1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. június 28-i ülésére

Tárgy:   A 2012. évi költségvetési rendelet II. módosítása
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2012. II. 15.-i ülésén elfogadta a város 2012. évi költségvetését az 5/2012. (II. 21.) önkormányzati rendeletével, melyet a mellékelt rendelet-tervezet a következőkben módosít.
 
A költségvetés módosítását szükségessé tette:
  • A Képviselő-testület által hozott döntések,
  • Az intézmények saját hatáskörben módosított előirányzatai,
  • Főhatóságoktól, pénzalapoktól meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásai.
  • Pályázati támogatások saját erő részének beépítése, nevesítése a költségvetési rendeletbe,
A költségvetési főösszeg 82.293,- E Ft összeggel nőtt.
 
Főbb előirányzat változások a következők:
  • A költségvetési rendeletbe beépítésre került a kötött felhasználású normatív támogatások közé a 2012. első félévében megigényelt időskorúak járadéka, ápolási díj, rendelkezésre állási támogatás, adósságcsökkentési támogatás, normatív lakásfenntartási támogatás és a közcélú foglalkoztatás támogatás összege, 115.047.- E Ft értékben. Mivel az eredeti költségvetésben meg kell tervezni a támogatási célú működési pénzeszközátvételnél az év során megigényelendő állami normatíva összegét, így jelen módosítás során csökkentésre került a rendszeres segélyre átvett pénzeszközök összege.
  • A központosított támogatások között a 15 %-os közmű hozzájárulás április hónapban leigényelt 903.-E Ft összege szerepel, továbbá a könyvtári érdekeltségnövelő támogatás 307 E Ft, és a 2011. évről áthúzódó Rózsahegyi Kálmán Iskola létszámleépítéséhez kapcsolódóan 258 E Ft.  
  • Az egyéb központi támogatásoknál jelentkezik a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2012. évi kompenzációjára biztosított május hónapig leutalt 26.957.- E Ft. Ezen összeg a bevételi oldalon az egyéb központi támogatások előirányzatánál, a kiadási oldalon pedig az intézmények személyi juttatásánál és a hozzá kapcsolódó járulékok előirányzatánál jelentkezik.
  • Az önkormányzat és az intézmények költségvetésébe beépítésre került a 2011. évi zárszámadási rendeletben elfogadott pénzmaradvány teljes összege.
  • Megtörtént a sport- civil- és ifjúsági alap, továbbá a rendezvény alap felosztása, így a tartalékból kivezetésre került a megfelelő kiadás nemekre a felosztott támogatás összege.
  • A tartalékból kivezetésre került az állati hulla ártalmatlanítás kiadási összege a megfelelő kiadás nemre.
  • Előirányzatosításra került az időközi képviselőválasztás bevételeinek és kiadásainak összege.
  • Az kötvény tartalékban elhelyezett részéből a Képviselő-testület döntése alapján felhasználásra került 22.000 E Ft a Magtárlaposi úti lakások felújítására. A döntés értelmében csökkentésre került a kötvény fel nem használt része, és a felújítások előirányzata közé beépítésre került a 22.000 E Ft-os épület felújítás összege.
  • A tartalékból kivezetésre került 15.100 E Ft, mely a hulladékszállító szármű beszerzésével kapcsolatosan a Gyomaközszolg Kft. tőkeemelése céljából történt.
  • 2.000 E Ft összegben az Endrődi városrészen egy köztéri óra kerül felállításra, melynek forrásaként lakossági felajánlás szolgál.
  • A parkfenntartás szakfeladaton a dologi kiadások előirányzatai között került megtervezésre a Zöldpark Kft-nek a parkfenntartási feladatokkal kapcsolatos kiadások összege, mely a 231/2012. KT határozat alapján átcsoportosításra került a működési célú pénzeszközátadások előirányzatai közé.
  • A 92/2012. KT határozat alapján 2012. március 19.-től a Gyomaendrődi Üdültetési Szövetség Turisztikai Egyesület látja el a Tourinform Iroda feladatait, így jelen rendeletmódosítás során került zárolásra a Közművelődési-, Közgyűjteményi Szolgáltató Intézménynél a Tourinform Iroda költségeinek fel nem használt része. Működési célú pénzeszközátadásként beépítésre került a GYÜSZTE részére biztosított támogatási összeg.  
  • A Kis Bálint Általános Iskolánál beépítésre került július és augusztus hónapra vonatkozóan a Csemetekert Óvoda bevételi és kiadási előirányzata.
  • Az intézményeknél a saját bevétel növekedések, továbbá a pályázatokon elnyert támogatási összegek kerültek beépítésre.

Kockázati tényezők:

 
Amennyiben a fenti előirányzati tételek nem kerülnek beépítésre a költségvetési rendeletbe, úgy a Képviselő-testület által hozott döntések alapján történő fent felsorolt kifizetéseknek nincs meg a kifizetési jogosultsága. Az eredeti költségvetésbe be nem tervezett kiadások, és azok forrása is beépítésre került a költségvetésbe.
 
Előnyök:
  • Az alapok felosztásával a sportszervezeteknek a működtetése stabilabb, mintha csak saját bevételből és szponzori támogatásból működnének, ezáltal szakmailag színvonalasabb, eredményesebb munkát érhetnek el sportolóink, növelve településünk hírnevét.
  • Az időközi képviselő választás költségeit állami támogatásból finanszírozta önkormányzatunk.
  • A településünkön élő arra rászoruló állampolgárok a központosított támogatásból biztosított forrásból hozzájutnak a különböző szociális ellátások igénybevételére.
  • A Magtárlaposi lakások felújításával lehetőség nyílik a településnek korszerű, modern lakást biztosítani olyan fiatal szakemberek számára, akik a város egészségügyi, illetve egyéb szakmai ellátását szolgálják.
  • Jogszabályi előírás alapján a közműfejlesztési hozzájárulást megfizető ügyfelek a befizetett összeg 15 %-át visszakapják az államtól.
 
Hátrányok:
Likviditási szempontból kedvezőtlen, növekvő tendenciájú a kifizetések összege. A likviditási problémák megoldása állandó odafigyelést, a jelentkező kiadások rangsorolását igényli, esetenként késedelmes teljesítéshez vezethet.
Hátrányként jelentkezhet, hogy
  • A sportszervezetek részére elegendő összegű támogatást tud-e adni az önkormányzat ahhoz, hogy az egyesület, vagy az alapítvány kiemelkedő teljesítményt nyújtó sportolói részére biztosított legyen az országos, esetleg nemzetközi versenyeken történő részvétel.
  • A közmű hozzájárulás 15 %-os visszafizetése esetén a kisebb összegű befizetések utáni visszatérítés kis összege miatt (50-500 Ft közötti tételeknél) a postai feladás gazdaságtalan, az ügyfelek házipénztárból történő kifizetése több esetben a csekély összegből adódóan a lakosság részéről felháborodást vált ki.
  • A megvalósuló fejlesztések önerejének forrásaként a kötvény került kijelölésre, mely nem felel meg a kötvényforrás felhasználásánál meghatározott bevételszerző vagy kiadáscsökkentő kritériumnak.
 
A mellékelt indoklás a költségvetési rendelet módosításáról részletesen tartalmazza a bevételi és kiadási előirányzatok változásait, azt követen a változások beépítésre kerültek a költségvetési rendeletbe II. előirányzat változás címén.
 
Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a költségvetési rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet tervezet elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A 2012. évi költségvetési rendelet II. módosítása "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
..…/2012. (………..) önkormányzati rendelete
a 2012. évi költségvetésről szóló 5/2012. (II.  21.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 1. § A 2012. évi költségvetésről szóló 5/2012. (II. 21.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 2. §-ában szereplő bevételek főösszege  3.641.602.-E Ft-ra módosul, részletezve a 2. melléklet szerint.
2. § Az ÖR.  3. §-ában meghatározott működési kiadások előirányzata 2.583.814.-E Ft-ra változik, részletezve a 3. mellékletben.
3. § Az ÖR. 4. §-ában előirányzott önkormányzati felújítási kiadások főösszege 47.769.-E Ft-ra módosul, részletezve a 4. melléklet szerint.
4. § Az ÖR. 5. §-ában előirányzott önkormányzati fejlesztési és egyéb kiadások főösszege 356.334.- E Ft-ra, ezen belül az Önkormányzat által kijelölt felhalmozási kiadás 87.854.- E Ft-ra, a felhalmozási célú pénzeszköz átadás 41.483.-E Ft-ra módosul. A módosításokat feladatonként az 5. melléklet részletezi
5. § Az ÖR. 6. §-a szerint az önkormányzati tartalék összege 653.685.-E Ft-ra változik, a tartalék részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § A Térségi Szociális Gondozási Központnál 2 fő létszámcsökkenés történt, melyet a 13. melléklet mutat.
 
   
Záró rendelkezések
 
7. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 04. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Tóthné Gál Julianna

« Vissza
Vissza a főmenübe