1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2020. június 26-i ülésére
2020. június 26-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi zárszámadási rendelete | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Nagy Zsolt Sándorné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §. alapján elkészült Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi költségvetésének beszámolója.
A feladatellátás általános értékelése
Csárdaszállás Községi Önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján az igazgatási feladatokat 2013. január 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége útján látja el.
Az Önkormányzat 2019. évben is működtette a mezőőri szolgálatot 1 fő közalkalmazott alkalmazásával, aki a település egészén látta el feladatát. A mezőőri szolgálat működéséhez az önkormányzat a központi költségvetésből támogatásban részesült, valamint mezőőri járulékot szed be.
A falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat 1 fő közalkalmazott munkavégzésével szintén a település egész területén látta el feladatát. A falugondnoki szolgálat feladathoz az önkormányzat állami támogatásban részesül.
A település működtet könyvtárat, melynek feladatait egy kulturális közfoglalkoztatott végzi. A könyvtár mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a települési hulladék kezelése, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatok ellátása, valamint a település közvilágításának biztosítása. Az önkormányzat a községgazdálkodás keretében gondoskodik az önkormányzatok bérlakásainak fenntartásáról, hasznosítja az üresen álló ingatlanait, biztosítja a közkifolyók üzemeltetését.
Az Önkormányzat a településen óvodai nevelési feladatot is ellát, a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda keretei között.
A település alsó tagozatos tanulóinak nevelése a KLIK gyomaendrődi tankerületének fenntartásában lévő Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium Intézményében történik. Az önkormányzat kötelező feladata a gyermekek étkeztetésének biztosítása.
Az önkormányzat egyik legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása. A település lakosságszáma évről évre csökken. 2010-ben még 505 fő élt Csárdaszálláson, 2019. január 1-jén viszont már csak 431 fő volt a település állandó lakosainak létszáma. Az önkormányzat az elvándorlás megakadályozása érdekében több támogatást és kedvezményt próbál biztosítani, melyek az alábbiak:
- A településen letelepedők részére kamatmentes lakásvásárlási visszatérítendő támogatást nyújt 200 ezer Ft összegben.
- Az önkormányzat településen élő családok részére újszülött gyermekenként 25 ezer Ft támogatást nyújt.
- Bérlakást biztosít.
Bevételek és kiadások alakulása
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a település 2019. évi költségvetését a 2/2019. (II.13.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2019. évben 4 alkalommal került sor, mely változás pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
A 2019. évi előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
A költségvetés eredeti bevételi és kiadási főösszege 284.274 ezer Ft, melyből 84.929 ezer Ft költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány.
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 293.600 ezer Ft. A tárgyévi kiadási módosított előirányzaton belül 1.245 ezer Ft működési tartalék, illetve 51.675 ezer Ft felhalmozási célú tartalék előirányzat szerepel.
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2019. évben az alábbiak szerint alakultak:
Adatok ezer forintban
Megnevezés
|
2019. évi eredeti
előirányzat
|
2019. évi módosított előirányzat
|
2019. évi
Teljesítés
|
Teljesítés %
|
Bevételek
|
|
|
|
|
Intézményi működési bevétel
|
8.945
|
9.695
|
6.138
|
63,3
|
Önkormányzati lakások lakbér bevétele
|
2.200
|
2200
|
2.060
|
93,6
|
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
46.238
|
48.468
|
40.797
|
84,1
|
Működésre átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
|
54
|
54
|
0
|
0,0
|
Iparűzési adó
|
26.000
|
26.000
|
21.054
|
80,9
|
Építmény adó
|
3.000
|
3.000
|
2.989
|
99,6
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
600
|
600
|
560
|
93,3
|
Pótlékok, bírságok bevétele
|
100
|
100
|
19
|
19,0
|
Gépjármű adó
|
1.500
|
1.770
|
1.769
|
99,9
|
Szabálysértési bírság
|
0
|
0
|
0
|
0,0
|
Mezőőri járulék bevétele
|
2.200
|
2.200
|
2.127
|
96,6
|
Helyi jövedéki adó
|
0
|
0
|
0
|
0,0
|
Közhatalmi bevételek összesen
|
33.400
|
33.670
|
28.518
|
84,6
|
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
|
7.215
|
8.745
|
8.744
|
99,9
|
Működési bevételek összesen
|
98.052
|
102.832
|
86.257
|
83,8
|
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért értékesítés
|
0
|
250
|
250
|
100,0
|
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
100.893
|
104.860
|
73.309
|
69,9
|
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson kívülről
|
400
|
400
|
324
|
81,0
|
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök
|
|
|
|
|
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
|
0
|
0
|
0
|
0,0
|
Felhalmozási bevételek összesen
|
101.293
|
105510
|
73883
|
70,5
|
Finanszírozási bevétel-működési célú
|
7.367
|
7.696
|
7.696
|
100,0
|
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
|
77.562
|
77.562
|
77.561
|
99,9
|
Tárgyévi bevételek összesen
|
284.274
|
293.600
|
245.397
|
83,5
|
Kiadások
|
|
|
|
|
Személyi juttatás
|
47.767
|
53.054
|
44.886
|
84,6
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
6.126
|
7.002
|
5.646
|
80,6
|
Dologi kiadás
|
37.297
|
36.403
|
25.769
|
70,7
|
Működési célú támogatásértékű kiadás
|
9.002
|
9.070
|
8.948
|
98,6
|
Működési célú pénze. átadás államháztartáson kívülre
|
800
|
800
|
521
|
65,1
|
Működési célú tartalék
|
2.575
|
1.245
|
0
|
0,0
|
Ellátottak pénzbeli ellátása
|
1.570
|
1.570
|
1.114
|
70,9
|
Működési kiadás összesen
|
105.137
|
109.144
|
86.884
|
79,6
|
Felújítás
|
115.296
|
124.473
|
120.679
|
96,9
|
Beruházás
|
1.886
|
7.226
|
6.057
|
83,8
|
Egyéb felhalmozási kiadás
|
800
|
800
|
400
|
50,0
|
Felhalmozási célú tartalék
|
60.893
|
51.675
|
0
|
|
Felhalmozási kiadás összesen
|
178.855
|
184.174
|
127.136
|
69,0
|
Finanszírozási kiadások
|
282
|
282
|
282
|
100,0
|
Tárgyévi kiadások összesen
|
284.274
|
293.600
|
214.302
|
72,9
|
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2019. évi költségvetési bevételének módosított előirányzatát 83,5 %-ban, kiadásait 72,9 %-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:
Az Önkormányzat működésének bevétele 83,5 %-ban teljesült. Az Önkormányzat működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 7.215 ezer Ft összegű állami támogatásban részesült.
Az Önkormányzat részére 2019. évre település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 5.435 ezer Ft támogatás (zöldterület gazdálkodáshoz 1.572 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatására 2.528 ezer Ft, köztemető fenntartásra 100 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.235 ezer Ft), az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 3.500 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 74 ezer Ft támogatás, mindösszesen 9.009 ezer Ft állami támogatás került megállapításra. Ezen támogatás összegét a központi költségvetési törvény alapján csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel az önkormányzatok adóerő-képessége alapján kerül meghatározásra, melynek összege a 2018. évi iparűzési adóalap alapján 7.985 ezer Ft. 2019. évben az önkormányzatot megillető támogatás 1024 ezer Ft.
Az önkormányzat feladatmutatók alapján a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 3.100 ezer Ft támogatásban részesült, gyermekétkeztetési feladatokhoz 1.218 ezer Ft összegű támogatásban, a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatására 183 ezer Ft összegű támogatásban, szociális ágazati pótlék és kiegészítő pótlék kifizetéséhez 269 ezer Ft támogatásban részesült. Az önkormányzat a közművelődési feladatokra 1.800 ezer Ft összegű támogatásra volt jogosult.
Az önkormányzat a Magyar Faluprogram keretében a falugondnoki szolgálatok országos bővítéséhez 1.150 ezer Ft összegű támogatásban részesült, melyet a település által fenntartott falu és tanyagondnoki szolgálat működése érdekében használhatott fel 2019. évben.
A szociális feladatok jogcímen állami támogatásban a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok részesülhetnek. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 48.317 Ft, így az önkormányzat a központi költségvetési törvény alapján nem részesült ilyen jogcímen támogatásban.
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 84,6 %-ban teljesültek.
Adóbevételek teljesülése:
Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
Adatok ezer forintban
Adónem
|
2019. évi eredeti előirányzat
|
2019. évi módosított előirányzat
|
2019. évi teljesített
bevétel
|
Teljesülés %-a
eredeti előirányzathoz
|
Építményadó
|
3.000
|
3.000
|
2.989
|
99,6
|
Kommunális adó
|
600
|
600
|
560
|
93,3
|
Iparűzési adó
|
26.000
|
26.000
|
21.054
|
80,9
|
Gépjárműadó
|
1.500
|
1.770
|
1.769
|
99,9
|
Pótlék és bírság
|
100
|
100
|
19
|
19,0
|
Összesen:
|
31.200
|
31.470
|
26.391
|
83,8
|
Az adóbevételek a tervezetthez képest 83,8 %-ban teljesültek. Ez 5.079 ezer Ft-tal kevesebb, mint a tervezett éves bevétel. Az önkormányzat adóbevétel kiesése abból adódik, hogy az előírt adófizetési kötelezettség nem került befizetésre. Az önkormányzatnak a 2019. évre vonatkozóan az 1 főre jutó adóerő képessége 48.317 Ft-ról 49.744 Ft-ra növekedett.
Az adóhátralékok alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Adatok ezer forintban
Adónem
|
Nyitó hátralék 2019.01.01.
|
Záró hátralék 2019.12.31.
|
Változás
|
Építményadó
|
13.724
|
15.347
|
1.623
|
Magánszem. kommunális
adója
|
375
|
414
|
39
|
Vállalkozók kommunális adója
|
21
|
21
|
0
|
Iparűzési adó
|
27.435
|
34.013
|
6.578
|
Gépjárműadó
|
1.574
|
1.623
|
49
|
Pótlék
|
35.054
|
36.093
|
1.039
|
Bírság
|
6.369
|
6.369
|
0
|
Összesen:
|
84.552
|
93.880
|
9.328
|
2019. év végéig 9.328 ezer forinttal nőtt az adóhátralék a 2019. év elején fennálló adóhátralék összeghez képest. A hátralék növekedését főleg az építményadóban és az iparűzési adóban keletkezett hátralék növekedése okozza.Az összes hátralék 84,4 %-a 79.242 ezer Ft, egy Kft tartozása, mely felszámolás alatt áll 2010. évtől kezdve. Ezen hátraléknak a behajtására az önkormányzati adóhatóságnak már nincs lehetősége, a Kft. felszámolása 2015. november 18-án befejeződött, a kimutatott adóhátralékot várhatóan 2020. évben tudja az adóhatóság törölni elévülés miatt. Az önkormányzat által behajtható hátralék összege 14.638 ezer Ft, mely összeg az előző évihez képest 5.587 ezer Ft-tal növekedett.
Az önkormányzat adóerő-képességének alakulása során, megállapítható, hogy a felszámolás alatt álló vállalkozás tartozásai a tárgyévi adóerő-képesség alakulását nem befolyásolják, mivel a felszámolás kezdetekor (2010. évben) beadott iparűzési adó záró bevallásuk 0 Ft fizetési kötelezettséget mutatott. Az adóerő-képesség megállapításakor mindig a legutolsó lezárt bevallási időszakra (2019. évre vonatkozóan a 2018. évre) beadott adóbevallások adatai kerülnek beszámításra.
2016. január 1. napjával az adótartozások végrehajtásához való jog az eddigi öt évről négy évre csökkent. Ez még szorosabbá tette a végrehajtási cselekmény elvégzésének időszakát. 2019. évben a következő összegű adótartozások kerültek leírásra elévülés miatt: építményadó 685 ezer Ft, magánszemélyek kommunális adója 26 ezer Ft, iparűzési adó 79 ezer Ft, gépjárműadó 49 ezer Ft, pótlék 106 ezer Ft, összesen 945 ezer Ft.
Az Önkormányzat saját működési bevételei 83,8 %-ban teljesültek. A Start munkaprogram keretében megtermelt mezőgazdasági késztermékek értékesítésének bevétele 129,3 %-ban teljesült. Az önkormányzat bérleti díj bevétele 54,4 %-ban ( Az Alföldvíz Zrt a 2018. II. félévére kiszámlázott 512 ezer Ft + ÁFA bérleti díját pénzügyi problémái miatt nem rendezte), az önkormányzati lakások lakbérbevétele 93,9 %-ban teljesült.
A működési célú támogatás értékű bevétel 70,0 %-ban teljesült. Az önkormányzatnál 40.797 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevétel realizálódott. A közfoglalkoztatás támogatása 30.083 ezer Ft, a mezőőri szolgálat működtetési támogatása 810 ezer Ft, a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódóan 1.731 ezer Ft földalapú támogatás, nyári diákmunka foglalkoztatásának támogatása 200 ezer Ft, a Regionális hulladékkezelő Kft. által megfizetett bérleti díj települést megillető része 97 ezer Ft volt. Az önkormányzat részére a Humán fejlesztések támogatására az EFOF pályázat keretében 7876 ezer Ft támogatás kiutalásra került.
A felhalmozási célú bevételek 73.883 ezer Ft összegben 70,0 %-ban teljesültek. A lakáskölcsön törlesztése 324 ezer Ft összegben, 81 %-ban teljesült. Az Önkormányzat a Kisezüsti út felújítására a Vidékfejlesztési Program keretében 100.000 ezer Ft összegű támogatásban részesült, melyből a támogatási hatóság 47.222 támogatási előleget biztosított az önkormányzat részére, valamint az első kifizetési kérelem alapján 21.228 ezer Ft támogatás kiutalásra került. Az önkormányzat 68.451 ezer Ft támogatást kapott meg a projekttel kapcsolatban. A beszámolás időszakában a projekttel kapcsolatos elszámolás, és záró beszámoló megtörtént. Az önkormányzat által megelőlegezett 31.549 ezer Ft összegű támogatást a Támogató Hatóság még nem került kiutalásra. A Békési Kistérségi Társulás Informatikai hálózat (GVOP,HURO) üzemeltetése, hasznosítása során befolyó bevételből a Társulásnál szabad pénzeszközök jelentkeztek. A Társulás megállapodás alapján a Társulás pénzeszközeit a társult településeken megvalósuló fejlesztésekre nyújthat támogatást. Az önkormányzatunkat Társulás hálózati vagyon felosztásának aránya alapján 893 ezer Ft összegű támogatás illette meg, melynek összegét az önkormányzat a Kisezüsti út felújítására használta fel.
Az Önkormányzat a Magyar Faluprogram keretében 3966 ezer Ft összegű támogatásban részesült eszközvásárlásra, mely összegből 3924 ezer Ft-ért Fűnyíró traktort vásárolt.
Az Önkormányzatnak 2019. évet megelőzően 84.929 E Ft összegű maradványa keletkezett, mely összeg a 2019. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta. Az Önkormányzat 2019. évben 329 ezer Ft összegű finanszírozási bevételben részesült, mely összeget a 2020. évi állami támogatás megelőlegezésére kapott a decemberi bérek kifizetéséhez. A 2018. évi maradványból 7367 ezer Ft a feladattal terhelt, melyből
· 5.142 ezer Ft működési célú maradvány a közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2018. december, 2019. január és 2018. február havi bér kiadáshoz kapcsolódik,
· 372 ezer Ft a téli rezsicsökkentés támogatása, mely összeget 2019. december 31-ig használhatott fel az önkormányzat,
· 1.435 ezer Ft az önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének 2018. évi működési kiegészítő támogatása,
· 282 ezer Ft 2019. évi állami támogatás megelőlegezésének visszafizetése,
· 136 ezer Ft a Humán szolgáltatások fejlesztése EFOP pályázat keretében 2018. évben kiutalt, fel nem használt része.
Az önkormányzat a felhalmozási célú 77.562 ezer Ft összegű maradványból
· 16.591 ezer Ft pályázati saját erőt, valamint a 7.285 ezer Ft többletforrást biztosított a Kisezüsti út felújítására,
· 2.011 ezer Ft az önkormányzati fejlesztések kiadására lett fordítva.
· 51.675 fejlesztési céltartalékként megmaradó összeg.
Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:
Az Önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 72,9 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadások 79,6 %-os teljesítést mutat, a tervezett felhalmozási kiadások 69,0 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 84,6 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében 2 fő közalkalmazott (a mezőőr és a falugondnok) személyi juttatása a garantált bérminimum növekedésével változott, az alapilletményen felül bruttó 200-200 ezer Ft (járulékkal terhelt) béren kívüli juttatásban részesültek. A falugondnok szociális ágazati összevont ágazati és kiegészítő pótlékban is részesült, melynek összeget állami támogatás finanszírozta. A személyi juttatások között került elszámolásra a főállású polgármester, a tiszteletdíjas alpolgármester, valamint 3 fő képviselő juttatása. A főállású polgármester az alapilletményen felül bruttó 150 ezer Ft (járulékkal növelt) béren kívüli cafetéria juttatásban részesült.
Az önkormányzatnak 2019. évben is lehetősége volt a közmunkaprogram keretében a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltsége támogatásával 24 fő közfoglalkoztatott alkalmazására. A közfoglalkoztatási mintaprogram keretében átlagosan 14 fő mezőgazdasági tevékenységet végzett. A szociális programjában átlagosan 7 fő foglalkozására került sor. A hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében átlagosan 2fő vett részt. Az önkormányzat a közfoglalkozás támogatása 100 %-os mértékű volt. A közmunkaprogram keretében átlagosan 23 fő vett részt.
A munkaadókat terhelő járulék 80,6 %-ban teljesült. Szociális hozzájárulás címén 2019.július 1-től 19,5%-ról 17,5%-ra csökkent a járulékfizetési kötelezettség a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkozás bérköltsége továbbra is 50%-os járulék kedvezményben részesült. A béren kívüli juttatásokat 34,5 %-os közteher,19,5-%-os szociális hozzájárulás és 15 %-os munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó terhelte.
A dologi kiadások tervezett módosított előirányzatának 70,7 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek az önkormányzat bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások. A településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások nagyrészt a közfoglalkozás keretében valósultak meg.
A működési célú támogatásértékű kiadások 98,6 %-ban teljesültek, ezen kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadásai kiegészítését tartalmazza.
Az alábbi táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének 2019. évben felmerült kiadásait és realizálódott bevételeit tartalmazza a Csárdaszállás Községi Önkormányzat kiegészítő támogatásának elszámolásához.
Adatok ezer Ft-ban
Kiadások
|
Összeg
|
Személyi juttatás
|
8.935
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
1.716
|
Dologi kiadás
|
1.357
|
Jegyző bér+járulék lakosságarányos része
|
376
|
Kiadás összesen
|
12.384
|
Bevétel
|
|
Saját bevétel
|
7
|
Működési állami támogatás
|
4.946
|
Bértámogatása
|
717
|
Önkormányzati hozzájárulás
|
6.714
|
Bevétel
|
12.384
|
2019. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége működési kiadása 12.384 ezer Ft összegben merült fel (Személyi juttatás 8.935 Ft, munkaadókat terhelő járulék 1.716 ezer Ft, a jegyző bér+járuléka lakosságszám arányosan 376 ezer Ft, valamint dologi kiadás 1.357 ezer Ft). 2019. évben az Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal csárdaszállási kirendeltsége működéséhez 2019. évre 4.946 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,11 fő köztisztviselői létszámra. A kirendeltségnek 7 ezer Ft saját bevétele realizálódott. A kirendeltség dolgozói részére bértámogatás jogcímen az állam 717 ezer Ft összegű támogatást biztosított. A Csárdaszállás Községi Önkormányzat a Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének a 2019. évi működési kiadásait az elszámolás alapján 6.714 ezer Ft összegű Önkormányzati hozzájárulással kellett kiegészíteni. Az önkormányzat 2019. évben 5159 ezer Ft összegű támogatást utalt Gyomaendrőd Önkormányzata részére. A 2019. évi elszámolás során 1.555 ezer Ft összegű kiegészítő támogatás 2020. évben lett pénzügyileg teljesítve.
Civil szervezetek 521 ezer Ft támogatásban részesültek:
- 400 ezer Ft Csárdaszállás Szabadidősport Klub működési támogatására,
- 100 ezer Ft Mezőberényi Polgárőr Egyesület működési támogatására,
- 21 ezer Ft Falugondnokok Duna-Tisza Közi Egyesülete működési támogatására.
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 1.114 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 6 újszülött támogatására 125 ezer Ft került kifizetésre ünnepélyes keretek közt. 28 fő részére összesen 280 ezer Ft összegben beiskolázási támogatás pénzbeli kifizetésére került sor, települési támogatás jogcímen 606 ezer Ft (lakásfenntartási támogatás) lett kifizetve. Az önkormányzat 2018. évben 372 ezer Ft összegű fűtési támogatásban részesült, melyből 31 család részére tudott támogatást nyújtani.
Felújítások
Az önkormányzat fejlesztési kiadásai teljesítésére 126.736 ezer Ft összegben, 69,0 %-os mértékben került sor. A beszámolás időszakába felújítás 120.679 ezer Ft összegben valósult meg. Az önkormányzat a Vidékfejlesztési Program a külterületi helyi közutak, fejlesztése, önkormányzati utak kezeléséhez, állapotjavításához, karbantartásához felhívására pályázatot nyújtott be a Kisezüsti út felújítására. A pályázat elbírálása eredményeként az önkormányzat 100 millió összegű Európai Uniós támogatásban részesült, melyhez 16,5 millió Ft összegű saját forrást kellett biztosítania. A Kisezüsti út felújítására lefolytatott 2 közbeszerzési eljárás eredménytelen volt, mert a felhívásra benyújtott legkedvezőbb árajánlat is jelentősen meghaladta a pályázatban biztosított összeget. A beszámolás időszakában lezajlott a 3. közbeszerzési eljárás, mely eredményes volt. Az önkormányzat biztosította a megvalósításhoz szükséges további 7.977ezer Ft többletköltség forrását fejlesztési céltartalékából. Az önkormányzat a kivitelezővel 2019. március 14-én megkötötte a kivitelezési szerződés. A beszámolás időszakában a Kisezüsti út felújítás 119.518 ezer Ft összegű kivitelezése befejeződött, melyből támogatás terhére 95.362 ezer Ft, saját erőből pedig 24.156 ezer Ft lett elszámolva.
Az Aföldvíz Zrt által üzemeltetett víz és csatornahálózat rekontsrukciójára 101 ezer Ft összegben került sor. Az önkormányzat a Magyar Faluprogram felhívására pályázatot nyújtott be, melynek keretében 800 ezer Ft tervezési költség a Győzelem utca felújítására, a köztemető felújítására 80 ezer Ft, Kistérségi Óvoda felújítására 100 ezer Ft, járdaépítés tervezési költség 80 ezer Ft összeg merült fel.
Az önkormányzat beruházásokra 6.057 ezer Ft összegben költött. Az önkormányzat 405 ezer Ft összegben 1 db számítógépet és 1 db kártyaolvasót vásárolt az igazgatási feladatához a 2019. január 1-tól bevezetésre került ASP rendszer alkalmazásához. Az önkormányzat 2019. októberi választásokat követően a képviselők részére 689 ezer Ft összegben hordozhatós számítógépet vásárolt. Az önkormányzat 95 ezer Ft összegben programot vásárolt a köztemető adatainak nyilvántartásához. 167 ezer Ft összegben 2 db hangfal vásárlására került sor a közművelődési feladat ellátására, valamint 192 ezer Ft összegben 1 db projektor vásárlására került sor a közösségi szintér a tárgyi feltételek biztosítására. A Magyar Faluprogram keretében 3.924 ezer Ft összegben Fűnyíró traktor vásárlása került sor. A Falugondnoki szolgálat bővítéséhez kapott 1.150 ezer Ft összegű támogatásból 585 ezer Ft összegben a szolgálat működése érdekében tárgyi eszközöket vásárolt (189 ezer Ft Laptop, 199 ezer Ft Teakályha, 68 ezer Ft komplexor és magasnyomású mosó, 73 ezer Ft telefon, 56 ezer Ft női kerékpár).
A beszámoló időszakában az önkormányzat egy házaspár részére 400 ezer Ft összegű lakáskölcsönt nyújtott.
Az Önkormányzat maradványának alakulása
Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtása során 31.095 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből 2019. évi költségvetése tervezésekor 7.284 ezer Ft összegben feladattal terhelten lett megtervezve: az alábbi feladatok lettek meghatározva:
1. 6.913 ezer Ft működési célú maradvány a közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2019. december, 2020. január és 2020. február havi bér kiadáshoz kapcsolódik,
2. 42 ezer Ft Magyar Faluprogram eszközfejlesztés belterületi közterület karbantartása projekt keretében elnyert támogatásból a nyilvánosság biztosítására elkülönített összeg
3. 329 ezer Ft 2020. évi állami támogatás megelőlegezésének visszafizetése,
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2019. évben 712.709 ezer Ft-ról 785.522 ezer Ft-ra növekedett. 2019. évben megvalósult felújítások és fejlesztések összesen 99.788 ezer Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 26.976 ezer Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat immateriális javai 835 ezer Ft-ról 510 ezer Ft-ra csökkentek. 2019. évben a temető nyilvántartó program 75 ezer Ft-tal növelte, 400 ezer Ft elszámolt terv szerinti értékcsökkenés pedig csökkentette az immateriális javak összegét. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
Csárdaszállás Községi Önkormányzata 2019. január 1-én 3.596 ezer Ft részesedéssel rendelkezett, egyrészt az Alföldvíz Zrt-ben 3.346 ezer Ft összegben, valamint a Gyomaközszolg Kft-ben 250 ezer Ft összegben. A Gyomaközszolg Kft 2019. évben megszűnt, ezért 250 ezer Ft összegű részesedése a megszűnés miatt bevételként megtérült az önkormányzat részére.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat. Az évek során megfelelő tartalék keletkezett, melyből finanszírozni tudja fejlesztési elképzeléseit. Amennyiben pályázat útján megfelelő forráshoz tud jutni, a pályázathoz szükséges saját erőt éves költségvetéséből képes kigazdálkodni.
Előzetes hatásvizsgálat
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy stabil gazdálkodást biztosított a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az önkormányzatnál a központi költségvetési törvény alapján meghatározott állami támogatás várhatóan az elkövetkezendő években sem növekszik számottevően, ugyanis az ezt befolyásoló adóerő-képesség növekedést mutat. A 2019. évi zárszámadási rendelet 31.095 ezer Ft maradványt tartalmaz, mely összeg a település 2020. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
A településen élők a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségének támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet. A településüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erőből kellene megoldania.
Környezeti és egészségi hatás:
A megalkotásra kerülő zárszámadási rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a településüzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak voltak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
A zárszámadási rendeletet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
A település 2019. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi zárszámadási rendeletéhez
Az 1.§-ban meghatározott 245.397 ezer Ft bevételi főösszeg és a 214.302 ezer Ft kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
A 2.§-ban meghatározott bevétel az ellátandó feladatok elvégzése során realizálódott bevételeket tartalmazza.
A 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti ténylegesen befolyt bevételek jogcímenként lettek kimutatva.
A 4.§.-ban meghatározott 86.884 ezer Ft összegű önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5. § a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6. § az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
A rendelet 7.§- 15.§.-aiban bemutatott kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
A beszámolót készítette Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK 180217.
Kérem a Képviselő-testületet a Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi zárszámadási rendelete"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2020. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtásáról
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzatnak (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2019. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 245.397 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 214.302 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek összegének teljesítése 86.257 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek összegének teljesítése 73.883 ezer forint
c) működési célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 7.696 ezer forint,
d) felhalmozási célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 77.561 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 86.884 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 44.886 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 5.646 ezer forint,
c) dologi kiadás 25.769 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 8.948 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 521 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.114 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 127.136 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 120.679 ezer forint,
b) beruházási kiadás 6.057 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 400 ezer forint.
(3) A finanszírozási kiadások összege 282 ezer forint.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
8. § Az Önkormányzat 2019. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8. melléklet tartalmazza.
9. § Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2019-2022. években a 9. melléklet mutatja be.
10. § Az Önkormányzat 2019. évi maradványa 31.095 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
11. § Az önkormányzat 2019. december 31-i állapot szerinti vagyona 789.378 ezer forint, a vagyonkimutatását a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 12. melléklet tartalmazza.
13. § Az önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 13. melléklet tartalmazza.
14. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalásról nem rendelkezett.
15. § Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem nyújtott.
16.§ Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Békési Kistérségi Társulás által 2019 évben nyújtott felhalmozási célú támogatás felhasználása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: támogatás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete a Békési Kistérségi Társulás 2/2019.(I.29.) sz. határozata alapján az Informatikai hálózat hasznosításából származó, szabadon felhasználható, kötelezettséggel nem érintett IRU bevétel terhére az önkormányzat részére nyújtott 892.122 Ft összegű fejlesztési célú támogatást 2019. évben a Kisezüsti út felújítása saját erejének részbeni fedezetére használta fel.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: