2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. augusztus 28-i ülésére
2014. augusztus 28-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló Gyomaendrőd Város 2013. évi közbiztonságának helyzetéről | |
Készítette: | Paraizs Tamás rendőr parancsnok | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
SZARVASI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
GYOMAENDRŐDI RENDŐRŐRS
GYOMAENDRŐD
Kossuth u. 1.
Tel.: 66/386-633 BM.: 33/58-00_________________
Szám: 04060/2610-2/2014. Ált.
A beszámolót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
Oltyán Sándor r. alezredes
rendőrségi főtanácsos
kapitányságvezető
B E S Z Á M O L Ó
2013. évi közbiztonságának helyzetéről, valamint
a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkérésére a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése alapján Gyomaendrőd közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedéseiről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámolót – 2013. január 1. és 2013. december 31. közötti időszakot felölelően – az alábbiak alapján terjesztem elő.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs egyik legfontosabb célja 2013-ban az volt, hogy a városban és vonzáskörzetében ne romoljon a lakosság szubjektív biztonságérzete, megóvjuk a köznyugalmat, fenntartsuk a közterületi rendet, illetve törekedjünk a folyamatos és aktív, „látható” közterületi jelenlétre.
A rendőrőrs állománya figyelmet fordított a lakosságot leginkább nyugtalanító, a társadalomra kiemelten veszélyes, élet és testi épség elleni bűncselekmények, a közterületen elkövetett erőszakos cselekmények, rablások, betöréses lopások (lakásbetörések), rongálások megelőzésére, a bűncselekmények visszaszorítására.
Hangsúlyt fektettünk a megelőzési tevékenységre mind a bűn-, mind a baleset-megelőzés terén (ittas vezetés elleni hatékony fellépés, passzív biztonsági eszközök használatának fokozott ellenőrzése, kerékpárosok, gyalogosok fokozott védelme).
Az integrált biztonság megteremtése érdekében szoros és rendszeres kapcsolat kialakítására törekedtünk a társhatóságokkal (önkormányzat, katasztrófavédelem, családsegítő szolgálat, gyámhatóság, iskolák, stb.), polgárőrséggel, továbbá a lakossággal, civil szervezetekkel, egyéb társadalmi segítőkkel, sajtóval.
I. Gyomaendrőd Város közbiztonsági helyzetének értékelése
1. A bűnügyi helyzet bemutatása
1.1. A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények számának alakulása az elkövetés helye szerinti bontásban az elmúlt 5 évben
2009-2013. években az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (ENyÜBS) alapján a rendőri eljárásban rögzített bűncselekmények száma az alábbiak szerint alakult:
A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények alakulása Gyomaendrőd területén
A vizsgált időszakban a rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények átlaga 533, ez alapján megállapítható, hogy a 2013-ban regisztrált 463 eset nem tér el szignifikánsan az előző évek tendenciájától.
A település közbiztonsági helyzetének értékelésekor pozitív tendenciaként állapítható meg, hogy 2013. évben, országos viszonylatban a hasonló lakosságszámú településekhez képest Gyomaendrődön a legalacsonyabb a testi sértések (3) és a garázdaságok (1) száma. Ugyanakkor negatív tendenciaként jelentkezik, hogy a lopások száma 2012. évhez képest 192-ről 261-re nőtt. Alapvetően ez a növekedés eredményezte a rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények abszolút számának növekedését is.
1.2. A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya, változása a Szarvasi Rendőrkapitányság teljes illetékességi területén és Gyomaendrőd városban, 2013. évben.
|
Regisztrált bűncselekmények száma (2013)
|
Lakónépesség
|
100 000 lakosra jutó bűncselekmények száma
|
Szarvasi Rk.
|
1127
|
46986
|
2398,6
|
Gyomaendrőd
|
463
|
13688
|
3382,5
|
2013-ban Gyomaendrőd város rendőri eljárásban regisztrált bűncselekményeinek 100 ezer lakosra vetített aránya a rendőrkapitányság teljes illetékességi területéhez viszonyítva kedvezőtlenebb volt.
Ebből a statisztikából kiderül, hogy az őrs illetékességi területén követték el a kapitányság összes regisztrált bűncselekményének 41%-át.
1.3. A közterületen elkövetett, rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények számának alakulása Gyomaendrődön az elmúlt 5 évben
A rendőri eljárásban regisztrált, közterületen elkövetett bűncselekmények száma a bázis időszakhoz (2012. év) képest 18 esettel csökkent.
Országos szinten, a hasonló lakosságszámú településekhez viszonyítva, 2013. évben Gyomaendrőd a közterületen elkövetett bűncselekmények számát tekintve a kevésbé fertőzött települések első harmadába sorolható (megjegyzés: a minimum 44, a maximum 153 bűncselekményhez képest).
1.4. Gyomaendrőd város területén rendőri eljárásban regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények számának alakulása az elmúlt öt évben.
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
|
Kiemelten kezelt bűncselekmények összesen
|
243
|
226
|
259
|
207
|
281
|
|
|
1./ Emberölés
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
|
2./ Testi sértés
|
7
|
5
|
4
|
6
|
3
|
|
3./ Kiskorú veszélyeztetése
|
0
|
3
|
1
|
1
|
3
|
|
4./ Embercsempészés
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
5./ Garázdaság
|
5
|
3
|
3
|
2
|
1
|
|
6./ Önbíráskodás
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
7./ Visszaélés kábítószerrel (a terjesztői magatartások tekintetében)
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
|
8./ Lopás
|
218
|
199
|
240
|
192
|
261
|
|
9./ Rablás
|
3
|
2
|
1
|
2
|
1
|
|
10./ Kifosztás
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
|
11./ Zsarolás
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
|
12./ Rongálás
|
5
|
4
|
6
|
1
|
5
|
|
13./ Orgazdaság
|
3
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
14./ Jármű önkényes elvétele
|
1
|
1
|
1
|
1
|
5
|
A 2012. évhez viszonyított növekedés túlnyomó részben a lopás bűncselekményeknek „köszönhető”, de mindenképp fontos megemlíteni azt, hogy 2013-ban a kiemelt bűncselekmények közül emberölés nem történt a településen, illetve az erőszakos bűncselekmények (testi sértés, garázdaság, rablás) is csökkenő tendenciát mutatnak.
1.5. A helyi közbiztonság szempontjából kiemelt érdeklődést kiváltó, nagy tárgyi súlyú bűncselekmény 2013-ban nem történt a városban.
A korábbi években regisztrált rablás-sorozatok, állatlopások az értékelt évben nem jutottak tudomásunkra, a lakosságot 2013-ban a kerékpárlopások, nyaralóbetörések, illetve a kisebb súlyú jogsértések irritálták leginkább.
2. A bűnüldöző munka értékelése
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása
Nyomozáseredményességi mutató alakulása az összes bűncselekmény vonatkozásában
(Szarvas Rendőrkapitányság összesen)
Nyomozás eredményességi mutató (%-ban)
|
||||
2009.
|
2010.
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
54,9
|
53,8
|
47,3
|
91,5
|
62,1
|
Bűncselekmény-sorozat elkövetését nem regisztráltuk területünkön, a cselekmények egymástól elkülönültek, nagy számban ingatlanok, kerékpárok sérelmére történtek, így nehézségbe ütközött az elkövetői kör behatárolása. (A nyomozás eredményességi mutató alapvetően javuló tendenciát mutat, a 2012. évi kiugró, 91,5 %-os nyomozás eredményességi mutató oka egy 6465 rendbeli bűncselekmény eredményes befejezése volt.)
3. Tulajdon elleni szabálysértések
2012. április 15-én lépett hatályba a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény, a 2012. és 2013. évek összehasonlítására nincs mód, mivel 2012-re vonatkozóan nem áll rendelkezésre teljes évi adat.
2013-ban a rendőrkapitányság illetékességi területén a tulajdon elleni szabálysértések száma 316 db volt. A tulajdon elleni szabálysértések bolti lopások nélküli felderítési mutatója 22,9% volt az értékelt időszakban.”
