2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2012. november 29-i ülésére
2012. november 29-i ülésére
Tárgy: | A Térségi Szociális Gondozási Központ, a Térségi Humánsegítő Szolgálat és a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda 2013. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Intézményi Társulás |
Tisztelt Intézményi Társulás!
A Társulási megállapodás V.4.4. pontjában foglaltak szerint a közösen fenntartott intézmények költségvetési koncepciója, költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok szükség szerint adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetési koncepciójának, költségvetésének elfogadásához, módosításához, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek egyetértése szükséges.
A koncepciót a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
A tervezés jelenlegi szakaszában a feltételek nem teljes körű ismerete mellett is meg kell határozni az alapvetőcélokat,valamint számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket. Vizsgálni szükséges az egyes közigazgatási, közoktatási feladatok állami fenntartásba kerülésének gazdálkodásra vonatkozó várható hatását, át kell tekinteni az önkormányzatnál és intézményeinél maradó feladatok körét.
Központi szabályozás vizsgálata
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezíti, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez 323 módosító javaslat és 77 kapcsolódó módosító javaslat érkezett, valamint a költségvetési törvény végrehajtását megalapozó ágazati törvények illetve kapcsolódó egyéb jogszabályok jelentős része jelenleg is kidolgozás alatt áll.
A költségvetési törvény tervezete alapján az önkormányzatok a 2013. évi költségvetésük tervezésénél a következő prioritásokkal számolhatnak:
A költségvetési törvény tervezete abból indul ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakul ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
Bevételek és kiadások számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvény tervezetében. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása
- Közvilágítás fenntartásának támogatása
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása.
- Közutak fenntartásának támogatása
- Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2700 Ft/fő.
2. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Az ezen a jogcímen járó támogatás összegét a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Fő szabályként az önkormányzatoknak kell állnia az iskolák üzemeltetési költségeit, ehhez normatív támogatást nem biztosít a központi költségvetés. A költségvetési törvény tervezetében úgy számoltak, hogy az önkormányzatok állami feladatokra át nem csoportosított sajátos bevételeiből (gépjárműadó megmaradó része, helyi adók teljes bevétele) kell ezt a feladatot megoldani. Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2012. november 14-én elküldte a MÁK részére azon szándéknyilatkozatot mellékleteivel együtt, mely alapján úgy látjuk, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata nem fog annyi saját bevétellel rendelkezni, hogy képes legyen az oktatáshoz kapcsolódó vagyont működtetni. Az oktatási intézményi vagyon működtetésének becsült költsége 150 millió Ft.
3. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít. Ezen célzott támogatás összege gyerekenként 54.000 Ft.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
|
Óvodapedagógusok bértámogatása
|
65765
|
Óvoda működtetésének támogatása
|
12582
|
Összesen:
|
78347
|
Kiadások
|
|
Személyi juttatás
|
53165
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
14355
|
Dologi kiadás
|
12582
|
Összesen:
|
80102
|
Kiegészítés Gye. részéről
|
1755
|
A koncepció összeállítása az alábbiak szerint történt:
- A kötelező dolgozói létszám bérét és járulékát a kisegítő dolgozó juttatásain (1.755 E Ft) kívül az állam teljes egészében megtéríti
- A dologi kiadások tervezett összege megegyezik az államtól erre a feladatra célzottan biztosított támogatás összegével. Abban az esetben, ha a csárdaszállási tagintézmény rezsiköltségeinek csökkentésére (gázfűtés kiváltása vegyes tüzelésre való átállással) nem teszik meg a szükséges intézkedéseket, akkor a telephely dologi kiadásai jelentősen meg fogják haladni az erre a feladatra kapott támogatás összegét (702 E Ft), ami működési támogatás kiegészítési kötelezettséget fog generálni az önkormányzat részéről. Az óvodai étkeztetés jelenlegi formában történő biztosítása szintén kiegészítési kötelezettséget jelent Csárdaszállás önkormányzata részéről, melynek kalkulált összege 919 E Ft. A kiegészítés abból adódik, hogy a 13 gyermek 220 napi étkeztetése 1.850 E Ft-ba kerül, ugyanakkor az étkeztetés normatív támogatásának és saját bevételének összege 931 E Ft.
4. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
Térségi Humánsegítő Szolgálat Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
|
Egyes szoc.és gyermekjóléti alapell.tám.
|
21538
|
Összesen:
|
21538
|
Kiadások
|
|
Személyi juttatás
|
13410
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
3545
|
Dologi kiadás
|
4465
|
Összesen:
|
21420
|
Amennyiben az intézmény nem használja fel teljes egészében az őt megillető támogatás összegét, úgy lehetőség van a maradvány átcsoportosítására a Térségi Szociális Gondozási Központ feladatainak finanszírozásához.
Térségi Szociális Gondozási Központ Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
|
Egyes szoc. alapell. támogatása
|
199849
|
Étkezés állami támogatása
|
47736
|
Saját bevétel
|
235429
|
Átvett peszk. működési célra
|
10605
|
Összesen:
|
493619
|
Kiadások
|
|
Személyi juttatás
|
210182
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
56479
|
Dologi kiadás
|
250836
|
Összesen:
|
517497
|
Kiegészítés Gye. részéről
|
23878
|
Hunya Önkormányzata részéről az intézménynél igénybe vett szolgáltatásokhoz, alapellátásokhoz kapcsolódóan felmerülő közvetlen költségek finanszírozása az előzetes kalkulációk alapján biztosított a feladatra járó állami támogatásból és saját bevételből, így nem igényel kiegészítést.
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vegyük figyelembe.
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2013. évi költségvetési koncepcióját szíveskedjen tudomásul venni.
Döntési javaslat
"Intézményi Társulás által fenntartott intézmények 2013. évi költségvetési koncepciója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a 2013. évi költségvetési koncepció beterjesztését a térségi feladatot ellátó intézményekre vonatkozóan tudomásul veszi.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 11. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella