Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete
216/2004. (VII. 29.) KT sz. határozata
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete figyelemmel A közbeszerzési eljárás szabályai az új közbeszerzési törvény - 2003 évi CXXIX. törvény előírásaira az alábbi közbeszerzési szabályzatot alkotja.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának közbeszerzési szabályzata
Gyomaendrőd Város Önkormányzata az önkormányzat és szervei valamint intézményei közbeszerzési eljárásaiban résztvevő személyekről és szervekről, valamint az eljárás felelősségi rendjéről, figyelemmel a közbeszerzési eljárás szabályairól szóló 2003. évi CXXIX. törvény (Kbt) 6. § (1) bekezdésében foglaltakra, az alábbi szabályzatot alkotja:
A szabályzat hatálya
1. A szabályzat hatálya kiterjed:
a) Gyomaendrőd Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat),
b) Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala (a polgármesteri hivatal),
c) az önkormányzat, illetve jogelődjei által alapított költségvetési szervek, intézmények beszerzéseire.
Beszerzési igények bejelentése
2.1. A szabályzat hatálya alá tartozó szerveknek a beszerzés - forrás hozzárendelésével történő - jóváhagyását követő 15 napon belül meg kell küldeni a beszerzés tárgya szerinti előkészítő munkacsoport részére a közbeszerzési igényüket.
2.2. Az írásban megküldött igénylésen - a beszerzendő készletre, szolgáltatásra vonatkozó konkrét azonosító adatokon túl - a Kbt. 48-53. szakaszaiban meghatározottakat szerepeltetni kell.
Az ajánlatkérés
3.1. Ajánlatkérés csak a forrásnak az arra jogosult szerv által történő biztosítását, jóváhagyását követően és az egyéb előírások betartásával történhet.
3.2. Az ajánlatkérő jogait és kötelezettségeit az e szabályzatban foglalt eltérésekkel a képviselő - testület gyakorolja.
3.3. Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal közbeszerzései, valamint az egyéb költségvetési szervek cél, címzett és pályázati úton nyert támogatásból, illetve vegyes finanszírozással megvalósuló, a szabályzat hatálya alá tartozó közbeszerzései vonatkozásában az ajánlatkérő az önkormányzat.
3.4. Az egyéb költségvetési szerv 3.3. pont alá nem tartozó szolgáltatás megrendelése, árubeszerzése vonatkozásában ajánlatkérő az egyéb költségvetési szerv, ajánlatkérő nevében eljáró személy a költségvetési szerv vezetője. Az intézményi építési beruházás vonatkozásában, ha nem az önkormányzat az ajánlatkérő és az eljárást nem a polgármesteri hivatal bonyolítja le, ajánlatkérő az egyéb költségvetési szerv.
3.5. Az ajánlatkérés előkészítése során be kell tartani a mindenkori éves költségvetési rendelet előírásait, azaz a többletbevétel terhére történő 500 ezer Ft egyedi értékhatár feletti felhalmozási kiadás esetén a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság előzetes jóváhagyását be kell szerezni.
A közbeszerzési eljárásban résztvevő szervek
4.1 Az ajánlati felhívás, részvételi felhívás valamint a dokumentáció előkészítésére, az ajánlati illetve részvételi felhívás jóváhagyására, közzétételére beszerzés típusonként:
a) építési beruházás, egyéb szolgáltatás,
b) egészségügyi árubeszerzés és szolgáltatás,
c) kommunális szolgáltatás területre állandó előkészítő munkacsoportot kell létrehozni.
4.2. Az előkészítő munkacsoport felelős az ajánlati felhívás, részvételi felhívás, dokumentáció szakszerű előkészítéséért.
A önkormányzat az ajánlati illetve részvételi felhívás jóváhagyásának és közzétételének jogát magához vonhatja.
Az előkészítő munkacsoport
5 1. Egy-egy munkacsoport legalább 5 tagból áll, a tagok maguk közül egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással elnököt választanak.
5.2. A munkacsoportba a képviselő - testület egyszerű szótöbbséggel a képviselő - testület tagjai közül legalább két fő állandó tagot választ, akik közül egy fő jelenléte a munkacsoport döntéshozatalának feltétele.
5.3. A munkacsoport további tagjait a polgármester a polgármesteri hivatal közbeszerzés jellege szerinti osztályának szakemberei közül jelöli ki.
5.4. Intézményi közbeszerzés esetében a munkacsoport tagja a beruházás, beszerzés kapcsán érdekelt intézményvezető, vagy az általa kijelölt személy.
5.5. A munkacsoport ülése akkor határozatképes, ha azon tagjainak több mint fele jelen van, döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza.
5.6. A munkacsoport üléseiről, a hozott döntésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
5.7. A jegyzőkönyvet a bíráló bizottság részére át kell adni.
5.8. Az ajánlatok bontása a munkacsoport feladata.
5.9. A szabályzat 6. - 14. pontjában meghatározott beszerzéseknél az előkészítő munkacsoport feladatait a közbeszerzés jellege szerinti osztály szakemberei látják el. Az eljárás során az 5.6-5.8. pontok alkalmazandók.
A bíráló bizottság
6.1. A közbeszerzési eljárásban az ajánlatok értékelésére, elbírálásának szakmai előkészítésére - szükség szerint szakértők bevonásával, beszerzésenként - bíráló bizottságot kell létrehozni. A bizottság jogi helyzete nem azonos az Ötv. 22-25. § szerinti bizottságéval.
6.2. A bíráló bizottság tagjai: a polgármester, alpolgármester, a bizottsági elnökök valamint a 6.3. pontban meghatározott személyek.
6.3. A polgármester az adott közbeszerzés jellege szerinti szakismerettel rendelkező személyek közül 3 fő bizottsági tagra tesz javaslatot.
6.4. A bizottság létrehozására az ajánlatok felbontása után kerül sor. Ettől a önkormányzat a közbeszerzési törvényben előírt határidők betartása érdekében esetenként eltérhet.
6.5. A bíráló bizottság létrehozásáról a képviselő - testület testületi határozattal dönt. Az ajánlat elbírálásával kapcsolatos döntési jog az alábbiak szerint oszlik meg a képviselő - testület és a bizottság között:
1. képviselő-testület: a nemzeti értékhatár felétől a nemzeti értékhatárig, amely jelenleg (2004. január 1-től 2004. december 31-ig )
Árubeszerzésnél: 12,5 - 25 millió forintig
Építési beruházásnál: 30 - 60 millió forintig
Építési koncesszió esetében: 50 - 100 millió forintig
Szolgáltatás megrendelése esetén: 7,5 - 15 millió forintig
2. a bizottság: az egyszerű közbeszerzés értékhatárától a nemzeti értékhatár feléig, amely jelenleg (2004. január 1-től 2004. december 31-ig )
Árubeszerzésnél: 2 - 12,5 millió forintig
Építési beruházásnál: 10 - 30 millió forintig
Építési koncesszió esetében: 50 millió forintig
Szolgáltatás megrendelése esetén: 2 - 7,5 millió forintig
6.6. A bizottság tagjai egyszerű szótöbbséggel - a képviselő - testület képviselőiből választott tagok közül elnököt és alelnököt választanak. A bizottság elnökét akadályoztatása esetén az alelnök helyettesíti.
6.7. A bizottság üléseit az elnök hívja össze. A bizottság összehívása az ülést megelőző 4 nappal korábban megküldött írásbeli meghívóval történik.
6.8. A bizottság akkor határozatképes, ha azon tagjainak több mint fele jelen van. Döntéseit, javaslatait egyszerű szótöbbséggel hozza.
6.9. A bizottság döntéseit határozat formájában hozza meg. A határozatokat naptári évenként újra kezdődően arab sorszámmal, valamint zárójelben a döntés hónapjának, napjának és a bizottság nevének feltüntetésével kell számozni.
6.10. A bizottság üléseiről az elhangzottak lényegét, valamint a határozatot, javaslatot tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet az elnök, távollétében az alelnök, valamint a jegyzőkönyv hitelesítője írja alá.
6.11. A bizottság az eljárás eredményét annak kihirdetését követően 15 napon belül a Kbt. végrehajtási rendeletében meghatározott minta szerint hirdetményben közzé teszi.
6.12. A bizottság döntéséről a közbeszerzési törvényben meghatározottakon túl az ajánlatokról készült írásbeli összegzéssel tájékoztatja a képviselő - testületet.
6.13. A bíráló bizottság működése során az elnök akadályoztatása esetén az alelnöki feladatokat, a helyettesítését ellátó alpolgármester látja el.
A bizottság eljárására a 6.7-6.8-6.9-6.10. pontokat alkalmazni kell. Az döntéshez szükséges előkészítő munkálatok, így az ajánlatok értékelése, elbírálásának szakmai előkészítése‚ valamint a 6.11-6.12.pontok szerinti feladatok elvégzése az 5.9. pont szerinti osztály kötelezettsége.
6.14. A bíráló bizottság felelős a bírálat, értékelés szakszerű előkészítésért, illetve - a döntéshozatalra való feljogosítása esetén a döntés törvényességéért.
Egyéb költségvetési szervekre vonatkozó külön szabályok
7.1. Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek intézmények - ide nem értve a polgármesteri hivatalt - közbeszerzési eljárásaikat a szabályzat 3.3-3.4. pontjában foglalt eljárások kivételével maguk folytatják le, a költségvetési szerv vezetőjének felelőssége mellett.
7.2. Az egyéb költségvetési szerv vezetőjének felhívására benyújtandó ajánlatok esetében az ajánlati felhívás, részvételi felhívás, valamint a dokumentáció elkészítésére, az ajánlati illetve részvételi felhívás jóváhagyására, közzétételére a költségvetési szerv vezetője legalább 3 tagú előkészítő munkacsoportot hoz létre.
7.3. Az egyéb költségvetési szerv vezetőjének felhívására benyújtott ajánlatok elbírálásának szakmai előkészítésére a költségvetési szerv vezetője legalább háromtagú szakmai bizottságot (bíráló bizottságot) hoz létre.
7.3. A 7.1- 7.2. pont alapján létrehozott munkacsoport és bizottság működésére az e szabályzatban foglaltakat kell megfelelő eltérésekkel alkalmazni.
7.4. A képviselő - testület a 7.1-7.2. pontban foglaltaktól eltérően indokolt esetben elrendelheti az 5.- 6.pontok szerinti előkészítő munkacsoport és bíráló bizottság közreműködését.
A közbeszerzési eljárás előkészítése
8.1 A közbeszerzési eljárásban az ajánlati illetve részvételi felhívás, valamint a tervdokumentáció elkészítése, az ajánlatok értékelése során az ajánlatkérő nevében eljáró, illetőleg az eljárásba bevont személyeknek megfelelő szakértelemmel kell rendelkezniük.
8.2. Az ajánlatkérő a közbeszerzési eljárás teljes egészében vagy egy részében történő lefolytatásával, az eljárás lebonyolításával pályázat útján megfelelő szakértelemmel rendelkező külső szervezetet is megbízhat.
8.3. A megbízott külső szervezet felelős az általa adott javaslat szakszerűségéért, törvényességéért. Kártérítési felelőssége a Ptk. szabályai szerinti. A megbízóval kötött szerződésben rögzíteni kell a felelősségi szabályokat.
8.4. A munkacsoport valamint a bíráló bizottság adminisztrációs, titkári feladatainak ellátása, az ülésről készülő jegyzőkönyv elkészítése, illetve a részvételi és ajánlati felhívás, részletes ajánlati dokumentáció elkészítése, hirdetmények közzététele, a lebonyolításhoz, előkészítéshez kapcsolódó valamennyi tevékenység ellátása, a szerződés előkészítése a szabályzat 3.1-3.2. pontja alá tartozó esetben a polgármesteri hivatal beszerzésért felelős irodájának feladata.
8.5. Lebonyolító közreműködése esetén a 8.4. pontban foglaltakat megfelelően kell alkalmazni, és a lebonyolító feladatait a vele kötött szerződésben pontosan meg kell határozni.
8.6. Az egyéb költségvetési szervek közbeszerzései esetében a 8.4. pontban meghatározott feladatok ellátásáról az egyéb költségvetési szerv vezetője gondoskodik.
A szerződés
9. A közbeszerzési eljárás eredményeként létrejövő szerződés aláírására az ajánlatkérő nevében a polgármester, intézményi beszerzés esetén az intézményvezető jogosult.
9.2. A képviselő - testület vagy a bizottság döntése alapján megkötött szerződést a felek csak a közbeszerzési törvényben meghatározott feltételek esetén módosíthatják, vagy mondhatják fel. A megkötött szerződésekre egyebekben a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.
Közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések eljárási rendje
10.1. Az egyszerű közbeszerzési értékhatáron aluli beszerzések esetében a versenyeztetés egyszerűsített formában történik. Az eljárás tárgyától és értékétől függően fő szabályként legalább három ajánlat bekérése szükséges. Ettől árubeszerzés és szolgáltatás megrendelés esetén, illetve rendkívüli sürgősség esetén el lehet térni.
- az ajánlatkérésről a feladat végrehajtásáért felelős osztályvezető, illetve intézményvezető dönt,
- a beérkezett ajánlatokat a polgármester, illetve az intézményvezető értékeli és bírálja el.
A szabályzatot 2004. május 1. napjától kell alkalmazni, a hatálybalépése után megkezdett beszerzésekre.
Határidő: 2004. július 31.
Felelős: Dr. Dávid Imre polgármester