10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2013. május 21-i ülésére
2013. május 21-i ülésére
Tárgy: | Kiss Bálint utcai sebességcsökkentő borda kialakítása | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Kis Bálint utcai lakosok kéréssel fordultak a Képviselő-testülethez, miszerint kérik, hogy az utcájukban a gépjármű forgalom lassítása érdekében fekvőrendőr kerüljön kiépítésre.
A benyújtott kérelmet és a kérelmet támogatók listáját a csatolt melléklet tartalmazza.
Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet mellékletének III. fejezet 11.2 pontja alapján „A lakó-pihenő övezet és a korlátozott sebességű övezet bejáratát az úttest szintjének küszöbszerű megemelésével vagy más építési beavatkozással (például középszigetek, útszűkületek, optikai kapuk) lehet jelezni. Hasonló fizikai eszközök (sebességcsökkentő bordák, oszlopok, utcabútorok, elhúzások stb.) helyezhetők el az övezetek úttestjén a járművek várakozására szolgáló útfelületek kijelölése, illetve a járműforgalom számára megengedett sebesség betartatása érdekében, azonban ezek az eszközök nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Útkereszteződésekben, nagyobb gyalogosforgalmat keltő létesítmények környezetében, továbbá járdák, gyalog- vagy kerékpárutak átvezetésénél az úttest szintje megemelhető.”
Az előkészítés során két típusú sebességcsökkentő borda (fekvőrendőr) kialakítására kaptunk ajánlatot. Az egyik az úgynevezett épített, a másik az előregyártott.
Épített változat:
- anyaga aszfalt, beton, térkő
- magassága: 6-8 cm
- szélessége: 0,9 m
- hosszúsága 4 m
- festett
Előregyártott:
- Anyaga gumi, műanyag
- Magassága: 4-6 cm
- Szélessége: 30-40 cm
- Hosszúsága: 4 m
- Festett
A beérkezett ajánlatok alapján az épített változat telepítésének költsége 268.028 Ft +Áfa (bruttó 340.395 Ft), mely magába foglalja az építést és a szükséges táblázást (sebességkorlátozó, bukkanó jelző tábla) és festést, míg az előregyártott változat esetén a teljes költség bruttó 393.192 Ft.
Ajánlatadók:
- épített változat: Gyomaszolg Kft.
- előregyártott változat: Forgút Bt
Az ajánlatokból kiderül, hogy a legkedvezőbb ajánlatot a Gyomaszolg Kft nyújtotta be, mely az épített változatra vonatkozik.
A beruházás finanszírozását a 2013. évi költségvetésben a kötvény terhére biztosított 20 millió forintos útfelújítási keretösszegből lehet megoldani. Melyből a korábbi KT. döntések következtében még hozzávetőlegesen 500.000 Ft összeg áll rendelkezésre.
A „Közúti forgalom csillapítása” tárgyú ÚT 2-1.207:2008 számú útügyi műszaki előírás sebességcsökkentő bordára vonatkozó előírásai a következők:
„Ideiglenes megoldásként alkalmazható az íves keresztmetszeti kialakítású, sárga-fekete színezésű elemekből összeállított műanyag sebességcsökkentő küszöb.
A pályaszintemelésnél sokkal drasztikusabb megoldás a sebességcsökkentő küszöb kialakítása melyet elsősorban üzemi területeken (telephelyeken, benzinkutaknál, parkolókban) létesítenek. Alkalmazása közúton nem javasolt, kedvezőtlen hatásai miatt:
- Legerőteljesebb hatást annál a sebességnél fejti ki, melyet alkalmazásával el szeretnénk érni (20-40 km/h)
- A nagyobb áthaladási sebességet (50-60 km/h) választó autósok kevésbé érzékelik hatását, viszont jelentős sérülést is okozhat a jármű futóművében és balesetveszélyes
- A környezetre káros hatást fejt ki a zaj és rezgés miatt”
(A pályaszint emelés magassága 10 cm, hosszúsága 3-10 m.)
Kockázatelemzés:
Előnyök:
- Fizikai lassításra kényszerítik a sofőröket
- Nőhet a közlekedés biztonság
Hátrányok:
- Nagyobb költségvetési kiadással jár
- A szabálytalan autósok a padkán áthaladva kikerülik és sárfelhordás történik (pl.: Tompa M. utca)
- A lassítás és gyorsítás nagyobb zajhatással jár, mint az egyenletes halladás
- Folyamatos karbantartást igényel.
- Kényelmetlenséget okoz az autósok és a kerékpárosok számára
20/1984. (XII. 21.) az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló KM rendelet 2. § (1) bek. (mely kimondja hogy, az utak forgalmának szabályozása - a 3. §-ban foglalt kivételekkel -, valamint a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása a (2)-(10) bekezdésben meghatározott kiegészítésekkel és kivételekkel az út kezelőjének a feladata), valamint az 1988. évi I. törvény 33§ (1) bek. c pontja alapján (mely kimondja hogy, a közút kezelője a helyi közutak tekintetében a helyi önkormányzat; a koncessziós szerződés alapján működtetett helyi közutak és műtárgyaik tekintetében a koncessziós társaság, illetőleg a 9/B. § (2) bekezdése szerint szerződés alapján azzal megbízott gazdálkodó szervezet) a helyi közutak forgalmának szabályozása az Önkormányzat feladata.
1. döntési javaslat
"Forgalomcsillapító borda telepítése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete támogatja a Kiss Bálint utcai lakosok sebességcsökkentő borda telepítésére vonatkozó kérelmét, az épített változat kivitelezéséhez szükséges bruttó 340.395 Ft összegű forrást a kötvény terhére elkülönített útfelújítási keretösszegből biztosítja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Sebességkorlátozás elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Kiss Bálint utcai forgalomcsillapítást 4 db 30 km/h -ás sebességkorlátozó jelzőtábla kihelyezésével kívánja megoldani, a kivitelezéshez szükséges bruttó 97231 Ft összeget a kötvény terhére elkülönített útfelújítási keretösszegből biztosítja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: