8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. május 29-i ülésére

Tárgy:   Átfogó értékelés a 2013. évben végzett gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva, Pál Jánosné
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 96.§ (6) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról minden év május 31. napjáig – a külön jogszabályban meghatározott tartalommal - átfogó értékelést készít, amelyet a Képviselő-testület megtárgyal. Az értékelést meg kell küldeni a Békés Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalának (továbbiakban: Hivatal). A Hivatal az értékelés kézhezvételétől számított harminc napon belül javaslattal élhet a helyi önkormányzat felé. A helyi önkormányzat hatvan napon belül érdemben megvizsgálja a Hivatal javaslatait és állásfoglalásáról, intézkedéséről tájékoztatja.
A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. számú melléklete meghatározza az átfogó értékelés tartalmi követelményeit, mely alapján készült el a beszámoló:
 
Átfogó értékelés a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról
 
I. A település demográfiai mutatói, különös tekintettel a 0-18 éves korosztály adataira:
 
Településünkön a születések száma az előző három évben az alábbiakban alakult:
 
2011
2012
2013
74 fő
108 fő
100 fő
 
A 0-18 éves korosztály a következőképpen oszlik meg:
 
0-18 éves korosztály
2011
2012
2013
0-3 éves korig:
396
397
386
4-6 éves korig:
378
347
338
7-14 éves korig
1094
1102
1094
15-18 éves korig
618
589
544
 
II. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások biztosítása
 
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
 
A támogatás feltételeit a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt),továbbá a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (továbbiakban: Gyer) szabályozza. A Gyvt. 18. § (1) bekezdésének a) pontja értelmében a hatáskört a gyámhatóság gyakorolja.
 
A feltételek fennállása esetén a gyámhatóság 1 év időtartamra megállapítja a gyermek, vagy nappali oktatás munkarendje szerint középfokú, illetve felsőfokú tanulmányokat folytató fiatal felnőtt (maximum 25 éves korig) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre (továbbiakban: kedvezmény) való jogosultságát.
 
Abban az esetben állapítható meg a gyermek, vagy fiatal felnőtt kedvezményre való jogosultsága, amennyiben:
a)      a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg – 2013. évi szabályozás szerint -:
aa)         családban nevelkedő gyermek esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át (2013. évben 37.050,- Ft)
ab) illetve az alábbi esetekben az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140 %-át
(2013. évben 39.900,- Ft)
-   ha a gyermeket egyedülálló szülő, illetve más törvényes képviselő gondozza, vagy
-   ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy
-   ha a nagykorúvá vált gyermek nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be
b)      az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg, a Gyvt-ben meghatározott értékhatárt.
 
A kedvezményre való jogosultság megállapításának célja annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult a Gyvt-ben, másrészt egyéb jogszabályokban meghatározott kedvezmények igénybevételére. Ezek közül a legjelentősebb az évi két alkalommal, augusztus és november hónapban folyósított pénzbeli támogatás, a gyermekétkeztetés normatív kedvezménye és a tankönyvtámogatás.
 
A pénzbeli támogatás összege alkalmanként és gyermekenként 2012. és 2013. évben egyaránt 5.800,- Ft volt, fedezetét 100 %-ban a központi költségvetés biztosította. Jogszabályi változás, hogy 2012. októberétől a pénzbeli támogatást felváltotta a természetbeni támogatás, melyet Erzsébet utalvány formájában kaptak a támogatásra jogosult személyek.
 
A 2011. évben 555 családban élő 957 gyermek volt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, ebből 100 fő volt nagykorú tanuló.
2012. évben 532 családban élő 895 gyermek volt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, ebből 76 fő volt nagykorú tanuló.
2013. évben 481 családban élő 877 gyermek volt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, ebből 55 fő volt nagykorú tanuló.
A csökkenés oka elsősorban az, hogy a nagykorú tanulók számára a jogosultsági feltételek szigorodtak.
 
A pénzbeli támogatás 2011. évben kifizetett összege (évi két alkalom, július és november hónapokban) 11.449.200,- Ft.
2012. évben első alkalommal – augusztus hónapban – pénzbeli támogatásként 5.539.000.-Ft került kifizetésre. 2012. október 1. napjától hatályba lépett törvénymódosítás miatt a novemberi támogatást természetbeni, Erzsébet utalvány formájában kapták meg a családok, melynek összege 5.730.400,- Ft volt.
2013. évben mind augusztus, mind november hónapban természetbeni támogatás formájában részesültek a támogatásban az arra jogosult személyek, melynek éves összege 10.173.200.-Ft volt.
 
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény2011-2013. évi ügyiratforgalma:
 
2011
2012
2013
Főszámon iktatott ügyirat
630
643
583
alszámon iktatott ügyirat
1303
1392
1690
 Az elmúlt év folyamán jogorvoslati eljárás nem történt, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Óvodáztatási támogatás
 
A Gyvt. 2009. január 01. napjával vezette be az óvodáztatási támogatást. A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három-, illetve négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll,a gyermek óvodai beíratását követően pénzbeli támogatást folyósít. A pénzbeli támogatás folyósításának további feltétele, hogy a gyermek felett a szülői felügyeleti jogot gyakorló szülő, illetve ha mindkét szülő gyakorolja a szülői felügyeleti jogot, mindkét szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege, amennyiben a gyermek óvodai beíratására 2009. január 01. napját követően került sor, 2010. évben gyermekenként első alkalommal húszezer forint, ezt követőn esetenként és gyermekenként tízezer forint.
2010. évet követően az összeg emeléséről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt. 2011. évben a támogatás összege nem változott.
A törvény lehetőséget nyújtott arra, hogy a helyi önkormányzat rendeletében előírhatja, hogy első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett a szülőnek gyermeke részére természetbeni támogatás nyújtható.
 
Településünk élt ezen lehetőséggel, ezért a 10/2009. (III. 05.) Gye. Kt. rendelet 12. §-a alapján az első alkalommal járó óvodáztatási támogatást vásárlási utalvány formájában biztosítja a támogatásra jogosultak részére.
2013. év szeptember 1. napjától a jogalkotó megváltoztatta a hátrányos-, illetve halmozottan hátrányos helyzet megállapításának jogosultsági feltételeit. Ez a változás az alábbiakban érintette az óvodáztatási támogatás szabályozását. 2013. szeptember 1-től azon halmozottan hátrányos helyzetű gyermek után igényelhető a támogatás, aki legkésőbb annak az óvodai nevelési évnek a kezdetéig, amelyben az ötödik életévét betölti, megkezdi az óvodai nevelésben való tényleges részvételt és a kérelem benyújtását megelőző időszakban legalább két hónapon keresztül rendszeresen jár óvodába.
 
2011. évben 35 család 48 gyermeke, 2012. évben 41 család 52 gyermeke, 2013. évben 43 család 51 gyermeke részesült óvodáztatási támogatásban.
Az óvodáztatási támogatásra fordított összeg 2011. évben 860.000,- Ft, 2012. évben 990.000,- Ft, 2013. évben 890.000.-Ft volt.
2011. évben 4 szülő, 2012. évben 1 szülő, 2013. évben 2 szülő kérelme került elutasításra, mivel nem felelt meg a jogszabályi feltételeknek, (pl.: a gyermek nem halmozottan hátrányos helyzetű, még bölcsődei nevelésben vett részt).
 
Tárgyév május és december hónapjában vizsgálni szükséges a gyermek rendszeres óvodába járását. Amennyiben az óvodáztatási támogatásra való jogosultság feltételei továbbra is fennállnak, gondoskodni szükséges a szülők részére a támogatás kiutalásáról, mindaddig, amíg a gyermek óvodai nevelésben való részvétele megvalósul. A támogatás fedezetét 100 %-ban a központi költségvetés biztosította.
 
Óvodáztatási támogatás 2011-2013. évi ügyiratforgalma:
 
 
2011
2012
2013
Főszámon iktatott ügyirat
54
57
56
alszámon iktatott ügyirat
167
189
136
 
Az elmúlt év folyamán jogorvoslati eljárás nem történt, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozó, gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátás.
Célja: Rendkívüli élethelyzetből adódó többletkiadás enyhítése.
A jogosultság feltétele jövedelemfüggő, s vizsgálni kell a családban együtt élők vagyoni helyzetét is.
Azon gyermekek részesíthetők rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban, akiknek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg;
§         rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők esetében az öregségi nyugdíj összegét (2013. évben 28.500,- Ft/fő),
§         rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülők esetében az öregségi nyugdíj 150 %-át (2013. évben 42.750,- Ft/fő),
és a támogatás alapjául elismert többletkiadása keletkezett.
 
Helyi rendeletünk értelmében elismert többletkiadások:
§         tanévkezdési kiadások (tankönyv, tanszer),
§         felsőfokú oktatási intézményben tanulók tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése,
§         átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése,
§         családban nevelkedő gyermek 5 napot meghaladó, kórházi gyógykezelése,
§         családban nevelkedő gyermek MEP által teljes egészében nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése.
§         magas gyógyszerköltség enyhítésére.
 
Helyi rendeletünk értelmében nem részesíthető a gyermek rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban, még a jövedelmi viszonyok megfelelése esetén sem akkor, ha a kérelmezőnek, vagy a vele közös háztartásban élőnek Gyvt. 19. § (7) bekezdésében meghatározott vagyona van.
 
A fentebb ismertetettektől eltérően, rendkívüli támogatás állapítható meg, a nappali tagozatos tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt részére, a helyi autóbusz közlekedésben érvényes bérlet vásárlásához. A közlekedési támogatást az erre a célra rendszeresített nyomtatványon lehet igényelni a Polgármesteri Hivatal Humánpolitikai Osztályánál, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem összege nem haladja meg, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét (2013. évben: 28.500,- Ft x 2 = 57.000,-Ft).
Jogosultság esetén a helyi autóbusz közlekedési támogatás egyhavi összege az adott időszakban érvényes kedvezményes havi bérlet árának összegét nem haladhatja meg (a kedvezményes – diák, nyugdíjas – havi bérlet ára 2013. évben 620,- Ft).
 
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege gyermekenként és egy-egy alkalommal 1.000,- Ft-tól 10.000,- Ft-ig terjedhet, - kivéve a bérlet támogatást -, de az egy gyermekre kifizetett összeg éves szinten nem haladhatja meg a 30.000,- Ft-ot, mely összeg magába foglalja a kedvezményes bérlet megváltásához nyújtott támogatási összeget is.
Egyedi elbírálás alapján a támogatás természetbeni juttatás formájában is nyújtható.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetben nyújtott formája a vásárlási- és gyógyszer utalvány.
 
2011. évben 460 gyermekrészére 2.324.395,- Ft, 2012. évben 389 gyermek részére 2.048.575,-Ft, 2013. évben 279 gyermek részére 1.443.000,-Ft került kifizetésre rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként.
2011. évben 39 család, 2012. évben 39 család, 2013. évben 28 család vonatkozásában elutasításra került a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kérelem. Az elutasítások legfőbb oka, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladta a jogszabályban meghatározott értékhatárt.
 
Helyi rendeletünkben elismert többletkiadásként meghatározott tanévkezdési kiadásokra a támogatási kérelmeket a Hivatal által közzétett időszakban, míg egyéb esetekben a többletkiadást jelentő esemény bekövetkeztét követő 30 napon belül lehet benyújtani. A határidők elmulasztása jogvesztő.
 
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás ügyiratforgalma:
 
 
2011
2012
2013
Főszámon iktatott ügyirat:
376
333
222
alszámon iktatott ügyirat
560
384
248
 
Az elmúlt év folyamán jogorvoslati eljárás nem történt, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Gyermekétkeztetés megoldásának módjai, kedvezményben részesülőkre vonatkozó statisztikai adatok
 
A 0-23 éves korosztályú gyermekek jogosultak intézményi étkezési térítési díj kedvezményre.
50 %-os, illetve 100 %-os térítési díj kedvezményben részesülhet az a napközbeni étkezést igénybe vevő gyermek, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult.
 
Bölcsődei, óvodai étkezési ellátás esetén a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre feljogosított gyermek 100 %-os térítési díj kedvezményben részesül.
Általános iskola 8. évfolyamáig szintén 100 % kedvezmény illeti meg a kedvezményre jogosult gyermeket.
 
További, kedvezményre jogosító jogcímek: 50 % térítési díjkedvezményben részesülnek életkortól függetlenül az alábbi gyermekek:
Ÿ       Tartósan beteg, vagy fogyatékos,
Ÿ       3 vagy többgyermekes család tagja,
Ÿ       Sajátos nevelési igényű.
 
(Megjegyzés: Ha egy gyermek több jogcímen is jogosult étkezési térítési díj kedvezményre, a kedvezmény halmozása nem lehetséges, és elsőbbséget élvez a gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság érvényesítése. Pl. egy gyermek tartósan beteg, de rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben is részesül, akkor a bevett gyakorlat szerint az oktatási/nevelési intézmény a gyermekvédelmi kedvezmény jogán járó kedvezményt biztosítja.)
 
Gyomaendrődön a 0-23 éves korosztályt tekintve az étkezési térítési díj kedvezményben részesülők százalékos megoszlása jogcímenként:
 
2011. évben
 
 
Étkezést biztosító intézmény
 
Teljes összegű tér. díjat fizet
(%)
 
Tartós beteg,
50 % kedv.
(%)
3 vagy többgyermekes család
50 % kedv.
(%)
Gyermekvédelmi kedvezményben részesül
50 % kedv.
(%)
100 % kedv.
(%)
Bölcsőde
63
1
9
-
27
Óvoda
39
5
9
-
47
Ált. iskola
30
7
11
-
52
Középiskola
58
4
10
28
-
Település összesen
39
6
10
5
40
 
2012. évben
 
 
Étkezést biztosító intézmény
 
Teljes összegű tér. díjat fizet
(%)
 
Tartós beteg,
50 % kedv.
(%)
3 vagy többgyermekes család
50 % kedv.
(%)
Gyermekvédelmi kedvezményben részesül
50 % kedv.
(%)
100 % kedv.
(%)
Bölcsőde
60
0
9
0
31
Óvoda
42
7
9
0
41
Ált. iskola
29
7
9
0
55
Középiskola
59
3
11
32
0
Település összesen
36
7
9
2
46
 
2013. évben
 
 
Étkezést biztosító intézmény
 
Teljes összegű tér. díjat fizet
(%)
 
Tartós beteg,
50 % kedv.
(%)
3 vagy többgyermekes család
50 % kedv.
(%)
Gyermekvédelmi kedvezményben részesül
50 % kedv.
(%)
100 % kedv.
(%)
Bölcsőde
54
2
6
0
38
Óvoda
36
5
7
0
52
Ált. iskola
34
5
10
0
51
Középiskola
44
6
11
39
0
Település összesen
38
5
8
3
46
 
 
III. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások bemutatása:
A fenntartó által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások bemutatása:
A gyermekjóléti szolgálat biztosításának módja, működésének tapasztalatai:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 1998. január 1-vel indította be a gyermekjóléti szolgáltatást az akkori Városi Családsegítő Központban. Az intézmény látta el a családsegítés, a nevelési tanácsadás és a logopédiai intézet feladatait is.
2006. szeptember 1-től az intézmény a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya intézményi társulás fenntartásába került Térségi Humánsegítő Szolgálat néven. A gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása ebben az integrált intézményben történt 2012. december 31-ig.
2013. január 1-től az intézmény szétvált, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat beintegrálásra került a Térségi Szociális Gondozási Központba.
A gyermekjóléti szolgáltatást Gyomaendrőd városban valamint Hunya és Csárdaszállás községekben látjuk el.
 
A gyermekjóléti szolgálat 2013. évben az ellátott településeken 98 család 219 gyermekét gondozta, ez némiképp kevesebb a tavalyi évhez képest, amikor is 106 család 247 gyermeke került a gyermekjóléti szolgálat látókörébe. Tapasztalataink szerint azonban a gyermekekkel kapcsolatban felmerülő problémák súlyosbodtak.
A feladatot 3 fő családgondozó látja el.
 
Alapellátás keretében gondozott
Védelembe vétel keretében gondozott
Ideiglenes hatállyal elhelyezett
Átmenti nevelt
133
50
1
35
 
Újként keletkezetett gondozási esetek száma 35 volt.
Ebben az évben összesen 728 jelzés érkezett intézményünkhöz. A legtöbb jelzés a közoktatási intézményekből érkezett, ez azt mutatja, hogy településünkön kiemelkedően jónak mondható a gyermekjóléti szolgálat és a nevelési-oktatási intézmények közti együttműködés emellett számos jelzést kaptunk még állampolgároktól, illetve helyi hatóságoktól.
 
A jelzőrendszer által küldött jelzések száma és megoszlása:
Egészségügyi Szolgáltató
9 %
Személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény
5 %
Napközbeni kisgyermekellátást nyújtók
4 %
Átmeneti gondozást biztosítók
3 %
Menekülteket befogadó állomás
0 %
Közoktatási intézmény
36 %
Rendőrség
2 %
Ügyészség
0 %
Pártfogó felügyelet
1 %
Egyház, alapítvány
0 %
Áldozatsegytést és kárenyhítés feladatait ellátó szervezet
0 %
Állampolgár
15 %
Önkormányzat, jegyző, gyámhivatal
24 %
Munkaügyi hatóság
1 %
 
Az általunk ellátott gyermekek vonatkozásában legtöbb esetben szülői elhanyagolás (45 eset) gyermeknevelési problémák (35 eset), családi konfliktusok (32 eset) merültek fel problémaként. Fő problémaként 2013-ban mindössze 18 esetben merültek fel anyagi okok, ez 2012-ben 39 esetben volt. Ennek oka lehet, hogy ebben az évben több embernek nyílt lehetősége közmunkaprogramban részt venni, így a családok életszínvonala valamelyest emelkedett.
 
Ellátott gyermekek a fő probléma szerint:
 
Szenvedélybetegség
7 %
Anyagi okok
8 %
Gyermeknevelési
16 %
Beilleszkedési
3 %
Magatartászavar, teljesítményzavar
10 %
Családi konfliktus
15 %
Életviteli
13 %
Szülői elhanyagolás
23 %
Családon belüli bántalmazás
3 %
Fogyatékosság, retardáció
2 %
 
2013-ban gyermekbántalmazás 1 esetben merült fel, mely fizikai bántalmazás volt, sem lelki, sem szexuális bántalmazás nem jutott a gyermekjóléti szolgálat tudomására. Ezzel szemben azonban a bűncselekményt, illetve szabálysértést elkövetett kiskorúak száma évről évre növekszik. Ebben az évben összesen 11 kiskorú ellen indult rendőrségi eljárás. Többségében tulajdon elleni vétség merült fel, de volt közlekedési szabálysértés is.
 
2013-ban 13 család 35 átmeneti nevelésben élő gyermekét tartottuk nyilván. Tapasztalataink szerint az átmeneti nevelésben élő gyermek családjai legtöbbször még segítséggel sem válnak képessé gyermekeik hazagondozására. A legtöbb ilyen általunk gondozott család gyermeke nevelőszülőknél, vagy gyermekotthonokban nevelkedik a nagykorúságuk eléréséig.
 
Csárdaszállás
A szolgálat által gondozottak közül Csárdaszálláson 2013 - ban 3 család 10 gyermekét gondoztuk. 2 gyermeket láttunk el alapellátás keretében, illetve 8 gyermeket védelembe vétel keretében. Ezek a családok már több éve látókörünkben vannak, újként 2013-ban egy család sem került be. Mindhárom család esetében a fő probléma a szülők életvitelében, illetve szenvedélybetegségében (alkoholfogyasztás) keresendő. 2 család esetében fordult elő alkoholos állapotban történő családon belüli bántalmazás, mely azonban nem a gyermekekre irányult, hanem a szülők egymás közötti konfliktusa okozta.
Munkanélküliség miatt kialakuló anyagi problémák itt sem jellemzőek, a közmunka programnak köszönhetően, a megélhetési problémákat inkább a szülők rossz pénzkezelése okozza. 
2013-ban egy család esetben volt szükség hatósági eljárás (védelembe vétel) megindítására, illetve szintén egy család esetében került sor védelembe vétel megszüntetésre. Csárdaszálláson egy gyermek esetében sem merült fel szabálysértés, vagy bűncselekmény. Átmeneti nevelésben egyetlen csárdaszállási gyermek sem él.
Hunya
A szolgálat által gondozottak közül Hunyán 2013-ban 5 család 13 gyermekét gondoztuk.
Alapellátás keretében 4 gyermek, védelembe vétel keretében 7 gyermek, illetve átmeneti nevelésbe vétel keretében 2 gyermek volt gondozásban. Ebben az évben új gondozottként került be 2 család, illetve egy esetben az átmeneti nevelésbe vétel megszűnt, mivel a fiatalkorú házasságkötés által nagykorúvá vált.
A településen lévő problémák, az elégtelen lakáskörülmény, a szülők, család életvitele, illetve egy esetben családon belüli bántalmazás történt. A családok anyagi helyzete javulást mutat, köszönhetően a közmunkaprogramnak. A családgondozás során fellépő problémák megoldásához jelentős segítséget nyújt a Polgármester asszony és a Hivatal dolgozói.   
 
Gyermekek átmeneti gondozásának biztosítása
 
A gyermekek átmeneti gondozására településünk Kiss Péterné helyettes szülővel kötött együttműködési megállapodást.
2013-ban nem került gyermek a helyettes szülőhöz.
 
IV. Gyermekjóléti szolgálat ellenőrzése 2013-ban, megállapítások bemutatása
 
2013. november 7-én ellenőrizte a Megyei Szociális és Gyámhivatal a gyermekjóléti szolgálat működését.
Az ellenőrzési jegyzőkönyvben rögzítették az alábbiakat:
„A hatósági ellenőrzés alkalmával megállapítást nyert, hogy a gyermekjóléti szolgáltatás személyi és tárgyi feltételei megfelelnek NM rendeletben meghatározottaknak.
A gyermekjóléti szo9lgálat munkatársai – a jelzőrendszer tagjaival szorosan együttműködve – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (Gyvt), valamint az NM rendeletben foglaltak szerint végzik munkájukat.”
 
V. További tervek
 
A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat 2013. január 1-től integrálódott a Térségi Szociális Gondozási Központba. Az átállás zökkenőmentes volt, a szolgáltatásokat igénybevevők számára nem jelentett változást.
 
A kibővített intézményben is folyamatosan keressük a pályázati lehetőségeket, melyek által bővíteni tudjuk az általunk nyújtott szolgáltatások körét, különös tekintettel a prevenciós szolgáltatásokra vonatkozóan.
2014-ben beadtunk egy pályázatot a Nemzeti Család-és Szociálpolitikai intézet felé, melynek célja gyermek- és fiatal korosztály részére és aktív részvételével megvalósuló értékközpontú és értékteremtő rendezvények támogatása. A program keretében 2 napos kirándulást tervezünk 45 fő, 12 év feletti, főként hátrányos helyzetű helyi gyermek és fiatal számára Budapestre. A pályázat elbírálása folyamatban van.
Folyamatosan figyelemmel kísérjük a kliensek részéről jelentkező újabb igényeket
Nagy hangsúlyt helyezünk a prevencióra, ezáltal megelőzve a veszélyeztetettség kialakulását a családokban.
Jelzés esetén a legrövidebb időn belül megvizsgáljuk a jelzés tartalmát és megtesszük a szükséges intézkedéseket.
Célunk, hogy nőjön a jól funkcionáló családok száma.
Meglátásunk szerint az intézmény betölti azt a szerepet, amit a jogszabály és a szakmai módszertani elvek irányoznak elő. A város lakosai – a gyermeket nevelő családok - bizalommal fordulnak hozzánk, hiszen széles körben ismertek a gyermekek alapvető biztonságát, jólétét segítő szolgáltatásainkkal.
 
Folyamatos kapcsolatot tartunk fenn:
 
-         az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálattal, a háziorvossal, a házi gyermekorvossal,
-         a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatókkal, így különösen a családsegítő szolgálattal
-         a közoktatási intézményekkel
-         a rendőrséggel
-         az ügyészséggel
-         a bírósággal
-         a pártfogó felügyelői szolgálattal
-         a társadalmi szervezetekkel, egyházakkal, alapítványokkal.
 
VI. A bűnmegelőzési program főbb pontjainak bemutatása, valamint a gyermekkorú és a fiatalkorú bűnelkövetők számának az általuk elkövetett bűncselekmények számának, a bűnelkövetés okainak bemutatása:
 
Gyomaendrőd Város Képviselő- testülete 1999-ben fogadta el a település bűnmegelőzési koncepcióját, melyet a 2007. évben felülvizsgáltak, aktualizáltak, illetve további szervek véleményezése után ismételten a testület elé került elfogadásra.
Ez alapján az eltelt időszakban jelentős változás következett be abban a környezetben, melyen belül az önkormányzatnak a közbiztonsággal és ezen belül a bűnmegelőzéssel foglalkozni kell. Ezek a körülmények az alábbiakban foglalhatók össze:
1.)    Az önkormányzati koncepcióval párhuzamosan elkészült a megyei bűnmegelőzési koncepció
2.)    Elfogadásra került a bűnmegelőzési nemzeti stratégája és cselekvési programja
3.)    Önálló elérhetősége van az Országos Bűnmegelőzési Bizottságnak, melyről a bűnmegelőzéssel kapcsolatos minden lényeges dokumentum elérhető
4.)    Az ország uniós csatlakozását követően megnyíltak azok az uniós lehetőségek, mind a pályázati lehetőségek, mind a tapasztalatok átvétele terén melyek segíthetik a hazai bűnmegelőzés helyzetének javítását
5.)    Rendszeresen jelennek meg a bűnmegelőzéssel kapcsolatos pályázati felhívások
6.)    Folyamatosan jelennek meg és jelentek meg azok a jogszabályok, melyek a közélet tisztaságát hivatottak javítani, pl. üvegzseb tv, összeférhetetlenségi jogszabályok
7.)    Elfogadásra került az önkormányzat ciklus programja, az idegenforgalmi koncepció elkészült, figyelemmel arra, hogy az önkormányzat képviselő-testülete nagyobb szerepet szán a jövőben a turizmusnak.
 
A gyermek- és ifjúságvédelem területén jelentős változások következtek be, melyek központjában a Térségi Szociális Gondozási Központ áll. Helyi szinten az ifjúságvédelemmel kapcsolatos legfontosabb koordinációs szervvé vált az elmúlt időszakban. Tevékenységéről rendszeresen beszámol az önkormányzatnak. Munkáját a fenntartó jónak ítélte meg.
 
A gyermek- és ifjúságvédelem, a bűnmegelőzés területén az alábbi prioritásokat fogalmazza meg az önkormányzat:
1.) Erősíteni kell a Térségi Szociális Gondozási Központ koordinációs szerepét a települési gyermekvédelmi feladatokat ellátó szervek vonatkozásában, melyet folyamatosan figyelni kell az intézmény éves beszámolójában.
2.) Javítani kell a szórakozóhelyek, a közterületek ellenőrzését, egyrészt alkohol, másrészt a kábítószer fogyasztás megelőzése, harmadrészt a közterületek állagának, rendjének megóvása érdekében a rendőrség, a közterület-felügyelet, a családsegítők, a hatóság szakembereinek bevonásával, különösen a késő esti órákban.
3.) A felnőtt gondozásban érdekelt személyek bevonásával mindent meg kell tenni a családon belüli erőszak felderítése érdekében.
 
A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének tájékoztatása alapján:
 
A Rendőrség 2013. évben 6 fiatalkorú, 2 gyermekkorú ellen folytatott büntetőeljárást.
 
A fiatalkorúak által elkövetett bűncselekmények száma az alábbiak szerint alakult:
-         1 esetben jármű önkényes elvétele büntette
-         2 esetben kisebb értékre elkövetett lopás vétsége
-         2 esetben dolog elleni erőszakkal szabálysértési értékre elkövetett lopás vétsége
-         1 esetben üzletszerűen szabálysértési értékre elkövetett lopás vétsége
 
A fiatalkorúak által elkövetett bűncselekmények száma az alábbiak szerint alakult:
- 1 esetben súlyos testi sértés bűntette
- 1 esetben szemérem elleni erőszak bűntette
 
Bűnelkövetések okaként megemlíthető, hogy a gyerekek unatkoznak, szabadidejüket nem hasznosan töltik, vagyon elleni bűncselekményeket anyagi haszonszerzés (a lopott tárgyat eladja és cigarettát vásárol belőle) vagy kalandvágyból követik el. Szülők nem kérik számon gyermekeiktől, hogy hol és mivel töltik szabadidejüket, voltak-e iskolában, nem ellenőrzik gyermekeik baráti körét. Jellemző, hogy a fiatalkorú elkövetők az eljárás lefolytatása alatt és azt követően sem értik meg cselekményük súlyát, sok esetben ennek tudatosításában a szülők sem partnerek, hiszen egy részük hasonló jellegű bűncselekményeket követnek el, a gyermek ezt a mintát látja. Továbbá előfordul, hogy bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható fiatalkorú, vagy gyermekkorú személy jellemzően kiskorú veszélyeztetése bűntettének a sértettje is.
 
VII. A települési önkormányzat és a civil szervezetek, alapítványok közötti együttműködés keretében a következő feladatok, szolgáltatások ellátásában az alábbi szervezetek vesznek részt (alapellátás, szakellátás, szabadidős programok, drogprevenció, stb):
 
-         2013. május 223. napján Gyomaendrőd Város részt vett a Kihívás Napján, ahol 1. helyezést ért el. A Varga Lajos Sportcsarnok vett részt. Ezen a programon nagy létszámmal vettek részt a város sportszervezetei.
-         A „Gól-Suli” Alapítvány 2013. decemberében már 16. alkalommal rendezte meg a nemzetközi gyermek labdarugó tornát (Szaloncukor Kupát)
-         A városi rendezvényeken rendszeresen részt vesz a Körösmenti Táncegyüttes Alapítvány, a Színfolt Majorette Csoport, a Kner Tánc Sport Egyesület és a Rumba Táncsport Egyesület,
-         Varga Mihály („Cibere”) szervezésében 38. alkalommal megrendezésre került a Besenyszegi Gyermeknap,
-         Az „Élet Másokért Közhasznú Egyesület” karácsony előtt 2013-ben is megajándékozta a rászoruló gyomaendrődi családokat.
 
 Összegzés:
 
Gyermekvédelmi területen az állami feladatok ellátása jelentősen megnövekedett, jelentős feladatot kapott az állami intézményrendszer. Teljes körű, átfogó kitekintésre ez a beszámoló mindezek miatt nem alkalmas.

 

 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést szíveskedjen megtárgyalni és azt a határozati javaslat szerint elfogadni.

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Átfogó értékelés a 2013. évben végzett gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 96.§ (6), és a 104.§ (5) bekezdése alapján elfogadja a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok 2013. évi ellátásáról szóló átfogó értékelést.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe