1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2021. szeptember 28-i ülésére
2021. szeptember 28-i ülésére
Tárgy: | A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet megalkotása | |
Készítette: | dr. Csordás Ádám | |
Előterjesztő: | Pap-Szabó Katalin jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szmsz) módosítása az alábbi okokból szükséges:
1. A Magyar Államkincstár 2020. július 22-én megkezdett átfogó szabályszerűségi pénzügyi vizsgálatának záró ellenőrzési jelentése elkészült. Az ellenőrzés kiterjedt Gyomaendrőd Város Önkormányzata és az irányítása alatt álló költségvetési szervek, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, Gyomaendrőd Város Nemzetiségi Önkormányzatai, Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás és az általa irányított költségvetési szervek számviteli szabályok szerinti könyvvezetési kötelezettségének, valamint az Áht. 70. alcím alapján teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének és a 2020. éves költségvetési beszámoló megbízható, valós összképének vizsgálatára.
Csárdaszállás Község vonatkozásában az ellenőrzésben foglalt megállapítások, valamint az elkészült intézkedési terv alapján, szükséges az Szmsz kiegészítése, a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII.29.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdésben előírtakat figyelembe véve.
Az idézett jogszabály kimondja, hogy a közfeladatot ellátó szerv vezetője a szerv szervezeti és működési szabályzatában határozza meg az iratkezelés szervezeti rendjét, az iratkezelésre, valamint az azzal összefüggő tevékenységekre vonatkozó feladat- és hatásköröket, továbbá kijelöli az iratkezelés felügyeletét ellátó vezetőt.
Jelen megállapításnak az Szmsz kiegészítésével a Képviselő-testület eleget tud tenni.
2. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 22. § értelmében, a jogalkotó köteles az általa megalkotott jogszabály tartalmát utólag és folyamatosan vizsgálni. Helyi önkormányzati rendeletek esetén a Jat. 22. § (2) bekezdése értelmében a feladat címzettje a település jegyzője.
A Jat. 22. § (1) bekezdése alapján, a jogszabály tartalmának vizsgálata kiterjed az elavult, szükségtelenné vált, a jogrendszer egységébe nem illeszkedő,a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható,a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagyaz indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító, a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására.
Ennek keretében a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője elvégezte az Szmsz tartalmi vizsgálatát, melynek következtében az Szmsz 2. melléklet 24. pontjának módosítása vált szükségessé.
Fentiekre tekintettel elkészült a döntési javaslat szerinti módosító rendelet-tervezet, mely rendeletnek a megalkotásával kíván a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal eleget tenni a jogszabályon és az ellenőrzés alapján készült intézkedési tervben foglalt kötelezettségeinek.
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
1. A módosításnak gazdasági, költségvetési hatása: nincs
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei: nincs
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: nem releváns
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
…/2021. (…….) önkormányzati rendelet
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolása:
A módosító rendelet megalkotásával aktualizálásra kerül a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet, így az annak tartalmában bekövetkező változások jogbiztonságot eredményeznek, annak hatálybalépése a jogrendszer egységébe történő lehető legjobb illeszkedést, a közösségi szabályok alkalmazhatóságát idézi elő.
A Képviselő-testület a módosító rendelettel pótolja továbbá a Magyar Államkincstár ellenőrzésében megállapított hiányosságokat is.
Részletes indokolása:
Az 1. § indokolása:
Az 1. § a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII.29.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdésben előírtakat figyelembe véve kiegészíti az alaprendeletet az iratkezelési szabályokra vonatkozó kötelező tartalmi elemekkel.
A 2. § indokolása:
A 2. § elvégzi a szükséges módosítást az alaprendelet 2. mellékeltében.
A 3. § indokolása:
A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés és a rendelet-tervezet megvitatására, valamint a módosító rendelet megalkotására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 24. a) pontját az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság az alábbiak szerint javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek: „kötelezettséget vállalhat, és előirányzatot képezhet a költségvetésben nem tervezett, nem halasztható többletkiadásokra, esetenként 2 millió Ft értékhatárig, forrás megjelöléssel és beszámolási kötelezettséggel” | |
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: általános ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/2021. (…. ...) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésében foglalt kötelezettsége teljesítése céljából, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 33. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
„(7) A közös önkormányzati hivatal működésére vonatkozóan az iratkezelés szervezeti rendjét, az iratkezelésre, valamint az azzal összefüggő tevékenységekre vonatkozó feladat- és hatásköröket a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal egyedi iratkezelési szabályzatáról szóló 4/2019. (VI. 1.) jegyzői szabályzat tartalmazza.”
2. §
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
3. §
Ez a rendelet 2021. október 1-jén lép hatályba.
1. melléklet
1. A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 24. pontja helyébe a következő pont lép:
„24. A mindenkor hatályos önkormányzati költségvetési rendeletben a Képviselő-testület felhatalmazza (egyben kötelez, a végrehajtást követően a Képviselő-testületet a soron következő testületi ülésen tájékoztassa.):
a) kötelezettséget vállalhat, és előirányzatot képezhet a költségvetésben nem tervezett, nem halasztható többletkiadásokra, esetenként 2 millió Ft értékhatárig, forrás megjelöléssel és beszámolási kötelezettséggel,
b) önállóan jogosult engedélyezni esetenként 5 millió Ft értékhatárig a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítást,
c) gazdasági szempontok figyelembevétele mellett – a Képviselő-testület által meghatározott folyószámlahitel kereten belül – ha szükséges, a hitel felvételéről gondoskodjon.
d) Az ideiglenes szabad forrásokat hozam elérése érdekében államilag garantált értékpapírba fektesse be.”
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal