443/2009. (XI. 19.) Képviselő-testületi határozat
Tárgy: TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályáza támogatói szerződésének aláírása
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy nem kell megkötni a támogatói szerződést az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Támogatási Rendszere által kiírt: TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályázaton nyertes „Lépcső a jövőbe – Esélykülönbségek kiegyenlítése Gyomaendrőd város közoktatási intézményeiben” benyújott pályázatra.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbi indokokkal támasztja alá döntését:
- A benyújtott pályázat részletesen, intézményekre, feladatokra lebontva tartalmazza a költségek százalékos megoszlását. Az össz pályázat tekintetében a képzések, mentorálási feladatokra fordított százalék arány magasabb, mint az eszközbeszerzésre fordítható érték.
- A pedagógusok továbbképzései során megnövekszik a helyettesítések száma, mely az intézmény költségvetést terheli.
- A helyettesítések nem minden esetben oldhatók meg megfelelő szakos pedagógusokkal, s így a képzés színvonala csökken, mely a későbbiekre kihatással lehet.
- Több intézményben is rendelkeznek már a pedagógusok az érintett pályázat kötelezően és választhatóan megjelölt képzési területeivel.
- A 11 intézmény közül jelenleg három oktatási(iskola) intézményben és két nevelési (óvoda) intézményben is folyik egy városi szintű pályázat megvalósítása, a Kompetencia alapú oktatás bevezetésével, mely igen nagy leterheltséget jelent a gyermekek és a pedagógusok számára, hiszen az egyértelmű válaszok nem minden esetben a pályázat kiírójától érkeznek. Az intézményeknek a saját arculatuknak megfelelően kell kitalálnia-megtalálnia a számukra legjobban megvalósítható feladatvézést, ami sok energiát vesz el a mindennapi oktatói-nevelői munkától.
- A HHH tanulók város beli eloszlása aránytalan, a település speciális adottságai miatt. Ugyan kialakításra kerültek a beiskolázási körzethatárok, melyek nem egyenlő feltételeket biztosítanak a három általános iskola szamára(két önkormányzati fenntartású és egy egyházi fenntartású általánaos iskola). A szülő szabad iskolaválasztási joga él az oktatási törvény szerint.
- Az SNI tanulók felülvizsgálata megtörtént és indokolatlan a további felülvizsgálat, mivel a tanulók érvényes szakértői véleménnyel rendelkeznek, melyek speciális foglalkozásokat írnak elő számukra. Szakmailag nem alátámasztható az eljárás, amelynek során a speciális tagozaton tanuló értelmi fogyatékos tanulók visszahelyezhetők a normál tagozatra. Ennek sem a tárgyi-, személyi- , anyagi -, infrastrukturális feltételei nem bevállalhatók a gazdasági megszorítások következtében.
- A pályázatban felvázolt indikátorok teljesítésére nem lehet látni a garanciát, melyhez alapos előzetes vizsgálatokra, kompromisszumokra épülő megállapodásokra lett volna szükség minden intézmény részéről. A fenntarthatóság kérdése is nagyon aggályos , amikor már csak a saját erő áll rendelkezésre.
- A pályázatban megyei alapfeladatok felvállalása szerepel (gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadas), melyek fenntarthatósága kérdéses a pályázaton belül is, valamint a pályázat lezárulása után.
- Az SNI tanulók integrált nevelése helyi önkormányzati feladatok közé tartozik, amennyiben a tanuló együtt nevelhető a többi gyermekkel. Ezt már végzik az intézmények.
- A pályázati szerződét csak a pályázatban szereplő összes intézmény részvételével lehet megkötni és utána élhet a pályázó a szerződés módosítás lehetőségével, megfelelő , megalapozott indoklássa. A módosítás jogosságát, jogászok fogják elbírálni, melynek kimenetele kérdéses.