352/2014. (XI. 27.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: a 2015. évi költségvetési koncepció elfogadásáról
Kisújszállás Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2015. évi költségvetési koncepcióját, a költségvetési tervezés fő irányait az előterjesztett tervezési szempontok alapján a következők szerint fogadja el:
A bevételek tervezési szempontjai:
a) A bevételeket teljes körűen fel kell mérni, törekedni kell azok maradéktalan beszedésére. Az intézményi működési bevételeket minimálisan a 2014. évi eredeti előirányzat szintjén kell tervezni.
b) A képviselő-testület megvizsgálja az önkormányzati adók kivetésének lehetőségét.
c) Az önkormányzat törekszik a kamatbevétel növelésére, ezért a likvid pénzeszközeit annak felhasználásáig folyamatosan leköti.
d) Kiemelt figyelmet kell fordítani a pályázati források felkutatására, az elnyert pályázati összegek teljes körű lehívására. A pályázati önerőt a költségvetésben tervezni kell.
e) 2015. évben az önkormányzat osztalékbevételt nem tervez.
f) A Kisújszállási Vízmű Kft-től és a Kisújszállási Csatornaberuházó Víziközmű Társulattól átvett kintlévőségek behajtásából a 2015. évi költségvetésben 3 000 ezer forint bevételt kell tervezni. A behajtással kapcsolatos költségek a bevétel terhére elszámolhatóak.
A személyi juttatások és járulékok tervezési szempontjai, létszámgazdálkodás:
a) 2015. évi költségvetési évben változatlan intézményi struktúrával kell számolni.
b) A Városközpont funkcióbővítő projekt megvalósításával összefüggésben a Kisújszállási Művelődési Központ és Könyvár intézményben két fő álláshely bővítéssel kell számolni.
c) A közmunkaprogram további bővülése esetén meg kell vizsgálni az adminisztrációs létszám bővítésének lehetőségét és a foglalkoztatással járó kiadások finanszírozásának lehetőségeit.
d) A rendszeres személyi juttatások tervezése az intézmény engedélyezett álláshelyének figyelembevételével, kormányzati funkciónként, személyekre, törvényben előírt besorolás alapján történik.
e) A cafetéria éves keretösszegét a köztisztviselők esetén a jogszabályi korlátok figyelembe vételével, a közalkalmazottak és a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozók esetén a költségvetési lehetőségek függvényében kell tervezni.
f) 2015. évben maximálisan ki kell használni a Munkaügyi Központ foglalkoztatási és nyári diákmunkára kiírt pályázati lehetőségeit.
A dologi kiadások tervezési szempontjai:
a) A közüzemi kiadások és az ingatlan-karbantartások nélküli dologi kiadások összegét a meglévő szerződéseket, megállapodásokat, kötelezettségvállalásokat figyelembe véve, tételes számításokkal alátámasztva kell megtervezni.
b) A dologi kiadások tervezésénél a kötelező önkormányzati feladatok a helyi viszonyokra lebontott kiadásainak tervezése az elsődleges szempont, a költségvetés költségvetési többletét a kötelező önkormányzati feladatellátásra kell fordítani.
c) A közüzemi kiadásokat, az intézmény sajátosságait figyelembe véve, egyedileg kell meghatározni. A közüzemi kiadások az előző három év adataiból számított naturális mutatók alapján a 2015. évi várható árakon tervezhetők.
d) Az ingatlan-karbantartás előirányzatára önkormányzati szinten lehetőség szerint 20 000 000 forint keretösszeget kell tervezni, amelynek felhasználása az évközi igények beérkezését követően, annak felülvizsgálata után történhet.
e) Az ingatlan-karbantartási feladatok megvalósítása során ki kell használni a közfoglalkoztatás pályázati lehetőségeit.
f) Törekedni kell arra, hogy működési célú kamatkiadás 2015. évben se merüljön fel, a folyószámla és munkabérhitel felvételét el kell kerülni, vagy minimális szinten kell tartani a likviditási terv folyamatos aktualizálásával és a bevételek ütemezésével.
Pénzeszköz-átadások, támogatásértékű kiadások tervezésének szempontjai:
a) A civil szervezetek és önszerveződő közösségek támogatási keretét a Kisújszállási Művelődési és Ifjúsági Központ költségvetésében kell tervezni.
b) Az elszámolási kötelezettség fennállása esetén csak a 2014. évi elszámolás ellenőrzése és elfogadása után folyósítható 2015. évi támogatás.
c) Az önkormányzat a közoktatási intézmények működéséhez vállalt kötelezettségét – a pontos adatok ismeretében - a közoktatási megállapodásban foglaltak szerint teljesíti.
Tartalékok tervezésének szempontjai:
a) Az elmúlt évhez hasonlóan 10 000 000,- Ft általános tartalékot kell tervezni.
b) Működési céltartalékban – az előző évekhez hasonlóan –a közművelődési érdekeltségnövelő pályázat önerejéhez az önkormányzat 400 000 Ft előirányzatot tervez.
Fejlesztési kiadások tervezésének szempontjai:
A felhalmozási kiadásoknál a 2014. évben folyamatban lévő beruházásokat és a Térségi Operatív Program és a KEOP pályázat keretében induló beruházásokat, felújításokat, illetve az új uniós projektekhez kapcsolódóan pályázati előkészítési költségeket kell tervezni.
Egyéb beruházás csak felhalmozási célú forrás (pályázat, átvett pénzeszköz, egyéb külső forrás) rendelkezésre állása esetén tervezhető.
Külső források tervezése:
A Városközpont funkcióbővítő megújítása projekt önerejének egy részét az önkormányzat fejlesztési célhitelből biztosítja, melynek összegét a 2015. évi költségvetésben tervezni kell.
Egyéb rendelkezések:
a) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben és más jogszabályokban meghatározott alapfeladatok ellátásához csak az átmeneti likviditási hiányok áthidalására szolgáló, kormányzati hozzájáruláshoz nem kötött, folyószámla hitelkeret felhasználása történhet. A likviditási terv összeállítása után - ha szükséges - a likviditási problémák elkerülésére az önkormányzat a számlavezető pénzintézettel éven belüli folyószámla hitelkeret igénybevételét kezdeményezi.
b) Amíg a képviselő-testület költségvetési rendeletét nem alkotta meg, a polgármester jogosult a helyi önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére. Az így folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület előtt el kell számolni, a beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe kell beilleszteni.
c) Külön kell megtervezni a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatokat és azok forrásait. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
Végrehajtásért felelős:
A költségvetési rendelet-tervezet előterjesztéséért Kecze István polgármester,
A költségvetési rendelet-tervezet előkészítéséért Dr. Varga Zsolt jegyző
Határidő: A költségvetés előkészítésére a költségvetési törvény hatálybalépését követő 45. nap.
A decemberi képviselő-testületi ülésre elő kell készíteni a 2015. évi költségvetést megalapozó alábbi önkormányzati rendeletek felülvizsgálatát:
- a szociális és gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól szóló 29/2013. (XI. 27.) önkormányzati rendelet;
- a Kisújszállási Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központ személyes gondoskodás körébe tartozó gyermekek napközbeni ellátásának intézményi térítési díjairól szóló 13/2012. (II. 29.) önkormányzati rendelet;
- a Kisújszállási Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központ személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásainak intézményi térítési díjairól szóló 14/2012. (II. 29.) önkormányzati rendelet;
- a gyermekétkeztetés intézményi térítési díjairól szóló 50/2012. (XII. 19.) önkormányzati rendelet;
- a helyi adókról szóló 49/2011. (XII. 21.) önkormányzati rendelet.
Végrehajtásért felelős: Dr. Varga Zsolt jegyző
Határidő: 2014. december 18.
Erről értesül:
1. Kecze István polgármester
2. Dr. Varga Zsolt jegyző
3. Kisújszállási Művelődési Központ és Könyvtár intézményvezetője
4. Polgármesteri Hivatal osztályvezetői
5. Kisújszállási Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője