1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2013. április 16-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a 2012. évi zárszámadásról
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény 91. § (1) bekezdése értelmében a jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester a költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
 
Az önkormányzatok, így Gyomaendrőd Város Önkormányzata gazdálkodását is alapvetően befolyásolja az ország, illetve az elmúlt évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a világ gazdasági-pénzügyi helyzete is. 2008. évben még több, mint 858 millió Ft összegű normatív állami támogatásból gazdálkodhattunk, mely támogatás 2009. évre 40 millió Ft-tal csökkent, majd 2010. évben az előző évhez képest további 111 millió Ft-os csökkenést szenvedett el az önkormányzat. Ennek oka egyrészt a tanulói létszám, az ellátotti létszám csökkenése, másrészt a normatívák fajlagos összegének csökkenése, illetve a 2009. évi csökkenésben mindezen tényezők mellett szerepet játszott az a tény, hogy felfüggesztésre került a közszférában dolgozók 13. havi juttatása, a 2010-es visszaesés okai között szerepel továbbá a munkaadót terhelő járulék mértékének 32%-ról 27%-ra történő módosítása, valamint számos normatív bevétel megszűntetése (pl. közösségi közlekedés normatívája, a sport feladatokhoz biztosított támogatás, a közművelődési feladatokhoz nyújtott támogatás, diáksport támogatás stb.). 2011. évben 2 millió Ft-tal csökkent a feladatellátáshoz igénybevett normatív támogatás összege. 2010. évhez képest a változás elsősorban nem az összegszerűségben mutatkozik, hanem inkább a normatíva szerkezetében. Több területen csökkent a normatív hozzájárulások száma, a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödött, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás az ágazat alapnormatívájában jelent meg. A korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett 2011. évben normatív módon jutott hozzá egyes forrásokhoz az önkormányzat. Ilyenek voltak pl. az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, az óvodáztatási támogatás.
 
A normatív állami támogatási rendszerben 2012. évben az előző évekhez viszonyítva szerkezetileg történt egy kis mértékű változás. A korábbi években a költségvetési törvény 3-as és 5-ös számú mellékletei alapján igényelhető kedvezményes étkeztetés, tanulók ingyenes tankönyvellátása és a szakmai informatikai feladatok normatív állami támogatása 2012. évtől a kötött felhasználású támogatások közé került átcsoportosításra elszámolási kötelezettség mellett.
 
Az önkormányzat költségvetési támogatása 2011. évhez képest közel 50.000 E Ft-tal emelkedett, mely az alábbi elemekből tevődött össze:
  • A települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladataira igényelhető normatív hozzájárulás fajlagos összege 2.769 Ft/főről 4.074 Ft/főre módosult,
  • A körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összege is emelkedett, mely elsősorban az építésügyi hatósági ügyekben hozott döntések számának duplázódásának köszönhető
  • A Térségi Szociális Gondozási Központ alapfeladatának ellátásához kapcsolódó normatív támogatás összegének emelkedése, melyben nagy szerepet játszott az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése
  • A kedvezményes étkezők számának 67 fővel történő növekedése
  • A pénzbeli szociális juttatások jogcímen járó normatíva összegének növekedése.
 
2012-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest 29 millió Ft-tal emelkedett.
 
A lakosságszámhoz kapcsolódó állami normatívák összege évek óta csökkenő tendenciát mutat, mivel a település lakosságszáma folyamatosan csökken.
 
Lakosságszám alakulása:
  • 2005. január 1.-jén 15.348 fő
  • 2006. január 1.-jén 15.237 fő
  • 2007. január 1.-jén 15.144 fő
  • 2008. január 1.-jén 14.972 fő
  • 2009. január 1.-jén 14.777 fő
  • 2010. január 1.-jén 14.625 fő
  • 2011. január 1.-jén 14.479 fő
  • 2012. január 1.-jén 14.331 fő
 
Az Önkormányzat 2012. évben is alapvető céljaként fogalmazta meg a kötelező feladatok végrehajtása mellett a korábbi években vállalt nem kötelező feladatok teljesítését, valamint a működőképesség, finanszírozó képesség megőrzése mellett a fejlesztési célok megvalósítását.
 
   
A feladatellátás általános értékelése
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az 5/2012. (II. 21.) önkormányzati rendeletével fogadta el a város 2012. évi költségvetését, melyet az év során 6 alkalommal módosított.
 
Az Országgyűlés által 2011. év végén elfogadott Áht. és a végrehajtására kiadott kormányrendelet jelentős változásokat fogalmazott meg az önkormányzati alrendszer gazdálkodására vonatkozóan. Lényegi változás volt, hogy 2012-től külön elemi költségvetést és így önálló beszámolót kell készíteni a helyi önkormányzatnak, az általa irányított önállóan működő és gazdálkodó (ideértve a polgármesteri hivatalt is), valamint az önállóan működő költségvetési szerveknek.
 
A Képviselő-testület az önkormányzatra háruló feladatok végrehajtását 5 önállóan működő és gazdálkodó és 5 önállóan működő intézmény működtetésével oldotta meg.
Az önkormányzat önállóan működő intézményeinek a száma 2012. szeptember 1. napjától változott, ekkor kezdte meg működését a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda.
 
2008. január 1. napjától Gyomaendrőd Város Önkormányzata a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulásához csatlakozott.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok képviselő testületei között 2005. évben létrejött a Gyomaendrőd –Csárdaszállás- Hunya települési önkormányzatok jogi személyiséggel nem rendelkező társulása. A feladat ellátás minden évben növekedett. 2005. évben a társulás tevékenységi köre az alapfokú nevelési –oktatási, óvodai nevelésre terjedt ki. 2006. év júliusától létrejött a Városi Családsegítő Központ jogutódja a Térségi Humánsegítő Szolgálat, melynek keretében ellátandó térségi feladat a Családsegítő szolgálat, a Szociális információszolgálat és a Gyermekjóléti szolgáltatás. Pedagógiai szakszolgálat körében ellátandó térségi feladat a nevelési tanácsadás, logopédiai ellátás és a gyógytestnevelés. 2007. március 1. napjával a Városi Gondozási Központ átalakult térségi feladatot ellátó intézménnyé. Szociális alapszolgáltatási feladatok körében a Térségi Szociális Gondozási Központ feladatokat (házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása, közösségi ellátás) lát el Hunya és Csárdaszállás települések közigazgatási területein is. 2008. május 1. napjától a szociális étkeztetés feladat ellátása Hunya közigazgatási területére is kiterjesztésre került.
 
Körzetközponti feladat ellátások
 
Az Okmányiroda továbbra is körzetközponti feladatokat lát el. Az okmányiroda működési területéhez Hunya és Gyomaendrőd település tartozott a vizsgált időszakban. Jelenleg 6 munkaállomással rendelkezik. Az iroda hatáskörébe tartozó feladatok az alábbiak:
  • személyazonosító igazolványokkal kapcsolatos feladatok
  • személyazonosítóval és a lakcímről szóló hatósági bizonyítvánnyal kapcsolatos feladatok
  • vezetői engedélyek kiadása
  • gépjármű ügyintézések
  • vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos feladatok
  • útlevél ügyintézés
  • mozgáskorlátozottak parkolási igazolvány kiállítása
 
A 343/2006. (XII.23.) Kormányrendelet szerint az I. fokú építési hatósági jogkört önkormányzatunk Gyomaendrőd város és Hunya község vonatkozásában gyakorolta.
 
A Gyámhivatal Gyomaendrőd székhellyel látta el Gyomaendrőd és Hunya település vonatkozásában a hatósági feladatokat.
 
2012. évben az ellenőrzési ütemtervnek megfelelően végezte a belső ellenőr a munkáját. 2010. január 1-jétől a belső ellenőrzést a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulásának keretei között a Cs.A.Cs. Kft. látja el. Az elvégzett éves ellenőrzésekről, észrevételekről, a feltárt hiányosságokról és a hibák megszűntetésére irányuló intézkedésekről külön előterjesztés keretében kap a testület részletes tájékoztatást 2013. év áprilisában.
 
Az Önkormányzat folyamatban lévő peres ügyei (A.S.A. Kft. kártérítési igény, Védelmi övezet per)
 
A perek jelenlegi állása a következő:
Az A.S.A. per kapcsán a tulajdonos önkormányzatok úgy döntöttek, hogy jogalap nélküli gazdagodás megtérítése iránt pert indítanak a Remondis Kft. ellen. A jogi képviselettel Dr. Soós Tibor ügyvédet bízták meg, aki a keresetlevelet elkészítette és 2012. március 27-én benyújtotta az illetékes Törvényszékhez. A Gyulai Törvényszék arra való hivatkozással, hogy az alperes székhelye Budapesten van, áttette az ügyet a Fővárosi Törvényszékhez, mely döntést a tulajdonos önkormányzatok többsége elfogadta, így az eljárás a Fővárosi Törvényszéken fog zajlani.
 
A Védelmi övezet perben a felperesek 2011. augusztus 25-i érkeztetéssel perújítási kérelmet terjesztettek elő, melyben előadták, hogy álláspontjuk szerint az Ítélőtábla jogellenesen, túlzottan alacsony mértékben állapította meg a 3 ingatlan vételárát. Álláspontjuk alátámasztása érdekében ingatlanforgalmi szakértői értékbecslést csatoltak a kérelemhez. A perújítás megengedhetősége kérdésében a Gyulai Törvényszék 2012. január 11-én tárgyalást tartott és megállapította, hogy a perújítási kérelem alaptalan, ezért elutasította azt. A felperesek a döntés ellen éltek fellebbezési jogukkal. A Szegedi Ítélőtábla 2012. március 29-én helybenhagyta a Gyulai Törvényszék döntését, így a perújítási kérelem jogerősen is elutasításra került.
 
A 2012-es évben a testület által elfogadott költségvetési rendeletben meghatározott feladatok végrehajtására került sor.
 
Ezen feladatok között szerepelt a pályázati lehetőségek kihasználása, mely a következőképpen valósult meg:
  • Nyertes pályázatok folyamatban lévő beruházásai, programjai
    • START mintaprogram
    • Komplex belvízrendezési program megvalósítása Belvíz III. ütem (DAOP-5.2.1/D-2008-0002
    • Belvíz VIII. ütem (helyi és térségi jel. vízvédelmi rendszer fejlesztése DAOP 5.2.1/A-11)
    • Gyomaendrőd szennyvíztisztító telepének fejlesztése (KEOP – 2011-1.2.0/B)
    • Mirhóháti épület felújítása és eszközbeszerzés (alapszolgáltatást nyújt. gond. egység infrastrukt. jav. DAOP 4.1.3/A-11-2012 pályázat)
    • 2 db LEADER pályázat (Városi Képtár – kiállítóhely kialakítása, Körös Kajak SE – csónakház kialakítása)
    • Raiffeisen Mindenki ebédel 2012-2013 program
 Elbírálás alatt lévő, benyújtott pályázatok
  • Bentlakásos intézmények fejlesztése (TIOP – 3.4.2-11/1-0014)
  • Egészséges életmódra nevelés és stressz kezelés (Térségi Szociális Gondozási Központ pályázata TÁMOP-6.1.2-11/1-1233) tartaléklistás
  • Komplex telepprogram (TÁMOP – 5.3.6-11/1-2012-0065)
  • Lélekkel a Körösök mentén - Turisztikai fejlesztések a vallás és a Körös ökológiája tükrében (DAOP – 2.1.1/J-12-2012-0007
  • Óvoda fejlesztése (TÁMOP – 3.1.11-12/2-2012-0271 program – képzések, tartaléklistás)
 
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
 
A FEUVE (Folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) működéséről a jegyző a Képviselő-testületnek jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be. A FEUVE a költségvetési gazdálkodásért felelős szervezeti egység pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszere során alkalmazott eljárás, melynek célja a gazdálkodási folyamatok kapcsán a szabálytalanságok kialakulásának megelőzése, továbbá a hatékony gazdálkodás biztosítása, illetve a meghozott döntések végrehajtásának a kontrolálása.
 
 I . Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is.
A beszámolóval érintett időszakban ezen a területen az alábbi intézkedések születtek:
1)       Minden hivatali dolgozó számára hálózaton hozzáférhetővé vált a korábbi időszaknak megfelelően a Complex Jogtár, melyhez kapcsolódóan a helyi adatbázis kezelőben folyamatosan vezetésre került a helyi rendeletek nyilvántartása. Megrendeltük az EU-s normákat tartalmazó kiegészítő adatbázist is. 2011. IV. negyedévében beállításra került a Complex Jogtár mellé az Opten Kft-től vásárolt Optijus Jogtár is, mely internetes elérésű hivatali dolgozóink részére.
2)       Folyamatosan aktualizálásra kerül a hatályos jogi normák alapján az egyes dolgozók munkaköri leírása. Az egyes munkakörökhöz tartozó hatásköri lista elérhető a hivatal köztisztviselői részére rendelkezésre álló elektronikus jogtárban.
3)       2007-ben megtörtént a kötelezettség vállalás, utalványozás, ellenjegyzési jogosultság felülvizsgálata, majd ennek 2010. majd 2011. évi átdolgozása. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra a polgármester jogosult. A jegyző, aljegyző, valamint a Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztály vezetőjének kötelezettségvállalásra vonatkozó szabályait, feltételeit a Gazdálkodási szabályzatunk rögzíti.
4)       Felülvizsgálatra került a köztisztviselők rugalmas munkaidő beosztására vonatkozó szabályzata.
5)       A dolgozók részére a hivatal SZMSZ-e, Ügyrendje, egyéb szabályzatok, polgármesteri és jegyzői utasítások, a közigazgatási hivatal által kiadott tájékoztatók, valamint a köztisztviselők kötelező továbbképzésén szereplő elektronikus adathordozón kiadott továbbképzési anyagok, belső honlapon kerülnek közzétételre.
6)       Az aljegyző közreműködésével létrehozásra került a szerződések elektronikus nyilvántartása, mely teljes körűen biztosítja az egyes kötelezettség vállalásokhoz kapcsolódó dokumentumok megismerhetőségét az érintettek részére.
7)       A szerződések nyilvántartási rendszerének kialakítását követően folyamatos ezen szerződések jogi végzettségű szakember által történő felülvizsgálata. 
8)       Szabályozásra került az intézményvezetők szabadság-nyilvántartása és szabadság kiadásának rendje.
Összességében a fenti intézkedések eredményeként folyamatosan biztosított, hogy a dolgozók a gazdálkodással valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
2009. évben indult az iratkezelési szabályzat ismételt átdolgozása, melynek alapján biztosított, az okiratok jogszabályoknak megfelelő őrzése, tárolása. Az ügyiratok nyilvántartásának, kezelésének támogatására - a Békési Kistérségi Társulás által indított projekthez csatlakozó tagjaként - egy tanúsított ügyiratkezelő szoftvert (GovSys 4.0) alkalmazunk. A szoftver technológiájából és belső szabályrendszeréből következően maximális fizikai és logikai adatvédelmet garantál. Az ügyiratkezelő rendszer folyamatirányító logikája, ügyirat-ügyintéző-ügyirat helye kapcsolati szabályának megkövetelése, illetve szigorú naplózási rendszere miatt mindig tudható és látható az ügyirat holléte, annak őrzője és ügyintézője. A szoftver támogatást nyújt a határidők figyelésére, bonyolult ügyekben a határidő számításra elkerülve azt, hogy határidő túllépés miatt az ügyfél vagy a központi költségvetés részére ki kelljen fizetni az általa befizetett illetéknek megfelelő összeget.
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a hivatal, mint önálló költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtnak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel.
A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester, a hivatal működésével kapcsolatos kötelezettség vállalás utalványozására a jegyző jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. Az önkormányzat, illetve a hivatal nevére érkező számlákban szereplő teljesítések igazolása szabályozott, az részben a Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztályvezető feladatát, részben az aljegyző (informatikai kiadások), részben a jegyző (hivatal működésével kapcsolatos kiadások), részben a polgármester (önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások) feladatát képezik. A közüzemi számlák érvényesítésére külső szakember, energetikus került alkalmazásra. A teljesítés igazolása, a jogosultak köre a Gazdálkodási szabályzatban került rögzítésre.
Szervesen illeszkedik a kötelezettségvállaláshoz az azt megelőző döntéssel kapcsolatos kiadmányozási jog, melyet azon köztisztviselők kapnak meg, akik egyrészt megfelelő szakmai tapasztalattal, másrészt megfelelő iskolai végzettséggel, szakvizsgával rendelkeznek. Általános az osztályvezetők kiadmányozási joga, mely egyben megfelelő garanciát is jelent a gazdálkodási folyamatok szabályszerűségére is.  
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását a POLISZ rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője felelős.
A gazdálkodási folyamatokat megalapozó döntésekre vonatkozó költségvetési koncepció, rendeletek, a módosítások, valamint a végrehajtással kapcsolatos beszámolók, zárszámadási rendeletek, a könyvvizsgáló részére megküldésre kerültek, így azokat megfelelő záradékkal is ellátta, folyamatosan nyomon követte a könyvvezetés és beszámolás szabályszerűségét.
A POLISZ rendszer alkalmazásával biztosítottá vált, hogy a gazdálkodással kapcsolatos események összhangja biztosított legyen a szabályszerűséggel, a szabályozottság és a megbízható gazdálkodás elveivel.
 
II. Hatékony gazdálkodás biztosítása
A költségvetési intézmény gazdálkodása során a FEUVE működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései tekintetétben a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron beszerzése. Az informatikai eszközök beszerzése kapcsán a központosított közbeszerzéshez csatlakozott a hivatal, a gázenergia beszerzés esetében az önkormányzat valamennyi intézménye a megyei közbeszerzéshez csatlakozott.
A kommunikációs eszközök hatékony felhasználását a mobil telefonok esetében a részletes számla, a hívásnapló vezetése, a hagyományos telefonok esetében a magán és a hivatali kód használata biztosítja.
A hatékony gazdálkodást szolgálja a közüzemi számlák energetikus által történő ellenőrzése is. Ezen feladat szakember által történő ellátása rendkívül hasznos és szükséges, ugyanis sajnos igen sűrűn előfordul, hogy a szolgáltatók nem a tényleges fogyasztásnak és nem a hatályos jogszabályoknak megfelelő tartalmú számlát állítanak ki. A számlák megreklamálása gyakori, ugyanakkor hosszadalmas folyamat, de sok esetben eredménnyel, azaz költség megtakarítással jár.    
2008. évtől új, nagy teljesítményű fénymásolók kerültek alkalmazásra, melyek esetében biztosítottá vált a kód használat lehetősége, és a megfelelő szabályozás kialakításával a használat indokoltsága is nyomon követhetővé vált.  
Nem kellően hatékony az informatikai eszközök magáncélú használatának az ellenőrzése, melyre a jövőben a hivatali céllal tárolt információ mennyiség növekedése miatt fokozott figyelmet kell fordítani. Az indokolatlanul tárolt fájlok, és futtatható programok jelentős mértékben csökkentik a rendelkezésre álló korszerű informatikai eszközök hatékonyságát. Folyamatban van a hozzáférési lehetőségek korlátozása, kódolása.
A vagyonvédelmet szolgálja a kétévente megtörténő átfogó vagyonleltározás is.
A munkaerővel való hatékony gazdálkodást segíti az elektronikus úton vezetett munkaidő nyilvántartás és szabadság nyilvántartás. Ezek vezető általi ellenőrzése biztosított. A mezőőrök, közterület felügyelők GPS-en történő útvonal ellenőrzése is biztosított, továbbá a megtett útvonal elektronikus adathordozón is rögzítésre kerül. A városüzemeltetési osztály dolgozóinak munkáját segíti a hivatal tulajdonában álló 3 db kismotor is.
A hivatali OPEL COMBO típusú gépjármű használatát előzetesen a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője engedélyezi, ideértve a hivatali és intézményi használatot is. A tömegközlekedési eszközök szolgáltatási árainak drasztikus növekedése miatt nem tartható az a korábbi szabályozás, hogy a gépjármű havi km futás teljesítménye nem haladhatja meg az 1800 km-t. Csökkent az OPEL gépkocsi igazgatási feladatok céljára történő igénybevétele. A hivatal, mint költségvetési intézmény a NIVA terepjárót csak külterületi utak, és rossz útviszonyok esetén használja, elsődlegesen építéshatósági feladatok ellátására, figyelemmel arra, hogy az építéshatóságok működéséről szóló jogszabályok szerint kötelező biztosítani a külterületen, földúton történő közlekedésre alkalmas gépjárművet is. A magángépjármű igénybe vétele a korábbi évek gyakorlatának megfelelően előzetes engedélyhez és gazdaságossági számításhoz kötött. Intézményvezetők esetében ezt a polgármester engedélyezi, a hivatal dolgozói tekintetében a jegyző. Munkába járás költsége 5 esetben terhelte a hivatalt, 2 műszaki ügyintéző, 1 iktatós kolléga, 1 informatikus, illetve 1 építéshatósági dolgozó esetében.
 
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből és a költségvetési intézmények gazdálkodását bemutató rendszeres beszámolókból. A POLISZ rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
2008. évtől a testületi ülések a helyi kábeltelevízión keresztül is eljutnak a lakosság egyre szélesebb rétegéhez, mely az önkormányzati és a képviselő-testületi munka nyilvánosságra hozatalának és kontrolljának új elemeként jelent meg. A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a város honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.   
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
2012. évben is az egyes gazdasági döntések meghozatala előtt törekedtünk megfelelő kockázat elemzés elkészítésére, melynek során bemutattuk az egyes döntési alternatívákhoz kapcsolódó kockázatokat. Fontos a jövőben a kockázat elemzés  teljes körű megvalósítása.
A szabálytalanságok kialakulásának megelőzését, illetve azok feltárását, javítását, a hatékony gazdálkodást, továbbá a döntések végrehajtásának ellenőrzését, azaz a FEUVE minél hatékonyabb működését szolgálja azon jegyzői utasítás, miszerint minden osztály vezetőjének az adott év elején az osztályának működésére vonatkozóan ellenőrzési munkatervet kell készítenie, melyben rögzítésre kerül, hogy mely területeket, mikor és mely dolgozó köteles ellenőrizni és arról jelentést készíteni. A FEUVE gyakorlati működtetését mindazon vezetők, osztályvezetők, akik ütemtervüket elkészítik és az abban rögzített ellenőrzéseket végrehajtják, rendkívül hasznosnak és szükségesnek tartják, hiszen lehetőséget biztosít a sok esetben rutinszerűen végzett feladatoknál az esetlegesen vétett hibák feltárására, megszűntetésére. Ezek az ellenőrzések azt a célt is szolgálják, hogy a kollégák minél jobban azonosuljanak azon vezetői elvárással, miszerint munkavégzésünk ne váljon rutinszerűvé, tartsunk lépést a folyamatos jogszabályváltozással, törekedjünk a minél önállóbb és felelősebb munkavégzésre. 2010-től biztosítottá vált a köztisztviselők tekintetében a teljesítmény követelmények, a teljesítmény követelmény-értékelések, továbbá a feladatok hatékony végrehajtását segítő képzési kötelezettségek elektronikus nyilvántartását biztosító rendszer, a TÉR rendszer alkalmazása.
 
Beszámoló a 2008. évben kibocsátott kötvény alakulásáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2008. február 27-én 6.316.000 CHF értékben, 10 év futamidőre, 3 év türelmi idővel bocsátott ki zártkörben kötvényt. A kötvény összege elsősorban pályázati saját erőként használható fel, illetve olyan fejlesztések finanszírozására, melyek az önkormányzatot többletbevételhez juttatják, illetve működési kiadásait csökkentik.
 
A kötvény paraméterei:
  • Futamidő: 2008. 02. 27. – 2018. 02. 27.
  • Kötvény lejegyzése: CHF
  • Jegyzéskori árfolyam: 158,35
  • Lejegyzett kötvény CHF-ben: 6.316.000
  • Érték Ft-ban a jegyzéskori árfolyamon: 1.000.138.600
  • Kamatfizetés és törlesztési feltételek: Kamatfizetés félévente és lejáratkor. Tőketörlesztés 2011. március 31-től egyenlő részletekben, minden évben március 31-én és szeptember 30-án történik.
  • Kamatozás módja: változó
 
2008.     
2008. december 31-én a devizabetét összege 16.000 CHF (2.173.000 Ft), rövid lejáratú betétként volt elhelyezve 227.557.000 Ft és az állampapír portfólió értéke 794.996.000 Ft.
 
A kibocsátás óta 2008. december 31-ig az Önkormányzat a kötvényforrás többlet bevételéből az alábbi tételeket használta fel:
  • kamatfizetésre 21.586.000 Ft
  • testületi döntés értelmében a megtermelt többlet kamatbevétel volt a forrása a Török féle ingatlan vásárlásnak 8.000.000 Ft összegben
  • a Református Egyház részére orgona vásárláshoz biztosított önkormányzati támogatásnak 1.000.000 Ft összegben
  • a pénzügyi tanácsadó részére – 2008. I. félévére - fizetett sikerdíj összegének 4.758.000 Ft.
 
A kötvény lejegyzése és 2008. december 31. közötti időszakban realizált hozam összege megközelítette a 60 millió Ft-ot. 
A 2008. december 31-ei MNB középárfolyam (177,758 CHF/HUF) alapján a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 1.122.720.000 Ft.
 
2009.
A kötvényforrás 2009. január 1. napján forintban: 1.024.726.000 Ft volt.
 
2009. december 31-én a devizaszámlán lévő CHF összege 54.385 CHF (9.917.000 Ft), az EUR betét állomány összege 1.678.359 EUR (454.567.000 Ft), a számlán lévő összeg 2.176,67 EUR (589.000 Ft), a Ft-ban lévő betétállomány összege 640.154.690 Ft, illetve a Ft számlán maradt összeg 5.432 Ft.
 
2009. évi felhasználás:
  • kamatfizetésre 34.500.000 Ft.
 
2009. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege meghaladta a 115 millió Ft-ot.
A 2009. december 31-ei MNB középárfolyam (182,34) alapján a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 1.151.659.000 Ft.
 
2010.
A kötvényforrás 2010. január 1. napján forintban: 1.105.233.122 Ft volt.
 
Tényleges felhasználások:
  • 2010. január hóban: 50.400.000 Ft összegben Vízmű részvényvásárlás
  • 2010. március hónapban kamatfizetés történt 35.016 CHF összegben (6.635.532 Ft)
  • 2010. május hónapban 56.000.000 Ft összegben a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél tőkeemelés I. végrehajtása (Ipari park inkubátorház kialakításához saját erő biztosítása)
  • 2010. szeptember elején 14.000.000 Ft összegben a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél tőkeemelés II. végrehajtása (Ipari park inkubátorház kialakításához saját erő biztosítása)
  • 2010. szeptember 30-án kamatfizetés történt 6.995.000 Ft összegben
  • a Gyomaszolg Ipari Park Kft-től telekvásárlásra 2010. decemberében a kötvényből 50.000.000 Ft került átvezetésre az önkormányzat főszámlájára (2010-ben tényleges felhasználás bruttó 20.000.000 Ft)
 
2010. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege meghaladta a 67 millió Ft-ot.
2010. december 31-én a kötvényforrás forintban 1.004.924.400 Ft-ot tett ki.
A 2010. december 31-i MNB középárfolyam (222,68) alapján a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 1.406.446.880 Ft.
 
2011.
A kötvényforrás 2011. január 1. napján forintban: 1.004.924.400 Ft volt.
 
Tényleges felhasználások:
  • 2011. január hóban: 50.000.000 Ft átvezetése a főszámlára fejlesztési, felújítási kiadások finanszírozására
  • 2011. március hónapban kamatfizetés történt 30.014 CHF összegben
  • 2011. március hónapban tőketörlesztés történt 421.025 CHF összegben
  • 2011. június hónapban 50.000.000 Ft átvezetésére került sor a már kifizetett kötvényforrásból megvalósuló fejlesztésekre
  • 2011. július hónapban további 16.000.000 Ft átvezetése történt meg a fejlesztési kiadások finanszírozására
  • 2011. szeptember hónapban kamatfizetés történt 28.620 CHF összegben
  • 2011. szeptember hónapban tőketörlesztés történt 420.961 CHF összegben
  • 2011. novemberében 25.000.000 Ft kivezetése történt meg, mely betét formájában került lekötésre az Önkormányzat számlavezető pénzintézeténél (ez a tétel nem jelent tényleges felhasználást).
 
2011. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege meghaladta az 52 millió Ft-ot.
2011. december 31-én a befektetett kötvényforrás forintban, bankbetét formájában állt az önkormányzat rendelkezésére, összege 743.817.000 Ft.
A 2011. december 31-ei MNB középárfolyam (255,91) alapján a törlesztéseket figyelembe véve a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 5.474.014 CHF, azaz 1.400.854.923 Ft.
 
2012.
A kötvényforrás kezelése 2012. január 1. napjától nem a Budapest Priv-Invest Kft. feladata, hanem a Képviselő-testület létrehozott egy három főből (polgármester, alpolgármester, Pénzügyi Bizottság elnöke) álló Munkacsoportot, aki a feladatot ellátja, koordinálja, illetve a döntéseket meghozza.
 
A kamatfizetéseket, törlesztéseket (2011. évben indult) és a felhasználásokat is figyelembe véve 2012. január 1-jén a rendelkezésre álló kötvényforrás összege 743.817.000 Ft volt.
 
Tényleges felhasználások:
  • 2012. március hónapban kamatfizetés történt 21.288 CHF összegben (5.209.174 Ft)
  • 2012. március hónapban tőketörlesztés történt 421.025 CHF összegben (103.024.818 Ft)
  • 2012. szeptember hónapban kamatfizetés történt 22.562 CHF összegben (5.228.744 Ft)
  • 2012. szeptember hónapban tőketörlesztés történt 420.961 CHF összegben (97.557.712 Ft)
 
2012. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege közel 39 millió Ft volt.
2012. december 31-én a rendelkezésre álló kötvényforrásból 571 millió Ft betét formájában jelenik meg, 521.201 Ft pedig az önkormányzat főszámláján.
A 2012. december 31-én a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány 4.632.028,08 CHF, melynek összege forintban (241,06 HUF/CHF 2012. 12. 31-ei MNB középárfolyamon számolva) 1.116.596.689 Ft.
 
Bevételek és kiadások alakulása önkormányzati szinten

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 5/2012. (II.21.) önkormányzati rendeletével fogadta el a város 2012. évi költségvetését.

 
Az eredeti előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
A költségvetés mindösszesen bevételi összege 3.545.629 E Ft. Költségvetés bevételi főösszege 2.724.214 E Ft,ezen túl a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló bevételek összege 821.415 E Ft. A kiadások tervezett főösszege 3.545.629 E Ft volt.
 
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
Bevételeknél és a kiadásoknál 3.735.600 E Ft. 
 
A 2012. évi teljesítési összegek az alábbiak szerint alakultak:
 
Bevételek: 3.169.507 E Ft
ezen belül
Saját bevételek összege 1.924.850 E Ft 
Önkormányzat költségvetési támogatásának összege 1.003.592 E Ft 
Előző évek előirányzat igénybevétele 234.568 E Ft
Függő, átfutó bevételek 6.497 E Ft
 
Kiadások:3.000.864 E Ft
ezen belül
Működési kiadások összege 2.564.889 E Ft
Előző évi kiutalatlan támogatás teljesítésének összege 2.758 E Ft
Felújítási kiadások összege 35.833 E Ft
Felhalmozási kiadások összegei (felújításon kívül) 168.623 E Ft
Kölcsönök nyújtása államháztartáson kívülre 26.890 E Ft
Finanszírozási és függő, átfutó kiadások összege 201.871 E Ft
 
Az Önkormányzat gazdálkodásában az az elsődleges cél fogalmazódott meg, hogy a Képviselő-testület által kötelező feladatként meghatározottak maradéktalanul végrehajtásra kerüljenek, a fejlesztési célok megvalósuljanak.
A feladatok ellátása során az Önkormányzat rövid lejáratú hitelt a működéshez nem vett igénybe. A kedvező pozíció elsősorban a költségvetés teljesítés alakulásának vizsgálatával, gazdaságossági számítások, prognózisok készítésével, likvid helyzet elemzésével, az intézmények finanszírozási helyzetének racionális működésének folyamatos vizsgálatával, az eredményes adópolitikával, továbbá a pályázati lehetőségek kihasználásával volt elérhető. A kiadások finanszírozása érdekében az előző években képződött pénzmaradvány egy részének igénybevétele is szükségessé vált.
 
                                                                                                                                                                             adatok E Ft-ban
Megnevezés
Eredeti ei.
Módosított ei.
Teljesítés
Telj. / Mód. ei. %-ban
Bevételek
 
 
 
 
Költségvetési bevételek
1566278
1864179
1868324
100,22
Int. műk. bevételek
366131
389500
426291
109,45
Műk. célú peszk. átvétel és tám.ért.műk.bev.
680122
495526
502488
101,40
Felh. saját bevételek
6250
26041
28087
107,86
Felh.célú peszk.átvét. és tám.ért. felh.bevételek
73018
63400
44972
70,93
Tám. kölcsönök visszatérülése
32415
32415
58280
179,79
Előző évi pénzmaradvány
821415
864539
234568
27,13
Függő, átfutó, kiegy. bev.
 
 
6497
 
Bevételek mindösszesen
3545629
3735600
3169507
84,85
Kiadások
 
 
 
 
Személyi juttatások
1057860
1123502
1114919
99,24
Munkaadót terhelő járulékok
272834
279930
273313
97,64
Dologi kiadás
731580
784364
759255
96,80
Műk.c.peszköz átadás és tám.ért.kiad.
413532
 
437640
413836
94,56
Ellátottak juttatása
7200
6324
6324
100,00
Működési kiadások összesen
2483006
2631760
2567647
97,56
Felújítások
23769
60110
35833
59,61
Fejlesztések
332129
474038
395763
83,49
Tartalék
706725
569692
0
 
Függő, átfutó, kiegy. kiadás
 
 
1621
 
Kiadás mindösszesen
3545629
3735600
3000864
80,33
 
A bevételek alakulásának bemutatása:
 
A költségvetési bevételek között jelenik meg:
az önkormányzat költségvetési támogatásának 1.003.592 E Ft összege, melynek része a normatív állami hozzájárulás 699.279 E Ft összege, a normatív kötött felhasználású támogatás 244.984 E Ft összege, illetve egyéb központi támogatás 51.449 E Ft összegben.  
A költségvetési támogatások közé tartozik továbbá a 7.880 E Ft összegű központosított támogatás, mely az alábbi tételeket tartalmazza:
lakossági közműfejlesztési támogatás 1.022 E Ft,
könyvtári, közművelődési érdekeltségnövelő támogatás 307 E Ft,
helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása 1.380 E Ft,
esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támogatás 3.828 E Ft,
2011. évről áthúzódó bérkompenzáció támogatása 1.343 E Ft
  • az önkormányzati sajátos működési bevételek (860.820 E Ft) tartalmazzák az 513.231 E Ft összegben teljesült átengedett központi adókat, a 327.608 E Ft összegben realizálódott helyi adóbevételeket, a pótlékokat, bírságokat 4.737 E Ft összegben, valamint az egyéb sajátos bevételek 15.244 E Ft összegét,
A helyi adóbevételek tekintetében az eredeti előirányzathoz képest több mint 55 millió Ft-tal több realizálódott. A többlet elsősorban az iparűzési adónál jelentkezett (51 millió Ft), közel 3 millió Ft a magánszemélyek kommunális adójához kapcsolódott, illetve az idegenforgalmi adóbevétel vonatkozásában is több realizálódott a tervnél.
  • az egyéb közhatalmi bevételek (pl. igazgatási szolgáltatási díj) 3.912 E Ft összege.
 
Az intézményi működési bevételek közel 110%-on teljesültek, mely tartalmazza az intézményi ellátási díj bevétel összegét, a bérleti díj bevételek összegét, a működési célú áfa bevételek és visszatérülések összegét, illetve a teljesült kamatbevételek (folyószámla hó végi kamatainak összege és a 2008. évben kibocsátott kötvény fel nem használt részének lekötéséből realizálódott kamat) összegét is.
 
A működési célú pénzeszköz átvétel, valamint a támogatásértékű működési bevétel is 100% felett teljesült.
Központi költségvetési szervtől: 39.804 E Ft (a mezőőri szolgálat működéséhez igényelt agrártámogatás, Kormányhivatal Munkaügyi Központos támogatása közfoglalkoztatáshoz, támogató szolgálat működésére leutalt összeg, kiegészítő gyermekvédelmi támogatás, Útravaló Ösztöndíj program és egyéb oktatási pályázatok támogatása).
Fejezettől: 5.988 E Ft,
melyből EU-s programhoz kapcsolódik .1282 E Ft
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda TÁMOP 3.4.3-08/2 Iskolai tehetséggondozás program keretében, 2010. évben megnyert „Merj a legjobb lenni” című pályázathoz kapcsolódóan 1.111 E Ft
  • 171 E Ft Városi Egészségügyi Intézmény TÁMOP 6.2.4/A/08/1 Foglalkoztatás támogatása egészségügyi intézmények számára pályázathoz
a fennmaradó összeg mozgáskorlátozottak közlekedési támogatásához (1.981 E Ft), gyermektartásdíj megelőlegezéshez (2.725 E Ft) kapcsolódik.
Társadalombiztosítási alaptól: 155.963 E Ft (Városi Egészségügyi Intézmény működéséhez igényelt támogatás)
Elkülönített állami pénzalaptól: 245.436 E Ft (Start Mintaprogramban és egyéb közmunka programokban foglalkoztatottak után kapott bevétel)
Helyi önkormányzati és költségvetési szerveitől: 16.032 E Ft Hunya és Csárdaszállás önkormányzatok részéről társulási formában működő oktatási és óvodai feladatokhoz kapcsolódó kiegészítés, valamint a Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda részére 2011. évben megelőlegezett pályázati támogatás visszafizetése is megtörtént, a csárdaszállási óvodai feladatellátáshoz megelőlegezett összeg rendezésére is sor került az intézmény részéről, illetve a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola is rendezni tudta az oktatási feladatellátáshoz kapcsolódó csárdaszállási önkormányzat helyett 2011. évben megelőlegezett támogatás összegét (Csárdaszállás rendezte az iskolával szemben fennálló előző évi tartozását). A környező települési önkormányzatoktól a vizsgált időszakban részben a polgárvédelmi feladatatok ellátására, részben pedig szúnyoggyérítési költségekre érkezett támogatás.
Többcélú kistérségi társulástól: 28.570 E Ft (Szociális alapszolgáltatási feladatokra, családsegítés, gyermekjóléti alapellátás, logopédiai feladatokra, illetve oktatási feladatokra – bejáró gyermekekre és iskolabusszal utaztatott gyermekekre, tagintézményi és kistelepülési normatíva).
 
A működési célú pénzeszköz átvétel ÁH-on kívülről 2.230 E Ft összegben teljesült (a Magyar Turizmus Zrt. részéről szúnyoggyérítési feladatokra nyújtott támogatás összege, valamint a polgárvédelmi bázis működtetésének biztosításához érkezett támogatások összege jelenik meg).
 
Előző évi előirányzat maradvány átvételének összege 8.465 E Ft.
 
Adóbevételek részletes elemzése:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Adóhatósága 2012. adóévben, összehasonlítva az azt megelőző adóévvel, az alábbi tényleges adóbevételeket teljesítette:
 
Adótípus
Bevétel összege 2011-ben   eFt
Bevétel összege 2012-ben   eFt
Bevétel változása eFt
Nyitó hátralék 2012. 01.01-én eFt
Nyitó hátralékból még fennálló tartozás 2012.12.31-én eFt
Folyó évi hátralék keletkezése 2012-ben eFt
Záró hátralék 2012.12.31-én           eFt
Hátralék változása eFt
Építményadó
30.004
28.373
- 1.631
13.924
12.116
5.502
17.618
3.694
Telekadó
4.514
5.288
774
2.319
1.368
626
1.994
- 325
Magánszemélyek kommunális adója
29.060
35.954
6.894
9.323
5.931
3.960
9.891
568
Idegenforgalmi adó
4.401
6.495
2.094
903
0
158
158
- 745
Iparűzési adó
239.996
251.498
11.502
67.729
55.560
17.060
72.620
4.891
Helyi adók összesen:
307.975
327.608
19.633
94.198
74.975
27.306
102.281
8.083
Földbérbeadásból származó jövedelem adója
0
0
0
0
0
0
0
0
Gépjárműadó
72.961
71.239
- 1.722
32.432
26.144
9.277
35.421
2.989
Talajterhelési díj
1.635
934
- 701
491
259
158
417
- 74
Adók összesen:
382.571
399.781
17.210
127.121
101.378
36.741
138.119
10.998
Pótlék és bírság
5.782
4.598
- 1.184
55.596
49.386
17.952
67.338
11.742
Adók és járulékok összesen:
388.353
404.379
16.026
182.717
150.764
54.693
205.457
22.740
Egyéb adók módjára behajtandó köztartozások saját költségvetést érintő része
3.304
6.175
2.872
11.285
7.670
10.248
17.918
6.633
Mindösszesen:
391.657
410.554
18.897
194.002
158.434
64.941
223.375
29.373
 
Az éves munka során folyamatosan törekszünk a kintlévőségek csökkentésére. A legtöbbször alkalmazott behajtási cselekmények a jövedelem letiltása, az inkasszó, a gépjármű forgalomból történő kivonatása, és a más által indított végrehajtási eljárásba történő bekapcsolódás. 2012-ben is, mint az előző években, a hátralékok összege együttesen nőtt annak ellenére, hogy a nyitó hátralékos állomány 35.568 eFt-al csökkent. A hátralék növekedésének legnagyobb hányadát a csődeljárás, végelszámolás, felszámolás alatt álló vállalkozások adótartozásának növekedése okozza. A pótlék hátralék minden évben nő, mert hiába csökken a nyitó tőketartozás, a maradvány rész, valamint a folyó évben keletkezett tőkehátralék naponta képezi a pótléknövekmény alapját.
 
Az adóbevételek alakulását az önkéntes teljesítésen túl, az alábbi adóhatósági intézkedések befolyásolták:
 
1.) Közvetett támogatások:
 
Az önkormányzat a helyi adórendelete alapján két adónemben biztosít adókedvezményt, adómentességet. Ezek a telekadó és a magánszemélyek kommunális adója. 2012. évben az összes biztosított kedvezmény 4.263 eFt volt, ami közvetett támogatásként csökkentette az adóbevételt.
 
Telekadó mentesség azon adóalanyokat illeti meg, akik építési telek tulajdonosai és jogerős építési engedéllyel rendelkeznek. 
Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában a kommunális beruházásokhoz történő hozzájárulás miatt nem kell megfizetnie az adót bizonyos ideig. Ez az összeg folyamatosan csökken a mentességi idők lejárta miatt.
 
Közvetett támogatások ezer Ft-ban
Adónem
Alapadó
Biztosított kedvezmény összege (közvetett támogatás)
Kivetett adó
Ténylegesen beszedett adó
Ha a közvetett támogatást az önkormányzat nem biztosítaná, akkor a befolyt helyi adó az alábbi lehetett volna
Telekadó
5.052
153
4.899
5.288
5.441
Magánszemélyek kommunális adója
48.987
4.110
44.877
35.954
40.064
Összesen:
54.039
4.263
49.776
41.242
45.505
 
 
2.) Részletfizetés, fizetési halasztás, tartozás elengedése:
 
Az adózóknak lehetőségük van arra, hogy fizetési nehézség esetén fizetési könnyítést, illetve méltányossági eljárás keretén belül tartozás mérséklést, elengedést kérjenek az adóhatóságtól. 2012. évben 9 db ez irányú kérelem érkezett, melyek jogerős befejezést követően az alábbi összegekkel érintették az adóbevételt:
 
2012.01.01 – 2012.12.31., Ft-ban
Adónem
Részletfizetés
Fizetési halasztás
Törlés
Építményadó
238.082
199.350
0
Telekadó
0
0
0
Magánszemélyek kommunális adója
0
0
0
Iparűzési adó
6.546.058
299.473
0
Gépjárműadó
4.140
129.040
0
Talajterhelési díj
0
0
0
Pótlék
344.771
135.297
94.499
Bírság
51.371
0
122.800
Egyéb
0
0
0
Összesen:
7.184.422
763.160
217.299
 
Tőketartozás törlésére nem került sor. Pótlék és bírság törlésére abban az esetben kerülhetett sor, ha az adózó vállalta a tőketartozás egyösszegű, vagy részletekben történő megfizetését és azt teljesítette is.
 
3.) Adóhatósági ellenőrzés
 
2012. évet érintően az alábbi területeken végeztünk ellenőrzést:
 
Építményadó, telekadó, magánszemélyek kommunális adója: Egyszerű adóellenőrzés keretében az adózatlan adótárgyakat feltárjuk, a tulajdonjog tisztázása után az adót, akár visszamenőleg 5 évre is, előírjuk.
 
Ellenőrzésre 15 esetben került sor, összesen 763.211 Ft adókülönbözet került feltárásra, az alábbiak szerint:
  • építményadó: 609.000 Ft,
  • magánszemélyek kommunális adója: 93.508 Ft,
  • pótlék, bírság: 60.703 Ft.
 
Idegenforgalmi adó: Az ellenőrzést évek óta folyamatosan végezzük. 2012. évben a településőrök végezték ezt a munkát. Minden ellenőrzésről feljegyzést készítettek. Az ellenőrzést elősegítette a 2012. január 1-től, a helyi adórendeletünkben előírt, vendégnyilvántartó füzet vezetése.
 
Iparűzési adó: A Képviselő-testület határozata alapján 17 egészségügyi szolgáltatást végző vállalkozás került ellenőrzésre, 5 évre visszamenőleg. A feltárt adóhiány összesen 907.400 Ft volt.
 
4.) Behajtási cselekmények:
 
A behajtási cselekmények közül a jövedelem-letiltást, az azonnali beszedési megbízást (inkasszót), a gépjármű forgalomból történő kivonatását alkalmazzuk rendszeresen. Ezek a leggyorsabban eredményt hozó végrehajtási cselekmények.
 
A letiltható jövedelemmel rendelkező adózóknál letiltás került kiadásra, összesen 449 esetben, melynek összegszerűségét az alábbi táblázat mutatja.
 
Érintett adónem
Letiltott összeg, Ft
 2012.
Építményadó
1.203.285
Telekadó
459.896
Magánszemélyek kommunális adója
2.548.383
Iparűzési adó
1.594.946
Gépjárműadó
3.585.676
Talajterhelési díj
74.916
Pótlék
3.316.093
Bírság
201.667
Egyéb behajtásra átadott köztartozás
3.057.618
Idegen tartozás
19.123.598
Összesen:
35.166.078
 
A bankszámlával rendelkező adózóknál rendszeresen élünk az azonnali beszedési megbízás lehetőségével. A bankszámlaszám figyelés folyamatos, egész évben többször kérünk a pénzintézetektől erre vonatkozó adatokat.
 
Azonnali beszedési megbízás 6.553 esetben került kiadásra, 528.877.297 Ft tartozásra.
 
Gépjármű forgalomból való kivonatását 37 esetben kezdeményeztük az okmányirodánál.
 
Felhalmozási bevételek alakulása:
 
A támogatás értékű felhalmozási bevételek 37.322 E Ft-ban teljesültek.
 
Fejezettől EU-s programra átvett pénzeszköz összege 36.936 E Ft.  Célok az alábbiak:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda eszközbeszerzéséhez kapcsolódó NFÜ támogatás (TIOP 1.1.1-07/1-2008-0-214) 669 E Ft összegben
  • az informatikai infrastruktúra fejlesztés (TIOP 1.1.1-07/1-2008-0-228) támogatásának elszámolásából adódó 374 E Ft
    • a Közösségi közlekedés fejlesztése (DAOP 3.2.1/A-09-2009-0015) pályázat támogatása 30.656 E Ft összegben,
    • a Belvíz III. ütemhez (DAOP 5.2.1/D-2008) kapcsolódó 1.723 E Ft összegű támogatás,
    • továbbá itt jelenik meg a Térségi Szociális Gondozási Központot érintő DAOP 4.1.3/A-11-2012-0044 pályázatra leutalt 3.514 E Ft összegű előleg.
Helyi önkormányzattól és költségvetési szerveitől 386 E Ft.
 
Államháztartáson kívülről átvett felhalmozási célú pénzeszköz 7.650 E Ft összegben teljesült, úgy mint beköltözési hozzájárulás, közérdekű kötelezettségvállalás, lakossági útépítésekkel kapcsolatban felmerült érdekeltségi hozzájárulás, csatorna érdekeltségi hozzájárulás, köztéri óra állítására lakossági felajánlás, polgárvédelmi bázis támogatása, valamint a Környezetvédelmi alapból nyújtott támogatás visszautalt összege.
 
Tárgyi eszközök értékesítéséből 8.373 E Ft folyt be 2012. évben, mely elsősorban felhalmozási kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA visszatérülést (7.243 E Ft) tartalmaz, illetve járművek értékesítéséből 900 E Ft-ot, gépek, berendezések értékesítéséből 100 E Ft-ot, valamint 130 E Ft összegben egyéb önkormányzati tulajdonú ingatlanrészek értékesítéséből származó bevételt.
 
A felhalmozási célú kamatbevétel, valamint osztalék és hozambevétel összege 20 E Ft.
 
Az tartós részesedések értékesítéséből befolyt 6.750 E Ft a Dévaványa, Örménykút és Hunya részére a Gyomaközszolg Kft-ből értékesített üzletrész után kapott bevételt jelenti.
 
Önkormányzati lakások és telkek értékesítéséből 12.944 E Ft folyt be.
 
A támogatási kölcsönök visszatérülése 58.280 E Ft összegben realizálódott. Lakáshitel visszafizetések összegét, belvízhitel, közköltséges temetés visszatérüléséből származó pénzösszegeket tartalmaz, a Zöldpark Kft. részére megelőlegezett pályázati támogatás visszafizetésének összegét, illetve a Vállalkozásfejlesztési alapból nyújtott kamatmentes kölcsön törlesztéseként visszafizetett összeget foglalja magába. Itt jelentkeznek még a lakosság által igénybevett egyéb kölcsönök (jogosulatlan segély miatti visszafizetési kötelezettségek, stb.) visszafizetései is.
Az IKSZT beruházáshoz kapcsolódó pályázati támogatás összege megérkezett a Rózsahegyi Alapítvány számlájára, ezt követően az alapítvány rendezni tudta az önkormányzata felé kölcsöntartozását 40.726 E Ft összegben.
 
Az előző évi pénzmaradvány felhasználása234.568 E Ft, a fel nem használt rész a kibocsátott kötvény és az előző évek gazdálkodása során realizált bevétel fel nem használt összegét tartalmazza.
 
A finanszírozási műveleteknél 2012. évben nem került tervezésre működési célú hitel felvétel, a költségvetési egyensúly biztosított volt.
 
 
Tájékoztatás a kintlévőségek behajtására tett intézkedésekről (Elemzést készítette: Ugrainé Gróf Éva)
 
Az önkormányzat kintlévőségeinek (lakáshitel, belvíz kölcsön, út érdekeltségi hozzájárulás, szennyvíz érdekeltségi hozzájárulás, egyéb kintlévőség) behajtására minden esetben megtesszük a szükséges intézkedést. Amennyiben az ügyfél nem rendszeresen fizet, megtörténik a fizetési felszólítás kiküldése. A hátralék rendezése amennyiben háromszori fizetési felszólítás ellenére se történik meg, illetve az ügyfél nem kér részletfizetést, megindul a tartozás adók módjára történő behajtása vagy bírósági úton érvényesítjük követelésünket. 
 
Hitelek
Hitel típus
Hitel
állomány
2012.01.01.
Hátralék
2012.01.01
Új előírás
Előírás bevétel
2012. évi
Befizetés
2012.
Hitel állomány
2012.12.31.
 
Hátralék
2012.12.31
 
Lakáshitel
20.262.486
2.669.150
507.000
4.000.000
3.853.456
16.916.030
3.271.934
Belvíz
hitel
9.285.413
3.305.398
 
1.500.000
1.723.555
7.561.858
3.357.963
Viharkár
hitel
1.078.099
586.392
 
300.000
281.673
796.426
671.426
 
Bíróságra adott ügyek
Hitel tipus
Ügyszám
Fizetési meghagyás
Tartozás összege
Végrehajtás alatt lévő ügy
Tartozás összege
Bírósági eljárásba bekapcsolódás
Tartozás összege
Lakáshitel
29
13
2.224.061
6
312.154
10
1.994.131
Belvízhitel
18
5
458.148
5
1.568.681
8
1.612.857
Viharkár hitel
 
 
 
 
 
 
 
 
A lakáshitel szerződés szerinti tartozás összege 2012. december 31-én 16.916.030 Ft, mely összeg 156 fő tartozása. A hátralékos állomány 3.271.934 Ft, mely összeg 75 fő tartozása. A hátralékos tartozás összege mintegy 602.784 Ft-tal nőtt. 2012. évben befizetésre került 3.853.456 Ft. Az előző évekhez képest 2012. évben is tovább nőtt a nem fizető ügyfelek száma. Vannak olyan ügyfeleink is akiknek felhalmozódik több havi tartozása és a felszólítás eredményeként egy összegben rendezik. A lakáshitelben részesülő ügyfeleink a hitelt lakásépítésre, vásárlására, bővítésére kapják, ami azt jelenti, hogy rendelkeznek jelentős pénzintézeti hitellel is, melynek törlesztő részlete jelentősen növekedett a gazdasági válság hatására. Amennyiben az ügyfelek háromszori felszólításra sem tesznek eleget fizetési kötelességüknek fizetési meghagyás kibocsátására kerül sor. 29 fő ellen folyik végrehajtási eljárás 4.530.346 Ft tartozás összegére. A végrehajtás eredményeként 253.849 Ft összegű tartozás realizálódott. A végrehajtó 2 esetben tartott sikeres ingatlan árverést, melynek eredményeként 1 esetben a fennálló 34.094 Ft összegű tartozás megszűnt, 1 esetben a tartozás részben térült meg 20.443 Ft összegben. A fizetési meghagyással elindított végrehajtási ügyek kapcsán 1 esetben a tartozás letiltással érvényesíthető, 3 ügyfél rendszeresen fizet. 4 ügy esetében a végrehajtó sikertelen árverést tartott.
 
A belvízhitel szerződés szerinti tartozás összege 2012. december 31.-én 7.561.858 Ft, mely összeg 83 fő tartozása. A hátralékos állomány 3.357.963 Ft, mely összeg 40 fő tartozása. A hátralékos tartozás összege kis mértékben 52.565 Ft-tal nőtt. 2012. évben befizetésre került 1.723.555 Ft, melyből végrehajtás eredménye 536.774 Ft.
A nem fizető ügyfelek tartozását 2010. június 1-ig a bíróság felé fizetési meghagyás kibocsátásával tudtuk érvényesíteni. 2012. évben 18 fő ellen folyt végrehajtási eljárás 3.639.686 Ft összegű tartozásra. 2012. év folyamán 1 fő esetében tudta a végrehajtó érvényesíteni jövedelemből letiltással a tartozást. 2 fő rendszeresen fizet. A végrehajtó 1 ügyfél esetében sikeres árverést tartott, az árverést követően a végrehajtó megküldte a felosztási tervet, melyben tájékoztatta önkormányzatunkat arról, hogy az általunk kimutatott tartozás teljes egészében meg fog térülni. A megtérülésre 2013. évben kerül sor 230.792 Ft tőke tartozás és hozzá kapcsolódó 47.749 Ft járulékos költség összegben. 3 ügyfél esetében a végrehajtó sikertelen átverést tartott.
 
Az Önkormányzat 2008.- 2010. évben vihar kár és elemi kár helyreállítására összesen 12 fő részére nyújtott kamatmentes hitelt. 2012. december 31-én 5 fő 796.426 Ft tartozással rendelkezik, melyből a hátralékos tartozás 671.426 Ft, mely 4 fő tartozása. 3 fő rendszeresen fizet. Az ügyfelek közül 2 fő nem a szerződésnek megfelelően teljesíti tartozását, jelentős hátralékkal rendelkeznek. 2012. évben azért nem indítottunk eljárást ellenük, mert nem rendelkeztek letiltható jövedelemmel.
 
Közmű érdekeltségi hozzájárulások
Érd. hj típusa
Kintlévőség
2012.01.01
Hátralék
2012.01.01
Új előírás
Korr.
Előírás bevétel 2012. évi
Befizetés
2012.
Kintlévőség
2012.12.31.
Hátralék
2012.12.31.
Hármas-körös csat. érd.hj
17.687.760
17.687.760
 
1.500.000
3.533.385
14.154.375
14.154.375
Rau-féle csat. hj
75.000
75.000
 
 
 
75.000
75.000
Régi Csatorna hj
15.000
15.000
 
 
 
15.000
15.000
Út érd .hj
5.555.448
5.555.448
 
1.000.000
209.216
5.346.232
5.346.232
 
A Hármas-Körös csatorna érdekeltségi hozzájárulás fennálló szerződéses összege 2012. december 31-én 14.154.375 Ft (687 fő tartozása), melyből az egész összeg hátralék, ugyanis a fizetési kötelezettség 2011. szeptember 31-én lejárt. 2012. december 31-ig 283 fő tartozása 9.491.059 Ft összegben át lett adva adók módjára behajtásra, melyből 2012. évben 1.457.817 Ft térült meg. Az ügyfeleket rendszeresen felszólítjuk.   A 2012. évben befolyt 3.533.385 Ft bevétel egyrészt a felszólítások, vállalt részletfizetések, másrészt a behajtás eredménye. 3 ügyfél esetében 300.000 Ft összegben van lehetőség az OTP lakástakarék pénztárnál zárolt összegből a Hármas-Körös csatorna érdekeltségi hozzájárulás rendezésére, a kifizetéshez szükséges engedményezést elindítottuk, de még az átutalásra nem került sor.
Régi csatorna és a Rau-féle érdekeltségi hozzájárulás esetében az ügyfelek tartozása át lett adva az adó osztályra behajtásra.
 
Az út érdekeltségi hozzájárulás tartozás 2012. december 31-én 5.346.232 Ft összeg, 178 fő tartozása, mely egyben hátralékos tartozás is. 2012. évben 209.216 Ft befizetés történt. Az ügyfeleket rendszeresen felszólítjuk, mely nem hozza meg a várt eredményt. A tartozás behajtására fizetési meghagyás kibocsátására van lehetőség. Az összes tartozásból jelenleg 18 fő 858.627 Ft összegű tartozása van fizetési meghagyás útján elindítva. A végrehajtás eredményeként 6 fő ügyében a tartozás 111.832 Ft összegben megtérült.
2012. évben az Orgona és a Vasvári Pál utca építéséhez az útépítési érdekeltségi hozzájárulásról szóló értesítést a lakosok 2012. március 27-30. közötti időszakban kapták meg. A kivetett 1.904.893 Ft összegű út érdekeltségi hozzájárulásból 1.379.589 Ft befizetés megtörtént. A 30 érdekeltségi egységből 17 teljes egészében megfizette a hozzájárulást, 4 érdekeltségi egység vonatkozásában az ügyfél részletfizetéssel vállalta rendezni a kimutatott útépítési érdekeltségi hozzájárulás összegét.
Az út érdekeltségi hozzájárulás tartozás összege 4 ügy kivételével nem haladja meg a 100.000 Ft-ot. A fizetési meghagyás útján indított végrehajtási ügyek esetében a felmerülő költségek magasak a tartozások összegéhez viszonyítva, amennyiben a tartozás 2 tulajdonosra esik a költségek megduplázódnak.
 
Szociális rendszer keretében visszafizetések
Tartozás típusa
Kintlévőség
2012.01.01
Hátralék
2012.01.01
Új előírás
Korr.
Előírás bev. 2012. évi
Befizetés
2012. évi
Kintlévőség
2012.12.31.
Hátralék
2012.12.31.
Aktív korú
5.295.243
4.590.567
2.577.369
 
432.813
7.439.799
6.944.881
Közte-metés
4.210.125
4.012.325
109.310
1.000.000
1.675.443
2.643.992
2.643.992
Jöv.pótló
89.984
89.984
 
 
34.763
55.221
55.221
Adósság csökkentési tám. vfiz.
2.405.345
2.125.150
 
612.540
 
247.500
2.770.385
2.445.535
 
Aktív korú rendszeres szociális segély visszafizetési kötelezettség miatt a kintlévőség 2012. december 31-én 7.439.799 Ft, 133 fő tartozása, melyből 6.944.881 Ft (126 fő tartozása). A nem fizető ügyfeleknek fizetési felszólítást küldtünk. A tartozás végrehajtása a Humánpolitikai Osztállyal együttműködve a Ket. szabályai szerint történik.
 
A közköltséges temetés jogcímen 2012. december 31-én 2.643.992 Ft kötelezettség áll fenn (39 fő tartozása), melyből az egész összeg hátralék. A visszafizetés könnyítése érdekében az ügyfelek 12 havi részletfizetési engedményt kaptak. A köztemetési költségek összege, amennyiben az elhunyt rendelkezik ingatlan tulajdonnal az örökös ingatlan tulajdonrészére jelzálogjogként bejegyzésre került. 3 ügy esetében 272.760 Ft összegű köztemetés tartozás kapcsán lehetőségünk volt bekapcsolódni egy-egy pénzintézet által elindított végrehajtási ügybe, az ingatlanra bejegyzett jelzálog érvényesítésére. 1 esetben az eljárás nem vezetett eredményre, a másik esetben 3 örököst érint a bekapcsolódás. A Pénzügyi osztály a tartozásokat nyilvántartja, a befizetéseket figyelemmel kíséri, a nem fizető ügyfeleket folyamatosan felszólítja. A nem fizető ügyfelek tartozásainak behajtása a Humánpolitikai Osztállyal együttműködve a Ket. szabályai alapján történik.
 
Jövedelempótló támogatás visszafizetési kötelezettsége miatt 2012. december 31-én 5 fő tartozását 55.221 Ft összegben tartjuk nyílván. Mind az 5 fő tartozását adók módjára próbáltuk behajtani, de 2 fő esetében 32.560 Ft tartozásra vonatkozóan az adó osztály jelezte, hogy az ügyfelek nem rendelkeznek se letiltható jövedelemmel, se behajtási eljárás során végrehajtható ingó és ingatlan vagyontárggyal, ezért ezen tartozások jelenleg nem behajthatók. 1 fő esetében az adóosztály elkezdte behajtani a tartozást.
 
Az adósságcsökkentési támogatás visszafizetésére 2007-2010. években 1.837.110 Ft összegben 20 fő, 2011. évben 14 fő 847.425 Ft összegben, 2012. évben 8 fő 612.540 Ft összegben lett kötelezve. 2 fő tartozását rendezte. 12 fő részletekben rendezi tartozását. 2012. december 31-én 38 fő tartozása 2.770.385 Ft összegben áll fenn, melyből a hátralék összege 2.445.535 Ft . A pénzügyi osztály a visszafizetéshez csekkel ellátja az ügyfelet, nem fizetés esetén fizetési felszólítást küld. A Humánpolitikai osztály a tartozás rendezése érdekében jegyzőkönyv alapján részletfizetést engedélyezett, melyre nem rendszeresen történik a fizetés több ügyfél esetében. A tartozás behajtására a Ket. szabályai szerint van lehetőség. 
 
A fent említett tartozásokon túlmenően 2012. évben a vállalkozásfejlesztési alapból nyújtott kölcsöntartozáshoz kapcsolódóan két ügyben indult végrehajtási eljárás Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrzési és Közbeszerzési Bizottsága döntése alapján. Az egyik ügyben a vállalkozás a tőke tartozását rendezte, a másik ügyben 2013. január 17-én vált jogerőssé a fizetési meghagyás, melyre a vállalkozás kérelmére a Bizottság 10 havi részletfizetést engedélyezett.
 
A kintlévőségek behajtásával, illetve realizálásával kapcsolatban megállapítható, hogy amennyiben az ügyfél nem rendelkezik letiltható jövedelemmel az ingatlan végrehajtás eredményességének esélye minimális. A hitel vonatkozásában a jelzálogjog bejegyzésre kerül az ügyfél ingatlanára. Az ingatlanra bejegyzett tartozás végrehajtásának elindítása során lehetőségünk van az eljárásba bekapcsolódni, ebben az esetben csak az ingatlan árverésében veszünk részt, melynek kétszeri megismétlését követően az eljárás szünetel.
Az önkormányzat részére az Illetéktörvény a bírósági végrehajtásra vonatkozóan illetékmentességet biztosított. A közjegyző által kibocsátott fizetési meghagyás a tartozás összegének 3 %-a, minimum 5.000 Ft, a végrehajtási lap kibocsátása a tartozás összegének 1-%-a, minimum 5.000 Ft eljárási költséggel jár. A végrehajtás ügyfelenként minimum 22.000 Ft végrehajtási költség megelőlegezésével jár. 2010. évtől a Földhivatalnál a végrehajtási jog bejegyzéséért 6.600 Ft illetéket kell fizetni. Jelenleg egy 70.000 Ft összeg alatti tartozás végrehajtásának elindítása 38.600 Ft-ba kerül, mely összeg a tartozás 55 %-a. Amennyiben a tartozás a férj és feleség tartozása is, úgy a költség 72.200 Ft. Tehát a végrehajtás elindításának költsége meghaladja a tartozás összegét, melyet ugyan az ügyfélnek meg kell térítenie, de ez a kiadás abban az esetben is jelentkezik, ha a tartozás nem térül meg.
 
A kiadások alakulásának bemutatása:
 
A működési kiadások arányaaz összes kiadáshoz viszonyítva 85,56 %.
 
A személyi juttatások 99,24 %-ban teljesültek a módosított előirányzathoz viszonyítva. Az összes kiadáshoz viszonyítva a személyi juttatás és járulékainak aránya 46,26 %. 2012. évben bérfejlesztés nem történt az önkormányzatnál.
 
Az összes kiadás 25,3 %-át a dologi kiadások és egyéb folyó kiadások  jelentették.
 
A működési célú támogatásértékű kiadások és pénzeszköz átadások teljesülése 94,56%. Itt jelenik meg a Regionális Hulladéklerakó által megfizetett bérleti díj települési önkormányzatok részére átadott 4.563 E Ft összege, a szúnyoggyérítési feladatokra kapott 2012. évi támogatás települések felé továbbutalt összege (2.154 E Ft), a Bursa Hungarica ösztöndíj támogatás 1.005 E Ft összege, a Liget Fürdő részére biztosított támogatás 30.153 E Ft összege, továbbá itt jelentkezik az óvodai és bölcsődei feladatellátáshoz, az orvosi ügyelet, az önkéntes tűzoltóság, valamint a helyi buszközlekedés működéséhez, a Tourinform iroda működtetéséhez biztosított támogatás összege, valamint a Sajt és Túrófesztiválra és az Augusztus 20-ai rendezvényre átadott támogatás összege. A segélyekre megtervezett keretből 95% a felhasználás mértéke.
 
Felhalmozási kiadások:
 
Az összes felhalmozási kiadás 204.456 E Ft összegben teljesült önkormányzati szinten.
 
A felújítások (35.833 E Ft) között jelenik meg:
  •  a szennyvíz és- ivóvízhálózat rekonstrukciós munkái bruttó 28.316 E Ft összegben
  • 170 E Ft összegben a Magtárlaposi költségalapú bérlakásokon felújítást hajtottunk végre
  • kerékpárút felújítás 1.999 E Ft összegben
  • a belterületi utak kátyúzására 3.099 E Ft-ot költött a város
  • a Kis Bálint Általános Iskola Hősök úti egységében padlóburkolat felújítására került sor 283 E Ft értékben
  • a Jókai úti óvoda épületében felújítás megtérítése 116 E Ft összegben
  • új Városháza épületében padlóburkolat felújítása nettó 1.830 E Ft értékben
  • 20 E Ft összegben előkészítési költség teljesült a Mirhóháti u. 1-5. ingatlan DAOP pályázatához kapcsolódóan
 
Az intézményi beruházási kiadások (128.827 E Ft) között jelenik meg:
  •  Belvízrendezés az élhetőbb településekért DAOP 5.2.1-2008 1.393 E Ft
  • Idősek Otthona fejl. TIOP pályázat eng.terv végszla 591 E Ft
  • DAOP pályázat Térségi Szoc.Gond.Kp. 12.221 E Ft
  • Közösségi közlekedés DAOP 3.2.1-2009 32.910 E Ft
  • Start mintaprogramhoz traktor és gépek vásárlása, juh hodály kial. 43.951 E Ft
  • Szennyvíztisztító telep korszerűsítése pályázathoz kapcsolódó kifizetések 11.350 E Ft
  • Köztemetők ravatalozói előtt vízelvezetés megoldása 1.006 E Ft
  • Belvíz VII. üzemeltetési engedélyek, pótmunka 1.068 E Ft
  • Belvíz VIII. telekalakítás költsége 100 E Ft
  • Belvíz III. ütem 253 E Ft
  • Hanyecz Margit felajánlásából óraállítás 1.966 E Ft
  • Közép Békési Reg.Vr. vésztői víztározó és gépház fejl. 186 E Ft
  • Taninform szoftver felhasználói jog 2012. 971 E Ft
  • Felhagyott hulladéklerakó telepen előírt mérések 511 E Ft
  • Bartók út gyalogátkelőhely építés és megvilágítás 4.704 E Ft
  • Endrődi híd ideiglenes járda csőkorlát és feltöltés 260 E Ft
  • A Polgárvédelmi bázisnál rámpa építése 978 E Ft
  • Komposztáló karám építése 365 E Ft
  • Szent Antal ház árverés 350 E Ft
  • Kossuth út előtti parkoló építés eng. 133 E Ft
  • Fő út vasút kereszteződésnél közvilágítás kiép. 263 E Ft
  • Játszótér kialakítása az Ifjúsági ltp-en 1.817 E Ft
  • Kis Bálint Általános Iskola ivóvízvezeték kiváltása 376 E Ft
  • Zárt babakocsi tároló kialakítása Öregszőlőben 125 E Ft
  • Jókai úti óvoda épületén villámhárító szerelés 197 E Ft
  • Háziorvosi alapellátáshoz eszközbeszerzés 820 E Ft
  • Százszorszép óvoda fejlesztésének engedélyezési terve 2.345 E Ft
  • Új Városháza kerékpártároló kial. 2.670 E Ft
 
Intézményeinknél összesen 4.947 E Ft összegben valósultak meg kisebb beruházások:
 
Városi Egészségügyi Intézménynél 2.228 E Ft összegben eszközbeszerzések, notebook vásárlás, kartonszekrény és kerítés készítés történt
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában 1.997 E Ft összegben eszközbeszerzések történtek a TÁMOP 3.1.7-11/2-2011-0170 és az NTP-OKA pályázatok keretei között
Polgármesteri Hivatalnál 476 E Ft összegben számítógép és szoftver vásárlás történt
Kis Bálint Általános Iskolában 246 E Ft értékben projektor vásárlás az informatikai kötött normatíva terhére.
 
A befektetéssel kapcsolatos kiadások között jelennek meg a 100%-ban önkormányzati tulajdonú kft-knél végrehajtott tőkeemelések összegei. 15.100 E Ft összegben a Gyomaközszolg Kft.-nél (hulladékszállító jármű beszerzése céljából) és 100 E Ft összegben a Liget Fürdő Kft-nél.
 
A felhalmozási célú támogatásértékű kiadások és pénzeszköz átadások között jelenik meg többek között a Fő út-Bajcsy úti kerékpárút beruházáshoz kapcsolódó támogatás visszautalása 1.424 E Ft összegben, a Belvíz VIII. ütemhez kapcsolódó sikerdíj Gyomaendrődre eső része 6.865 E Ft összegben, a Belvíz III. ütemhez átadott 1.569 E Ft, valamint a 15% közmű visszatérítés (981 E Ft), a fiatal házasok támogatása (243 E Ft), a Fürdő pályázatának előkészítési költségeihez biztosított 7.525 E Ft, valamint 5.989 E Ft került átutalásra a Tűzoltó laktanya bővítésére.
 
A támogatási kölcsönök(26.890 E Ft) között jelenik meg a fiatal házasok részére biztosított lakáskölcsön 509 E Ft összegben, a csónakház felújításához a Körös Kajak Sportegyesület részére biztosított 7.100 E Ft összegű kölcsön, a Rózsahegyi Alapítvány részére az IKSZT beruházáshoz kapcsolódó 2.172 E Ft összegű kölcsön (bérek megelőlegezése, mely a pályázati támogatásból megtérül), a Liget Fürdő Kft. részére a fennálló hiteltartozásának rendezéséhez biztosított 10 millió Ft összegű kölcsön, valamint a Közalapítvány pályázati támogatásának megelőlegezése 7.000 E Ft összegben.
 
A finanszírozási kiadások között teljesült a március 31-én esedékes kötvénytörlesztés 102.692 E Ft összege és a szeptember 30-ai törlesztés 97.558 E Ft összege.
 
 
 A vagyon alakulása 2012. évben

 Az önkormányzat összevont mérlegének fő összege az előző évhez képest 350.639 E Ft összegű csökkenést mutat. A befektetett eszközök állományi értéke előző évhez képest 252.584 E Ft összegű csökkenést mutat. Ezen belül az immateriális javak értéke 6.171 E Ft összegű csökkenést mutat, a tárgyi eszközök értéke 128.225 E Ft-os csökkenést, a befektetett pénzügyi eszközök értéke 4.417 E Ft összeggel csökkent, illetve az üzemeltetésre, kezelésre átadott eszközök állománya is csökkent 113.771 E Ft-tal, mely többek között a 2012. évi értékcsökkenés elszámolásával indokolható, valamint megtörtént a tulajdonos önkormányzatok részére a Gyomaendrődi Regionális Hulladékkezelő Mű beruházással létrehozott eszközeinek (gépek és járművek) átadása 43.788 E Ft értékben a Képviselő-testület 384/2012-es határozata alapján. Önkormányzati ingatlan, telek értékesítése közel 13 millió Ft összegben történt.

 
A követelések állománya a múlt évhez képest 35.586 E Ft összegű csökkenést mutat, ami elsősorban azzal magyarázható, hogy a Rózsahegyi Alapítvány IKSZT beruházásához az Önkormányzat részéről megelőlegezett támogatás összege megtérült.
 
A pénzeszközöknél a csökkenés értéke 63.532 E Ft (kötvénytörlesztés csökkentette a pénzeszközök értékét, a 2012. évben képződött több mint 100 Millió Ft összegű pénzmaradvány pedig növelte).
 
A Források változásainál a saját tőke növekedése 42.759 E Ft.
 
A tartalékok összegei csökkentek 70.801 E Ft-tal. Ezen csökkenés oka, hogy a kötvényforrásból is történtek 2012. évben felhasználások (fejlesztési célokra és törlesztésre).
 
A hosszú lejáratú kötelezettség összege az előző évhez képest csökkent 271.770 E Ft összeggel, melynek oka, az 1.000.000 E Ft (6.316.000 CHF) összegben fejlesztési célra kibocsátott kötvényhez kapcsolódó kötelezettség állományának csökkenése, indoka a 2011. év végi és a 2012. év végi árfolyam különbözete, valamint az év közben esedékes kötvénytörlesztések teljesítése.
 
A kötelezettségek áruszállításból 64.494 E Ft összeggel csökkent az előző évhez képest. Az előző év végén jelentkező nagyberuházás (DAOP 3.2.1/A Közösségi közlekedés fejlesztése pályázathoz kapcsolódó) több mint 30 millió Ft összegű számlája, illetve az ivóvíz- és szennyvízhálózat rekonstrukciójához kapcsolódóan is 25 millió Ft összegű számlák 2012. év elején kerültek rendezésre.
 
Az egyéb rövid lejáratú kötelezettségek állományának növekedése 18.307 E Ft, melynek indoka elsősorban az, hogy a helyi adó túlfizetése miatti kötelezettség tovább nőtt, mintegy 13.396 E Ft-tal.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi mérlegbeszámolójában a részesedések a következő befektetéseket tartalmazzák:
 
Befektetés megnevezése
Befektetés összege
(Ft )
Társaság megnevezése
Fürdő üzletrész
3.100.000
Gyomanedrődi Liget Fürdő Kft.
Gyomaszolg üzletrész
139.630.000
Gyomaszolg Ipari Park Kft.
Magyar Cukor részvény
67.000
Magyar Cukor Nyrt.
OTP törzsrészvény
2.000
OTP Nyrt.
Vízművek részesedés
149.898.000
Békés Megyei Vízművek Zrt.
Gyomaközszolg üzletrész
18.750.000
Gyomaközszolg Kft.
Zöldpark Kft.
500.000
Zöldpark Nonprofit Kft.
Regionális Hulladékkezelő Mű
2.790.000
Regionális Hulladékkezelő Kft.
Összesen:
314.737.000
 

 
2012. évi pénzmaradvány kimutatása intézményenként:

 Városi Egészségügyi Intézmény 2012. évi pénzmaradvány összege 26.232 E Ft, ebből a kiutalatlan támogatás összege 1.197 E Ft.

- Egészségbiztosítási Alapból folyósított pénzeszköz maradványa: 21.539 E Ft
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 4.693 E Ft, mely működési célú
- Előző években képződött pénzmaradvány: 5.974 E Ft
 
Térségi Szociális Gondozási Központ 2012. évben képződött pénzmaradvány az intézménynél 10.559 E Ft, ebből a  kiutalatlan támogatás összege 9.337 E Ft.
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 10.559 E Ft, mely működési célú.
- Szabad pénzmaradvány: nincs
 
Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatal 2012. évben képződött pénzmaradvány az intézménynél 12.295 E Ft, ebből a  kiutalatlan támogatás összege 12.295 E Ft.
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 12.295 E Ft, mely működési célú.
- Szabad pénzmaradvány: nincs
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 2012. évben képződött pénzmaradvány az intézménynél 2 E Ft, ebből a  kiutalatlan támogatás összege 0 E Ft.
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 2 E Ft, mely működési célú.
- Szabad pénzmaradvány: nincs
 
Határ Győző Városi Könyvtár 2012. évben képződött pénzmaradvány az intézménynél 1 E Ft, ebből a  kiutalatlan támogatás összege 0 E Ft.
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 1 E Ft, mely működési célú.
- Szabad pénzmaradvány: nincs
 
Közművelődési, Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény 2012. évben képződött pénzmaradvány az intézménynél 2.933 E Ft, ebből a  kiutalatlan támogatás összege 2.931 E Ft.
- Feladattal terhelt pénzmaradvány: 2.933 E Ft, mely működési célú.
- Szabad pénzmaradvány: nincs
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2012. évi pénzmaradványa 131.379 E Ft, amely összegből levonásra kerül az intézmények 25.760 E Ft összegű kiutalatlan támogatása, továbbá a normatív támogatás elszámolásából adódó 2.956 E Ft összegű normatív támogatás visszafizetés. A módosított pénzmaradvány összege: 102.313 E Ft.
Előző években képződött pénzmaradvány összege: 632.434 E Ft (elsősorban a 2008. évben kibocsátott kötvényforrásból fel nem használt összeg)
- Feladattal terhelt pénzmaradvány összege: 102.663 E Ft, melyből a működési célú pénzmaradvány 50.832 E Ft, a felhalmozási célú kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány összege 51.831 E Ft.
- Szabad pénzmaradvány nem képződött.
 
Önkormányzatunknál a 93/2002. (V.5.) Kormányrendelet alapján könyvviteli szolgáltatás végzése céljából nyilvántartásba vett köztisztviselők az alábbiak:
  • Szilágyiné Bácsi Gabriella regisztrálási szám: 174360
  • Tóthné Gál Julianna regisztrálási szám: 140023
  • Poharelecné Rácz Ildikó regisztrációs szám: 175295
  • Ugrainé Gróf Éva regisztrációs szám: 180217

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a 2012. évi zárszámadási rendelet tervezet szerinti megalkotását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a 2012. évi zárszámadási rendelet tervezet szerinti megalkotását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a 2012. évi zárszámadási rendelet tervezet szerinti megalkotását.

 
Döntési javaslat

"Beszámoló a 2012. évi zárszámadásról"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek a 2012. évi zárszámadási rendelet tervezet szerinti megalkotását.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 04. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe