4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2021. december 16-i ülésére

Tárgy:   Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Harkai Károly
Előterjesztő:   Nagy Zsolt Sándorné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Csárdaszállás Község 2022. évi koncepcióját Magyarország 2022. évi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény figyelembe vételével állítottuk össze. Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
 
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvető célokat, számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
 
 
Bevételek számbavétele
 
Központi támogatások
 
A/ Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
 
1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása 5.495.500 Ft/fő
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,66 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,87 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 6.284 ezer Ft. Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a Gyomaendrődi Közös önkormányzati Hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 10.633 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltségek 2022. évre tervezett bevételeit és kiadásait a koncepció 6. melléklete tartalmazza.
 
2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás alaptámogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján 25.200 Ft/ha támogatás illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a megállapított 1.777 ezer Ft támogatás került beépítésre.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A koncepcióba a megállapított 2.528 ezer Ft támogatás összege került beépítésre.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 100 ezer Ft támogatás illeti meg azon önkormányzatot, de mivel az önkormányzat 2020. évi beszámolója alapján kimutatott kiadás is figyelembe vételre került, ezért az önkormányzatot megillető támogatás 974 ezer Ft.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 235.000 Ft/km. A koncepcióban a megállapított 1.278 ezer Ft támogatás került beépítésre.
 
3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
A központi költségvetés  támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések a 2021. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján. A támogatás 71 ezer Ft összegben várható.
 
4. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen megállapított támogatás összege 4.500 ezer Ft.
 
 
B/. A települési önkormányzat szociális feladatainak támogatása
 
A települési Önkormányzat szociális feladatai körében 2022. évben is működtet falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 4.591 ezer Ft támogatást biztosít. Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az önkormányzat 9 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 1.137 ezer Ft támogatásban részesül. A gyermekétkeztetés feladat körében az önkormányzat a 12 fő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatása keretében várhatóan 236 ezer Ft összegű támogatásban részesül.
 
 
C/. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás költségvetési törvény szerinti összege 2.270 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés feladatokra kell fordítani.
 
Saját bevételek 
 
1. Közhatalmi bevételek
A helyi adó bevételként az önkormányzat 19.700 ezer Ft összeggel számol.
2020. évben a veszélyhelyzet kihirdetésével az önkormányzatot megillető gépjárműadó bevétel 100 %-a a központi költségvetést illeti meg, így 2021. és 2022. évben is.
A mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele az előző évhez hasonlóan 2.200 ezer Ft összegben várható.
 
2. Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek
Az Önkormányzati lakások tervezett lakbérbevétele 2.200 ezer Ft, az előző évi szinten várható. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel 3.700 ezer Ft.
 
3. Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 2.108 ezer Ft, mely összeg az előző évhez képest növekedést mutat. 2022. évben a mezőgazdasági program keretében a művelésre kerülő területek nagysága mintegy 400 m2-rel nő, melynek oka, hogy egy haszonbérbe adott területet visszavesz az Önkormányzat.
 
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
 
1. Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. A Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 10 fő alkalmazását, az összevont szociális programelem keretében 10 fő foglalkoztatását, illetve a hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 5 fő foglalkoztatását tervezi 100 %-os támogatással. Az önkormányzat 2022. évben összesen 25 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi, melyhez 29.537 ezer Ft összegű Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala általi támogatás várható.
 
2. A mezei őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatásra számol.
 
3. Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 400 ezer Ft.
 
 
Felhalmozási célú bevételek
 
Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel 520 ezer Ft
Az önkormányzat 2022. évi bevételeinek tervezett részletes kimutatását a 2. és 3. melléklet tartalmazza.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
 
 
Működési kiadások
 
Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását. Az önkormányzat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét biztosítja.
 
A bérköltségek meghatározásánál a 2022-re elfogadott 260.000 Ft összegű garantált bérminimum került beépítésre. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 15,5 %-ról 13 %-ra csökken. A köztisztviselői illetményalap kalkulált bruttó összege: 66.550 Ft, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
 
Az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága 2021. december 13-án nyújtotta be zárószavazásra az Egyes kulturális tárgyú és egyéb törvények módosításáról szóló T/17669. számú törvényjavaslatot, amelyben módosításra javasolja a polgármesterek díjazását és költségtérítését (Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 71. § (1)-(2), (4) bekezdések). Azt az Országgyűlés várhatóan december 14-én tárgyalja. Annak elfogadása esetén 1.482 ezer Ft többletköltség jelentkezik, mely összeg a koncepcióba beépítésre került.
 
Az Önkormányzat részére a muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi törvény, valamint a kapcsolódó 20/2018. (VII.9.) EMMI rendelet előírja, hogy minden községben legalább közösségi színteret kötelező működtetni, ahol a feladatellátó a közművelődési alapszolgáltatások zavartalan biztosítása érdekében legalább egy, legalább középfokú közművelődési szakképzettséggel (szakképesítéssel) rendelkező szakembert köteles foglalkoztatni. A Nemzeti Művelődési Intézet a települések közösségi életének fejlesztése érdekében elindította a Közművelődési Foglalkoztatási és Képzési Programot. Az Intézet 2021. évben a program keretében átvállalta a foglalkoztatást azzal a feltétellel, hogy az önkormányzat 6 havi továbbfoglalkoztatást vállalt. A koncepcióban éves kiadással számoltunk a közművelődési asszisztensre vonatkozóan, mivel a feladatot a törvény kötelezően az önkormányzatnak írja elő. 2022. évre várható többletköltség 3.911 ezer Ft összegben jelentkezik, melyhez eddigi információink szerint a központi költségvetés nem biztosít forrást.
 
Az Önkormányzat 2022. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot 1 fő falugondnok közalkalmazott foglalkoztatásával. Az önkormányzatnak továbbá biztosítania kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését, valamint a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetését.
 
A települési támogatás körébe tartozó lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerült az önkormányzati segélyezés hatáskörébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a Kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közfoglalkoztatottként.
Az önkormányzat működési kiadásait feladatonként, kormányzati funkciónként az 5. sz. melléklet mutatja be.
 
 
Felhalmozási kiadások
 
A koncepcióban jelenleg fejlesztési kiadásként szerepel a felújítások között az ALFÖLDVÍZ Zrt-vel kötött szerződés alapján a 2022. évben esedékes ivóvíz rekonstrukciós munkálatok tervezett kiadása, 1.368 ezer Ft összegben.
A Falutelep út felújítása 2021-ben sem valósult meg, így az arra elkülönített keret 2022-ben is 1.500 ezer Ft. Az Önkormányzat a Magyar Falu Program keretében 17.520 ezer Ft összegű támogatást nyert el a Jókai út felújításának I. ütemére, mely projekt 2022-ben valósul meg.
 
Az önkormányzati lakások felújítására 1.000 ezer Ft-ot, a közfoglalkoztatás keretében hasznosított raktár tetőszerkezetének felújítására ugyancsak 1.000 ezer Ft-ot tervez Önkormányzatunk.
 
A tűzfalvédelmi szoftver licenc megújításának díja 2022-ben 200 ezer Ft lesz várhatóan. A környezetvédelmi program elkészítése folyamatban van, annak 2022. évre várható költsége 370 ezer Ft.
 
Az önkormányzat a községgazdálkodási feladaton belül 2.000 ezer Ft összegben kisértékű tárgyi eszköz beszerzését tervezi. A lakáskölcsönre fordítható kiadás összegét 2.000 ezer Ft összegben határozza meg.
 
Az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
Az önkormányzat 2022. évi tervezett felhalmozott kiadásait a koncepció 7. melléklete mutatja be.
 
 
A 2022. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
 
Megnevezés
Összeg ezer Ft-ban
Működési bevételek
87.914
Felhalmozási bevételek
520
Finanszírozási bevételek-működési célú
5.193
Finanszírozási bevételek-felhalmozási célú
29.997
Bevételek összesen
123.624
Működési kiadások
96.429
Felhalmozási kiadások
30.517
Finanszírozási kiadások
0
Kiadások összesen
126.946
Forrás hiány
3.322
 
Az összeállított költségvetési koncepció jelenleg 3.322 ezer Ft működési hiányt mutat, mely azt jelenti, hogy a 2022. évben képződő tárgyévi bevételek nem biztosítják a kiadások finanszírozását. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
 
A 2022. évi költségvetési koncepció elkészítése során az alábbi tényezők befolyásolták a működési hiányt:
- A központilag meghatározott a 260.000 Ft garantált bérminimummal számolva a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségén dolgozó 3 fő köztisztviselő bérintézkedéséből 2.431 ezer Ft többletköltség jelentkezik, melyhez a központi költségvetés jelen pillanatban nem nyújt fedezetet.
- A polgármesterek díjazásáról és költségtérítéséről szóló törvénymódosítás következtében, annak elfogadása esetén 1.482 ezer Ft összeggel nőnek a kiadások.
- Az önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak bérintézkedése 1.351 ezer Ft összeggel növeli a kiadásokat.
- A közművelődési asszisztensre vonatkozóan 2022. évre várható többletköltség 3.911 ezer Ft összegben jelentkezik, melyhez eddigi információink szerint a központi költségvetés nem biztosít forrást.
 
A koncepcióban jelenleg kimutatott hiány finanszírozása biztosítható az előző évben képződött önkormányzati maradvány összegéből. Amennyiben a Kormány a költségvetési rendelet megalkotásáig vagy a 2022-es évben olyan döntést hoz, melynek eredményeként a garantált bérminimum emeléséhez kapcsolódóan többlet forrásban részesülünk, úgy a megítélt támogatási összeg a maradványunk visszapótlását szolgálhatja.
 
A 2022. évi költségvetési rendelet összeállításánál annak érdekében, hogy működési hiány nélkül fogadja el azt a testület, célszerű felülvizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségét, mert az előző évi maradványból való finanszírozás az önkormányzati tartalék csökkenéséhez vezethet. Az előző években keletkező maradvány az önkormányzat fejlesztését, úgy, mint pályázatok saját erejét célszerű, hogy szolgálja.
 
Csárdaszállás Község Polgármestere a település 2022. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját – az előterjesztés mellékletében rögzített részletező táblázatokkal – további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából beterjeszti.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását. 
Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évi költségvetési koncepciója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

a) Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a 2022. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 123.624 ezer forint bevételi főösszeg (ezen belül 87.914 ezer forint működési bevétel, 520 ezer forint felhalmozási bevétel, 29.997 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 126.946 ezer forint kiadási főösszeg (ezen belül 96.429 ezer forint működési kiadás és 30.517 ezer forint felhalmozási kiadás), illetve 3.322 ezer Ft működési hiány mellett alkalmasnak ítéli, hogy a 2022. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
b) a 2022. évi költségvetési rendelet-tervezet elkészítéséhez felkéri a jegyzőt, hogy az alábbi alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat. 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe