3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. április 26-i ülésére

Tárgy:   Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2021. évi zárszámadási beszámolója
Készítette:   Harkai Károly
Előterjesztő:   Nagy Zsolt Sándorné polgármester
Véleményező bizottság:  

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé úgy, hogy az a Képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
 
 
I.       A feladatellátás általános értékelése
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a 2/2021. (II.25.) önkormányzati rendeletével fogadta el a település 2021. évi költségvetését.
A rendelet módosítására 2021. évben 4 alkalommal került sor, mely változás pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
A 2021-es évben a testület által elfogadott költségvetési rendeletben meghatározott feladatok végrehajtására került sor.
 
 
II.    Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
 
A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől. Működtetéséről a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be.

 
1.      Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
 
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
 
Az ASP szakrendszer bevezetését követően felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra, utalványozásra és teljesítésigazolásra a polgármester jogosult.
A munkavállalók részére biztosított, hogy a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a községi ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
 
A kötelezettségvállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a Gazdálkodási szabályzatnak megfelelően a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi osztályának kijelölt munkavállalója és vezetője jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester, a hivatal működésével kapcsolatos kötelezettség vállalás utalványozására a jegyző jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A teljesítés igazolása, a jogosultak köre a Gazdálkodási szabályzatban került rögzítésre. A beérkező számlák szignálása az iktatói érkeztetést követően a napi postabontás során történik. Az eljárás bevezetésével lehetővé vált a pénzügyi követelést tartalmazó okiratokkal kapcsolatos teljesítés igazolás folyamatában történő ellenőrzése.
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását az ASP rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a Közös Hivatal csárdaszállási kirendeltségen feladatot ellátó pénzügyi ügyintéző a felelős.
 
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt években egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni. Ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban és 2019-ben jelentkezett, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoztak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben került sor.
 
2.      Hatékony gazdálkodás biztosítása
 
A belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. Az Önkormányzat és a hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának nettó értéke alapján. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron, üzemanyag beszerzése, mobil szolgáltató kiválasztása.
 
3.      A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
 
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből a képviselő-testület folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből. Az ASP rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a település honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
 
A beszámolási időszakban is fennálló körülményként és működéssel kapcsolatos kockázatként jelentkezett a COVID-19 világjárvány okozta korlátozó intézkedések hatása. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.11.) Kormányrendeletre tekintettel a Katasztrófa védelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörében eljárva a polgármester volt 2021. évben is az egyszemélyi döntéshozó szerv.
Normál működés esetén az alapos és széleskörű kockázat és hatásvizsgálat követelménye nehezen elégíthető ki. A folyamatosan változó jogszabályi környezet és a szűk határidők egyre nehezebb feladat elé állítják a döntés előkészítőit. A veszélyhelyzet időszakában a döntéshozatalt egyébként nagyban segítő bizottsági véleményező munka szükségképpen elmaradt. A testületi és bizottsági véleményezésre csak online formában volt lehetőség, erre azonban minden nagy horderejű döntés meghozatala előtt sor került.
2021. évben is problémát jelent a szakképzett, gyakorlattal rendelkező munkaerő hiánya is, azonban a pandémiás állapot tovább nehezítette a feladat ellátást. A kis gyermeket nevelők és a veszélyeztetett korcsoportba tartozó kollégák számára otthoni munkavégzést biztosítottunk. Az ezzel kapcsolatos munkaszervezés a kezdeti időszakban jelentős többlet terhet és kockázatot jelentett, nem csak az informatikai eszközök biztosítása miatt, hanem az adatvédelmi szabályok betartása miatt is. A hivatalban jelenléti munkát végző kollégák esetén is egyre nagyobb terhet jelentett a határidők pontos betartása és a megváltozott munkakörülményekhez való alkalmazkodás.
 
Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
 
A hatósági munkavégzés területén a kiadmányozási jogosultságok újra szabályozásával biztosítottá vált a többszöri ellenőrzés, a „négy szem” elvének érvényesülése. A jóváhagyási rendszer a kirendeltségek esetében elektronikus úton történik az ügymenet modell megküldését követően. A belső kontrollt segíti az ügyvédi tanácsadás igénybevételének lehetősége, melynek során az érintett szervezeti egység vezetőjével együttesen lehet az adott problémát megbeszélni.
A belső kontrollrendszer működtetéséről szóló nyilatkozat a beszámoló mellékletét képezi.
 
4.      Külső ellenőrzések
 
-         2020. január elején az Állami Számvevőszék az Önkormányzatok integritásának ellenőrzése tárgyban kezdte meg vizsgálatát Békés megye települési önkormányzatainál. Az ellenőrzött időszak 2020. év volt, az ellenőrzés tárgya a szervezeti keretekkel, a működéssel és gazdálkodással kapcsolatos szabályzatok, szabályozások, valamint a szervezeti elvekkel, értékekkel összefüggő integritás kontrollok kiépítettségének vizsgálata volt. Csárdaszállás Községi Önkormányzat az integritás szempontjából a legeredményesebb, alacsony kockázatú önkormányzatok közé tartozik (Kapott minősítés: 5). A jelentést 2021. január 29-én kapta meg önkormányzatunk.
-         2020 júliusában a Magyar Államkincstár éves ellenőrzési terve alapján a 2020. évre vonatkozóan átfogó szabályszerűségi pénzügyi ellenőrzést indított. A végleges jelentést 2021. április 21-én kapta meg önkormányzatunk. A jelentés átvételét követő 30 napon belül intézkedési tervet küldtünk a MÁK részére, az intézkedések végrehajtásának határideje 2021. szeptember 30.-a volt. Az intézkedési terv végrehajtásának utóellenőrzése 2022. évben várható.
 
 
III.Bevételek és kiadások alakulása
 
A 2021. évi előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
A költségvetés eredeti bevételi és kiadási főösszege 128.826 ezer Ft, melyből 5.707 ezer Ft költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány.
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 220.141 ezer Ft. A tárgyévi kiadási módosított előirányzaton belül 20.796 ezer Ft működési tartalék, illetve 49.001 ezer Ft összegű felhalmozási célú tartalék előirányzat szerepel.
 
Az Önkormányzat gazdálkodásának tekintetében a mindenkori elsődleges cél a Képviselő-testület által meghatározott kötelező feladatok maradéktalan végrehajtása, a fejlesztési célok megvalósítása.
A költségvetés teljesítése – a kialakult COVID-veszélyhelyzet miatti, az önkormányzatok gazdálkodását hátrányosan érintő kormányzati döntések ellenére – stabil volt.
 
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2021. évben az alábbiak szerint alakultak:
 
Adatok ezer Ft-ban
 
A
B
C
D
 
 
Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2021. évi módosított előirányzat IV.
2021. évi teljesítés
Teljesítés a mód. ei. %-ában
1
Intézményi működési bevétel
8 221
11 041
8 125
73,59
2
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
36 473
32 784
32 431
98,92
3
Működési célú átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
54
1 219
1 165
95,57
4
Közhatalmi bevételek
21 400
29 617
29 383
99,21
5
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
19 464
27 692
27 692
100,00
6
Működési bevétel összesen
85 612
102 353
98 796
96,52
7
Felhalmozási bevétel, tárgyieszköz értékesítés
0
2 900
2 581
89,00
8
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
1 336
18 861
18 857
99,98
9
Felhalmozási célra átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
520
520
238
45,77
10
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
0
0
0
 
11
Felhalmozási bevételek összesen
1 856
22 281
21 676
97,28
12
Finanszírozási bevétel-működési célú
5 707
10 395
10 395
100,00
13
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
35 651
85 112
85 112
100,00
14
Tárgyévi bevételek összesen
128 826
220 141
215 979
98,11
15
Személyi juttatás
39 995
43 367
39 247
90,50
16
Munkaadókat terhelő járulék
4 188
4 588
4 139
90,21
17
Dologi kiadás
25 692
30 380
21 422
70,51
18
Működési célú támogatásértékű kiadás
11 941
12 299
8 320
67,65
19
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
800
867
865
99,77
20
Működési célú tartalék
6 354
21 312
0
0,00
21
Ellátottak pénzbeli juttatása
1 570
1 570
811
51,66
22
Működési kiadás összesen
90 540
114 383
74 804
65,40
23
Felújítás
28 632
46 866
25 086
53,53
24
Beruházás
6 875
6 565
2 364
36,01
25
Egyéb felhalmozási kiadás
2 000
2 547
946
37,14
26
Felhalmozási célú tartalék
0
49 001
0
0,00
27
Felhalmozási kiadás összesen
37 507
104 979
28 396
27,05
28
Finanszírozási kiadások
779
779
779
100,00
29
Tárgyévi kiadások összesen
128 826
220 141
103 979
47,23

Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2021. évi költségvetési bevételének módosított előirányzatát 98,11%-ban, kiadásait 47,23%-ban teljesítette.
 
1.      Bevételek alakulása
 
Az Önkormányzat működési bevételei 96,52%-ban teljesültek.
 
Intézményi bevételek
Az intézményi bevételek 73,59%-ban realizálódtak. Ezek elsősorban a továbbszámlázott költségekből, bérleti díj bevételekből, önkormányzati lakások lakbérbevételeiből, mezőgazdasági termék értékesítésből, étkezési térítési díj bevételből, szolgáltatásnyújtásból és kamatbevételekből tevődtek össze.
 
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
Itt jelenik meg a Start mintaprogramra, az egyéb közfoglalkoztatásra és a nyári diákmunkára járó támogatás, a földalapú támogatás valamint a mezei őrszolgálat működésének támogatási összege.
 
Közhatalmi bevételek
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 99,21%-ban teljesültek.
 
A 2021. évi adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
 
Adónem
Eredeti éves terv (ezer Ft)
2021. évi bevétel (ezer Ft)
Teljesülés %-a
Eltérés a tervtől (ezer Ft)
Építményadó
3.000
2.953
98,43
- 47
Kommunális adó
600
534
89,00
- 66
Iparűzési adó
15.500
27.644
178,35
12.144
Földbérbeadásból származó jövedelemadó
0
1.770
 
1.770
Pótlék
100
194
194,00
94
Összesen:
19.200
33.095
172,37
13.895
Iparűzési adó állami kompenzáció
7.500
7.992
106,56
492
 
Az adóbevételek az éves tervhez képest 172,37%-ban teljesültek, ami 13.895 ezer Ft többlet adóbevételt jelentett. Ezt az iparűzési adó bevételének növekedése okozta annak ellenére, hogy 2021. évben a mikro-, kis- és középvállalkozások megfelezhették a fizetendő iparűzési adóelőlegüket. A 25.000 főnél kisebb lakosságszámú települések esetében az állam teljes egészében megtérítette az így kieső adóbevételt, ami további 7.992 ezer Ft, iparűzési adóhoz köthető állami támogatást jelentett.
 
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
Adatok ezer forintban
Adónem
Nyitó hátralék 2021.01.01.
Nyitó hátralékból még fennáll 2021.12.31.
Folyó évi hátralék keletkezése 2021.
Összes hátralék 2021.12.31.
Építményadó
4.442
3.524
863
4.387
422
272
145
417
7.838
2.989
429
3.418
Gépjárműadó
622
422
0
422
Pótlék
715
480
377
857
Összesen:
14.039
7.687
1.814
9.501
 
2021-ben 6.352 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék 1.814 ezer Ft volt, így 4.538 ezer Ft-tal csökkent összességében az adókintlévőségek nagysága. A gépjárműadóban megmaradó 422 ezer Ft hátralékot továbbra is önkormányzatunknak kell behajtani, de a teljes összeg szintén tovább utalásra kerül a központi költségvetés részére. A nyitó hátralék csökkenését a befizetéseken túl az elévült adótartozások leírása okozta, melynek alakulását a következő táblázat szemlélteti:
 
 
Túlfizetés (Ft)
Tartozás (Ft)
Építményadó
 
867.350
Magánszemélyek kommunális adója
 
 41.500
Helyi iparűzési adó
 581.000
3.500
Gépjárműadó
 
49.457
Pótlék
 
119.207
Bírság
 
100
Összesen:
581.000
1.081.114
 
Mezőőri járulék
 
Az önkormányzat adóhatósága látja el a mezőőri járulék kivetésével, könyvelésével, behajtásával kapcsolatos feladatokat is. A 2021. évi bevételek az alábbiak szerint alakultak:
 
Adatok ezer forintban
 
2021. évi kivetés
2021. évi tervezett bevétel
2021. évi tényleges bevétel
Mezőőri járulék
2.414
2.200
2.015
 
A meg nem fizetett mezőőri járulékokból a tízezer forint feletti hátralékkal rendelkező adózók tartozásai adók módjára kerülnek behajtásra.
 
Működési költségvetési támogatás
Az Önkormányzat, működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 19.699 ezer Ft összegű állami támogatásban részesült.
Az Önkormányzat részére 2021. évre település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 6.556 ezer Ft, az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 4.500 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 74 ezer Ft támogatás, mindösszesen 11.130 ezer Ft állami támogatás került megállapításra.
Az önkormányzat feladatmutatók alapján a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 4.572 ezer Ft, gyermekétkeztetési feladatokhoz 985 ezer Ft, a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatására 227 ezer Ft, szociális ágazati pótlék és kiegészítő pótlék kifizetéséhez 515 ezer Ft támogatásban részesült. A falugondnoki szolgálat támogatásából 203.582 Ft visszafizetési kötelezettségünk keletkezett. Ekkora összegű támogatás nem került elköltésre. A rászoruló gyermekek étkeztetéséhez kapcsolódóan további 10.260 Ft összeget fizettünk vissza az államnak, melynek oka gyermekek létszámának év közbeni alakulása. Az önkormányzat a közművelődési feladatokra 2.270 ezer Ft összegű támogatásra volt jogosult, mely összeget teljes egészében elköltötte.
 
Működési célú átvett pénzeszközök
Itt kerül kimutatásra az év során települési rendezvények szervezésére kapott támogatások összege. Ezek közül a DAREH Nonprofit Zrt.-től 165 ezer Ft vissza nem térítendő támogatást kapott Önkormányzatunk, melyből családi nap került megrendezésre. További 1.000 ezer Ft összegű támogatásra volt lehetőségünk pályázni, mely összeget az NMI Kistelepülési rendezvények támogatására biztosított keretből kaptunk meg. Ez utóbbi összeg a már lezajlott idősek napját, a Mikulás-rendezvényt és a karácsonyi programok forrását biztosította. A nyújtott támogatást 2022. április 30-ig tudjuk elkölteni, így a húsvéti rendezvényhez kapcsolódó kiadások egy részét is ebből az összegből finanszírozzuk.
 
Felhalmozási bevételek, támogatás értékű felhalmozási bevételek és az államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszközök, valamint felhalmozási célú visszatérítendő támogatások és kölcsönök
Az ezeken a sorokon szereplő tételek mintegy 21.676 ezer Ft összegben teljesültek. Önkormányzatunk 1.337 ezer Ft összegű támogatást nyert el könyvtár eszközfejlesztésre és korszerűsítésre, mely fejlesztés az év első felében megvalósult. Magyar Falu Program keretében pályázatot nyújtottunk be a Jókai út felújítására, amely projekt I. ütemére 17.520 ezer Ft összegű pályázati összeg érkezett az Önkormányzat számlájára. A beruházás 2022. évben fog megvalósulni. 2021 utolsó három hónapjában 2 db önkormányzati ingatlan került értékesítésre, amelyek ellenértékeként, összesen 2.581 ezer Ft bevételt realizáltunk.
238 ezer Ft összegben itt kerül kimutatásra az Önkormányzat által nyújtott lakáskölcsönök 2021. évre tervezett bevétele, ami 46%-os teljesítési mutatóval rendelkezik.
 
Finanszírozási bevételek
Az Önkormányzatnak 2021. évet megelőzően 95.507 ezer Ft összegű maradványa keletkezett, mely összeg a 2021. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta.
 
2.Kiadások alakulása
 
Személyi juttatások és a hozzájuk kapcsolódó járulékok
Itt kerül megtervezésre a polgármester, a képviselők, a mezőőr, a falugondnok, és a közfoglalkoztatás bérjellegű kiadásait. A START mintaprogram és a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 2020. évről áthúzódó programelemei 2021. február 28-ával zárultak. 2021 márciusában 3 programelem indult. Azon programoknál, ahol a foglalkoztatás időtartama 2020. március 1-től 2021. február 28-ig tart, a bér és járulék keretek teljes felhasználása december 31-ig nem történt meg, mert az Önkormányzat ugyan megkapta a 2021. decemberi, valamint a 2022. januári bér és járulék kifizetéshez az előleget, a támogatási összeg a rendeletbe a személyi juttatások és járulékok közé beépítésre is került, viszont tényleges felhasználás nem kapcsolódhat hozzá 2021. évben. A kapott előleg összege a 2021. évi maradványunk részét képezi. Az áthúzódó 2 havi közfoglalkoztatási bérek miatt ezen tételek teljesítése 90% körül alakult.
 
Dologi kiadások
A dologi kiadásoknál mintegy 9 M Ft összegű megtakarítás jelentkezett, a teljesítés így 70,5%.
 
Működési célú támogatásértékű kiadások
A működési célú támogatásértékű kiadások 67,65%-ban teljesültek. Az alábbi tételek kerülnek itt kimutatásra:
-          a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadás-kiegészítése 7.437 ezer Ft összegben,
-          a Bursa Hungarica programhoz kapcsolódó 350 ezer Ft összegű támogatás,
-          a 2020. évi beszámolóhoz kapcsolódó elszámolásból eredő 358 ezer Ft összegű állami támogatás visszafizetési kötelezettség, valamint
-          a 2020. év elején lezárult EFOP projekt ellenőrzéséhez kapcsolódóan 175 ezer Ft összegben előleg visszafizetési kötelezettség.
 
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre
A civil szervezeteknek nyújtott támogatások megtervezése történik itt, amely kiadás 99,77%-ban teljesült:
-     600 ezer Ft (és további 120 ezer Ft) a Csárdaszállás Szabadidősport Klub működési támogatására,
-     100 ezer Ft a Mezőberényi Polgárőr Egyesület működési támogatására,
-     21 ezer Ft a Falugondnokok Duna-Tisza Közi Egyesülete működési támogatására, valamint
-          24 ezer Ft összegű nevezési díj az Erzsébet táborokhoz kapcsolódóan.
 
Ellátottak pénzbeli juttatása
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 811 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 25 fő részére összesen 250 ezer Ft összegben beiskolázási támogatás pénzbeli kifizetésére került sor, települési támogatás jogcímen 561 ezer Ft (lakásfenntartási támogatás) kifizetés történt.
 
Felújítások
A tervezett felújításokból 25.086 ezer Ft értékű munka valósult meg:
-          ravatalozó felújítása MFP keretében 4.087 ezer Ft összegben,
-          faluház felújítása ugyancsak MFP keretében 10.039 ezer Ft összegben,
-          ivóvíz hálózat rekonstrukciója 1.080 ezer Ft összegben,
-          önkormányzati bérlakás nyílászáró cseréje 199 ezer Ft értékben,
-          települési játszótér felújítása 1.500 ezer Ft összegben, valamint
-          a közvilágítás korszerűsítése 8.181 ezer Ft összegben.
A felújítási kiadások így 53,53%-ban teljesültek.
 
Beruházások
A beruházási kiadások 36%-ban, 2.364 ezer Ft értékben teljesültek.
-         745 ezer Ft összegben kisértékű tárgyieszköz beszerzés
o   295 ezer Ft értékű bútor és szőnyeg vásárlása az Önkormányzat épületébe,
o   127 ezer Ft értékben fűnyíró vásárlás a közfoglalkoztatási programban keletkezett bevételből,
o   65 ezer Ft értékű ágdaráló szintén a közfoglalkoztatási bevételből,
o   15 ezer Ft értékben létra a művelődési házba,
o   228 ezer Ft értékben szalagfüggöny a hivatal épületébe,
o   15 ezer Ft értékű lamináló gép, valamint
-         1.485 ezer Ft értékben valósult meg a könyvtárfejlesztés (10% önerő mellett), továbbá
-         a közvilágítás korszerűsítése mellett annak üzemeltetésére megállapodást kötöttünk a Mezei-Vill Kft.-vel. A korábbi üzemeltető az áramszolgáltató volt, aki egyben a lámpatestek tulajdonosa is volt. Mivel új szolgáltatóval szerződtünk, ezért az MVM-től meg kellett vásárolnunk a lámpatesteket 134 ezer Ft értékben.
 
Egyéb felhalmozási kiadás
Itt szerepeltetjük az új letelepedők lakásvásárlási kölcsönét (400 ezer Ft került kiutalásra egy lakosnak), valamint a 2020-ban megvalósult MFP program támogatás visszafizetése 101 ezer Ft összegben. Itt került kimutatásra továbbá a Társulásnak kifizetett, a csárdaszállási óvoda udvar fejlesztéséhez kapcsolódó 445 ezer Ft összegű önerő is.
 
A maradvány alakulása 2021. évben
Az önkormányzat 2021. évi költségvetésének végrehajtása során 112.000 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből a 2022. évi költségvetés tervezésekor 62.535 ezer Ft összeg került meghatározásra, mint kötelezettségvállalással terhelt maradvány. A tételes kimutatást a 14. melléklet tartalmazza.
 
A vagyon alakulása 2021. évben
Az önkormányzat mérlegének fő összege az előző évhez képest 40.549 ezer Ft összegű növekedést mutat. A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök állományi értéke az előző időszakhoz viszonyítva 8.747 ezer Ft-tal csökkent. Ezen belül
-         az immateriális javak értéke 107 ezer Ft-tal,
-         az ingatlanok és a kapcsolódó vagyoni értékű jogok értéke 13.352 ezer Ft-tal,
-         a gépek, berendezések, felszerelések, járművek értéke 5.544 ezer Ft-tal nőtt,
-         a beruházások, felújítások értéke 430 ezer Ft-tal csökkent,
-         a tartós részesedések értékében bekövetkező változás az Alföldvíz Zrt.-ben lévő önkormányzati részesedéseknél elszámolt értékvesztés következménye; a csökkenés értéke 402 ezer Ft.
 
 
IV.Előzetes hatásvizsgálat az Önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletéhez
 
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy biztosított volt a stabil gazdálkodás a település számára. A kapott állami támogatás, a realizálódott helyi adó és egyéb saját bevétel – az elvonások ellenére is - biztosította a forrást a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához.
 
A közfoglalkoztatási programok megteremtették annak lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, a településen élők eredményesen kapcsolódjanak be a településüzemeltetési feladatokba. A közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erőből kellene megoldania.
 
Környezeti és egészségi hatás
A megalkotásra kerülő zárszámadási rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
Adminisztrációs teher
A feladatok ellátása adminisztrációs többlet teherrel nem járt. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartása és szükséges mértékű fejlesztése biztosított volt.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége
A zárszámadási rendelet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
 
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei
A település 2021. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
 
 
V.    Indoklás az Önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletéhez
 
Az 1.§-ban meghatározott kiadási és bevételi főösszeg a ténylegesen realizálódott kiadások és bevételek összegét tartalmazza.
A 2.§ az ellátandó feladatokhoz kapcsolódóan realizálódott bevételek részletezését mutatja be.
A 3.§-ban meghatározott, jogcímenként ténylegesen befolyt bevételek feladatonként kerültek kimutatásra.
A 4.§-ban meghatározott önkormányzati működési kiadás az önkormányzati feladatokhoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5.§ a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6.§ az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
A rendelet 7-14.§-aiban rögzített mellékletekben megjelenő kimutatások bemutatását az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
A 15.§ a rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.
 
Kérem a Tisztelt Testületet Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság   Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság javasolja a képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. 
 
Döntési javaslat

"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2021. évi zárszámadási beszámolója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2022. (…) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
 
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Csárdaszállás Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) 2021. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 215.979 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 103.979 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek teljesítése 98.796 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek teljesítése 21.676 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek teljesítése 10.395 ezer forint,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek teljesítése 85.112 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 74.804 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 39.247 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 4.139 ezer forint,
c) dologi kiadás 21.421 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 8.321 ezer forint
e) működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre 865 ezer forint,
f) ellátottak pénzbeli juttatása 811 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciók szerinti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
 
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 29.175 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 25.086 ezer forint,
b) beruházási kiadás 2.364 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 946 ezer forint.
(3) A finanszírozási kiadások összege 779 ezer forint.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
 
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
 
8. § Az Önkormányzat 2020. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2021-2024. években a 9. melléklet mutatja be.
 
10. § Az Önkormányzat 2021. évi maradványa 112.000 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
 
11. § Az Önkormányzat 2021. december 31.-i állapot szerinti vagyona 757.436 ezer forint, a vagyonkimutatását a 11. melléklet tartalmazza.
 
12. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 12. melléklet tartalmazza.
 
13. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 13. melléklet tartalmazza.
 
14. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 14. melléklet tartalmazza.
 
15.§ Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe