5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2012. december 12-i ülésére
Tárgy:
|
|
Társulási megállapodás felülvizsgálata
|
Készítette:
|
|
Dr. Csorba Csaba jegyző, Megyeri László aljegyző
|
Előterjesztő:
|
|
Várfi András polgármester
|
Véleményező bizottság:
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2011. évi CLXXXIX tv. 2013. január 1-vel történő hatályba lépése miatt az önkormányzati társulási megállapodást felül kellett vizsgálni. A megállapodás felülvizsgálata megtörtént, javaslom annak elfogadását. Véleményezésre megküldtem az érintett önkormányzatok részére. A társulási megállapodás elfogadása esetén 2013. január 1-től a társulás, mint jogi személyiséggel rendelkező szervezetként fog működni. A működésével kapcsolatos feladatokat a közös hivatal fogja ellátni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
A bizottság az előterjesztést megtárgyalta és a megállapodás 5. pontja vontakozásában egyhangú, 6 igen szavazattal az A. alternatívát javasolja a képviselő-testületnek elfogadásra, amely szerint a társulási tanács tagjai tagonként 1-1 szavazattal rendelkeznek. A 7. pont vonatkozásában a bizottság egyhangú, 6 igen szavazattal a B. alternatívát javasolja elfogadásra.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
|
|
A bizottság a megállapodás 5. pontja vonatkozásában az A. alternatívát, a 7. pont vonatkozásában pedig a B. alternatívát javasolja a képviselő-testületnek elfogadásra.
|
|
Döntési javaslat
"Társulási megállapodás felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Onkormányzatának Képviselő-testülete a 2011. évi CLXXXIX tv. 87.§ -ban foglaltakra figyelemmel a Gyomaendrőd, Hunya, Csárdaszállás Intézményi Társulásra vonatkozó megállapodást felülvizsgálta és az alábbiak szerint fogadja el:
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok
Társulási Megállapodása
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete valamint Hunya Község Önkormányzatának Képviselő- testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) IV. fejezete 87. §-ában biztosított jogukkal élve megállapodnak (a továbbiakban: társulási megállapodás) arról, hogy a társulási megállapodás 4. pontjában meghatározott önkormányzati feladatokat társulási formában (a továbbiakban: társulás) látják el a következők szerint:
1. A társulás neve, székhelye:
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.
2. A társulás tagjainak neve, székhelye, képviselője:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.
képviselő: a település polgármestere
Csárdaszállás Község Önkormányzata Képviselő-testülete
5621 Csárdaszállás, Petőfi út 17. sz.
képviselő: a település polgármestere
Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testülete
5555 Hunya, Rákóczi út 19. sz.
képviselő: a település polgármestere
3. A társuláshoz tartozó települések lakosságszáma:
a) Gyomaendrőd Város lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 14.331 fő
b) Csárdaszállás Község lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 486 fő
c) Hunya Község lakosságszáma 2012. január 1-i statisztikai nyilvántartás alapján: 678 fő
4. A társulás által ellátott feladat- és hatáskörök:
A társulás általános jogutódja a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi társulásnak, jogi személyiséggel rendelkezik.
4.1 A Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglalt feladat- és hatáskörökből:
4.1.1 egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
4.1.2 óvodai ellátás;
4.1.3 kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
4.1.4 szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások;
4.1.5 a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
4.1.6 honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
4.1.7 közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
4.1.8 az intézmények belső ellenőrzési rendszerének működtetése.
5. A társulás döntéshozó szerve, döntéshozó szervének tagjait megillető szavazatarány:
5.1. A társulás döntéshozó szerve a társulási tanács, melyet a társult önkormányzatok polgármesterei alkotják. A polgármester tartós akadályoztatása esetén a társulási tag önkormányzatot a képviselő mandátummal rendelkező alpolgármester képviseli.
5.2 A társulási tanácsot az éves munkaprogram szerinti időpontra, változó helyszínnel a társulási tanács elnöke hívja össze.
„A) alternatíva”
5.3 A társulási tanács tagjai tagonként 1-1 szavazattal rendelkeznek.
„B) alternatíva”
5.4 A társulási tanács tagjai közül Gyomaendrőd 5, Hunya 3, Csárdaszállás 2 szavazattal rendelkezik.
6. A döntéshozatal módja, a minősített döntéshozatal esetei:
6.1 A társulási tanács akkor határozatképes, ha ülésén a szavazatok több mint felével rendelkező képviselő jelen van. A javaslat elfogadásához legalább annyi képviselő igen szavazata szükséges, amely meghaladja a jelen lévő képviselők szavazatainak több mint a felét.
6.2 Minősített többség szükséges mindazokban a kérdésekben, amelyekben a társulás tagjai a Mötv. rendelkezései szerint önálló döntéshozatal esetén is minősített döntést hozhatnak.
6.3 A minősített többséghez a társulást alkotó valamennyi tag igen szavazata szükséges.
7. Közös fenntartású intézmények megnevezése:
„A) alternatíva”
- Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda,
- Térségi Szociális Gondozási Központ
- Térségi .Humánsegítő Szolgálat
„B) alternatíva”
- Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda,
- Térségi Szociális Gondozási Központ
8. A társulás fenntartásával, működtetésével kapcsolatosan az egyes képviselő-testületek pénzügyi hozzájárulásának mértéke, teljesítésének módja:
a) A feladat ellátáshoz biztosított állami támogatást / Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települések Önkormányzati Társulása - az intézményvezető kimutatása alapján - igényli le, melynek jogszerű felhasználásáról a támogatás alapját képező igény keletkezési helye szerint kell gondoskodni.
b) A működési kiadásoknak az állami támogatás és saját bevétel által nem fedezett települési telephelyre eső részét, az tag önkormányzat köteles a saját költségvetéséből az állami támogatásutalással azonos ütemezésben biztosítani, amelynek közigazgatási területén működik a telephely. Amennyiben az adott önkormányzat nem a fentiek szerint biztosítja az önkormányzati támogatást, úgy az erre irányuló írásbeli felhívást követő 30 nap eredménytelen elteltét követően az előlegezett költségek tekintetében az előlegezést biztosító önkormányzatok jogosultak a késedelmi kamatkövetelést érvényesíteni, melynek mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese, illetve az írásban közölt és nem vitatott költségek vonatkozásában a nem teljesítő önkormányzat felé az azonnali beszedési megbízást kiadni.
8. 2. A Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya működéséhez szükséges pénzeszközöket a tagok az alábbiak szerint biztosítják:
a) A szociális feladatok állami támogatását Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települések Önkormányzati Társulása - az intézmény vezetője által összegzett a tag települési önkormányzatok valamint az intézményvezető, kimutatása alapján- igényli le, melynek jogszerű felhasználásáról az állami támogatás alapját képező igény keletkezési helye szerint kell gondoskodni.
b) A működési kiadásoknak a szociális feladatok állami támogatása és a telephelyen beszedett saját bevétele által nem fedezett részét az egyes telephelyek tekintetében a település szerinti tag önkormányzat saját költségvetéséből köteles biztosítani, az állami támogatás utalásával azonos ütemezésben. Az állami támogatásból és saját bevételekből esetlegesen meg nem térülő költségek fentiek szerinti megtérítését csak a település közigazgatási területén teljesített szociális alapellátás vonatkozásában kérheti a Társulási Tanács. Amennyiben az adott önkormányzat nem a fentiek szerint biztosítja az önkormányzati támogatást, úgy az erre irányuló írásbeli felhívás kézhezvételét követő 30 nap eredménytelen elteltét követően az intézmény vezetője jogosult a telephely működését átszervezni, figyelemmel az erre vonatkozó szakmai előírásokban meghatározottakra. A telephely működésével kapcsolatban a fenti meghatározottak miatt előlegezett költségek tekintetében az előlegezést biztosító önkormányzatok jogosultak a késedelmi kamatkövetelést érvényesíteni, melynek mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese, illetve az írásban közölt és nem vitatott költségek vonatkozásában a nem teljesítő önkormányzat számlájával szemben az azonnali beszedési megbízást benyújtani.
c) A közös igazgatás költségét, amennyiben nem térül meg az állami támogatásból és a saját bevételből, azt Gyomaendrőd Város Önkormányzata viseli
8.3..A Térségi Humánsegítő Szolgálat feladatellátásához biztosított állami támogatást az intézményvezető által összegzett kimutatás alapján a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települések Önkormányzati Társulása igényli le. A székhely településen kívüli társult önkormányzat köteles megtéríteni azon utazási költségeket melyek a társult településen történő feladatellátás érdekében merülnek fel, és máshonnan nem térülnek meg. A társult önkormányzat a kijárással kapcsolatos költségeket csak tételes elszámolás alapján a feladatellátással érintett önkormányzat polgármesterének igazolása alapján köteles megtériteni az intézménynek.
9. A társulás tagjai által vállalt pénzügyi hozzájárulás nem teljesítése esetén irányadó eljárás:
A társulás tagjai a pénzforgalmi szolgáltatójuknak beszedési megbízás teljesítésére vonatkozó hozzájárulást, felhatalmazó nyilatkozatot adnak, amely alapján a társulás beszedési megbízást nyújthat be a pénzforgalmi szolgáltatóhoz.
10. A társulás vagyona és a vagyonátadás feltételei, a tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlásának rendje:
10. 1. A társult települési önkormányzatok biztosítják a közösen fenntartott intézmények működéséhez szükséges anyagi, tárgyi, technikai, személyi feltételeket.
10. 2. A közösen fenntartott intézmény vagyoni viszonyainak szabályozási elvei:
a) Az egyes telephelyek által használt ingatlanok tulajdonjoga a tag önkormányzat tulajdonában marad, a telephelyeken már meglévő ingóságok ugyancsak az önkormányzatok tulajdonában maradnak melyet tételes leltár műszaki állapot meghatározást követően a közösen fenntartott intézmény használatába ad, azzal, hogy az csak az átadó önkormányzat helye szerinti telephelyen hasznosítható. Ezen ingóságok és ingatlanok beruházási és felújítási kötelezettségéről a tulajdonos önkormányzat saját forrásai terhére gondoskodik.
b) A közösen fenntartott intézménynél megjelenő azon ingó és ingatlan vagyongyarapodásról melyet nem a társult önkormányzat biztosított és nem maradt települési önkormányzati tulajdonban a társulás megszűnése esetén, a települési önkormányzatok által teljesített hozzájárulás arányában kerül megosztásra
11. Intézmény közös alapítása esetén az alapítói jogok gyakorlására vonatkozó részletes rendelkezések:
1. Az intézmény vezetőjét a társulás nevezi ki
2. Az intézmény vezetője felett az egyéb munkáltatói jogokat a társulás székhelye szerinti tag önkormányzat polgármestere gyakorolja a feladat ellátásban érintett tag önkormányzatok polgármestereinek előzetes írásbeli egyetértésével.
12. A társulás szolgáltatásai igénybevételének a társulás által meghatározott feltételei:
12.1 Az alapellátás igénybevétele írásban kezdeményezhető a Gyomaendrődi Önkormányzati Közös Hivatalban (továbbiakban: közös hivatal), vagy az intézmény vezetőjénél. A közös hivatalban benyújtott kérelmet haladéktalanul 3 napon belül továbbítja az intézmény vezetőjének, aki a kérelemre hozott határozatot annak meghozatalától számított 3 napon belül köteles megküldeni a társult önkormányzat polgármesterének. Az ellátásmegszűnéséről értesíteni kell az igénybevétel helye szerinti társult önkormányzat polgármesterét.
12.2 A szakosított ellátás igénybe vételének kezdeményezésére, igénybevételére, az ellátás megszűnésére irányadóak a fenti szabályok.
13. A társulás működéséről történő beszámolás kötelezettség:
A társulási tanács a tag önkormányzatok együttes Képviselő-testületi ülésén évente egy alkalommal beszámol:
1. a társulás tevékenységéről,
2. pénzügyi helyzetéről,
3. a társulás által ellátott feladatok megvalósulásáról.
14. A társulás működésének ellenőrzési rendje:
A közösen fenntartott intézményekkel kapcsolatos helyi önkormányzati feladat és hatásköröket, az általános felügyeletet a Társulási Tanács gyakorolja, a szakmai felügyeletet a jogszabályokban meghatározott szervek látják el. Az intézmények felügyeleti szervének operatív feladatait a Társulási Tanács gyakorolja. A társulási döntések végrehajtásával járó feladatokat a társulási tanács elnöke látja el.
A társulás és az általa fenntartott intézmények működésével kapcsolatos belső ellenőrzési feladatokat a társulás által fenntartott belső ellenőr a Társulási Tanács által jóváhagyott ellenőrzési ütemterv szerint látja el.
A társulást, valamint a közösen fenntartott intézményeket a tagok, szakmai, törvényességi, célszerűségi és gazdasági szempontból ellenőrizhetik.
A fenntartott intézmények tevékenységéről az intézmény szakmai, pénzügyi és egyéb helyzetéről az intézmény vezetője legalább évente egyszer beszámol, a Társulási Tanácsnak.
15. A megállapodás módosításának feltételei:
A megállapodás módosítására vonatkozó kérelmet a Társulási Tanács elnökénél írásban kell benyújtani. Az elnök köteles a kezdeményezés kézhezvételét követően haladéktalanul 3 napon belül megküldeni azt a Társulási Tanács tagjainak és megtárgyalása érdekében 15 napon belül összehívni a Társulási Tanácsot. Az elnök a Társulási Tanács ülését követő 8 napon belül köteles a kérelmet, a Társulási Tanács véleményével a társult önkormányzatoknak megküldeni.
16. A társuláshoz történő csatlakozás
A társuláshoz bármely önkormányzat csatlakozhat, amennyiben írásban nyilatkozik a társulás célkitűzéseinek, a tagsággal járó ismert kötelezettségek vállalásáról, teljesítéséről. Csatlakozni naptári év első napjától lehet, amennyiben a csatlakozni kívánó írásbeli kérelmét, kötelezettségvállaló nyilatkozatát a csatlakozás évét megelőző év június 30-ig benyújtja a társulás elnökénél. Az elnök a kérelmet 8 napon belül köteles a társulás tagjainak írásban megküldeni.
17. A társulásból történő kiválás és kizárás feltételei:
17.1. A társulásból kiválni naptári év végével lehet. A kiváló tag kiválási szándékát köteles a tárgyév június 30-ig írásban bejelenteni a társulás elnökénél, aki ezt köteles 8 napon belül megküldeni a Társulási Tanács tagjainak. A kiválási szándékot bejelentő kérelmében köteles bemutatni, hogy a kiválás időpontjáig vállalt a társulással szemben fennálló kötelezettségeinek hogyan tesz eleget. Amennyiben a kiváló tag vállalt kötelezettségeit a kiválás időpontjáig nem teljesíti, úgy a nem vitatott követelés erejéig a Társulási Tanács jogosult a kiválást követő 30 napig azonnali beszedési jogosultságával élni.
17.2. A Társulási Tanács minősített többséggel hozott határozatával kizárhatja azt a tagot, akinek képviselője a Társulási Tanács munkájában legalább egy fél éven keresztül az erre történő írásbeli felhívást követő két Társulási Tanácsi ülésen sem vesz részt, és szavazati jogát nem gyakorolja. A Társulási Tanács elnöke köteles az írásbeli figyelmeztetést a kizárással érintett önkormányzat képviselő-testületének is megküldeni. Kizárható továbbá az a tag is, aki az erre történő írásbeli felszólítást követő 15 napon belül okiratban vállalt pénzügyi kötelezettségének nem tesz eleget és a számlájával szemben kibocsátott azonnali beszedési megbízás eredményre nem vezetett.
18. A társulás megszűnése esetén a tagok egymással való elszámolásának kötelezettsége, módja:
A társulás megszűnése esetén a társulás vagyona olyan arányban illeti meg a tagokat amilyen arányban annak létrejöttéhez anyagilag hozzájárultak. Amennyiben ez bármely oknál fogva nem állapítható meg, úgy a társulási megállapodás aláírása évében kimutatott lakosság arányában kell a vagyont felosztani, társulás elnöke által elkészített a Társulási Tanács által elfogadott vagyonmérleg alapján.
A társulási megállapodás a társult önkormányzatok által történő elfogadást követően 2013. január 1. napján lép hatályba és határozatlan időre szól. Hatálybalépésével a tagok által korábban megkötött Intézményi Társukási Megállapodás hatályát veszti.
A társulás tagjai a jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseit tekintik irányadónak.
A társulás tagjai egybehangzóan kijelentik, hogy a jelen megállapodásból eredő, ill. a társulás működése során esetlegesen felmerülő vitás kérdéseket elsődlegesen egymás között, tárgyalásos úton, konszenzusos módon kívánják rendezni.
A bírói út igénybevételével kizárólag akkor élnek, ha az előzetes egyeztetés nem vezetett eredményre, megegyezésre. A jogvita eldöntésére Szarvasi Városi Bíróság illetékességét kötik ki.
A társulási megállapodást annak elolvasását, tartalmának megismerését és megértését követően a társulást alkotó települési önkormányzat képviselő-testülete nevében akaratukkal mindenben megegyezően - saját kezű aláírással látják el.
Gyomaendrőd, 2012. december …
Petneházi Bálintné Csárdaszállás Község polgármestere | Petényi Szilárdné Hunya Község polgármestere | Várfi András Gyomaendrőd Város polgármestere |
Határidők, felelősök:
Határidő:
2012. 12. 31.
Felelős:
Várfi András
Hivatali felelős:
Tóthné Rojik Edit