235/2007 (VI.26.) számú önkormányzati határozat
a Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban végzett átfogó ellenőrzés nyomán tett megállapításokról és feladatokról
Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete - a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 102. § (2) bek. d.) pontja, az önkormányzat 44/2007. (II.27.) számú határozattal elfogadott minőségirányítási programja, valamint az önkormányzat 281/2006. (X.26.) számú határozattal elfogadott 2007. évi belső ellenőrzési terve alapján - elvégeztette a fenntartásában működő a Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium átfogó (gazdálkodási, törvényességi, hatékonysági és szakmai eredményességi) vizsgálatát. A vizsgálat elvégzésére a szegedi Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató KFT-vel kötött megállapodást, mely alapján a vizsgálat a megállapodásban rögzített határidőre elkészült. Az ellenőrzés nyomán az önkormányzat a következő megállapításokat teszi:
1.) Az önkormányzat elfogadja a szakértői véleményben szereplő megállapításokat, melyek összegzése a fejlesztési javaslatokkal együtt e határozat 1. sz. mellékletében szerepel. Az önkormányzat kéri a Címzetes Főjegyzőt, hogy az ellenőrzés fejlesztési javaslatai alapján az intézményvezető által készített, és a Címzetes Főjegyző által elfogadott intézkedési terv megvalósítását kísérje figyelemmel.
Határidő: az intézményvezető által meghatározott intézkedési terv szerint
Felelős: Címzetes Főjegyző
2.) Az iskolában lehetővé kell tenni, hogy az ellenőrzési jelentést a tantestület tagjai megismerhessék. A jelentés legfontosabb megállapításait a nevelőtestülettel ismertetni kell. Az önkormányzat tájékoztatást kér az intézményvezető által készített intézkedési terv megvalósításáról a 2006/07-es tanév zárásáról és 2007/08-as tanév indításáról szóló tájékoztató részeként.
Határidő: a 2007. októberi testületi ülés
Felelős: Szabó Tamás igazgató
3.) Az önkormányzat elismeri és megköszöni az intézményben folyó szakmai munka eredményeit, ezen belül különösen a tanulók eredményes felkészítését az érettségi, a szakmai és egyéb más vizsgákra (ECDL, idegen nyelvek), valamint az iskola törekvéseit a szülői/tanulói és a munkaerő-piaci igényeknek való megfelelésre. Az önkormányzat elismeri a nevelőtestületnek az iskolai feladatok fejlesztésében megmutatkozó innovativitását, kezdeményezőkészségét, együttműködését, az intézményvezetés pedagógiai irányító, koordináló, tervező és ésszerűen gazdálkodó tevékenységét, valamint eredményes pályázati munkáját, ugyanakkor felhívja a figyelmet a szakértői jelentésben, az önkormányzat közoktatási intézkedési tervében és minőségirányítási programjában az iskola számára meghatározott feladatok figyelemmel kísérésére és megvalósítására.
4.) Az önkormányzat a 44/2007. (II. 27.) sz. határozatával elfogadott közoktatási minőségirányítási programja alapján az intézményvezető munkájának értékelését e határozat 2. sz. melléklete szerint elfogadja.
5.) Az önkormányzat megköszöni az iskola átfogó ellenőrzésének elvégzését a Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató KFT.-nek, valamint Ritter Attila közoktatási szakértőnek.
2/2
Erről értesül:
1.) Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium Kisújszállás
2.) Kecze István polgármester
3.) Gönczi Károly Művelődési Bizottság elnöke
1.) Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató KFT., 6728 Szeged, Alkotmány u. 104.
5.) Polgármesteri Hivatal intézményi referense
6.) Polgármesteri Hivatal belső ellenőre
Kmf.
Kecze István s.k. Dr. Kittlinger Ilona s.k.
polgármester címzetes főjegyző
A kivonat hiteléül:
Kisújszállás, 2007. július 5.
(:Kacsó Sándorné:)
aljegyző
1. sz. melléklet
a Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban végzett
átfogó ellenőrzés nyomán tett megállapításokról és feladatokról szóló
235/2007. (VI. 26.) sz. önkormányzati határozathoz
A Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium
átfogó ellenőrzése tapasztalatainak összegzése
Az ellenőrzést végző közoktatási szakértő:
Ritter Attila (szakértői igazolvány száma: 002770-02)
A Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium jól szervezetten, hatékonyan és eredményesen működik. Az iskolavezetés tagjai jó szellemű, modern gondolkodású, a közoktatás napi problémáit és a fejlesztés irányait ismerő, nagy munkabírású pedagógusok. A vizsgálat során sok pozitívummal, követendő példával találkoztam, melyből magam is sokat tanultam. A legfontosabb összegző megállapításokat és a néhány hiányosság kiküszöbölésére tett fejlesztő javaslataimat itt összefoglalva megismétlem.
Összegző megállapítások:
Az iskola részben önálló gazdálkodó. Az általam megtekintett, gazdálkodással kapcsolatos szabályzatai rendben vannak, és működését is igyekszik ezek szerint bonyolítani. A költségvetését a lehetőségek figyelembevétel a fenntartó és a központi államigazgatási szervek előírásaihoz igazodva felelősen készíti el és hajtja végre. A fenntartói és állami támogatást igyekszik saját bevételeivel növelni. Különösen dicséretes, hogy rendkívül eredményes pályázati tevékenységét sikerült összekapcsolnia a pedagógusmunka megújításának a folyamatával.
Folyamatos karbantartással igyekszik megőrizni az iskola állagát, a különböző eszközök és felszerelések állapotát. Rendelkezésére álló óraszámával jól gazdálkodik, a kötelező óraszámon felüli órákat a diákok és saját szükségleteinek megfelelően változatos módon használja fel.
A tárgyi körülmények biztosításában folyamatosan alkalmazkodik a gazdasági környezethez annak érdekében, hogy tanulóit piacképes tudáshoz juttassa.
A vizsgált intézményben a jogszerű működés biztosított. Az intézmény működését szabályozó dokumentumok rendelkezésre állnak, megfelelnek a törvényi előírásoknak, nyilvánosságukat az intézmény biztosítja mind elektronikusan, mind papíralapú formában. Az intézmény működését az SZMSZ és az IMIP példaértékűen szabályozza. A tanügyi nyilvántartások szakszerűsége megfelelő, több területen példaszerű.
A tanügyi dokumentumok (osztálynapló, törzslap, beírási napló) tartalmazzák azokat a határozatokat, amelyek a felvétellel, átvétellel kapcsolatosak.
A tanulói osztályzatok többnyire sok érdemjegyből alakulnak ki.
Az iskola igyekszik hatékonyan működni. A hatékonyság néhány eset kivételével nem megy a szakmaiság rovására.
Az iskolában a tanulólétszám növekszik, csak a jövő tanévre kényszerült az intézmény pótfelvételit hirdetni. Az iskola nagy gondot fordít a tanítási órák hatékony elosztására és felhasználására. A csoportbontásokat a szakmai szempontok alapján indokoltan, de takarékosan tervezik. A humán erőforrás fejlesztésére az állami normatíván felül - összhangban az intézményi célokkal - pályázati forrásokat is biztosítanak, és saját erőből belső továbbképzéseket is szerveznek.
A rendelkezésre álló engedélyezett pedagóguslétszámot nem használják ki teljes egészében, ezzel (legalább a nyári hónapokban) bért takarítanak meg.
A pedagógusok teljesítménymutatójának meghatározásánál szigorú módon tételesen ellenőrzik a beírt órákat.
Az iskola a jól felépített, minden iskolai területet szabályozó pedagógiai program szerint működik. A program végrehajtásával a megkérdezett vezetők nem minden területen elégedettek.
A PDCA-ciklus az iskolai munkatervek, beszámolók valamint a partneri igény- és elégedettségmérések oldaláról biztosított.
A kompetenciamérések eredményei 2003-ban és 2004-ben is az országos átlag körül mozogtak, a szakközépiskolai osztályok eredményei többnyire az országos átlagot meghaladták. A HEI mutató alapján elvárható teljesítmény azonban a 2006. évi gimnáziumi matematika mérés kivételével
2
mindenhol az elvártnál jobb eredményt hozott, sőt, bizonyos esetekben az iskola teljesítménye jelentősen meghaladta az elvárt eredményt.
Javaslom, hogy a kompetencia mérések megtervezésére az iskola fordítson továbbra is gondot. Különösen érdekes lesz majd a kompetencia alapú oktatásban részesülő diákok eredményeinek összehasonlítása a többi eredménnyel.
A tanulók iskolai viselkedése és fegyelmi problémái nem kirívóak a hasonló iskolákhoz képest. A súlyos fegyelmi vétségek száma kevés.
A partneri igény- és elégedettségmérés gyakorlata, dokumentációja, az erre épülő fejlesztési tevékenység példaértékű az iskolában.
Az osztályátlagok koherensek az érettségi átlagokkal.
Az iskola a már említett pályázatok segítségével a bukások és a lemorzsolódás arányán is javítani kíván. A tanulók döntő többsége továbbtanul a 12. évfolyam után.
Az ifjúságvédelmi tevékenység a pedagógiai programban jól körülhatárolt, jól kibontott tevékenység. Kedvező, hogy e feladatot egy pszichopedagógusi végzettséggel rendelkező munkatárs látja el. Az iskolában eddig komoly problémák nem voltak e téren, de tudják, hogy ez nem marad mindig így.
Az iskola súlyt helyez a munkavédelmi előírások betartására, a tanulóbalesetek megelőzésére, és az egészséges tanuló- és munkakörnyezet kialakítására. Ehhez külső szakértő segítségét is igénybe veszi. Ennek eredménye, hogy alig fordul elő baleset az intézményben, az előforduló tanulóbalesetek is kizárólag figyelmetlenségből, a testnevelés órákon jelentkező „rossz mozdulatokból” adódnak.
A munkavédelemmel kapcsolatos szabályozások, eljárások, intézkedések, események jól dokumentáltak, hozzáférhetők.
Fejlesztési javaslatok:
1. Az intézmény folytassa tovább a pedagógusok elkezdett módszertani megújításának a folyamatát, az informatikai eszközpark fejlesztését és azok tanórán történő elterjesztését.
2. A minőségirányítási programban ki kellene térni az igazgatóhelyettesek és a középvezetők értékelésére.
3. Az alkalmazott záradékok tartalmát (törzslap) és helyét minden területen célszerű lenne egységesíteni. A törzslapok szabályos lezárása hiányos, ennek pótlására és ellenőrzésére gondot kell fordítani.
4. Az osztálynaplók esetén a tanulói adatok nevekhez történő rögzítését célszerű lenne adatvédelmi szempontból átgondolni és egységesíteni. A TAJ-szám kezelésére az intézmény nem jogosult, ennek feltüntetése az osztálynaplóban különösen aggályos.
5. Az elmaradt és helyettesített órák száma igen magas. Ezt az iskolának orvosolnia kell, mert hosszútávon a munkafegyelem lazulásához vezethet.
6. Célszerű lenne a pedagógiai program célrendszerét átgondolni, konkrétabbá és mérhetőbbé tenni. Hasznos lenne, ha a pedagógiai program egyes céljaira és feladataira konkrétan is kitérnének az éves munkaterv készítésekor.
7. Célszerű lenne az iskolának adatgyűjtésében megkülönböztetni a költségtérítéses illetve az államilag támogatott helyen továbbtanulók létszámát.
8. A tanulói hiányzások csökkentésére az iskolának kiemelt gondot kell fordítania a jövőben.
9. Célszerű lenne az iskola ifjúságvédelmi tevékenységét jobban szabályozni. Az ifjúságvédelmi felelős tartózkodásának helyszíne és időpontja legyen nyilvános helyen kiírva a tanulóknak. Az ifjúságvédelmi tevékenység kerüljön dokumentálásra (munkaterv, beszámoló).
10. A tanulók balesetvédelmi oktatása kerüljön bejegyzésre az osztályfőnöki órákhoz.”
2. sz. melléklet
a Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban végzett
átfogó ellenőrzés nyomán tett megállapításokról és feladatokról szóló
235/2007. (VI. 26.) sz. önkormányzati határozathoz
Fenntartói értékelés
Szabó Tamás intézményvezető munkájáról
Kisújszállás Város Önkormányzata nevelési-oktatási intézményei vezetőinek munkáját - a 44/2007. (II. 27.) sz. határozatával elfogadott közoktatási minőségirányítási programja alapján - az átfogó intézményi ellenőrzéseket követően, először a 2007-ben végzett ellenőrzések után értékeli. Az értékelés fenntartói szempontból történik, amit alapvetően az intézményi működés, az intézmény feladatai ellátásának minősége határoz meg az önkormányzati minőségirányítási programban felsorolt dokumentumok figyelembevételével (vezetői pályázat, önkormányzati és intézményi minőségirányítási program, intézményi ellenőrzések, országos mérések, értékelések eredményei, intézményi tanévi tájékoztatók, munkatervek).
Szabó Tamás biológia-földrajz szakos középiskolai tanár 1996 óta dolgozik a kisújszállási Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban, 2002-től annak igazgatójaként. Szakmai pályája tudatos és folyamatos önképzésre vall, hiszen főiskolai diplomáját követően mindkét szakjára megszerezte az egyetemi végzettséget, majd intézményvezetői munkájának ellátásához a közoktatási vezető szakképzettséget. Ezen értékelés ötéves vezetői megbízásának lejártához is kapcsolódik.
2002-ben kapott magasabb vezetői, azaz igazgatói megbízásnak hátterében a közoktatási folyamatokat - országosan és helyben egyaránt - összefüggéseiben elemző, igényesen elkészített pályázata és az iskola szakmai, alkalmazotti közösségében általában elismert munkája állt. Az intézmény igazgatói feladatait olyan időszakban vehette át, amikor az intézményvezetés teljes megújítására nyílt lehetőség, illetve nyugdíjba menő kollégák miatt ez szükségszerűvé is vált. Szabó Tamás intézményvezetői munkájának egyik alapvető jellemzője a feladatok ellátáshoz megfelelő csoportok, „teamek” létrehozása és azok együttműködésének kialakítása. A működés szempontjából legalapvetőbb szakmai, irányító munkát végző közösséget az intézményvezetés alkotja. Felismerte, hogy az igazgatói munkájának kezdetén kapott lehetőség, mely szerint vezetőtársainak meghatározó többségét megválaszthatja, az iskola későbbi eredményes működésének lényegi meghatározója lesz. Az eltelt ötéves vezetői ciklus azt bizonyítja, hogy az intézményvezetés szakmai teamjének kialakítása, illetve annak működése az iskolai élet fejlődését szolgálta, illetve szolgálja.
Az intézmény eredményesen működött és működik Szabó Tamás intézményvezetői munkája alatt. Az iskola az alapító okiratában megfogalmazott tevékenységi körének megfelelően, jogszerűen, szakszerűen és költségtakarékosan látja el feladatát. A biztonságos feladatellátáson túl az intézmény több olyan eredményt is elért, amelyekkel képzési struktúrája és az oktatás színvonala vonzóbbá vált a tanulók és szülők számára, számottevően javultak a nevelés-oktatás személyi és tárgyi feltételei, sokrétűbbé vált az iskola kapcsolatrendszere, erősödött kistérségi és megyei meghatározó szerepe, sőt innovációs tevékenységével országosan is ismertebbé és elismertebbé vált. Mindezeken belül:
- Az iskola képzési profilja - amennyire az egy kisváros középiskolájában lehetséges - igazodott a szülői/tanulói és a munkaerő-piaci elvárásokhoz, illetve folyamatokhoz. A nyolcosztályos gimnáziumi képzés kifutásával egyidőben az iskola az elsők között indított nyelvi előkészítő évfolyamot. A szakközépiskolai képzés iránti igények csökkenésével párhuzamosan fokozatosan nagyobb teret nyert a képzési struktúrában a gimnáziumi képzés. A szakképzési évfolyamok kínálata nőtt, ezzel lehetőséget adott az iskola a felsőoktatásba be nem kerülők szakmaszerzésére, sőt felsőfokú képzésbe történő bekapcsolódásra is. Az
2
intézményben javult az idegen nyelvi oktatás, valamint ECDL-vizsgaközpont kialakításával a számítástechnikai oktatás vonzereje is. Mindezek eredményeként a tanulólétszám dinamikusan növekedett, ezen belül nőtt azoknak a kisújszállási tanulóknak a száma, akik ezt az iskolát választották.
- Az intézmény szakmai munkájának mutatószámai az országos kompetenciamérések szerint az országos átlagnak megfelelőek, a szakközépiskolások eredményei ennél jobbak. A szakmai munka eredményességét jelzi, hogy a tanulói háttér alapján elvárható teljesítményeknél az iskola tanulói - egy terület kivételével - rendre jobb eredményeket értek el. A középszintű érettségi vizsgák eredményei kedvezőbbek a megyei átlagnál. A továbbtanulási mutatók az országos átlag szerint alakulnak. A nyelvvizsgázók száma minden oktatott nyelvből nőtt.
- A szakmai munkához az iskola jogszerű működést biztosít. Az intézményi alapdokumentumok naprakészek, pontosak, elfogadásuk a szükséges intézményi (és fenntartó) közösségek konszenzusán alapul, így szabályozó funkciójukat betöltik. Egyes dokumentumok (SZMSZ, minőségirányítási program) külső szakértői vélemény szerint is példaszerűek. Ugyanez mondható el a tanügyi nyilvántartásokról is.
- Az intézményvezető, illetve intézményvezetés adatszolgáltatása a fenntartó részére példaértékűen pontos, megbízható, szakszerű és igényes. Különösen igaz ez a tantárgyfelosztásokra, az óraszámok megtervezésére, az éves munka- és ellenőrzési tervekre, beszámolókra. Az intézményvezető szakmai hozzáértése és lojalitása a fenntartóval való kapcsolatában is megnyilvánul. Az iskolai és a fenntartói érdekeket összefüggéseiben látja, a problémákat reálisan értelmezi, azok megoldására szakmailag és pénzügyileg egyaránt átgondolt és megbízható javaslatai vannak, melyekre a fenntartó önkormányzat mindig biztonsággal számíthat és építhet. Az önkormányzat döntéseit fegyelmezetten végrehajtja. Hozzáértését és tapasztalatait 2006 őszéről az önkormányzat a Művelődési, Oktatási és Ifjúsági Bizottságának tagjaként is igényli.
- Szabó Tamás az iskola gazdálkodásának biztonságáért is felel. Az intézményvezetés az ő együttműködő irányításával alapvetően takarékosan és szakszerűen tervezi meg a működéshez szükséges igényeket, a fejlesztésekhez minden pénzügyi erőforrást igyekeznek megszerezni. Az önkormányzat elismeri azt az eredményes pályázati tevékenységet, amelynek révén elmúlt öt évben közel 100 millió Ft, a tárgyi és személyi feltételek javítását szolgáló pályázati támogatáshoz jutott az iskola.
- Az intézményvezetés a pedagógusok szakmai fejlődésének ösztönzéséről és ehhez a feltételek biztosításáról is elismerést érdemlően gondolkodik és gondoskodik. Tervszerű a pedagógus-továbbképzési rendszer, példaértékűek a belső és külső képzések, valamint az egymástól való tanulás szükségességének felismertetése és tervezett bevezetése. A jó tantestületi klímát mint az eredményes szakmai és kollegiális együttműködés feltételét az intézményvezető fontosnak tartja, az ennek elősegítését szolgáló kezdeményezéseket támogatja. Összességében olyan szakmai légkör kialakítása a törekvése, amelyben kiváló szakemberek és lelkes innovatív csoportok dolgozhatnak. Vezetésével a tantestület tapasztalhatóan eredményesen indult el ezen az úton.
3
- Az iskola innovatív közoktatási tevékenysége nemcsak Kisújszálláson, de megyénkben és országosan egyre jelentősebb. Az intézményvezető támogatja a szakmai munka fejlődést ígérő kezdeményezéseket, így valósítottak meg eddig két, helyi viszonylatban kimagaslóan nagy, európai uniós támogatottságú projektet a vállalkozás oktatásának fejlesztésre és a kompetencia alapú oktatás bevezetésére. Ez utóbbi újabb lehetőségeket és kihívásokat kínál az iskola számára, a tantestület pedagógiai megújulását ígérve. Az önkormányzat értékesnek tartja mindezekkel kapcsolatban a város közoktatási intézményeire gyakorolt, szakmai fejlődést ösztönző hatását.
- Az iskola eredményes minőségbiztosítási tevékenységet végez. Példaszerűek azok a belső mérések, amelyekkel a tanítási-tanulási folyamatokról szereznek visszajelzéseket, és ahogyan ezek tapasztatait beépítik az iskola tevékenységi rendszerébe. Az intézményvezetés és az igazgató jó kommunikációjának meghatározó szerepe van abban, hogy az iskola kapcsolatrendszere széles, ami információkat és lehetőségeket kínál, és amelyekkel élni is tudnak. Az intézményvezetésnek jó partnere az iskolaszék, a diákönkormányzat és a szülői közösség is, akikkel különösen az iskolai hagyományőrzésben (programokban) eredményes az együttműködés.
Szabó Tamás intézményvezetői munkájának értékelésekor nem tekinthetünk el azon - az intézményi és fenntartói feladatellátás során - megismert, értékes személyes tulajdonságaitól, amelyek eredményes munkáját elősegítik. Szakmai felkészültsége mellett a vezetői munkájának ellátásában előnyére válik nyugalma és türelme, pontossága és igényessége, jó kifejezőképességgel társuló lényeglátása és racionalitása, kreativitása, együttműködő képessége, optimizmusa és nem utolsósorban egészséges humora.
Kisújszállás Város Önkormányzata megköszöni az elmúlt öt évben végzett kiváló vezetői munkáját, és - újbóli vezetői megbízása esetén - továbbra is számít az eddigiekhez hasonló lendületére és eredményességére, ezzel együtt az intézményi átfogó ellenőrzés fejlesztési javaslatainak, az önkormányzat közoktatási intézkedési tervében és minőségirányítási programjában az intézmény részére megfogalmazott feladatoknak, valamint az igényes vezetői pályázatában tervezett elképzeléseknek a megvalósításában. Az önkormányzat reméli, hogy ezen értékelés megerősíti Szabó Tamás igazgatót eredményes iskolaigazgató munkájának továbbvitelében.
* * * * *