84/2006. (IV.20.) számú önkormányzati határozat
helyi esélyegyenlőségi program elfogadásáról
Kisújszállás Város Önkormányzata az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 35. §-a alapján az alábbiak szerint fogadja el helyi esélyegyenlőségi programját.
KISÚJSZÁLLÁSI
HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAM
1. Társadalmi környezet
Kisújszállás Város Jász-Nagykun-Szolnok megyében, az Alföld szívében található, mely az észak-alföldi régióhoz tartozik. A város a 4-es számú főközlekedési út mellett fekszik, a fővárostól 150 km- re, Szolnoktól 50 km-re, Debrecentől 80 km-re. Területe: 205,27 km2, a megye területének 2,73 %-a. A 2005. adatok szerint a város lakosainak száma 12.538 fő, amelyből 6.119 fő férfi, és 6.4 19 fő nő, a megye 78 településén 416 ezer fő élt, ami az ország népességének 4,1 %-a, a város népessége a megyei lakosság 3,01 %-át teszi ki.
Hosszabb távon prognosztizálható a lakosság fokozott elöregedése, az alacsony születésszám. A fiatalok elvándorlásából következik, hogy a város gazdasági helyzete nem kielégítő, ezáltal nem képes megtartani őket. A hátrányos helyzetű falusi kisebbség betelepülésének fokozódása szociális feszültségekhez vezethet, ami párosulva a nem megfelelő foglalkoztatási helyezettel hosszú távon finanszírozhatatlanná teheti a szociális ellátást, és a város vonzerejét tovább csökkenti.
Városunk nemzetiségi szempontból homogén, egyedül a cigány nemzetiségű lakosság aránya tekinthető számottevőnek. A 2004. évi felmérés szerint a 186 családban valamelyest több, mint 600 fő él, mely az összlakosság 5 %-a. Arányuk az elmúlt 110 év alatt az 1,5 %-ról 5-%-ra emelkedett, amely jelenleg is érzékelhető. Ezzel szemben a megyében a 2001. évi népszámlálás adatai alapján számuk 11.700 fő, mely a lakosság nem egészen 3 százalékát teszi ki. Az életkörülményeiket vizsgálva, elmondhatjuk, hogy a romakérdés országosan megkerülhetetlen feszültségek hordozója.
2. Szociális intézkedések
A társadalmi szemlélet kedvező irányú megváltoztatásához szükséges az alábbi szociális intézkedéseknek a megtétele:
- A szociális ellátásra szorulók hatékonyabb felkutatása.
- A szolgáltatásokat igénybevevők információhoz jutásának bővítése.
- A rendelkezésre álló állami, civil, intézményi adományok, pénzügyi keretek koordinált, átfedések és lyukak nélküli elosztása.
- A helyi rendeletben szabályozott szociális ellátások jövedelemküszöbének emelése, ezáltal szélesebb rétegek támogatása.
- Az ellátások igénylésének és elbírálásának gördülékenyebbé tétele.
- A szociális ellátással foglalkozó épületek fenntartási költségének csökkentése hőszigeteléssel és alternatív fűtési módszerek bevezetésével.
2/6
- A szociális otthonban magasabb szintű apartmanos szolgáltatás nyújtása, ami a többi részleg fejlesztési alapját képezheti.
- Az Európai Unióhoz történő csatlakozást követően a partnerség elve alapján dinamikusabbá kell tenni az együttműködés csatornáit a szolgáltatási szektorokkal, a különböző civil, illetve egyházi szolgálatokkal, a különböző szolgáltatók és fenntartók, a települési és megyei önkormányzatok között.
- A szolgáltatási struktúra kialakításánál nemcsak a mennyiségi növekedésre, hanem a differenciáltabb, komplexebb, magasabb színvonalú ellátások megteremtésére kell törekedni.
- Az önkéntesek bevonásának növelése hozzájárulhat a társadalmi szolidaritás erősítéséhez.
- Az előírt szakmai létszám biztosítása munkahelyteremtést jelent.
- Kiemelt figyelmet kell fordítani az új munkahelyek teremtésére, a foglalkoztatás növelésére, az alacsony iskolai végzettségűek ált. iskolai, illetve szakképzettség megszerzésére.
3. A jogsértésekkel szembeni fellépés lehetőségei
A jogsértésekkel szembeni fellépés lehetőségeire vonatkozó felvilágosító intézkedések érdekében 2006. január 1-jétől megyénkben megalakult a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Igazságügyi Hivatal, melynek hatásköre a korábban működő pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó tevékenység mellett kibővült feladatkörében foglalkozik a bűncselekmények áldozatainak segítésével és kárenyhítésével is. A jogi segítségnyújtó szolgálat továbbra is peren kívüli eljárásokban biztosítja a jogi segítséget szociálisan rászorulók részére. A jogi segítő a fél részére tanácsot ad, beadványi vagy egyéb iratot készít. Városunkban a szolgálat munkatársai minden hónap harmadik keddjén délelőtt 9 órától 14 óráig a Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (Kisújszállás, Kálvin u 9.) hivatalos helyiségében tart kihelyezett ügyfélfogadást.
4. A hátrányos helyzetű csoportok
munkaerő-piaci helyzetének javítása
A hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzetének javításához, valamint a munkaerőpiaci aránytalanságok csökkentéséhez szükséges intézkedések során a képviselő-testület törekszik
munkanélküliség csökkentésére, ezzel együtt a város foglalkoztatási helyzetének javítására, ugyanis térségünkben (a Karcagi Munkaügyi Központ területén) a munkanélküliségi ráta 15,6 %‚ ami igen magasnak mondható. Ennek érdekében együttműködik a város munkáltatóival, lehetőségeihez mérten segíti az újabb munkavállalók letelepedését és nem utolsósorban igyekszik saját foglalkoztatási lehetőségeit kimeríteni, az erre rendelkezésre álló költségvetési forrásokra pályázni. Az önkormányzat igyekszik a munkanélküliek, ezen belül is a rendszeres szociális segélyben részesülők részére szervezett közcélú, illetve közmunkaprogram keretében munkahelyeket teremteni. Jelenleg a rendszeres szociális segélyezettek száma 310 fő, ebből közcélú munkán foglalkoztatottak száma 19 fő, a közmunkaprogramban 49 fő van foglalkoztatva.
Cél az infrastruktúra fejlesztésével a vállalkozások feltételeinek javítása, a pályakezdők, a gyesről visszatérők, az 50 év körüli munkanélküliek munkába állításának elősegítése. Ezzel is elősegítve
hátrányos helyzetű csoportok helyzetének javítását, az esélyegyenlőtlenségek csökkentését. Különösen nagy hangsúlyt fektet az önkormányzat a 4. számú főközlekedési út várost elkerülő szakaszának megépítése során egy ipari park kialakításával a munkaerőpiaci helyzet jelentős javítására. Ezzel összhangban az oktatási intézményekkel közösen törekszik a hiányszakmákban a szakképzés fejlesztésére.
3/6
A rászorultsági alapú szociálpolitika lényege az, hogy a helyi lakosság szükségleteinek megfelelő, ám a helyi erőforrásokat felhasználó támogatási rendszerbe helyezze a lakosságot. Tendencia, hogy a rászorultak száma növekszik, és ennek következtében emelkedik az önkormányzati támogatások iránti igény. Fő célkitűzés a foglalkoztatottság növelése és a társadalmi integráció. E két célt olyan alapelvként kell elfogadni, melyeket a szolgáltatástervezésben és működésben minden téren érvényesíteni kell. A szociális szolgáltatások nyújtását fejleszteni kell a foglalkoztatás és a társadalomba való visszailleszkedést segítő tevékenységek irányába.
A munkahelyekről kikerülők, vagy oda be sem jutók egyre távolabb kerülnek a munkaerőpiactól. Ezért be kell vonni, fokozottabban aktivizálni kell azokat, akik munka nélkül vannak, inaktívak, elvesztették munkavégző képességüket, illetve a fiatalokat, akik nem szereztek megfelelő képzettséget, vagyis mindazokat, akiknek képességei, ismeretei nem felelnek meg a keresleti, a munkáltatói követelményeknek. Mindezen törekvések realizálása érdekében módosult a foglalkozatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény. Az ellátások nyújtása területén tudomásul kell venni, hogy a pénzbeli és természetbeni ellátások területén az önkormányzat marad továbbra is domináns szereplő.
5. A hátrányos helyzetű csoportok részvételének növeléséhez
szükséges intézkedések
A hátrányos helyzetű csoportok részvételének növeléséhez szükséges intézkedések érdekében már most látszik, hogy az átalakuló társadalmunk legnagyobb kérdése a foglalkoztatás, az elöregedő társadalom. Az önkormányzat, illetve annak bizottságai, a civil szervezetek, a roma lakosság képviseletében a Cigány Kisebbségi Önkormányzattal szoros az együttműködés a különböző problémák megoldása, kezelése érdekében. A civil szervezetek tevékenységük alapján bevonásra kerülnek a szociális-, közművelődési, turisztikai-, sportpályázatok elkészítésébe, azok megvalósításába.
Azonban a civil szféra anyagi erőforrást teremtő képessége még hosszú évtizedekig olyan alacsony marad, hogy csak helyi és központi újraosztott támogatásból, európai uniós fonásból, valamint közfeladat elvégzése céljából átengedett helyi vagy központi forrásból fog megélni, Így igazán az ő segítségükre még igen hosszú ideig nem lehet számítani a szociális ellátások, a szociális problémák megoldása területén. Azonban ennek ellenére mégis azt mondjuk, hogy a civil szféra és az egyházak közreműködését fokozottabban igénybe kell venni, mivel sajátos és az általuk képviselt értékek csoportok hatékonyabbá tudják tenni az ellátások tervezését és működtetését. Városunkban 12 olyan civil szervezet van, amely a szociális tevékenység végzésében is részt vesz.
6. Az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokhoz
való hozzáférés elősegítése
A hátrányos helyzetű csoportoknak az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokhoz való hozzáférésének elősegítése céljából a művelődési házban működik a teleház, mindenki számára biztosítva van az ingyenes Internet-hozzáférési lehetőség. Sőt működik itt Foglalkoztatási Információs Pont is azok részére, akik állást keresnek, munkaügyi információra van szükségük, és nincs otthon Internet-elérhetőségére lehetőségük.
4/6
7. Az egyenlő bánásmód követelménye
az oktatási intézményekben
Az egyenlő bánásmód követelményét minden, az önkormányzat által fenntartott közoktatási intézményben érvényesíteni kell, nevezetesen - az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 27. (2) bekezdése alapján:
- az oktatásba történő bekapcsolódás feltételeinek meghatározásában, a felvételi kérelmek elbírálásában,
- az oktatás követelményeinek megállapításában és a követelménytámasztásban,
- a teljesítmények értékelésében,
- az oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatások biztosításában és igénybevételében,
- az oktatással összefüggő juttatásokhoz való hozzáférésben,
- a kollégiumi elhelyezésben és ellátásban,
- az oktatásban megszerezhető tanúsítványok, bizonyítványok, oklevelek kiadásában,
- a pályaválasztási tanácsadáshoz való hozzáférésben, valamint
- az oktatásban való részvétellel összefüggő jogviszony megszüntetése során.
Az önkormányzat közoktatási intézményeiben, illetve az azon belül létrehozott tagozatban, osztályban vagy csoportban
- nem különíthetők el jogellenesen személyek vagy csoportok,
- nevelésük-oktatásuk nem korlátozható oly módon. hogy a nevelés-oktatás színvonala nem ér el a kiadott szakmai követelményekben meghatározottakat, illetve nem felel meg a szakmai szabályoknak, és mindezek következtében nem biztosítja a tanulmányok folytatásához, az állami vizsgák letételéhez szükséges, az általában elvárható felkészítés ás felkészülés lehetőségét,
- nem működhetnek olyan szakkörök, diákkörök ás egyéb tanulói, hallgatói, szülői vagy más szervezetek, amelyek célja más személyek vagy csoportok lejáratása, megbélyegzése vagy kirekesztése.
Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét,
- ha az oktatást csak az egyik nembeli tanulók részére szervezik meg, feltéve, hogy az oktatásban való részvétel önkéntes, továbbá emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri,
- ha a közoktatási intézményben a szülők kezdeményezésére és önkéntes választása szerint olyan vallási vagy más világnézeti meggyőződésen alapuló, továbbá kisebbségi oktatást szerveznek, amelynek célja vagy tanrendje indokolja elkülönült osztályok vagy csoportok alakítását; feltéve, hogy emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri, továbbá ha az oktatás megfelel az állam által jóváhagyott, államilag előírt, illetve államilag támogatott követelményeknek.
Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján megalkotott kormányrendelet az iskolarendszeren belüli, valamint az iskolarendszeren kívüli oktatásban résztvevők meghatározott körére - az oktatással, képzéssel összefüggésben - előnyben részesítési kötelezettséget írhat elő. Így az önkormányzat - jogszabályok alapján - a következő szolgáltatásokat biztosítja:
- Ingyenes tankönyvellátás (a 2001. évi XXXVII. évi tv. 8. (4) bek. alapján): A tartósan beteg, sajátos nevelési igényű, három- vagy többgyermekes családban élő, egyedülálló szülő által nevelt, nagykorú és saját jogán családi pótlékra jogosult, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő tanulók számára a tankönyvek ingyenesen állnak rendelkezésre.
- Ingyenes és kedvezményes étkeztetés (az 1997. évi XXXI. tv. 148, (5) bek. alapján): Az önkormányzat kedvezményként biztosítja a bölcsődés, az óvodás, az 1-4. évfolyamon nappali
5/6
- rendszerű iskolai oktatásban részt vevő és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után az intézményi térítési díj 100%-át, az előbbiekbe nem tartozó, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek és tanuló után az intézményi térítési díj 50%-át, három- vagy többgyermekes családoknál gyermekenként az intézményi térítési díj 50%-át, tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek, tanuló után az intézményi térítési díj 50%-át, a kollégiumi, externátusi ellátásban részesülő gyermek ás tanuló után pedig az intézményi térítési díj 30%-át.
- Képességkibontakoztató és integrációs felkészítés (a 11/1994. (VI. 8.) MKM r., 39/D. és E. §
alapján): A halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak a szociális helyzetükből és fejlettségükből eredő hátrányuk ellensúlyozása, esélyegyenlőségük javítása érdekében az önkormányzat az általa fenntartott általános iskolákban biztosítja a képességkibontakoztató és integrációs felkészítés lehetőségét.
- Sajátos nevelési igényű tanulók ellátása (az 1993. évi LXXIX. tv. 30. és 52.§ (6) bek. alapján): Az önkormányzat a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók számára, az intézményi alapító okiratokban meghatározott esetekben - biztosítja a szakértői véleményekben meghatározott különleges, egyéni fejlesztést, ennek érdekében logopédiai szakszolgálatot is működtet.
- Kedvezmény az alapfokú művészetoktatásban (az 1993. évi LXXIX. tv. 117. (2) bek. alapján): A tanulmányaikat a 2005/2006-os tanévben és azt követően megkezdő, hátrányos helyzetű tanulóknak az alapfokú művészetoktatási intézményben nem kell térítési díjat fizetniük.
- Gyermekétkeztetés és napközi ellátás (az 1993. évi LXXIX. tv. 53. (4) bek. és az 1997. évi XXXI. 41. § alapján): Az önkormányzat minden közoktatási intézményében biztosítja minden igénylőnek. a gyermekétkeztetést, a gyermekek napközbeni ellátása céljából pedig általános iskoláiban a napközi ellátást.
- Útravaló Ösztöndíjprogram (a 152/2005. /VIIl. 2./ Korm. r. alapján): Az önkormányzat szorgalmazza, hogy a fenntartásában működő iskolák minél nagyobb számban vegyenek részt a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségét javító Útravaló Ösztöndíjprogramban.
- Diákotthoni ellátás (az 1993. évi LXXIX. tv. 3. és 53. (7) bek. alapján): Az önkormányzat középfokú intézményeiben a vidéki tanulók számára kollégiumi ellátást biztosít, az általános iskolai, hátrányos helyzetű ás tanulási, beilleszkedési zavarral küzdő tanulók számára pedig működteti az általános iskolai diákotthont.
- Óvodai ellátás: az önkormányzata közigazgatási területén élő minden, 3-6 éves korú gyermek számára biztosítja az óvodai ellátást.
E program mellékletei:
1. Összefoglaló táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű ás a sajátos
nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
2-5. Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű a halmozottan hátrányos helyzetű ás a sajátos
nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006) (4 db intézményi táblázat )
6-9. A hátrányos helyzetű tanulók ás a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének
javítása érdekében az önkormányzat általános iskoláiban biztosított lehetőségek a 2005/2006-os tanévben (4db intézményi táblázat)
Kisújszállás, 2006. április 27. Kisújszállás Város Önkormányzata
6/6
Erről értesülnek:
1. Az önkormányzati intézmények
2. Polgármesteri Hivatal osztályi és intézményi referensei
Kmf.
Palágyi Gábor s.k. Dr. Kittlinger Ilona s.k.
polgármester címzetes főjegyző
Kivonat hiteléül:
Kisújszállás, 2006. április 21.
(:Kacsó Sándorné:)
aljegyző
1. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT
Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
Évfolyam |
Tanulólétszám |
Hátrányos helyzetű tanulók száma (1) |
A hátrányos helyzetű tanulók közül halmozottan hátrányos helyzetű (1) tanulók száma |
Sajátos nevelési igényű tanulók száma (2) (tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján) |
Nevelési tanácsadói szakvéleménnyel rendelkezik |
Integrációs nevelésben vesz részt |
Képesség-kibontakoztató nevelésben vesz részt |
Enyhe értelmi fogyatékos |
Beszéd-fogyatékos |
Pszichés fejl. zavarai miatt a tanulásban akadályozott |
|||||||
1. |
132 |
76 |
20 |
2 |
2 |
6 |
7 |
18 |
|
2. |
118 |
58 |
25 |
1 |
6 |
6 |
25 |
||
3. |
113 |
50 |
30 |
7 |
7 |
30 |
|||
4. |
132 |
59 |
15 |
2 |
7 |
6 |
14 |
||
5. |
139 |
70 |
33 |
5 |
33 |
||||
6. |
146 |
50 |
27 |
7 |
1 |
24 |
|||
7. |
138 |
76 |
27 |
1 |
6 |
1 |
26 |
19 |
|
8. |
194 |
73 |
24 |
11 |
4 |
||||
9. |
257 |
91 |
nincs adat |
1 |
4 |
||||
10. |
315 |
97 |
nincs adat |
1 |
5 |
||||
11. |
270 |
87 |
nincs adat |
2 |
5 |
||||
12. |
269 |
59 |
nincs adat |
2 |
|||||
13. |
59 |
nincs adat |
|||||||
14. |
26 |
nincs adat |
|||||||
Összesen: |
2308 |
846 |
201 |
6 |
6 |
71 |
32 |
156 |
33 |
A tanuló-létszám %-ában: |
37 % |
9 % |
0,3% |
0,3 % |
3 % |
1.3 % |
7 % |
1,4 % |
Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát megállapította, ezen belül halmozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője, illetve szülei - az iskolai felvételi körzet megállapításával összefüggésben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint vezetett nyilvántartás alapján készült statisztikai adatszolgáltatás, a gyermeket, tanulót megillető szolgáltatás megállapításához a szülő nyilatkozata szerint - legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be, fejezték be sikeresen, továbbá az a gyermek, az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.
Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
b) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);. 2.. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
Arany János Általános Iskola Kálvin út 3.
Évfolyam |
Tanulólétszám |
Hátrányos helyzetű tanulók száma (1) |
A hátrányos helyzetű tanulók közül halmozottan hátrányos helyzetű (1) tanulók száma |
Sajátos nevelési igényű tanulók száma (2) (tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján) |
Nevelési tanácsadói szakvéleménnyel rendelkezik |
Integrációs nevelésben vesz részt |
Képesség-kibontakoztató nevelésben vesz részt |
Enyhe értelmi fogyatékos |
Beszéd-fogyatékos is |
Pszichés fejl. zavarai miatt a tanulásban akadályozott |
|||||||
15. |
56 |
37 |
9 |
1 |
2 |
1 |
1 |
9 |
0 |
16. |
78 |
36 |
17 |
1 |
2 |
3 |
17 |
0 |
|
17. |
66 |
32 |
20 |
0 |
6 |
4 |
20 |
0 |
|
18. |
67 |
22 |
14 |
0 |
5 |
4 |
0 |
14 |
|
19. |
76 |
46 |
22 |
0 |
3 |
0 |
22 |
0 |
|
20. |
91 |
24 |
17 |
0 |
6 |
1 |
17 |
0 |
|
21. |
87 |
55 |
19 |
0 |
3 |
1 |
19 |
0 |
|
22. |
120 |
41 |
19 |
0 |
6 |
3 |
0 |
19 |
|
Összesen: |
641 |
293 |
137 |
1 |
3 |
32 |
17 |
104 |
33 |
A tanuló-létszám %-ában: |
45,71 |
21,37 |
0,156 |
0,468 |
4,99 |
2,65 |
16,23 |
5,15 |
(1) Hátrrányos helyzetű gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát megállapította, ezen belül h22almozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője, illetve szülei - az iskolai felvételi körzet megállapításával összefüggésben a gyermekek védelméről és a gyámügy28i igazgatásról szóló törvény szerint vezetett nyilvántartás alapján készült statisztikai adatszolgáltatás, a gyermeket, tanulót megillető szolgáltatás megállapításához a szülő nyilatkozata szerint - legfeljebb az iskola nyol18cadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be, fejezték be sikeresen, továbbá az a gyermek, az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.
(2) Sajátos nevel19ési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
c) testi,25 érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
d) psziché26s fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);. 2225213. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
Kossuth Lajos Általános Iskola, Pedagógiai Szakszolgálat és Diákotthon
Évfolyam |
Tanulólétszám |
Hátrányos helyzetű tanulók száma (1) Hh+Védelem |
A hátrányos helyzetű tanulók közül halmozottan hátrányos helyzetű (1) tanulók száma Integ+Ág |
Sajátos nevelési igényű tanulók száma (2) (tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján) |
Nevelési tanácsadói szakvéleménnyel rendelkezik |
Integrációs nevelésben vesz részt |
Képesség-kibontakoztató nevelésben vesz részt |
Enyhe értelmi fogyatékos |
Beszéd-fogyatékos |
Pszichés fejl. zavarai miatt a tanulásban akadályozott |
|||||||
23. |
76 |
36+3 |
9+2 |
1 |
5 |
6 |
9 |
||
24. |
40 |
22+0 |
8+0 |
4 |
3 |
8 |
|||
25. |
47 |
17+1 |
10+0 |
1 |
3 |
10 |
|||
26. |
65 |
37+0 |
0+1 |
2 |
2 |
2 |
|||
27. |
63 |
24+0 |
11+0 |
2 |
11 |
||||
28. |
55 |
25+1 |
7+3 |
1 |
7 |
||||
29. |
51 |
20+1 |
7+1 |
1 |
3 |
7 |
|||
30. |
74 |
30+2 |
0+5 |
5 |
1 |
||||
Összesen: |
471 |
211+8 |
52+12 |
1 |
3 |
23 |
15 |
52 |
A tanuló-létszám %-ában: |
46,5 % |
13,6 % |
0,2 % |
0,6 % |
4,9 % |
3,2 % |
11 % |
(1) Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát megállapította, ezen belül halmozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője, illetve szülei - az iskolai felvételi körzet megállapításával összefüggésben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint vezetett nyilvántartás alapján készült statisztikai adatszolgáltatás, a gyermeket, tanulót megillető szolgáltatás megállapításához a szülő nyilatkozata szerint - legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be, fejezték be sikeresen, továbbá az a gyermek, az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.
(2) Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
e) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
f) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);. 4. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium
Évfolyam |
Tanulólétszám |
Hátrányos helyzetű tanulók száma (1) |
A hátrányos helyzetű tanulók közül halmozottan hátrányos helyzetű (1) tanulók száma |
Sajátos nevelési igényű tanulók száma (2) (tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján) |
Nevelési tanácsadói szakvéleménnyel rendelkezik |
Integrációs nevelésben vesz részt |
Képesség-kibontakoztató nevelésben vesz részt |
Enyhe értelmi fogyatékos |
Beszéd-fogyatékos |
Pszichés fejl. zavarai miatt a tanulásban akadályozott |
|||||||
31. |
156 |
33 |
nincs adat |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
32. |
172 |
39 |
nincs adat |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
33. |
149 |
35 |
nincs adat |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
34. |
144 |
24 |
nincs adat |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
35. |
59 |
0 |
nincs adat |
- |
- |
||||
36. |
26 |
0 |
nincs adat |
- |
- |
||||
Összesen: |
706 |
131 |
3 |
- |
- |
- |
A tanuló-létszám %-ában: |
18,55 % |
0,42% |
(1) Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát megállapította, ezen belül halmozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője, illetve szülei - az iskolai felvételi körzet megállapításával összefüggésben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint vezetett nyilvántartás alapján készült statisztikai adatszolgáltatás, a gyermeket, tanulót megillető szolgáltatás megállapításához a szülő nyilatkozata szerint - legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be, fejezték be sikeresen, továbbá az a gyermek, az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.
(2) Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
g) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
h) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);.
5. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
Intézményi táblázatok a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók számáról (2005/2006)
Illéssy Sándor Szakközép- és Szakiskola
Évfolyam |
Tanulólétszám |
Hátrányos helyzetű tanulók száma (1) |
A hátrányos helyzetű tanulók közül halmozottan hátrányos helyzetű (1) tanulók száma |
Sajátos nevelési igényű tanulók száma (2) (tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottsági vélemény alapján) |
Nevelési tanácsadói szakvéleménnyel rendelkezik |
Integrációs nevelésben vesz részt |
Képesség-kibontakoztató nevelésben vesz részt |
Enyhe értelmi fogyatékos |
Beszéd-fogyatékos |
Pszichés fejl. zavarai miatt a tanulásban akadályozott |
|||||||
37. |
101 |
58 |
nincs adat |
1 |
3 |
||||
38. |
143 |
58 |
nincs adat |
1 |
4 |
||||
39. |
121 |
52 |
nincs adat |
2 |
5 |
||||
40. |
125 |
35 |
nincs adat |
1 |
|||||
41. |
|||||||||
42. |
|||||||||
Összesen: |
490 |
203 |
4 |
13 |
A tanuló-létszám %-ában: |
41,4 % |
0,8 % |
2,65 % |
(1) Hátrányos helyzetű gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát megállapította, ezen belül halmozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője, illetve szülei - az iskolai felvételi körzet megállapításával összefüggésben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint vezetett nyilvántartás alapján készült statisztikai adatszolgáltatás, a gyermeket, tanulót megillető szolgáltatás megállapításához a szülő nyilatkozata szerint - legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be, fejezték be sikeresen, továbbá az a gyermek, az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.
(2) Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
i) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
j) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);.
6. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
A hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének javítása érdekében
az iskola által biztosított lehetőségek a 2005/2006-os tanévben
Arany János Általános Iskola
Lehetőségek, kedvezmények |
Hátrányos helyzetű tanulók |
Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók |
Sajátos nevelési igényű tanulók |
1. |
Ingyenes tankönyv |
Mindenki számára biztosított |
2. |
Ingyenes étkezés (a létszámot kérjük beírni) |
87 fő |
37 fő |
8 fő |
3. |
Kedvezményes étkezés a létszámot kérjük beírni) |
47 fő |
.31 fő |
6 fő |
4. |
Egyéni fejlesztés a sajátos nevelési igénynek megfelelően heti 2-3 órában egy-három fős csoportokban (a heti óraszámot kell beírni) |
---- |
---- |
27 óra/hét/iskola |
5. |
Integrációs felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
|
6. |
Képesség-kibontakoztató felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
|
7. |
Alapfokú művészetoktatás |
A 2005/06-os tanévtől mentesülnek a térítési díj fizetésének kötelezettsége alól |
----- |
8. |
Napközi ellátás |
Igény szerint biztosított |
9. |
Az Útravaló Ösztöndíjprogram (a résztvevő tanulók számát kell beírni) |
33 fő |
4 .fő |
0 |
10. |
Diákotthoni ellátás |
0 fő |
5 fő |
0 fő |
11. |
Egyéb, éspedig (pl. alapítványi támogatás, ösztöndíj): Alapítványi ösztöndíj |
66 fő |
12. |
Karácsonyi csomag |
80 fő |
7. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
A hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének javítása érdekében
az iskola által biztosított lehetőségek a 2005/2006-os tanévben
Kossuth Lajos Általános Iskola, Pedagógiai Szakszolgálat és Diákotthon
Lehetőségek, kedvezmények |
Hátrányos helyzetű tanulók |
Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók |
Sajátos nevelési igényű tanulók |
1. |
Ingyenes tankönyv |
Mindenki számára biztosított |
2. |
Ingyenes étkezés (a létszámot kérjük beírni) |
88 fő |
18 fő |
4 fő |
3. |
Kedvezményes étkezés a létszámot kérjük beírni) |
40 fő |
11 fő |
3 fő |
4. |
Egyéni fejlesztés a sajátos nevelési igénynek megfelelően heti 2-3 órában egy-három fős csoportokban (a heti óraszámot kell beírni) |
---- |
---- |
24 óra/hét/iskola |
5. |
Integrációs felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
|
6. |
Képesség-kibontakoztató felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
|
7. |
Alapfokú művészetoktatás |
A 2005/06-os tanévtől mentesülnek a térítési díj fizetésének kötelezettsége alól |
----- |
8. |
Napközi ellátás |
Igény szerint biztosított |
9. |
Az Útravaló Ösztöndíjprogram (a résztvevő tanulók számát kell beírni) |
2 fő |
0 fő |
----- |
10. |
Diákotthoni ellátás |
30 fő |
9 fő |
3fő |
11. |
Egyéb, éspedig (pl. alapítványi támogatás, ösztöndíj): |
8. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
A hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének javítása érdekében
az iskola által biztosított lehetőségek a 2005/2006-os tanévben
Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium
Lehetőségek, kedvezmények |
Hátrányos helyzetű tanulók |
Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók |
Sajátos nevelési igényű tanulók |
1. |
Ingyenes tankönyv |
353 fő Mindenki számára biztosított |
2. |
Ingyenes étkezés (a létszámot kérjük beírni) |
0 fő |
0 fő |
0 fő |
3. |
Kedvezményes étkezés a létszámot kérjük beírni) 130 fő |
55 fő |
0fő |
0 fő |
4. |
Egyéni fejlesztés a sajátos nevelési igénynek megfelelően heti 2-3 órában egy-három fős csoportokban (a heti óraszámot kell beírni) |
- |
- |
- óra/hét/iskola |
5. |
Integrációs felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
- |
6. |
Képesség-kibontakoztató felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
- |
7. |
Alapfokú művészetoktatás |
A 2005/06-os tanévtől mentesülnek a térítési díj fizetésének kötelezettsége alól |
- |
8. |
Napközi ellátás |
Igény szerint biztosított |
9. |
Az Útravaló Ösztöndíjprogram (a résztvevő tanulók számát kell beírni) |
75 .fő |
n.a .fő |
|
10. |
Diákotthoni ellátás |
…..fő |
…..fő |
…..fő |
11. |
Egyéb, éspedig (pl. alapítványi támogatás, ösztöndíj): |
- |
- |
- |
12. |
Kollégiumi ellátás 119 fő |
36 fő |
n.a fő |
- |
9. sz. melléklet a Kisújszállási esélyegyenlőségi programhoz
A hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének javítása érdekében
az iskola által biztosított lehetőségek a 2005/2006-os tanévben
Illéssy Sándor Szakközép- és Szakiskola
Lehetőségek, kedvezmények |
Hátrányos helyzetű tanulók |
Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók |
Sajátos nevelési igényű tanulók |
1. |
Ingyenes tankönyv |
Mindenki számára biztosított |
2. |
Ingyenes étkezés (a létszámot kérjük beírni) |
- fő |
- fő |
- fő |
3. |
Kedvezményes étkezés a létszámot kérjük beírni) |
29 fő |
…..fő |
- fő |
4. |
Egyéni fejlesztés a sajátos nevelési igénynek megfelelően heti 2-3 órában egy-három fős csoportokban (a heti óraszámot kell beírni) |
---- |
---- |
- óra/hét/iskola |
5. |
Integrációs felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
17 |
6. |
Képesség-kibontakoztató felkészítés |
Szülői igények alapján biztosított |
- |
7. |
Alapfokú művészetoktatás |
A 2005/06-os tanévtől mentesülnek a térítési díj fizetésének kötelezettsége alól |
----- |
8. |
Napközi ellátás |
Igény szerint biztosított |
9. |
Az Útravaló Ösztöndíjprogram (a résztvevő tanulók számát kell beírni) |
23 fő |
…..fő |
----- |
10. |
Diákotthoni ellátás |
12 .fő |
…..fő |
…..fő |
11. |
Egyéb, éspedig (pl. alapítványi támogatás, ösztöndíj): |
- |
- |
- |