A közművelődési törvény alapján az előírt tárgyi feltételek közül 1 db projektor vásárlása válik szükségessé.
 
-         A környezet védelméről szóló törvény az önkormányzat részére új környezetvédelmi program elkészítését írja elő, melynek felmerülő költségét is biztosítani szükséges 2019. évi költségvetésben, melynek várható költsége 500 ezer Ft.
 
-         A jelenleg hatályos a települési koncepcióról, az integrált települési fejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközök, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményről szóló 314/2012.(XI. 8.) Kormányrendelet 45.§. (1) bekezdése szerint a 2012. december 31-én hatályban lévő településrendezési eszköz 2019. december 31-ig alkalmazható. Az önkormányzatnak 2019. évben új településrendezési tervet kell készíttetnie ahhoz, hogy a jogszabályi előírásoknak eleget tudjon tenni.

Az Önkormányzat köztemetőjének nyilvántartására a temető felméréséhez digitalizáló program és térkép készítés költsége várhatóan 500 ezer Ft.
 
Az összeállított koncepció számadatai alapján megállapítható, hogy az önkormányzat tárgyévben keletkező működési bevétele biztosítja működési kiadásait. A tervezett felhalmozási kiadások forrására az önkormányzat előző években felhalmozott költségvetési maradványa nyújt fedezetet. Az önkormányzat 2019. évi költségvetési egyensúlyát a koncepció 1. mellékletében az önkormányzat költségvetési mérlege mutatja be.
 
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2019. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását. 

Döntési javaslat

"Az önkormányzat 2019. évi költségvetési koncepciója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

a)Csárdaszállás Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2019. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 219.295 ezer forint bevételi főösszeggel (ezen belül 94.954 ezer forint működési bevétel, 100.360 ezer forint felhalmozási bevétel, 23.981 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 219.295 ezer forint kiadási főösszeggel (ezen belül 99.544 ezer forint működési kiadás és 119.751 ezer forint felhalmozási kiadás) alkalmasnak ítéli, hogy a 2019. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
b) Felkéri a jegyzőt, hogy a költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során a következő alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatok működtetésének,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat.
 
 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe