2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. november 26-i ülésére
2019. november 26-i ülésére
Tárgy: | A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | dr. Csordás Ádám | |
Előterjesztő: | Nagy Zsolt Sándorné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdése értelmében a képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
A fenti jogszabályi rendelkezésre tekintettel, a Képviselő-testület a 2019. október 22. napi alakuló ülésen, a 103/2019. (X. 22.) Csárdaszállás. Kt. határozatával megbízta az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság), hogy a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) felülvizsgálatát végezze el és a felülvizsgálat eredményét összefoglaló jelentést, vagy szükség szerint a módosító rendelet-tervezetet terjessze be a képviselő-testület novemberi ülésére.
A Bizottság és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal elvégezte az SZMSZ felülvizsgálatát, melyet követően összeállította az SZMSZ módosításáról szóló …/2019. (…) önkormányzati rendelet-tervezetet.
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
1. A módosítás gazdasági, költségvetési hatást nem eredményez.
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. A módosítás adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet elfogadása az adminisztrációs terheket nem növeli.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzat a rendelet-tervezet elfogadásával eleget tesz jogszabály által előírt kötelezettségének.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló …/2019. (….) önkormányzati rendelet-tervezet
Általános indokolása
A 2019. október 13. napján tartott helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával új Képviselő-testület alakult meg, mely öt éves időszakra kapott felhatalmazást. A képviselő-testület az Mötv. rendelkezéseinek megfelelően köteles az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotni vagy felülvizsgálni a szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.
A Bizottság a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal szakemberei közreműködésével felülvizsgálta a hatályos szervezeti és működési szabályzatot. A felülvizsgálat során a Bizottság megállapította, hogy a rendelet átfogó módosítása nem indokolt, ugyanakkor a normaszöveg számos rendelkezését módosítani, valamint hatályon kívül helyezni szükséges.
A módosítások, hatályon kívül helyező rendelkezések oka az alaprendeletben talált logikai, nyelvtani hibák javítása, valamint a jogalkotónak az általa alkotott jogszabályok utólagos tartalmi felülvizsgálatából adódó folyamatos kötelezettsége.
Részletes indokolás
az 1– 5. §-hoz
A módosító rendelet 1-5. §-a az alaprendelet szerkezeti egységeit újraszabályozó rendelkezéseit tartalmazza, mely módosítások oka a módosítással érintett rendelkezések logikai, nyelvtani felülvizsgálatán és azok jogharmonizációján alapul.
a 6. §-hoz
A rendelet 6. §-a a belső ellenőrzés ellátáshoz szükséges jogi keretet módosítja.
a 7-8. §-hoz
A rendelet 7. és 8. §-a a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét, és a vagyonnyilatkozat-tétel átadására vonatkozó rendelkezéseket határozza meg.
a 9-11. §-hoz
A rendelet 9. §-a az alaprendelet 5. mellékletét, a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett munkakörök felsorolását határozza meg.
A rendelet 10. §-a az alaprendelet 6. mellékletét, a Csárdaszállás Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását tartalmazó tevékenységi listát egészíti ki egy új kormányzati funkcióval.
A rendelet 11. §-a az alaprendelet 7. mellékletét, a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit tartalmazó módosított listát tartalmazza.
a 12. §-hoz
A módosító rendelet 12. §-a az alaprendeletben egyszerű szövegcserés módosító rendelkezéssel módosított rendelkezéseit tartalmazza.
a 13. §-hoz
A rendelet 13. §-a rendelkezik a módosító rendelet hatályba lépésének és hatályvesztésének napjáról, valamint az alaprendelet normaszövegének azon rendelkezéseiről, melyek a módosító rendelet következtében hatályukat vesztik.
Mindezekre tekintettel javaslom, hogy a Képviselő-testület az előterjesztést tárgyalja meg, és a rendelet-tervezetet fogadja el.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: rendelet alkotás és szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének …/2019. (…) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésében foglalt kötelezettsége teljesítése céljából, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § (6) A Képviselő-testületet a 2019. október 13. napján tartott önkormányzati választásokat követően 4 fő egyéni listán képviselő, továbbá a lakosság által közvetlenül megválasztott polgármester alkotja. A megválasztott képviselők száma 5.”
2. § Az Ör. 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (2) A polgármester az önkormányzat képviselete során, illetve saját hatáskörében eljárva a hivatalos levelezésére állami címerrel, protokolláris levelezésre a község címerével ellátott bélyegzőket használ. A bélyegzők „Csárdaszállás Községi” valamint az „Önkormányzat” feliratokat, valamint a „Csárdaszállás Község Polgármestere” feliratokat tartalmazzák. A protokolláris iratokon, okleveleken használható az önkormányzat pecsétjét szimbolizáló szárazbélyegző lenyomat is.
3. § Az Ör. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (2) A képviselő-testület vagy helyi népszavazás dönt az önként vállalt feladatok köréről, a feladat ellátásának időtartamáról és a feladat megoldásának formájáról.”
4. § Az Ör. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (3) Nem kötelező és más szerv hatáskörébe nem tartozó feladat felvállalásáról legkésőbb a költségvetési rendelet-tervezet benyújtásakor dönthet a Képviselő-testület. Évközben a folyó költségvetésre is hatással bíró feladat ellátása önkéntesen csak indokolt esetben vállalható fel a forrás egyidejű megjelölésével.”
5. § Az Ör. 29. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. § (7) A nem képviselő bizottsági tag a megválasztásától számított 30 napon belül, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított harminc napon belül az önkormányzati képviselőre vonatkozó szabályok szerint vagyonnyilatkozatot köteles tenni.”
6. § Az Ör. 41. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„41. § (2) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei belső ellenőrzési feladatait külső szolgáltató útján látja el.
7. § Az Ör. 42. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„42. § A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségeket szabályozó jogszabály alapján vagyonnyilatkozat tételre kötelezettek körét az SZMSZ 5. melléklete tartalmazza.”
8. § Az Ör. 43. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„43. § (1) A 42. §-ban vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettnek a vagyonnyilatkozatát a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal személyzeti ügyintézőjének kell átadnia.”
9. § Az Ör. 5. melléklete helyébe a rendelet 1. melléklete lép.
10. § Az Ör. 6. melléklete helyébe a rendelet 2. melléklete lép.
11. § Az Ör. 7. melléklete helyébe a rendelet 3. melléklete lép.
12. § (1) Az Ör. 11. § (8) bekezdésében a „bizottság tervezett időpontját” szövegrész helyébe a „bizottsági ülés tervezett időpontját” szöveg lép.
(2) Az Ör. 30. § (1) bekezdésben a „főállásban” szövegrész helyébe a „társadalmi megbízatásban” szöveg lép.
(3) Az Ör. 40. § (1) bekezdésben az „Az éves beszámoló felülvizsgálata során az önkormányzat:” szövegrész helyébe az „Az éves beszámoló keretei között az önkormányzat:” szöveg lép.
(4) Az Ör. 41. § (3) bekezdésében az „októberi” szövegrész helyébe a „novemberi” szöveg lép.
13. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti
a) az Ör. 11. § (8) bekezdésében a „A bizottság elnöke a bizottság rendes ülést megelőző 10. és 8. nap közötti időpontra hívja össze.” szövegrésze,
b) az Ör. 13. § (3) bekezdés b) pontja,
c) az Ör. 22. § (1) bekezdése,
d) az Ör. 29. § (4a) bekezdése,
e) az Ör. 30. § (4) bekezdése,
f) az Ör. 31. § (3) bekezdése,
g) az Ör. 35.§-a,
h) az Ör. 40. § (1) bekezdés d) pontja,
i) az Ör. 40. § (2) – (4) bekezdése,
j) az Ör. 40. § (5) bekezdésének a „A költségvetési szerveket számszaki beszámolójuk és szakmai működésük elbírálásáról, annak jóváhagyásáról írásban értesíti.” szövegrésze,
k) az Ör. 2. melléklet 1.) pont „Mezőőri szolgálat, lakossági telefon kiadások tovább számlázása”, „Ápolási díj: méltányossági” és „Temetési kölcsön” sorai,
l) az Ör. 4. melléklete.
1. melléklet az …/2019. (…) önkormányzati rendelethez
[5. melléklet a 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez]
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett munkakörökről
Jegyző,
Aljegyző,
Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda vezetője,
Térségi Szociális Gondozási Központ vezetője,
Az önkormányzat által megbízott könyvvizsgáló
Aljegyző,
Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda vezetője,
Térségi Szociális Gondozási Központ vezetője,
Az önkormányzat által megbízott könyvvizsgáló
2. melléklet az …/2019. (...) önkormányzati rendelethez
[6. melléklet a 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez]
Csárdaszállás Községi Önkormányzat közfeladatai kormányzati funkció szerinti besorolása
ALAPTEVÉKENYSÉGI SZAKÁGAZAT:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Csárdaszállás Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
A | B | |
1 | 011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
2 | 013320 | Köztemető-fenntartás és működtetés |
3 | 013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
4 | 022010 | Polgári honvédelem ágazati feladatai, lakosság felkészítése |
5 | 031030 | Közterület rendjének fenntartása |
6 | 032010 | Tűz- és katasztrófavédelem igazgatása |
7 | 041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
8 | 041232 | Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás |
9 | 041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
10 | 041236 | Országos közfoglalkoztatási program |
11 | 041237 | Közfoglalkoztatási mintaprogram |
12 | 045120 | Út, autópálya építése |
13 | 045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
14 | 045161 | Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása |
15 | 047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
16 | 051040 | Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása |
17 | 063080 | Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
18 | 064010 | Közvilágítás |
19 | 066010 | Zöldterület-kezelés |
20 | 062020 | Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
21 | 066020 | Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
22 | 076062 | Település-egészségügyi feladatok |
23 | 082044 | Könyvtári szolgáltatások |
24 | 082091 | Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztés |
25 | 082092 | Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
26 | 091140 | Óvodai nevelés ellátás működtetési feladatai |
27 | 096015 | Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
28 | 104037 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
29 | 104042 | Család és gyermekjóléti szolgáltatások |
30 | 104043 | Család és gyermekjóléti központ |
31 | 106010 | Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
32 | 107055 | Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
33 | 107080 | Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |
3. melléklet az …/2019. (…) önkormányzati rendelethez
[7. melléklet a 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez]
A kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei
1. lakossági folyószámlával nem rendelkező munkavállalók és ellátottak szociális juttatásának kifizetése,
2. igazgatás-szolgáltatási díjak,
3. vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
4. egyéb előre nem látható, működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések a gazdasági szervezet vezetőjének engedélyével
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal