1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. június 12-i ülésére
2014. június 12-i ülésére
Tárgy: | Terület és gazdaságfejlesztés | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Önkormányzatunknak az alábbi terület és gazdaságfejlesztési kérdésekben kell döntést hozni vagy állást foglalni:
Területfejlesztési Operatív Program TOP
Az Európai Unió költségvetési időszakai 7 évet foglalnak magukba. A legutóbbi ciklus 2013-ban lejárt Az új időszak 2014-2020-ig tart. A költségvetési időszakra vonatkozó fejlesztési programokat minden tagállamnak egyénileg ki kel dolgoznia az EU irányelvei és célkitűzései alapján. A magyar kormány által kidolgozott Operatív Program a teljesen átalakítja és megreformálja az EU-s pénzek lehívásának célterületeit és magát a lehívási rendszert is.
A korábbi ciklustól eltérően a 2014-2020-as időszak leginkább támogatott célterülete a gazdaságfejlesztés.
Az Operatív Program elemeit és megosztását a következő táblázat tartalmazza.
Operatív Program
|
az OP aránya a teljes támogatáshoz képest
(%-ban)
|
Területfejlesztési Operatív Program (TOP)
|
16,15 %
|
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)
|
39,40 %
|
Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)
|
3,55 %
|
Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)
|
10,94 %
|
Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP)
|
14,77 %
|
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
|
13,69 %
|
Koordinációs Operatív Program (KOP)
|
1,50 %
|
Összesen
|
100 %
|
A települések szempontjából igen jelentős változás, a Regionális Operatív Program (ROP) helyébe lépő Területfejlesztési Operatív Program (TOP) létrehozatala.
A TOP előnye a ROP-okkal szemben:
- a dedikált források segítségével kiszámíthatóbb tervezés és programozás
- a helyi szereplők döntésén alapuló tervezés
- az integrált programok segítségével nem születnek egymást kioltó fejlesztések
Összefoglalva: A fejlesztési elképzelések kidolgozását követően megtörténhet a források meghatározása és összekapcsolása, mely azt eredményezi, hogy az elfogadott és előre meghatározott projektek automatikusan forráshoz jutnak anélkül, hogy más projektekkel versenybe keljen szálni.
A TOP fejlesztési iránya
- Térség-specifikus erőforrásokra épülő, azokat gyarapító gazdasági növekedés és foglalkoztatás-bővítés
- Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települések
- Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása
TOP életútja:
A Kormány 2013. november 14-én elfogadta a 2014-2020 közötti időszakban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program tervezésének egyes szempontjairól, az operatív programhoz tartozó megyék megyei önkormányzatai és a megyei jogú városok önkormányzatai tervezési jogkörébe utalt források megoszlásáról, valamint a 2014-2020 közötti források területi koordinációjának kereteiről szóló 1115/2013. (III. 8.) Korm. határozat módosításáról szóló 1831/2013. (XI. 14.) Korm. határozatot, melyben a megyei szintű, megyei jogú városi és a kistérségi fejlesztési programok forrásainak elosztását határozták meg.
Megye
|
Európai Regionális Fejlesztési Alap (M Ft)
|
Európai Szociális Alap
(M Ft) |
Forrás összesen
(M Ft) |
Békés
|
25 685,5
|
3 088,4
|
28 773,9
|
Megyei jogú város
|
Forrás (M Ft)
|
Békéscsaba
|
7 522,2
|
Megye
|
Kistérség
|
Forrás
(M Ft) |
Békés
|
Szarvasi
|
2 499,3
|
2014. januárjában a Békés Megyei Önkormányzati Hivatal megkezdte a kistérségek területfejlesztési programjainak összegyűjtését. Önkormányzatunk a program előkészítése során benyújtott minden korábban előkészített, vagy tervbe vett projektet.
Ezt követően a kormányzati döntések a programok kidolgozását a korábban meghatározott kistérségi szintről a járásokhoz delegálta, így a Gyomaendrődi Járás külön programmal indulhat.
Márciusban a program kidolgozás felgyorsult és gyakorlatilag néhány nap leforgása alatt kellett a járáshoz tartozó települések fejlesztési elképzeléseit összegyűjteni, várható forrásmennyiséghez redukálni és rendszerezni.
Gyomaendrőd tekintetében a több változat is előkészítésre került.
1. verzió:
A program kidolgozása során az volt az elsődleges szempont, hogy a járási települések közösen fejlesztenek és közös projekteket valósítanak meg.
- Belterületi gyalogos és kerékpáros közlekedés színvonalának fejlesztése építéssel és felújítással Gyomaendrődön
- Közösségi közlekedésfejlesztés
- Bel és külterületi hivatásforgalmi utak felújítása
- Egészségügyi alapellátás fejlesztése: Új szakrendelő építése az új városközpontban
- Önkormányzati és lakossági energia igényeket kielégítő napelem parkok kialakítása
2. verzió:
A Megyei Önkormányzatnak megküldött projekttervet külső szakértők megvizsgálták és az álláspontjuk alapján az általunk prioritásként kezelt út és kerékpárút fejlesztést a háttérbe kellene szorítani, mivel azok megvalósítására a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretein belül is lesz lehetőség. Ezek következtében a települések vezetői úgy látták jónak, ha a települések külön-külön valósítják meg az elképzeléseiket. A járásra vonatkozó becsült fejlesztési forrás a települések lakosságszáma alapján került felosztásra, úgy, hogy a két nagy település gesztusként a rá jutó forrás 2 %-áról lemond a három kistelepülés javára.
Település neve
|
Állandó lakos (KSH)
|
Egy főre jutó forrás
|
Összes forrás
|
Százalékos arány
|
Lemondás a kistelepülések javára
|
Településre jutó felajánlott forrás
|
Összes forrás
|
Dévaványa
|
7 935
|
122 840 Ft
|
974 735 894 Ft
|
32,49%
|
19 494 718 Ft
|
0 Ft
|
955 241 176 Ft
|
Csárdaszállás
|
444
|
122 840 Ft
|
54 540 988 Ft
|
1,82%
|
0 Ft
|
9 981 499 Ft
|
64 522 487 Ft
|
Hunya
|
668
|
122 840 Ft
|
82 057 162 Ft
|
2,74%
|
0 Ft
|
15 017 211 Ft
|
97 074 372 Ft
|
Ecsegfalva
|
1 294
|
122 840 Ft
|
158 955 041 Ft
|
5,30%
|
0 Ft
|
29 090 226 Ft
|
188 045 266 Ft
|
Gyomaendrőd
|
14 081
|
122 840 Ft
|
1 729 710 916 Ft
|
57,66%
|
34 594 218 Ft
|
0 Ft
|
1 695 116 698 Ft
|
|
24 422
|
|
3 000 000 000 Ft
|
100,00%
|
54 088 936 Ft
|
54 088 936 Ft
|
3 000 000 000 Ft
|
Ezek alapján a korábbi anyagok felhasználásával elkészült program a 2014. áprilisi Képviselő-testületi ülésre beterjesztésre került.
3. verzió:
2014. május 6-án megjelent a 2014–2020 közötti időszakban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program tervezésének egyes szempontjairól, valamint az operatív programhoz tartozó megyék megyei önkormányzatai és a megyei jogú városok önkormányzatai tervezési jogkörébe utalt források megoszlásáról szóló 1298/2014. (V. 5.) Korm. határozat.
A határozat a fejlesztési forrásokat kistérségi szintről átdolgozta járási szintre, így a Gyomaendrődi járás a becsült 3 milliárd forinttól eltérően 1,5932 milliárd forintot kapott.
A kormány határozat megjelenését követően a Megyei Önkormányzat kérte a program átdolgozását, így a járási településekkel egyeztetve elkészítettük és megküldtük at alábbi program tervezetett:
Település neve
|
Egy főre jutó forrás
|
Összes forrás
|
Lemondás a kistelepülések javára
|
Településre jutó felajánlott forrás
|
Összes forrás
|
Dévaványa
|
65 236 Ft
|
517 649 742 Ft
|
10 352 995 Ft
|
0 Ft
|
507 296 747 Ft
|
Csárdaszállás
|
65 236 Ft
|
28 964 900 Ft
|
0 Ft
|
5 300 842 Ft
|
34 265 742 Ft
|
Hunya
|
65 236 Ft
|
43 577 823 Ft
|
0 Ft
|
7 975 140 Ft
|
51 552 963 Ft
|
Ecsegfalva
|
65 236 Ft
|
84 415 724 Ft
|
0 Ft
|
15 448 849 Ft
|
99 864 573 Ft
|
Gyomaendrőd
|
65 236 Ft
|
918 591 811 Ft
|
18 371 836 Ft
|
0 Ft
|
900 219 974 Ft
|
|
|
1 593 200 000 Ft
|
28 724 831 Ft
|
28 724 831 Ft
|
1 593 200 000 Ft
|
Projekt megnevezése
|
Igényelt támogatás
(millió Ft)
|
Városi közintézményekhez tartozó parkolási lehetőségek fejlesztése, új parkolók építésével és a meglévők felújításával
|
125
|
Temető fejlesztés: ravatalozók felújítása, kerítés építése (Gyomai és Endrődi városrészen lévő temetőkben), bővítés (csak a Gyomai városrészen).
|
70
|
Oktatási intézmények komplex energetikai fejlesztése hőszigeteléssel és fűtés korszerűsítéssel
|
100
|
Egészségügyi alapellátás fejlesztése: Új szakrendelő építése az új városközpontban
|
450
|
Nagylapos és Öregszőlő rehabilitációja
|
150
|
Szociális Szövetkezet fejlesztése, Helyi termék bolt, vágóhíd
|
50
|
Termelői piac fejlesztése
|
45
|
Megyei fejlesztési terv
A Magyarország helyi önkormányzatiról szóló törvény rendelkezései alapján a megyei önkormányzatok egyik legfőbb feladata a területfejlesztés lett. A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló törvény szerint a megyei önkormányzat a fejlesztéssel összefüggő feladatinak ellátása keretében a megyei területfejlesztési koncepció és területrendezési terv figyelembe vételével, Békéscsaba Önkormányzatának egyetértésével kidolgozza és határozattal elfogadja a megyei fejlesztési tervet.
A megyei fejlesztési tervet Békés Megyei Önkormányzat a közelmúltban elkészítette és azt egyeztetésre bocsátotta.
A Megyei Önkormányzat úgy döntött, hogy a program jelentőségére való tekintettel – bár ezt jogszabály nem írja elő- a dokumentumot véleményezésre megküldi a megyei települések önkormányzatainak véleményezésre.
A dokumentum a http://www.bekesmegye.hu/index.php?page=menupont&oldal=162&hider=27&nyelv=hu weboldalon megtekinthető, vagy letölthető.
A Megyei Önkormányzat a vélemények megküldésére 45 napos határidőt szabott meg, mely esetünkben június 13-án telik le.
A Megyei Önkormányzat a fejlesztési tervbe beépítette az önkormányzatok által leadott TOP-os projektötleteket. A fejlesztési tervben a Gyomaendrődi járás tekintetében a 2. verziós TOP programot építették be (a készítés során az volt aktuális).
A fejlesztési tervet az Önkormányzat elfogadhatja, vagy javítási javaslatokat tehet.
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)
2014. április 30-án felkérés érkezett a Megyei Önkormányzattól, melyben kérték, hogy a járási települések gyűjtsenek gazdaságfejlesztési projekt ötleteket.
A program leadása előtt a korábbiakhoz hasonlóan egyeztetés került megrendezésre a járási települések polgármesterei számára és így elkészült az alábbi táblázat:
1. PRIORITÁS: Térségi gazdaság-fejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében
|
||
1. Foglalkoztatás-bővítést szolgáló önkormányzati gazdaságfejlesztési akciók
|
||
Projekt címe
|
Projektgazda
|
Igényelt támogatás (Millió Ft)
|
Gyomaendrődi déli mezőgazdasági területek öntözővíz igényének kielégítés
|
Gyomaendrőd
|
1800
|
Kisezüsti mezőgazdasági központ megközelítését szolgáló út felújítása
|
Csárdaszállás
|
250
|
Kisléptékű zöldség és gyümölcs feldolgozó üzem kialakítás
|
Gyomaendrőd
|
150
|
Az Észak-Békés megyei térség közúti szállítmányozásának összekapcsolása a belföldi és nemzetközi vasúti szállítmányozással, Gyomaendrőd vasútállomásán rakodóudvar létesítése
|
Gyomaendrőd
|
135
|
Termelői piac kialakítása Dévaványán
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
60
|
Szociális Szövetkezet Dévaványán - Növénytermesztéshez szükséges eszközfejlesztés
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
100
|
Vállalkozói ipartelep infrastrukturális fejlesztése ( inkubátorház építése, tereprendezés, gazdasági környezet kialakítása)
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
500
|
Mindösszesen
|
|
2995,00
|
2. Foglalkoztatás-barát fejlesztések kis- és középvállalkozásoknál
|
||
Projekt címe
|
Projektgazda
|
Igényelt támogatás (Millió Ft)
|
|
|
|
Mindösszesen
|
|
0,00
|
3. A munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés
|
||
Projekt címe
|
Projektgazda
|
Igényelt támogatás (Millió Ft)
|
Gyomaendrőd-Nagylapos kerékpárút fejlesztés
|
Gyomaendrőd
|
400
|
4205-ös út 9 km-es szakaszának felújítása
|
Ecsegfalva
|
1000
|
Gyomaendrőd - Szarvas Összekötő kerékpárút
|
Gyomaendrőd
|
250
|
Munkaerő-piaci vonzásközpont elérhetőségének javítása belterületi úthálózat (Eötvös u.) felújításával
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
250
|
Munkaerő-piaci vonzásközpont elérhetőségének javítása külterületi úthálózat felújításával, buszmegállók kialakításával(Dévaványa-Ecsegfalva)
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
1000
|
|
|
|
|
|
|
Mindösszesen
|
|
1650,00
|
4. a foglalkoztatás és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztése
|
||
Projekt címe
|
Projektgazda
|
Igényelt támogatás (Millió Ft)
|
Bölcsőde és óvoda fejlesztés
|
Gyomaendrőd
|
150
|
Pedagógia Szakszolgálat eszközfejlesztése a családbarát foglalkoztatás és az életminőség javítása keretében
|
Dévaványa Város Önkormányzat
|
20
|
Alapfokú iskolai oktatás eszközállományának fejlesztése
|
Hunya
|
20
|
Óvoda fejlesztés
|
Ecsegfalva
|
35
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mindösszesen
|
|
190,00
|
A GINOP esetében nincs járási szintre leosztott költségvetési keret. A Megyeházán elhangzott tájékoztató szerint Békés megye gazdaságfejlesztésre (gazdaság élénkítő önkormányzati beruházások megvalósítására) mintegy 27 milliárd forintot fordíthat. A projekt gyűjtés során kiválasztják a megye legjelentősebb és legnagyobb gazdasági hatású projektjeit.
Integrált Településfejlesztési Stratégia
2014. februárjában a Belügyminisztériumi felhívás érkezett, melyben tájékoztatták az önkormányzatot, hogy a BM a járási székhelyek számára szakmai segítséget nyújt az Integrált Településfejlesztési Stratégiájuk (ITS) kidolgozásában, amennyiben azt a közeljövőben átdolgozni vagy elkészíteni kívánják.
Önkormányzatunk márciusban jelezte a segítségnyújtás elfogadását.
Április 29-én újbóli felhívás érkezett a BM-től, melyben jelezték, hogy az ITS elkészítése szempontjából célszerű a település földrajzi felosztása, ezáltal az egyes településrészek külön elemezhetők és külön fejleszthetők.
A település szerkezet vizsgálata után az alábbi földrajzi egységeket emeltük ki melyek egyedi helyzetűek és egyedi igényűek.
Településrészek lehatárolása
Városrész megnevezése: Nagylapos
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
1.
|
Vasút sor – Varjasi utca közötti ingatlanok
|
Varjasi utca, Simai utca, Csejti utca, Tóth Árpád utca, Mester utca, Vasút sor
|
|||
Városrész megnevezése: Öregszőlő
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
2.
|
Szarvasi út – Polyákhalmi út
Iskola út – Ugari út
Páskumi út – Szőlőskert út
|
Szarvasi út, Polyákhalmi út, Iskola út, Ugari út, Páskumi út, Szőlőskert út, Diófa utca, Kis utca Polyákhalmi utca, Kör utca, Álmosdomb utca
|
|||
Városrész megnevezése: Városközpont
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
3.
|
Fő út – Újkert sor – Október 6 ltp.
|
Fő út, Újkert sor, Selyem út, Október 6. ltp.
|
|||
Városrész megnevezése: Fűzfás zug
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
4.
|
Fűzfás zugi holtág
|
3266 hrsz- 3405 hrsz-ig
|
|||
Városrész megnevezése: Révlapos
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
5.
|
Fő út – Vízmű sor – Hantoskerti holtág
|
Erzsébet liget, Semmelweis utca, Vidovszky Béla utca, Vízmű sor, Körös sor, Székely Bertalan utca, Munkácsy M. utca, Hársfa utca, Móricz Zs. utca, Dr. Szilágyi Ferenc üdülő telep.
|
|||
Városrész megnevezése: Ipari Park
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
6.
|
Selyem út – Sebes György utca - Vasút
|
Ipari Park
|
|||
Városrész megnevezése: Kocsorhegy
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
7.
|
Kocsorhegyi út – Hármas Körös védtöltése
|
Kocsorhegyi út
|
|||
Városrész megnevezése: Népliget
|
|||||
Ssz.
|
Városrészt határoló közterületek
|
Városrész területe az alábbi utcákra terjed ki
|
|||
8.
|
Révzugi holtág - Hármas Körös védtöltése
|
Népliget, Népligeti utca, Alkotmány utca, Kacsóh P. utca, Rózsahegyi K. utca
|
|||
A fenti táblázatban található lehatárolás kiegészíthető, vagy szűkíthető.
Az elfogadott településrész lehatárolást a BM átvezeti a KSH rendszerén.
1. döntési javaslat
"Területfejlesztési Operatív Program"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testület Gyomaendrőd Város Területfejlesztési Operatív Programjának program elemeit az alábbiak szerint határozza meg:
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 12.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László
2. döntési javaslat
"Területfejlesztési terv véleményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Békés Megyei Önkormányzata által 2014. április 25-én egyeztetésre bocsátott "Békés megyei területfejlesztési program"-ot az alábbi változtatásokkal elfogadja:
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 12.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László
3. döntési javaslat
"Gazdaságfejlesztési Operatív Program "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testület Gyomaendrőd Város Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programjának program elemeit az alábbiak szerint határozza meg:
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 12.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László
4. döntési javaslat
"ITS terület felosztás"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete Gyomaendrőd Integrált Településfejlesztési Stratégiájának földrajzi területlehatárolását az alábbiak szerint határozza meg:
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 12.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László