5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2013. május 21-i ülésére

Tárgy:   A 2011. évi CCIX. tv. hatása az önkormányzati vízi közmű üzemeltetésre, valamint a bérleti üzemeltetési szerződés elfogadása
Készítette:   Nyíri Szmolár Eszter
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
Az alábbiakban a vízi-közmű tulajdonnal kapcsolatos eseményekről szóló tájékoztatást, valamint az átháramlással kapcsolatos bérleti-üzemeltetési szerződés módosításának tervezetét terjesztem Önök elé, mely ügyben Képviselő-testületi döntésre van szükség.
 
1.) Előzmények
1.1. Vízközmű vagyon átháramlása
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (továbbiakban Vksztv.) hatályba lépése a víziközmű vagyonok tulajdonjogi rendezését írja elő. A törvény 6. § (1) bekezdése alapján víziközmű kizárólag az állam vagy helyi önkormányzat tulajdonába tartozhat.
A törvény rendelkezik arról, hogy az ellátásért felelős Önkormányzatok részére ingyenesen ki kell adni azt a vagyont, amely eddig a rendszerek működtetőinek (esetünkben Alföldvíz Zrt. – Kiadó –) könyveiben volt nyilvántartva (átháramlás). E vagyon szétosztási arányairól az érintetteknek - az arányos illetőségek kialakítása érdekében - meg kellett egyezniük, hogy a Kiadó ezen feladatának eleget tudjon tenni a törvény által előírt 2012. december 31-i határidőig.
A Képviselő-testület 638/2012. (XI.29.) Gye. Kt. határozatában döntött az Egyetértési Jegyzőkönyv elfogadásáról – az önkormányzati tulajdonú vízműveken a Társaság által végzett beruházási és értéknövelő felújítási munkák tulajdonjogának átszállásáról.
A 711/2012. (XII.20.) Gye. Kt. határozatában elfogadta a Regionális Vízközmű vagyon tulajdonjogi helyzetének rendezéséről szóló megállapodást. (Ivóvízminőség-javító program által létrehozott beruházás vagyonának rendezése. Ez a vagyonfelosztás a megállapodásban az általánosan elfogadott társulási együttműködés elvei szerint, a vízfelhasználás figyelembevételével lett rögzítve. Ennek külön okirati megfogalmazása részben a Kiadó számára volt lényeges, mert ennek hiányában nem állt volna rendelkezésre megbízható és arányos szétosztási metodika, másrészt fontos volt az Önkormányzatoknak is, hiszen ezáltal lett megteremthető a társulási megállapodásban már megfogalmazott, vízfelhasználással arányos részvétel a rendszerben.)
 
1.2. Az átháramlással járó jogok és kötelezettségek
A Vksztv. 79. § (1) bekezdése alapján „Az a víziközmű, vagy víziközmű létrehozására irányuló beruházás, amely olyan gazdálkodó szervezet tulajdonában áll, mely felett – ide nem értve a munkavállalói résztulajdont – a tulajdonosi részesedés egésze a nemzeti vagyonba tartozik, 2013. január 1-jén az ellátásért felelős tulajdonába kerül. A tulajdonjog jelen törvény erejénél fogva ingyenesen, a tulajdonjoghoz kötődő jogokkal és kötelezettségekkel együttesen, száll át.”
Az Alföldvíz Zrt. ARV/22-71/2013/22. számú iratában csatoltan megküldte részletezve az adott településeket érintő vízi-közművagyon nyilvántartását részletesen. A csatolt részletezésben minden nyilvántartott vízi-közművagyon, valamint a közös ivóvíz, közös szennyvíz rendszer részeként nyilvántartott, a települést megillető rész (a korábban alkalmazott vagyonhányadok szerint) is szerepel. A részletezés magában foglalja a regionális és kistérségi vízmű rendszer részeként nyilvántartott vízi-közmű elemek kimutatását is és az osztatlan közös vagyonból a települést megillető vagyonhányadot az átháramlás időpontjában érvényes megállapodásokban rögzített arányok szerint.
Ez Gyomaendrőd-Nagylapos település esetében nettó 89.942.463,- Ft, mely érték tartalmazza a befejezetlen beruházások mellékletben részletezett értékeit is.
A kiháramlott vagyon nyilvántartásba vételéről bevételezési bizonylatot kell küldenünk, mely folyamatban van (Csényi István).
A befejezetlen beruházás a KEOP-2.2.3/B/09-2010-0004 azonosító számú, „A Békés Megyei Vízművek Zrt. Üzemeltetésében lévő vízbázisok védelembe helyezése” c. projekt. Az erre adott előlegek megoszlását is tartalmazza az 1. sz. melléklet, Gyomaendrőd része nettó 5.298.323,- Ft. A projektet az Alföldvíz bonyolítja, bármilyen esetleges intézkedés esetén felkeresi Önkormányzatunkat.
Az átháramlással „kapott” támogatás útján megvalósuló projekt rövid bemutatása:
KEOP-2.2.3/B/09-2010-0004 azonosító számú, „A Békés Megyei Vízművek Zrt. Üzemeltetésében lévő vízbázisok védelembe helyezése” c. projekt keretében az Alföldvíz Zrt. – 2013. áprilisában küldött tájékoztatása alapján – megkezdte a Maros-hordalékkúp kútcsoportjainál érintett településeken a vízbázisok védelmi beruházásait (Újkígyós, Lőkösháza-Kevermes, Medgyesbodzás, Dombegyház, Kunágota vízbázis védőterületein).
A nyertes kivitelező cég: KÖVIÉP Kft. (Békéscsaba) – FIDIC piros könyv szerinti szerződés
A felek rögzítik, hogy a szerződés finanszírozása a KEOP-2.2.3/B/09-2010-0004 sz. projektben 100%-ban az Európai Unió támogatásával, valamint a Magyar Állami Költségvetés és az ÁFA tekintetében a Megrendelő saját forrásából történik. * Szállítói kifizetés / Fordított Áfás *
Szerződés nettó értéke: 427.088.004.- Ft, tartalékkeret nélkül: 406.750.480.- Ft
Teljesítés határideje: 2013. augusztus 14., 24 hónapos jótállás vállalva.
Az öt érintett területen speciális kerítéseket, új övárkokat, új burkolt utakat, parkolókat, valamint 21 olajleválasztó művet építenek. Ezen túl megszüntetnek elavult kutakat és helyreállítanak 11.000 m2 zöldterületet. Az előzetes mérések alapján ezek a fejlesztések olyan többlet védelmi intézkedések, melyek nullára redukálják a következő ötven évben annak lehetőségét, hogy szennyeződés kerüljön az érintett vízbázisba.
 
1.3. További jogok / kötelezettségek: a mellékelt bérleti-üzemeltetési szerződés, valamint a Vksztv. rendelkezései szerint.
 
1.4. A Vksztv, valamint az átháramlás hatása a közmű ellátásra
Az átháramlás legfontosabb célja, hogy az ivóvíz, mint állami kincs állami tulajdonú társaságok üzemeltetésében maradjon. Az országban jelenleg működő közel 500 vízi-közmű szolgáltató helyett az integráció eredményeként várhatóan 40-50 szolgáltató lesz majd – köztük is vezető szerepet a Regionális Vízművek fognak betölteni – akik a hatályban lévő előírások betartásával, megfelelő szakemberekkel és műszaki háttérrel biztonságosan tudják biztosítani a zökkenőmentes és jó minőségű ivóvíz-ellátást a lakosság felé.
A törvény célja, hogy a Fogyasztó olcsóbb, színvonalasabb szolgáltatást, a Szolgáltató szakmai igényeket kielégítő finanszírozást kapjon, a Tulajdonosnak ne legyenek különösebb gondjai az üzemeltetéssel, fenntartással, az Állam szempontjából minimalizálódjanak a közegészségügyi kockázatok és a környezet terhelése, az árak kordában tarthatóak legyenek, az Uniós követelményeknek feleljen meg a vízi-közmű szolgáltatás, a polgárok elégedettségét kiváltva.
 
2.) Vízi-közmű bérleti – üzemeltetési szerződés véleményezése, megvitatása, jóváhagyása.
Az Alföldvíz Zrt. 2013. május 3-án megküldte a Bérleti-üzemeltetési szerződés módosításáról szóló tervezetet az Önkormányzatok részére, a Közép-Békési Regionális Vízellátó rendszer üzemeltetésére vonatkozóan (1. sz. melléklet).
(A víziközmű-üzemeletetési jogviszony az ellátásért felelős és a víziközmű-szolgáltató között létrejött a Hivatal által jóváhagyott vagyonkezelési szerződésen, koncessziós szerződésen, vagy bérlet-üzemeltetési szerződésen alapulhat. A víziközmű-üzemeltetési jogviszony létesítésére, tartalmára, módosítására, megszüntetésére nézve, a nemzeti vagyonról szóló törvény, a közbeszerzésekről szóló törvény és a koncesszióról szóló törvény rendelkezései szerinti elvek mentén, a Vkszt.-ben foglalt speciális szabályokat kell alkalmazni. A tv.-i rendelkezés értelmében üzemeltetési szerződést az önkormányzat – pályáztatás nélkül – csak akkor köthet, ha tulajdonos az üzemeltető szervezetben.)
Az Alföldvíz Zrt. 2013. május 20. napjáig (május 31-ig kötelező) működési engedély iránti kérelmet terjeszt elő a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz. A működési engedély kérelmezésére vonatkozó eljárás magában foglalja az üzemeltetési szerződések engedélyezési eljárását.
A szerződés célja, hogy az Ellátásért Felelősígy a mi Önkormányzatunk isa Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben, a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvényben, továbbá a Vksztv. egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II.27.) Kormányrendeletben foglalt közműves ivóvízellátással és a közműves szennyvízelvezetéssel és – tisztítással kapcsolatos kötelezettségeiknek és feladataiknak az osztatlan közös tulajdonukban álló Regionális Vízellátó Rendszer, mint víziközmű-rendszer a szerződés szerinti feltételekkel történő üzemeltetésbe adása révén eleget tegyen.
Cél, hogy a bérleti-üzemeltetési szerződés megkötése révén az Ellátásért Felelős a tulajdonos önkormányzat területét közvetlenül ellátó közműves ivóvízellátó rendszerek működtetéséhez szükséges ivóvizet biztosítsa a regionális víziközmű-rendszer üzemeltetésbe adása által és ily módon a víziközmű-szolgáltatást igénybe vevő Felhasználók a mindenkor hatályos jogszabályokban foglalt követelményeknek megfelelő víziközmű-szolgáltatásban részesüljenek.
A szerződés a Felek aláírását követően a Vksztv. 22. § (2) bekezdésében foglaltak szerint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal jóváhagyó határozatának jogerőre emelkedésével léphet hatályba.
Nagy Sándor energetikus véleményezte a szerződést. Elmondása szerint nincs benne kifogásolható elem, amennyiben tisztázott a tagok tulajdoni hányada (ez a szerződés-tervezet 1. sz. mellékletében rendezve van). A szerződés már meglévő jogszabályokon alapul, tartalma elfogadható.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy – tekintettel az igen szoros határidőre – szíveskedjen a bérleti-üzemeltetési szerződés tartalmát megvitatni, annak jóváhagyásáról dönteni! Egyúttal a Polgármester Urat meghatalmazni, hogy az üzemeltetési szerződést aláírja.
Az Alföldvíz Zrt.-t ezután tájékoztatni kell a Képviselő-testület döntéséről. Amint a T. Képviselő-testület jóváhagyására sor kerül, az Alföldvíz Zrt. a valamennyi Fél által aláírásra kerülő okirattal felkeresné a T. Polgármester Urat aláírás végett.


1. döntési javaslat

"Tájékoztató elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közművesítés, infrastruktúra
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság javasolja, hogy a Képviselő-testülete fogadja el a vízi-közmű üzemeltetéséről szóló tájékoztatót.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 05. 21.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László

2. döntési javaslat

"Bérleti üzemeltetési szerződés jóváhagyása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közművesítés, infrastruktúra
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

A Bizottság javasolja, hogy a Képviselő-testület fogadja el a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (Vksztv.) továbbá a Vksztv. egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II.27.) Kormányrendelet alapján az Alföldvíz Zrt. által megküldött Bérleti üzemeltetési szerződést a Közép-Békési Regionális Vízellátó Rendszerre módosításokkal egységes szerkezetben.
Továbbá javasolja, hogy a Képviselő-testület hatalmazza fel Várfi András polgármestert a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által jóváhagyott Bérleti-üzemeltetési szerződés aláírására.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 05. 21.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László

« Vissza
Vissza a főmenübe