4. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Képviselő-testület
2012. május 31-i ülésére
2012. május 31-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató a város közbiztonsági helyzetéről, rendőrség beszámolója | |
Készítette: | Paraizs Tamás rendőr parancsnok | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
SZARVASI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
GYOMAENDRŐDI RENDŐRŐRS
GYOMAENDRŐD
Kossuth u. 1.
Tel.: 66/386-633 BM.: 33/58-00_________________
Szám:04060/ /2012. ált.
T Á J É K O Z T A T Ó
Gyomaendrőd város közbiztonsági helyzetéről,
a Városi Önkormányzat Képviselőtestületének
2012. május 31-én tartandó ülésére
Készítette:
Paraizs Tamás r. alezredes
Őrsparancsnok
T i s z t e l t K é p v i s e l ő t e s t ü l e t !
A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének 2011. évi munkáját az alábbiak szerint értékelem.
A rendőrőrs tevékenységét a vonatkozó jogszabályok (Rendőrségi törvény, Szolgálati szabályzat, Büntetőeljárásról szóló törvény, Büntető törvénykönyv, Szabálysértési törvény, stb.) illetve az országos és megyei rendőri vezetés által meghatározottak szerint végzi.
Alapvető és legfontosabb célunk az, hogy a lakosság objektív és szubjektív biztonságérzetét fenntartsuk, ezzel hozzájárulva egy élhető, biztonságos település kialakításához.
A település közbiztonsági szempontból alapvető adottságai, jellemzői:
A várost keresztülszeli a 46-os számú közúti közlekedési főútvonal, valamint a 120-as számú vasúti fővonal, amely magában foglalja a nagy átmenő forgalmat, illetve ez által potenciális baleseti tényezőket, valamint az úgynevezett „utazó bűnözők” jelenlétét is.
A fentiek miatt a település több irányból nyitott és vonzásközpontot jelent a környékbeli települések tekintetében. A település külterülete magában foglal több mint 30.000 hektár mezőgazdasági területet, 14 holtágat, amelyeken közel 2.000 víkendtelek, 1.300 víkendház található, amelyek az év meghatározó részében lakatlanul, őrizetlenül állnak. Meg kell említeni azt is, hogy az őrs illetékességi területe rendkívül nagy kiterjedésű, a Dan-zugtól a megyehatáron lévő Peresi holtágig terjed, amelyek között mintegy 30 kilométeres távolság van.
A város területén több olyan objektum van, amely elsősorban bűnügyi veszélyeztetettsége miatt folyamatos rendőri ellenőrzést igényel, főként a bűncselekmények megelőzése céljából.
Ezek közé tartoznak a pénzintézetek és ATM automaták, az üzemanyagtöltő-állomások, valamint a jelentős személyforgalmat bonyolító üzletek (Penny Market, Lidl áruház, Sikér üzletek), valamint az ipari park, illetve a piacok területe és azok környéke.
Az őrs illetékességi területéhez tartozik továbbá Hunya község is.
Személyi-technikai feltételek
A Gyomaendrődi Rendőrőrs rendszeresített létszáma a hivatásos állomány tekintetében 21 fő, megoszlás szerint 1 fő őrsparancsnok, 7 fő bűnügyi beosztott, valamint 13 fő közrendvédelmi beosztott. Az állománytáblában a bűnügyi és a közrendvédelmi csoporton belül 1-1 fő csoportvezetői beosztás szerepel.
A közalkalmazotti állomány létszáma alapvetően 4 fő (3 fő ügykezelő, 1 fő takarító), amely 2012. 02. 15-től további 1 fő közmunka-program keretében foglalkoztatott takarítónővel bővült.
A bűnügyi csoport a 2011. évet 1 fő hiánnyal kezdte meg, azonban 2012. 01. 16-tól 1 fővel bővült, így jelenleg teljes feltöltöttséggel működik.
A bűnügyi szolgálat a 2011. év nagy részében tehát 6 fővel működött, ami a korábbi évekhez képest jelentős pozitív változásként értékelhető. Emellett a megemelkedett bűncselekményszám időszerű feldolgozása érdekében a meglévő 3 fő körzeti megbízottat is nagyobb arányban vontuk be a bűnügyi iratfeldolgozó tevékenységbe.
A közrendvédelmi csoport létszámhelyzete már nem ilyen optimális, a 2011. évet is jelentős hiány jellemezte az egyenruhás állomány tekintetében.
Az év elején a rendszeresített 13 főből összesen 7 fő volt a hadra fogható állomány, így a csoport közel 50%-os létszámhiány mellett végezte feladatait.
A helyzet augusztusban 3 fő próbaidős rendőr érkezésével valamelyest javult ugyan, azonban nekik önálló intézkedési jogkörük nincs, csak járőrtársként vezényelhetők szolgálatra.
A közterületi rendőrök jelenlegi hiánya az év végére így mintegy 23%-ra konszolidálódott, amellyel 1 fő nappalos, valamint 2 fő éjszakás szolgálat biztosított.
A közrendvédelmi csoport vezetését Szegedi Róbert r. őrgy. végzi, megfelelően koordinálva a végrehajtói állomány tevékenységét, valamint aktívan kivéve részét a közterületi szolgálatellátásból.
A létszámhelyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy a bűnügyi állomány feltöltöttsége az állománytáblához viszonyítva optimális, a közrendvédelmi szolgálat 3 fős (23%-os) hiánya azonban meglehetősen nehezíti a napi szolgálat, illetve a folyamatos egyéb szolgálati feladatok (akciók, csapatszolgálati tevékenységek, oktatások, iskola rendőre, stb.) tervezését, szervezését.
A jövőre nézve némi bizakodásra adhat okot az, hogy jelenleg több gyomaendrődi fiatal folytat rendőr szakközépiskolai tanulmányokat, akik a későbbiekben a feltöltés bázisául szolgálhatnak majd.
Az elhelyezési és technikai feltételeink jónak mondhatók, a gépjárműpark alapvetően korszerű gépkocsikból áll, amelyek számukban is elegendőek a feladatok teljesítéséhez.
Az önkormányzat által korábban rendelkezésünkre bocsátott robogókat elsősorban a bűnügyi tevékenység során használjuk, a külterületek ellenőrzése pedig a rendőrségi Lada Niva által szintén megoldott.
A számítógépekről ez már nem mondható el, meglehetősen elavultak, ezáltal lassítják az ügyirat feldolgozó tevékenységet, amelyet esetenként az ügyfelek szóvá is tesznek.
A Polgármesteri Hivataltól kapott számítógép, illetve 2 db. monitor jelentős segítség az ügyfeldolgozás terén, az őrsön jelenleg a legkorszerűbb technikát képviselik.
Az ügyfelek fogadása, beleértve az akadály-mentesítést is, szintén kultúrált környezetben történik.
A bűnügyi helyzet alakulása
Gyomaendrőd város bűnügyi helyzetét, a bűncselekmények számának, illetve azok jellegének alakulását alapvetően meghatározzák a város területi jellemzői, valamint a lakosság egzisztenciális helyzete.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén tudomásunkra jutott bűncselekmények száma az elmúlt öt évben (2007-2011-ig) változó képet mutat, 313 és 842 eset között mozog.
Az értékelt 5 évben az ismertté vált bűncselekmények átlaga 520 volt, tehát megállapítható, hogy a tavalyi évi 842 eset a jellemző átlag fölötti.
Ennek oka az eredményesen feldolgozott 545/2010. bü., amelyben mintegy 300 bűncselekmény elkövetését regisztráltuk. Ezek részben a közrend, ezen belül a közbizalom elleni bűncselekmények körébe tartozó magánokirat-hamisítások, illetve a vagyon elleni bűncselekmények körébe tartozó csalások voltak.
A fenti ügyben elkövetett nagyszámú magánokirat-hamisítások a bűncselekmények jellemző strukturális összetételére is jelentős hatással bírtak, azonban a magas számuk ellenére kijelenthető, hogy - a cselekmények jellegénél fogva- a lakosság szubjektív biztonságérzetére nem voltak hatással. (elkövetésük nem közterületen történt, okirattal kapcsolatos cselekmény)
Amíg az előző években a bűncselekmények számát alapvetően a vagyon elleni cselekmények alakították, (2010. évben ismertté vált összes bűncselekmény 70%-a), addig 2011-ben már a közrend elleni bűncselekmények aránya is meghatározó volt.
Az említett 545/2011. bü. következtében a 2011-ben az összes tudomásunkra jutott bűncselekmény 46%-a a közrend, ezen belül a közbizalom elleni bűncselekmény, 45%-a pedig vagyon elleni delictum volt.
Amennyiben ezt az egy bűnügyet kiemeljük, megállapítható, hogy még mindig a vagyon elleni bűncselekmények a település meghatározói, ezen belül is a lopások.
Az összes ismertté vált bűncselekmények 21%-a lopás volt, amely áttételesen jelzi a térség lakóinak egzisztenciális viszonyait, vagyoni helyzetét, illetve a jellemző bűncselekményi „trendet.”
Az elmúlt öt év adatai alapján egyébként megállapítható, hogy a vagyon elleni bűncselekményeken belül általában stagnáló tendencia mutatkozik. Figyelembe véve azt, hogy ezek a bűncselekmények a legirritálóbbak a lakosság számára, valamint azt, hogy arányuk az összes bűnözést tekintve meghatározó, ezek szinten tartása, illetve lehetőség szerinti visszaszorítása mindenképpen súlyponti feladatunk.
A betöréses lopások nagy részét az elmúlt 5 évben főként tanya-, illetve lakásbetörések adták, esetenként kocsma-, illetve üzletbetörések is előfordultak. Ezt a bűncselekmény típust kiemelten kezeljük, tekintettel arra, hogy a lakosság intim szféráját érintő, rendkívül irritáló esetekről van szó. Az elmúlt öt év adatait figyelembe véve– bár egyes évek között jelentős eltérés mutatkozhat- stagnáló tendencia állapítható meg.
A betöréses lopások mellett 2011. évben viszonylag nagy számban fordultak elő kerékpárlopások (27), gépkocsi-feltörések (14), valamint besurranásos lopások is (34), amelyek felderítését nehezíti a sértettek hanyagsága, valamint idős kora és az ebből adódó gyengébb megfigyelési képességük.
A vagyon elleni bűncselekmények kiemelten fontos tényezője a rablások számának alakulása.
Az őrs tekintetében általánosságban elmondható, hogy a rablások száma alacsony szinten stagnál (2011-ben 1 eset), az elmúlt 5 évben sorozat-jellegű rablás nem jutott tudomásunkra az illetékességi területen.
A kábítószerrel visszaélés bűncselekmény tekintetében megállapítható, hogy fokozott figyelmet fordítottunk a városban is jelen lévő kábítószer fogyasztók kiszűrésére, amelynek érdekében akciókat szerveztünk, valamint a tudatosabb gépjármű- és ruházat-átvizsgálásra helyeztük a hangsúlyt.
A 2011. évben 2 esetben folytattunk eljárást ilyen bűncselekmény miatt.
A vagyon elleni bűncselekmények mellett meghatározó a személy elleni, a közlekedési, valamint a közrend elleni bűncselekmények alakulása.
A statisztikai adatokat tanulmányozva megállapítható, a személy elleni bűncselekmények 13-ról 22-re emelkedtek.
A tavalyi évben 2 esetben történt emberölés a településen, amelyben sikeresen derítettük fel az elkövetőket.
A közlekedési bűncselekmények 24-ről 20-ra csökkentek, amely illeszkedik az elmúlt 5 év folyamatosan csökkenő tendenciájához.
Mindenképpen fontos megemlíteni, hogy az egyenruhás állomány közterületi megjelenése általában véve jelentős szerephez juthat a bűncselekmények megelőzésében és megakadályozásában, azonban a jelenlegi létszámhelyzetet figyelembe véve (1, illetve 2 fő járőr napszakonként) irreális elvárás a folyamatos, kellően hatékony közterületi jelenlét.
A bűnügyi helyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy Gyomaendrőd város 2011. évi közbiztonsági helyzete nem tér el lényegesen az elmúlt évektől, a közterületen elkövetett, illetve az erőszakos bűncselekmények csökkenése mellett a vagyon elleni bűncselekmények száma emelkedett.
A közlekedésrendészeti helyzet alakulása
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat. (2011-ben 52 eset)
A személyi sérülés nélküli balesetekben (24 eset) nagyobb az éves ingadozás, a személyi sérüléses eseteknél azonban nincs szignifikáns eltérés a helyi átlagtól.
A személyi sérüléses baleseteken (28) belül a halálos balesetek száma (0), a súlyos (11), valamint a könnyű sérüléses (17) balesetek száma nem mutat jelentős eltérést az átlagtól.
Közlekedésrendészeti szakmai szempontból a várost keresztülszelő 46-os számú főútvonal, illetve az ezzel párhuzamosan kiépített kerékpárút nagy forgalma miatt potenciális baleseti veszélyforrás. Az útvonalon több veszélyes kereszteződés is található (pl.: Fő út- Pásztor út, Fő út-Bajcsy út), ezért a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordítunk a közlekedők ellenőrzésére.
Fontos kiemelni, hogy az elmúlt években évente 1 halálos kimenetelű baleset történt az őrs illetékességi területén, amely abszolút értékben nem mondható magasnak, főként annak figyelembe vételével, hogy a 46-os számú főútvonal igen nagy forgalmat bonyolít.
A sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása kiszűrése érdekében átlagosan havonta 5-6 alkalommal került sebességmérő vezényelve a területünkre.
A sebességmérések tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy általában véve lassult a közúti közlekedés, amelyben nyilván nagy szerepe van a közelmúltban hatályba lépett közigazgatási bírság következetes alkalmazásának.
A kerékpárosok által okozott balesetek számának visszaszorítása érdekében továbbra is igyekeztünk a szabálysértő kerékpárosokat következetes és differenciált mértékű intézkedés alá vonni, amelyet alátámaszt a velük szemben ittas járművezetés, illetve kivilágítatlan kerékpározás miatt kiszabott helyszíni bírságok, valamint szabálysértési feljelentések száma is. (összesen 491 szabálysértő kerékpárossal szemben intézkedtünk.)
A kerékpárosok fokozott ellenőrzésének eredménye lakossági visszajelzésekből is érzékelhető.
A Hármas-Körös folyó gyomaendrődi szakasza idegenforgalmi, illetve természeti jelentősége mellett közlekedésrendészeti szempontból is fontos tényező. Eseti jellegű vízi akciók során minden esetben ellenőrizzük a vízi járműveket is. Az elmúlt években hajózási szabályok megsértése miatti vízi közlekedési baleset nem történt.
A közrendvédelmi helyzet értékelése
Célunk a 2011. évben is a bűnügyi szemléletű közterületi szolgálat előtérbe helyezése volt, illetve a szabálysértőkkel szembeni differenciált intézkedések végrehajtása.
A közrendvédelmi állomány intézkedési mutatóit alapjaiban meghatározta a csoport korábban tárgyalt létszámhelyzete; abszolút értékben az elmúlt 5 év tekintetében a 2011. évben foganatosítottuk a legkevesebb intézkedést.
A saját kezdeményezésű intézkedések 5 éves átlaga 2521, ehhez képest 2011-ben 1885 intézkedést kezdeményeztünk önállóan, amely mintegy 25%-os csökkenést jelent.
Az intézkedési kategóriákat külön megvizsgálva látható, hogy az előállításokon kívül minden mutatóban csökkenés tapasztalható.
A negatív irányú változás okait elemezve megállapítható, hogy a közterületre vezénylés mértéke is 22%-os csökkenést mutat az előző évhez képest (14.919 óráról 11.682 órára), ráadásul a 3 fő próbaidős rendőr önálló intézkedési jogkörének hiánya is „érződik” ezen a statisztikai mutatón.
Szintén fontos, hogy jogszabályi változás következtében olyan szabálysértés (ittas járművezetés) került közigazgatási eljárás hatálya alá, amely a korábbi években helyszíni bírsággal szankcionálható volt.
Ennek következtében elsősorban az ittas kerékpárosokkal szembeni intézkedések időtartama hosszabbodott meg lényegesen, ezzel is csökkentve a közterületre vezénylés tényleges idejét.
Az állomány intézkedési aktivitását tekintve általánosságban véve megállapítható, hogy az utóbbi 5 évben egyenletes tendenciát mutat, azonban a 2011. évben jelentkező létszámhiány már egyértelműen éreztette negatív hatását mind a demonstratív- bűnmegelőző célú közterületi jelenlét, mind az intézkedések számszerű alakulásának terén.
A járőrállomány átlag életkora jelenleg 25 év, tehát az elmúlt évekhez mérten tovább fiatalodott a csoport. A tapasztalt körzeti megbízottak, jelentősebb hely- és személyismerettel, társadalmi kapcsolatokkal bíró idősebb rendőrök hiánya folyamatosan érezteti hatását, amelyet a kollégák személyes motivációja, szorgalma valamelyest pótol.
A minden évben jelentkező -szezonális jellegű- feladatok (nemzeti ünnepek, idegenforgalmi idény, halottak napja, karácsonyi bevásárló időszak) végrehajtása szintén nagy többletterhet jelentett az állománynak, az esetek túlnyomó részében berendeléssel lehetett megoldani a feladatokat.
Az év folyamán végrehajtottuk a kötelezően elrendelt akciókat és fokozott ellenőrzéseket (év eleji szórakozóhely-ellenőrzések, idősek sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzésével kapcsolatos fok. ell., közlekedésrendészeti, idegenrendészeti akciók, stb.).
2011. évben folytattuk a „Zebra- akadémia”, illetve az „Iskola rendőre” programokat is, amelyben a 3 fő KMB állomány, illetve 1 fő járőr vett részt.
A belvárosi közterületi jelenlét mellett tovább folytatódott a tanya program is, amelynek keretében az 5 veszélyeztetett tanya lakóit havonta 1 alkalommal ellenőriztük.
Az értékelt időszakokban a tanyákon lakók sérelmére nem követtek el bűncselekményt.
A közrendvédelmi állomány tagjaival szemben megalapozott rendőri intézkedés elleni panasz az elmúlt években nem érkezett, emellett pozitívum az is, hogy 2007-tól, 2011-ig nem érkezett megalapozott ügyészi óvás helyszínbírság törvénytelen kiszabása miatt.
Kapcsolataink, együttműködés a város szervezeteivel
Az értékelt időszakban a települési önkormányzat és a helyi rendőrőrs közötti kapcsolat jónak mondható, kölcsönösen segítettük egymás eredményes működését.
Az őrsparancsnok részt vesz az önkormányzat havonta megtartandó testületi ülésén és napi kapcsolatot tart a tisztségviselőkkel, valamint az intézményvezetőkkel. (jegyző, gyámhivatal, térségi humánsegítő szolgálat, munkaügyi központ, stb.)
Településünkön közterület-felügyelői, mezőőri szolgálat, illetve településőrség is működik, amely főként az iskolák körüli közlekedésbiztonság, illetve a külterületi részek rendjének fenntartásában jelent segítséget.
Folyamatos a munkakapcsolatunk a városi polgárőr szövetséggel, amelynek tagjai az elmúlt években végrehajtott rendezvénybiztosítási feladatokban, portya-, illetve figyelőszolgálatokban is aktívan részt vettek, ezzel segítve munkánkat.
Szintén jó a területen lévő holtág szövetségekkel történő együttműködésünk, közös ellenőrzéseink. A magánkézbe került vizek, és tartósan bérelt halászati jogok élvezői sok figyelmet és erőt áldoznak a tulajdonuk megóvására, ezzel kiemelkednek más, halászati joggal bíró szervezetek közül, jogsértés gyanúja esetén gyakran fordulnak hozzánk.
Együttműködés keretében oktatási, óraadói feladatokat is ellátunk, mind a középiskolákban, mind az általános iskolákban.
A bűnügyi csoportból 1 fő nyomozó heti 6 órában tart előadást a Kner Imre Szakközépiskola rendészeti szakos osztályának, ahonnan évente átlagban 4-6 fő adja be jelentkezését rendőri szakirányú oktatási intézménybe.
Általános iskolai tevékenységünk keretében az „Iskola rendőre”, illetve a „Zebra Akadémia” nevű programokat végezzük, de esetenként egyéb bűnmegelőző előadásokat is tartunk az oktatási intézményekben. (pl.: Bethlen G. Szakközépiskola)
Tisztelt Képviselőtestület!
A fentiek alapján megállapítható, hogy a rendőrőrs a számára kitűzött feladatokat elvégezte.
A továbbiakban is célunk, hogy feladatainkat Gyomaendrőd lakosságának megelégedésére végezzük.
Kérem Tisztelt Képviselőtestületet a tájékoztatómban foglaltak megvitatására és annak elfogadására.
Gyomaendrőd, 2012. május 17.
Tisztelettel:
Paraizs Tamás r. alezredes
Őrsparancsnok
A tájékoztatót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
Oltyán Sándor r. alezredes
Rendőrségi főtanácsos
Kapitányságvezető
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beszámoló elfogadását. |
|
"Tájékoztató elfogadása "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete elfogadja a város közbiztonsági helyzetéről szóló tájékoztatót, a rendőrség beszámolóját.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -