1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. január 30-i ülésére
2014. január 30-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2014. évi költségvetési rendelet tervezetének I. fordulós tárgyalása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
A 2014. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2013. októberében tartott ülésén a 496/2013. (X. 31.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy mind a működési, mind a fejlesztési oldalon a 2014. évben rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepcióját Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló T/12415. számú törvényjavaslat figyelembe vételével állítottuk össze.
Az önkormányzat 2014. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a 2013. évi CCXXX.-as törvény Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
A 2014. évi költségvetési rendelet-tervezetünk két fordulóban történő tárgyalását mindenképpen indokolja a 2014. január 1-jétől belépő új államháztartási számvitel, amely olyan jelentős változásokat tartalmaz, melynek alkalmazásbeli megismerése a rendelet-tervezet összeállításának időszakában is folyamatban van.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 40,16 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,35 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő), mely a tavalyi évben 40,92 fő volt. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 42 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő. A csárdaszállási és a hunyai kirendeltségeken 3-3 fő látja el a feladatokat. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.910 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.209 E Ft-tal.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.500 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 372.000 Ft/km. A beépített támogatási összeg: 63.314 E Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. Ezen a jogcímen önkormányzatunkat 100 E Ft összegű támogatás illeti meg, ugyanis a feladathoz kapcsolódó szakfeladatokon mutatkozó nettó kiadás nem haladta meg a 100 E Ft-ot.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. A kapott támogatási összeg: 31.795 E Ft.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő. A kapott támogatási összeg: 38.359 E Ft.
Közös szabályként jelenik meg, hogy az előbb felsorolt jogcímeken kapott támogatások beszámítással csökkentett együttes összege kizárólag az igazgatással, település-üzemeltetéssel és egyéb önkormányzati feladatokkal kapcsolatos működési kiadásokra használható fel.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 56.000 Ft/fő/év.
3. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, illetve a gyermekétkeztetés finanszírozásának módja. A gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatásának önkormányzatonkénti meghatározásáról és annak összegéről az illetékes miniszterek 2014. február 4-éig döntenek.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
5. Beszámítás
A meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 15.000 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében ezen érték 18.000 Ft felett van, így elvárt bevételként a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át kell figyelembe vennünk. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege 5 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 89.949 E Ft (tavaly: 62.485 E Ft). Az önkormányzat elvárt bevételével összefüggő támogatás csökkentés egy meghatározott sorrend szerint történik: a hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz és az egyéb önkormányzati feladatok támogatásához jogcímeken megillető támogatások 50%-a, a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása , majd az önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcímeken megillető támogatás teljes összegéig terheli.
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket (az előző évhez képest 23 millió Ft-tal több helyi adó bevétel került betervezésre), továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásoknál részben a 2013. évi szintet, részben pedig a tényleges igényt vettük figyelembe.
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2013. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
A 2014. évi költségvetési rendelet-tervezet várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
3.059.800
|
Működési bevételek
|
1.883.617
|
Felhalmozási bevételek
|
520.367
|
Finanszírozási bevételek
|
655.816
|
Forrás hiány
|
0
|
Kiadások
|
3.059.800
|
Működési kiadások
|
1.992.317
|
Felhalmozási kiadások
|
1.067.483
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
Döntési javaslat
"2014. évi költségvetési rendelet tervezet beterjesztésének tudomásul vétele"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 02. 27.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella