1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2012. augusztus 22-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendeletmódosítás I. forduló
Készítette:   Csényi István
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő – testület!
 
A Tisztelt Képviselő – testület döntött a márciusi ülésén arról, hogy egy 3 fős bizottság felülvizsgálja az önkormányzat tulajdonát képező ingatlan vagyonelemeket a Nemzeti Vagyontörvény szabályozásainak figyelembevételével. A felülvizsgálat célja, hogy a vagyonelemek törvény szerinti besorolása megfelelő e. Javaslat tétel a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyoni kör bővítésére. A bizottság elvégezte az önkormányzati vagyon felülvizsgálatát, az ingatlanok egy részét a helyszínen szemrevételezte. Ezt követően a javaslatait a 2012. július 31. ülésén megtárgyalta és az alábbiak szerint a T. Képviselő – testület elé terjeszti.  
 
Jelenleg Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet szabályozza az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást. A rendelet meghatározza a törzsvagyon, egyéb vagyon körét, ezen belül a forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes vagyon feletti rendelkezés szabályait. Gyomaendrőd Város Önkormányzata vagyonának túlnyomó többsége törzsvagyon és jelentős része forgalomképtelen.
 
Az önkormányzati ingatlan és vagyoni értékű jogok nettó értéke a 2011. december 31.-i állapot alapján az alábbiak szerint alakult.   
                                                                                                                                                                         Adatok: ezer forintban
Megnevezés
Forgalomképtelen
Korlátozottan forgalomképes
Forgalomképes
Összesen
Ingatlanok és vagyon értékű jogok
5.034.972
1.732.625
202.251
6.969.848
Üzemeltetésre átadott vagyon
2.316.031
1.006.774
13.529
3.336.334
Összesen:
7.351.003
2.739.399
215.780
10.306.182
 
A táblázat adatai alapján az önkormányzati vagyon jelentős része, 98%-a a törzsvagyonba tartozik. A törzsvagyonba tartozó vagyonelemek hasznosításáról a Tisztelt Képviselő – testület dönt.
 
Az új önkormányzati valamint nemzeti vagyontörvények 2012. év eleji hatálybalépése miatt a helyi önkormányzatoknak át kell tekinteniük a vagyonukra vonatkozó szabályozást, továbbá, a nemzeti vagyontörvényből következően több új előírás és kötöttség vonatkozik az önkormányzati vagyongazdálkodásra.
 
Sarkalatos törvény biztosít védelmet a nemzeti vagyonnak a jövőben; a hatályba lépett jogszabály értelmében a jövőben vagyonkezelői feladatot csak az állam és a helyi önkormányzatok, intézményeik, valamint a 100 százalékos tulajdonukban álló gazdálkodó szervezetek végezhetnek.
 
A jogszabályra a január 1-jén hatályba lépő alaptörvény miatt volt szükség. Az alaptörvény szerint a nemzeti vagyon megőrzésének, védelmének és a nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodásnak a követelményeit sarkalatos törvénynek kell meghatároznia. 

Az új törvény szerint a nemzeti vagyoni körbe az állam és a helyi önkormányzatok vagyona tartozik. Az adott nemzeti vagyon a jövőben a közfeladatok ellátásával együtt telepíthető állami vagy önkormányzati tulajdonba. A törvény tehát a nemzeti vagyon elsődleges rendeltetéseként a közfeladatok ellátásának biztosítását határozza meg. A jogszabály - indoklása szerint - véget akar vetni az intézményesített vagyonfelélés eddigi gyakorlatának, és a köz érdekében hosszú távú, általános védelmet kíván biztosítani a nemzeti vagyonnak. 

A törvény szerint a nemzeti vagyon körébe tartoznak egyebek között az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok, pénzügyi eszközök, társasági részesedések, vagyoni értékkel rendelkező jogosultságok, a légtér, az üvegházhatású gázok különböző kibocsátási egységei, a felszín alatti ásványkincsek és a felszín alatti vizek. Ide sorolja a törvény az állami fenntartású közgyűjteményeket, a régészeti leleteket és a nemzeti adatvagyont. Nevesítve az állami vagyon körébe tartozik a Szent Korona és az Országház is. 

A nemzeti vagyont annak védelme és a "célszerű gazdálkodás" érdekében a törvény négy kategóriába sorolja. 

Az elsőa legszigorúbban védett nemzeti vagyoni kör a kizárólagos állami és önkormányzati tulajdon, amely forgalomképtelen, tehát nem adható el, nem terhelhető meg, és nem is osztható fel. Ebbe a - törvény mellékletében is rögzített - körbe tartoznak például a magyarországi tavak, folyók, patakok, holtágak, mellékágak és azok medre, valamint vízi létesítmények, továbbá az állam kizárólagos tulajdonában álló országos törzshálózati vasúti pályák.

A következő kategóriába a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyont sorolták, ezek között (részben vagy egészben) állami tulajdonban álló társaságok, továbbá vagyonelemek, műemlékek vannak. A felsorolásban ezek között szerepel a Sándor-palota, a Királyi Palota, a Rudas fürdő, az Egyetemi Könyvtár, a Pesti Vigadó, a Magyar Állami Operaház, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Citadella, a Műegyetem épületei, a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok. A törvény szerint ezek a vagyonelemek sem idegeníthetők el, nem terhelhetők meg, a hasznosításuk szabályozása azonban kevésbé szigorú.

A nemzeti vagyon harmadik kategóriája a korlátozottan forgalomképes vagyoni kör. Az ide tartozó vagyonelemek eladhatók, megterhelhetők, de csak törvényben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint, ami általában valamilyen hatóság vagy egyéb szerv előzetes jóváhagyását jelenti.

A negyedik vagyoni csoportba az üzleti vagyon tartozik, amely engedély nélkül elidegeníthető, hasznosítható, tehát a piaci forgalom része. 

A szabályozás alapelvei közé tartozik, hogy a nemzeti vagyon közérdeket szolgál, "közös szükségletet elégít ki", legfőbb rendeltetése szerint pedig a közfeladatok ellátását biztosítja. A nemzeti vagyonnal való gazdálkodás célja a természeti erőforrások megóvása, a nemzeti értékek megőrzése és méltó hasznosítása a jövő nemzedéke szükségleteinek figyelembe vételével.
 
A nemzeti vagyon átruházására, hasznosítására vonatkozó szerződés kizárólag olyan szervezettel köthető, amelynek tulajdonosi szerkezete, szervezete, tevékenysége átlátható. Ez lényegében kizárja az off-shore cégeket a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás köréből.

A korábbi szabályozáshoz képest jelentős mértékben szűkül a nemzeti vagyon kezelésére jogosultak köre; az állam és a helyi önkormányzat szerveire, intézményeire, valamint ezek 100 százalékos tulajdonában álló gazdálkodó szervezetekre korlátozódik. Erre azért van szükség az indoklás szerint, mert a vagyonkezelői jog rendkívül széles körű, "kvázi tulajdonosi jogkört" jelent. 

A törvény rögzíti azt is, hogy nemzeti vagyon tulajdonjoga térítésmentesen átruházható a közfeladatok ellátójára az állam és a helyi önkormányzat között. Lényegében ez teremti meg a lehetőségét annak, hogy az önkormányzatok oktatási, egészségügyi, szociális feladataikkal együtt vagyont is átadhassanak az államnak. A nemzeti vagyonról szóló törvény az önkormányzati ingatlanok értékesítésekor az államnak elővásárlási jogot biztosít.
 
A legszigorúbban védett nemzeti vagyoni kör a kizárólagos állami és önkormányzati tulajdon meghatározása, ami forgalomképtelenséget jelent, azaz teljes elidegenítési és terhelési tilalmat, valamint dologi jog, vagy osztott tulajdon létesítésének tilalmát. Ezen vagyonelemek körét taxatíve határozza meg a törvény és mellékletei. Az állam és önkormányzatok kizárólagos tulajdona fő szabályként kizárólag koncesszió útján hasznosítható.
 
A nemzeti vagyonról szóló törvény 3. § (1) 12. pontja meghatározza a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon fogalmát: az 1. (2) bekezdés a) — az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok - pontja hatálya alá nem tartozó azon nemzeti vagyon, amelynek állami tulajdonban, illetve a helyi önkormányzat tulajdonában történő megőrzése hosszú távon indokolt.
 
A forgalomképtelen törzsvagyoni kör kettő alkategóriából áll. Ide tartoznak a nemzeti vagyontörvényben tételesen felsorolt kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonelemek, valamint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként forgalomképtelen törzsvagyoni elemek.
 
Gyomaendrőd Város Képviselő – testülete a 2012. márciusi ülésén döntött arról, hogy a Nemzeti Vagyonról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően az alábbi vagyontárgyakat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként veszi számba.
 
A kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon kategóriájába besorolt vagyonelemek:
 
1. Ingatlanok
Helyrajzi szám
Megnevezés az ingatlan-nyilvántartásban
Terület
1245
Holt-Körös
1 ha 3126 m2
1247
Holt-Körös
3 ha 2868 m2
1301
Holt-Körös
5 ha 5897 m2
3265
Holt-Körös
5 ha 4903 m2
3406
Holt-Körös
3 ha 8194 m2
6243
Holt-Körös
6 ha 1978 m2
6269
Holt-Körös
1 ha 3056 m2
6318
Holt-Körös
3 ha 8707 m2
6406
Holt-Körös
2 ha 4118 m2
6765/3
Holt-Körös
7 ha 3785 m2
0389
Holt-Körös
10 ha 3844 m2
0776
Holt-Körös
7 ha 5090 m2
01021
Holt-Körös
11 ha 1007 m2
02800
Holt-Körös
4 ha 4856 m2
02809
Holt-Körös
16 ha 3027 m2
02837
Holt-Körös
9 ha 2318 m2
02846
Holt-Körös
2 ha 5157 m2
02853
Holt-Körös
6 ha 8077 m2
6772
Termálkút
405 m2
 
2. Üzemeltetésre átadott vízi - közmű vagyon, amelynek részletezése a Békés Megyei vízművek Zrt. és Gyomaendrőd Város Önkormányzata által megkötött vagyonkezelési és üzemeltetési szerződésben, valamint az ahhoz tartozó mellékletekben található.
 
 
II. felülvizsgálati szempontok
 
A vagyonkataszter felülvizsgálatát a Nemzeti Vagyonról szóló törvény által meghatározott kategóriák szerint haladva javaslom.
 
A kategóriák felülvizsgálatakor az alábbi szempontokat javaslom figyelembe venni:
 
  1. Az ingatlan besorolása megfelelő e, ha nem javaslat az átsorolásra,
  2. Az ingatlan hasznosítása hogyan történik, ki a kezelője, bérlője stb.,
  3. A hasznosítás módja megfelel e a törvény rendelkezéseinek, illetve az önkormányzat számra előnyös e.
 
A 2011. december 31.-i vagyonleltár a munkaanyag mellékletét képezi.
  
 
III. felülvizsgálat eredménye, a bizottság javaslataival
 
1. Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon
 
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti ( önkormányzati ) vagyon körét javaslom tovább bővíteni a termőföldekkel, melyek jelenleg a kataszteri nyilvántartásban forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes kategóriákba vannak besorolva. Az egyes kategóriákban vannak olyan ingatlanok, melyek véleményem szerint nem oda tartoznak, ezért azok átsorolására javaslatot teszek. A termőföldek stratégiai vagyonelemek, ezért javaslom a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon körébe történő bevonását. Ezáltal a korlátozottan forgalomképes és forgalomképes kategóriába besorolt termőföldek forgalomképtelenné válnak.
 
Ezen ingatlanok hasznosítása haszonbérlet útján történik, nyílt árverésen. Az árveréseken többnyire a helyi gazdálkodók a nyertesek. Ez a hasznosítási mód előnyös az önkormányzat és a gazdálkodók számára is.
 
Az egyes földterületek kategóriákban ingatlanok átsorolását javaslom az alábbiak szerint.
 
Helyrajzi szám
Indoklás
Új kategória megnevezése
17/7
Az ingatlan beépítetlen terület 2 m2 a Bajcsy utca és Fő út kereszteződés
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
909
Az ingatlan beépítetlen terület, a Hantoskerti holtágnál vízparti, 590 m2.
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
1100/1
Katasztrófavédelmi Bázis telekrész
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
1300/28
Kiss Lajos üdülőtelep, beépítetlen terület 650 m2
Forgalomképes telek üzleti vagyon
1302/32
Az ingatlan beépítetlen terület, a Hantoskerti holtágnál vízparti, 311 m2.
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
1389/2
Beépítetlen terület, 138 m2, Keleti utca
Forgalomképes telek üzleti vagyon
2937/40
Gyomai piactér, Pásztor János utca
Forgalomképes telek üzleti vagyon
3574/2
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 950 m2
Forgalomképes telek üzleti vagyon
3577/10
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 926 m2
Forgalomképes telek üzleti vagyon
3578/10
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 929 m2
Forgalomképes telek üzleti vagyon
1806
Fő úti gyógyszertár
Korlátozottan forgalomképes telek
5044
Költségalapú bérlakások Endrőd
Korlátozottan forgalomképes telek
3542/59
Költségalapú bérlakások Magtárlaposi utca
Korlátozottan forgalomképes telek
5965/1
Gyógyszertár, Dózsa Gy. u. 1. 
Az épülettel együtt a forgalomképes üzleti vagyonba
 
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba besorolását javaslom az önkormányzat tulajdonában lévő az alábbiakban felsorolt termőföldeket
 
Helyrajzi szám
Művelési ág
jel
Minőségi
osztály
Terület ( ha )
Aranykorona érték
A terület elhelyezkedése
             
/Z/8028
szántó
b
3
0,6131
20,78
Bacslaposi u. 6.
/Z/8176
szántó
b
3
0,2729
9,25
Kör utca 39.
/K/2629/34
szántó
a
5
1,9153
33,33
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
a
2
0,1054
4,40
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
a
4
13,2237
298,86
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
h
5
8,5167
148,19
Csejti lapos
/Z/14704/1
szántó
 
6
1,4768
18,02
Pocos - zug
/K/2155/7
szántó
 
2
0,7501
31,28
szarvasi dülök mellett
/K/2155/7
szántó
 
3
0,5439
18,44
volt pedagógus föld
/K/2155/7
szántó
 
4
0,0525
1,19
volt pedagógus föld
/K/2754/3
szántó
a
3
4,4938
152,34
Susány - zug
/K/2754/3
szántó
a
4
4,4379
100,30
Susány - zug
/K/2754/3
szántó
a
5
2,2878
39,81
Susány - zug
/K/2754/3
szántó
d
3
2,1752
73,74
Susány - zug
/K/2754/3
szántó
d
4
1,2280
27,75
Susány - zug
/K/2754/3
szántó
d
5
1,2738
22,16
Susány - zug
/K/1278/5
szántó
 
5
0,5754
10,01
Póhalom
/K/1482/2
szántó
 
6
0,5755
7,02
Cebál-Bala
/Z/14002
szántó
a
3
7,9014
267,86
Fattyasi veteményes
/Z/14002
szántó
a
4
2,0000
45,20
Fattyasi veteményes
/K/75/24
szántó
 
4
0,6099
13,78
Ipari Parktól nem messze
/K/75/42
szántó
 
4
0,3320
7,50
Ipari Parktól nem messze
/K/82/16
szántó
 
4
0,8715
19,70
Ipari Parktól nem messze
/K/82/16
szántó
 
5
1,0535
18,33
Ipari Parktól nem messze
/K/82/16
szántó
 
6
3,1821
38,82
Ipari Parktól nem messze
/K/2691/6
szántó
a
3
0,0400
1,36
Csejti lapos
/B/7681/5
szántó
 
5
3,6507
63,52
Nagylapos
/K/2693/5
szántó
a
5
7,8552
136,68
Csejti lapos
/K/2693/5
szántó
a
7
5,6107
31,42
Csejti lapos
/K/2693/5
szántó
a
4
10,5775
239,05
Csejti lapos
/K/2693/5
szántó
a
6
10,3033
125,70
Csejti lapos
/K/2284/14
szántó
a
4
9,9170
224,12
Dés - páskum
/K/2284/14
szántó
a
5
4,9433
86,01
Dés - páskum
/K/2284/17
szántó
a
4
4,9496
111,86
Dés - páskum
/K/2284/17
szántó
a
5
3,5630
62,00
Dés - páskum
/K/2287/5
szántó
a
4
10,6017
239,60
Dés - páskum
/K/2287/5
szántó
a
5
0,9926
17,27
Dés - páskum
/K/2290/2
szántó
 
4
10,0169
226,38
Dés - páskum
/K/2290/2
szántó
 
5
10,6865
185,95
Dés - páskum
/K/2290/3
szántó
a
4
10,7207
242,29
Dés - páskum
/K/2290/3
szántó
a
5
7,5333
131,08
Dés - páskum
/K/2294/10
szántó
a
4
2,7213
61,50
Dés - páskum
/K/2294/10
szántó
a
5
6,7557
117,55
Dés - páskum
/K/2294/6
szántó
 
4
0,7802
17,63
Dés - páskum
/K/2294/6
szántó
 
5
0,3840
6,68
Dés - páskum
/K/2294/7
szántó
a
5
1,0535
18,33
Dés - páskum
/K/2294/7
szántó
a
4
12,4464
281,29
Dés - páskum
/K/2294/8
szántó
a
4
9,2206
208,39
Dés - páskum
/K/2294/8
szántó
a
5
4,3295
75,33
Dés - páskum
/K/2294/9
szántó
a
4
1,7112
38,67
Dés - páskum
/K/2294/9
szántó
a
5
8,5063
148,01
Dés - páskum
/K/2155/7
szántó
 
1
22,5525
1 019,37
volt pedagógus föld
/B/6765/7
szántó
 
3
0,4623
15,67
Fűzfás - zug
/B/6765/7
szántó
 
2
1,6747
69,83
Fűzfás - zug
/K/2750/9
szántó
a
3
3,5328
119,76
Susány - zug
/K/2750/9
szántó
a
4
2,2878
51,70
Susány - zug
/K/2750/9
szántó
a
5
0,8046
14,00
Susány - zug
/Z/10080
szántó
 
4
0,6546
14,79
Endrőd alatti kertek
/K/2626/4
szántó
a
5
9,2591
161,11
Csejti lapos
/K/2626/4
szántó
a
6
22,2035
270,88
Csejti lapos
/K/1128/3
szántó
 
4
0,4776
10,79
Régi vasúti pálya
/K/2155/4
szántó
 
1
0,4316
19,51
volt pedagógus föld területén
/K/2253/13
szántó
 
4
0,3503
7,92
Dés - páskum
/K/2253/13
szántó
 
5
0,0637
1,11
Dés - páskum
/K/2299/13
szántó
 
5
2,7532
47,91
Fazekas - zug
/K/2365/10
szántó
 
5
0,1992
3,47
Szabadstrand, Endrőd parkoló
/K/2691/6
szántó
a
4
0,0265
0,59
Csejti lapos
/K/2691/6
szántó
a
5
0,0778
1,35
Csejti lapos
/K/2691/6
szántó
a
6
0,0928
1,13
Csejti lapos
/K/2724
szántó
 
4
0,0130
0,29
Madarásztanya, Koplaló
/K/2765/
szántó
 
4
0,2431
5,49
Tövishát, csatorna szélén, Dögösnél
/K/2774/12
szántó
a
4
0,2067
4,67
Tövishát, földút szélén
/K/2774/12
szántó
a
5
0,2254
3,92
Tövishát, Földút szélén 
/K/28/2
szántó
a
5
0,0206
0,35
árterület, a Cigányvárostól
/K/296/12
szántó
 
2
0,0959
3,99
Csárdaszállás közig.hat. közel
/Z/13103/1
szántó
 
7
0,2536
1,42
Fűzfás - zug
/Z/13444
szántó
 
4
0,2216
5,01
Újkert - sor
/Z/13458
szántó
 
4
0,2068
4,67
Újkert - sor
/Z/13473/3
szántó
 
4
0,3420
7,73
Újkert - sor
/Z/13485
szántó
 
4
0,1543
3,49
Újkert - sor
/Z/13510
szántó
 
4
0,1622
3,66
Újkert - sor
/Z/13845
szántó
 
3
0,2928
9,93
Csepüskert
/Z/14001
szántó
 
4
0,3496
7,90
Pocos - zug, gyepes terület
/Z/14003/3
szántó
 
4
1,3416
30,32
Pocos - zug, gyepes terület
/Z/15053/1
szántó
 
3
0,4385
14,87
Pap - zug, űdülők kezdete
/Z/15060/3
szántó
 
6
0,2268
2,77
Bónom külső, út mellett
/Z/15060/52
szántó
 
6
0,7093
8,65
Bónom külső csatornapart
/Z/8141
szántó
 
2
0,1629
6,79
Öregszölö
/Z/8163
szántó
 
2
0,4118
17,17
Öregszölö
/Z/8652
szántó
 
4
0,1857
4,19
Öregszölö
/Z/8861
szántó
 
6
0,1859
2,27
Bónom - zug
/Z/8862
szántó
 
6
0,1859
2,27
Bónom - zug
/Z/8863
szántó
 
6
0,1715
2,09
Bónom - zug, nem vízp.
/Z/8864
szántó
 
6
0,1715
2,09
Bónom - zug, nem vízp.
/Z/9040
szántó
 
3
0,2021
6,85
Kocsorhegy, III.ker 40.
/Z/9186
szántó
 
4
0,2438
5,51
Kocsorhegy
/Z/9875
szántó
b
2
0,3064
12,78
Kocsorhegy
/K/2667/9
szántó
a
2
0,3277
13,67
Szentmiklós
/K/2667/9
szántó
a
3
1,1575
39,24
Szentmiklós
/K/2667/9
szántó
a
4
3,0477
68,88
Szentmiklós
/K/2667/9
szántó
a
5
0,9040
15,73
Szentmiklós
/Z/8406
szántó
b
4
0,7251
16,39
Kondorosi u. 1.
/K/2629/38
szántó
a
5
13,2048
229,76
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
a
6
11,8253
144,27
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
a
7
5,3266
29,83
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
h
4
1,4649
33,11
Csejti lapos
/K/2629/38
szántó
h
6
0,1515
1,85
Csejti lapos
/K/155/17
szántó
a
1
3,8930
175,96
Hunya alatt
/K/155/17
szántó
a
2
25,6905
1 071,29
Hunya alatt
/K/155/17
szántó
a
3
2,0127
68,23
Hunya alatt
/Z/8694
szántó
b
4
0,2110
4,77
Álmosdomb utca 26.
/Z/8943
szántó
 
2
0,1784
7,44
Bónom - zug, nem vízp.
/K/2754/1
szántó
a
4
8,5183
192,51
Susány - zug
/K/2754/1
szántó
a
5
5,6828
98,88
Susány - zug
/K/2754/1
szántó
d
3
1,0579
35,86
Susány - zug
/K/2754/1
szántó
d
4
1,7914
40,49
Susány - zug
/K/2754/1
szántó
d
5
0,9989
17,38
Susány - zug
/K/2754/1
szántó
a
3
4,6506
157,66
Susány - zug
Szántó összesen:
 
 
 
388,7954
9000,96
 
 
 
 
 
 
 
 
/B/6102
gyep (legelő)
 
4
1,0769
5,60
Orgona és a Kenderáztató
/K/2229/9
gyep (legelő)
 
2
0,2381
3,71
Szennyvíztelephez közel
/K/2284/17
gyep (legelő)
c
4
0,2246
1,17
Dés - páskum
/K/2284/19
gyep (legelő)
 
4
1,3686
7,12
Dés - páskum
/K/2287/4
gyep (legelő)
b
3
0,1160
1,01
Dés - páskum, vékony csík
/K/2289/2
gyep (legelő)
 
2
0,5440
8,49
Dés - páskum, vékony csík
/K/2291/1
gyep (legelő)
 
3
0,9014
7,84
Dés - páskum, rizsföldek mellett
/K/2420/4
gyep (legelő)
 
3
0,9177
7,98
Nagylapostól nem messze, faluszél
/K/2426/17
gyep (legelő)
 
2
0,0280
0,44
Vitézdüllő
/K/2460
gyep (legelő)
b
2
0,6315
9,85
Koplaló, simai domb, régi mezőtúri út elágazás
/K/2629/34
gyep (legelő)
c
3
3,2447
28,23
Csejti lapos
/K/2629/38
gyep (legelő)
g
3
7,3049
63,55
Csejti lapos
/K/2629/38
gyep (legelő)
k
3
3,1723
27,60
Csejti lapos
/K/2629/39
gyep (legelő)
a
4
19,5061
101,43
Csejti lapos
/K/2629/39
gyep (legelő)
a
5
3,6315
5,81
Csejti lapos
/K/2629/39
gyep (legelő)
a
3
17,7516
154,44
Csejti lapos
/K/2667/9
gyep (legelő)
c
3
0,1120
0,97
Szentmiklós
/K/2691/6
gyep (legelő)
d
2
0,0010
0,01
Csejti lapos
/K/2754/5
gyep (legelő)
 
3
1,8938
16,48
Susány - zug
/K/28/2
gyep (legelő)
b
3
0,0176
0,15
árterület
/Z/14879/7
gyep (legelő)
 
4
0,4718
2,45
Csepüs-Bánom, töltés mellett vékony csík
/Z/14879/8
gyep (legelő)
 
4
0,3125
1,63
Csepüs-Bánom, kerékpár és köves út közöti rész 
/Z/15187
gyep (legelő)
 
4
1,1716
6,09
Kecsegés - zug, vízpari elnyuló rész
/Z/8801
gyep (legelő)
 
3
0,1637
1,42
Álmosdomb u. 1.
gyep, legelő összesen.
 
 
 
64,8019
463,47
 
 
 
 
 
 
 
 
/B/668/4
erdő
 
2
5,7873
40,51
Kazinczy Ferenc utca mellett
/K/1254/6
erdő
 
2
0,7316
5,12
Görögállás
/K/2173/1
erdő
 
2
0,3132
2,19
Polyák halom
/K/2693/5
erdő
b
2
0,0441
0,31
Csejt lapos
/K/28/2
erdő
c
2
0,0029
0,02
árterület
/K/2809
erdő
c
2
0,8938
6,26
Bónom - zug
/K/2819
erdő
 
2
0,1873
1,31
Bónom - zug, a valóságban nem erdő
/Z/13728
erdő
 
2
0,5609
3,93
Csepüskert, Mezőber.út mellett
Erdő összesen:
 
 
 
8,5211
59,65
 
 
 
 
 
 
 
 
/K/810/2
gyümölcsös
 
2
0,0692
1,80
Sirató - zug
/Z/10078
gyümölcsös
 
2
0,0352
0,92
Endrőd alatt, belter. Polányi út mellet
/Z/14051
gyümölcsös
 
2
0,0647
1,69
Bánom kert, belter. Közel, út szeli át
/Z/8601
gyümölcsös
b
2
0,2193
5,72
Álmosdomb u. 1.
Gyümölcsös összesen:
 
 
 
0,3884
10,13
 
 
 
 
 
 
 
 
/Z/10073
kert
b
2
0,0280
0,73
Endrőd alatt, belter. közel
/Z/10074
kert
 
2
0,0325
0,84
Endrőd alatt, belter. közel
/Z/13109/1
kert
 
2
0,0525
1,37
ártér, Gyoma
/Z/13112/1
kert
 
2
0,0518
1,35
ártér, Gyoma
/Z/13131
kert
 
2
0,0673
1,76
ártér, Gyoma
/Z/13137
kert
 
2
0,0485
1,26
ártér, Gyoma
/Z/13143
kert
 
2
0,0555
1,44
ártér, Gyoma
/Z/13146
kert
 
2
0,0249
0,65
ártér, Gyoma
/Z/13150
kert
 
2
0,0478
1,24
ártér, Gyoma
/Z/13157
kert
 
2
0,0642
1,67
ártér, Gyoma
/Z/13165
kert
 
2
0,1072
2,80
ártér, Gyoma
/Z/13171
kert
 
2
0,0975
2,54
ártér, Gyoma
/Z/13179
kert
 
2
0,1360
3,55
ártér, Gyoma
/Z/13197
kert
 
2
0,0386
1,00
ártér, Gyoma
/Z/13205
kert
 
2
0,1690
0,43
ártér, Gyoma
/Z/13743
kert
 
2
0,0223
0,58
Csepüskert
/Z/14008/2
kert
 
2
0,0266
0,69
Vékony csík, Keleti utca, töltés mellett
/Z/15057/4
kert
 
2
0,0836
2,18
Pap - zug, nem vízparti, töltés, mellett
/Z/15632
kert
 
2
0,0807
2,11
Dan - zug, nem vízpari
/Z/15653
kert
 
2
0,0915
2,39
Dan - zug, nem vízpari
/Z/8083
kert
 
2
0,0874
2,28
Öregszölő, vékony csík
/Z/8402
kert
 
2
0,0424
1,11
ÖNO Kondorosi út 1.
Kert összesen:
 
 
 
1,4558
33,97
 
 
 
 
 
 
 
 
/K/2809
nádas
b
2
1,4009
14,57
Bónom - zug
/K/389
nádas
b
2
0,7275
7,57
Torzsás - zug
Nádas összesen:
 
 
 
2,1284
22,14  
 
 
A bizottság javasolja átsorolni a 2500 m2 meg nem haladó termőföldeket forgalomképes üzleti vagyon kategóriájába, az árterek kivételével. Ezt követően, pedig a nyílt árverésen történő értékesítést.
 
2. Foragalomképtelen önkormányzati vagyon
 
Ebbe a kategóriába tartoznak az utak, hidak, közterületek, zöldterületek, csatornák, holtágak. A mellékletben szereplő vagyonleltár kimutatásban a 121412, valamint a 121413 főkönyvi számokon a korlátozottan illetve a forgalomképes ültevények vannak besorolva. Ezek az ingatlanok a 8601hrsz.-ú öregszölöi tanyához tartozó termőföld kivételével zöld közterület, közpark, köztér. A 2002 évben történt jogszabályi változást követően a zöldterületek ebbe a kategóriába lettek besorolva.
 
A mellékletben szereplő vagyonleltár kimutatásban a 121412, valamint a 121413 főkönyvi számokon a korlátozottan illetve a forgalomképes ültevények vannak besorolását meg kell változtatni a törvényi rendelkezésnek megfelelően. Ez alól kivétel a 8601hrsz.-ú öregszölöi tanyához tartozó termőföld.
 
Az 1. pontban javasolt termőföldek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonná való átminősítésével a vagyonleltárban szereplő korlátozottan forgalomképes erdők is forgalomképtelen besorolást kapnak.
 
3. Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak
  
Ebben a kategóriában alapvetően a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatokhoz rendelt épületek, építmények és telkek tartoznak. Itt vizsgálni kell, hogy az ingatlanok az önkormányzati feladatellátásban funkcionálnak e még.
 
A korábbi Képviselő – testületi ülésen felvetődött javaslat alapján az alábbi jelenleg üresen álló ingatlanok átsorolása javasolt a forgalomképes üzleti vagyon kategóriájába.
 
A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájából legyenek átsorolva az üzleti vagyon kategóriájába a következőkben megnevezett ingatlanok.
 
Megnevezés
Cím
Helyrajzi szám
Volt általános iskola, jelenleg a Zöldpark Kft. használja
Sallai u. 2.
2020
Napközi otthonos óvoda használaton kívül
Fő út 85.
3495
Volt idősek napközi otthona, haszonkölcsön szerződés alapján a Cigány Szervezetek Országos Szövetsége használja
Fő út 66.
6477
 
Szintén üresen áll a Dózsa Gy. u. 1. szám alatti volt gyógyszertári ingatlan. Ez az ingatlan a forgalomképes üzleti vagyon kategóriájában van felvezetve.
 
A bizottság javasolja továbbá, hogy a Deák Ferenc utcában lévő tornaterem épület ( 5008/1 hrsz. ) kerüljön át a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájából az üzleti vagyon kategóriába, és legyen meghirdetve értékesítésre.
 
A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájába tartozó gyomai könyvtár ( Kossuth L. u. 50., 2424 hrsz. ) egyenlőre legyen kijelölve értékesítésre. A könyvtár ingatlan értékesítésének feltételeiről a T. Képviselő – testület később döntene.
 
4. Forgalomképes üzleti vagyon

 

Ebben a kategóriában minimális számban telkek és épületek vannak. Itt található a katasztrófavédelmi bázis épülete is. Figyelemmel a funkcióra javaslom a korlátozottan forgalomképes kategóriába való átsorolást.

 

 
A bizottság javasolja meghirdetni értékesítésre a Guttenberg utcában lévő alábbiakban részletezett telkeket.
 
Hrsz.
Művelési ág
Terület nagysága
( m2 )
3542/20
Beépítetlen terület
1271
3542/22
Beépítetlen terület
1270
3542/23
Beépítetlen terület
1271
3542/25
Beépítetlen terület
1271
3542/26
Beépítetlen terület
1270
3542/27
Beépítetlen terület
1270
3542/28
Beépítetlen terület
1271
 
A telkekre az „Lk 8” jelű építési övezet előírásai vonatkoznak az alábbiak szerint.
 
6. § (1) Az Lk jelű kisvárosias lakóövezet területén:
a) A közterületek felől és az oldalhatárok előkerti szakaszán tömör kerítés nem építhető.
b) Hátsókert: min. 6 m.
c) Állattartási épület nem létesíthető.
d) Utcai telekszélesség: min. 14 m.
e) Magastető csak 20-45° tetőhajlással építhető.
f) Közműellátás szintje: teljes
(2) Az Lk jelű építési övezetekben új építés esetén a következő paraméterek biztosítandók:
*megjegyzés Új építés, ill. telekosztás csak az övezet egészére kiterjedő terv tervtanácsi véleményezése alapján engedélyezhető,
**megjegyzés: 5 m-nél kisebb meglévő előkerthez való csatlakozás 0-1,5 m eltéréssel a telek belseje felé, legfeljebb 5,0 m előkertig engedélyezhető,
***megjegyzés meglévő garázs csak annak pótlása esetén számolható fel,
h = az épület megfelelő homlokzatának építménymagassága oldalkert és hátsókert esetén, de min. 6,0 m
 
Jel
 Övezeti jel
 Beépítési mód
 Max.
beépítettség (%)
 Min/max
építmény-magasság (m)
 Min.
telekterület (m2)
 Min.
zöldfelület (%)
 Előkert min (m)
 Oldalkert min (m)
 Hátsókert min.(m)
Lk8
 Lk
 Z
 40
 Zártsorú
 60
 4,5-6,5
 600
 20
 5**
 _
 6
                       
(3) Az Lk jelű építési övezetekben új építés esetén a következő rendeltetésű épületek engedélyezhetők:
a) lakóépület,
b) a helyi lakosság ellátását szolgáló kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó épület,
c) egyházi, oktatási, egészségügyi, szociális épület,
d) sportépítmény,
e) a terület rendeltetésszerű használatát nem zavaró hatású kézműipari építmény,
f) szálláshely-szolgáltató épület,
g) igazgatási épület.
 
Az önkormányzati vagyon egy része szerződések alapján át van adva üzemeltetésre. Ezek a nagyságrendileg a viziközmű vagyon a legnagyobb, melyet jelenleg a Békés Megyei Vízművek Zrt. üzemeltet. A társaság javaslatára az üzemeltetett vagyon át lett sorolva a Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba. A Ligetfürdő besorolása: korlátozottan forgalomképes. Ez véleményem szerint maradhat. A hulladéklerakó telep forgalomképtelen törzsvagyon kategóriájába van besorolva. A 2011. évben a hulladéklerakó telep vagyona közös tulajdonba kerül a 9 település által létrejött megállapodás alapján. A közös tulajdon értékesítése korlátozott.
 
A kijelölt ingatlanok értékesítése nyílt árverésen történik, melyenek feltételeiről a T. Képviselő – testület dönt.

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja, hogy a Hősök útja 56. szám alatti, "Vállalkozók Háza" megnevezésű törzsvagyon részét képező korlátozottan forgalomképes ingatlan legyen átsorolva a frogalomképes üzleti vagyonba.

 
Döntési javaslat

"A rendeletmodosítás II. fodrulóra bocsájtása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Az SZMSZ 19. § (7) bek. szerint a Képviselő-testület két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő javaslatokat tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni
 
Gyomaendrőd Város Képviselő – testülete a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendeletmódosítására készített előterjesztést alkalmasnak találja második fordulóban történő megvitatásra.

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe