Módosította a 371/2006. (XII.14.) számú önkormányzati határozat.
237/2002. (XII.19.) számú önkormányzati határozat
Kisújszállás város bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepciójának elfogadásáról
1. Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete a város középtávú bűnmegelőzési és közbiztonsági koncepcióját a melléklet szerint elfogadja.
2. A képviselő-testület megbízza a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot a koncepció folyamatos "karbantartásával", fejlesztésével, az abból adódó feladatok megvalósításának koordinálásával.
Határidő: folyamatos
Felelős: Szepesi Gyula, a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság elnöke
Erről értesül: 1./ Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság
2./ Rendőrkapitányság Karcag
3./ Helyi rendőrőrs
4./ Városi Polgárőrség
5./ Polgármester
6./ Címzetes főjegyző
7./ Intézményi referensek
kmf.
Palágyi Gábor s.k. Dr.Kittlinger Ilona s.k.
polgármester jegyző
A kivonat hiteléül:
Kisújszállás, 2002. december 19.
(:Kacsó Sándorné:)
aljegyző
Melléklet a 237./2002.(XII.19.) számú önkormányzati határozathoz
KISÚJSZÁLLÁS VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
BŰNMEGELŐZÉSI ÉS KÖZBIZTONSÁGI KONCEPCIÓJA
Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete a közbiztonság javítása és a bűnmegelőzés hatékonyságának növelése érdekében a következő koncepciót alkotja:
I./ BEVEZETÉS
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 8. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzatok feladatai közé tartozik a közbiztonság helyi feladatairól való gondoskodás.
E feladata körében az önkormányzat kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy a város köz- és vagyonbiztonságát javítsa, a bűnmegelőzés hatékonyságát növelje, ezzel a lakosság biztonságérzetét fokozza. Az e területen adódó feladatok megoldásának szervezésére és koordinálására a képviselő-testület 225/2002. (XI.28.) sz. határozatával Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot hozott létre és működtet.
II./ A BŰNMEGELŐZÉSI ÉS KÖZBIZTONSÁGI BIZOTTSÁG FELADATAI
koordinálja és szervezi a település közbiztonságának javítása érdekében szükséges tevékenységeket, közreműködik azok megvalósításában, illetve a megvalósítás ellenőrzésében
széles körű társadalmi együttműködést kezdeményez és alakít ki a bűnmegelőzési tevékenység hatékonyságának javítása érdekében
folyamatosan figyelemmel kíséri a kormány bűnmegelőzési politikáját, megfogalmazza az abból adódó települési feladatokat
rendszeres tájékoztatást nyújt a város közbiztonságát érintő ügyekben a lakosságnak az önkormányzat Kisbíró című hírlevelében
kiemelt figyelmet fordít a gyermek- és ifjúsági korosztály veszélyeztetettségének csökkentésére
tevékenysége során szoros együttműködést alakít ki az illetékes rendőri szervvel, a helyi polgárőrséggel, a városban működő civil közösségekkel, intézményekkel, a gyermekvédelem hatósági szerveivel
koordinálja a bűnmegelőzési tevékenységet, ennek érdekében - pályázati források bevonásával - tájékoztató előadásokat, képzéseket, programokat szervez
szakterületét érintően - az önkormányzat felkérésére - közreműködik az önkormányzat azon döntéseinek előkészítésében, véleményezésében, melyek a város közbiztonsági helyzetét érintik (pl. közvilágítással, közlekedési renddel stb. kapcsolatos ügyek)
a rendőrséggel és a polgárőrséggel való együttműködés keretében elemzi és értékeli az elkövetett bűncselekményeket, az elkövetés módjait, megfogalmazza az ezzel kapcsolatos feladatokat
állásfoglalásaival, javaslataival segíti az önkormányzat közbiztonság növelése érdekében végzett tevékenységét, ajánlásokat dolgoz ki a bűnözés terjedésének megakadályozására és közreműködik az önkormányzat bűnmegelőzési koncepciójának kidolgozásában
karbantartja az önkormányzat bűnmegelőzési koncepcióját, értékeli az abban foglaltak megvalósulását
párbeszédet, együttműködést kezdeményez a város lakosságával, melynek során felméri a lakosság biztonságérzetét, az azt befolyásoló tényezőket
- 2 -
folyamatosan figyelemmel kíséri a szakterületét érintő pályázati lehetőségeket, javaslatot dolgoz ki az önkormányzat részére a pályázatok témájára vonatkozóan, illetve felkérésre benyújtásra előkészíti a pályázati anyagokat
együttműködik más, helyi, területi és országos bűnmegelőzési szervekkel, civil közösségekkel
felhívja a helyi gazdálkodó szervezetek, magánszemélyek figyelmét a vagyonvédelem fontosságára, ennek korszerű és hatékony módszereire
III./ FELADATTERV
1./ Fel kell mérni a település lakóinak szubjektív biztonságérzetét, az azt befolyásoló tényezőket. Ennek érdekében az önkormányzat felkéri szakintézményét, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot, hogy szakemberek bevonásával összeállított kérdőív segítéségével végezzen reprezentatív mérést ebben a témakörben. A felmérés eredménye alapja lehet egy reális helyzetelemzés, illetve az abból adódó konkrét feladatok megfogalmazásának.
2./ Rendszeressé kell tenni a kapcsolattartást a lakosság széles körét ismerő, velük a mindennapok során kapcsolatba kerülő szakemberekkel, és az így szerzett információkat hasznosítani kell a bűnmegelőzési tevékenység hatékonyságának növelése érdekében. Kiemelten fontos a pedagógusokkal, orvosokkal, szociális területen dolgozó szakemberekkel, mezőőrökkel, közterület-felügyelőkkel, postai kézbesítőkkel való folyamatos kapcsolattartás. A kapcsolattartás módjának kidolgozására az önkormányzat felkéri a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot.
3./ A lakosság széles körének bevonásával, illetve folyamatos tájékoztatásukkal elő kell segíteni, hogy aktív részesei legyenek a városi közbiztonság javításának. A tájékoztatásnak szolgálnia kell, hogy az érdekeltek számára valamennyi lényeges információ rendelkezésre álljon a bűnözés tényleges helyzetéről, a legfontosabb veszélyforrásokról, a védekezés lehetőségeiről, a sértetté válás kivédéséről. Szükség van a közvélemény alakítására a bűnmegelőzéssel, annak lehetőségeivel kapcsolatban.
Ennek módszerei különösen:
ösztönözni kell a lakosságot, a civil közösségeket, hogy a közbiztonsággal kapcsolatos problémáikat megfogalmazzák
támogatni kell az önkéntes, civil szerveződéseket, kezdeményezéseket, az utcaközösségek figyelő-jelző szolgálatának kialakítását
Ennek érdekében:
rendszeresen jelenjenek meg aktuális, figyelemfelkeltő, tanácsadó írások a Kisbíróban (illetve a lakosságtól érkező jelzésekre is e csatornán keresztül történhet meg a reagálás)
időszaki kiadványok, szórólapok készítésével egy-egy aktuális problémára, veszélyhelyzetre, illetve annak elkerülésére hívható fel a lakosság figyelme
a számítástechnikai lehetőségek kihasználásával, különösen a fiatal korosztályokat megcélozva internetes levelezőprogramot kell készíteni, és az ide érkező véleményeket, problémákat értékelve kell kidolgozni megoldási lehetőségeket
- 3 -
4./ A szociálpolitika a bűnmegelőzés fontos eszköze. Nagy figyelmet kell fordítani a fokozottan veszélyeztetett csoportokra, és meg kell határozni a bármely okból segítségre szoruló személyek és csoportok körét. Ehhez elengedhetetlen a város szociális térképének elkészítése. Biztosítani kell, hogy a rászorulók elérjék a gondozóhálózatot, tudják, hogy milyen ellátást hol és milyen módon vehetnek igénybe.
5./ Az állandó és megbízható munkahely a társadalomba való beilleszkedés egyik legfontosabb tényezője. A helyi foglalkoztatáspolitika szempontjából fő törekvés kell legyen az új munkahelyek létrehozásának elősegítése, az erre irányuló kezdeményezések támogatása, illetve a meglévő munkahelyek védelme. E téren a leginkább veszélyeztetettek a szakképzettség nélküliek, az alulképzettek, a tovább- és átképzésre valamilyen okból alkalmatlanok, rájuk - a munkaügyi központtal, munkáltatókkal való együttműködés keretében - kiemelt figyelmet kell fordítani.
6./ A felnövekvő generációk társadalmi beilleszkedése szempontjából a szocializációt biztosító közösségek (család, nevelési-oktatási, közművelődési intézmények) szerepe meghatározó. Jelentős hátránnyal indul az a fiatal, akinél a család nem tölti be alapvető rendeltetését, illetve az iskolai feltételek nem megfelelőek.
Fontos, hogy a közoktatási intézmények továbbra is kiemelt figyelmet fordítsanak a tankötelezettség teljesítésére, biztosítva ezzel, hogy a fiatalkorúak közösségben, ellenőrzött körülmények között töltsék mindennapjaik nagy részét. Az oktatási intézményekben és a gyermekvédelmi területen dolgozó szakemberek elsődleges feladata, hogy a hatósági, szabálysértési szakasz előtt meggyőzzék a szülőt, a gyermeket a tankötelezettség teljesítésének fontosságáról. Ennek érdekében:
A veszélyeztetett gyermekek családjával szorosabb együttműködést kell kialakítani. Ebben az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelősöknek, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnak, illetve a Cigány Kisebbségi Önkormányzatnak meghatározó szerepe van.
Az önkormányzat biztosítja, hogy az oktatási intézményekben a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosítsák a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátását.
Fokozott rendőri, polgárőri jelenléttel hatékonyabbá kell tenni a vendéglátó-ipari és szórakoztató egységek ellenőrzését a fiatalkorúak ital- és drogfogyasztásának megelőzése érdekében.
A szociális, illetve egyéb, hátrányos helyzetük miatt egyébként a továbbtanulásból kimaradó fiatalok segítése a helyi oktatáspolitikának szintén fontos eleme. Az önkormányzat továbbra is működteti a Városi Ösztöndíj Alapítványt, illetve lehetőség szerint kapcsolódik a kormány oktatáspolitikai kezdeményezéseihez (pl. Bursa Hungarica rendszer).
7./ A bűnmegelőzésben aktívan tevékenykedő szakemberek rendszeres képzésével, tapasztalatcseréjével elő kell segíteni munkájuk hatékonyabb ellátását (meghívott szakelőadókkal, társszervekkel való kapcsolattartás, tapasztalatcsere révén, bemutatókkal, kiállításokkal).
8./ A lakosság részére - pályázati források bevonásával - bűnmegelőzési és vagyonvédelmi témájú bemutatókat, kiállításokat kell szervezni.
- 4 -
9./ A bűnözés szempontjából különösen veszélyeztetett csoportok, a fiatalkorúak, a munkanélküliek, nagycsaládosok élethelyzetének fokozott figyelemmel kísérésével jelentős előrelépés érhető el a megélhetési bűnözés megelőzésében. Ennek érdekében feladat:
munkalehetőséghez, közmunkához való hozzásegítésük
a szociális ellátórendszer hatékony működtetése
természetbeni juttatások biztosítása a rászorultaknak (tüzelő, élelmiszer stb.)
10./ Különösen a közterületeken, illetve a közösségi területeken elkövetett bűncselekmények állnak szoros összefüggésben egy település számos egyedi sajátosságával, így például a lakókörnyezet minőségével és jellegzetességeivel, a környezet nyújtotta elkövetési lehetőségekkel. Településpolitikai szempontok vizsgálatával, érvényre juttatásával el kell érni
a közparkok felszereltségének, megvilágításának javítását
a közterületek hatékony kivilágítását
a lakókörnyezet rendezettségének javítását (a lakosság aktív bevonásával, a közterület-felügyelők ellenőrző közreműködésével)
a külterületek hatékony ellenőrzését a mezőőrök közreműködésével
az utcai és lakásbiztonság javítását (felhívni a figyelmet a bűnmegelőzést is szolgáló szerkezeti, építészeti és biztonsági megoldásokra)
11./ A vagyonvédelmi biztonság javítása érdekében szorgalmazni kell a közintézmények, üzleti és gazdálkodó szervezetek esetében a riasztórendszerek alkalmazását, a belső terek éjszakai megvilágításának biztosítását.
12./ Meg kell vizsgálni segélyalap létrehozásának lehetőségét - pályázati források bevonásával -, mely bűncselekmények potenciális és tényleges áldozatainak anyagi megsegítésére szolgálhat.
13./ A Városi Polgárőrség - mint a város lakóiból önkéntes alapon szerveződött civil közösség - szerepe és jelentősége a bűnmegelőzésben megkérdőjelezhetetlen. Ezt elismerve az önkormányzat továbbra is fontosnak tartja e szervezet kiemelt támogatását, illetve lehetőségei szerint közreműködik a polgárőrség végleges elhelyezési feltételeinek megteremtésében.
Az önkormányzat támogat minden - a közbiztonság javítására, a bűnmegelőzés hatékonyságának növelésére irányuló - civil kezdeményezést.
A koncepcióban megfogalmazott célokból adódó feladatok koordinálásával, illetve a koncepció folyamatos karbantartásával, fejlesztésével az önkormányzat megbízza a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságot.
Határidő: folyamatos
Felelős: Szepesi Gyula, a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság Elnöke