649/2011. (XI. 29.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: Közművelődési - Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának jóváhagyása

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
649/2011. (XI. 29.) Gye. Kt. határozata
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja dr. Szonda István intézményvezető által átdolgozott Közművelődési - Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatát.
Határidő: azonnal
 
Közművelődési-Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény
 
5500 Gyomaendrőd, Kossuth út 9.
Tel: 06/66/386-524
E-mail: katonamuvhaz@freemail.hu
 
 
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
 
 
Készítette: Dr. Szonda István PhD
Megbízott igazgató
 
Jóváhagyta: 649/2011. (XI. 29.) sz.  határozatával
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
 

 
Tartalomjegyzék:
 
I.          Általános rendelkezések
1.                  Az intézmény SzMSz-ének célja
1.1.            Az SzMSz célja
1.2.            A szabályzat hatálya
 
2.                  Az intézmény adatai
2.1.            Az intézményazonosító adatai
2.2.            Az intézmény nyitva tartása
 
II.        A KKTSZI feladatai
1.                  A KKTSZI működésének célja
2.                  A KKTSZI tevékenysége és feladatai
 
III.       A KKTSZI működése
1.                  Az intézmény vertikális szerkezeti felépítése
1.1.            Döntési mechanizmus
1.2.            Az intézmény szervezeti egységei
1.3.            Az intézmény szerveinek telephelyei
1.3.1.      Közgyűjteményi csoport
1.3.2.      Közművelődési csoport
1.3.3.      Tourinform Iroda
 
2.                  Munkakörök általános feladatai
2.1.            Igazgató
2.2.            Általános igazgatóhelyettes
2.3.            Csoportvezetők
2.4.            Közgyűjteményi és közművelődési szakemberek
2.5.            Gyűjteménykezelő
2.6.            Ügyvitel
2.7.            Üzemvitel
2.8.            Tourinform Iroda
 
3.                  Belső kapcsolatrendszer
3.1.            A vezetői helyettesítés rendje
3.2.            A döntés-előkészítés, az információáramlás rendje
 
4.                  Az intézmény működésének szabályai
4.1.            Munkarend
4.2.            Munkaidő
4.3.            Ügyrend
4.4.            Gazdálkodási rendszer
4.5.            Együttműködés más szervezetekkel
4.6.            Dolgozók továbbképzése
4.7.            Belső ellenőrzés
 
IV.       Záró rendelkezések
            Az SzMSz-hez kapcsolódó mellékletek
            Az intézmény által jóváhagyott szabályzatok
 
 
 
 
 
A Közművelődési-Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény
Szervezeti és Működési Szabályzata
 
 
I. Általános rendelkezések
 
A Katona József Művelődési Központ- Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjteményt Gyomaendrőd Város Önkormányzat Kép­viselő-testülete 5/2009. (I.29) határozatával az Államháztartásról szóló 1992.évi XXXVIII. tv. 88.§-ban foglaltak szerint, valamint a Költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008.évi CV. tv. 4.§-ban foglaltak szerint, valamint a Muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról és közművelődésről szóló 1997.évi CXL. Tv. 42. §, 76-78. §-ban foglaltak alapján 2009. március 1-jei hatállyal hoz­ta létre. Az Alapító Okirat másolata jelen szabályzat 1. sz. melléklete. Az intézmény alapító okiratát Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 13/2010.(I.28.) sz. és a 12/2011.(I.27.) sz határozatával módosította.
I.1. Az intézmény szervezeti és működési szabályzatának célja
I.1.1. A Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) célja, hogy meghatározza az intézmény szervezeti felépítését, az intézmény működésének belső rendjét, a külső kapcsolatait annak érdekében, hogy az intézmény programjában rögzített cél- és feladatrendszer megvalósítható legyen.
 
I.1.2. A szabályzat hatálya kiterjed:
a)      az intézmény minden közalkalmazottjára, az intézményben működő közösségekre és civil szervezetekre,
b)      az intézmény szolgáltatásait igénybevevőkre
 
I.2. Az intézmény adatai
 
I.2.1. Az intézményazonosító adatai:
 
I.2.1.1. A költségvetési szerv neve, székhelye:
Közművelődési-Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény
Rövidített neve: KKTSZI
5500 Gyomaendrőd, Kossuth út 9.
 
Telephelyei:
- Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény
5502 Gyomaendrőd, Sugár út 18-20.
- Gyomai Táj- és Alkotóház
5500 Gyomaendrőd, Zrínyi Miklós út 2.
Népház Kistérségi Konferenciaterem + Endrődi Közösségi Ház (Népház)
5502 Gyomaendrőd, Blaha út 21.
- Tourinform Iroda
5500 Gyomaendrőd Kossuth u. 9.
 
I.2.1.2. Törzsszám: 767169
I.2.1.3. Alapítás ideje: 2009. március 01.
I.2.2.   Az intézmény nyitva tartása:
I.2.2.1. A Katona József Művelődési Központ:
egyeztetett időpontokban hétfőtől péntekig 7.00-22.00 óra között. Ezen időpontokon kívül - rendkívüli esetekben ügyeleti díj felszámításával tartható nyitva az intézmény.
Irodai, ügyfélfogadási ideje hétfőtől-péntekig: 9.00-16.00 között
 
I.2.2.2. Népház Kistérségi konferenciaterem + Endrődi Közösségi Ház (Népház):
bejelentkezésre, előzetes egyeztetés alapján hétköznapokon 7.00-22.00 óra között. Ezen időpontokon kívül - rendkívüli esetekben ügyeleti díj felszámításával tartható nyitva az intézmény.
 
I.2.2.3. Gyomai Táj- és Alkotóház:
bejelentkezésre, előzetes egyeztetés alapján.          
 
I.2.2.4. Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény:
hétfőtől-péntekig: 9.00-16.30 között (március 1-október 31), valamint hétfőtől-péntekig: 9-14 között (november 1-február 28) és egyeztetett időpontokban a hét bármely napján.
 
I.2.2.5. Tourinform Iroda
nyitva: hétfőtől – péntekig 9-16 óráig
 
II. A KKTSZI feladatai
 
II.1.     A KKTSZI működésének célja:
Gyomaendrőd város közösségének és az idelátogatóknak kulturális muzeális gyűjteményi szolgáltatások és művelődésszervezés révén. A KKTSZI ennek érdekében muzeális gyűjteményt, valamint közművelődési színtereket és helytörténeti adatbázist működtet és aktualizál. Kiadja a Gyomaendrődi Múzeumi Közlemények sorozatot és egyéb helytörténeti kiadványokat, valamint a Gyomaendrődi Hírmondó című önkormányzati havi lapot. Részt vesz a város rendezvényeinek lebonyolításában. A KKTSZI vállalkozói tevékenységet nem végez. A KKTSZI tevékenységét teljes politikai és egyházi/vallási semlegességgel végzi, pártokat, politikai szervezeteket nem támogat és nem rekeszt ki, együttműködik a történelmi egyházakkal.
II.2. A KKTSZI tevékenysége és feladatai:
 
II.2.2. Az intézmény jogszabályban meghatározott közfeladatai:
 
II.2.2.1. Alaptevékenység: Az intézmény alaptevékenységi szakágazati száma: 910500.
A muzeális intézményekről, nyilvános könyvtári ellátásról és közművelődésről szóló 1997. évi CXL tv. 42. §, 76-78 §-ok alapján
 
II.2.2.1.1. Közgyűjteményi és közművelődési feladatok ellátása
Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
Szakágazat szám: 910500 TEÁOR szám: 9105
Szakfeladat száma:
2009 évben 921815 Művelődési központok, házak tevékenysége
2010.évtől 910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
 
II.2.2.1.2. Múzeumi tevékenység
Szakágazat szám: 910200 TEÁOR szám: 9102
Szakfeladat szám:
2009.évben 923215 Múzeumi tevékenység
2010.évtől - 910201 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
                  - 910202 Múzeumi tudományos feldolgozó és publikációs tevékenység
                  - 910203 Múzeumi kiállítási tevékenység
                  - 910204 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység
II.2.2.1.3. Kiadói tevékenység
Szakágazat szám: 581011 TEÁOR szám: 5810
Szakfeladat szám:
2009.évben 2211214 Lapkiadás
2010.évtől 910201, 581400 Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása
 
II.2.2.1.4. Tourinform Irodai szolgáltató tevékenység
Szakágazat szám: 791100 TEÁOR szám: 7911
Szakfeladat szám:
2010.évtől 791100 Utazásközvetítés
Szakágazat szám: 932900 TEÁOR szám: 9329
Szakfeladat szám:
2010.évtől - 932919 M. n. s. egyéb szórakoztatás tevékenység
- 960900 M. n. s. egyéb személyi szolgáltatás
 
 
III. A KKTSZI működése
 
A KKTSZI helyi önkormányzati kincstári körben önálló működő költségvetési szerv. Alaptevékenységének és működtetésének gazdasági feltételeit az alapító biztosítja.
 
 
III.1. Az intézmény vertikális szervezeti felépítése:
 
Szervezeti diagram
 
Szakmai feladatokat az intézmény igazgatója és általános igazgatóhelyettese is ellát.
 
III.1.1. Döntési mechanizmus
- A szervezeti struktúrából adódóan az intézmény egészét érintő döntések – munkaterv, költségvetés, beszámolók, személyi kérdések stb. – a vezetői értekezletek hatókörébe tartoznak. A vezetői értekezleten az intézmény vezetőjén és helyettesén túl részt vesz az érintett csoport vezetője is.
 
- Az egyes szakterületek vezetői – csoportok – a hozzájuk tartozó munkatársak tevékenységével kapcsolatban elsősorban a közvetlen gyakorlatot érintő döntéseket hozzák meg.
 
 
III.1.2. Az intézmény szervezeti egységei:
-                     Közgyűjteményi csoport
-                     Közművelődési csoport
-                     Ügyvitel
-                     Üzemvitel
-                     Tourinform Iroda (szolgáltató tevékenység)
 
III.1.3. Az intézmény szerveinek telephelyei:
 
III.1.3.1. Közgyűjteményi csoport:
-                     Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény (Gyomaendrőd, Sugár út 18-20)
-                     Gyomai Táj-és Alkotóház (közösségi színtér) (Gyomaendrőd, Zrínyi út 2.)
-                      
III.1.3.2. Közművelődési csoport:
-                     Katona József Művelődési Központ (Gyomaendrőd, Kossuth út 9.)
-                     Népház Kistérségi Konferenciaterem + Endrődi Közösségi Ház (Népház) (Gyomaendrőd, Blaha út 21.)
 
III.1.3.3. Tourinform Iroda
                    Tourinform Iroda (5500 Gyomaendrőd Kossuth u.9.sz.)
 
III.2. A munkakörök általános feladatai:
 
III.2.1 Igazgató
Irányítja a szervezet munkáját, az intézményi és szakmai vezetés keretein belül végzi a szervezetbe tartozó egységek tevékenységének összehangolását. Egyes teendőket részben vagy egészben, tartósan vagy átmenetileg a beosztott vezetőkre vagy más munkatársakra átruházhat. Igazgatói minőségben gyakorolja munkáltatói és szakmai irányítói jogkörét.
 
Feladatainak ellátása során:
·        eljár az intézmény képviseletében, jogosult az intézményhez érkező küldemények átvételére, a kimenő ügyiratok aláírására (kiadmányozási jogkörrel bír);
·        jogi, társadalmi szervekkel és magánszemélyekkel szemben képviseli az intézményt;
·         meghatározza az intézmény ügyvitelét, gondoskodik annak betartásáról;
·         meghatározza a dolgozók munkakörét;
·         gondoskodik a munkahelyi demokrácia feltételeinek biztosításáról és érvényesítéséről;
·         felelős az intézmény SZMSZ-ének (annak részeként az éves munkatervnek) elkészítéséért és végrehajtásáért;
·         munkáltatóként gyakorolja a fegyelmi jogkört;
·         irányítja a dolgozók bér- és munkaügyeinek, valamint szociális ügyeinek intézését;
·         gondoskodik az intézmény éves szabadságolási tervének elkészítéséért - a szabadságról, annak nyilvántartásáról adatszolgáltatási kötelezettséggel tartozik a munkáltatói jog gyakorlója felé
·         gondoskodik a dolgozók szakmai továbbképzésének megszervezéséről;
·         a beosztott vezetők bevonásával gondoskodik arról, hogy az intézmény minden dolgozója megkapja munkaköri leírását és annak megfelelően lássa el feladatait.
Felelős:
-        az intézmény vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért;
-        az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért;
-        a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőség és a kötelezettségek összhangjáért;
-        az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért.
 
III.2.2. Általános igazgatóhelyettes
Az intézmény igazgatója nevezi ki határozatlan időre (osztályvezetői feladatokat is elláthat).
Az intézmény igazgatójának akadályoztatása, tartós (30 napot meghaladó) távolléte esetén annak teljes jogú helyettese, ide nem értve a munkáltatói, fegyelmi jogkört.
 
Feladata:
  • az igazgató és közte kialakított munkamegosztás alapján ellátja azokat a feladatokat, melyeket az igazgató a hatáskörébe utal;
  • szervezi, irányítja és ellátja mindazon adminisztratív jellegű feladatokat (pl.: bér, munkaügyi, szociális stb.), amelyek a szakmai tevékenység eredményességét szolgálják; irányítja az intézményben lefolytatandó tervszerű és terven kívüli feladatokat;
  • feladata a szakmai területek (osztályok) munkájának összehangolása, megszervezése nagyrendezvények, közös programok esetében;
  • felelős az intézmény szakmai munkatervének előkészítéséért;
  • ellenőrzi a szükséges munkarendi nyilvántartásokat, azok vezetését, az intézmény adminisztratív tevékenységét;
  • gondoskodik a szakmai munkatársak esetében a munkaköri leírásokban foglalt munka és névre szóló feladatrend betartásáról;
  • előkészíti a rendszeres és esetenkénti megbeszéléseket, értekezleteket, és az intézmény munkájával kapcsolatos rendezvényeket;
 
III.2.3. Csoportvezetők
            Feladatuk:
  • részt vesznek az intézményrendszer költségvetésének összeállításában és gondoskodnak a keret tervszerű felhasználásáról;
  • a munkaköri feladatok ismeretében irányítják, összehangolják és ellenőrzik a hozzájuk beosztott dolgozók munkáját;
  • az csoportvezetők szakmai feladatokat is ellátnak munkaköri leírásuknak megfelelően.
  • Felelősek:
-        a hozzájuk beosztott osztály munkájáért és vagyontárgyaiért;
-        az csoportjukhoz tartozó utasítások és döntések végrehajtásáért;
 
 
III.2.4. Közművelődési szakemberek
A feladatok lebontása dolgozókra a munkaköri leírásokban találhatók.
Közvetlenül a közművelődési csoportvezető irányításával végzik feladatukat.
 
III.2.4.1.   Művelődésszervező
            Feladata:
  • Az intézmény színházi, művészeti rendezvényeinek lebonyolítása, az ezzel kapcsolatos szervezési- és propagandatevékenység végrehajtása.
  • Az intézményben működő csoportok (szakkörök, klubok, tanfolyamok) tevékenységét felügyeli, segíti (vezeti) és a lehetőségekhez mérten teljesíti igényeiket.
  • A rendezvényekkel kapcsolatos reklámozási anyagok elkészítése és esetenként elkészíttetése.
  • A lakosság körében és az intézményekbe látogató emberekkel kapcsolatok létesítése, bevonva őket a közönségszervezésbe.
  • A felmerülő igények szerint segítik a városban működő civil szervezetek munkáját.
 
III.2.4.2. Múzeumpedagógus
Feladata:
  •  A múzeum kiállításainak, szakmai eredményeinek feldolgozása a közoktatás javára: múzeumi órák, gyermekfoglalkozások tartása
  • A múzeumi foglalkozások tematikájának kidolgozása, feladatlapok, füzetek összeállítása és terjesztése
  • A helyi honismereti és néprajzi ismeretekre épülő pedagógus továbbképzések megszervezése
  • Állandó kapcsolatban állni a helyi közoktatási és közművelődési intézményekkel múzeumpedagógiai programok keretében
  • A múzeumi kommunikáció megszervezése és folyamatos működtetése (kiállítás-megnyitók és a kiállításokhoz kötődő programok és rendezvények megszervezése, propagandája)
  • Kapcsolattartás és tájékoztatás az idegenforgalmi szervekkel és tömegtájékoztatási intézményekkel
  • Aktív részvétel a múzeum működtetésében (látogatók fogadása-tárlatvezetés)
  • A múzeumvezető irányításával a nyilvántartási, állagmegóvási és gyűjteménygyarapítási feladatok ellátása
  • A múzeum jó hírnevének megőrzése, valamint a belső szakmai információknak bizalmas kezelése
 
III.2.5. Gyűjteménykezelő
Közvetlenül a gyűjteményi csoportvezető irányításával végzi feladatát.
Feladata:
·        Az intézmény (muzeológiai részlegeinek) gyűjteményi anyagának gondozása, karbantartása.
·        A muzeális gyűjtemény raktárainak rendezése és naprakész nyilvántartása.
·        A múzeumba bekerülő tárgyak tisztítása, állagvédelme, nyilvántartásra való előkészítése, folyamatos védelme.
·        A múzeumpedagógiai foglalkozások lebonyolításában való részvétel.
·        A múzeumba érkező csoportok fogadása és részükre tárlatvezetés tartása.
·        Az intézmény közművelődési és muzeológiai programjainak lebonyolításában tevékenyen részvétel.
·        Alkalomszerűen ügyeletet lát el az intézmény bármelyik telephelyén.
 
III.2.6. Ügyviteli alkalmazott
Közvetlenül az igazgatóhelyettes irányításával végzi feladatát.
Feladata:
  • ellátja az intézmény adminisztrációs tevékenységét;
  • vezeti az iktatást;  
  • vezeti a nyilvántartásokat;
  • postázás: bejövő és kimenő küldemények fogadása;
  • a lakosságot tájékoztatja az intézmény programjairól; információkat nyújt a város, a kistérség, a megye programjairól; közhasznú információkat szolgáltat;
  • árusítja a jegyeket a különböző rendezvényekre, valamint beszedi a díjakat, tanfolyami díjakat a pénzkezelési szabályzatban leírtak szerint;
  • az intézményhez telefonon beérkező információkat és igényeket azonnal továbbítja az illetékesnek;
  • külső rendezvények esetében a rendezvény kiszolgálása, felügyelete.
 
Felelős:
  • a gazdasági ügyvitel szervezéséért;
  • az intézmény szakmai döntéseinek pénzügyi és adminisztratív előkészítéséért;
  • a folyamatba épített ellenőrzés teljes körű elvégzéséért;
  • a pályázati elszámolások és keretlapok elkészítéséért;
  • a pénzügyi és számviteli tevékenység teljes körű elkészítéséért,
  • a személyi anyagok naprakész nyilvántartásáért.
 
III.2.7. Üzemviteli alkalmazottak
Közvetlenül az igazgatóhelyettes irányításával végzik feladataikat.
Feladatuk:
  • az intézmény helyiségeinek, raktárhelyiségeinek, mellékhelyiségeinek takarítása;
  • kötelességük az ablakok, ajtók, berendezési tárgyak tisztán tartása;
  • az intézmény idényszerű zavartalan fűtése, valamint az épülethez tartozó közterület gondozása;
  • az intézmény berendezéseinek, felszereléseinek karbantartása, javítása.
  • Kötelességük még a rendezvényekre a termek előkészítése (ki- és bepakolás stb.).
  • Közreműködnek a helyi küldemények kiszállításában.
 
III.2.8. Tourinform Iroda vezető
Feladata:
  • Az országos, megyei, városi turisztikai információk, programok gyűjtése és naprakész kiközlése
  • Honlapon az aktuális információk megjelenítése
  • Turisztikai kiállítások előkészítése, javaslattétel a kiállításokon való részvétellel kapcsolatban
  • Napi ügyfélforgalom bonyolítása, vendéginformáció
  • Városi rendezvények szervezésében való közreműködés, más rendezvényeken való szakmai közreműködés
  • Tourinform irodát érintő kötelező adatszolgáltatások pontos, határidőre történő végrehajtása
  • Kapcsolatot tart a Magyar Turizmus Zrt-vel, részt vesz az általa szervezett konzultációkon, továbbképzéseken
  • Kapcsolatot tart a társhatóságokkal, turisztikában érdekelt civil szervezetekkel – segíti működésüket, továbbá az Artis Just jogvédő szervezettel, valamint a médiával
  • Az iroda működéséről féléves-éves beszámoló készítése a Magyar Turizmus Rt-nek és az önkormányzatnak
  • Propagandaanyagok elkészítéséhez információk és képanyagok folyamatos gyűjtése, kiadványok tartalmi szerkesztése
  • Propagandaanyagok, belépők, jegyek, képeslapok, ajándéktárgyak értékesítése
  • A város idegenforgalmával kapcsolatos statisztikai adatok gyűjtése
  • Javaslatot tesz a turizmussal kapcsolatos szakmai feladatok meghatározására, gondoskodik a helyi idegenforgalmi értékek feltárásáról, propagálásról, idegenforgalmi koncepció megvalósulásának figyelemmel kísérése, javaslattétel a módosításra
  • Részt vesz az éves marketing stratégia, cselekvési program kidolgozási munkálataiban, operatívan tevékenykedik annak megvalósításában
  • Költségvetés készítése
  • A településkép fejlesztésének elősegítése érdekében javaslatok megfogalmazása
  • Segíti a diák munkavállalókat tapasztalatok átadásával
 
Felelősségi köre:
·         A rendelkezésére álló költségvetés keretein belül gondoskodik s Tourinform iroda működéséről
·         A munkakörében meghatározott feladatok ellátásáért a Kjt-ben és egyéb szakmai, etikai normákban foglaltak szerint felel
·         Kártérítési felelősség megállapítása esetén a reá vonatkozó szabályok szerint felel
 
III.3.   Belső kapcsolatrendszer
 
III.3.1. A vezetői helyettesítés rendje
Az igazgatót távollétében az általános igazgatóhelyettes helyettesíti. Az igazgató, az igazgatóhelyettes egyidejű távolléte esetén az igazgató írásban az intézmény más (vezető állású) dolgozóját is megbízhatja a helyettesítéssel.
Az intézmény általános és gazdasági képviseletére az igazgató vagy az általa megbízott személy jogosult.
Az intézmény szakmai képviseletére munkakörük alapján a szakmai munkatársak is jogosultak.
 
III.3.2. A döntés-előkészítés, az információáramlás rendje:
A vezetői döntésekhez szükséges kezdeményezések a szervezeti felépítésben rögzített szolgálati úton juthatnak el az KKTSZI igazgatójához.
Az intézmény összes dolgozójára kiterjedő munkamegbeszéléseket, tájékoztatókat szükség szerint, de évente legalább kétszer tart az intézmény igazgatója. Kéthetente az igazgatóhelyettes és az csoportvezetők részvételével vezetői értekezletet hív össze. Az ott elhangzottakról emlékeztető készül.
 
III.4.   Az intézmény működésének szabályai:
 
III.4.1. Munkarend
  • Az intézmény dolgozói éves munkaterv alapján végzik tevékenységüket. A munkatervhez szükséges anyagi fedezetet az igazgató és az általános igazgatóhelyettes biztosítja a költségvetésben előirányzottak szerint.
  • Az intézmény általános tevékenységével kapcsolatos információkat külső szerveknek csak az igazgató, vagy az általa írásban megbízott dolgozó adhat. A szakmai tevékenységgel kapcsolatos információk adására az illetékes osztályvezetők jogosultak az igazgató hozzájárulásával.
  • Minden dolgozónak kötelessége a munkaköri leírásban és egyéb szabályzatban előírtak betartása és betartatása; szakmai önképzése; az intézmény tulajdonának védelme és a takarékosság.
  • A munkavégzésre irányuló jogviszonnyal kapcsolatban a munkaszerződést, a kinevezési, megbízási, stb. ügyeket a vonatkozó jogszabályokszerint kell intézni. Ezeket az igazgató köti meg a dolgozóval.
  • A munkavégzésre irányuló jogviszony létrejöttekor az igazgató köteles meghatározni a dolgozó munkakörét – a munkaköri leírásban – és a munkabérét.
  • A munkavégzésre irányuló jogviszony bármely időszakban megszűnhet a vonatkozó jogszabályokalapján.
  • A dolgozókat a jogszabályokban előírt szociális juttatások illetik meg. Az adható juttatásokat a fenntartó az éves költségvetési rendeletben határozza meg.
  • A munkáltató köteles megtéríteni azt a költséget, amely a munkával kapcsolatos kötelezettségek során a munkavállalónak indokoltan merültek fel.
 
III.4.2. Munkaidő
  • Az intézmény dolgozói számára a munkaidő kezdetét és végét az igazgató állapítja meg. A munkaidő heti 40 óra a napi 8 órában foglalkoztatottak részére.
  • Az igazgató határozza meg az ügyeleti beosztást. Az ügyeleti munkaidő az intézmény programjainak időpontjaihoz igazodik. Az ügyeletes ez idő alatt az épületben informálja az érdeklődőket, felelős a rendezvényekért és a vagyonvédelemért.
  • Az intézmény dolgozóinak heti munkaidőkeretét meghaladó munka túlmunkának minősül, melynek ellenértékeként szabadidő jár. 
  • A szabadidőt legkésőbb a túlmunka elvégzését követő hónap végéig ki kell adni. A túlmunkáért járó szabadidőt úgy kell feltüntetni a jelenléti íven, hogy abból egyértelműen megállapítható legyen annak jogossága.
  • Túlmunkára az igazgató kötelezheti a dolgozót, melynek mértékét a mindenkor hatályos Munka Tvk. megfelelő pontja alapján kell megállapítani
  • A teljesített munkaidő rögzítésére jelenléti ívet kell vezetni.
  • Ünnepnapokon és pihenőnapokon végzett túlmunkáért a dolgozókat a mindenkor hatályos jogszabályok ide vonatkozó rendelkezései alapján szabadidő megváltás illetve túlmunka-díjazás illeti meg.
  • A dolgozó köteles megbetegedését vagy távolmaradásának okát az igazgatónak haladéktalanul bejelenteni. Betegségét minden esetben orvosi-táppénzes bizonyítvánnyal kell igazolnia.
  • Az igazgató a munkarend és munkafegyelem megsértőit a jogszabályban előírtak alapján vonhatja felelősségre.
  • Az éves rendes szabadság kivételéhez minden évben előzetes tervet kell készíteni. A rendkívüli és fizetés nélküli szabadság engedélyezésére minden esetben csak az intézményvezető jogosult. A dolgozók éves rendes szabadságának mértékét a vonatkozó jogszabályok szerint kell megállapítani. A dolgozókat megillető és kivett szabadságról nyilvántartást kell vezetni.  
  • Az igazgató felett az egyéb munkáltatói jogokat Gyomaendrőd várospolgármestere gyakorolja.
 
III.4.3. Ügyrend
  • Érkező és kimenő küldemények kezelése az Iratkezelési Szabályzatnak megfelelően,
  • Bélyegzők nyilvántartása a Bélyegző-nyilvántartási Szabályzat szerint,
  • Kulcsok használata a Kulcsnyilvántartási Szabályzat szerint,
  • A tandíjakból, jegybevételekből, bérleti, szolgáltatási díjakból befolyt pénzt a Pénzkezelési Szabályzatban foglaltak szerint kell kezelni.
 
III.4.4. Gazdálkodási rendszer
  • Az intézmény a vonatkozó jogszabályok által meghatározott rendszerben részben önállóan gazdálkodik.
  • Az intézmény a fenntartó által jóváhagyott költségvetés alapján köteles dolgozni. A bevételeket és a kiadásokat az abban foglaltak szerint teljesíti.
  • Az évi költségvetés-tervezetet a gazdaságvezető készíti el az igazgató és az általános igazgatóhelyettes javaslataival és azok jóváhagyásával. A költségvetést Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete hagyja jóvá.
  • Az intézmény a gazdálkodásáról az általános felügyeleti szervnek köteles elszámolni.
  • Ha az intézmény igazgatója vagy a gazdaságvezető személyében változás történik, a pénzmaradványt, az ingó és ingatlan vagyontárgyakat valamint a készleteket jegyzőkönyvileg kell átadni és átvenni.
  • Az intézmény programjaira szóló belépőjegyeket, a tanfolyamok díjait és a bérleti –, szolgáltatási díjakat az igazgató (jogszabályban meghatározott esetekben a fenntartóval egyeztetve, illetve az éves munkaterv leadásakor) szabja meg.
  • Az intézmény a fenntartó határozata alapján szakmai feladata keretében külső személlyel szolgáltatási szerződést köthet számla ellenében történő igénybevételre.
  • A 217/1998 XII.30) Kormányrendelet szerinti kötelezettségvállalással kapcsolatos jogköröket az intézmény igazgatója gyakorolja. Távolléte vagy akadályoztatása esetén a helyettesítési rend az irányadó.
  • Pénzkezelés a Pénzkezelési Szabályzatnak megfelelően.
  • Bérelszámolás: központilag a MÁK elszámolási körben. Eseti megbízások kifizetését az intézmény átutalással, vagy készpénzfizetéssel teljesíti utólagos jelentéssel a MÁK felé.
  • Belső ellenőrzési rend a Belső Ellenőrzési Szabályzat szerint
  • Eszközgazdálkodás az Eszközök, források értékelési szabályzatának megfelelően
  • Tárgyi eszközök nyilvántartása a Leltározási és Selejtezési Szabályzat szerint történik
 
III.4.5. Együttműködés más szervezetekkel
  • Az intézmény sokoldalú kapcsolatot alakít ki a helyi önkormányzattal, helyi, megyei, regionális és országos hatókörű – alkalmanként a határon túli – különböző termelési egységekkel, társadalmi- és tömegszervezetekkel, egyesületekkel, intézményekkel feladatai jobb és hatékonyabb ellátása érdekében.
  • Az intézményt a külső kapcsolatokban az igazgató képviseli.
  • E feladatot az intézményvezető megbízása alapján egyes esetekben, illetve meghatározott időközben más intézményi dolgozó is elláthatja beszámolási kötelezettség mellett.
  • A kapcsolattartás közvetlenül valósul meg írásos és szóbeli formában. A kapcsolattartás folyamatos, illetve konkrét feladatra irányuló.
 
III.4.6. Továbbképzési és beiskolázási szabályok
Az intézmény továbbképzési és a beiskolázás szabályozása a 25/2007.(IV.24.) OKM rendelete (az 1/2000. (I. 14.) NKÖM rendelet módosítása) alapján történik.
 
III.4.6.1. A szervezett képzés tervezése
A kulturális szakemberek képzéséhez a központi költségvetés továbbképzési támogatást nyújt, amelynek fedezetét a kulturális törvény 92. §-ának (2) bekezdése alapján a minisztérium saját költségvetésén belül biztosítja.

A normatív hozzájárulás igénylésének alapdokumentumai:
-        a továbbképzési terv (hétéves továbbképzési időszakonként),
-        a beiskolázási terv az adott naptári évre.
Ezen belül:
-        A hétéves továbbképzési tervet az intézmény vezetője készíti el figyelembe véve az intézmény mindenkori domináns funkcióját és a közalkalmazotti jogviszonyban, teljes munkaidőben foglalkoztatott kulturális szakemberek létszámát, és jóváhagyás végett a fenntartó részére átadja.
-        A jóváhagyott továbbképzési tervet a fenntartó megküldi az Országos Széchényi Könyvtárnak.
-        A tervet szükség szerint felül kell vizsgálni, és a módosításokat minden év február 15-ig az intézmény fenntartójával jóvá kell hagyatni.
-        A beiskolázási tervet az intézmény vezetője a jóváhagyott hétéves továbbképzési terv alapján készíti el, illetve gondoskodik a másolat megküldéséről a fenntartónak.
III.4.6.2. Az intézmény vezetője a beiskolázási terv elkészítése előtt egyeztet a gazdaságvezetővel.
 
III.4.6.3. A továbbképzési program és a beiskolázási terv készítésénél, módosításánál a munkavállalókat kezdeményezési - és véleményezési jog illeti meg.
 
III.4.6.4. A kulturális szakemberek beiskolázása szerződéses alapon történik közös megegyezéssel, mely szerződés a beiskolázási tervben is rögzíthető, de tartalmaznia kell a kedvezmények biztosítását és az összköltségeknek a rendelet 13 §-ban szabályozottak szerinti megosztását.
 
III.4.6.5. Az intézmény vezetője nyilvántartja a kulturális szakemberek továbbképzésének kezdő és befejező időpontját.
 
III.4.7. Belső ellenőrzés
Az intézmény belső ellenőrzési feladatainak ellátásáról a Gyomaendrőd Város képviselő-testülete által megbízott szakemberek (belső ellenőrök) igénybevételével is gondoskodik.
 
V. Záró rendelkezések
 
Az intézmény dolgozói által elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé és lép hatályba.
 
Ezen SZMSZ hatálybalépésével egyidejűleg érvényét vesztik a jogelőd intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatai.
 
A hatályba lépett SZMSZ-t meg kell ismertetni, és be kell tartatni azokkal is, akik kapcsolatba kerülnek az intézménnyel, és meghatározott körben használják a helyiségeit.
 
A Szervezeti és Működési Szabályzatban foglalt rendelkezések megtartása az intézmény valamennyi alkalmazottjára kötelező, megszegése esetén az igazgató munkáltatói jogkörében intézkedhet.
 
Az intézmény eredményes és hatékony működéséhez szükséges rendelkezéseket önálló szabályzatok tartalmazzák, igazgatói utasítások egészítik ki.
 
Jelen SzMSz-hez kapcsolódó mellékletek:
  1. Alapító Okirat (5/2009.(I.29) határozat)
  2. Tűz-, Munka- és Balesetvédelmi Szabályzat
  3. Házirend
  4. Munkaterv (aktuális évi terv)
 
Az intézmény által jóváhagyott szabályzatok:
1.    Munkaköri leírások
2.    Muzeális Gyűjtőköri és Leltározási Szabályzat
2.1.1.          Leltározási Szabályzat
2.1.2.          Selejtezési Szabályzat
3.    Számítástechnikai hardver és szoftver nyilvántartási és Leltározási Szabályzat
4.    Közalkalmazotti Szabályzat
5.    Kulcsnyilvántartási Szabályzat
6.    Bélyegző-nyilvántartási Szabályzat
7.    Belső ellenőrzés rendje
 
A KKTSZI minden vonatkozó feladatát a felsorolt mellékletekben foglaltak szerint látja el. A mellékletek jelen SzMSz részét képezik.
 
Az SzMSz és mellékletei, valamint a szabályzatok megtalálhatók az intézmény igazgatói irodájában.

« Vissza
Vissza a főmenübe