2012. április 26-i ülésére
Tárgy: | Zöldterület gazdálkodási feladat ellátására utasítás adása a Zöldpark Nonprofit Kft-nek | |
Készítette: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az 1990. évi LXV tv. a helyi önkormányzatokról, 8.§ (1) bekezdése szerint az önkormányzat köteles gondoskodni a közterületek fenntartásáról, valamint a vízelvezetési és vízrendezési feladatokról. A 2013. január 1-től hatályos 2011. évi CLXXXIX tv. Magyarország helyi önkormányzatairól, 13.§-a szintén a települési önkormányzat számára kötelezővé teszi a fenti feladatokat.
Teljesítésük érdekében, az 1990. évi LXV tv. 9.§ (4) alapján önkormányzat intézményt, vállalatot, más szervezetet alapíthat.
A 2011. évi CLXXXIX tv. 41.§ (6) bekezdése szerint a képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatás ellátására költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet alapíthat.
Az önkormányzat a feladatok ellátásáról saját szervezetén keresztül gondoskodhat, vagy a piacról kiválasztott szervezet igénybevételével. A 2011. évi CVIII tv. a közbeszerzésekről, 9.§ (1) k. pontja szerint nem minősül szerződésnek az olyan megállapodás, melyet az önkormányzat a közfeladat ellátási kötelezettségre figyelemmel olyan gazdálkodó szervezettel köt, mely megfelel a törvényben meghatározott kritériumoknak.
A Zöldpark Nonprofit Kft az önkormányzat kizárólagos tulajdonában van, nettó árbevételének több mint 80 %-a, a tulajdonostól származik. Főtevékenysége 8130’08 kódszámú „Zöldterület-kezelés”. A társasággal kötött 3 éves szerződés lejárt, szükségessé vált a tulajdonos és a Kft. közötti jogi kapcsolat felülvizsgálata.
A feladat ellátása történhet megállapodás keretében, figyelemmel a Kbt. 9.§ (1) k. pontjában foglaltakra, vagy úgy, hogy a zöldterület gazdálkodás ellátásával megbízza a társaságot, utasítja a tevékenység elvégzésére. Az ÁFA mértékének változása miatt a jövőben érdemes megvizsgálni azt a lehetőséget is, hogy az Önkormányzat önállóan működő költségvetési intézményt alapít, és ezen keresztül végezteti el a munkát.
A Kft alapítása során, a szerződés előkészítése kapcsán a megállapodás előnyei és maga a tervezet a Képviselő-testület, illetve a bizottságok előtti bemutatása megtörtént. A kapcsolat nem tipikus piaci kapcsolat. Az elvégzendő feladat ellenértéke nem a piaci folyamatok eredményeként kerül meghatározásra. A korábban bemutatott szerződés tervezet mellékletében az elvégzendő feladat pontos körülírása, a költségek felügyelőbizottsági, bizottsági továbbá testületi kiértékelése következtében nem vitatható, hogy a Képviselő-testület által megállapított összeg az elvégzett munka ellenértékeként jelenik meg, melyet ÁFA fizetési kötelezettség terhel.
A 2006. évi IV. tv. a gazdasági társaságokról 19.§ (3) bekezdése alapján a társaság legfőbb szervének, a tulajdonosnak a feladata a stratégiai kérdésekben a döntés meghozatala. A tulajdonos jogosult meghatározni azt, hogy a társaságot milyen feladat teljesítésével bízza meg, milyen feltételek mellett, a jogszabályok által meghatározott keretek között. Mindezek alapján jogosult általánosan meghatározni azokat a kötelezettségeket,melyek teljesítését a beszámolóban illetve a felügyelőbizottság véleményének kikérésével értékelhet. Jövőbeni elvárásait az üzleti terv elfogadásával határozhatja meg. A feladat ellátására forrásokat biztosíthat, mely nem az elvégzett munka ellenértékeként jelenik meg.
Az Önkormányzat a gazdasági társaságot (Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság adószáma: 14596421-2-04, főtevékenysége: 8130,08 zöldterület kezelés főtevékenységét tekintve közhasznú cégjegyzékszáma: cg. 04-09-008715 továbbiakban: Kft.) közfeladat ellátására alapította. A Békés Megyei Bíróság jogerős 1.L.23.019/2005/7. számú ítéletében rámutatott, hogy az önkormányzat által alapított gazdasági társaság által a kötelező önkormányzati feladatok ellátása során végzett tevékenység nem tartozik az ÁFA törvény hatálya alá, bizonyos feltételek teljesülése mellett. Az ítélet meghozatalát követően megváltozott az ÁFA törvény, ezért meg kell vizsgálni, hogy azok a feltételek melyekre a bíróság a döntését alapította fennállnak e.
A 2007. évi CXXII tv. (továbbiakban: ÁFA tv.) 2.§-a alapján adót kell fizetni az adóalany által belföldön és ellenérték fejében teljesített termékértékesítése szolgáltatás nyújtása után. Az ÁFA tv. 5.§ (1) bekezdése szerint az adó alanya az a jogképes szervezet, mely a gazdasági tevékenységet folytatja. Gazdasági tevékenység körébe tartozik különösen a termelésre, forgalmazásra, irányuló ipari, mezőgazdasági, és kereskedelmi tevékenység, valamint egyéb szolgáltatói tevékenység. Az ÁFA tv. 6.§ (1) bekezdése szerint gazdasági tevékenység, valamely tevékenység üzletszerű, illetőleg tartós vagy rendszeres jelleggel történő folytatása, melynek célja az ellenérték elérésére irányul, vagy azt eredményezi, és annak végzése független formában történik.
Az üzletszerű tevékenység az ellenérték fejében, nyereség illetve vagyonszerzés végett rendszeresen folytatott tevékenység. A 2006. évi IV tv. a gazdasági társaságokról (továbbiakban: Gt.) 4.§ (3) bekezdése szerint a nonprofit gazdasági társaság üzletszerű gazdasági tevékenységet csak kiegészítő jelleggel végezhet, a társaság tevékenységéből származó nyereséget a tagok között nem oszthatja, fel az a társaság vagyonát gyarapítja. A társaság főtevékenységét tekintve közhasznú, nem nyereség orientált, nem célja a vagyonszerzés. A társaság vagyonát, mely a tevékenység végzését szolgálja az alapító bocsátotta rendelkezésre. A közhasznú szervezet a társadalom közös szükségletének kielégítését nyereség és vagyonszerzési cél nélkül rendszeresen végző szervezet. Amennyiben a társaság üzletszerű tevékenységet végez, ez a közhasznú tevékenységet kell, hogy szolgálja, az ebből származó tevékenység tekintetében fennáll az ÁFA fizetési kötelezettség.
A Kft. a zöldterület gazdálkodási tevékenységét nem üzletszerűen végzi, nem nyereség, vagy vagyongyarapodás elérésére törekszik.
Az ÁFA tv. 6.§ (1) bekezdésében meghatározott gazdasági tevékenység további eleme, hogy a társaság a tevékenységet független formában végezze. Az ÁFA tv. 259.§ 13. pontja szerint nem független felek, az olyan jogilag egyébként független felek, akik között névre szóló tulajdonosi jogviszony áll fenn. A Kft. felett az Önkormányzat figyelemmel a Ptk. 685/B. § (2) bekezdésében foglaltakra meghatározó befolyással rendelkezik, így a feladat ellátása tekintetében a Kft. nem tekinthető olyan szervezetnek, mely a közfeladatot az önkormányzat működése területén független formában lenne képes végezni. A Kft elállási vagy felmondási jog nem illeti meg, hiányoznak visszterhes szerződésre vonatkozó szerződéses elemek.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a feladat ellátására a Kft. nem csak visszterhes szerződés alapján kaphatja meg a felhatalmazást, hanem az egyszemélyes tulajdonos önkormányzat utasítási jogának gyakorlása alapján is.
Az ÁFA tv. alkalmazásának további feltétele, hogy szolgáltatás ellenérték fejében történjen. Az ÁFA tv. 259.§ 6. pontja szerint ellenérték: bármilyen vagyoni előny, ideértve a meglévő követelés mérséklésére elismert vagyoni értéket is, de ide nem értve a kártérítést.
Az Önkormányzat a feladat ellátásra történő utasítás esetén a szükséges alapvető financiális eszközt biztosítja, így a munkabért és annak közterheit továbbá az egyéb szükséges háttért, pl. üzemanyag költség. Az átadott pénzeszköz ebben az esetben független a tényleges gazdasági tevékenységtől annak minőségétől, mértékétől. A korábbi szerződéses kapcsolat egyik legnagyobb problémája pont a mennyiségi és minőségi problémák kezelése, további megrendelések teljesítésének kikényszerítése volt.
Megállapítható, hogy amennyiben a feladat ellátása nem szerződés keretében történik, és hiányoznak a visszterhes szerződés egyéb elemei, úgy az átadásra kerülő pénzeszköz nem tekinthető a tevékenység ellenértékének.
Összegzésül az alábbi állapítható meg: Amennyiben a Kft-t a feladat ellátására utasítja az Önkormányzat, úgy nem keletkezik az ÁFA tv. hatálya alá tartozó szolgáltatás, viszont a feladat ellátásáért felelős önkormányzat elveszíti a visszterhes szerződéses kapcsolat előnyeit, így pontos terület meghatározás, minőségi kifogások kezelésének lehetősége, stb. Meg kell jegyezni, hogy az Önkormányzat ezeket nem vagy csak nagyon közvetett úton tudta érvényesíteni, mely leginkább alátámasztja, hogy nem hagyományos piaci a kapcsolat.
A fentiek alapján az alábbi határozati javaslatot terjesztem a Képviselő-testület elé:
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A bizottság egyhangú, 4 igen szavazattal javasolja a döntési javaslat elfogadását. |
|
"Zöldterület gazdálkodási feladat ellátására utasítás adása a Zöldpark Nonprofit Kft-nek"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Környezetvédelem
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a kizárólagos tulajdonában álló Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft, a tulajdonában álló, zöldterületek, parkok, szakszerű, jó gazda gondosságával történő kezelésére. Az Önkormányzat a feladat ellátására a 2012-es költségvetési évben az utasítás megadását követő időszakra bruttó 16.325.760 Ft-ot azaz Tizenhatmillió-háromszázhuszönötezer-hétszáhatvan Ft-ot biztosít, havi egyenlő részletekben
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 05. 01.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea
Határidő: 2012. 08. 31.
Felelős: Fekete József
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea
Mellékletek: