14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2013. április 17-i ülésére
2013. április 17-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló az oktatási vagyon átadás átvételéről valamint a működtetéséről | |
Készítette: | Csényi István, Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő Testület!
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 74. §-ának (1) bekezdése alapján 2013. január 1-jétől „az állam gondoskodik – az óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése kivételével – a köznevelési alapfeladatok ellátásáról”. A Kormány a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló 202/2012. (VII. 27.) Korm. rendelet 3. §-ának (1) bekezdés c) pontjában az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervként, ennek keretében az állami fenntartású köznevelési intézmények fenntartói jogai és kötelezettségei gyakorlására 2013. január 1-jei hatállyal a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (továbbiakban: KIK) jelölte ki.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata valamint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ közötti Használati Szerződés alapján az alább felsorolt intézmények működtetője Gyomaendrőd Város Önkormányzata lett.
Hrsz.
|
Cím
|
Intézmény megnevezése
|
6291/1
|
5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.,
kettő helyiség
|
Pedagógiai Szakszolgálat
|
6241
|
5502 Gyomaendrőd, Népliget út 2.
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
6312
|
5502 Gyomaendrőd, Fő út 42.
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
1591
|
Gyomaendrőd, Hősök útja 45-47.
|
Kis Bálint Általános Iskola
|
72/2
|
Gyomaendrőd, Fő út 181.
|
Kis Bálint Általános Iskola
|
6/2
|
Gyomaendrőd, Kossuth u. 3.
|
Kis Bálint Általános Iskola
|
674
|
Gyomaendrőd, Hősök útja 43.
|
Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
|
687
|
Gyomaendrőd, Hősök útja 43.
|
Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
|
687
|
Gyomaendrőd, Hősök útja 39.
|
Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
|
687
|
Gyomaendrőd, Hősök útja 41.
|
Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
|
308
|
Gyomaendrőd, Kisréti u. 27.
|
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
|
128
|
Csárdaszállás, Arany János út 2.*
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
Megjegyzés*: nem Gyomaendrőd Város Önkormányzata a működtető
Az oktatási, nevelési feladtok ellátáshoz szükséges ingatlanok és ingó eszközök a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ ingyenes használatába kerültek.
A használatba adott könyvszerinti (nettó érték vagyon részletezése. Adatok: ezer forintban
Intézmény megnevezése
|
Ingatlan
|
Ingó eszközök
|
Kis Bálint Általános Iskola
|
166.235
|
9.083
|
Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
|
74.932
|
7.166
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
104.677
|
10.370
|
Pedagógiai Szakszolgálat
|
-
|
110
|
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
|
25.090
|
1.705
|
Csárdaszállás Általános Iskola
|
8.467
|
*
|
Összesen:
|
379.401
|
28.434
|
Megjegyzés*: a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola eszközállományában szerepel.
Az ingatlanokat, építményeket illetve az eszközöket ki kell vezetni a 2012. évben önállóan működő és gazdálkodó intézmények könyveiből. Az átadás a 2012. december 31-i állapot szerint történik. Természetesen a 2012. évi beszámolójában az intézménynek még szerepeltetnie kell az ingatlanokat és az ingóságokat.
A használatba adást követően az ingatlanok és az eszközök továbbra is az önkormányzat tulajdonát fogják képezni, illetve az önkormányzat könyveiben szerepelnek. Az eszközök leltárhelye a továbbiakban a „KIK”, az alleltárak pedig az intézmények lesznek.
Az ingatlanok, valamint az ingóságok leltározása március hónapban rendben lezajlott. A leltározásról a jegyzőkönyvek elkészültek. A tételes leltározás során a KIK részére használatba adott eszközök önkormányzati címkével lettek ellátva. Az ingatlanok műszaki állapota a jegyzőkönyvekben rögzítésre került, illetve fotódokumentáció készült.
A használati megállapodás fontosabb rendelkezései az átadott vagyonra vonatkozóan az alábbiak:
„21. A használatba adott vagyon karbantartására takarítására az Önkormányzat, mint a működtetésért felelős a kizárólagos tulajdonában álló Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.-t (székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep út 2.) utasította. A Nkt-ben meghatározott a működtetőt terhelő beszerzési feladatok ellátásáról az Önkormányzat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.) útján gondoskodik.
23. Az Önkormányzat köteles gondoskodni a használatba adott vagyon állagának megóvásáról, karbantartásáról, a meglévő vagyont érintő szükséges felújítások, pótlások, cserék kivitelezési munkálatainak elvégzéséről, így az ingatlanban lévő központi berendezések, az ezekhez csatlakozó vezetékrendszerek munkaképes állapotáról, az átvételkori állapotnak megfelelő szinten tartásáról. Az Nkt. 76. §-ának (3) bekezdése alapján az állagmegóváson túl jelentkező rekonstrukciós, fejlesztési költségek fedezése már nem az Önkormányzat mint működtető kötelessége, de ehhez az állam pályázati úton támogatást nyújthat.
26. Az Önkormányzat köteles ellátni minden olyan feladatot, amely ahhoz szükséges, hogy az ingatlanban a köznevelési feladatok megfelelő színvonalon, biztonsággal történő ellátásának feltételei biztosítottak legyenek. Ennek keretében gondoskodik az intézmény működéséhez szükséges eszközök, anyagok, áruk, szolgáltatások megrendeléséről, átadás-átvételéről, raktározásáról, a készletek pótlásáról. A feladatok teljesítése nem foglalja magában a 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendelet 44/B.§. (2) bekezdésében meghatározott, kizárólag szakmai feladatellátás körébe tartozó dologi jellegű kiadások átvállalását.
33. Az Önkormányzat gondoskodik a köznevelési feladat ellátásához szükséges technikai berendezések működtetéséről, a tulajdonában lévő taneszközök javításáról, karbantartásáról, pótlásáról, beszerzéséről.
34. Az Önkormányzat nem köteles pótolni azt a használatba adott ingó vagyont, amely az Önkormányzatnak fel nem róható ok miatt megsemmisült. Ez a rendelkezés nem vonatkozik arra az esetre, ha a vagyonelem vis maior következtében semmisült meg. Amennyiben a megsemmisült vagyonelem helyébe biztosítási összeg lép, akkor a biztosítási összeg erejéig köteles gondoskodni az Önkormányzat a vagyontárgy pótlásáról.
35. A KIK a köznevelési feladat ellátáshoz véglegesen feleslegessé vált vagyont – beleértve a rendeltetésszerű használat mellett elhasználódott vagy elavult eszközöket is – 20 napon belül köteles az Önkormányzat részére visszaadni, aki köteles azt visszavenni. A KIK a rendeltetésszerű használat mellett elhasználódott vagy elavult eszközök kivételével az egyéb vagyont rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban köteles visszaadni az Önkormányzatnak.”
Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az oktatási vagyon működtetésének ez évi tapasztalatairól, az eddig elvégzett feladatokról:
Gyomaendrőd Város Képviselő–testülete 2012. decemberi ülésén az oktatatási vagyon működtetésével a Zöldpark Nonprofit Kft.-t bízta meg. Ezen döntés értelmében 2013. január 1. napjával az oktatási intézményekben foglalkoztatott kisegítői, karbantartói, takarítói állomány átkerült az Önkormányzathoz, majd a konyhai dolgozók 2013. január 14-től a Térségi Szociális Központ munkavállalói lettek, az egyéb kisegítői állomány pedig 2013. február 11-től a Zöldpark Nonprofit Kft.-nél folytatta munkáját. 2013. február 28-ig az oktatási intézményeknél a takarítási és karbantartási feladatok ellátása mellett az intézmények napi működtetéséhez szükséges beszerzések lebonyolítását is a Zöldpark Kft. végezte.
2013. február 28-án a Képviselő-testület módosította múlt évi döntését és az oktatási intézmények működtetésével, a beszerzések lebonyolításával, az ehhez kapcsolódó könyvelési feladatok végrehajtásával a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt bízta meg (A technikai dolgozók munkáltatója továbbra is a Zöldpark Kft. maradt.). A döntés értelmében ezen kötelező feladatának ellátásáról az Önkormányzat saját maga gondoskodik, az ezzel kapcsolatban jelentkező kiadások és bevételek az Önkormányzat költségvetésében elkülönített szakfeladatokon jelennek meg.
A vagyon működtetéséhez kapcsolódó valamennyi szolgáltatóval az Önkormányzatnak kell szerződést kötni. Ezen szerződés módosítások és felülvizsgálatok a beszámoló készítés időszakában még folyamatban vannak.
Az elmúlt másfél hónapban a 2013. februári döntésnek megfelelően végrehajtottuk a szükséges korrekciókat, stornóztuk a február 28-a előtt a Zöldpark Kft.-nek kiszámlázott tételeket, analitikus nyilvántartást készítettünk a beérkező számlákról.
A teljes feladat végrehajtásával a pénzügyi osztály lett megbízva, ennek megfelelően módosításra kerültek a dolgozók munkaköri leírásai, kidolgoztunk egy eljárásrendet, amely a feladatellátás zökkenőmentességét szolgálja és annak biztosítását, hogy a vagyon működtetésével kapcsolatban jelentkező kiadásokról mindig naprakész információkkal rendelkezzünk.
2013.02.28. és 2013.03.25. közötti időszakban a pénzügyi osztály a meglévő dolgozói állománnyal látta el a feladatot. Intéztük a tisztítószer és irodaszer beszerzéseket, valamint az oktatási intézmények napi működtetése során jelentkező igények teljesítése is feladatunk volt.
Ezen időszak alatt tanulmányoztuk a Nemzeti Köznevelésről szóló törvény és 229/2012-es Kormányrendelet paragrafusait, több egyeztető tárgyalást tartottunk a Klebersberg Intézményfenntartó Központtal annak érdekében, hogy konkrétan meghatározhatók legyenek a működtetői és fenntartói feladatok, költségek.
A beszerzések során a költségviselés tekintetében vitatott tételeknél jegyzőkönyv felvételére tett javaslatot mindkét fél, melyben rögzítésre került, hogy az Önkormányzat 50 %-ban megelőlegezné bizonyos szakmai jellegű tételek (irodaszer, irodai papír, festékpatron stb.) költségeit. A Képviselő-testület az erre vonatkozó felhatalmazását még nem adta meg, így az ilyen típusú beszerzések számláit 100 %-ban továbbszámláztuk a Klebersberg Intézményfenntartó Központ felé.
Információt gyűjtöttünk néhány települési önkormányzat által alkalmazott gyakorlatról a vitatott tételek költségviselése tárgyában. A megkérdezett települések mindegyike azt az álláspontot képviselte, hogy a megjelent jogszabályok nem határozzák meg egyértelműen a feladatokat, de az általunk az előbbiekben felsorolt tételeket szakmai jellegű kiadásnak ítélik, így ezek finanszírozása a fenntartót (és nem a működtetőt) terhelik.
A Képviselő-testület a 2013. februári döntésében hozzájárult a feladatellátáshoz kacsolódóan 1 fő többletlétszám alkalmazásához. A Munkaügyi Központ 4 főt közvetített ki az Önkormányzathoz, akik közül Kovácsné Rácz Juliannára esett a választás. A kolléga 2013. 03. 25-től látja el az oktatási vagyon működtetése során jelentkező feladatokat.
Oktatási vagyon működtetésével kapcsolatos intézkedések és lépések 2013.03.25.-2013.04.09. időszakban:
- Az oktatási intézmények adatot szolgáltattak a használatban levő multifunkciós eszközökről, a vagyon működtetéséhez kapcsolódó szerződésekről. Tájékoztatást kértünk a Varga Lajos Sportcsarnok és a Kner Imre Gimnázium tornatermének leterheltségéről. Az adatok feldolgozásra kerültek.
- A takarítási feladat ellátáshoz szükséges éves tisztítószer igény felmérése a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. részéről folyamatban van. A várható éves felhasználás meghatározásához szükség lesz előreláthatólag még 2 megrendelés teljesítéséhez. A beszerzési eljárás várhatóan 2 hónap múlva indulhat meg a szolgáltatott adatokkal alátámasztva.
- A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Tankerületi Igazgatóságának jóváhagyásával megkaptuk a tanév végéig az éves irodaszer igényt intézményekre lebontva. Az éves irodaszer igény megfelelő ellátása érdekében ajánlattételi felhívás kerül kiírásra 2013. 04.19. –ig.
- A feladat ellátásához kapcsolódó bevételek realizálódását szolgálják a Kner Imre Gimnázium Kollégiumában eszközölt szállásfoglalások.
Foglalásra került időszakok (még a Zöldpark Kft.-nél):
2013. június 17.-2013. június 23.
2013. június 24.-2013. június 30.
2013. augusztus 3.-2013. augusztus 9.
További igény merült fel egyéb időszakokra is, az egyeztetés folyamatban van.
- Az intézmények által 2013.01.01.-2013.02.28. közötti időszakban felhasznált tisztító-, tisztálkodási eszközök és szerek, valamint irodaszerek tételes elszámolása megtörtént a Zöldpark Kft.-vel. Az Önkormányzat felé számlázott összeg az üzemorvosi vizsgálat díjával (ami 88.000 Ft) 250.605 Ft.
- A Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. takarítói és karbantartói állománya bérére, járulékaira 2 alkalommal történt utalás az önkormányzat részéről.
2013.03.07. 1.622.163 Ft
2013.04.09. 2.671.803 Ft
- 2013.04.09-én eljárásrend került kidolgozásra az oktatási intézményekben előforduló műszaki, karbantartói feladatok ellátásának gördülékenyebbé tétele, az emberi erőforrásokkal való hatékonyabb és eredményesebb gazdálkodás érdekében.
- A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gyomaendrődi Tankerületének Igazgatósági ülésén az önkormányzat képviselője a vizsgált időszakban két alkalommal vett részt, mely szintén azt szolgálja, hogy a felmerülő problémákat, észrevételeket közvetlenül tudjuk egymás felé tolmácsolni.
- Az oktatási vagyon működtetéséhez kapcsolódóan 2013.04.09. napjáig az alábbi kiadások jelentkeztek:
2012. évet terhelő, de 2013-ban jelentkező dologi kiadások összege: 12.729.472 Ft, a tervezett összeg 14.000.000 Ft volt, így a maradvány összege 1.270.528 Ft. A 2012. évet terhelően még mindig érkeznek elszámoló számlák.
A 2013-as évet terhelő kiadásra éves szinten 62 millió Ft lett betervezve a 2013. évi költségvetésbe, melyből a vizsgált időszakban megközelítően 15 millió Ft lett felhasználva, azaz az éves keret 25 %-a.
- Az előterjesztés készítésének időszakában folyamatban van a KIK felé egy adatszolgáltatás teljesítése az oktatási intézmények 2012. évi tény adatai alapján a szakmai jellegű kiadásokról és bevételekről.
A Képviselő-testület az Önkormányzat és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ közti hatósági szerződést a 2013. évi márciusi ülésén hagyta jóvá.
Kérem a Tisztelt Testületet, szíveskedjen a tájékoztatót elfogadni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság egyöntetűen javasolja az oktatási vagyonról szóló beszámoló elfogadását. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság egyöntetűen javasolja az oktatási vagyonról szóló beszámoló elfogadását. |
|
"Beszámoló elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének az oktatási vagyon átadás átvételéről, valamint a működtetéséről készített tájékoztatót elfogadását.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
2. döntési javaslat
"Oktatási intézmények szakmai kiadások viselése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének, hogy ne hagyja jóvá a mellékelt jegyzőkönyvben foglalt szakmai feladatok és készletek finanszírozására vonatkozó 50-50%-os költségviselést az Önkormányzat és a KIK között, ugyanis még jelenleg is folynak e tárgyban a felmérések és pontosítások. Ezen típusú beszerzések számláit Gyomaendrőd Város Önkormányzata 100%-ban továbbszámlázza a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ részére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2013. 04. 25.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella