1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2018. november 27-i ülésére
2018. november 27-i ülésére
Tárgy: | A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló önkormányzati rendelet módosítása (II. forduló) | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A törvényességi felügyeleti eljárás során a kormányhivatal részéről szakmai segítségnyújtással keretében javaslat fogalmazódott meg Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 10/2014. (VIII. 7.) önkormányzati rendeletének módosításával kapcsolatban (Továbbiakban: Rendelet). A rendelet egyes részei nem felelnek meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatában foglaltaknak.
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozata kimondja, hogy a közterület-használat önkormányzati hatósági ügy, a magánjogi szabályoknak elsősorban a közigazgatási szerződési kapcsolat háttérjogaként van jelentőségük.
A jelenleg hatályos Rendelet nem önkormányzati hatósági ügyként kezeli a közterület-használatát, hanem polgárjogi szerződéses kapcsolatként. A Rendelet értelmében a tulajdonos képviseletében a polgármester köt bérleti szerződést a közterület használójával.
A Kúria Önkormányzati Tanácsának határozatában foglaltaknak való megfelelés érdekében módosítási javaslat került előterjesztésre.
Az októberi Képviselő-testületi ülésen a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 10/2014. (VIII. 7.) önkormányzati rendeletének módosítására tett javaslatok elfogadásra kerültek.
A jogalkotási törvény (a továbbiakban. Jat) értelmében megalkotásra kerülő jogszabály előzetes hatásvizsgálatának eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése határozza meg, hogy a jogszabály előkészítőjének a hatásvizsgálat során milyen szempontokat kell vizsgálnia, melyre tekintettel a rendeletmódosítás várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom.
1. A rendelet megalkotásának társadalmi, gazdasági hatásai közvetve érvényesülnek.
2. A rendeletalkotás környezeti, egészségügyi, követelményei nem határozhatók meg, úgy, ahogy az adminisztrációt csökkentő hatásai sem.
3. A rendelet módosítását törvényességi felügyeleti eljárás tette szükségessé.
E nélkül a rendelet egyes részei nem felelnének meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatában foglaltaknak.
4. A rendelet módosítás alkalmazásához szükséges személyi feltételekkel az önkormányzat rendelkezik. Az ehhez szükséges tárgyi és pénzügyi feltételek nem határozhatók meg. Többletterhet a rendelet alkalmazása nem jelent.
…./2018. (….) önkormányzati rendelet
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 10/2015. (VIII. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A tervezet legfőbb szabályozási feladata, hogy a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatának megfelelően a közterület-használat önkormányzati hatósági ügyként kezelje. Meghatározza az engedély nélküli közterület használat esetén az eljárási szabályokat, valamint a jogkövetkezményeket.
Részletes indokolás
1. §- 10. §. A rendelet a közterület használatát polgárjogi szerződés kapcsolatként, bérleti jogviszony keretében kezeli. A rendelet tervezetben a bérleti jogviszony helyébe az engedély lép be. Az engedély megadása határozat formájában történik. Az engedélyt a polgármester adja ki.
4-7 alcímek. A rendeletet kiegészítő alcímek az engedély nélküli közterület használat esetén az eljárás szabályait tartalmazza, illetve az alkalmazandó jogkövetkezményeket határozza meg.
15. § A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől a rendelet-tervezet elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelettervezet szerint a rendelet módosítását. | |
"Rendelet módosítás"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: rendelet alkotás és szabályozás
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
.../…... (...) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 10/2015. (VIII. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról
(tervezet)
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. § - ában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
4.a Az engedély nélküli közterület használat jogkövetkezményei
21/A. § Aki a közterületet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő módon, illetve azt meghaladó mértékben használja, köteles a hatóság felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, és az eredeti állapotot helyreállítani.
21/B. § Aki a közterület használatára vonatkozó rendelkezéseket megszegi vagy megkerüli, és a cselekmény súlyosabb jogszabályi elbírálás alá nem esik, ez ellen közigazgatási hatósági eljárást kell lefolytatni.
21/C. § A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal megbízott ügyintézői ellenőrizhetik, a közigazgatási hatósági eljárást hivatalból kell lefolytatni.
21/D. § A rendelet alapján a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatására a Képviselő-testület a hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át.
21/E. § (1) A közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetőjével szemben a közigazgatási hatósági eljárás:
a) valamely cselekményben megnyilvánuló magatartás esetén a cselekmény elkövetésétől számított 30 napon belül,
b) mulasztásban megnyilvánuló magatartás esetén a jogszerű teljesítésre nyitva álló határidő lejártától számított 60 napon belül,
c) jogellenes állapot fenntartásában megnyilvánuló magatartás esetén a jogellenes állapot észleléstől számított 60 napon belül indítható meg.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott határidők elteltét követően a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt eljárás nem indítható.
21/F. § (1) Aki az e rendeletben meghatározott közterület-használat szabályainak betartását elmulasztja százötvenezer forintig terjedő közigazgatási bírsággal sújtható, a közterület-felügyelő ötvenezer forintig terjedő helyszíni bírságot szabhat ki.
(2) A közigazgatási bírságot a magatartás elkövetője a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül, helyszíni bírságot a bírság kiszabását követő 30 napon belül a Gyomaendrőd Város Önkormányzata pénztárába történő befizetéssel vagy a banki átutalással az Önkormányzat pénzforgalmi számlájára köteles teljesíteni.
21/G. §Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet esetén a bírságot annak vezetőjével szemben kell kiszabni, kivéve, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a közösségi együttélést sértő magatartást egyértelműen azonosíthatóan más személy követte el.
21/H. A kiszabásra kerülő bírság mértékének megállapításánál figyelembe kell venni
a) a közterület-használat alapvető szabályait sértő magatartás súlyát és a felróhatóság mértékét, és
b) az érintett vagyoni helyzetét és jövedelmi viszonyait, amennyiben azok a hatóság rendelkezésére álló adatokból megállapíthatóak.
2. § Az ÖR. 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„10. § (1) A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához engedély szükséges.”
3. § Az ÖR. 11. § „Közterület-haszálatra bérleti szerződést kell kötni.” mondat helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:”
4. § Az ÖR. 13. § „Nem köthető bérleti szerződés, ha a használat” mondat helyébe a következő rendelkezés lép:
„13. § Nem adható közterület-használati engedély, ha a használat:”
5. § Az ÖR. 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell az engedélyt beszerezni.”
6. § Az ÖR. 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell az engedélyt beszerezni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.”
7. § Az ÖR. 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„17. § (3) A (2) bekezdésben foglalt esetekben használó köteles a terület használatára engedélyt beszerezni az önkormányzattól.”
8. § Az ÖR. 1. § „bérleti szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép.
9. § Az ÖR. 16. § (4) bekezdés „szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép.
10. § Az ÖR. 19. §-a„szerződés csak fél éves tartamára köthető” szövegrész helyébe az „engedély csak fél éves tartamára adható” szövegrész lép.
11. § Az ÖR. 20. (1) bekezdése „szerződésben” szövegrész helyébe az „engedélyben” szöveg lép.
12. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2018. 12. 31.
Felelős: Petneházi Bálintné
Hivatali felelős: Csényi István