12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2012. november 20-i ülésére

Tárgy:   Új városháza infokommunikációs alap infrastruktúrájának kiépítése
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Selyem út 124. szám alatti volt szakképző iskola városháza épületének (továbbiakban: új városháza) történő igénybevétele csak akkor lehet eredményes, ha abban a XXI. századi igényeket is kielégítő infokommunikációs feltételeket is megteremtjük.
 
Az épületben jelenleg nagyon minimális analóg telefonvezeték (rézpár), illetve házilagos kivitelezésű, nem szabványos Ethernet vezeték található. Ezek a kábelek nem egy átgondolt struktúra részei ezért erre nem lehet alapozni az önkormányzati hivatal infokommunikációs rendszerének működését. Összességében az állapítható meg, hogy infokommunikációs alap infrastruktúra gyakorlatilag nem létezik a volt iskolaépületben. Ahhoz, hogy a mai kor követelményének megfelelő közigazgatási tevékenység megkezdődhessék abban az épületben, ahhoz ki kell építeni egy szintén korszerű informatikai és telekommunikációs rendszert.
 
A költségek kímélése és egy korszerű integrált rendszer alapjainak megteremtése érdekében egyetlen digitális adatátviteli fizikai közeget, strukturált kábelezést kell megvalósítani. Ez a legalább gigabit sávszélességű kábelhálózat adja az alapját a számítógépes helyi hálózatnak és a digitális IP telefonrendszernek.
 
A digitális IP telefon technológia előnyei:
  1. Alacsony fenntartási és üzemeltetési költségek
  2. Felhasználói hatékonyság növelése
  3. Rugalmas, moduláris bővíthetőség
  4. Megbízható, könnyen konfigurálható rendszer
  5. A belső telefonhívások teljes mértékben ingyenesek,
  6. Több telephelyes környezetben is elérhetők a telephelyek közötti (pl. a leendő közös hivatal kirendeltségei a községekben) ingyenes telefonhívások, (amennyiben azok rendelkeznek a megfelelő IP alapú kapcsolattal)
  7. Széleskörű integrált szolgáltatásokat biztosít a rendszer (Hangposta, automatikus útvonalválasztás, Intelligens Válaszadó Rendszer, Telefonkönyv, stb.)
  8. Az IP telefonkészülékek könnyen mobilizálhatóak (esetleges fizikai áthelyezéskor, a telefont csak csatlakoztatni kell a hálózathoz és konfigurálás nélkül a munkatárs azonnal elérhető ugyanazon a mellékszámon, illetve ugyanazokkal a jogosultságokkal és beállításokkal rendelkezik, mint korábban.)
  9. A mellékek számának növelése nem jár szükségszerűen az alközpont hardveres bővítésével
  10. Az IP telefonrendszerünk használata bárhonnan lehetséges (akár a világ másik feléről is, hasonló feltételekkel, mintha az irodánkban ülnénk, amennyiben a céges VPN hálózat elérhető.)
Az elemzéseink és modellezéseink szerint az új városháza két szintjének 28 helyiségében minimum 90 helyi hálózati végponthoz kell az 1 Gbit/s sávszélességű Cat5e szabványnak megfelelő UTP kábelhálózatot kialakítani.
A végpontok minimum számának meghatározásakor a dolgozói létszámból (1 dolgozó 1 számítógép) kellett kiindulni. Figyelembe kell venni továbbá, hogy az IP telefonkészülékek is erre a hálózatra csatlakoznak, illetve már most, de a jövőben különösen a nyomtatók és egyéb digitális készülékek is a helyi LAN-ba integrálódnak. A későbbi mozgások és a nagy felhasználói helyek (pl. ügyfélszolgálati iroda, tanácskozó termek, szerver központ) miatt tartalék helyeket is tervezni kellett.
 
A korszerű IP telefonrendszer (amely a fentiekben kiépítésre kerülő hálózatra épül és nem igényel hagyományos telefon kábelezést) a következő eszközök beszerzését teszik szükségessé.
  • IP telefon alközpont
  • Menedzselhető Switch készülékek a szükséges port számmal
  • GSM adapter VoIP 2 SIM
  • IP telefonkészülékek a dolgozóknak és telefonközpont kezelő számára (Maximum 30 darab mivel irodánként lesz 1-1 készülék. Ez alól kivétel az ügyfélszolgálat és a vezetők, ahol dolgozónként lesz elhelyezve készülék)
  • Díjszámláló szoftver (költségek figyelésére és a magáncélú használat számlázására)
Az új városháza internet szolgáltatásba bekapcsolása és a Békési Kistérségi hálózatba integrálása szükségessé teszi egy 5GHz-es P2P mikrós link telepítését is. Erre azért van szükség, mert nemcsak publikus internet szolgáltatás folyik a kistérségi hálózaton, hanem ezen van implementálva az önkormányzati VPN (Virtual Private Network – virtuális magánhálózat, ami egy védett és titkosított csatorna a publikus internet felett) amelyen több alkalmazást érnek el az intézmények is. (pl. pénzügyi szoftver, étkezési szoftver stb.) Ezen túl január 1-től ez a VPN csatorna szolgál majd a közös hivatal kirendeltségeinek az informatikai rendszerünkbe integrálására is. Az integráció révén nem csak az alkalmazások lesznek közös használatúak, de a VoIP szolgáltatással költségmentes telefonálás is lehetővé válik.
 
Előzetes számításaink szerint a fenti három elem (belső kábel hálózat, IP telefonközpont és készülékek, P2P mikrós link) 5 millió forintból megvalósítható. Ennek forrásaként a többlet adóbevételekből befolyt összeg szolgálhat.
 
A költségek kereten belül tartása érdekében korábban is szakmai partnerként közreműködött helyi vállalkozóktól kérünk ajánlatot.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az új városháza infokommunikációs alap infrastruktúrájának megvalósítását támogassa és ehhez a szükséges forrást is biztosítsa az előterjesztésben leírtak szerint.

 

 


Döntési javaslat

"Új városháza infokommunikációs alap infrastruktúrájának kiépítése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Építési, beruházási ügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Határozati javaslat
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az új városháza infokommunikációs alap infrastruktúrájának kiépítése koncepcióját támogassa és a megvalósításához a szükséges forrást biztosítsa.
 
Határidő: 2012. december 31.
Felelős: Várfi András polgármester

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 12. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Megyeri László

« Vissza
Vissza a főmenübe