1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. február 22-i ülésére
2022. február 22-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évi költségvetése | |
Készítette: | Harkai Károly | |
Előterjesztő: | Nagy Zsolt Sándorné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-26. §-a, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) kormányrendelet 24. és 26-29. §-ában meghatározottak alapján Csárdaszállás Községi Önkormányzatának 2021. évre vonatkozó költségvetési rendelet tervezetét az Önkormányzat polgármestere február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek. A Képviselő-testület elfogadta a 97/2021.(XII.16.) Csárdaszállás KT határozatával a 2022. évre vonatkozó költségvetési koncepciót, mely alapját képezi a költségvetési rendeletnek.
Csárdaszállás Község 2022. évi költségvetési rendeletét Magyarország 2022. évi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényfigyelembevételével állítottuk össze. A központi költségvetési törvényben megfogalmazott és a 2022. évi mutatószám felmérés alapján 2021. november hónapban ismerhettük meg az önkormányzati szintre lebontott helyi önkormányzatokat megillető működési támogatások jogcímeit és azok támogatási összegét.
Továbbá a minimálbér és garantált bérminimum kötelező emeléséhez kapcsolódóan „a települési önkormányzatok által biztosított egyes közszolgáltatásokat érintő 2022. évi béremelésekhez nyújtott támogatásról szóló 8/2022. (I. 14.) Korm. rendelet” alapján kiegészítő támogatás is meghatározásra került. Az Államkincstár iránymutatása alapján a kiegészítő támogatás eredeti előirányzatként kerül a költségvetésbe.
Bevételek számbavétele
1. Központi támogatások
1.1 Helyi Önkormányzatok működésének általános támogatása
A települési Önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
Az Önkormányzati hivatal működésének támogatása 5.495.500 Ft/fő.
A költségvetési törvény alapján a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: közös hivatal) elismert létszáma – amire támogatás számítható – 38,66 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,87 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő). Településünk hivatali kirendeltségén foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás 6.331 ezer Ft. Csárdaszállás Önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához 2021. évre 10.606 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. A közös hivatal csárdaszállási kirendeltségének 2022. évre tervezett bevételeit és kiadásait a költségvetés 6. számú melléklete tartalmazza.
1.2 Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
a. Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az Önkormányzatot, a költségvetési törvény és a 8/200 (I. 14.) Korm. rendelet 1.833 ezer Ft támogatást irányoz elő.
b. A közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A kiegészített támogatás 2.646,5 ezer Ft az Önkormányzat számára.
c. Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 100 ezer Ft támogatás illeti meg azon Önkormányzatot, de mivel az Önkormányzat 2020. évi beszámolója alapján kimutatott kiadás is figyelembe vételre került, ezért az Önkormányzatot megillető támogatás 974 ezer Ft, mely összeg a kiegészítő támogatással együtt 1.200 ezer Ft-ra nő.
d. Közutak fenntartásának támogatása – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. A költségvetési törvény az Önkormányzat részére 1.234 ezer Ft összegű támogatást irányoz elő. A kiegészítő támogatással együtt ez az összeg 1.332 ezer Ft-ra változik.
1.3 Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
A központi költségvetés támogatást biztosít a települési Önkormányzatok részére az 1.2. pontban nem nevesített helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatokra. (Pl. településfejlesztés, településrendezés, óvodai ellátás, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, lakás és helyiséggazdálkodás, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás, hulladékgazdálkodás, stb.).
A költségvetési törvény szerinti támogatás összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében egyéb települések kategóriában 4.500 ezer Ft az előirányzott támogatás összege. A kapcsolódó Kormányrendeletben foglaltak alapján a módosított támogatás 4.800 ezer Ft.
1.4 Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések 2021. január 1-jei állapot szerinti külterületi lakosok száma alapján. A költségvetési törvény és a Korm. rendelet alapján összesen 76 ezer Ft támogatás várható.
1.5 Szolidaritási hozzájárulás
A 22 ezer forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 51.422 Ft, így a szolidaritási hozzájárulás összege 5.744.092 Ft lenne, azonban a 600 fő alatti települések esetében a törvényi rendelkezés alapján 12 M Ft összeghatárig a szolidaritási hozzájárulást nem kell megfizetni, így Önkormányzatunknak ilyen jogcímen fizetési kötelezettsége – a tavalyi évhez hasonlóan – nem keletkezik.
1.6 A települési Önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a költségvetési törvény alapján a támogatás a 35.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési Önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 51.422 Ft, ebből az következik, hogy az Önkormányzat a törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban.
1.6 A települési Önkormányzat szociális feladatainak támogatása
A települési Önkormányzat szociális feladatai körében 2022. évben is működteti a falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 4.591 ezer Ft támogatást biztosít. A támogatás összege 552 ezer Ft-tal nő a biztosított kiegészítő támogatás alapján.
Az Önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az Önkormányzat 9 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 1.240 ezer Ft támogatásban részesül. A gyermekétkeztetés feladat körében az Önkormányzat a 12 fő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatása keretében várhatóan 236 ezer Ft összegű támogatásban részesül.
1.7 A települési Önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás költségvetési törvény szerinti összege 2.270 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődési feladatokra kell fordítani.
2. Saját bevételek
2.1 Közhatalmi bevételek
Helyi adó bevételként az Önkormányzat 19.700 ezer Ft összeggel számol, az előző évinél magasabb szinten.
A 2021. évi CXXXI. törvény 1. §-a alapján a Kormány 2022. évben is támogatást nyújt a COVID-19 járvány okán kihirdetett helyi iparűzési adó bevétel-csökkentés kompenzálására.
Fentiek miatt a 2022. évi iparűzési adó bevételek 16.000 ezer Ft-ban, a várható támogatás pedig a mérleg Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről során 8.000 ezer Ft-ban került beépítésre.
A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021. január 1. óta az önkormányzati adóhatóságok helyett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal látja el, így a kapcsolódó bevétel 100%-a központi költségvetést illeti meg.
A mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az Önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele az előző évhez hasonlóan 2.200 ezer Ft összegben várható.
2.2 Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek
Az önkormányzati lakások tervezett lakbérbevétele 2.200 ezer Ft, az előző évi szinten várható. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel 3.700 ezer Ft.
2.3 Közfoglalkoztatás támogatása
Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 698 ezer Ft, mely összeg az előző évhez képest növekedést mutat, ugyanis a 2021. évi termelési tapasztalatok alapján a mezőgazdasági program keretében előállításra kerülő konyhakerti növények terméshozamának növekedésére számítunk.
2.4 Étkezési térítési díj
Gyermekétkeztetésben résztvevők általános forgalmi adót is tartalmazó étkezési díjának tervezett összege 694 ezer Ft. 6 gyermek 50 %-os térítési díjat fizet, az ingyenesen étkezők száma 1 fő, a kedvezményben nem részesülő gyermekek száma várhatóan 2 fő lesz. Az Önkormányzatnak várhatóan 131 ezer Ft-tal kell kiegészítenie az iskolai gyermekétkeztetés költségeit.
3. Működési célú támogatások államháztartáson belülről
3.1 Közfoglalkoztatási program
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. A Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 10 fő alkalmazását, az összevont szociális programelem keretében 10 fő foglalkoztatását tervezi 100 %-os támogatással. A költségvetési rendelet megalkotásakor rendelkezésre álló információk alapján a 2022 márciusában induló hosszabb időtartamú közfoglalkozáshoz kapcsolódóan a korábbi évektől eltérően, várhatóan 80%-os támogatásban fog az Önkormányzat részesülni. A programot 5 fővel tervezzük, az 5 hónapos időtartamú lesz. A forrás különbözetet működési célú tartalékból kívánjuk biztosítani. Az Önkormányzat 2022. évben összesen 25 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi, melyhez a fentiek alapján 27.239 ezer Ft összegű – a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala általi – támogatás várható.
3.2 Mezei Őrszolgálat
A Mezei Őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az Önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatásra számol.
3.3 Területalapú támogatás
Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 400 ezer Ft.
4. Felhalmozási célú bevételek
Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel a szerződésben foglaltak alapján 200 ezer Ft.
Az Önkormányzat 2022. évi bevételeinek tervezett részletes kimutatását a 2. és 3. melléklet tartalmazza.
5. 2021. évi maradvány
Az Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának eredményeként várható maradványból a költségvetési rendelet tervezet 14.132 ezer Ft összegű működési célú maradványt tartalmaz. Az összeg a következő tételekből tevődik össze: 4.739 ezer Ft a közfoglalkoztatási program előleg elszámolása, 775 ezer Ft a 2022. évi állami támogatás megelőlegezése, 454 ezer Ft a 2021-ben elnyert kistelepülési rendezvényekhez nyújtott támogatásból fennmaradó összeg, 5.000 ezer Ft a 2022-ben felmerülő rendkívüli működési kiadásokra elkülönített összeg, valamint 1.785 ezer Ft a 2021. évről áthúzódó óvodai működési hozzájárulás összege.
A közfoglalkoztatási program megvalósulásához 938 ezer Ft összegű maradványt biztosítunk, ami a hosszabb távú program személyi jellegű kiadásaihoz szükséges 20%-os kiegészítést és a várhatóan felmerülő nem elszámolható dologi kiadásokhoz 101 ezer Ft összeget tartalmaz.
Itt kerültek megtervezésre a 2021-ben a Jókai út felújításához elnyert támogatás projektmenedzsment és nyilvánosság biztosításához nyújtott tételei 441 ezer Ft összegben.
A 2022. évi költségvetési tervezet 45.887 ezer Ft összegű felhalmozási maradványt is tartalmaz a várható fejlesztési kiadások forrásaként. Ez az összeg a Magyar Falu Program keretében elnyert Jókai út felújításának I. ütemére elnyert és 2021-ben kiutalt, a kivitelezési tételeket tartalmazó része 17.079 ezer Ft összegben, a kiutalásra kerülő lakáskölcsönök forrásaként 1.800 ezer Ft, 27.008 ezer Ft az egyéb fejlesztési kiadásokra, valamint a 2022. évben benyújtásra kerülő pályázatok esetleges önerejéhez fog fedezetet nyújtani.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a rendelettervezetbe, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
6. Működési kiadások
Az Önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását. Az Önkormányzat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét biztosítja.
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2022. évben is tervezi a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az Önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (zöldterület gazdálkodás, közutak karbantartás) tervezi elvégezni.
Az Önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében mezőőri szolgálatot működtet, 1 fő mezőőr közalkalmazott foglalkoztatásával.
A Nemzeti Művelődési Intézettel kötött, a közművelődési szakember továbbfoglalkoztatására irányuló megállapodás alapján 2021 decemberében saját állományunkba vettük át a kollégát, akinek foglalkoztatásával felmerülő személyi jellegű kiadások beépítésre kerültek a költségvetésbe. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a kulturális ágazatot érintő bérfejlesztésről szóló 682/2021. (XII.6.) Korm. rendelet végrehajtása érdekében támogatási igények bejelentését tette lehetővé. Önkormányzatunk érvényes pályázatot nyújtott be, melynek keretében a közművelődési szakember bérkiegészítéséhez 12 hónapra bértámogatást nyertünk el.
Az Önkormányzat 2022. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot 1 fő falugondnok közalkalmazott foglalkoztatásával.
Az Önkormányzatnak továbbá biztosítania kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését, valamint a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetését.
Az Önkormányzat a 2022. évi költségvetés tervezet összeállítása során a közalkalmazottak és köztisztviselők személyi juttatásának alakulását a megszületett bérmegállapodásban szereplő 262.000 Ft garantált bérminimum összegével számolva határozta meg.
A települési támogatás körébe tartozó lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerült az önkormányzati segélyezés hatáskörébe. A segélyek forrását ily módon az Önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a Kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közfoglalkoztatottként.
Az Önkormányzat működési kiadásait feladatonként, kormányzati funkciónként az 5. sz. melléklet mutatja be.
Az Önkormányzat a 2022. évre tervezett létszám keretét a 11. számú melléklet tartalmazza.
7. Felhalmozási kiadások
A tervezetben jelenleg fejlesztési kiadásként szerepel a felújítások között az Alföldvíz Zrt.-vel kötött szerződés alapján esedékes ivóvíz rekonstrukciós munkálatok tervezett kiadása. A víziközmű szolgáltatónál 2021. év végén átalakulási folyamatok indultak el, amelyek időtartamát és elszámolási hatását a költségvetési rendelet megalkotása időpontjában még nem ismerjük. Ezért 2022-ben az Önkormányzat erre a célra elkülönített számláján lévő1.368 ezer Ft összegben szerepeltetjük a hálózati munkálatok tervezett kiadását.
A Jókai út felújításának I. ütemére az Önkormányzat a Magyar Falu Program keretében 17.520 ezer Ft összegű támogatást kapott, melynek felhasználása 2022. évben történik meg.
A Falutelep út felújítása 2021-ben sem valósult meg, így az arra elkülönített keret 2022-ben 1.500 ezer Ft. Az Önkormányzat a bérlakások felújítására 1.000 ezer Ft-ot tervez.
A közfoglalkoztatási programban a korábbi években realizálódott bevételek terhére 1.000 ezer Ft összegben raktárfelújítást kívánunk megvalósítani.
A tűzfalvédelmi szoftver licenc megújításának díja 2022-ben 200 ezer Ft lesz várhatóan. A környezetvédelmi program elkészítése folyamatban van, annak 2022. évre várható költsége 370 ezer Ft. A fejlesztési kiadások közé beépítésre került a 2021. évről áthúzódó talajvíz figyelő kutak megszüntetése a volt szeméttelepen, amelyhez kapcsolódóan 570 ezer Ft előirányzatot szerepeltettünk. A kötelezően elkészítendő vízkárelhárítási terv várható költsége 500 ezer Ft.
Az Önkormányzat a községgazdálkodási feladaton belül 2.000 ezer Ft összegben kisértékű tárgyi eszköz beszerzését tervezi.
Az Önkormányzati Hivatal épületében lévő klímaberendezés cseréjére és a tárgyaló irodába új eszköz beszerzésére 1.500 ezer Ft összeget tervezünk felhasználni.
A település központi részére kandeláberre szerelhető ünnepi világító berendezésekre 2.000 ezer Ft összeg kerül elkülönítésre.
A lakáskölcsönre fordítható kiadás összegét a tervezet 2.000 ezer Ft összegben határozza meg.
Az Önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
8. Költségvetési tartalékok
A költségvetési rendelet 6.140 ezer Ft összegű céltartalékot tartalmaz, mely összeg a működési rendkívüli események kiadásaira lett elkülönítve.
A 2022. évi költségvetés várható bevételeinek és kiadásainak alakulása
Megnevezés
|
Összeg ezer Ft-ban
|
Működési bevételek
|
91.732
|
Felhalmozási bevételek
|
200
|
Finanszírozási bevételek
|
60.019
|
Bevételek összesen
|
151.951
|
Működési kiadások
|
105.089
|
Felhalmozási kiadások
|
46.087
|
Finanszírozási kiadások
|
775
|
Kiadások összesen
|
151.951
|
Forrás hiány
|
0
|
A tervszámok alapján az Önkormányzat 2022. évben képződő bevételeiből működtetni tudja a települést.
9. Előzetes hatásvizsgálat
9.1.A költségvetési rendelet társadalmi, gazdasági hatása
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évi költségvetési rendelete stabil gazdálkodást biztosít a település számára. Az állami támogatás összege mintegy 1,3 M Ft-os növekedést mutat az előző évhez képest, melyből közel 1 millió Ft-ot a béremelésekhez nyújtott támogatások tesznek ki. A gazdálkodást nagymértékben befolyásolja az iparűzési adó bevétel, melynek évenkénti alakulása változó.
A településen élő közfoglalkoztatottak – a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala Foglalkoztatási Osztálya támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében – a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a foglalkoztatást helyettesítő támogatás. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet, de ezt a bevételt vissza kell forgatni a közfoglalkoztatás kiadásaira. A településüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket az Önkormányzatnak saját erejéből kellene megvalósítani.
9.2 A költségvetési rendelet környezeti és egészségi következményei
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek környezetre és egészségre nincs káros hatása.
10. A rendelet megalkotásának szükségessége
A költségvetési rendeletet megalkotását az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradásának következménye az állami támogatás felfüggesztése, illetve a vele kapcsolatos adatszolgáltatás elmulasztása bírságot von maga után.
11. Személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek
A település a 2022. évi költségvetési rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezik a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A költségvetési rendelettervezet 1. §-ában meghatározott 151.951 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény az irányadó. Az állami támogatások vonatkozásában, az államháztartási törvény alapján költségvetési hiány nem tervezhető. A költségvetési egyensúly biztosított.
A 2. §-hoz
A rendelet 2. §-ában meghatározott 91.732 ezer Ft működési bevétel az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazza, mely az Önkormányzat sajátosságait figyelembe véve tovább nem növelhető. Az egyéb felhalmozási bevétel 200 ezer Ft összege a lakáskölcsön visszafizetésének összegét tartalmazza.
A 3. §-hoz
A rendelet 3. §-ában meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként lettek kidolgozva, melyek az Önkormányzat feladataihoz kapcsolódva tovább nem növelhetők.
A 4. §-hoz
A rendelet 4. §-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 105.089 ezer Ft összegben az Önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazza. A személyi juttatások és hozzá kapcsolódó járulékok kiadásainak előirányzata a közalkalmazottakra vonatkozóan a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény az irányadó, a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló törvény főállású polgármesterre vonatkozó besorolás alapján, illetve a közfoglalkoztatás keretében a munkatörvénykönyve alapján került betervezésre, illetve társadalombiztosítási és adótörvények figyelembevételével lett kialakítva.
Az önkormányzati segélyezés körében betervezett 1.500 ezer Ft kiadás az Önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján került betervezésre.
Az 5. §-hoz
A rendelet 5. §-ában meghatározott működési célú pénzeszköz átadás a Csárdaszállási Kirendeltséghez kapcsolódó, de a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalnál kifizetett igazgatási kiadások összegét tartalmazza, melynek forrásául a Csárdaszállás Községi Önkormányzat által biztosított pénzeszköz átadás szolgál.
A 6. §-hoz
A rendelet 6. §-ában a fejlesztési kiadásokra tervezett 46.087 ezer Ft többek között az Önkormányzat 2022. évi fejlesztési elképzelései körében a Magyar Falu Program keretében megvalósuló Jókai út felújításának I. ütemét, a tervezett tárgyi eszközök beszerzési költségét és a lakásvásárlási kölcsönök kihelyezését foglalja magába.
A 7–10. §-hoz
A rendelet 7-10. §-ában meghatározott mellékletek kimutatásait az államháztartási törvény írja elő.
A 11. §-hoz
A rendelet 11. §-ában az Önkormányzat feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került meghatározásra az államháztartási törvény alapján.
A 12. §-hoz
A rendelet 12. §-ában az Önkormányzat 2022. évi lehetséges adósságvállalás felső határát 12.800 ezer Ft összegben határozza meg.
A 13. §-hoz
A 13. § a rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
A 14. §-hoz
A 14. § az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet helyezi hatályon kívül.
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2022. évre vonatkozó költségvetés rendelettervezetét elfogadás céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Döntési javaslat
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2022. évi költségvetése"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Csárdaszállás Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegeként 151.951 ezer forintot,
b) kiadási főösszegeként 151.951 ezer forintot
állapít meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. §
Az Önkormányzat az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) működési bevétel előirányzatot 91.732 ezer forint összegben,
b) felhalmozási bevétel előirányzatot 200 ezer forint összegben,
c) finanszírozási bevétel-működési célú előirányzatot 14.132 ezer forint összegben
d) finanszírozási bevétel-fejlesztési célú előirányzatot 45.887 ezer forint összegben
állapít meg. a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. §
Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 105.089 ezer forint.
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból
a) személyi juttatást 47.674 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulékot 4.634 ezer forint,
c) dologi kiadást 28.497 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadást 15.844 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadást államháztartáson kívülre 800 ezer forint,
f) működési célú céltartalékot 6.140 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatását 1.500 ezer forint összegben
állapít meg a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. §
Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségének költségvetését a 6. melléklet tartalmazza.
6. §
(1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 46.087 ezer forint.
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból
a) felújítási kiadást 21.947 ezer forint,
b) beruházási kiadást 7.140 ezer forint,
c) egyéb felhalmozási kiadást 2.000 ezer forint,
d) felhalmozási célú céltartalékot 15.000 forint összegben
határoz meg.
(3) Az Önkormányzat a finanszírozási kiadások összegét 775 ezer forintban határozza meg.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 7. melléklet részletezi feladatonként.
7. §
A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 8. melléklet részletezi.
8. §
A 9. melléklet tartalmazza az Önkormányzat 2022. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
9. §
Az Önkormányzat 2022-2025. évek költségvetési tervszámait a 10. melléklet tartalmazza.
10. §
Az Önkormányzat 2022. évet követő kötelezettségvállalásait a 11. melléklet tartalmazza.
11. §
Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét a 12. melléklet tartalmazza.
12. §
Az Önkormányzat 2022. évi adósságvállalásának felső határát a 13. melléklet tartalmazza.
13. §
Ez az Önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
14. §
Hatályát veszti a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 14/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: