Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének
Kulturális, Oktatási, Sport-és
Kisebbségi Ügyekkel Foglalkozó Bizottság
12/1997./III.21./ számú határozata
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének Kulturális, Oktatási,
Sport-és Kisebbségi Ügyekkel Foglalkozó Bizottsága a Békés megyei
feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési
tervvel kapcsolatban a következő megállapításokat tette:
-A tervezet alapos és minden területre kiterjedő
helyzetelemzést tartalmaz.
-A fejlesztési elképzelések konkrétabb meghatározását
várják.
-A 9-10. osztályok középiskolába való indítása nagy vitát
váltott ki.
Az általános iskolák szakmailag nem látják indokoltnak azt
a megállapítást, hogy csak középiskolák indíthatnak 9-10.
évfolyamot.
A kézség tárgyakat oktató pedagógusok - rajz, ének - illetve
egyéb szakos pedagógusok - földrajz, biológia, kémia - nincsenek
a szakiskolákban.
Az alapvizsgára való felkészítés folyamata megszakad, ha a
9- 10. évfolyamot egy másik intézményben folytatja a tanuló.
A szakképző intézmények a 9-10. évfolyamok indítását a
szakmaorientált képzés miatt előnyösnek tartják és nem
utolsósorban a kapacitásfelesleg mérséklő hatása miatt.
-Pedagógiai szakszolgáltatással kapcsolatban
Városunkban is a felmérések alapján egyre több igény
jelentkezik logopédiai, fejlesztő pedagógiai ellátásra.
A jelenlegi 2 fő logopédus és 1 fő fejlesztő pedagógus
kevés a feladatok maradéktalan ellátására.
A város pénzügyi nehézségei miatt a Nevelési tanácsadást a
kívánt szinten nem tudja működtetni megyei segítség nélkül.
-Az érettségizettek számának 15 %-kal való növelésének a
szakmai feladaton túlmenően financiális következménye is
jelentős.
Csak differenciált oktatás keretében valósítható meg az
általános és középfokú intézményekben a lemorzsolódás
csökkentése.
A Közoktatási törvényben biztosított óraszám nem elegendő
ilyen arányú differenciált felzárkóztató képzés
biztosítására.
-Ellentmondásosnak érezzük a szakképzés beiskolázására
vonatkozó megállapítást.
"... a kamarák és a munkaerő-piacot rendszeresen elemző
Megyei Munkaügyi Központ elemzéseire alapozva kell a
fenntartóknak az iskolák éves beiskolázási tervét szakmai
összetételét jóváhagyni."
Ha az igényekre építve iskoláznának be az intézmények a
megye szakiskoláinak fele megszüntethető lenne.
-Az óvodai területen a szaktanácsadói rendszer bővítését
kérik. Különösen igényelnék az óvodai nevelési programok
készítéséhez a szaktanácsadói segítséget.
Kérdésként merült fel:
A megyei Közoktatási Alapítvány milyen fejlesztési célokat
kíván támogatni?
A fejlesztési célok megvalósításának pénzügyi fedezetére
milyen forrásokat kívánnak igénybevenni?
A helyzetelemzésben a város intézményeire vonatkozó adatokban az
alábbi hiányosságok voltak:
1./A Rózsahegyi Kálmán Általános Iskolában Speciális Tagozat
is működik.
Az intézmény diákotthoni ellátást is biztosít a speciális
tagozatos gyermekek számára.
2./A Városi Zene- és Művészeti Iskolában a zeneoktatáson kívül
néptánc képzés is folyik.
3./Tévesen került beírásra a 25. oldalon
Cipőipari Szakközépiskola Gyomaendrőd
cipőgyártó-cipőgyártó
-ruhagyártó
Hiányzik a felsorolásból
Kner Imre Gimnázium és Kereskedelmi Szakközépiskola
- kereskedelmi szak (4 év)-kereskedelmi szak (4+1 év)
A bizottság felkéri Gyomaendrőd Város Polgármesterét, hogy a
Békés Megyei Feladatellátási, Intézményhálózat-működtetési és
fejlesztési tervről alkotott bizottsági véleményt Békés Megye
Főjegyzőjének küldje el a megjelölt határidőig, 1997. március 25-
ig.
Határidő: azonnal
Felelős: Dr. Dávid Imre polgármester