4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. április 26-i ülésére

Tárgy:   Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 Az egyes pénzbeli és szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (.30.) Gye. Kt. rendelet módosítását az alábbiak indokolják:
1.
Önkormányzatunk élt a törvényi felhatalmazással és előírta az aktív korúak ellátása és a normatív lakásfenntartási támogatás jogosultsági feltételeként a lakókörnyezet rendben tartását. Rendeletünkben eljárási rendelkezésként rögzítettük, hogy milyen határidővel kell elkészíteni a helyszíni szemlét, illetve milyen határidővel kell felhívni az ügyfelet a tevékenységek elvégzésére. Ezekről az eljárási szabályokról történő rendelkezésre nincs felhatalmazása Önkormányzatunknak. Egyetértve a Békés Megyei Kormányhivatal észrevételével a helyi rendelet szövegéből hatályon kívül kell helyezni ezeket a rendelkezéseket. (30/A. § (3)-(4)-(5) bekezdése) Ezek a szabályok egyrészt a törvényben, másrészt a jegyző eljárása alapján szabályozásra kerültek.
2.
2012. január 01. napjától a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személyeket évente felül kell vizsgálni. A felülvizsgálat során azt kell ellenőrizni, hogy az ellenőrzött személy a felülvizsgálat időpontját megelőző egy évben a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultságának fennállása alatt legalább 30 nap időtartamban
-         közfoglalkoztatásban vett-e részt,
-         kereső tevékenységet - ideértve az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény szerint létesített munkaviszony keretében végzett, valamint a háztartási munkát is – folytatott-e,
-         munkaerőpiaci programban vett-e részt, az Flt. szerinti és legalább hat hónap időtartamra meghirdetett képzésben vett-e részt vagy
-         ilyen képzésben való részvétele nincs-e folyamatban.
A 30 napos időtartam számításakor fenti tevékenységek időtartamát össze kell számítani. Amennyiben a jogosult a feltételt így sem tudja teljesíteni, a 30 nap számításánál a közérdekű önkéntes tevékenységének időtartamát is figyelembe kell venni.
A felülvizsgálat során hátrányba kerülnek azok a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személyek, akik egészségi állapotuk elsősorban mentális állapotuk miatt nem alkalmasak munkavégzésre. A felülvizsgálat elvégzése során nincs lehetőség az orvosi alkalmatlanság figyelembevételére. Azonban a szociális törvény felhatalmazást ad az önkormányzatoknak arra, hogy a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeit kibővítse és így a fenti személyi kört (10-15 főt érint településünkön) rendszeres szociális segélyre jogosulttá váló személyeknek minősítse át, és így nem érinti őket a fenti felülvizsgálat.
Javasoljuk a Képviselő-testület számára, hogy a rendszeres szociális segély szociális törvényben meghatározott jogosultsági feltételein túl az alábbi jogosultsági feltételeket határozza meg:
-         gyermeket vár, és ezt terhes-gondozási könyvvel igazolja,
-         foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultként egy éven belül két egymást követő foglalkozás-egészségügyi vizsgálat során alkalmatlan minősítést kap,
-         pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja és erről szakorvosi véleményt csatol,
-         legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, amit a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalással vagy szakvéleménnyel igazol.
 
Indoklás
A rendelet meghatározza a rendszeres szociális segélyre való jogosultsági egyéb feltételeit az aktív korúak ellátására jogosult személyek családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel.
 
Kockázatelemzés:
Az Önkormányzat számára a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeinek bővítése pénzügyi kockázatot nem jelent, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás állami normatív támogatása 80 %, a rendszeres szociális segély 90 %.
Az ügyfelek számára a rendelet módosítása előnyt jelent, hiszen a jogosultsági feltételek bővítésével figyelembe vehető a támogatást kérő személyek élethelyzete, egészségi, mentális állapota.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

Döntéshozói vélemények

Bizottság Elnöki Munkacsoport  

A Bizottság Elnöki Munkacsoport a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet módosítása "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
.../2012. (.....) önkormányzati rendelete
az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 25 § (3) b pontjában kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„30. §(1) Az 1993. III. törvény 37. § (1) bekezdés a-c) pontjában leírtakon túl az az aktív korúak ellátására jogosult személy aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján
a)      gyermeket vár, és ezt terhes-gondozási könyvvel igazolja, vagy
b)      foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultként egy éven belül két egymást követő foglalkozás-egészségügyi vizsgálat során alkalmatlan minősítést kap, vagy
c)      pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja és erről szakorvosi véleményt csatol, vagy
d)      legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, amit a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalással vagy szakvéleménnyel igazol
rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki részére rendszeres szociális segélyt folyósítanak, a folyósítás időtartama alatt köteles a Szt. 37/A. § (1) bekezdésében foglaltak szerint együttműködni a települési önkormányzat által kijelölt szervvel. Az együttműködés vállalásáról a kérelmezőnek a segély megállapítására irányuló kérelem benyújtásakor írásban kell nyilatkoznia.
(3) Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az (1) bekezdésben meghatározott együttműködésre a Térségi Humánsegítő Szolgálatot jelöli ki.
(4) A Térségi Humánsegítő Szolgálat (a továbbiakban: családsegítő) együttműködés keretében biztosítja a 37/A. § (2) bekezdésében valamint a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 17. § (12) bekezdésében meghatározottakat.
(5) A családsegítő által szervezett, beilleszkedést segítő programok típusai:
- jogi, munkaügyi, egészségügyi tanácsadás,
- csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,
- egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,
- munkavégzésre felkészítő foglalkozás, (munkahelykeresést segítő technikák elsajátítása),
- alkalmi munkavállalást segítő programok.
(6) Együttműködési kötelezettség megszegésének számít, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy:
- a családsegítő által előírt kapcsolattartási kötelezettségének az előírt időpontban nem tesz eleget,
- a számára írásba foglalt programot nem teljesíti,
- a szervezett tanácsadásról, foglalkozásokról igazolatlanul távol marad, az ellátást befolyásoló bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget.”
 
Záró rendelkezések
 
2. § (1) Ez a rendelet 2012. május 1-én lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti a 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 30/A § (3)-(4)-(5) bekezdése.
 
Gyomaendrőd, 2012. április
 
Várfi András s.k.
Dr. Csorba Csaba s.k
polgármester
jegyző
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe