11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2012. november 20-i ülésére
2012. november 20-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrődi Közös Hivatal létrehozása | |
Készítette: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Alaptörvény 32.cikk (1) d) pontja szerint az önkormányzat meghatározza saját szervezetét. A 33. cikk (1) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzat hatáskörét a képviselő-testület gyakorolja, ugyanezen cikk (3) bekezdése alapján sarkalatos törvényben meghatározottak szerint élhet a hivatal alapítására vonatkozó hatáskörével.
A 2011. évi CLXXXIX tv. Magyarország helyi önkormányzataikról 41.§ (1) szerint az önkormányzat jogi személy a feladatok ellátását a képviselő-testület szervei biztosítják, többek között a polgármesteri hivatal illetve a közös hivatal. A hivatalt a jegyző vezeti, aki a képviselő-testület szervének minősül, önkormányzati döntést hozhat. Vezetői megbízását pályázati eljárás lefolytatását követően határozatlan időre nyeri el, amennyiben a 2013 január 1-tól számított hat hónapon belül a polgármester nem nevez ki jegyzőt, úgy feladat ellátására a kormány megbízott ad megbízást. A jegyző felett a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja. A szabályokat értelem szerint alkalmazni kell a közös hivatal vezetését ellátó jegyzőre is. A kinevezett jegyző a közös hivatalhoz tartozó valamennyi településen ellátja a jogszabályban meghatározott feladatokat. Kinevezéséhez valamennyi a közös hivatalhoz tartozó polgármester a település lakosságszám-arányos többségi döntése szükséges. Eltérő megállapodás hiányában a székhely település polgármestere gyakorolja a munkáltatói jogokat.
Városunkkal két település kíván közös hivatalt létrehozni, Csárdaszállás és Hunya községek . Mindkét településsel településünknek szoros kapcsolata van, közösen több intézmény alapítására, működtetésére került sor, közös beruházások megvalósításában dolgoztak együtt. A jogszabályi változások miatt a 2000 fő alatti települések önálló hivatalt nem tarthatnak fenn, a községek közös hivatalt hozhatnak létre, amennyiben az érintett települések lakosainak száma eléri a 2000 főt, vagy a települések száma a hetet, továbbá egy járáson belül találhatók, valamint a településeket legfeljebb egy település közigazgatási egysége választja el egymástól. A közös hivatal önkormányzati hivatal létrehozására vonatkozó megállapodás megkötését a város és a kétezer főt meghaladó lakossággal rendelkező település nem tagadhatja meg. A közös hivatal létrehozása esetén, minden településen biztosítani kell az ügyintézés lehetőségét, vagy kirendeltség, vagy kihelyezett ügyfélfogadással. Az előzetes megbeszélések során a községekben kirendeltségek működnének. A kirendeltségek, és a székhely település informatikai ellátása a kistérségi informatikai háló igénybevételével egységes lenne, pl. iktató rendszer, EDTR, POLISZ, WIN.SZOC, jogi adatbázis, adó igazgatást támogató informatikai rendszer, ideértve az elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítását, személyzeti munkát támogató rendszerek (szabadság nyilvántartás, munkaidő nyilvántartása) stb.
A közös önkormányzati hivatal létrehozásáról első alkalommal 2013 január 1-től, megszüntetéséről az általános önkormányzati választást követő 60 napon belül lehet rendelkezni. Amennyiben a sarkalatos törvényben meghatározott határidőn belül az érintettek a közös hivatal létrehozásáról nem rendelkeznek, úgy a 60 napos határidő leteltét követő hónap első napjával kijelöli a közös hivatalhoz tartozó településeket.
A közös hivatal működési költségét az állam az ellátott feladatok arányában, a költségvetési törvényben meghatározottak szerint finanszírozza.
A közös hivatal létrehozásáról az érintett önkormányzatok megállapodást kötnek, melynek elkészítéséhez a BM módszertani segédanyagot tett közzé. A megállapodás elfogadását követően kell a közös hivatal működését meghatározó okiratokat, így alapító okiratot és SZMSZ-t elkészíteni.
Javaslom a Tisztelt Képviselő-testületnek, hogy a közös hivatal létrehozásáról két fordulóban döntsön.
Döntési javaslat
"Gyomaendrődi Közös Hivatal létrehozása "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete figyelemmel a 2011. évi CLXXXIX tv. 85.§ (7) bekezdésében foglaltakra a közös hivatalra vonatkozó megállapodás tervezetét tárgyalásra alkalmasnak tartja.
Utasítja a polgármestert, hogy a közös hivatal létrehozásáról szóló megállapodás tervezetet küldje meg az alapításában részt vevő önkormányzatoknak, véleményük és javaslataik ismertetésével terjessze a képviselő tetület decemberi ülése elé
Megállapodás
(Tervezet)
Mely létrejött Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (5621 Csárdaszállás Petőfi út 17. sz. képviseli Petneházi Bálintné) Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (5555 Hunya Rákóczi út 19. sz. képviseli Petényi Szilárdné polgármester) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (5500 Gyomaendrőd Szabadság tér 1. sz. képviseli Várfi András polgármester) között az alábbi feltételekkel:
1.)
Hunya és Csárdaszállás Községek Önkormányzatainak Képviselő-testületei kijelentik, hogy 2011. évi CLXXXIX tv. (továbbiakban: Mötv) 84. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátására Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Polgármesteri Hivatalát bízzák meg 2013. február 1-től, határozatlan időre. Gyomaendrőd Város Önkormányzata kijelenti, hogy a Mötv 85. § (7) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel a megbízást elfogadja, azzal, hogy az önkormányzatok által alapított és fenntartott közös hivatal általános jogutódja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának (törzsszáma: 346612 adószáma:15346614-204). Csárdaszállás Község Önkormányzatának Polgármesteri Hivatalában, Örménykút és Hunya Községe Körjegyzőségénél a hunyai polgármesteri hivatalban munkát végző közszolgálati jogviszonyban állók esetében a közös hivatalnál történő tovább foglalkoztatottak, a jogutódlására a Csárdaszállás és Hunya Községek Önkormányzatának Képviselő-testületei által 2012. október 17-én megkötött Megállapodásban foglaltak kell alkalmazni. A Megállapodás a jelen okirat elválaszthatatlan mellékletét képezi.
2.)
A felek a közös hivatal megnevezését és székhelyét az alábbiak szerint határozzák meg, figyelemmel az Mötv 85.§ (4) bekezdésében foglaltakra:
Megnevezés: Gyomaendrőd Közös Önkormányzati Hivatal
Székhely: 5500. Gyomaendrőd Selyem út 124. sz.
3.)
A felek megállapodnak, hogy a Közös Önkormányzati Hivatal keretében, 5621 Csárdaszállás Petőfi út 17. sz. és 5555 Hunya Rákóczi út 19. sz. alatt kirendeltséget működtetnek. A kirendeltség működéséhez szükséges ingatlanok a községi önkormányzatok kizárólagos tulajdonában vannak, műszaki állapotuk jó, azokban jelenleg is az önkormányzatok működését biztosító polgármesteri hivatalok működnek, a hatályos jogszabályi követelmények megfelelő ügyfélfogadás követelményeinek maradéktalanul megfelelnek. A községi önkormányzatok kijelentik, hogy a kirendeltségek működéséhez szolgáló ingatlan részt, a benne lévő berendezési tárgyakkal térítésmentesen a Gyomaendrőd Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezésére bocsátják azzal, hogy az átadásra kerülő ingó és ingatlan vagyontárgyak csak a községi önkormányzatok működése, és a községi helyben történő közigazgatási ügyintézés érdekében használható. A használatra átadásra kerülő ingatlan fenntartásával járó azon költségek viselése, mely nem térül meg a tárgyévre hatályos költségvetési törvényben meghatározott feladatalapú finanszírozásból, a kirendeltség működése szerint illetékes önkormányzat kötelezettsége. A kirendeltségek működtetésére a községi önkormányzat által biztosítandó pénzeszköz számítása oly módon történik, hogy a hatályos költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelően ki kell számítani a tárgyévre a feladatfinanszírozás szerint a közös hivatalt megillető létszámot, az ehhez kapcsolódó pénzösszeget. Ezt követően lakosság arányosan meg kell határozni lakosság arányosan a teleüléseket megillető létszámot és pénzösszeget. Az önkormányzatok a kirendeltségen alkalmazott létszám különbözet összegét kötelesek megtéríteni.
4.)
A felek a közös önkormányzati hivatal létszámát az alábbiak szerint állapítják meg:
A közös hivatal teljes létszáma 48 fő, A községekben történő folyamatos igazgatási munka biztosításának érdekében a csárdaszállási kirendeltségen 2,5 fő, a hunyai kirendeltségen 3,5 dolgozik.
A felek, mint a jegyző esetében a munkáltató jog gyakorlói megállapodnak abban, hogy a községekben az igazgatási munka ellenőrzése, felügyelete, továbbá ügyfélfogadás érdekében a közös hivatal vezetését ellátó jegyző, vagy az aljegyző minden hónap első keddi napján hunyai, minden első szerdáján csárdaszállási kirendeltségen köteles tartózkodni teljes munkaidőben. A fent meghatározott időpontokon kívül a jegyző vagy aljegyző köteles részt venni a községek önkormányzatainak képviselő-testületi, továbbá annak bizottsági ülésein.
A Mötv 83.§ (b.) pontjában foglaltakra figyelemmel a jegyző esetében az egyéb munkáltatói jogok gyakorlásában a felek úgy állapodnak meg, hogy a székhely település polgármestere köteles a munkáltató intézkedéshez beszerezni a kirendeltségek szerinti polgármesterek írásos véleményét. A felek az írásba foglalt véleménnyel egyenértékűnek tekintik amennyiben a véleményt adó elektronikus úton küldi meg álláspontját. Amennyiben az írásban megküldött véleménykérésre a kirendeltség szerint illetékes polgármester 3 munkanapon belül nem nyilatkozik, úgy kell tekinteni, hogy támogatja a munkáltatói döntés meghozatalát. A kirendeltségen munkavégzést teljesítő közszolgálati jogviszonyban állókkal kapcsolatos minden munkáltatói intézkedés kapcsán a munkáltatói jogot gyakorló a fentiek szerint köteles eljárni. A székhely település polgármestere köteles továbbá a fentiek szerint eljárni azon munkáltatói intézkedések (kinevezés, felmentés, bérezés) meghozatalánál melyek azon közszolgálati jogviszonyban állókkal kapcsolatosak, akik tekintetében a munkáltatói jogot fenntartotta, vagy egyetértési joggal rendelkezik, és a munkáltatói döntéssel érintett személy munkaköri leírásában a községet, vagy községeket érintő feladat szerepel. A fentiek szerint köteles eljárni a jegyző is amennyiben olyan személy tekintetében gyakorol munkáltatói intézkedést (felmentés, kinevezés, bérezés) akik munkaköri leírásában a községet, vagy községeket érintő feladat szerepel. A közös hivatal SZMSZ-ben meghatározott szervezeti egység vezetőinek kinevezésénél a Mötv. 83.§ b) pontjának első mondatában meghatározottak szerint kell eljárni.
5.)
A felek megállapodnak, hogy a közös hivatalban a kötelezően alkalmazandó informatikai rendszeren kívül az alábbiak kerülnek alkalmazásra, a kistérségi informatikai háló igénybevételével: iktató rendszer, EDTR, POLISZ, WIN.SZOC, jogi adatbázis, adó igazgatást támogató informatikai rendszer, ideértve az elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítását, személyzeti munkát támogató rendszerek (szabadság nyilvántartás, munkaidő nyilvántartása)
6.)
Megállapodnak továbbá hogy a jegyző igény szerint, de évente legalább egy alkalommal (tárgyévet követő év áprilisában) köteles írásban beszámolni a közös hivatal munkájáról. A beszámolót akkor kell elfogadottnak tekinteni, ha azt minden egyes képviselő-testület külön ülésen egyszerű többséggel elfogadta.
7.)
Vállalják továbbá, hogy a közös hivatal költségvetését, beszámolóját, ellenőrzéséről készült jegyzőkönyveket, alapító okiratát, SZMSZ-t a közös hivatalt érintő fejlesztéseket a képviselő-testületek együttes ülés keretében vitatják meg, hoznak döntést. Az együttes ülésen az önkormányzatok külön-külön szavaznak a döntési javaslat elfogadásáról, melyet akkor kell elfogadottnak tekinteni, amennyiben megfelel a Mötv. döntéshozatalra vonatkozó szabályainak. Az egyes önkormányzatok lakosság arányosan rendelkeznek szavazattal. Azon önkormányzatot melynek közigazgatási területén kirendeltség működik, és annak működéséhez a jelen szerződés 3.) pontjában meghatározottak szerint hozzájárul a fent felsoroltakkal kapcsolatos döntéshozatali eljárás során, mely az adott kirendeltség működését érinti egyetértési joggal rendelkezik.
A felek által a jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekre a Mötv, az Áht, a Ptk, a 2011. évi CXCIX tv. valamint a végrehajtásukra kiadott rendelkezéseket kell irányadónak tekinteni.
A jelen megállapodás a képviselő-testületek általi elfogadásával válik érvényessé, és 2013. február 1-vel válik hatályossá.
Gyomaendrőd, 2012.
Petneházi Bálintné Csárdaszállás Község polgármestere | Petényi Szilárdné Hunya Község polgármestere | Várfi András Gyomaendrőd Város polgármestere |
A jelen megállapodás szerves mellékletét képezi:
1.) „Megállapodás Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete és Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete között a tervek szerint Gyomaendrőd Városának Képviselő-testületével együttesen megalakítandó közös önkormányzati hivatal kapcsán a két községi önkormányzat közötti együttműködésre” megnevezésű okirat
2.) Csárdaszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének határozata a közös hivatal alapításáról szóló megállapodás elfogadásáról
3.) Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének határozata a közös hivatal alapításáról szóló megállapodás elfogadásáról
4.) Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének határozata a közös hivatal alapításáról szóló megállapodás elfogadásáról
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 12. 27.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Csorba Csaba
Mellékletek: