3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2012. november 20-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdésében előírt kötelezettségnek megfelelően történik Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepciójára készített javaslat előterjesztése.
A koncepciót a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló törvény tervezete, annak általános és fejezeti indokolása, valamint a T/7655/425. számú módosító indítványban szereplő támogatási konstrukciók figyelembe vételével állítottuk össze.
A tervezés jelenlegi szakaszában a feltételek nem teljes körű ismerete mellett is meg kell határozni az alapvető célokat,valamint számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket. Vizsgálni szükséges az egyes közigazgatási, közoktatási feladatok állami fenntartásba kerülésének gazdálkodásra vonatkozó várható hatását, át kell tekinteni az önkormányzatnál és intézményeinél maradó feladatok körét.
 
Központi szabályozás vizsgálata
 
A koncepció kialakításánál az államháztartási törvény előírásainak megfelelően a 2013. évi költségvetési törvény tervezetéből kell kiindulniuk az önkormányzatoknak. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat, valamint a Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat 2012. június 15-én került benyújtásra az országgyűlésnek, de a koncepció készítés időszakában még egyik törvénytervezet sem került elfogadásra.
A koncepció kialakítását tovább nehezíti, hogy a költségvetési törvény tervezetéhez 323 módosító javaslat és 77 kapcsolódó módosító javaslat érkezett, valamint a költségvetési törvény végrehajtását megalapozó ágazati törvények illetve kapcsolódó egyéb jogszabályok jelentős része jelenleg is kidolgozás alatt áll.
 
A költségvetési törvény tervezete abból indul ki, hogy 2013. január 1-jétől átalakul az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy része az államhoz kerül és ezzel együtt a feladatellátást szolgáló, eddig az önkormányzatoknak átengedett források nagyobb részét illetve egyéb, feladathoz szorosan nem kötődő támogatások egy részét is átirányítják a központi költségvetésbe, ezért új finanszírozási struktúra alakul ki, mely elszakad a normatív támogatási rendszertől.
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Ez a támogatási kategória új jogcímként szerepel a költségvetési törvény tervezetében. Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 33,25 fő, a tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában 42 fővel, Csárdaszállás és Hunya esetében összesen 6 fővel számoltunk a kiadási oldalon. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 7.877 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 9.293 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása –számított adat a belterület nagysága alapján, így a koncepció összeállításakor még nem áll rendelkezésünkre a konkrét összeg.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása – két tényezőből tevődik össze, egy alaptámogatásból (2011. évi beszámoló ezen feladathoz tartozó szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás) és egy számított támogatásból.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2011. évi beszámoló ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása, illetve amennyiben a 2011. évi beszámoló nem tartalmaz ilyen adatot, akkor a köztemető nagysága alapján 43 Ft/m2 fajlagos támogatás illeti meg a települést.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a támogatás összegének meghatározása a 2011. évi beszámoló megfelelő szakfeladatain megjelenő nettó működési kiadás figyelembevételével történik.
  • Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Az elvárt bevétel összege Gyomaendrőd esetében 62.485 E Ft.
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2700 Ft/fő.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16.337 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
Fő szabályként az önkormányzatoknak kell állnia az iskolák üzemeltetési költségeit, ehhez normatív támogatást nem biztosít a központi költségvetés. A költségvetési törvény tervezetében úgy számoltak, hogy az önkormányzatok állami feladatokra át nem csoportosított sajátos bevételeiből (gépjárműadó megmaradó része, helyi adók teljes bevétele) kell ezt a feladatot megoldani. Önkormányzatunk 2012. november 14-én elküldte a MÁK részére azon szándéknyilatkozatot mellékleteivel együtt, mely alapján úgy látjuk, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata nem fog annyi saját bevétellel rendelkezni, hogy képes legyen az oktatáshoz kapcsolódó vagyont működtetni. Az oktatási intézményi vagyon működtetésének becsült költsége 150 millió Ft.   
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások ne haladják meg az előző év terv számait, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2012. évi szinten szerepeltettük.
 
 A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2012. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre és azon 2013. évi fejlesztési elképzelések, melyekről már vagy döntött a képviselő-testület vagy az anyag tárgyalása folyamatban van. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A 2013. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása: 
                                                                                                                                                                            Adatok E Ft-ban
Bevételek
2.971.222
Forrás hiány
390.050
Kiadások
3.361.272
Működési kiadások
2.018.754
Felújítás
14.592
Fejlesztés
471.825
Tartalékok
856.101
 
                                                                                                                           

Gyomaendrőd Polgármestere a város 2013. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.

 


Döntéshozói vélemények

Bizottság Elnöki Munkacsoport  

A Munkacsoport javasolja a döntési javaslat elfogadását, az anyagot alkalmasnak tekinti további tárgyalások, egyeztetések lefolytatására.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2013. évi költségvetési koncepció elfogadását, az anyagot alkalmasnak tekinti további egyeztetések, tárgyalások lefolytatására.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepciója "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 A Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a beterjesztett 2013. évi költségvetési koncepció tudomásul vételét.

A költségvetési rendelet tervezet készítése során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
  • A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • működési hiány nélküli költségvetés összeállítására kell törekedni,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezését,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 02. 15.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe