Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
Humánpolitikai Bizottsága
310/2005. (IX. 19.) számú határozata
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága elfogadásra javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek az Önkormányzati közoktatási intézményrendszer működési minőségirányítási programjának a 2004/2005. tanévről szóló felülvizsgálatát.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága javasolja, hogy a Képviselő-testület az alábbiakban módosítsa az Önkormányzati közoktatási intézményrendszer működésének minőségirányítási programját:
A dokumentumban a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Diákotthon elnevezés minden esetben „Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola” elnevezésre módosul.
3.1.3. A közoktatási intézményhálózat bemutatása Általános iskolai oktatás szövegrészben törlésre kerül a „Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Diákotthon” elnevezés, helyére a „Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Óvoda Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Diákotthon Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya, rövidített elnevezése Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola” elnevezés kerül. A szövegrész kiegészül a fenntartó megnevezésével „Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Közoktatási Intézményi Társulás, székhelye: 5500 Gyomaendrőd Szabadság tér 1. sz.”
3.3.2. pont szöveg helyére -mely a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Diákotthon bemutatásáról szól- az alábbi szövegrész kerül:
„A Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Diákotthon 2005/2006 tanév kezdetéig az endrődi településrészen látta el az alapfokú oktató-nevelő feladatellátást. A Békési Kistérséghez tartozó három település önkormányzata - Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya - az oktatási feladatok ellátását a jövőben közösen a társulási lehetőségek kihasználásával a rendelkezésre álló erőforrások leghatékonyabb és legtakarékosabb felhasználásával kívánja megoldani. E célok megvalósítása érdekében 2005. augusztus 1. napjától létrehozta a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Közoktatási Intézményi Társulást. A társult önkormányzatok az ÖTV 8.§.(1)és (4) bekezdésében 63.§.(1) bekezdésében , a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX tv (továbbiakban :KÖT) 3.§.(3) bekezdésében és a 86.§-ban meghatározott kötelező közoktatási közfeladatukat, a 24.§ 25 § és 26 §-ban szabályozott alapfokú nevelési és oktatási feladatukat, az óvodai nevelés, az 1-8. évfolyamon történő általános iskolai nevelést-oktatást közösen látják el, a közös feladatellátásra nevelési-oktatási intézményt közösen tartanak fenn: Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, mely jogutódja a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Diákotthon költségvetési szervnek. A társulásban részvevő települések közoktatási feladatellátásának biztosítását - a településeken működtetett többcélú közös igazgatású, egységes szervezetű és irányítású közoktatási intézmény-egységek szakmai önállóságának megtartásával oldják meg. E cél érvényesülése érdekében egy szervezetű, négy telephelyből álló közös igazgatású intézményt hoznak létre. Az intézmény ellátási kötelezettsége a társulásban részt vevő települések, általános iskolai oktatási-nevelési feladataira, Csárdaszállás, Hunya, községek tekintetében óvodai nevelésre, Hunya Község vonatkozásában alapfokú művészetoktatási feladatokra terjednek ki. A 2005/2006-os tanítási évben mind Gyomaendrődön, mind Csárdaszálláson mind Hunyán a korábbi intézmények pedagógiai programja alapján folyik az oktató-nevelő munka. A következő, 2006/2007-es tanítási évre történik meg a három pedagógiai program összefésülése, egymáshoz igazítása. Az összehangolt pedagógiai program elkészüléséig a jelenlegi „Rózsahegyis” programban található célkitűzéseket foglaljuk össze:
Az iskola nagy hangsúlyt fektet a tanulás helyes technikáinak elsajátítására. E célnak megfelelően projektet dolgoztak ki, amelyben az 5. osztálytól a 8. osztály megtervezték a tanulók tanulási stratégiáinak, valamint motivációinak mérését, majd az erre alapozott fejlesztést. Projekt két részből áll, először az első tanítási héten majd a második félév kezdetekor foglalkoznak a tanulás technikáival.
Az iskola a tehetséggondozás illetve a felzárkóztatás területét egyaránt kiemelt fontosságúnak tartja. A tanulók így személyre szabottan kapják meg a képességeiknek megfelelő színtű oktatást.
Az iskola emelt óraszámban oktatja az idegen nyelvet, ezáltal növelve tanulói továbbtanulásának esélyeit.
A statisztikai adatokat elemezve láthatjuk, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek száma növekszik, ezért az iskola alapító okiratában alapfeladatként szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók integrált, illetve szegregált oktatása. A tanulók szegregált oktatása a speciális tagozaton történik, e feladat ellátása városi szinten valósul meg. Ezek a gyermekek már integrált oktatásban a többi gyermekkel együtt nem taníthatók, nevelhetők értelmi fogyatékosságuk következtében.
Az iskola tanulói között kb.30 % vannak jelen cigány etnikumhoz tartozó gyermekek, ezért az ők hátránykompenzálásuk, esélyegyenlőségük növelésére az iskola „interkultúrális oktatás magyar nyelven” című program alapján folytatja oktatásukat.
E rövid értékelésből láthatjuk, hogy az iskola a gyermekek szociális hátterét figyelembevéve az egyénre szabott, egyén képességeinek megfelelő oktatással személyiségközpontú nevelési programmal látja el feladatát.”
4. A minőségfejlesztési rendszer: Intézmény fenntartói ellenőrzési terv szövegrész első mondata az alábbi szövegrésszel egészül ki: „Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola fenntartója Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Közoktatási Intézményi Társulás, képviselője: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete. A társulás működésére, a közösen fenntartott intézménnyel kapcsolatos hatáskörök gyakorlására vonatkozó szabályozások a társulási megállapodásban részletesen szabályozva vannak. A megállapodás egy példánya a minőségirányítási program 3. számú mellékletét képezi.”
4.1. Fenntartói irányításból adódó feladatok pontban a helyszíni ellenőrzések időpontja következőképpen alakul: „minden év október hónap, az ellenőrzés kiterjed:
- Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
- Kis Bálint Általános Iskola
- Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
- Városi Zene- és Művészeti Iskola
- Városi Családsegítő Központ
- Közhasznú társaságok fenntartásában működő óvodák.”
4.2.2. Évente megvalósuló szakmai ellenőrzési tevékenység A/ pontjában az intézményi beszámoló kötelező tartalmi elemei a I. Gazdálkodás, tanügyigazgatás pontban:
„-pályázatokon elnyert összeg
-fejlesztési, felújítási összeg, azt milyen munkák megvalósítására fordították
minőségfejlesztésben elvégzett munkák, projektek” módosul.
A program 2. és 3. számú mellékletében foglalt a Városi Zene és Művészeti Iskola valamint a Városi Családsegítő Központ intézményi beszámolójának kötelező tartalmi elemei I. Gazdálkodás, tanügyigazgatás pontban:
„-pályázatokon elnyert összeg
-fejlesztési, felújítási összeg, azt milyen munkák megvalósítására fordították
minőségfejlesztésben elvégzett munkák, projektek” módosul.