2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat
2012. november 22-i ülésére
2012. november 22-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2013. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Szécsi Zsolt elnök |
Tisztelt Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§. (1) bekezdése alapján a jegyző által elkészített a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a nemzetiségi önkormányzat elnöke november 30-ig benyújtja a nemzetiségi önkormányzat képviselő testületének. A koncepció elkészítésének alapja a következő évre tervezett bevételek, kötelezettségvállalások és más fizetési kötelezettségek, valamint a központi költségvetési törvényjavaslat. A 2013. évi központi költségvetés törvényjavaslata az önkormányzatok finanszírozását feladatfinanszírozássá alakította át. A nemzetiségi önkormányzat feladatarányos finanszírozása 2010. évben került bevezetésre.
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepció összeállításánál az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
1./ A települési önkormányzatok működésének legfőbb forrásai az állam által a nemzetiségi célú előirányzatból nyújtott feladatarányos támogatások, melyek általános működési támogatásból és feladatalapú támogatásból tevődnek össze. A nemzetiségi célú előirányzatokból nyújtott támogatások feltételrendszeréről és elszámolásáról szóló 28/2012. (III.6.) Korm. rendelet alapján az előző évihez hasonlóan a támogatási keret felosztási aránya nem változik 1/3 rész általános működési támogatás, 2/3 rész feladatalapú támogatás.
1./1. Általános működési támogatás
Az általános működési támogatás vonatkozásában 2012. évi egységes 215 E Ft összegű támogatáshoz viszonyítva 2013. évben differenciálásra kerül a támogatás összege attól függően, hogy hányan vallják magukat az adott nemzetiséghez tartozónak a legutóbbi népszámlálás alapján. Az általános működési támogatás egy települési önkormányzatra jutó éves összegét a támogató közleményben minden év január 31-ig teszi közzé a Magyar Közlönyben. 2013. évben a települési önkormányzatok esetében az általános működési támogatás mértéke a legutolsó népszámlálásnak az adott nemzetiséghez tartozásra vonatkozó kérdéseire nyújtott adatszolgáltatás nemzetiségenként összesített adatai alapján kerül megállapításra. E szerint a települési nemzetiségi önkormányzat részére megállapítható általános működési támogatás az egy települési nemzetiségi önkormányzatra eső átlagtámogatás összegének
- 3 %-a, ha a nemzetiséghez tartozók száma a településen 4 főnél kevesebb,
- 50%-a ha a nemzetiséghez tartozók száma a településen legalább 4 fő, illetve legfeljebb 30 fő,
- 100%-a, ha a nemzetiséghez tartozók száma a településen legalább 31 fő, illetve legfeljebb 50 fő,
-200 %-a, ha a nemzetiséghez tartozók száma a településen meghaladja 50 főt.
Tekintettel arra, hogy 2013. évi új finanszírozással kapcsolatban nem ismerjük az egy települési önkormányzatra jutó támogatás összegét és a 2011. évi népszámlálás eredményét, melynek alapján kell az adott nemzetiséghez tartozónak számát figyelembe venni. Koncepció szinten a 2012. évi 215 E Ft összegű támogatással tudunk számolni.
1./2. Feladatalapú támogatás
Feladatalapú támogatásra az a települési nemzetiségi önkormányzat jogosult, amely a költségvetési év április 1. napját megelőző 12. hónap alapján megtartott legalább 4 testületi ülés, illetve a közmeghallgatás alapján elkészült jegyzőkönyve a Támogatóhoz a támogatási év április 15-ig megérkezik. A nemzetiségi önkormányzat feladatalapú támogatás megállapítása a képviselő-testület döntései alapján az alábbi szempontok figyelembevételével történik:
a./ a nemzeti érdekképviselettel összefüggő feladatok,
b./ a nemzetiségi kulturális autonómiával összefüggő feladatok,
c./ a nemzetiségi közösségnek az adott településhez kötődő történelmi múltjával, kulturális örökségének ápolásával kapcsolatos feladatok,
d./ a nemzetiségi léttel összefüggő egyéb feladatok.
A feladatalapú támogatás megállapítására vonatkozóan a Támogató által történő döntéshozatalra minden év június 30. napjáig kerül sor. A nemzetiségi Önkormányzatoknak járó 2013. évi feladatalapú támogatás összege a költségvetési koncepció készítése időszakában nem ismert, ezért a 2012. évben a Roma Nemzetiségi Önkormányzat által kapott 357 E Ft összegű feladatalapú támogatással tudunk számolni. Nagyságrendileg Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2013. évben is számíthat a 2012. évben kapott mintegy 572 E Ft összegű állami támogatásra.
2./ Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata részéről Gyomaendrőd Város Önkormányzata felé 1.142 E Ft összegű visszatérítendő támogatás tartozása áll fenn, mely részben HEFOP 2.2.1 „Együtt könnyebb” szociális szakember képzése Gyomaendrődön és vonzáskörzetében című pályázattal kapcsolatban fennálló tartozás 629 E Ft, valamint a TÁMOP 5.2.5 Gyermekek és fiatalok integrációs programja tárgyú „ Tedd meg Velünk az első lépéseket” elnevezésű pályázattal kapcsolatban 513 E Ft összegű a tartozás. A tartozás rendezése érdekében a nemzetiségi önkormányzat a tartozást Gyomaendrőd Város Önkormányzatával kötött megállapodás 2011. évi módosítása során 3 évre ütemezte, mely szerint 2011. évben 350 E Ft, 2012. évben 350 E Ft 2013 évben 342 E Ft fizetési kötelezettség terheli, melyet az adott év december 31. napjáig köteles rendezni. 2011. évben már a nemzetiségi önkormányzat az ütemezett 350 E Ft összegű tartozást sem tudta rendezni forrás hiányában. 2012 évben már 700 E Ft összegű tartozás esedékes, melyre a Nemzetiségi Önkormányzatnál a Körös-Völgye Alapítvány 690 E Ft összegű bérleti díj tartozásának realizálódása tudna fedezetet biztosítani. 2013. évre esedékes 342 E Ft összegű tartozásra a nemzetiségi Önkormányzatnak nincsen fedezete.
A Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2008. évben felkérte A Körös-Völgye Alapítványt arra, hogy a TÁMOP 3.3.5/A Tanoda programok támogatása c. pályázati kiíráson a Gyomaendrődi tanoda működésére pályázzon. A Roma Nemzetiségi Önkormányzat a tárgyi feltételeket biztosítani tudta, a humánerőforrás az érintett iskolákban adott volt. A Körös-Völgye Alapítvány pedig menedzselni tudta és képes volt előfinanszírozni a program zökkenőmentes lebonyolítását. A program megvalósítása érdekében a két szervezet együttműködési megállapodást, bérleti szerződést kötött, melynek keretében az épület és a programhoz szükséges eszközök használatáért a Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2009. január 15. és 2011. december 15. közötti időszakra havi 60 E Ft bérleti díjra jogosult. A program 2010. évben zavartalanul működött. A Nemzetiségi Önkormányzatnak 2011 évre vonatkozóan az Alapítvány pénzügyi problémái miatt 690 E Ft bérleti díj bevétel kintlévősége keletkezett. Az Alapítvány a tartozását elismerte, de fizetni nem tud. Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata a tartozás rendezése céljából a 19/2012.(VIII.14. )RNÖ határozata alapján az Alapítvány tartozására vonatkozóan fizetési meghagyás kibocsátását kezdeményezte. Várhatóan a jogerős fizetési meghagyást követően 2013. évben kerülhet sor a végrehajtási eljárás megindítására, melynek további költségei merülnek fel kb. 50 E Ft. összegben. Jelenlegi információink alapján a nemzetiségi önkormányzatnak az állami támogatáson kívül várhatóan más egyéb forrása nem realizálódik, ezért a végrehajtással kapcsolatos költségeket nem tudja megelőlegezni. A jogerős fizetési meghagyás alapján 5 éven belül van lehetőség a végrehajtási eljárás elindítására.
3./ Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata és a a Gyomaendrőd Város Önkormányzata a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80.§-a alapján együttműködési megállapodást kötött, melyben a Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a települési Önkormányzat ingyenes használatra biztosítja a Gyomaendrőd, Fő út 80. szám alatti ingatlant, melynek közüzemi költségei a Nemzetiségi Önkormányzatot terheli. A Nemzetiségi Önkormányzatnak 2013. évi költségvetéséből biztosítani kell, a működési kiadások fedezetét a használatában lévő Gyomaendrőd, Fő út 80. szám alatti ingatlan rezsi kiadásait, valamint a nemzetiségi közügyek ( a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása, a nemzetiségek kulturális autonómiájának megvalósítása és megőrzése ) intézésével kapcsolatos költségeket. A Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2012. évi pénzügyi problémái miatt több olyan intézkedést tett, melynek eredményeként csökkent a működési kiadása ( a drága internet előfizetés helyett egy olcsóbb internetet használ, a Roma Polgárjogi Szövetséggel kötött megállapodás alapján az egyik villanyóra számláját a Szövetség átvállalta, a drága gázszolgáltatás igénybevételét megszüntette). A megtett intézkedések eredményeként a működési költségek jelentősen lecsökkentek, ezáltal több pénz jut a nemzetiségi önkormányzat által tervezett programok megvalósítására, ami azt eredményezi, hogy a feladatalapú támogatás igénybevételéhez több programról tud dönteni. Sajnos külső forrás hiányában a csökkenő tendenciát mutató állami támogatás egyre szűkösebb fedezetet biztosít a nemzetiségi önkormányzatok működésére.
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2013. évi költségvetéséhez az alábbi bevételeket és kiadásokat kívánja tervezni:
Bevétel
|
Összeg E Ft
|
Támogatás értékű működési bevétel a nemzetiségi
önkormányzatok működéséhez
|
572
|
Saját bevétel
|
690
|
Bevétel összesen
|
1.262
|
Kiadás
|
|
Dologi kiadás
|
572
|
Működési célú támogatási kölcsön visszafizetése helyi önkormányzatnak
|
1.042
|
Működési kiadás összesen
|
1.614
|
Hiány
|
352
|
A Roma Nemzetiségi önkormányzatnak a kötelezettségvállalása alapján 352 E Ft összegű hiánya van, mely a Gyomaendrőd Város Önkormányzata által megelőlegezett visszatérítendő támogatás rendezéséhez hiányzik. Az állami támogatás erre a kötelezettségre nem használható, mert azt a központi költségvetés a nemzetiségek jogairól szóló törvény alapján feladatra, a nemzetiségi közügyek intézésére biztosítja, a két pályázattal megvalósult program a nemzetiségi önkormányzat nem kötelező feladatkörébe tartozott. A 2013 évi költségvetés elkészítéséig át kell tekinteni a nemzetiségi Önkormányzat további bevételi lehetőségeit, ugyanis a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének egyensúlyát biztosítani kell az államháztartási törvény alapján.
A nemzetiségi önkormányzat egyéb bevétele további pályázat útján növelhető, melyek kiírására az adott év költségvetésének elfogadását követően kerül sor.
Kérem a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületét az előterjesztés alapján a nemzetiségi önkormányzat 2013. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját vitassa meg:
Döntési javaslat
" Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2013. évi költségvetési koncepciója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata 2013. évi költségvetési koncepcióját 1.262 EFt bevétellel, 1.614 EFt kiadással, és 352 E Ft hiánnyal elfogadja.
Gyomaendrőd Roma Nemzetiségi Önkormányzatának a 2013. évi költségvetésének elkészítéséig át kell tekintenie további bevételi forrás lehetőségét.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal