4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. június 28-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató az önkormányzat gazdálkodását meghatározó 2013. évi változásokról
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az önkormányzatok életében a 2013-as év jelentős változásokat fog hozni, mind az ellátandó feladatok tekintetében, mind a finanszírozás módjában. Ezen előterjesztésben megpróbáltuk összefoglalni - egyelőre számok nélkül – azokat az információkat, jogszabályokat és korlátokat melyek az önkormányzat számára ismertek és amelyeket mindenképpen figyelembe kell vennünk és be kell tartanunk a következő évek gazdálkodása során.
 
Az előzetes információk alapján a jegyzők egyes feladatait a járások, az oktatási és egészségügyi intézményeket az állam veszi át. Mindehhez kapcsolódóan a legnagyobb bizonytalanságot az jelenti, hogy nem ismert, milyen bevételek maradnak jövő évtől az önkormányzatoknál.
A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat értelmében az SZJA helyben maradó része és a jövedelemkülönbség mérséklésére fordított forrás beépül a települési önkormányzatok általános működésének támogatásába.
Ez az általános jellegű támogatás a településkategóriánként – a nettó működési kiadásokra figyelemmel – számított átlagos, 1 főre jutó kiadási szint és a településkategóriánkénti 1 főre jutó elvárt bevétel különbségén alapszik.
Az elvárt bevétel az önkormányzat 2011. évi gépjárműadó bevételének 40%-a és az elvárt helyi adó összege.
Az elvárt helyi adó nem más, mint a 2011. évi iparűzési adóból a maximális adókulcs felével, azaz 1%-kal számított összeget és a további helyi adókból számított 2011. évi bevétel felét jelenti.
A településkategóriánkénti átlagos, 1 főre jutó kiadási szint és a település lakosságszáma szorzataként számított önkormányzati kiadási szintet csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele.
A törvényjavaslatban már olvasni lehet, hogy jövőre a gépjárműadó bevétel 40%-a marad a településen, ugyanakkor a helyi adók – így az iparűzési adó is – teljes mértékben az önkormányzatok saját bevétele marad.
A Kormány úgy tervezi, hogy az alap normatívákon felül a helyben maradó SZJA fele és az önkormányzati gépjárműadó 40%-a megy az oktatás finanszírozására. Egyes vélemények szerint félő, hogy ezek a bevételek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy az állam az iskolákat működtetni tudja és a kötelező feladatok esetében is igénybe kell venniük saját forrásaikat a helyi önkormányzatoknak.
 
Az állam részéről az oktatás átvétele csak az oktatási feladatok átvételét fogja jelenteni. Az állam végzi majd a tanügy-igazgatási feladatokat, a pedagógusok és a pedagógiai munkát közvetlenül segítők bérgazdálkodását, gyakorolja az intézményvezetők feletti munkáltatói jogokat.
A Kormány döntése értelmében az intézmények üzemeltetése, az iskolaépületek tulajdonjoga és ezzel működtetésének kötelezettsége a települési önkormányzatoknál marad. A Nemzetgazdasági Minisztérium számításokat végez arra vonatkozóan, hogy mekkora terhet róna az intézmény üzemeltetés az önkormányzatokra. Felmerül kérdésként, hogy honnan szerezhetnek a települések erre a feladatra forrást? A központi költségvetésből lehet igényelni a feladat ellátásához a szükséges forrást vagy az önkormányzatnak saját bevételeiből kell kigazdálkodnia?
 
A 2013. januárjától alkalmazandó új finanszírozási rendszer legfőbb újdonsága, hogy normatív helyett feladatalapúvá válik, a forrásokhoz feladatarányosan lehet majd hozzájutni. A kormányzati támogatás éves szinten kizárólag a kötelezően ellátandó feladatok kiadásaira lesz fordítható, eltérő finanszírozás esetén a támogatás összegét kamatokkal terhelve kell majd visszafizetniük az érintett településeknek.
Megszűnnek a szabad felhasználású források, így az önkormányzatok önként vállalt feladatokat csak a saját bevételeik (pl. az általuk kivetett adók) terhére teljesíthetnek. Felmerült annak a lehetősége is, hogy az önként vállalt, az állam által prioritásként kezelt feladatok finanszírozására központi támogatás adható.
 
Az államadósság csökkentése érdekében születtek a 2012. január 1-től alkalmazandó kötelezettségvállalás új szabályai is.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. Törvény 10. §-a értelmében az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen csak a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.
A törvény meghatároz olyan ügyleteket is, melyekhez nem szükséges a Kormány hozzájárulása, ezek az alábbiak:
  • A magyar költségvetést érintő, uniós vagy más nemzetközi szervezettől megnyert pályázat önrészének és a támogatás előfinanszírozásának biztosítására szolgáló kötelezettségvállalásra
  • Adósságrendezési eljárás során igénybe vett reorganizációs hitelre
  • Likvid hitelre vonatkozó, valamint
  • A Fővárosi Önkormányzat és a megyei jogú város esetén a 100 millió Ft-ot, egyéb önkormányzat esetében a 10 millió Ft-ot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügyletre.
 
A fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylethez a Kormány a következő feltételek együttes fennállása esetén járul hozzá:
  • Az adósságot keletkeztető ügylet az államháztartás önkormányzati alrendszere adósságának a költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértéke teljesítését nem veszélyezteti,
  • az adósságot keletkeztető ügylet az önkormányzat törvényben meghatározott feladatának ellátásához szükséges kapacitás létrehozását eredményezi azzal, hogy a működési kiadások folyamatos teljesítése biztosított és
  • amennyiben teljesül a fizetési kötelezettséget a saját bevétel 50%-ához igazító rendelkezés.
 
Valamennyi ügyletre igaz, hogy az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletből eredő adott évi összes fizetési kötelezettsége a futamidő végéig egyik évben sem haladhatja meg a 353/2011. (XII. 30.) Kormányrendelet szerint meghatározott éves saját bevételeinek 50%-át.
 
Új fejlesztés esetén:
  • Az önkormányzat - uniós kötelezettségből eredő fejlesztést kivéve – nem indíthat új fejlesztést, ha adósságot keletkeztető ügyletéhez tárgyévi összes fizetési kötelezettsége eléri vagy meghaladja az adott évi saját bevételeinek 50%-át.
 
Mi minősül az önkormányzat saját bevételének a 353/2011. (XII. 30.) Kormányrendelet értelmében?
  • Helyi adóból származó bevétel
  • Az önkormányzati vagyon és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jog értékesítéséből és hasznosításából származó bevétel
  • Osztalék, koncessziós díj, hozambevétel
  • A tárgyi eszköz és az immateriális jószág, részvény, részesedés, vállalat értékesítéséből vagy privatizációból származó bevétel
  • Bírság-, pótlék- és díjbevétel
  • Kezességvállalással kapcsolatos megtérülés.
 
A tárgyévben várható fejlesztési célú, kormányzati hozzájáruláshoz kötött ügyletekről az önkormányzat a költségvetési rendeletének, határozatának elfogadását követően, de legkésőbb március 15-ig köteles adatot szolgáltatni a kincstár illetékes területi szervének.
 
Önkormányzatunk a 2012. évi költségvetési rendelet elfogadásakor az alábbiak szerint határozta meg a város adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit és saját bevételeit a költségvetési évet követő három évre vonatkozóan:
 
                                                                                                                         Adatok: E Ft-ban
Megnevezés
2012.
2013.
2014.
2015.
Kötvénykibocsátáshoz kapcsolódó törlesztés
210.497
210.513
210.496
210.496
Adósságot keletkeztető kötelezettségek össz.
210.497
210.513
 
210.496
210.496
Saját bevételek
361.169
360.000
360.000
360.000
 
Az Önkormányzat által 2008. évben kibocsátott kötvényhez kapcsolódó kötelezettség 2018-ban fog megszűnni. Addig minden évben a törlesztés és a kamatfizetés 210-215 millió Ft közötti fizetési kötelezettséget jelent az Önkormányzat részére. Ugyanakkor a saját bevételünk 50%-a 2012. évben és azt követően várhatóan 180 millió Ft körül fog alakulni.
A problémát az jelenti, hogy ez a várhatóan csökkenő saját bevétel kellene, hogy finanszírozza az elkövetkezendő években a kötvényhez kapcsolódó fizetési kötelezettségeken túl az összes önként vállalt önkormányzati feladatot és nem elképzelhetetlen, hogy a kötelező feladatok bizonyos körét is (pl. amennyiben a Kormány nem biztosít forrást az oktatási épületek fenntartásához).
 
A Képviselő-testületnek mindenképpen célszerű lenne a jövő évtől az adósságszolgálatra egy kockázati tartalékalapot képezni. Az augusztusi testületi ülésre igyekszünk számokkal is alátámasztani a költségvetési törvényjavaslatban megfogalmazott változtatásokat, melynek tükrében a Képviselő-testület meghatározhatja elképzeléseit, céljait, a következő évben ellátandó kötelező és önként vállalt feladatait, a meglévő kötelezettségeink teljesítésének forrásait.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a tájékoztató elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Kitekintés a 2013. évi változásokra"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete elfogadja az Önkormányzat gazdálkodását meghatározó 2013. évi változásokról készített tájékoztató anyagot.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 08. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe