237/2002. (XII. 19.) önkormányzati határozat
Tárgy: Kj város bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepciójának elfogadásáról

Módosította a 371/2006. (XII.14.) számú önkormányzati határozat.

 

237/2002. (XII.19.) számú önkormányzati határozat

Kisújszállás város bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepciójának elfogadásáról  

 

1. Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete a város középtávú bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepcióját a melléklet szerint elfogadja.  

 

 

2. A képviselő-testület megbízza a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot a koncepció folyamatos "karbantartásával", fejlesztésével, az abból adódó feladatok megvalósításának koordinálásával.

 

 

Határidő: folyamatos

Felelős: Szepesi Gyula, a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság elnöke  

 

Erről értesül: 1./ Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság

2./ Rendőrkapitányság Karcag

3./ Helyi rendőrőrs

4./ Városi Polgárőrség

5./ Polgármester

6./ Címzetes főjegyző

7./ Intézményi referensek

 

 

 

kmf.

 

Palágyi Gábor s.k. Dr.Kittlinger Ilona s.k.

polgármester jegyző 

A kivonat hiteléül:

Kisújszállás, 2002. december 19.

 

(:Kacsó Sándorné:)

aljegyző 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Melléklet a 237./2002.(XII.19.) számú önkormányzati határozathoz

 

 

 

KISÚJSZÁLLÁS VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

BŰNMEGELŐZÉSI ÉS KÖZBIZTONSÁGI KONCEPCIÓJA

 

 

Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete a közbiztonság javítása és a bűnmegelőzés hatékonyságának növelése érdekében a következő koncepciót alkotja:  

I./ BEVEZETÉS

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 8. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzatok feladatai közé tartozik a közbiztonság helyi feladatairól való gondoskodás.

E feladata körében az önkormányzat kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy a város köz- és vagyonbiztonságát javítsa, a bűnmegelőzés hatékonyságát növelje, ezzel a lakosság biztonságérzetét fokozza. Az e területen adódó feladatok megoldásának szervezésére és koordinálására a képviselő-testület 225/2002. (XI.28.) sz. határozatával Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot hozott létre és működtet.  

II./ A BŰNMEGELŐZÉSI ÉS KÖZBIZTONSÁGI BIZOTTSÁG FELADATAI

 
  • koordinálja és szervezi a település közbiztonságának javítása érdekében szükséges tevékenységeket, közreműködik azok megvalósításában, illetve a megvalósítás ellenőrzésében

  • széles körű társadalmi együttműködést kezdeményez és alakít ki a bűnmegelőzési tevékenység hatékonyságának javítása érdekében

  • folyamatosan figyelemmel kíséri a kormány bűnmegelőzési politikáját, megfogalmazza az abból adódó települési feladatokat

  • rendszeres tájékoztatást nyújt a város közbiztonságát érintő ügyekben a lakosságnak az önkormányzat Kisbíró című hírlevelében

  • kiemelt figyelmet fordít a gyermek- és ifjúsági korosztály veszélyeztetettségének csökkentésére

  • tevékenysége során szoros együttműködést alakít ki az illetékes rendőri szervvel, a helyi polgárőrséggel, a városban működő civil közösségekkel, intézményekkel, a gyermekvédelem hatósági szerveivel

  • koordinálja a bűnmegelőzési tevékenységet, ennek érdekében - pályázati források bevonásával - tájékoztató előadásokat, képzéseket, programokat szervez

  • szakterületét érintően - az önkormányzat felkérésére - közreműködik az önkormányzat azon döntéseinek előkészítésében, véleményezésében, melyek a város közbiztonsági helyzetét érintik (pl. közvilágítással, közlekedési renddel stb. kapcsolatos ügyek)

  • a rendőrséggel és a polgárőrséggel való együttműködés keretében elemzi és értékeli az elkövetett bűncselekményeket, az elkövetés módjait, megfogalmazza az ezzel kapcsolatos feladatokat

  • állásfoglalásaival, javaslataival segíti az önkormányzat közbiztonság növelése érdekében végzett tevékenységét, ajánlásokat dolgoz ki a bűnözés terjedésének megakadályozására és közreműködik az önkormányzat bűnmegelőzési koncepciójának kidolgozásában

  • karbantartja az önkormányzat bűnmegelőzési koncepcióját, értékeli az abban foglaltak megvalósulását

  • párbeszédet, együttműködést kezdeményez a város lakosságával, melynek során felméri a lakosság biztonságérzetét, az azt befolyásoló tényezőket

 

 

 

 

 

 

 

- 2 -

 

  • folyamatosan figyelemmel kíséri a szakterületét érintő pályázati lehetőségeket, javaslatot dolgoz ki az önkormányzat részére a pályázatok témájára vonatkozóan, illetve felkérésre benyújtásra előkészíti a pályázati anyagokat

  • együttműködik más, helyi, területi és országos bűnmegelőzési szervekkel, civil közösségekkel

  • felhívja a helyi gazdálkodó szervezetek, magánszemélyek figyelmét a vagyonvédelem fontosságára, ennek korszerű és hatékony módszereire

 

III./ FELADATTERV

 

1./ Fel kell mérni a település lakóinak szubjektív biztonságérzetét, az azt befolyásoló tényezőket. Ennek érdekében az önkormányzat felkéri szakintézményét, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot, hogy szakemberek bevonásával összeállított kérdőív segítéségével végezzen reprezentatív mérést ebben a témakörben. A felmérés eredménye alapja lehet egy reális helyzetelemzés, illetve az abból adódó konkrét feladatok megfogalmazásának.

 

2./ Rendszeressé kell tenni a kapcsolattartást a lakosság széles körét ismerő, velük a mindennapok során kapcsolatba kerülő szakemberekkel, és az így szerzett információkat hasznosítani kell a bűnmegelőzési tevékenység hatékonyságának növelése érdekében. Kiemelten fontos a pedagógusokkal, orvosokkal, szociális területen dolgozó szakemberekkel, mezőőrökkel, közterület-felügyelőkkel, postai kézbesítőkkel való folyamatos kapcsolattartás. A kapcsolattartás módjának kidolgozására az önkormányzat felkéri a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot.  

3./ A lakosság széles körének bevonásával, illetve folyamatos tájékoztatásukkal elő kell segíteni, hogy aktív részesei legyenek a városi közbiztonság javításának. A tájékoztatásnak szolgálnia kell, hogy az érdekeltek számára valamennyi lényeges információ rendelkezésre álljon a bűnözés tényleges helyzetéről, a legfontosabb veszélyforrásokról, a védekezés lehetőségeiről, a sértetté válás kivédéséről. Szükség van a közvélemény alakítására a bűnmegelőzéssel, annak lehetőségeivel kapcsolatban.

Ennek módszerei különösen:

  • ösztönözni kell a lakosságot, a civil közösségeket, hogy a közbiztonsággal kapcsolatos problémáikat megfogalmazzák

  • támogatni kell az önkéntes, civil szerveződéseket, kezdeményezéseket, az utcaközösségek figyelő-jelző szolgálatának kialakítását

Ennek érdekében:

  • rendszeresen jelenjenek meg aktuális, figyelemfelkeltő, tanácsadó írások a Kisbíróban (illetve a lakosságtól érkező jelzésekre is e csatornán keresztül történhet meg a reagálás)

  • időszaki kiadványok, szórólapok készítésével egy-egy aktuális problémára, veszélyhelyzetre, illetve annak elkerülésére hívható fel a lakosság figyelme

  • a számítástechnikai lehetőségek kihasználásával, különösen a fiatal korosztályokat megcélozva internetes levelezőprogramot kell készíteni, és az ide érkező véleményeket, problémákat értékelve kell kidolgozni megoldási lehetőségeket

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 3 -

 

4./ A szociálpolitika a bűnmegelőzés fontos eszköze. Nagy figyelmet kell fordítani a fokozottan veszélyeztetett csoportokra, és meg kell határozni a bármely okból segítségre szoruló személyek és csoportok körét. Ehhez elengedhetetlen a város szociális térképének elkészítése. Biztosítani kell, hogy a rászorulók elérjék a gondozóhálózatot, tudják, hogy milyen ellátást hol és milyen módon vehetnek igénybe.

 

5./ Az állandó és megbízható munkahely a társadalomba való beilleszkedés egyik legfontosabb tényezője. A helyi foglalkoztatáspolitika szempontjából fő törekvés kell legyen az új munkahelyek létrehozásának elősegítése, az erre irányuló kezdeményezések támogatása, illetve a meglévő munkahelyek védelme. E téren a leginkább veszélyeztetettek a szakképzettség nélküliek, az alulképzettek, a tovább- és átképzésre valamilyen okból alkalmatlanok, rájuk - a munkaügyi központtal, munkáltatókkal való együttműködés keretében - kiemelt figyelmet kell fordítani.  

6./ A felnövekvő generációk társadalmi beilleszkedése szempontjából a szocializációt biztosító közösségek (család, nevelési-oktatási, közművelődési intézmények) szerepe meghatározó. Jelentős hátránnyal indul az a fiatal, akinél a család nem tölti be alapvető rendeltetését, illetve az iskolai feltételek nem megfelelőek.

Fontos, hogy a közoktatási intézmények továbbra is kiemelt figyelmet fordítsanak a tankötelezettség teljesítésére, biztosítva ezzel, hogy a fiatalkorúak közösségben, ellenőrzött körülmények között töltsék mindennapjaik nagy részét. Az oktatási intézményekben és a gyermekvédelmi területen dolgozó szakemberek elsődleges feladata, hogy a hatósági, szabálysértési szakasz előtt meggyőzzék a szülőt, a gyermeket a tankötelezettség teljesítésének fontosságáról. Ennek érdekében:

  • A veszélyeztetett gyermekek családjával szorosabb együttműködést kell kialakítani. Ebben az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelősöknek, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnak, illetve a Cigány Kisebbségi Önkormányzatnak meghatározó szerepe van.

  • Az önkormányzat biztosítja, hogy az oktatási intézményekben a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosítsák a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátását.

  • Fokozott rendőri, polgárőri jelenléttel hatékonyabbá kell tenni a vendéglátó-ipari és szórakoztató egységek ellenőrzését a fiatalkorúak ital- és drogfogyasztásának megelőzése érdekében.

A szociális, illetve egyéb, hátrányos helyzetük miatt egyébként a továbbtanulásból kimaradó fiatalok segítése a helyi oktatáspolitikának szintén fontos eleme. Az önkormányzat továbbra is működteti a Városi Ösztöndíj Alapítványt, illetve lehetőség szerint kapcsolódik a kormány oktatáspolitikai kezdeményezéseihez (pl. Bursa Hungarica rendszer).  

7./ A bűnmegelőzésben aktívan tevékenykedő szakemberek rendszeres képzésével, tapasztalatcseréjével elő kell segíteni munkájuk hatékonyabb ellátását (meghívott szakelőadókkal, társszervekkel való kapcsolattartás, tapasztalatcsere révén, bemutatókkal, kiállításokkal).  

 

8./ A lakosság részére - pályázati források bevonásával - bűnmegelőzési és vagyonvédelmi témájú bemutatókat, kiállításokat kell szervezni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 4 -

 

9./ A bűnözés szempontjából különösen veszélyeztetett csoportok, a fiatalkorúak, a munkanélküliek, nagycsaládosok élethelyzetének fokozott figyelemmel kísérésével jelentős előrelépés érhető el a megélhetési bűnözés megelőzésében. Ennek érdekében feladat:

  • munkalehetőséghez, közmunkához való hozzásegítésük

  • a szociális ellátórendszer hatékony működtetése

  • természetbeni juttatások biztosítása a rászorultaknak (tüzelő, élelmiszer stb.)

 

10./ Különösen a közterületeken, illetve a közösségi területeken elkövetett bűncselekmények állnak szoros összefüggésben egy település számos egyedi sajátosságával, így például a lakókörnyezet minőségével és jellegzetességeivel, a környezet nyújtotta elkövetési lehetőségekkel. Településpolitikai szempontok vizsgálatával, érvényre juttatásával el kell érni

  • a közparkok felszereltségének, megvilágításának javítását

  • a közterületek hatékony kivilágítását

  • a lakókörnyezet rendezettségének javítását (a lakosság aktív bevonásával, a közterület-felügyelők ellenőrző közreműködésével)

  • a külterületek hatékony ellenőrzését a mezőőrök közreműködésével

  • az utcai és lakásbiztonság javítását (felhívni a figyelmet a bűnmegelőzést is szolgáló szerkezeti, építészeti és biztonsági megoldásokra)

 

11./ A vagyonvédelmi biztonság javítása érdekében szorgalmazni kell a közintézmények, üzleti és gazdálkodó szervezetek esetében a riasztórendszerek alkalmazását, a belső terek éjszakai megvilágításának biztosítását.  

12./ Meg kell vizsgálni segélyalap létrehozásának lehetőségét - pályázati források bevonásával -, mely bűncselekmények potenciális és tényleges áldozatainak anyagi megsegítésére szolgálhat.  

13./ A Városi Polgárőrség - mint a város lakóiból önkéntes alapon szerveződött civil közösség - szerepe és jelentősége a bűnmegelőzésben megkérdőjelezhetetlen. Ezt elismerve az önkormányzat továbbra is fontosnak tartja e szervezet kiemelt támogatását, illetve lehetőségei szerint közreműködik a polgárőrség végleges elhelyezési feltételeinek megteremtésében.

Az önkormányzat támogat minden - a közbiztonság javítására, a bűnmegelőzés hatékonyságának növelésére irányuló - civil kezdeményezést.  

A koncepcióban megfogalmazott célokból adódó feladatok koordinálásával, illetve a koncepció folyamatos karbantartásával, fejlesztésével az önkormányzat megbízza a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot.  

Határidő: folyamatos

Felelős: Szepesi Gyula, a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság Elnöke  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

« Vissza
Vissza a főmenübe