54/2015. (II. 18.) Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsági határozat
Tárgy: Városi Egészségügyi Intézmény és a Közös Önkormányzati Hivatal között megkötendő megállapodás

Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága
54/2015. (II. 18.) Gye. Kt. Üokke. Határozata
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az alábbi döntési javaslat elfogadását:
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Városi Egészségügyi Intézmény és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal között a gazdásági feladatok ellátására megkötendő megállapodást az alábbiak szerint hagyja jóvá:
 
MEGÁLLAPODÁS
 
Mely létrejött a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (Gyomaendrőd Selyem út 124. sz. törzskönyvi nyilvántartási száma: 803746; képviseli: dr. Csorba Csaba jegyző;a továbbiakban: Hivatal), mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és a Városi Egészségügyi Intézmény (Gyomaendrőd Hősök út 57. sz. törzskönyvi nyilvántartási száma 346997; képviseli dr. Torma Éva igazgató főorvos továbbiakban: Intézmény), mint gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv között a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan.
 
Előzmények:
Az Intézmény olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, amely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik, szakmai önállóságát nem érinti.
Az irányító szerv kijelöli azt a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervet, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 10.§ (4a) amely a költségvetési szerv pénzügyi – gazdasági feladatait ellátja.
Az Intézmény pénzügyi-gazdasági feladatai ellátására Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete       sz. határozatával a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt jelölte ki..
Jelen megállapodás szabályozza a két költségvetési szerv közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét, a tervezési, gazdálkodási, finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási feladatokat, valamint a költségvetési szerv működésével, üzemeltetésével, beruházásokkal, vagyon használatával, hasznosításával és vagyonvédelemmel kapcsolatos feladatokat, a költségvetési gazdálkodás, a kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére való figyelemmel.
 
I. Az együttműködés általános szempontjai:
  • A Hivatal és az Intézmény együttműködésének célja az, hogy hatékony, szakszerű és ésszerű takarékos Intézményi gazdálkodás szervezeti feltételeit teremtse meg annak érdekében, hogy az Intézmény az Alapító okiratában meghatározott feladatait elláthassa.
  • Az együttműködés nem csorbíthatja az önállóan működő Intézmény szakmai döntésjogi rendszerét, önálló jogi személyiségét és felelősségét.
  • A Hivatal gazdasági szervezete útján biztosítja a szabályszerű, törvényes, ésszerű gazdálkodás feltételeit, melyet a Hivatal elsősorban érvényesítési, pénzügyi ellenjegyzési jogkörének gyakorlásán keresztül biztosítja. A kötelezettségvállalási, utalványozási, szakmai teljesítési jogkört az Intézmény vezetője az e megállapodásban foglaltak szerint saját hatáskörben gyakorolja.
  • A Hivatal a pénzügyi és gazdasági szabályzatai az önállóan működő költségvetési szervekre vonatkozóan is alkalmazandók. Az Intézmény vezetője köteles az Intézményre vonatkozó jóváhagyott szabályzatokat betartani, betartatni. A Hivatal köteles az Intézmény felé a rájuk vonatkozó szabályzatokat megküldeni.
  • Az Intézmény főkönyvi könyvelését a Hivatal végzi a Polisz integrált pénzügyi program alkalmazásával és gondoskodik arról, hogy kellően elkülönüljenek az Intézmény gazdasági eseményei.
 II. Az együttműködés területei, feladatai a gazdálkodás során:
 
II/1. Az éves költségvetés tervezése, az előirányzatok megváltoztatása:
A gazdálkodással kapcsolatos állami, önkormányzati szabályozások gyakorlati végrehajtásában a Hivatal segíti az Intézmény munkáját.
A Hivatal az Intézmény rendelkezésére bocsátja azokat a dokumentumokat, amelyek alapján az Intézmény elkészíti a saját költségvetési tervét, tervigényét a költségvetési rendelettervezet összeállításához.
Az Intézmény vezetője elkészíti a Hivatal által meghatározott határidőre és szerkezetben az Intézményre vonatkozó következő évi költségvetési koncepciót, valamint az elfogadott költségvetési koncepció és a képviselő-testület döntésének megfelelően elkészíti a költségvetési tervezetét. A Hivatal és az Intézmény a költségvetési tervezetéről egyeztető tárgyalást folytat. Az Intézmény költségvetési tervezete az egyeztetést követően kerül az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetébe. Az egyeztetés megszervezése a Hivatal feladata, melyről írásos dokumentáció készül.
Az Intézmény vezetője költségvetési tervezetét a következő részletezésben készíti:
Bevételek
·         Saját bevételek
·         Támogatás értékű működési bevétel
·         Működési célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
·         Támogatás értékű felhalmozási bevétel
·         Felhalmozási célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
 
Kiadások
·         Személyi juttatások
·         Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
·         Dologi kiadások
·         Felújítások
·         Felhalmozási kiadások
 
Költségvetési hiány finanszírozására szolgáló eszközök
·         Belső eszköz : előző évi pénzmaradvány működési és felhalmozási célú tagolásban
·         Külső eszköz: finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásai működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban.
 
 
 
A költségvetési rendelet elfogadását követően a Hivatal gazdasági szervezeti egysége (továbbiakban: Pénzügyi Osztály) kidolgozza kiemelt előirányzatonként a „C” típusú elemi költségvetést az Intézményre vonatkozóan, az általa kidolgozott költségvetési tervezet alapján. A Hivatal az Intézmény elemi költségvetéséről szóló adatszolgáltatást megküldi a Magyar Államkincstárnak az általa meghatározott határidőre.
 
A Hivatal köteles nyilvántartásában az Intézményre vonatkozó kiemelt előirányzatonként a módosításokat és azok okát elkülönítetten és nyomon követhetően kezelni.
Az Intézmény vezetője az előirányzat-módosítási hatáskörét a kiemelt előirányzatokon belül - a jogszabályi előírásoknak és a testületi döntéseknek megfelelően - önállóan gyakorolja.
A saját hatáskörben végzett előirányzat módosítást az Intézmény vezetője írásban kezdeményezi a Pénzügyi Osztály vezetőjénél, aki a kérelem alapján intézkedik a költségvetési rendelet módosításáról.
Amennyiben a bevételek teljesítése meghaladja az eredeti előirányzatot, az Intézmény vezetője a Pénzügyi Osztály vezetőjével együtt kezdeményezi a polgármesternél a költségvetési rendelet szabályai szerint a bevételi és kiadási előirányzatok módosítását.
A költségvetési előirányzatok tervezésénél és módosításánál az Intézmény által szolgáltatott adatok és információk tekintetében a felelősség az Intézmény vezetőjét terheli. A határidők betartására, egyéb gazdálkodási és pénzügyi információk szolgáltatására vonatkozóan a felelősséget a Hivatal viseli.
 
II/2. Az előirányzatok felhasználása, beszámolási kötelezettség, adatszolgáltatás:
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője felelős a Képviselő-testület által elfogadott költségvetése teljesítéséért.
Az önállóan működő költségvetési szerv valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete által a költségvetési rendeletben jóváhagyott létszámkerettel az Intézmény önállóan gazdálkodik.
Az Intézményenként önálló könyvvezetés alapján a „C” típusú elemi költségvetési beszámoló elkészítése a Hivatal, a szöveges indoklás az Intézmény vezetőjének a feladata. A beszámolóhoz szükséges, Intézményektől származó adatok határidőre történő eljuttatásáért és valódiságáért az Intézmény vezetőjét terheli a felelősség.
Az Intézményi költségvetési keretek pénzmaradványának kimutatása a Pénzügyi Osztály feladata, a kötelezettségvállalással terhelt és szabad előirányzatok összege az Intézményvezetővel egyeztetésre kerül. Az Intézményi költségvetési beszámolóban kimutatott pénzmaradványt az Intézmény vezetője a beszámoló aláírásával rögzíti.
A gazdálkodás lebonyolításával megbízott Pénzügyi Osztály vezetője által megbízott személy havonta tájékoztatja az Intézmény vezetőjét írásban a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről.
A számvitel keretein belül a Pénzügyi Osztály látja el a könyvvezetési feladatokat, megállapítja az Intézmény számlarendjét, számviteli szabályzatokat. A számviteli rendnek tartalmaznia kell az Intézmény sajátosságait. A főkönyvi könyvelést a Pénzügyi Osztály végzi.
Az Intézmény vagyoni és pénzügyi helyzetével kapcsolatos könyvvezetési, a költségvetési beszámolóra és a gazdálkodással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a Pénzügyi Osztály feladata.
 
II/3. A pénzkezelés, pénzellátás és finanszírozás szabályai:
Az Intézmény önálló adószámmal és bankszámlával rendelkezik. Az Intézményi költségvetési bankszámlán és pályázati alszámlán a Pénzügyi Osztály bonyolítja a pénzforgalmat. A Pénzügyi Osztály látja el az adókötelezettségi feladatokat, kivéve a személyi juttatásokhoz kapcsolódó adókat és a járulékokat (nettó finanszírozás).
Az Intézmény pénzkezelésére vonatkozó szabályokat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatala Pénzkezelési Szabályzata rögzíti. Az Intézmény jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel elszámolni. Ezen pénzügyi, adminisztratív feladat ellátását köteles az Intézmény vezetője az általa kijelölt alkalmazott munkaköri leírásában rögzíteni.
 
II/4. A költségvetési gazdálkodásra, kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére vonatkozó szabályok:
A kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítményigazolásra, utalványozásra az Intézmény vezetője jogosult, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, érvényesítésre, az utalvány pénzügyi ellenjegyzésére és érvényesítésére az Intézmény vezetője által kijelölt személyek jogosultak, melyet Hivatal gazdálkodási szabályzata szabályoz. Az Intézmény vezetőjét az alábbi kiadási előirányzatok terhére illeti meg a kötelezettségvállalási jog:
  • Személyi juttatásokra a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény keretei között,
  • A napi működéshez szükséges dologi kiadásokra /Intézmény üzemeltetési, fenntartási kiadásokra/,
  • A Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradványra a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzat erejéig,
  • A felújítási és felhalmozási kiadások körében az Intézmény - testület által jóváhagyott - költségvetésében meghatározott összeg erejéig. 
A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalónak  meg kell győződni arról, hogy a rendelkezésre álló szabad előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésre a fedezetet. A kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség pénzügyi ellenjegyzése után történhet, kivéve ha az értéke nem éri el a ötvenezer forintot, vagy ha pénzügyi szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódik. Az előzetes írásbeli kötelezettséget nem igénylő kifizetések teljesítésére vonatkozóan az érvényesítésre és pénzügyi ellenjegyzésre vonatkozó szabályt kell alkalmazni.
 
 
 
A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személynek a kormányrendelet alapján felsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy legalább középfokú iskolai végzettség mellett pénzügyi-számviteli képesítéssel kell rendelkeznie.
 
A pénzügyi ellenjegyzőnek a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy:
  • a szükséges szabad előirányzat rendelkezésre áll, a befolyt vagy a megtervezett és várhatóan befolyó bevétel biztosítja a fedezetet,
  • a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
  • a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat. 
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
 
Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. A pénzügyi teljesítés csak az utalványozás után lehetséges.
 
Az Intézmény vezetője nem vállalhat kötelezettséget és nem élhet   utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el. Ebben az esetben a polgármester látja el a kötelezettségvállalási és utalványozási feladatokat.
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a Pénzügyi Osztály részére.
Az Intézmény vezetője a kötelezettségvállalásról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
 
II/5. Analitikus nyilvántartások:
Tekintettel arra, hogy az Intézmény önálló létszám- és bérgazdálkodó, az ehhez kapcsolódó nyilvántartások vezetése az Intézmény feladata.
A személyi juttatások és a dologi kiadások tekintetében az Intézmény analitikus nyilvántartást vezet, melyet az Intézmény havonta egyeztet a Pénzügyi Osztály által rendelkezésre bocsátott kimutatásokkal, az előirányzat felhasználásának, valamint a keretek felhasználásának ellenőrzése céljából.
A bevételek beszedéséhez szükséges nyilvántartások vezetése az Intézmény feladata.
A tárgyi eszközökkel kapcsolatos a számviteli törvény szerinti nyilvántartás vezetése a Hivatal feladata, mely nyilvántartásból a kis- és nagy értékű tárgyi eszközök listáját az Intézmény rendelkezésére bocsátja egyeztetés céljából.
Az Intézmény az általa benyújtott pályázatokról, az elnyert pénzeszközökről, felhasználásukról és elszámolásukról nyilvántartást vezet.
A kötelezettségvállalások nyilvántartása az Intézmény vonatkozásában a Hivatal feladata, az Intézmény által beküldött kötelezettségvállalások alapján.
 
II/6. Vagyon feletti rendelkezési jogra vonatkozó szabályozás:
A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonának részét képező tulajdonra és a vagyoni értékű jogok feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályozására rendeletet alkot.
Az Intézmény feladatai ellátásához rendelkezésére áll a megállapodás 1. mellékletében rögzített,a Képviselő-testület által rábízott székhelyen és telephelyen lévő épület ingatlan, valamint a költségvetési szerv leltár szerint nyilvántartott eszközei és az éves költségvetés szerinti pénzeszközök.
Az önállóan működő költségvetési szerv a használatában lévő, az alapító tulajdonát képező ingatlanok és ingó vagyon feletti rendelkezési jog az ingyenes és teljes körű használati jog gyakorlására és rendeltetésszerű használatára terjed ki.
Az önkormányzat tulajdonában és az Intézmény használatában lévő vagyontárgyak feletti rendelkezési jog önállóan illeti meg az Intézményt. Az ilyen vagyontárgyak elidegenítése és hasznosítása, rendeltetésszerű használata módosítása vonatkozásában az Intézmény a rendelkezési jognak és rendeltetésszerű használatának megfelelően – az alapfeladat ellátása sérelme nélkül – az önkormányzat mindenkor hatályos, az önkormányzati vagyonról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint az alapító dönt.
Az Intézmény vagyonáról a nyilvántartást a Hivatal vezeti a helyi Önkormányzat vagyonától elkülönítetten. A leltározás megszervezése a Hivatal feladata a leltározási szabályzata alapján, melyben az Intézmény is közreműködik. Az eszközök selejtezése a Hivatal selejtezési szabályzata alapján történik, melyre az Intézmény javaslatot tesz és előkészíti.
 Az Intézmény vagyonbiztosításáról a Hivatal gondoskodik. Káresemény bekövetkezéséről az Intézmény írásban értesíti a Pénzügyi Osztályt. Betörés, lopás esetén az Intézmény értesíti a rendőrséget és feljelentést tesz, melyről értesíti a Pénzügyi Osztályt. A kárrendezés lebonyolítása a Pénzügyi Osztály feladata.
Az Intézmény a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a „Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalénak belső kontrollrendszere szabályzatának” előírásait köteles alkalmazni.
A megállapodásban foglaltakat az érintettek tudomásul vették és kötelesek ennek megfelelően eljárni.
A megállapodásban foglaltakat Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete      sz. határozatával jóváhagyta.
 
 Gyomaendrőd, 2015 február       .
            …………………………………….                         ……………………………….
dr. Torma Éva igazgató főorvos                               Dr. Csorba Csaba jegyző
  költségvetési szerv intézmény vezetője
 
1.       melléklet
A feladatellátást szolgáló vagyon:
 
A költségvetési szerv ingatlan vagyonnal nem rendelkezik. A működéshez szükséges alábbi ingatlanokat a fenntartó használatba adja az intézetnek:
 
A használatba adott ingatlanok helyrajzi szám szerint a következők:
- Gyomaendrőd, Hősök útja 57. szám Hrsz: 1580
- Gyomaendrőd, Fő u. 3. szám Hrsz: 5008/2
- Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla u. 3. szám Hrsz: 8
A Polgármesteri Hivatallal közös használatú osztatlan vagyon:
- Gyomaendrőd, Fő út 2. szám Hrsz: 6291

« Vissza
Vissza a főmenübe