148/2011. (III. 31.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: Csatlakozás a Békés Megyei Önkormányzati Hivatal gesztorságával megvalósuló közös földgáz beszerzéshez

 Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
148/2011. (III. 31.) Gye. Kt. határozata
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
-         csatlakozni kíván a 2011. július 1-jétől 2012. június 30-ig terjedő gázévre vonatkozó közös földgáz beszerzésre irányuló szindikátushoz, továbbá
-          jóváhagyja a határozati javaslat mellékletét képező szindikátusi szerződés tervezetét és felhatalmazza a polgármestert annak aláírására, valamint a közös földgáz beszerzés ügyében való eljárásra.  
SZINDIKÁTUSI SZERZŐDÉS
Alulírott Önkormányzatok, önkormányzati intézmények, önkormányzati kistérségi társulások (a továbbiakban jelen megállapodásban: „Önkormányzatok”) ezennel – energia beszerzési feladataik összehangolása céljából – a Békés Megyei Önkormányzat (a továbbiakban: „Gesztor”) koordinálása mellett az alábbi együttműködési megállapodást (Szindikátusi Szerződés) kötik:
I.                    Előzmények
I.1. A Gesztor, mint területi önkormányzat olyan helyi önkormányzat, mely kiemelten kezeli többek között a települési önkormányzatokkal való társulások megszervezését, érdek-összehangolási célból és elősegíti a helyi Önkormányzatok együttműködését, fejlesztését és működési feladataik hatékonyabb megvalósulását.
I.2. A Gesztor az előzőekben jelölt feladatok ellátásával kapcsolatosan saját tevékenységében nyomon követi az Önkormányzatok működésével kapcsolatos külső (főként gazdasági és társadalmi) környezet alakulását és vizsgálja azokat a területeket, melyek terén az Önkormányzati együttműködés eredményesen fejleszthető. A Gesztor érdekelt az együttműködéssel kapcsolatos kezdeményezések megszervezésében.
Ezen keretek között a Gesztor megvizsgálta a földgáz (a továbbiakban: energia) közös beszerzésére vonatkozó térségi együttműködés lehetőségeit. A Gesztor jelen Szindikátusi Szerződés alapján előkészítette és kialakította azokat a jogi kereteket, melyek a közös energia beszerzés előkészítése és lebonyolítása feltételeit képezik.
I.3. Az Önkormányzatok érdekeltek abban, hogy fenntartsák és javítsák a működésükkel érintett megye gazdasági környezetét. Ennek keretében érdekeltek abban, hogy a saját és intézményeik energia-beszerzési feltételeit optimalizálják, összehangolják, és ez által csökkentsék működési költségeiket.
I.4. A fentiek alapján Felek megállapítják, hogy az energia felhasználással kapcsolatos fentiekben írt céljaik összhangban állnak és közösek. Erre tekintettel érdekeltek abban, hogy közösen megvizsgálják az energia felhasználással kapcsolatos kérdéseket és együttműködjenek a liberalizált energia piacon a közös összefogással, piacszervezéssel kialakítható előnyök elérése végett. Az együttműködés az energia igények kielégítésére irányuló közös beszerzési tevékenységek lehetőségeinek elemzésére, felkutatására és az abból adódó előnyök kihasználására is irányul. A Felek előzetesen is vélelmezik, hogy a nagyobb energia igénnyel rendelkező, összehangoltan fellépő fogyasztók és fogyasztói közösségek kedvezőbb beszerzési feltételeket (így gazdasági előnyöket) érhetnek el, mint egy-egy kisebb fogyasztó, vagy fogyasztói közösség.
I.5. Felek lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy jelen Szindikátusi Szerződéshez – így a közös energia beszerzéshez - csatlakozzanak más Önkormányzatok, vagy ezek intézményei és kistérségi társulásai is, ha ezen alanyok közbeszerzési szempontból ajánlatkérőnek (un. klasszikus ajánlatkérőként) minősülnek, és ha elfogadják magukra nézve kötelezőnek a jelen szindikátusi szerződésbe foglalt szabályokat, továbbá vállalják a közös energia beszerzéssel kapcsolatos együttműködést. A csatlakozással ezen alanyok jelen Szindikátusi Szerződésben Félnek minősülnek. A csatlakozásra jelen Szindikátusi Szerződés aláírását követő 5. napig van lehetőség a mellékelt csatlakozási nyilatkozattal.
II.                  Együttműködés célja
II.1. A Felek jelen Szindikátusi Szerződésbe foglalt együttműködésének a célja: közös energia beszerzés feltételeinek a megteremtése, a beszerzés formális és tartalmi kereteinek a meghatározása, az energia beszerzés végrehajtására vonatkozó felhatalmazások megteremtése és a közös energia beszerzés érdekében vállat kötelezettségek meghatározása. A jelen Szindikátusi Szerződés kiterjed az Önkormányzatok, az önkormányzati kistérségi társulások és az önkormányzatok fenntartásában lévő intézményeik (ha az Önkormányzat nyilatkozatából más nem következik, akkor az önálló jogi személyiségű intézmények csatlakozási nyilatkozattal jelölik meg a saját fogyasztási helyeiket és vállalnak kötelezettséget, a jelen Szindikátusi Szerződésben írtak elfogadására) 0-100 m3/h teljesítményű földgázfogyasztási helyeikre, továbbá az általuk külön megjelölt más 100 m3/h feletti teljesítményű földgázfogyasztási helyekre is. Kiterjed továbbá a jelen Szindikátusi Szerződéshez – az I.5. pont alapján - csatlakozó további Felek által megjelölt földgáz felhasználási helyekre is.
II.2. A Szindikátusi Szerződés további célja, a közös energia beszerzés során olyan feltételek megteremtését jelenti, melyek elősegítik az energia beszerzésére Felek által fordított várható költségek csökkentését, a korábbi közös beszerzés során elért költségszint megtartását. Ebből a célból és az együttműködés teremtette lehetőségeket kihasználva, a közös energia beszerzés során – a Felek fogyasztási kapacitásának és energia felhasználásának összességében rejlő lehetőségeket kihasználva, ezekhez mérten előnyös szerződési és ár meghatározási feltételek elérése érdekében – a Felek együttesen, a Gesztor által összehangoltan kívánnak fellépni.
II.3. A Felek a Szindikátusi Szerződés II.1 és II.2 pontjaiban meghatározott cél érdekében jóhiszeműen együttműködnek egymással és minden szükséges döntés meghoznak, ill. intézkedést megtesznek, továbbá elkövetnek azért, hogy az ott meghatározott cél megvalósuljon.
II.4. A Felek – mint mindannyian a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. tv. (a továbbiakban „Kbt.”) hatálya alá tartozó klasszikus ajánlatkérők - a közös energia beszerzés érdekében, teljes ellátás alapú, földgáz energia beszerzésére (megvásárlására) irányuló energia beszerzési társulást hoznak létre a Gesztor koordinálásával jelen Szindikátusi Szerződés tartalma szerint.
III.               Közös energia beszerzés
III.1. A Felek a Gesztor közreműködésével a 0-100 m3/h teljesítményű, továbbá az ezeken felül is általuk megadott saját és intézményi felhasználási helyeik esetében (jelen Szindikátusi Szerződés időtartama alatt) közös közbeszerzési eljárást írnak ki (a továbbiakban: pályázat) az energia (földgáz) beszerzéseik vonatkozásában. A közös közbeszerzési eljárás együttesen, az összes gázigény vonatkozásában kerül kiírásra, a 2011-2012-es gázév (gázév a 2011. július 01. és 2012. június 30. közötti időszak) időszakára. A közös eljárás során olyan feltételek biztosítására is törekedni kell, mely lehetővé teszi a Félnek minősülő Önkormányzatok közigazgatási területének lakosai - mint földgázfogyasztók - számára egy kedvezményes gázellátás lehetőségét, a kedvezmény mértékének az adott felhasználási helyen érvényes mindenkori egyetemes szolgáltatási ár mértékéhez kell viszonyulnia.
III.2. A közös energia beszerzési pályázatot a Felek, mint ajánlatkérők együttesen, a Kbt. rendelkezései szerint közösen lefolytatott közbeszerzés keretében bonyolítják le akként, hogy az adott Fél, vagy közbeszerzésre kötelezett intézménye külön-külön lesznek szerződő felei az eljárás alapján megkötött szerződéseknek. A közbeszerzés során Felek a Gesztort hatalmazzák fel arra, hogy nevükben és megbízásukból eljárjon, azaz a Gesztor a saját maga és a többi Fél nevében folytatja le az eljárást és jár az eljárás során. A közös közbeszerzést a Felek a Gesztor 135/2009. (V. 22.) KT. sz. határozatával elfogadott közbeszerzési szabályzata szerint bonyolítják le (a közbeszerzési szabályzat jelen Szindikátusi Szerződés elválaszthatatlan mellékletét képezi), így a Felek, mint ajánlatkérők alávetik magukat ezen eljárási szabályok alkalmazásának a jelen Szindikátusi Szerződés alapján folyatott közbeszerzés során. A Felek a közbeszerzési eljárássukkal kapcsolatos döntések meghozatalára Gesztor közbeszerzési bizottságát hatalmazzák meg (a továbbiakban: „Bizottság”). A közbeszerzés során hozott döntések előkészítésében a Felek képviselői, mint szakmai előkészítők részt vehetnek. Felek felhatalmazzák a Bizottságot a közbeszerzés során hozott valamennyi döntésre, az ajánlatok nevükben való elbírálását is beleértve. A közbeszerzési eljárás előkészítésével és lefolytatásával a Felek a Gesztort bízzák meg.
III.3. A Felek – mint ajánlatkérők ill. azok képviselői – jelen okirat aláírásával felhatalmazást adnak a Bizottságnak arra, hogy a Szindikátusi Szerződés alapján írja ki (ennek során határozza meg az eljáráshoz választott eljárási formát), bonyolítsa le a közös energia beszerzési eljárást, továbbá az ajánlattevők vonatkozásában határozza meg a részvételi, alkalmassági és ajánlati feltételeket, az értékelés szempontjait tekintettel arra, hogy a pályázatban az ajánlatkérők által megadott összes és teljes mennyiségre együttesen lehet csak érvényes ajánlatot tenni (azaz a gazdasági hatás együttes ajánlatnál várható kedvezőbb feltételeit tekintve részajánlattételre nincs lehetőség). A Gesztor közbeszerzési bizottsága ezen felhatalmazás alapján, jelen Szindikátusi Szerződés keretei között vállalja az eljárás lebonyolítását.
III.4. A Gesztor közbeszerzési szabályzata szerint meghatározza és megbízza az eljárás előkészítésében és lebonyolításában résztvevő személyeket – így az összes résztvevő szervezet által delegált személyeket is - és javaslatot tesz az eljárás eredményére a döntésre jogosult Bizottságnak. A Gesztor a közös energia beszerzés és a pályázat jogi és szakértői támogatására szakértőt vesz igénybe. A Gesztor által felkért szakértő (a továbbiakban: „Szakértő”) a Kovács Ügyvédi Iroda (4026 Debrecen, Darabos u. 37. sz.). A Szakértő a Gesztorral megkötött szerződés alapján biztosítja a Gesztor által a jelen Szindikátusi Szerződés szerint vállalt feladatok támogatását - a jogi és szakmai tanácsadást is beleértve - és igény esetén biztosítja a közbeszerzési eljáráshoz szükséges hivatalos közbeszerzési tanácsadói közreműködést is.
IV.               Kötelezettségvállalások
IV.1. A Felek kötelezik magukat arra, hogy gázigényüket jelen Szindikátusi Szerződés keretei között lebonyolított közös közbeszerzéssel elégítik ki és egymással a beszerzéssel érintett energiamennyiség mértéke arányában megosztják a pályázatból származó előnyöket. Felek kötelezik magukat az eljárásban való részvételre és az eljárás eredményeként a Bizottság által elfogadott szerződések IV.2. pont szerinti megkötésére a jelen Szindikátusi Szerződés mellékletében jelölt felhasználási helyeik vonatkozásában (a felhasználási helyeket a Felek által a gesztor részére teljesített adatszolgáltatásban megadott felhasználási helyek jelentik, mely adatszolgáltatás képzi jelen Szindikátusi Szerződés mellékletét).
IV.2. A Felek kötelezik magukat arra, hogy aláírják az eljárás nyertesével az eljárás eredményeként elfogadott, az ellátásukra vonatkozó energia beszerzésére (megvásárlására) vonatkozó szerződéseket. A Felek kötelezik magukat arra, hogy a szerződéskötés előfeltételeként a 2011-2012-es gázév kezdetére (azaz 2011. július 01. napjára) gondoskodnak eddigi energia ellátási (földgázvásárlási) szerződéseik megszüntetéséről és kötelezik magukat a megszűnés időpontját követő naptól az új energia ellátási szerződések megkötésére a közbeszerzési eljárás eredménye szerint. 
IV.3. A Felek kötelezik magukat arra, hogy jóhiszeműen a tőlük elvárható mértékben együttműködnek egymással az eljárás lebonyolításában, a szerződéskötésben, és a lehető legteljesebb mértékben segítik a Gesztort az eljárással kapcsolatos feladatokban. Ennek alapján kötelezettséget vállalnak az eljárás lebonyolításához adatszolgáltatásra, mely legalább a következő adatok szolgáltatását jelenti:
-         földgáz felhasználási hely pontos címe (postai irányítószáma, település neve, utca elnevezése és házszáma),
-         földgáz felhasználási hely azonosító száma (POD szám),
-         földgáz felhasználási helyet használó intézmény megnevezése,
-         földgáz felhasználási helyen felszerelt gázmérő m3/h értékű kapacitása (a 100 m3/h teljesítményt elérő, vagy meghaladó gázmérők esetében a 2011-2012-es gázévre lekötött kapacitás nagysága m3/h értéken),
-         földgáz felhasználási hely tervezett gázigényének mértéke a 2011-2012-es gázévre gnm3 értéken, a mennyiség tervezett havi megoszlásával.
A jelen Szindikátusi Szerződés teljesítéséhez és elszámolásához szükséges további adatszolgáltatásra a Gesztor felhívása szerinti módon és időben Felek kötelezik magukat. A Felek jelen nyilatkozat aláírásával felhatalmazzák - a közös energia beszerzéshez kötött célból - a Gesztort a rendelkezésére bocsátott adatok kezelésére és szükség esetén azok továbbítására.
IV.4. A Gesztor – a Szakértő és Gesztor munkatársainak közreműködésével - az alábbi szolgáltatásokat nyújtja a közbeszerzési eljárás lebonyolítása során:
1.       Az eljárás időbeli ütemtervének kialakítása
Az eljárás lebonyolítás menetrendjének, feladatainak és eljárási határidőknek a figyelembevételével a Bizottság a Szakértő közreműködésével egy – az egyes eljárási cselekmények határidejét tartalmazó - ütemtervet határoz meg, amelyet a törvényi rendelkezések figyelembe vételével alakít ki és gondoskodik a határidők, feladatok teljesítéséről. A Bizottság felelős személyt jelöl ki, aki a Szakértő közreműködésével szakmailag támogatja az egyes fázisokat, feladatokat.
2.       Az eljárás lefolytatáshoz szükséges információigény meghatározása
A Bizottság a Szakértő közreműködésével meghatározza az eljárás lebonyolításához szükséges a jelen Szindikátusi Szerződés IV.3. pontjában meghatározott adatokon esetlegesen túlmenő további információigényt, amelyet Önkormányzatok részére megküld a szükséges iránymutatásokkal, sablonokkal.
3.       Ajánlatkérési koncepció, stratégia kialakítása
A rendelkezésre álló információk alapján a Bizottság a Szakértő közreműködésével az adatok előzetes értékelését követően aktuális piaci információkat felhasználva maghatározza az ajánlatkérési koncepciót és kidolgozza az ajánlatkérési stratégiát.
4.       Eljárási feltételek meghatározása
A Bizottság a Szakértő közreműködésével az Önkormányzatok fogyasztási szokásait figyelembe véve az ajánlatkérési koncepció és stratégia mentén meghatározza a közbeszerezési eljárás legmegfelelőbb fajtáját és az eljáráshoz szükséges dokumentumok tartalmát, a részvételi és alkalmassági feltételeket, az ajánlattételi feltételekkel és ajánlattételi dokumentáció feltételeivel együtt.
5.       Szakmailag megalapozott részvételi és ajánlattételi felhívás elkészítése
A Bizottság a Szakértő közreműködésével a fogyasztási szokások és meghatározott feltételek ismeretének birtokában elkészíti a részvételi és ajánlattételi felhívást.
6.       Az eljárás lebonyolítása
Az eljárás lebonyolítása korrekt átlátható és minden alkalmas ajánlattevő számára azonos ajánlati feltételek mellett történik, várhatóan tárgyalásos eljárásban, lehető legkedvezőbb feltételek elérése érdekében (tárgyalásos eljárási mód alkalmazásának feltételeként a Kbt. szabályai szerint a Felek rögzítik, hogy az ajánlatkérők száma, energiafelhasználásuk jellemzői, a rendszerhasználat sajátossága, továbbá az ezekhez kapcsolódó szerződéses feltételek nem teszik lehetővé a szerződéses ellenszolgáltatás előzetes és átfogó mindenre kiterjedő meghatározását).
7.       Eredményértékelés
Gesztor közbeszerzési szabályzata alapján az eljárás értékelésére és döntés előkészítésre feljogosított bizottság az eljárás lebonyolítását követően a Szakértő közreműködésével egy vezetői riportot készít el, amely tartalmazza az eljárás lebonyolításának értékelését, ajánlatok számát, ajánlatok értékét, a tárgyalások eredményét, valamint prezentálja a várható éves költséget a Bizottságnak. 
V.                  Díjazások és elszámolások
V.1. Felek megállapodnak abban, hogy a pályázattal kapcsolatos előkészítő tevékenységeik vonatkozásában felmerülő költségeiket maguk viselik.
V.2. A közös energia beszerzési pályázat lebonyolításával kapcsolatos költségeket a Gesztor megelőlegezi. A pályázattal kapcsolatosan a Gesztornál felmerülő költséget (mely áll a 2.400.000+Áfa HUF összegű szakértői, tanácsadói díjból és a Gesztor alkalmazottainak munkabér és közteher ráfordításából az eljárás előkésztésében, lefolytatásában és a szerződéskötésben végzett tevékenység után összességében 1 alkalmazott részéről 4 havi közreműködést meghatározva bruttó 1 093 728 HUF költségen) a Felek az eljárásban a gázévre megadott tervezett mennyiségek gnm3-nek megfelelő - saját és intézményeik gázfogyasztásának - arányban viselik. Megtérülő költségnek számít az a költség, mely a pályázat során a részvételi és ajánlattételi dokumentáció értékesítéséből befolyik. A Gesztor e dokumentációk értékesítéséből befolyó bevételt a közbeszerzési eljárás lebonyolításával kapcsolatban felmerülő kiadások fedezetére fordítja. Az eljárás lebonyolításával kapcsolatos költségeiket Felek utólagosan, az eljárás befejezését (lezárulását) követő 30 napon belül számolják el és fizetik meg az azt megelőlegező Gesztornak.
VI.               Záró rendelkezések
VI.1. Ha bármely illetékes bíróság vagy más hatóság szerint a jelen szerződés bármely rendelkezése érvénytelen, hatálytalan, vagy végrehajthatatlan, akkor ez arra az adott rendelkezésre vonatkozik, és nem jelenti az egész szerződés vagy annak bármely más rendelkezésének érvénytelenségét, hatálytalanságát vagy végrehajthatatlanságát. A szerződés egyéb rendelkezései teljes mértékben érvényben és hatályban maradnak, kivéve ha az adott rendelkezés hiányában a felek a szerződést meg sem kötötték volna. A Felek kötelezik magukat arra, hogy az érvénytelen rendelkezés (eke)t az érvénytelenség keletkezésének időpontjára visszamenőleges hatállyal gazdasági eredményében azonos értékű más hatályos rendelkezéssel pótolják, e tekintetben jelen szerződést módosítják.
VI.2. A Szerződő Felek megállapodnak abban, hogy az itt lefektetett megállapodások, valamint a Szerződő Felek által egymáshoz eljuttatott adatok és dokumentumok – a pályázatokkal kapcsolatban tudomásukra jutott dokumentumokat és adatokat ill. információkat is beleértve - a lehető legnagyobb mértékben bizalmasak, és annak is kell maradniuk. Az információk bizalmassága nem állhat ellentétben a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó jogszabályi rendelkezésekkel. Amennyiben ilyen információ átadása szükségessé válik, az információt átadó Fél köteles arról a többi Szerződő Felet értesíteni, és köteles ésszerű lépéseket tenni annak érdekében, hogy az információt a további közléstől megvédje.
VI.3. Szerződő felek megállapodnak abban, hogy a jelen szerződésből eredő esetleges jogvitáikat elsősorban egyeztetéssel, tárgyalásos úton kötelesek rendezni. Amennyiben ez nem vezet eredményre egy esetleges jogvita esetére - hatáskörtől függően - alávetik magukat a Gyulai Városi Bíróság, illetve a Békés Megyei Bíróság kizárólagos illetékességének.
VI.4. Jelen Szindikátusi Szerződés az aláírást követően lép hatályba és 2012. június 30. napjáig terjedő időszak alatt van érvényben. A Szindikátusi Szerződés megszűnése nem érinti a Felek által az V. részben vállat kötelezettségeik teljesítését.
VI.5. Szerződő felek a jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) és a Kbt. rendelkezéseit tekintik irányadónak.
A Felek a fentieket, mint akaratukkal mindenben megegyezőt, elolvasás és értelmezés után a mai napon helybenhagyólag aláírták.
Az aláírásokat, a jelen Szindikátusi Szerződéshez csatolt aláíróív tartalmazza, mely a jelen okirat elválaszthatatlan része.
 
Kelt: Békéscsaba, 2011. február …. 
 
(Önkormányzatok)                                           (Gesztor, úgy is mint részes Önkormányzat)
 

« Vissza
Vissza a főmenübe