6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. szeptember 25-i ülésére

Tárgy:   Önkormányzati Minőségirányítási Program (ÖMIP) felülvizsgálata, az esélyegyenlőségi helyzetelemzésből adódó feladatok áttekintése
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
1. Önkormányzati Minőségirányítási Program (ÖMIP) felülvizsgálata
 
A 2012. szeptember 1. napjától hatályba lépő a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény és végrehajtási rendelete hatályon kívül helyezte a közoktatás minőségbiztosításával és –fejlesztésével kapcsolatos jogszabályi előírásokat.
 
Önkormányzatunk megalkotta közoktatási minőségirányítási programját, majd annak felülvizsgálatát is elvégezte, így eleget tett az akkor hatályos törvényi kötelezettségének. Minőségirányítási programjában határozta meg az óvodák szakmai beszámolójának tartalmi elemeit, a program 2012-ben hatályát vesztette, azonban a szakmai beszámolók tartalmi elemeinek meghatározása aktuális, hiszen mind a köznevelési szerződés alapján önkormányzatunkkal együttműködő nonprofit kft-ék fenntartásában működő, mind a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás fenntartásában működő óvoda e szempontrendszer alapján készíti el a beszámolóját.
 
Javaslom a Tisztelt Képviselő-testület számára, hogy a köznevelési szerződés alapján önkormányzatunkkal együttműködő nonprofit kft-ék fenntartásában működő óvodák számára a minőségirányítási program és a köznevelési szerződés 5. pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg a szakmai beszámolók tartalmai elemeit:
 
I. Óvoda működési feltételei
- gazdálkodás
Pénzügyi finanszírozás helyzetének bemutatása különös tekintettel az állami támogatás felhasználására
- statisztikai adatok:
- férőhelyek száma,
- beíratottak száma,
- tanköteles korú gyermekek száma,
- speciális foglalkozást igénylő gyermekek száma,
- tankötelezett korú, de a szülők kérésére óvodában maradó gyermekek száma
- Csoportlétszám adatok(A csoport megnevezése mellé kérem, szíveskedjen megadni "v" vegyes, "kis" kiscsoport, "köz" középső, "nagy" nagycsoport jelölést)
- Az engedélyezett férőhelyhez képest viszonyítva a beiratkozott gyermekek száma - megfelelő, magasabb, alacsonyabb?
- A speciális nevelést igénylő gyermekek száma az előző évekhez viszonyítva több vagy kevesebb?
- Melyik csoportban vannak számottevően többen?
- Hogyan kezelik ezt a problémát?
- Nevelési Tanácsadóba küldött gyermekek száma:
- Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottsághoz továbbküldött gyermekek száma:
- Hogyan történik az utógondozás?
- A rendszertelen óvodába járás mely csoportra, melyik korosztályra jellemző (leginkább)?
- Milyen intézkedéseket tesznek, hogy elérjék a rendszeres óvodába járást? Milyen eredménnyel?
 
II. Személyi feltételek
 
III. Tárgyi feltételek
 
- Épület felújítási igény?
- Milyen fejlesztések történtek az adott nevelési évben
- Nevelőmunkát segítő eszközök ellátottsága megítélése szerint milyen?
 
IV. Szakmai munkáról - hatékonyságról
- Kimenet szabályozás - a fejlődés jellemzőinek óvodáskor végére kívánatos szintjének meghatározása:
- Hogyan definiálják az egységes iskolaérettségi mutatókat az egységes értékelés érdekében?
- Milyen szempontok alapján javasolják az iskolaérettségi vizsgálat elvégzését?
- Milyen mérésmetodikai eszközöket kívánnak igénybe venni?
- A nevelési program átdolgozását tervezik-e?
- Történt-e módosítás a nevelési programban az elmúlt időszakban?
- az úszásoktatás hatékonyságának elemzése
 
V. Kapcsolatok
- Hogyan tartják az óvodák egymással a kapcsolatot?
- Hogyan hatnak az intézmények egymásra?
- Hogyan tartják a kapcsolatot a szülőkkel, más munkájukat segítő intézményekkel?
 
VI. Rendezvények
- Milyen hagyományos és új rendezvényeik vannak?
 
VII. Az intézményi munka ellenőrzése
- Vezetői munkájára milyen hatással volt véleménye szerint az elmúlt időszakban lefolytatott törvényességi ellenőrzés?
- Saját intézményében készít-e ellenőrzési tervet?
- Vezetői ellenőrzéseinek eredményéről tájékoztatja-e az érintetteket?
- Az éves beszámolóit megvitatja-e az óvodapedagógusaival?
- Milyen elégedettségi és eredményességi visszajelzések vannak az intézmény munkájáról?
 
VIII. Egyéb
- Amit még fontosnak tart elmondani intézménye jelenlegi helyzetéről
 
2. Esélyegyenlőségi helyzetelemzésből adódó feladatok áttekintése
 
Gyomaendrőd Város Közoktatási Esélyegyenlőségi Helyzetelemzése, Programja és Intézkedési Tervét (továbbiakban: Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés) önkormányzatunk 2012. júliusában vizsgálta felül. A dokumentum szerves részét képezi Önkormányzatunk Helyi Esélyegyenlőségi Programjának (továbbiakban: HEP). A HEP törvényben előírt soron következő felülvizsgálatára 2015. évben kerül sor.
Mind az oktatási ágazatban bekövetkezett változások miatt, mind a HEP soron következő felülvizsgálata miatt szükséges az Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés felülvizsgálata.
A hivatal a felülvizsgálatot az alábbi ütemterv alapján tervezi megvalósítani:
 
Feladat
határidő
felelős
Ütemterv elfogadása
2014. szeptember 25.
Képviselő-testület
Intézményi adatok bekérése
2014. november 30.
Oktatási előadó
Helyzetelemzés elkészítése
2014. december 31.
Oktatási előadó
Program és intézkedési terv összeállítása
2015. január 31.
Oktatási előadó
Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés elfogadása
2015. február 28.
Képviselő-testület
 
Kérem a Képviselőtestületet szíveskedjen az előterjesztést megvizsgálni és azt a határozati javaslatok szerint elfogadni.

 

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
1. döntési javaslat

"Óvodai beszámolók tartalmi elemeinek meghatározása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a köznevelési szerződés alapján önkormányzatunkkal együttműködő nonprofit kft-ék fenntartásában működő óvodák számára az óvodai feladat-ellátásra kötött köznevelési szerződés 5. pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg a szakmai beszámolók tartalmai elemeit:
 
I. Óvoda működési feltételei
- gazdálkodás
Pénzügyi finanszírozás helyzetének bemutatása különös tekintettel az állami támogatás felhasználására
- statisztikai adatok:
- férőhelyek száma,
- beíratottak száma,
- tanköteles korú gyermekek száma,
- speciális foglalkozást igénylő gyermekek száma,
- tankötelezett korú, de a szülők kérésére óvodában maradó gyermekek száma
- Csoportlétszám adatok(A csoport megnevezése mellé kérem, szíveskedjen megadni "v" vegyes, "kis" kiscsoport, "köz" középső, "nagy" nagycsoport jelölést)
- Az engedélyezett férőhelyhez képest viszonyítva a beiratkozott gyermekek száma - megfelelő, magasabb, alacsonyabb?
- A speciális nevelést igénylő gyermekek száma az előző évekhez viszonyítva több vagy kevesebb?
- Melyik csoportban vannak számottevően többen?
- Hogyan kezelik ezt a problémát?
- Nevelési Tanácsadóba küldött gyermekek száma:
- Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottsághoz továbbküldött gyermekek száma:
- Hogyan történik az utógondozás?
- A rendszertelen óvodába járás mely csoportra, melyik korosztályra jellemző (leginkább)?
- Milyen intézkedéseket tesznek, hogy elérjék a rendszeres óvodába járást? Milyen eredménnyel?
 
II. Személyi feltételek
 
III. Tárgyi feltételek
 
- Épület felújítási igény?
- Milyen fejlesztések történtek az adott nevelési évben
- Nevelőmunkát segítő eszközök ellátottsága megítélése szerint milyen?
 
IV. Szakmai munkáról - hatékonyságról
- Kimenet szabályozás - a fejlődés jellemzőinek óvodáskor végére kívánatos szintjének meghatározása:
- Hogyan definiálják az egységes iskolaérettségi mutatókat az egységes értékelés érdekében?
- Milyen szempontok alapján javasolják az iskolaérettségi vizsgálat elvégzését?
- Milyen mérésmetodikai eszközöket kívánnak igénybe venni?
- A nevelési program átdolgozását tervezik-e?
- Történt-e módosítás a nevelési programban az elmúlt időszakban?
- az úszásoktatás hatékonyságának elemzése
 
V. Kapcsolatok
- Hogyan tartják az óvodák egymással a kapcsolatot?
- Hogyan hatnak az intézmények egymásra?
- Hogyan tartják a kapcsolatot a szülőkkel, más munkájukat segítő intézményekkel?
 
VI. Rendezvények
- Milyen hagyományos és új rendezvényeik vannak?
 
VII. Az intézményi munka ellenőrzése
- Vezetői munkájára milyen hatással volt véleménye szerint az elmúlt időszakban lefolytatott törvényességi ellenőrzés?
- Saját intézményében készít-e ellenőrzési tervet?
- Vezetői ellenőrzéseinek eredményéről tájékoztatja-e az érintetteket?
- Az éves beszámolóit megvitatja-e az óvodapedagógusaival?
- Milyen elégedettségi és eredményességi visszajelzések vannak az intézmény munkájáról?
 
VIII. Egyéb
- Amit még fontosnak tart elmondani intézménye jelenlegi helyzetéről
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Az esélyegyenlőségi helyzetelemzésből adódó feladatok áttekintése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város Közoktatási Esélyegyenlőségi Helyzetelemzése, Programja és Intézkedési Tervének felülvizsgálatát az alábbi ütemterv alapján végzi el:
 
Feladat
határidő
felelős
Ütemterv elfogadása
2014. szeptember 25.
Képviselő-testület
Intézményi adatok bekérése
2014. november 30.
Oktatási előadó
Helyzetelemzés elkészítése
2014. december 31.
Oktatási előadó
Program és intézkedési terv összeállítása
2015. január 31.
Oktatási előadó
Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés elfogadása
2015. február 28.
Képviselő-testület
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe