1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2012. augusztus 22-i ülésére
2012. augusztus 22-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendeletmódosítás I. forduló | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő – testület!
A Tisztelt Képviselő – testület döntött a márciusi ülésén arról, hogy egy 3 fős bizottság felülvizsgálja az önkormányzat tulajdonát képező ingatlan vagyonelemeket a Nemzeti Vagyontörvény szabályozásainak figyelembevételével. A felülvizsgálat célja, hogy a vagyonelemek törvény szerinti besorolása megfelelő e. Javaslat tétel a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyoni kör bővítésére. A bizottság elvégezte az önkormányzati vagyon felülvizsgálatát, az ingatlanok egy részét a helyszínen szemrevételezte. Ezt követően a javaslatait a 2012. július 31. ülésén megtárgyalta és az alábbiak szerint a T. Képviselő – testület elé terjeszti.
Jelenleg Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet szabályozza az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást. A rendelet meghatározza a törzsvagyon, egyéb vagyon körét, ezen belül a forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes vagyon feletti rendelkezés szabályait. Gyomaendrőd Város Önkormányzata vagyonának túlnyomó többsége törzsvagyon és jelentős része forgalomképtelen.
Az önkormányzati ingatlan és vagyoni értékű jogok nettó értéke a 2011. december 31.-i állapot alapján az alábbiak szerint alakult.
Adatok: ezer forintban
Megnevezés
|
Forgalomképtelen
|
Korlátozottan forgalomképes
|
Forgalomképes
|
Összesen
|
Ingatlanok és vagyon értékű jogok
|
5.034.972
|
1.732.625
|
202.251
|
6.969.848
|
Üzemeltetésre átadott vagyon
|
2.316.031
|
1.006.774
|
13.529
|
3.336.334
|
Összesen:
|
7.351.003
|
2.739.399
|
215.780
|
10.306.182
|
A táblázat adatai alapján az önkormányzati vagyon jelentős része, 98%-a a törzsvagyonba tartozik. A törzsvagyonba tartozó vagyonelemek hasznosításáról a Tisztelt Képviselő – testület dönt.
Az új önkormányzati valamint nemzeti vagyontörvények 2012. év eleji hatálybalépése miatt a helyi önkormányzatoknak át kell tekinteniük a vagyonukra vonatkozó szabályozást, továbbá, a nemzeti vagyontörvényből következően több új előírás és kötöttség vonatkozik az önkormányzati vagyongazdálkodásra.
Sarkalatos törvény biztosít védelmet a nemzeti vagyonnak a jövőben; a hatályba lépett jogszabály értelmében a jövőben vagyonkezelői feladatot csak az állam és a helyi önkormányzatok, intézményeik, valamint a 100 százalékos tulajdonukban álló gazdálkodó szervezetek végezhetnek.
A jogszabályra a január 1-jén hatályba lépő alaptörvény miatt volt szükség. Az alaptörvény szerint a nemzeti vagyon megőrzésének, védelmének és a nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodásnak a követelményeit sarkalatos törvénynek kell meghatároznia.
Az új törvény szerint a nemzeti vagyoni körbe az állam és a helyi önkormányzatok vagyona tartozik. Az adott nemzeti vagyon a jövőben a közfeladatok ellátásával együtt telepíthető állami vagy önkormányzati tulajdonba. A törvény tehát a nemzeti vagyon elsődleges rendeltetéseként a közfeladatok ellátásának biztosítását határozza meg. A jogszabály - indoklása szerint - véget akar vetni az intézményesített vagyonfelélés eddigi gyakorlatának, és a köz érdekében hosszú távú, általános védelmet kíván biztosítani a nemzeti vagyonnak.
A törvény szerint a nemzeti vagyon körébe tartoznak egyebek között az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok, pénzügyi eszközök, társasági részesedések, vagyoni értékkel rendelkező jogosultságok, a légtér, az üvegházhatású gázok különböző kibocsátási egységei, a felszín alatti ásványkincsek és a felszín alatti vizek. Ide sorolja a törvény az állami fenntartású közgyűjteményeket, a régészeti leleteket és a nemzeti adatvagyont. Nevesítve az állami vagyon körébe tartozik a Szent Korona és az Országház is.
A nemzeti vagyont annak védelme és a "célszerű gazdálkodás" érdekében a törvény négy kategóriába sorolja.
Az első, a legszigorúbban védett nemzeti vagyoni kör a kizárólagos állami és önkormányzati tulajdon, amely forgalomképtelen, tehát nem adható el, nem terhelhető meg, és nem is osztható fel. Ebbe a - törvény mellékletében is rögzített - körbe tartoznak például a magyarországi tavak, folyók, patakok, holtágak, mellékágak és azok medre, valamint vízi létesítmények, továbbá az állam kizárólagos tulajdonában álló országos törzshálózati vasúti pályák.
A nemzeti vagyont annak védelme és a "célszerű gazdálkodás" érdekében a törvény négy kategóriába sorolja.
Az első, a legszigorúbban védett nemzeti vagyoni kör a kizárólagos állami és önkormányzati tulajdon, amely forgalomképtelen, tehát nem adható el, nem terhelhető meg, és nem is osztható fel. Ebbe a - törvény mellékletében is rögzített - körbe tartoznak például a magyarországi tavak, folyók, patakok, holtágak, mellékágak és azok medre, valamint vízi létesítmények, továbbá az állam kizárólagos tulajdonában álló országos törzshálózati vasúti pályák.
A következő kategóriába a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyont sorolták, ezek között (részben vagy egészben) állami tulajdonban álló társaságok, továbbá vagyonelemek, műemlékek vannak. A felsorolásban ezek között szerepel a Sándor-palota, a Királyi Palota, a Rudas fürdő, az Egyetemi Könyvtár, a Pesti Vigadó, a Magyar Állami Operaház, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Citadella, a Műegyetem épületei, a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok. A törvény szerint ezek a vagyonelemek sem idegeníthetők el, nem terhelhetők meg, a hasznosításuk szabályozása azonban kevésbé szigorú.
A nemzeti vagyon harmadik kategóriája a korlátozottan forgalomképes vagyoni kör. Az ide tartozó vagyonelemek eladhatók, megterhelhetők, de csak törvényben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek szerint, ami általában valamilyen hatóság vagy egyéb szerv előzetes jóváhagyását jelenti.
A negyedik vagyoni csoportba az üzleti vagyon tartozik, amely engedély nélkül elidegeníthető, hasznosítható, tehát a piaci forgalom része.
A szabályozás alapelvei közé tartozik, hogy a nemzeti vagyon közérdeket szolgál, "közös szükségletet elégít ki", legfőbb rendeltetése szerint pedig a közfeladatok ellátását biztosítja. A nemzeti vagyonnal való gazdálkodás célja a természeti erőforrások megóvása, a nemzeti értékek megőrzése és méltó hasznosítása a jövő nemzedéke szükségleteinek figyelembe vételével.
A nemzeti vagyon átruházására, hasznosítására vonatkozó szerződés kizárólag olyan szervezettel köthető, amelynek tulajdonosi szerkezete, szervezete, tevékenysége átlátható. Ez lényegében kizárja az off-shore cégeket a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás köréből.
A korábbi szabályozáshoz képest jelentős mértékben szűkül a nemzeti vagyon kezelésére jogosultak köre; az állam és a helyi önkormányzat szerveire, intézményeire, valamint ezek 100 százalékos tulajdonában álló gazdálkodó szervezetekre korlátozódik. Erre azért van szükség az indoklás szerint, mert a vagyonkezelői jog rendkívül széles körű, "kvázi tulajdonosi jogkört" jelent.
A törvény rögzíti azt is, hogy nemzeti vagyon tulajdonjoga térítésmentesen átruházható a közfeladatok ellátójára az állam és a helyi önkormányzat között. Lényegében ez teremti meg a lehetőségét annak, hogy az önkormányzatok oktatási, egészségügyi, szociális feladataikkal együtt vagyont is átadhassanak az államnak. A nemzeti vagyonról szóló törvény az önkormányzati ingatlanok értékesítésekor az államnak elővásárlási jogot biztosít.
A legszigorúbban védett nemzeti vagyoni kör a kizárólagos állami és önkormányzati tulajdon meghatározása, ami forgalomképtelenséget jelent, azaz teljes elidegenítési és terhelési tilalmat, valamint dologi jog, vagy osztott tulajdon létesítésének tilalmát. Ezen vagyonelemek körét taxatíve határozza meg a törvény és mellékletei. Az állam és önkormányzatok kizárólagos tulajdona fő szabályként kizárólag koncesszió útján hasznosítható.
A nemzeti vagyonról szóló törvény 3. § (1) 12. pontja meghatározza a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon fogalmát: az 1. (2) bekezdés a) — az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok - pontja hatálya alá nem tartozó azon nemzeti vagyon, amelynek állami tulajdonban, illetve a helyi önkormányzat tulajdonában történő megőrzése hosszú távon indokolt.
A forgalomképtelen törzsvagyoni kör kettő alkategóriából áll. Ide tartoznak a nemzeti vagyontörvényben tételesen felsorolt kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonelemek, valamint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként forgalomképtelen törzsvagyoni elemek.
Gyomaendrőd Város Képviselő – testülete a 2012. márciusi ülésén döntött arról, hogy a Nemzeti Vagyonról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően az alábbi vagyontárgyakat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként veszi számba.
A kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon kategóriájába besorolt vagyonelemek:
1. Ingatlanok
Helyrajzi szám
|
Megnevezés az ingatlan-nyilvántartásban
|
Terület
|
1245
|
Holt-Körös
|
1 ha 3126 m2
|
1247
|
Holt-Körös
|
3 ha 2868 m2
|
1301
|
Holt-Körös
|
5 ha 5897 m2
|
3265
|
Holt-Körös
|
5 ha 4903 m2
|
3406
|
Holt-Körös
|
3 ha 8194 m2
|
6243
|
Holt-Körös
|
6 ha 1978 m2
|
6269
|
Holt-Körös
|
1 ha 3056 m2
|
6318
|
Holt-Körös
|
3 ha 8707 m2
|
6406
|
Holt-Körös
|
2 ha 4118 m2
|
6765/3
|
Holt-Körös
|
7 ha 3785 m2
|
0389
|
Holt-Körös
|
10 ha 3844 m2
|
0776
|
Holt-Körös
|
7 ha 5090 m2
|
01021
|
Holt-Körös
|
11 ha 1007 m2
|
02800
|
Holt-Körös
|
4 ha 4856 m2
|
02809
|
Holt-Körös
|
16 ha 3027 m2
|
02837
|
Holt-Körös
|
9 ha 2318 m2
|
02846
|
Holt-Körös
|
2 ha 5157 m2
|
02853
|
Holt-Körös
|
6 ha 8077 m2
|
6772
|
Termálkút
|
405 m2
|
2. Üzemeltetésre átadott vízi - közmű vagyon, amelynek részletezése a Békés Megyei vízművek Zrt. és Gyomaendrőd Város Önkormányzata által megkötött vagyonkezelési és üzemeltetési szerződésben, valamint az ahhoz tartozó mellékletekben található.
II. felülvizsgálati szempontok
A vagyonkataszter felülvizsgálatát a Nemzeti Vagyonról szóló törvény által meghatározott kategóriák szerint haladva javaslom.
A kategóriák felülvizsgálatakor az alábbi szempontokat javaslom figyelembe venni:
- Az ingatlan besorolása megfelelő e, ha nem javaslat az átsorolásra,
- Az ingatlan hasznosítása hogyan történik, ki a kezelője, bérlője stb.,
- A hasznosítás módja megfelel e a törvény rendelkezéseinek, illetve az önkormányzat számra előnyös e.
A 2011. december 31.-i vagyonleltár a munkaanyag mellékletét képezi.
III. felülvizsgálat eredménye, a bizottság javaslataival
1. Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti ( önkormányzati ) vagyon körét javaslom tovább bővíteni a termőföldekkel, melyek jelenleg a kataszteri nyilvántartásban forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes kategóriákba vannak besorolva. Az egyes kategóriákban vannak olyan ingatlanok, melyek véleményem szerint nem oda tartoznak, ezért azok átsorolására javaslatot teszek. A termőföldek stratégiai vagyonelemek, ezért javaslom a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon körébe történő bevonását. Ezáltal a korlátozottan forgalomképes és forgalomképes kategóriába besorolt termőföldek forgalomképtelenné válnak.
Ezen ingatlanok hasznosítása haszonbérlet útján történik, nyílt árverésen. Az árveréseken többnyire a helyi gazdálkodók a nyertesek. Ez a hasznosítási mód előnyös az önkormányzat és a gazdálkodók számára is.
Az egyes földterületek kategóriákban ingatlanok átsorolását javaslom az alábbiak szerint.
Helyrajzi szám
|
Indoklás
|
Új kategória megnevezése
|
17/7
|
Az ingatlan beépítetlen terület 2 m2 a Bajcsy utca és Fő út kereszteződés
|
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
|
909
|
Az ingatlan beépítetlen terület, a Hantoskerti holtágnál vízparti, 590 m2.
|
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
|
1100/1
|
Katasztrófavédelmi Bázis telekrész
|
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
|
1300/28
|
Kiss Lajos üdülőtelep, beépítetlen terület 650 m2
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
1302/32
|
Az ingatlan beépítetlen terület, a Hantoskerti holtágnál vízparti, 311 m2.
|
Forgalomképtelen telek, törzsvagyon
|
1389/2
|
Beépítetlen terület, 138 m2, Keleti utca
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
2937/40
|
Gyomai piactér, Pásztor János utca
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
3574/2
|
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 950 m2
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
3577/10
|
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 926 m2
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
3578/10
|
Beépítetlen terület, Gutenberg utca 929 m2
|
Forgalomképes telek üzleti vagyon
|
1806
|
Fő úti gyógyszertár
|
Korlátozottan forgalomképes telek
|
5044
|
Költségalapú bérlakások Endrőd
|
Korlátozottan forgalomképes telek
|
3542/59
|
Költségalapú bérlakások Magtárlaposi utca
|
Korlátozottan forgalomképes telek
|
5965/1
|
Gyógyszertár, Dózsa Gy. u. 1.
|
Az épülettel együtt a forgalomképes üzleti vagyonba
|
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba besorolását javaslom az önkormányzat tulajdonában lévő az alábbiakban felsorolt termőföldeket
Helyrajzi szám
|
Művelési ág
|
jel
|
Minőségi
osztály
|
Terület ( ha )
|
Aranykorona érték
|
A terület elhelyezkedése
|
/Z/8028
|
szántó
|
b
|
3
|
0,6131
|
20,78
|
Bacslaposi u. 6.
|
/Z/8176
|
szántó
|
b
|
3
|
0,2729
|
9,25
|
Kör utca 39.
|
/K/2629/34
|
szántó
|
a
|
5
|
1,9153
|
33,33
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
a
|
2
|
0,1054
|
4,40
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
a
|
4
|
13,2237
|
298,86
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
h
|
5
|
8,5167
|
148,19
|
Csejti lapos
|
/Z/14704/1
|
szántó
|
|
6
|
1,4768
|
18,02
|
Pocos - zug
|
/K/2155/7
|
szántó
|
|
2
|
0,7501
|
31,28
|
szarvasi dülök mellett
|
/K/2155/7
|
szántó
|
|
3
|
0,5439
|
18,44
|
volt pedagógus föld
|
/K/2155/7
|
szántó
|
|
4
|
0,0525
|
1,19
|
volt pedagógus föld
|
/K/2754/3
|
szántó
|
a
|
3
|
4,4938
|
152,34
|
Susány - zug
|
/K/2754/3
|
szántó
|
a
|
4
|
4,4379
|
100,30
|
Susány - zug
|
/K/2754/3
|
szántó
|
a
|
5
|
2,2878
|
39,81
|
Susány - zug
|
/K/2754/3
|
szántó
|
d
|
3
|
2,1752
|
73,74
|
Susány - zug
|
/K/2754/3
|
szántó
|
d
|
4
|
1,2280
|
27,75
|
Susány - zug
|
/K/2754/3
|
szántó
|
d
|
5
|
1,2738
|
22,16
|
Susány - zug
|
/K/1278/5
|
szántó
|
|
5
|
0,5754
|
10,01
|
Póhalom
|
/K/1482/2
|
szántó
|
|
6
|
0,5755
|
7,02
|
Cebál-Bala
|
/Z/14002
|
szántó
|
a
|
3
|
7,9014
|
267,86
|
Fattyasi veteményes
|
/Z/14002
|
szántó
|
a
|
4
|
2,0000
|
45,20
|
Fattyasi veteményes
|
/K/75/24
|
szántó
|
|
4
|
0,6099
|
13,78
|
Ipari Parktól nem messze
|
/K/75/42
|
szántó
|
|
4
|
0,3320
|
7,50
|
Ipari Parktól nem messze
|
/K/82/16
|
szántó
|
|
4
|
0,8715
|
19,70
|
Ipari Parktól nem messze
|
/K/82/16
|
szántó
|
|
5
|
1,0535
|
18,33
|
Ipari Parktól nem messze
|
/K/82/16
|
szántó
|
|
6
|
3,1821
|
38,82
|
Ipari Parktól nem messze
|
/K/2691/6
|
szántó
|
a
|
3
|
0,0400
|
1,36
|
Csejti lapos
|
/B/7681/5
|
szántó
|
|
5
|
3,6507
|
63,52
|
Nagylapos
|
/K/2693/5
|
szántó
|
a
|
5
|
7,8552
|
136,68
|
Csejti lapos
|
/K/2693/5
|
szántó
|
a
|
7
|
5,6107
|
31,42
|
Csejti lapos
|
/K/2693/5
|
szántó
|
a
|
4
|
10,5775
|
239,05
|
Csejti lapos
|
/K/2693/5
|
szántó
|
a
|
6
|
10,3033
|
125,70
|
Csejti lapos
|
/K/2284/14
|
szántó
|
a
|
4
|
9,9170
|
224,12
|
Dés - páskum
|
/K/2284/14
|
szántó
|
a
|
5
|
4,9433
|
86,01
|
Dés - páskum
|
/K/2284/17
|
szántó
|
a
|
4
|
4,9496
|
111,86
|
Dés - páskum
|
/K/2284/17
|
szántó
|
a
|
5
|
3,5630
|
62,00
|
Dés - páskum
|
/K/2287/5
|
szántó
|
a
|
4
|
10,6017
|
239,60
|
Dés - páskum
|
/K/2287/5
|
szántó
|
a
|
5
|
0,9926
|
17,27
|
Dés - páskum
|
/K/2290/2
|
szántó
|
|
4
|
10,0169
|
226,38
|
Dés - páskum
|
/K/2290/2
|
szántó
|
|
5
|
10,6865
|
185,95
|
Dés - páskum
|
/K/2290/3
|
szántó
|
a
|
4
|
10,7207
|
242,29
|
Dés - páskum
|
/K/2290/3
|
szántó
|
a
|
5
|
7,5333
|
131,08
|
Dés - páskum
|
/K/2294/10
|
szántó
|
a
|
4
|
2,7213
|
61,50
|
Dés - páskum
|
/K/2294/10
|
szántó
|
a
|
5
|
6,7557
|
117,55
|
Dés - páskum
|
/K/2294/6
|
szántó
|
|
4
|
0,7802
|
17,63
|
Dés - páskum
|
/K/2294/6
|
szántó
|
|
5
|
0,3840
|
6,68
|
Dés - páskum
|
/K/2294/7
|
szántó
|
a
|
5
|
1,0535
|
18,33
|
Dés - páskum
|
/K/2294/7
|
szántó
|
a
|
4
|
12,4464
|
281,29
|
Dés - páskum
|
/K/2294/8
|
szántó
|
a
|
4
|
9,2206
|
208,39
|
Dés - páskum
|
/K/2294/8
|
szántó
|
a
|
5
|
4,3295
|
75,33
|
Dés - páskum
|
/K/2294/9
|
szántó
|
a
|
4
|
1,7112
|
38,67
|
Dés - páskum
|
/K/2294/9
|
szántó
|
a
|
5
|
8,5063
|
148,01
|
Dés - páskum
|
/K/2155/7
|
szántó
|
|
1
|
22,5525
|
1 019,37
|
volt pedagógus föld
|
/B/6765/7
|
szántó
|
|
3
|
0,4623
|
15,67
|
Fűzfás - zug
|
/B/6765/7
|
szántó
|
|
2
|
1,6747
|
69,83
|
Fűzfás - zug
|
/K/2750/9
|
szántó
|
a
|
3
|
3,5328
|
119,76
|
Susány - zug
|
/K/2750/9
|
szántó
|
a
|
4
|
2,2878
|
51,70
|
Susány - zug
|
/K/2750/9
|
szántó
|
a
|
5
|
0,8046
|
14,00
|
Susány - zug
|
/Z/10080
|
szántó
|
|
4
|
0,6546
|
14,79
|
Endrőd alatti kertek
|
/K/2626/4
|
szántó
|
a
|
5
|
9,2591
|
161,11
|
Csejti lapos
|
/K/2626/4
|
szántó
|
a
|
6
|
22,2035
|
270,88
|
Csejti lapos
|
/K/1128/3
|
szántó
|
|
4
|
0,4776
|
10,79
|
Régi vasúti pálya
|
/K/2155/4
|
szántó
|
|
1
|
0,4316
|
19,51
|
volt pedagógus föld területén
|
/K/2253/13
|
szántó
|
|
4
|
0,3503
|
7,92
|
Dés - páskum
|
/K/2253/13
|
szántó
|
|
5
|
0,0637
|
1,11
|
Dés - páskum
|
/K/2299/13
|
szántó
|
|
5
|
2,7532
|
47,91
|
Fazekas - zug
|
/K/2365/10
|
szántó
|
|
5
|
0,1992
|
3,47
|
Szabadstrand, Endrőd parkoló
|
/K/2691/6
|
szántó
|
a
|
4
|
0,0265
|
0,59
|
Csejti lapos
|
/K/2691/6
|
szántó
|
a
|
5
|
0,0778
|
1,35
|
Csejti lapos
|
/K/2691/6
|
szántó
|
a
|
6
|
0,0928
|
1,13
|
Csejti lapos
|
/K/2724
|
szántó
|
|
4
|
0,0130
|
0,29
|
Madarásztanya, Koplaló
|
/K/2765/
|
szántó
|
|
4
|
0,2431
|
5,49
|
Tövishát, csatorna szélén, Dögösnél
|
/K/2774/12
|
szántó
|
a
|
4
|
0,2067
|
4,67
|
Tövishát, földút szélén
|
/K/2774/12
|
szántó
|
a
|
5
|
0,2254
|
3,92
|
Tövishát, Földút szélén
|
/K/28/2
|
szántó
|
a
|
5
|
0,0206
|
0,35
|
árterület, a Cigányvárostól
|
/K/296/12
|
szántó
|
|
2
|
0,0959
|
3,99
|
Csárdaszállás közig.hat. közel
|
/Z/13103/1
|
szántó
|
|
7
|
0,2536
|
1,42
|
Fűzfás - zug
|
/Z/13444
|
szántó
|
|
4
|
0,2216
|
5,01
|
Újkert - sor
|
/Z/13458
|
szántó
|
|
4
|
0,2068
|
4,67
|
Újkert - sor
|
/Z/13473/3
|
szántó
|
|
4
|
0,3420
|
7,73
|
Újkert - sor
|
/Z/13485
|
szántó
|
|
4
|
0,1543
|
3,49
|
Újkert - sor
|
/Z/13510
|
szántó
|
|
4
|
0,1622
|
3,66
|
Újkert - sor
|
/Z/13845
|
szántó
|
|
3
|
0,2928
|
9,93
|
Csepüskert
|
/Z/14001
|
szántó
|
|
4
|
0,3496
|
7,90
|
Pocos - zug, gyepes terület
|
/Z/14003/3
|
szántó
|
|
4
|
1,3416
|
30,32
|
Pocos - zug, gyepes terület
|
/Z/15053/1
|
szántó
|
|
3
|
0,4385
|
14,87
|
Pap - zug, űdülők kezdete
|
/Z/15060/3
|
szántó
|
|
6
|
0,2268
|
2,77
|
Bónom külső, út mellett
|
/Z/15060/52
|
szántó
|
|
6
|
0,7093
|
8,65
|
Bónom külső csatornapart
|
/Z/8141
|
szántó
|
|
2
|
0,1629
|
6,79
|
Öregszölö
|
/Z/8163
|
szántó
|
|
2
|
0,4118
|
17,17
|
Öregszölö
|
/Z/8652
|
szántó
|
|
4
|
0,1857
|
4,19
|
Öregszölö
|
/Z/8861
|
szántó
|
|
6
|
0,1859
|
2,27
|
Bónom - zug
|
/Z/8862
|
szántó
|
|
6
|
0,1859
|
2,27
|
Bónom - zug
|
/Z/8863
|
szántó
|
|
6
|
0,1715
|
2,09
|
Bónom - zug, nem vízp.
|
/Z/8864
|
szántó
|
|
6
|
0,1715
|
2,09
|
Bónom - zug, nem vízp.
|
/Z/9040
|
szántó
|
|
3
|
0,2021
|
6,85
|
Kocsorhegy, III.ker 40.
|
/Z/9186
|
szántó
|
|
4
|
0,2438
|
5,51
|
Kocsorhegy
|
/Z/9875
|
szántó
|
b
|
2
|
0,3064
|
12,78
|
Kocsorhegy
|
/K/2667/9
|
szántó
|
a
|
2
|
0,3277
|
13,67
|
Szentmiklós
|
/K/2667/9
|
szántó
|
a
|
3
|
1,1575
|
39,24
|
Szentmiklós
|
/K/2667/9
|
szántó
|
a
|
4
|
3,0477
|
68,88
|
Szentmiklós
|
/K/2667/9
|
szántó
|
a
|
5
|
0,9040
|
15,73
|
Szentmiklós
|
/Z/8406
|
szántó
|
b
|
4
|
0,7251
|
16,39
|
Kondorosi u. 1.
|
/K/2629/38
|
szántó
|
a
|
5
|
13,2048
|
229,76
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
a
|
6
|
11,8253
|
144,27
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
a
|
7
|
5,3266
|
29,83
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
h
|
4
|
1,4649
|
33,11
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
szántó
|
h
|
6
|
0,1515
|
1,85
|
Csejti lapos
|
/K/155/17
|
szántó
|
a
|
1
|
3,8930
|
175,96
|
Hunya alatt
|
/K/155/17
|
szántó
|
a
|
2
|
25,6905
|
1 071,29
|
Hunya alatt
|
/K/155/17
|
szántó
|
a
|
3
|
2,0127
|
68,23
|
Hunya alatt
|
/Z/8694
|
szántó
|
b
|
4
|
0,2110
|
4,77
|
Álmosdomb utca 26.
|
/Z/8943
|
szántó
|
|
2
|
0,1784
|
7,44
|
Bónom - zug, nem vízp.
|
/K/2754/1
|
szántó
|
a
|
4
|
8,5183
|
192,51
|
Susány - zug
|
/K/2754/1
|
szántó
|
a
|
5
|
5,6828
|
98,88
|
Susány - zug
|
/K/2754/1
|
szántó
|
d
|
3
|
1,0579
|
35,86
|
Susány - zug
|
/K/2754/1
|
szántó
|
d
|
4
|
1,7914
|
40,49
|
Susány - zug
|
/K/2754/1
|
szántó
|
d
|
5
|
0,9989
|
17,38
|
Susány - zug
|
/K/2754/1
|
szántó
|
a
|
3
|
4,6506
|
157,66
|
Susány - zug
|
Szántó összesen:
|
|
|
|
388,7954
|
9000,96
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/B/6102
|
gyep (legelő)
|
|
4
|
1,0769
|
5,60
|
Orgona és a Kenderáztató
|
/K/2229/9
|
gyep (legelő)
|
|
2
|
0,2381
|
3,71
|
Szennyvíztelephez közel
|
/K/2284/17
|
gyep (legelő)
|
c
|
4
|
0,2246
|
1,17
|
Dés - páskum
|
/K/2284/19
|
gyep (legelő)
|
|
4
|
1,3686
|
7,12
|
Dés - páskum
|
/K/2287/4
|
gyep (legelő)
|
b
|
3
|
0,1160
|
1,01
|
Dés - páskum, vékony csík
|
/K/2289/2
|
gyep (legelő)
|
|
2
|
0,5440
|
8,49
|
Dés - páskum, vékony csík
|
/K/2291/1
|
gyep (legelő)
|
|
3
|
0,9014
|
7,84
|
Dés - páskum, rizsföldek mellett
|
/K/2420/4
|
gyep (legelő)
|
|
3
|
0,9177
|
7,98
|
Nagylapostól nem messze, faluszél
|
/K/2426/17
|
gyep (legelő)
|
|
2
|
0,0280
|
0,44
|
Vitézdüllő
|
/K/2460
|
gyep (legelő)
|
b
|
2
|
0,6315
|
9,85
|
Koplaló, simai domb, régi mezőtúri út elágazás
|
/K/2629/34
|
gyep (legelő)
|
c
|
3
|
3,2447
|
28,23
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
gyep (legelő)
|
g
|
3
|
7,3049
|
63,55
|
Csejti lapos
|
/K/2629/38
|
gyep (legelő)
|
k
|
3
|
3,1723
|
27,60
|
Csejti lapos
|
/K/2629/39
|
gyep (legelő)
|
a
|
4
|
19,5061
|
101,43
|
Csejti lapos
|
/K/2629/39
|
gyep (legelő)
|
a
|
5
|
3,6315
|
5,81
|
Csejti lapos
|
/K/2629/39
|
gyep (legelő)
|
a
|
3
|
17,7516
|
154,44
|
Csejti lapos
|
/K/2667/9
|
gyep (legelő)
|
c
|
3
|
0,1120
|
0,97
|
Szentmiklós
|
/K/2691/6
|
gyep (legelő)
|
d
|
2
|
0,0010
|
0,01
|
Csejti lapos
|
/K/2754/5
|
gyep (legelő)
|
|
3
|
1,8938
|
16,48
|
Susány - zug
|
/K/28/2
|
gyep (legelő)
|
b
|
3
|
0,0176
|
0,15
|
árterület
|
/Z/14879/7
|
gyep (legelő)
|
|
4
|
0,4718
|
2,45
|
Csepüs-Bánom, töltés mellett vékony csík
|
/Z/14879/8
|
gyep (legelő)
|
|
4
|
0,3125
|
1,63
|
Csepüs-Bánom, kerékpár és köves út közöti rész
|
/Z/15187
|
gyep (legelő)
|
|
4
|
1,1716
|
6,09
|
Kecsegés - zug, vízpari elnyuló rész
|
/Z/8801
|
gyep (legelő)
|
|
3
|
0,1637
|
1,42
|
Álmosdomb u. 1.
|
gyep, legelő összesen.
|
|
|
|
64,8019
|
463,47
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/B/668/4
|
erdő
|
|
2
|
5,7873
|
40,51
|
Kazinczy Ferenc utca mellett
|
/K/1254/6
|
erdő
|
|
2
|
0,7316
|
5,12
|
Görögállás
|
/K/2173/1
|
erdő
|
|
2
|
0,3132
|
2,19
|
Polyák halom
|
/K/2693/5
|
erdő
|
b
|
2
|
0,0441
|
0,31
|
Csejt lapos
|
/K/28/2
|
erdő
|
c
|
2
|
0,0029
|
0,02
|
árterület
|
/K/2809
|
erdő
|
c
|
2
|
0,8938
|
6,26
|
Bónom - zug
|
/K/2819
|
erdő
|
|
2
|
0,1873
|
1,31
|
Bónom - zug, a valóságban nem erdő
|
/Z/13728
|
erdő
|
|
2
|
0,5609
|
3,93
|
Csepüskert, Mezőber.út mellett
|
Erdő összesen:
|
|
|
|
8,5211
|
59,65
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/K/810/2
|
gyümölcsös
|
|
2
|
0,0692
|
1,80
|
Sirató - zug
|
/Z/10078
|
gyümölcsös
|
|
2
|
0,0352
|
0,92
|
Endrőd alatt, belter. Polányi út mellet
|
/Z/14051
|
gyümölcsös
|
|
2
|
0,0647
|
1,69
|
Bánom kert, belter. Közel, út szeli át
|
/Z/8601
|
gyümölcsös
|
b
|
2
|
0,2193
|
5,72
|
Álmosdomb u. 1.
|
Gyümölcsös összesen:
|
|
|
|
0,3884
|
10,13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/Z/10073
|
kert
|
b
|
2
|
0,0280
|
0,73
|
Endrőd alatt, belter. közel
|
/Z/10074
|
kert
|
|
2
|
0,0325
|
0,84
|
Endrőd alatt, belter. közel
|
/Z/13109/1
|
kert
|
|
2
|
0,0525
|
1,37
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13112/1
|
kert
|
|
2
|
0,0518
|
1,35
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13131
|
kert
|
|
2
|
0,0673
|
1,76
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13137
|
kert
|
|
2
|
0,0485
|
1,26
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13143
|
kert
|
|
2
|
0,0555
|
1,44
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13146
|
kert
|
|
2
|
0,0249
|
0,65
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13150
|
kert
|
|
2
|
0,0478
|
1,24
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13157
|
kert
|
|
2
|
0,0642
|
1,67
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13165
|
kert
|
|
2
|
0,1072
|
2,80
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13171
|
kert
|
|
2
|
0,0975
|
2,54
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13179
|
kert
|
|
2
|
0,1360
|
3,55
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13197
|
kert
|
|
2
|
0,0386
|
1,00
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13205
|
kert
|
|
2
|
0,1690
|
0,43
|
ártér, Gyoma
|
/Z/13743
|
kert
|
|
2
|
0,0223
|
0,58
|
Csepüskert
|
/Z/14008/2
|
kert
|
|
2
|
0,0266
|
0,69
|
Vékony csík, Keleti utca, töltés mellett
|
/Z/15057/4
|
kert
|
|
2
|
0,0836
|
2,18
|
Pap - zug, nem vízparti, töltés, mellett
|
/Z/15632
|
kert
|
|
2
|
0,0807
|
2,11
|
Dan - zug, nem vízpari
|
/Z/15653
|
kert
|
|
2
|
0,0915
|
2,39
|
Dan - zug, nem vízpari
|
/Z/8083
|
kert
|
|
2
|
0,0874
|
2,28
|
Öregszölő, vékony csík
|
/Z/8402
|
kert
|
|
2
|
0,0424
|
1,11
|
ÖNO Kondorosi út 1.
|
Kert összesen:
|
|
|
|
1,4558
|
33,97
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/K/2809
|
nádas
|
b
|
2
|
1,4009
|
14,57
|
Bónom - zug
|
/K/389
|
nádas
|
b
|
2
|
0,7275
|
7,57
|
Torzsás - zug
|
Nádas összesen:
|
|
|
|
2,1284
|
22,14
|
|
A bizottság javasolja átsorolni a 2500 m2 meg nem haladó termőföldeket forgalomképes üzleti vagyon kategóriájába, az árterek kivételével. Ezt követően, pedig a nyílt árverésen történő értékesítést.
2. Foragalomképtelen önkormányzati vagyon
Ebbe a kategóriába tartoznak az utak, hidak, közterületek, zöldterületek, csatornák, holtágak. A mellékletben szereplő vagyonleltár kimutatásban a 121412, valamint a 121413 főkönyvi számokon a korlátozottan illetve a forgalomképes ültevények vannak besorolva. Ezek az ingatlanok a 8601hrsz.-ú öregszölöi tanyához tartozó termőföld kivételével zöld közterület, közpark, köztér. A 2002 évben történt jogszabályi változást követően a zöldterületek ebbe a kategóriába lettek besorolva.
A mellékletben szereplő vagyonleltár kimutatásban a 121412, valamint a 121413 főkönyvi számokon a korlátozottan illetve a forgalomképes ültevények vannak besorolását meg kell változtatni a törvényi rendelkezésnek megfelelően. Ez alól kivétel a 8601hrsz.-ú öregszölöi tanyához tartozó termőföld.
Az 1. pontban javasolt termőföldek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonná való átminősítésével a vagyonleltárban szereplő korlátozottan forgalomképes erdők is forgalomképtelen besorolást kapnak.
3. Korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak
Ebben a kategóriában alapvetően a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatokhoz rendelt épületek, építmények és telkek tartoznak. Itt vizsgálni kell, hogy az ingatlanok az önkormányzati feladatellátásban funkcionálnak e még.
A korábbi Képviselő – testületi ülésen felvetődött javaslat alapján az alábbi jelenleg üresen álló ingatlanok átsorolása javasolt a forgalomképes üzleti vagyon kategóriájába.
A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájából legyenek átsorolva az üzleti vagyon kategóriájába a következőkben megnevezett ingatlanok.
Megnevezés
|
Cím
|
Helyrajzi szám
|
Volt általános iskola, jelenleg a Zöldpark Kft. használja
|
Sallai u. 2.
|
2020
|
Napközi otthonos óvoda használaton kívül
|
Fő út 85.
|
3495
|
Volt idősek napközi otthona, haszonkölcsön szerződés alapján a Cigány Szervezetek Országos Szövetsége használja
|
Fő út 66.
|
6477
|
Szintén üresen áll a Dózsa Gy. u. 1. szám alatti volt gyógyszertári ingatlan. Ez az ingatlan a forgalomképes üzleti vagyon kategóriájában van felvezetve.
A bizottság javasolja továbbá, hogy a Deák Ferenc utcában lévő tornaterem épület ( 5008/1 hrsz. ) kerüljön át a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájából az üzleti vagyon kategóriába, és legyen meghirdetve értékesítésre.
A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon kategóriájába tartozó gyomai könyvtár ( Kossuth L. u. 50., 2424 hrsz. ) egyenlőre legyen kijelölve értékesítésre. A könyvtár ingatlan értékesítésének feltételeiről a T. Képviselő – testület később döntene.
4. Forgalomképes üzleti vagyon
Ebben a kategóriában minimális számban telkek és épületek vannak. Itt található a katasztrófavédelmi bázis épülete is. Figyelemmel a funkcióra javaslom a korlátozottan forgalomképes kategóriába való átsorolást.
A bizottság javasolja meghirdetni értékesítésre a Guttenberg utcában lévő alábbiakban részletezett telkeket.
Hrsz.
|
Művelési ág
|
Terület nagysága
( m2 )
|
3542/20
|
Beépítetlen terület
|
1271
|
3542/22
|
Beépítetlen terület
|
1270
|
3542/23
|
Beépítetlen terület
|
1271
|
3542/25
|
Beépítetlen terület
|
1271
|
3542/26
|
Beépítetlen terület
|
1270
|
3542/27
|
Beépítetlen terület
|
1270
|
3542/28
|
Beépítetlen terület
|
1271
|
A telkekre az „Lk 8” jelű építési övezet előírásai vonatkoznak az alábbiak szerint.
6. § (1) Az Lk jelű kisvárosias lakóövezet területén:
a) A közterületek felől és az oldalhatárok előkerti szakaszán tömör kerítés nem építhető.
b) Hátsókert: min. 6 m.
c) Állattartási épület nem létesíthető.
d) Utcai telekszélesség: min. 14 m.
e) Magastető csak 20-45° tetőhajlással építhető.
f) Közműellátás szintje: teljes
(2) Az Lk jelű építési övezetekben új építés esetén a következő paraméterek biztosítandók:
*megjegyzés Új építés, ill. telekosztás csak az övezet egészére kiterjedő terv tervtanácsi véleményezése alapján engedélyezhető,
**megjegyzés: 5 m-nél kisebb meglévő előkerthez való csatlakozás 0-1,5 m eltéréssel a telek belseje felé, legfeljebb 5,0 m előkertig engedélyezhető,
***megjegyzés meglévő garázs csak annak pótlása esetén számolható fel,
h = az épület megfelelő homlokzatának építménymagassága oldalkert és hátsókert esetén, de min. 6,0 m
Jel
|
Övezeti jel
|
Beépítési mód
|
Max.
beépítettség (%) |
Min/max
építmény-magasság (m) |
Min.
telekterület (m2) |
Min.
zöldfelület (%) |
Előkert min (m)
|
Oldalkert min (m)
|
Hátsókert min.(m)
|
||
Lk8
|
Lk
|
Z
|
40
|
Zártsorú
|
60
|
4,5-6,5
|
600
|
20
|
5**
|
_
|
6
|
(3) Az Lk jelű építési övezetekben új építés esetén a következő rendeltetésű épületek engedélyezhetők:
a) lakóépület,
b) a helyi lakosság ellátását szolgáló kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó épület,
c) egyházi, oktatási, egészségügyi, szociális épület,
d) sportépítmény,
e) a terület rendeltetésszerű használatát nem zavaró hatású kézműipari építmény,
f) szálláshely-szolgáltató épület,
g) igazgatási épület.
Az önkormányzati vagyon egy része szerződések alapján át van adva üzemeltetésre. Ezek a nagyságrendileg a viziközmű vagyon a legnagyobb, melyet jelenleg a Békés Megyei Vízművek Zrt. üzemeltet. A társaság javaslatára az üzemeltetett vagyon át lett sorolva a Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba. A Ligetfürdő besorolása: korlátozottan forgalomképes. Ez véleményem szerint maradhat. A hulladéklerakó telep forgalomképtelen törzsvagyon kategóriájába van besorolva. A 2011. évben a hulladéklerakó telep vagyona közös tulajdonba kerül a 9 település által létrejött megállapodás alapján. A közös tulajdon értékesítése korlátozott.
A kijelölt ingatlanok értékesítése nyílt árverésen történik, melyenek feltételeiről a T. Képviselő – testület dönt.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja, hogy a Hősök útja 56. szám alatti, "Vállalkozók Háza" megnevezésű törzsvagyon részét képező korlátozottan forgalomképes ingatlan legyen átsorolva a frogalomképes üzleti vagyonba. |
|
"A rendeletmodosítás II. fodrulóra bocsájtása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az SZMSZ 19. § (7) bek. szerint a Képviselő-testület két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő javaslatokat tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni
Gyomaendrőd Város Képviselő – testülete a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendeletmódosítására készített előterjesztést alkalmasnak találja második fordulóban történő megvitatásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -