1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2013. február 14-i ülésére

Tárgy:   A Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 2013. évi költségvetési tervezete
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Intézményi Társulás

Tisztelt Intézményi Társulás!
 
A Társulási megállapodás értelmében a közösen fenntartott intézmények költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetésének elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek jóváhagyása szükséges.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 2012. novemberi ülésén elfogadta a térségi feladatot ellátó intézmények 2013. évi költségvetési koncepcióját, meghatározta azokat a célokat, feladatokat, melyek a költségvetés készítés további szakaszaiban megvalósításra várnak.
 
A2013. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a költségvetési koncepció összeállításával, a bizottsági ülésen elhangzott vélemények, valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével történt.
A társulás által fenntartott intézmények költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a tervezet összeállításának előzményeit.
A 2013. évi költségvetési koncepciót a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
 
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezítette, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez több mint 300 módosító javaslat érkezett.
 
A költségvetési törvény tervezete, majd a 2012. december 11-én elfogadott költségvetési törvény is abból indult ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakult ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
 
A 2013. évi költségvetési tervezetkidolgozása során a 2012. évi CCIV.-es törvény Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvényben. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 33,25 fő volt, ami az elfogadott költségvetési törvény alapján 40,92 főre változott. Mindez annak köszönhető, hogy az adott lakosságszámhoz tartozó elismert köztisztviselői létszám minimuma és maximuma emelkedett. A kapott támogatás – a 2013. év első 4 hónapja alapján számított - összege Gyomaendrődön meghaladja a 158 millió Ft-ot. Ezt a támogatást csökkenti a beszámítás összege, amely elvonást viszont a településnek a saját bevételéből kell kiegészítenie. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában 39,5 fővel, Csárdaszállás és Hunya esetében összesen 8 fővel számoltunk a kiadási oldalon. Csárdaszállás önkormányzata részéről a közös hivatal működésének finanszírozása 12.214 E Ft-ot igényel, Hunya önkormányzata részéről pedig 12.935 E Ft-ot (ezen összegek tartalmazzák az hivatal működéséhez biztosított állami támogatás összegét is). 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatásának összege egy számított adat a belterület nagysága alapján, városunk esetében ez az összeg több mint 25 millió Ft, melyből a Zöldpark Kft. 22 millió Ft-tal gazdálkodhat az év során.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása – két tényezőből tevődik össze, egy alaptámogatásból (2011. évi beszámoló ezen feladathoz tartozó szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás) és egy számított támogatásból. A 2013. évi támogatás összege ezen a jogcímen 33 millió Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2011. évi beszámoló ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, illetve amennyiben a 2011. évi beszámoló nem tartalmaz ilyen adatot, akkor a köztemető nagysága alapján 43 Ft/m2 fajlagos támogatás illeti meg a települést. Városunk 2011. évi beszámolójában ezen a szakfeladaton 100 E Ft kiadás jelentkezett, így a kapott támogatás összege is azonos ezzel az összeggel.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a támogatás összegének meghatározása a 2011. évi beszámoló megfelelő szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás figyelembevételével történt, Gyomaendrőd 2013-ban közel 7 millió Ft támogatásban részesül.
  • Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Az elvárt bevétel összege Gyomaendrőd esetében 62.485 E Ft.
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2700 Ft/fő.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít. A Kistérségi Óvoda részére ebben az évben 2 millió Ft összegű kiegészítést szükséges biztosítania Gyomaendrőd Képviselő-testületének és 1.905 E Ft-ot Csárdaszállás Önkormányzatának. A vállalkozók által működtetett óvodák és bölcsődék finanszírozási rendszere 2013. augusztus 31-éig azonos a 2012. év finanszírozásával, változás szeptember 1-jétől várható. A kalkulált éves támogatási összeg ezekhez a feladatokhoz közel 20 millió Ft.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. A Térségi Gondozási Központ részére önkormányzati támogatás a diákétkeztetés biztosításához szükséges 4 millió Ft összegben. Az, hogy az alapfeladatok ellátása nem igényel kiegészítést az önkormányzat részéről, részben annak is köszönhető, hogy 2012. évben az intézménynél közel 8 millió Ft összegű pénzmaradvány képződött, mely összeg most felhasználható a feladatellátás mínuszának finanszírozására.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16.337 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. Az intézményi formában ellátott kulturális feladatok az intézkedések ellenére még további 12 millió Ft kiegészítést igényelnek.
 
Oktatási vagyon működtetése
 
Fő szabályként az önkormányzatoknak kell állnia az iskolák üzemeltetési költségeit, ehhez támogatást nem biztosít a központi költségvetés. A költségvetési törvény tervezetében úgy számoltak, hogy az önkormányzatok állami feladatokra át nem csoportosított sajátos bevételeiből (gépjárműadó megmaradó része, helyi adók teljes bevétele) kell ezt a feladatot megoldani. 2012. decemberében Gyomaendrőd Képviselő-testület azt a döntést hozta, hogy a település nem adja át az állami intézményfenntartó központ részére a működtetést, hanem utasítja a Zöldpark Nonprofit Kft-t a feladat ellátására. A feladat ellátását végző technikai és gazdasági dolgozók 2013. február 11-étől állnak a Kft. alkalmazásában. A feladat ellátásához szükséges forrás meghatározása rendkívül nehéz feladat, melynek oka részben az a bizonytalanság ami az üzemeltetési feladatok önkormányzatot terhelő körét jelenti, másrészt pedig az egyéb dologi jellegű kiadások (rezsi költségek) kiszámíthatatlansága okozza. A feladathoz a rendelet tervezetben közel 94 millió Ft került meghatározásra, melyből 32 millió Ft a bérek és járulékok finanszírozását szolgálná, 62 millió Ft pedig a dologi kiadásokat. Ezen felül erre a feladatra még további keretek kerültek elkülönítésre. 14 millió Ft az oktatási intézményekben jelentkező 2012. évet terhelő dologi jellegű kiadások fedezetére, további 14 millió Ft pedig a vagyont működtető valamennyi dolgozó 2012. decemberi, illetve a 2013. február 11-éig az önkormányzatnál felmerülő bérére és járulékaira, továbbá azon dolgozók juttatásaira, akik nyugdíjazásra kerülnek vagy felmentésükre kerül sor. A tartalékok között mindezek mellett 20 millió Ft került meghatározásra, mely ezen feladat többlet költségeinek forrásaként szolgálhat 2013-ban. A támogatás biztosítása havonta egyenlő részletekben történik a Kft. részére, mely összeg negyedévente korrekcióra kerül a ténylegesen felmerült kiadások ismeretében (a Zöldpark Kft. beszámolója alapján – az első beszámoló május hónapban esedékes -).
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
 
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2012. évi szinten szerepeltettük.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2012. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre és azon 2013. évi fejlesztési elképzelések, melyekről már vagy döntött a képviselő-testület vagy az anyag tárgyalása folyamatban van. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A helyi adóbevételek tervezett összege az iparűzési adóbevétel vonatkozásában jelentősen – 60 millió Ft-tal – emelkedett az előző évhez képest (figyelembe véve a 2012. év 240 millió Ft összegű tény adatát, valamint kalkulálva az induló beruházások pozitív hatásával), a gépjárműadó bevétel csökkenése a jogszabályi változással indokolható, azaz a befolyt bevétel 40%-ával rendelkezhet a település, a 60%-ot az állam részére át kell utalni.
 
A számok ismeretében 2013. február 4-én és 5-én került sor a város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel a költségvetési keretszámok egyeztetésére.
 
Működési kiadások alakulása:
                                                                                                                     Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2012. évi eredeti ei.
2013. évi terv
Térségi Szociális Gond.Közp.
522974
580020
Gye., Cssz., Hunya Kistérségi Óvoda
 
94366
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ feladatellátása 2013. január 1. napjával kibővült a korábban a Térségi Humánsegítő Szolgálat által ellátott szociális feladatokkal. A diákétkeztetés területén is jelentős változások történtek 2013. évtől azáltal, hogy valamennyi tálalókonyha működtetése és az itt dolgozó személyzet foglalkoztatása is az intézmény feladatkörébe került. Ez indokolja az előző évhez képest a működési kiadások közel 60 millió Ft összegű növekedését.
A Kistérségi Óvoda 2012. szeptember 1. napjával kezdte meg működését 4 gyomaendrődi és 1 csárdaszállási telephellyel. Az intézményben 21 óvodapedagógus, 10 oktatást, nevelést segítő és 1 kisegítő személyzet dolgozik. A kisegítő dolgozó bérén és járulékán felül az állam teljes egészében finanszírozza a dolgozói állomány bérjellegű kiadásait és a hozzá kapcsolódó járulékokat. A dologi kiadások finanszírozását a gyermekenként biztosított 54.000 Ft összegű támogatásból kell az intézmény vezetőjének megoldania. Az óvoda önállóan működő intézmény, a gazdálkodási folyamatok irányítása a közös hivatal feladatát képezi. 
 
Működési bevétel  
                                                                                                                 Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2012. évi eredeti ei.
2013. évi terv
Térségi Szociális Gond.Kp.
464586
575895
Gye., Cssz., Hunya Kistérségi Óvoda
 
92324
 
A Térségi Szociális Gondozási Központban a bevételek tartalmazzák az állami támogatás összegét, a saját bevételt, az átvett pénzeszközöket és az előző évben képződött pénzmaradvány összegét is. Ezen bevételeket figyelembe véve az intézmény működése csak a diákétkeztetéshez kapcsolódóan igényel kiegészítést Gyomaendrőd részéről 4.125 E Ft összegben.
A Kistérségi Óvoda működését Gyomaendrőd 2.042 E Ft-tal egészíti ki, Csárdaszállás önkormányzata pedig 1.905 E Ft-tal.
 
Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények szöveges mellékletet is készítenek költségvetési tervezetük mellé. A Térségi Szociális Gondozási Központ intézményvezetője és gazdasági vezetője által készített kiegészítés az alábbiakat tartalmazza:
 
Kiadások:
 
1.    Személyi juttatások:
Intézményünknél az elfogadott költségvetési létszám 2012. évben 140 fő volt, mely 2013. évben a Családsegítés és Gyermekjólét, valamint a tálalókonyhák üzemeltetésének feladatátvételéből adódóan 20 fővel nőtt, összesen 160 főre.
A dolgozók bére az 1992. évi XXXIII. - a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján, képesítésük és munkakörüknek megfelelően került megtervezésre, figyelembe véve a soros lépéseket és garantált bérminimumokat.
Összességében a rendszeres személyi juttatások összege 234 978 e Ft.
A nem rendszeres személyi juttatások között kerültek meghatározásra a változó bérek 2013. évben várható kifizetésre kerülő összegei, valamint a dolgozók jubileumi jutalma.
Ezen felül nem került megtervezésre semmilyen juttatás, sem a 292/2009 (XII.19) Korm. rendelet szerint adható 2% kereset-kiegészítés, sem étkezési hozzájárulás, vagy egyéb jóléti juttatás a dolgozók részére.
A nem rendszeres juttatások összege: 15 066 e Ft.
 
2.    Munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra, 27%-os munkaadókat terhelő járulék figyelembevételével, összesen 67 161 e Ft összegben.
 
3.    Dologi kiadás:
A dologi kiadásoknál az előző évihez képest a családsegítő és gyermekjóléti, valamint a tálalókonyhák üzemeltetésével kapcsolatos dologi kiadások kerültek plusz kiadásként beépítésre az előirányzatokba.
Az élelmiszer beszerzés és fizetendő ÁFA jogcímek esetében a 2013. évben várható tényleges kiadásnak megfelelő összegek kerültek beállításra, az előző évihez képest.
Egyéb jogcímek tekintetében a 2012. évi szinten meghatározott összegek kerültek meghatározásra az idei évre vonatkozóan is. 
A dologi kiadások között a szakmai jogszabályok előírásainak megfelelő előirányzatok, valamint a működéshez szükséges kiadási előirányzatok szerepelnek.
 
A költségvetési kiadások összege összesen 580 020 e Ft.
 
Bevételek:
  • 2013. évre az állami támogatás finanszírozása megváltozott az idősek átmeneti és tartós szociális szakosított ellátási feladatok támogatása tekintetében az előző évekhez képest. Az állami finanszírozás egyrészt a szakmai dolgozók bértámogatásából, másrészt az üzemeltetési támogatásból adódik össze. A szakmai dolgozók létszámát az ellátotti létszám alapján kell meghatározni, 4 ellátottra finanszíroz az állam 1 fő szakmai segítőt, a demens ellátottakat 1,2 –szeres szorzóval kell figyelembe venni, továbbá minden telephelyen egy fő vezető bére kerül támogatásra. Ezek alapján intézményünknél 4 fő vezetőnek és 48 fő szakmai dolgozónak a bére kerül támogatásra 2 606 040 Ft / fő összeggel, mely összesen 135 514 e Ft.
Az állami támogatás másik része a szakosított ellátásban az üzemeltetésre adott támogatás, mely a 2012. évre megtervezett szolgáltatási kiadások csökkentve a szakmai dolgozók bérével és a 2012. évre tervezett térítési díjak bevételének a különbsége. Ezen összeg 2013. évben az intézmény esetében 15 351 e Ft.
A feladat finanszírozásnak köszönhetően 2013. évben a tervezett intézményi térítési díj bevételek – 145 441 e Ft - és az állami támogatás fedezetet biztosít a szakosított ellátás működtetéséhez, önkormányzati kiegészítést nem igényel a telephelyek fenntartása.
  • Az alapellátás esetében megmaradt az állami támogatás finanszírozásának korábbi formája, így ott az egyes feladatokhoz az ellátottak éves becsült száma és a támogatás összegének szorzata adja az állami támogatás mértékét, összesen 69 079 e Ft összegben.
  • A Támogató Szolgálat működtetéséhez az Emberi Erőforrás Miniszter által meghatározott működési támogatás összege 2013. évre 8 294 e Ft.
  • Az alapellátás tekintetében a térítési díjak bevétele – mely 40 789 e Ft összeg - és az állami támogatás nem minden szolgáltatási formánál fedezi a feladat ellátásához szükséges szolgáltatási költségeket.
  • 2013. évben azoknál a szakfeladatoknál, amelyek kiadása magasabb a bevételeinél az előző évben keletkezett pénzmaradványunkat építettük be a működési kiadások finanszírozásához, összesen 7 339 e Ft összegben, hogy önkormányzati kiegészítés nélkül működtetni tudjuk ezeket a feladatokat is.
  • A családsegítés és gyermekjóléti feladat ellátásnál az állami támogatás összege 21 538 e Ft, mely fedezetet biztosít a kiadási előirányzatok teljesítéséhez.
  • Az oktatási intézmények élelmezésével kapcsolatos feladat ellátásból 78 234 e Ft összegű állami támogatásra jogosult az önkormányzat, mely a város oktatási és nevelési intézményeibe (Kis Bálint Általános Iskola, Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola, Kner Imre Gimnázium, Tisza Kálmán Közoktatási Intézmény, Kistérségi Óvoda) járó 767 határozattal rendelkező gyermek után került meghatározásra költségvetésünkbe.
Ezen a jogcímen a teljes árú térítési díjat és az 50%-os térítési díjat fizetők térítési díj bevétele 41 888 e Ft összegben került meghatározásra.
A feladat ellátásához, mely magába foglalja a tálalókonyhák teljes körű üzemeltetését is 124 247 e Ft összegű kiadás tartozik, mely 4 125 e Ft összeggel magasabb a tervezett bevételeknél, így a forráshiány önkormányzati kiegészítésből kerül finanszírozásra költségvetésünk egyensúlyának biztosításához.
  • Működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen intézményünk 2 000 e Ft összeget tervezett az idei évre, mely várhatóan a Munkaügyi Központ által támogatott dolgozók bérét finanszírozza meg.
 
A költségvetési bevételek összege: 580 020 e Ft, melyből 4 125 e Ft-ot biztosít az önkormányzat önkormányzati kiegészítésként, a tálalókonyhák üzemeltetéséhez.
 
Fejlesztési és felújítási jogcímen nem került kiadás megtervezésre az idei évi költségvetésünkben, 2013. évben is keressük a pályázati lehetőségeket ezen célok megvalósítására.
 
 
Jelen előterjesztésben a tagönkormányzatok Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra Gyomaendrőd Város 2013. évi költségvetési tervezetéből a társulás által fenntartott intézmények - Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda - 2013. évre vonatkozó költségvetési keretszámait.
 
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2013. évi költségvetési tervezetét szíveskedjen jóváhagyni.


Döntési javaslat

"2013. évi költségvetés keretszámainak jóváhagyása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a térségi feladatot ellátó intézmények 2013. évi költségvetési tervezetének fő számait az alábbiak szerint fogadja el.
 
 
Térségi Szociális Gondozási Központ
 
 
Megnevezés
Adatok E Ft-ban
Működési bevételek összesen
580020
Saját bevétel
238545
Átvett pénzeszköz
10294
Állami normatíva
319717
Pénzmaradvány
7339
Önkormányzati kiegészítés
4125
Működési kiadások összesen
580020
Személyi juttatás
250044
Munkaadót terhelő járulékok
67161
Dologi kiadás
262815
    Működési tartalék
 
   Engedélyezett létszám 2013. évre
 
   Intézmény összesen
160
 
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda
 
 
Megnevezés
Adatok E Ft-ban
Működési bevételek összesen
94366
Saját bevétel
183
Átvett pénzeszköz
2101
Állami normatíva
90040
Önkormányzati kiegészítés
2042
Működési kiadások összesen
94366
Személyi juttatás
55754
Munkaadót terhelő járulékok
15054
Dologi kiadás
15596
    Működési tartalék
7962
   Engedélyezett létszám 2013. évre
 
   Intézmény összesen
32
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe