233/1999.(XII.16.) számú önkormányzati határozat
Kisújszállás Város Önkormányzata 2000. évi költségvetési koncepciójáról
Kisújszállás Város Képviselőtestülete megtárgyalta és elfogadta 2000. évi költségvetési koncepcióját. A költségvetési rendelet-tervezetet a következő szempontok figyelembe vételével kell elkészíteni:
1./ A költségvetési javaslatot és költségvetési tervezetet egyeztetni
kell a jogszabályban előírt fórumokkal, testületekkel, közalkalmazotti
tanáccsal, reprezentatív szakszervezetekkel.
2./ Az intézményi, polgármesteri hivatali költségvetési egyeztetések
során törekedni kell a működőképesség megőrzésére, a bevételek
teljes körű feltárására. A bevételek tervezésénél a központi
költségvetési forrással, a módosított helyi adó és gépjárműadó
rendeletek szerinti bevételekkel, a működési bevételek és az egyéb
saját bevételek 10 %-os növekedésével kell számolni. Az
önkormányzat nem tervezi a gázközmű vagyon értékesítéséből
származó bevétellel, az önkormányzatot még megillető résszel.
3./ A központi költségvetési források számbavételénél - az előző
három év (1997-98-99.) adatát is tartalmazó - az intézmények
normatív támogatását önkormányzati összesenben és
intézményenként külön-külön bemutatva is el kell készíteni.
Az intézmények tervezésénél 1997-98-99. és 2000. évre
vonatkozóan készüljön kimutatás az intézmény kihasználtságáról a
kihasználtságból eredő finanszírozási eltérések és normatív
támogatások alakulásáról, illetve a Városi Víz-és Csatornamű
esetében a bevételek alakulásáról (naturális, forint és %-os
kimutatásban). A kimutatást a képviselők a bizottsági ülések
anyagával együtt kapják meg.
4./ A kiadások tervezésénél elsősorban a hitel és kamatainak
visszafizetését, valamint a több évre áthúzódó
kötelezettségvállalások teljesítését kell tervezni, ezt követően az
önkormányzati határozattal megalapozott, illetve a
2000. évi költségvetés terhére történt döntések kiadásait kell
tervezni.
5./ Az önkormányzat elsődlegesen a kötelezően ellátandó feladatokat
finanszírozza, a nem kötelező feladatok finanszírozása a
lehetőségektől és igényektől függően külön képviselő-testületi
döntést igényel.
- 2 -
6./ A személyi juttatások tervezése során a jogszabály által előírt
kötelező bérfejlesztésekkel lehet tervezni. Az önkormányzat 1999.
évben saját hatáskörében rendezte a nem pedagógus munkakörben
foglalkoztatott közalkalmazottak, valamint a köztisztviselők
bérfejlesztését. 2000-ben a kötelező bérfejlesztésen felüli személyi
juttatásról - a kötelező bérfejlesztés terheinek ismeretében - a
későbbiekben dönt.
Készüljön külön kimutatás a nem pedagógus közalkalmazottak esetében
a.) az új (2000 évi) közalkalmazotti bértábla szerinti besorolásról,
b.) az a.) pont szerinti bér alapulvételével plusz 10 %-os
kereset-kiegészítésről.
Készüljön külön kimutatás továbbá a köztisztviselők esetében
a.) az önkormányzat rendeletében meghatározott illetményalap szerinti bérről,
b.) az a.) pont szerinti bér plusz 5 %-os bérfejlesztésről.
7./a./ Az oktatási intézményeknél a személyi juttatások tervezése a
tanulócsoportok figyelembe vételével készített tantárgyfelosztás és
a törvény szerinti, illetve ezen túl a pedagógiai programban
engedélyezett órakeret alapján készüljön.
Az intézmények a képviselő-testület számára mutassák be érthető
és számszerűsíthető formában:
- a tantervi óraszámokat,
- a Kt. 52. § /7/ bekezdés alapján a %-os órakeretet,
- a Kt. 52. § /10/ bekezdés c./ pont alapján az 5%-os egyéni
fejlesztésre, felzárkóztatásra fordított órakeretet,
- a Kt. 1. számú melléklet II. 7./ pontban szereplő 5 %
órakedvezményre fordított órakeretet,
- az önkormányzat által engedélyezett helyi tanterv óraszámait
- és a fentiek költségeit,
- külön kimutatva más szervezet, illetve vállalkozás formájában
ellátott órakeretet és annak költségeit.
b./ Egyéb intézményekben a közalkalmazotti bértábla szerinti és
a feletti rész kerüljön kimutatásra.
8./ A létszámok, a személyi és dologi kiadások előirányzatát az ellátott
feladattal arányban, a feladatmutató változásától függően kell
megállapítani.
9./ A költségvetés tervezése során a bázis szemlélet nem alkalmazható,
helyette a naturális mutatók változását figyelembe vevő, normatívákkal
felülről korlátos tervezési szemléletet kell érvényesíteni.
- 3 -
10./ A dologi kiadások tervezése során ki kell emelni a közüzemi
kiadásokat és azokat az egyéb dologi kiadásoktól elkülönítetten
kell tervezni. A közüzemi kiadások tervezésénél be kell mutatni
intézményenként 3 év átlagában (1997-98-99.) a közüzemi
fogyasztás naturális mutatók szerinti mennyiségét. A közüzemi
díjak a 3 év adataiból prognosztizálható mennyiségi adatok
alapján a várható árakon tervezhető figyelembe véve az alapdíjak
bevezetését, emelkedését, amelyek nagyságát külön kell
szerepeltetni. A tervezési lapokon mellékletben a naturális
mutatókat és az árakat is szerepeltetni kell.
Az egyéb dologi kiadások az 1999. évi eredeti előirányzat alapján
tervezhetők, - levonva az egyszeri céljellegű juttatást -
szintrehozottan 3 %-os emelkedéssel.
11./ A park és a köztisztasági feladatok ellátására programköltségvetés
készüljön, amely tartalmazza az elvégzendő feladatok
mennyiségi, gyakorisági adatait és költségkihatását.
12./Az önkormányzat a pályázati lehetőségek minél szélesebb
kihasználása érdekében a saját erő biztosításához legalább 10
millió forint céltartalékot tervez. A pályázatok előkészítése és
megalapozása érdekében a szükséges műszaki tervek készítésére
további 2 millió forint tervezhető.
13./ A Városháza felújítását lehetőség szerint meg kell kezdeni az
elhasználódott tetőszerkezet és héjazat felújításával, és ezzel
egy időben a kisterem mai kor követelményeinek megfelelő
tanácskozóteremmé alakítását és a nagyterem akusztikájának
javítását, székek cseréjét is.
A polgármesteri hivatal gépkocsiját 2000-ben ki kell cserélni.
14./ Elő kell készíteni a volt egyházi ingatlanok tulajdonjogának
rendezése miatt az új iskola építését (tervezés, területbiztosítás,
közbeszerzési eljárás lefolytatása, kivitelezési eljárás előkészítése,
stb.). A pályázati lehetőségeket ezen a területen is maximálisan ki
kell használni.
15./ A belvízvédelmi feladatokat 2000-ben is kiemelten kell kezelni,
kihasználva a közhasznú foglalkoztatás lehetőségeit.
16./ Az önkormányzat 10 millió forint általános tartalék tervezésével
számol 2000-ben.
- 4 -
17./ 2000. évben is valószínűleg szükség lesz működési hitel
felvételére. Az önkormányzat nem tervezi a működési
hitelállomány növekedését, ha szükséges a felhalmozási
kiadásokat részben fejlesztési hitelből valósítja meg, figyelembe
véve a költségvetés teherbíró-képességét és eleget téve a
gördülő tervezés követelményeinek.
A működési hiány lehetőleg ne legyen több 100-110 millió forintnál.
18./ Egyéb tervezési feladatok:
- A tervezés során minden kiadási nemnél be kell mutatni az
önkormányzati kötelező, valamint a nem kötelező feladat
ellátásból eredő kiadásokat.
- A költségvetés készítése során érvényesüljön a kiskincstári
szemléletű havi pénzügyi tervet is magában foglaló
pénzforgalmi terv. A GAMESZ által kezelt előirányzatok
teljes körű felhasználására be kell vezetni a kiskincstárat.
- A költségvetés készítésekor az önkormányzat
227/1999.(XI.25.) számú határozatának megfelelően a 10
legtöbb iparűzési adót fizető adóalany véleményét ki kell
kérni.
- Intézményenként készüljön a K/3. számú mellékletnek
megfelelő - intézményekre adaptált - több évet érintő fajlagos
mutatók szerinti segédlet a költségvetés összeállításához.
- A működési és felhalmozási bevételeket és kiadásokat
egyensúlyosan kell tervezni, felhalmozási kiadás csak
felhalmozási bevételből tervezhető.
- Különös gonddal kell eljárni az 1999. év végi igazolt
pénzmaradványok kötelezettségvállaláson felüli részének
lecsökkentésére.
19./ Az önkormányzat 2000. évben is megvizsgálja, hogy fennállnak-e
az ÖNHIKI feltételei és ha szükséges és lehetséges, pályázatot
nyújt be a forráshiány enyhítésére.
Határidő: 2000. február
Felelős : Palágyi Gábor polgármester
Dr. Kittlinger Ilona jegyző
20./ Amíg a képviselő-testület költségvetési rendeletét nem alkotta meg, a
polgármester jogosult a helyi önkormányzat költségvetését megillető
bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére és az előző évi
kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére. Az így
folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület előtt el kell számolni, a
beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe
kell beilleszteni.
- 5 -
Erről: 1./ Palágyi Gábor polgármester
2./ Domján László alpolgármester
3./ Szilágyi Lajos alpolgármester
4./ Dr.Kittlinger Ilona jegyző
5./ Polgármesteri Hivatal osztályvezetői
6./ Önkormányzati intézmények vezetői
- értesül