316/2010. (VIII. 26.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: A kisebbségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodás felülvizsgálata

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
316/2010. (VIII. 26.) Gye. Kt. határozata
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az alábbi tartalommal elfogadja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete és a Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata, valamint a Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete és a Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata közötti együttműködési megállapodást. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti az 56/2007. (II.22.) Gye. Kt. és az 57/2007. (II.22.) Gye. Kt. határozat. 
 
Együttműködési megállapodás
 
Az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. Törvény 66.§-a, 68.§. (3) bekezdése alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete és ……….Kisebbségi Önkormányzat (megalakulás időpontja:……………...) Képviselő-testülete együttműködésük szabályait az alábbi megállapodásban rögzítik.
 
A megállapodás szabályainak kialakítása:
·         Helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény,
·         Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény,
·         A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény,
·         Az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII.24.) Kormányrendelet,
·         Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.)Kormányrendelet (továbbiakban: Ámr) figyelembevételével történt.
 
Az államháztartásról szóló 1992. XXXVIII. törvény 66.§-a alapján „a helyi önkormányzat, illetve a helyi kisebbségi önkormányzattal történő megállapodás alapján a helyi kisebbségi önkormányzatok végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal. A megállapodásnak tartalmaznia kell a helyi kisebbségi önkormányzatok gazdálkodása végrehajtásának rendjét, az ehhez kapcsolódó feladatellátás jogosultjainak, kötelezettjeinek kijelölését is.
 
A megállapodás részletesen tartalmazza a települési és helyi kisebbségi önkormányzat együttműködését meghatározó szabályokat
·         a költségvetési koncepció készítésére,
·         a költségvetés elkészítésének, jóváhagyásának eljárási rendjére,
·         a költségvetési gazdálkodás bonyolításának rendjére,
·         az államháztartás rendszerén belüli információszolgáltatás rendjére.
A megállapodás kiterjed az államháztartáson kívülről származó pénzeszközök felhasználásával kapcsolatos feladatok ellátására is.
 
Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata 2005. január 1-től önálló adószámmal, önálló törzsszámmal rendelkező, önállóan működő költségvetési szervként működik.
 
1. A költségvetés elkészítésének és elfogadásának rendje
 
1.1. A költségvetési koncepció elkészítése
 
A helyi önkormányzat megbízottat jelöl ki a helyi kisebbségi önkormányzattal történő kapcsolattartásra.
 
A megbízott a költségvetési koncepció összeállítását megelőzően áttekinti a helyi kisebbségi önkormányzat elnökével a helyi kisebbségi önkormányzat következő költségvetési évre vonatkozó feladatait, bevételi forrásait, ezek közül kötelezően a nemzetiségi, etnikai feladatok finanszírozásának együttes összegére vonatkozó bevételeket.
 
Az Ámr.  37. §. (4) bekezdés a) pontja alapján a jegyző a helyi önkormányzat költségvetési koncepció tervezetének a kisebbségi önkormányzatot érintő adatairól, keretszámairól – a tervezet elkészültét követő három napon belül írásban – tájékoztatja a helyi kisebbségi önkormányzat elnökét.
 
A jegyző a helyi önkormányzat koncepcióját a helyi kisebbségi önkormányzat rendelkezésére bocsátja véleményezés céljából.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat a helyi önkormányzat költségvetési koncepciójának tervezetét véleményezi, az erről szóló határozatát a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési koncepciójának határozatával egyidejűleg a jegyzőnek megküldi.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési koncepciója a kisebbségi önkormányzat határozata alapján változatlan formában beépítésre kerül a helyi önkormányzat költségvetési koncepció tervezetébe, illetve a helyi kisebbségi önkormányzatnak a helyi önkormányzat költségvetési koncepció tervezetéről kialakított véleményét a koncepciótervezethez kell csatolni.
 
A jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester november 30-ig benyújtja a Képviselő-testületnek. A helyi önkormányzat koncepció tervezetét  a Képviselő-testület megtárgyalja és határozatot hoz a költségvetés készítés további munkálatairól.
 
1.2. A kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatának, az önkormányzat költségvetési rendelettervezetének elkészítése
 
A költségvetési törvény kihirdetését követően, a költségvetésre vonatkozó részletes információk megismerése után az önkormányzat megbízottja folytatja az egyeztetést az elnökkel, ennek keretében az elnök rendelkezésére bocsátja a helyi kisebbségi önkormányzatra vonatkozó adatokat.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat kérésére a jegyző készíti elő a kisebbségi önkormányzat költségvetési határozattervezetétaz Ámr. 36. §. (1) bekezdése szerinti szerkezetben. A kisebbségi önkormányzat Képviselő-testülete megtárgyalja és határozatában kezdeményezi a helyi önkormányzat Képviselő-testületénél a feladatainak ellátásához szükséges költségvetési előirányzatainak elfogadását, illetve befogadását.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatát az elnök az Ámr. 37.§.(4) bekezdés d) pontja alapján az elfogadását követően megküldi a helyi önkormányzat jegyzőjének annak érdekében, hogy a határozat változatlan formában a helyi önkormányzat költségvetési rendelet tervezetébe beépítésre kerüljön.
 
A jegyző a helyi önkormányzat költségvetési rendelet tervezetét a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke rendelkezésére bocsátja véleményezés céljából.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat a helyi önkormányzat költségvetési rendeletének tervezetét véleményezi, az erről szóló határozatát a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatával egyidejűleg a jegyzőnek megküldi.
 
A kisebbségi önkormányzat a költségvetési határozatát tárgyév február 10-ig úgy fogadja el, és az erről szóló információt úgy juttatja el, hogy az Önkormányzat az ÁHT. 72. §., 79.§. és 82. §-ában, valamint az Ámr.-ben foglalt határidőknek eleget tudjon tenni.
 
A költségvetési törvény kihirdetését követő 45 napon belül a jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester benyújtja a Képviselő-testületnek.
 
A helyi önkormányzat költségvetési rendeletébe a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetése a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozata alapján elkülönítetten épül be. A helyi önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal.
 
A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében foglalt előirányzatokról a polgármester tájékoztatja az elnököt.
A helyi kisebbségi önkormányzat bevételeit és kiadásait, egymástól elkülönítetten - az ÁHT 69.§. (2) bekezdésében foglaltak szerint – az alábbi bontásban kell megtervezni:
 
Bevételek
            Saját bevételek
            Támogatás értékű működési bevétel
            Működési célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
            Támogatás értékű felhalmozási bevétel
            Felhalmozási célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
 
Kiadások
            Személyi juttatások
            Munkaadókat terhelő járulékok
            Dologi kiadások
            Ellátottak juttatása
            Felújítások
            Felhalmozási kiadások
 
Költségvetési hiány finanszírozására szolgáló eszközök
            Belső eszköz : előző évi pénzmaradvány működési és felhalmozási célú tagolásban
Külső eszköz: finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásai működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban
 
2.      A költségvetési előirányzatok módosításának rendje
 
Ha a helyi kisebbségi önkormányzat az eredeti előirányzatán felül többletbevételt ér el vagy bevétel kiesése keletkezik, illetve kiadási előirányzatain belül átcsoportosítást hajt végre, a helyi kisebbségi önkormányzat módosítja a költségvetésről szóló határozatát.
 
A helyi önkormányzat rendeletébe beépült helyi kisebbségi önkormányzat előirányzatai kizárólag a helyi kisebbségi önkormányzat határozata alapján módosíthatók, e módosítások a helyi önkormányzat költségvetési rendeletének kiadási és bevételi előirányzatain átvezetendők. E határozatnak megfelelően a helyi önkormányzat Képviselő-testülete módosítja a költségvetési rendeletét.
 
A helyi önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat előirányzatain egyéb módosítást nem hajthat végre.
 
3. Költségvetési információ szolgáltatás rendje
 
3.1. Információ szolgáltatás a költségvetésről
 
A helyi önkormányzat az elfogadott költségvetéséről az Áht. 71.§-ában meghatározott benyújtási határidőt követő 30 napon belül - az államháztartás információs és mérlegrendszerének megfelelően - tájékoztatja a Kormányt. A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatát úgy fogadja el, és erről információt az önkormányzatnak úgy szolgáltat, hogy az a költségvetésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének határidőben eleget tudjon tenni.
 
3.2. Beszámolási kötelezettség teljesítésének rendje
 
A helyi önkormányzat költségvetési beszámolója tartalmazza a helyi kisebbségi önkormányzat beszámolóját is.
 
A helyi önkormányzatnak és a helyi kisebbségi önkormányzatnak a naptári év első feléről június 30-i fordulónappal féléves költségvetési beszámolót, a naptári évről december 31-i fordulónappal éves költségvetési beszámolót kell készítenie a központilag előírt nyomtatványon és tartalommal. A kisebbségi önkormányzatnak a féléves költségvetési beszámolót legkésőbb július 31-ig, az éves beszámolót legkésőbb a következő év február 28-ig kell a helyi önkormányzatnak megküldeni.
 
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának I. féléves helyzetéről szeptember 15-ig, míg a ¾ éves helyzetéről a költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a Képviselő-testületet.
A tájékoztató tartalmazza a helyi önkormányzat – beleértve a helyi kisebbségi önkormányzat – költségvetési előirányzatainak időarányos alakulását, a tartalék felhasználását, a hiány (többlet) összegének alakulását, valamint a helyi önkormányzat költségvetése teljesülésének alakulását.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat elnöke fentiekre kiterjedően az önkormányzati megbízott útján a helyi önkormányzatnak a beszámolási kötelezettség teljesítéséhez információt szolgáltat és beszámol a helyi kisebbségi önkormányzat Képviselő-testületének a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatának időarányos teljesítéséről.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat zárszámadási határozatát a tárgyévet követő év április 10-ig úgy fogadja el, és erről a helyi önkormányzatnak információt úgy szolgáltat, hogy a helyi önkormányzat Képviselő –testület felé fennálló beszámolási kötelezettségének határidőben eleget tudjon tenni.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési beszámolóját az önkormányzati hivatal készíti el oly módon, hogy a saját költségvetési beszámolójával egybeépíthető, illetve összevonható legyen.
 
A helyi önkormányzatnak a helyi kisebbségi önkormányzat adatait is tartalmazó felülvizsgált éves és féléves beszámolóit a beszámoló elkészítését követő nyolc munkanapon belül kell benyújtani  Magyar Államkincstárnak.
 
4. A költségvetési gazdálkodás bonyolításának rendje
 
4.1. A költségvetés végrehajtása
 
A helyi kisebbségi önkormányzat olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, mely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik, pénzügyi-gazdasági feladatait Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala látja el.
 
a)      Kötelezettségvállalás, ellenjegyzés rendje
 
A helyi kisebbségi önkormányzat nevében a helyi kisebbségi önkormányzat feladatainak ellátása (végrehajtása) során fizetési vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni kizárólag az elnök vagy az általa írásban felhatalmazott kisebbségi önkormányzati képviselő jogosult.
 
A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettséget vállalónak meg kell győződnie arról, hogy a rendelkezésre álló fel nem használt előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésére a fedezetet. Kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség ellenjegyzése után történhet.
 
A kisebbségi önkormányzat elnöke a kötelezettségvállalásról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
 
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a gazdálkodási feladatot ellátó szerv részére.
 
b)  Utalványozás, az utalvány ellenjegyzésének rendje
 
A helyi kisebbségi önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (utalványozásra) kizárólag az elnök vagy az általa írásban felhatalmazott kisebbségi önkormányzati képviselő jogosult.
 
Utalványozni csak az érvényesítés után lehet.
 
Pénzügyi teljesítésre az utalványozás után és az utalványozás ellenjegyzése mellett kerülhet sor.
 
Készpénz a polgármesteri hivatal házipénztárán keresztül akkor fizethető ki, ha a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla) bemutatja.
 
A kötelezettség vállaló nem vállalhat kötelezettséget, és nem élhet utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el.
 
Nem kell utalványozni a termékértékesítésből, szolgáltatásból számla, egyszerűsített számla, számlát helyettesítő okirat, átutalási postautalvány alapján befolyó bevételek beszedését.
 
Amennyiben az ellenjegyző a kötelezettségvállalással vagy utalványozással nem ért egyet „az ellenjegyzés utasításra történt” záradékkal látja el az okmányt és erről 8 napon belül értesíti a jegyzőt és a helyi kisebbségi önkormányzat képviselő-testületét.
 
c)  Érvényesítés és ellenőrzés
 
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosultságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
 
Az érvényesítést és az ellenőrzést az önkormányzati hivatal ezzel megbízott pénzügyi-számviteli szakképesítésű dolgozója végzi.
 
Az érvényesítést végző személy köteles gondoskodni az utalványozás ellenjegyzéséről, mely nélkül kiadás teljesítése és bevétel beszedése nem valósulhat meg.
 
Gyomaendrőd Város …  Kisebbségi Önkormányzata, mint önállóan működő költségvetési szerv a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalára és a hozzá tartozó önállóan működő intézményeire, szerveire vonatkozó FEUVE szabályzat előírásait köteles alkalmazni.
(A kötelezettségvállalásra, utalványozásra, ellenjegyzésre, érvényesítésre és ellenőrzésre jogosult személyek nevesítésére a helyi kisebbségi önkormányzat SZMSZ-ének 2. számú mellékletében került sor.)
 
4.2. A kisebbségi önkormányzat számlái és a pénzkezelésre vonatkozó szabályok
 
A helyi kisebbségi önkormányzat gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden pénzforgalmát az önkormányzati hivatal költségvetési elszámolási számlájához kapcsolódó, külön a részére és kizárólagos használatára megnyitott bankszámlán köteles lebonyolítani.
 
A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési elszámolási számlán kívül a helyi kisebbségi önkormányzatok pályázati elszámolás kezelésére szolgáló elkülönített számlát vezethet, melyről csak a megjelölt célokra fordítható kiadások teljesíthetők.
 
A kisebbségi önkormányzat pénzkezelésére vonatkozó szabályait Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala házi pénzkezelési szabályzata rögzíti. A kisebbségi önkormányzat készpénzét a házipénztárban kezeli a pénztáros elkülönítetten. A kisebbségi önkormányzat jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel elszámolni. Vásárlási előleggel egy hónapon, azaz 30 napon belül kötelesek elszámolni (Szja Tv. 72.§ alapján a 31. naptól természetbeni juttatásként adókötelessé válik).
 
Készpénzt elszámolásra csak névre szólóan, az arra jogosultak utalványozása és csak olyan bizonylat alapján lehet kifizetni, melyen az összeg rendeltetése és az elszámolás határideje is fel van tüntetve.
 
Ha nyilvánvalóvá válik, hogy az elszámolásra kiadott összeg a célnak megfelelően nem használható fel, a felvett összeget haladéktalanul vissza kell fizetni.
 
Ha ugyanazon személy elszámolásra újabb összeget vesz fel, a korábban felvett összeggel akkor is el kell számolnia, ha az annak elszámolására megjelölt határidő még nem telt le.
 
4.3. Vagyoni és számviteli nyilvántartás, adatszolgáltatás rendje
 
Az önkormányzati hivatal a helyi kisebbségi önkormányzat vagyoni, számviteli nyilvántartásait a helyi önkormányzat nyilvántartásain belül elkülönítetten vezeti.
 
Az önkormányzati hivatal feladata az APEH felé az adóbevallások elkészítése.
 
A kisebbségi önkormányzatok helyett a számviteli, analitikus nyilvántartások vezetését, - „számlarend”-jében foglaltaknak megfelelően - az önkormányzati hivatal  végzi.
 
Az  adatszolgáltatás során szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a helyi kisebbségi önkormányzat tekintetében a helyi kisebbségi önkormányzat Képviselő-testületének elnöke, a helyi önkormányzat polgármestere és jegyzője együttesen felelős.
 
Az együttműködési megállapodást az Ámr 37 §. (5) bekezdése alapján évenként január 15-ig kell felülvizsgálni és szükség szerint kell módosítani. A jegyző a megállapodás vonatkozó szabályainak változása miatti módosítás szükségességét a települési és a kisebbségi önkormányzatnak jelzi, a települési és a kisebbségi önkormányzat Képviselő-testülete a megállapodást szükség esetén határozatával módosítja.
 
            Gyomaendrőd, 2010. augusztus
 
            Gyomaendrőd Város Önkormányzatának                                 Kisebbségi Önkormányzat
                   polgármestere                                                                           elnöke
 

« Vissza
Vissza a főmenübe