A tulajdon elleni szabálysértéseknél továbbra is jellemző, hogy az ismeretlen elkövetők cselekményüket kis értékű és jellemzően felügyelet nélkül hagyott értéktárgyakra követik el, mely cselekményeknek a felderítése rendkívül nehéz, valamint egyre gyakoribbak az un. internetes csalások.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén a bolti lopások száma elhanyagolható. Az elkövetést rendszerint a boltokban dolgozó eladók jelentették. A bolti lopások esetében is rendszerint előfordul, hogy a sértett nem alkalmaz állandó jelleggel biztonsági őrt, csak a boltban történteket rögzítik a kamerarendszereiken keresztül, mely felvételeket később értékelnek ki és az így leleplezett jogtalan cselekmények miatt tesznek utólagosan bejelentést hatóságunknál.
Az elzárással is sújtható tekintetében minden esetben megvizsgáljuk az őrizetbe vétel és a gyorsított bíróság elé állítás lehetőségét és amennyiben a feltételei fennállnak, alkalmazzuk is.
2013-ban 6 esetben (2 járművezetés az eltiltás hatálya alatt, 1 tiltott prostitúció, 1 garázdaság, 2 távoltartó határozat megszegése) folytattunk le gyorsított eljárást őrizetbe vétel mellett.
4. A közlekedésbiztonsági helyzet
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat. (2013-ben 50 eset)
A balesetek számának alakulását elemezve megállapítható, hogy az elmúlt években sem a személyi sérülés nélküli baleseteknél (26 eset), sem a személyi sérüléses baleseteknél (24) sem jellemző a nagy ingadozás.
A személyi sérüléses baleseteken belül 1 halálos, 8 súlyos, valamint 15 könnyű sérüléses baleset következett be.
A baleseti helyszínek tekintetében nem állapítható meg kifejezett gócpont, általánosságban véve azonban kijelenthetjük, hogy a legveszélyeztetettebb útszakasz a 46-os számú közúti közlekedési főútvonal bel- és külterületi szakasza, illetve az ahhoz csatlakozó mellékutcák kereszteződései.
Ittasság tekintetében megállapítható, hogy a sérüléses baleseteknél 5 esetben volt ittas okozó, amely 20,8 %-os ittas részarányt jelent.
2013. évben a fő baleseti okok a lehaladás az útról, a hátramenet, illetve a nem megfelelő követési távolság voltak.
A sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása szabálysértések elkövetőinek kiszűrése érdekében átlagosan havonta 6 alkalommal került sebességmérő vezényelve a területünkre.
A kerékpárosok által okozott balesetek megelőzése érdekében folytattuk a kerékpárosok intézkedés alá vonását.
A balesetek döntő többségét a személygépkocsik, illetve a kerékpárosok okozzák és jellemzően a nappali (07-19 óra között) időszakban következtek be, amely időszakban a legnagyobb a forgalom.
II. A Gyomaendrődi Rendőrőrs által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek biztonsága
A terület közbiztonsági helyzetét alapvetően befolyásolja a bűnügyi helyzet alakulása.
A település bel-, és külterületi ellenőrzése során továbbra is arra a városrészre fordítottunk figyelmet, ahol a közterületi jelenlét kiemelten fontos; így hétvégeken a szórakozóhelyek, italmérő helyeken és azok környékén, illetve a közlekedésrendészeti, vagy bűnügyi szempontból frekventált területeken.
A tanítási napokon a reggeli órákban az óvodák és iskolák környékének ellenőrzését is végrehajtottuk, melynek egyik célja a gyerekek közlekedésének segítése volt, illetve a látható és az állampolgárok számára „elérhető” rendőri jelenlét.
A gyomaendrődi piacon (főként szombaton) ugyan nem jellemzőek a jogsértések, azonban a mindenkori szolgálatos állománynak feladata a visszatérő rendőri ellenőrzés. A piacra ellátogató vásárlók, piaci árusok problémáikkal a szolgálatot teljesítő rendőrökhöz fordulhattak.
A közrend és közbiztonság fenntartása szempontjából figyelmet fordítottunk a vasútállomás, buszpályaudvar, és egyéb közintézmények visszatérő ellenőrzésére.
Saját kezdeményezésű intézkedések a közterületre vezénylés tükrében a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
Az ittas járművezetők kiszűrése az alkalmazott alkoholszondás
ellenőrzések a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
2. A rendészeti szolgálatteljesítés gyakorlata
A rendészeti szolgálat alapvető feladata az értékelt időszakban is az volt, hogy 24 órás lefedettségben lássuk el a rendészeti feladatokat, illetve az, hogy a bejelentésekre történő reagáló-készséget minden esetben biztosítsuk.
A közrendvédelmi állomány intézkedési mutatói alapvetően illeszkednek az elmúlt 5 év tendenciájához.
Egyes kategóriákban emelkedés mutatkozik (biztonsági int.: +117%, büntető feljelentés: +10%, közigazgatási bírság: +29%), más intézkedési mutatókban pedig csökkenés történt (előállítás: -8%, szabálysértési feljelentés: -17%, pozitív alkoholszonda: -17%).
Az elővezetések végrehajtásánál növekedés tapasztalható az elrendelések számában (41–ről 147-re).
A jelentős emelkedés a jogszabályi változásnak tudható be, hiszen a Szabálysértési törvény a helyszíni bírság be nem fizetése esetén annak szabálysértési elzárásra átváltoztatását írja elő. Az elővezetéseket többnyire a rendőrség, a bíróság, ügyészség, önkormányzati vagy egészségügyi szervek rendelik el.
Elrendelt elővezetések alakulása a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
(összes elrendelt elővezetés/ végrehajtott elővezetések aránya)
A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve kistérségi szinten mutatkozó igényekre figyelemmel - a leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedések megtételére” elnevezésű országos szintű intézkedés sorozat keretében Gyomaendrődön heti egy alkalommal fokozott ellenőrzést tartottunk, bevonva esetenként a polgárőrséget is.
Heti rendszerességgel végrehajtottuk továbbá a külterületi tanyaellenőrzéseket is.
Végrehajtottuk a Március 15-i, Augusztus 20-i és az Október 23-i állami ünnepi rendezvényekkel kapcsolatos rendőri feladatokat.
A feladataink végrehajtásába beletartoztak a sportesemények biztosításai is, amelyek a Gyomaendrőd FC labdarúgó mérkőzéseinek ellenőrzésére terjedtek ki.
Fokozott minősítésű mérkőzés-biztosítás nem történt. A sportrendezvény rendjének megbontása szabálysértés elkövetése miatt 2013-ban eljárás nem indult.
Meg kell említeni a nagyobb létszámot megmozgató rendezvényeket, melyeken Gyomaendrőd város területén alkalmanként akár 1000-3000 fő is megjelent. (Sajt- és Túrófesztivál, Nemzetközi halfőző verseny, Nemzetközi Bogártalálkozó, Liget Fürdő programjai, stb.)
A rendezvények biztosítását minden esetben az önkormányzattal, polgárőrséggel együttműködve láttuk el.
3. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése
Rendőrőrsünkön 3 fő körzeti megbízott dolgozik, mindhárom Gyomaendrőd illetékességi területén. A körzeti megbízottak szolgálatteljesítéseik során havonta 2 alkalommal fogadóórát tartanak, amelyek időpontjai az Őrs épületénél, az interneten is megjelentek.
4. Az igazgatásrendészeti tevékenység értékelése
Illetékességi területünkön az igazgatásrendészeti feladatok végrehajtása alapvetően a Szarvasi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztály Igazgatásrendészeti Alosztály feladata, a Gyomaendrődi Rendőrőrs nem végez ilyen irányú tevékenységet.
A helyi lakosok ügyintézésének könnyítése érdekében hetente 1 igazgatásrendészeti előadó az őrsön teljesít szolgálatot.
5. Bűn- és baleset-megelőzés
A rendőrőrsön a bűnügyi, illetve a rendészeti állomány a szükséges esetekben tájékoztatta a sértetteket az áldozatsegítés lehetőségeiről, illetőleg az őrsön a megfelelő helyen elhelyezte az erről készített plakátokat, szóróanyagokat.
2013-ban az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzése érdekében 2 alkalommal tartottunk előadást Gyomaendrőd területén. Felkérésre a körzeti megbízottak előadást, tájékoztatót tartottak, mely során ismertették a legjellemzőbb elkövetési magatartásokat, valamint az áldozattá válás elkerülésének lehetőségeit.
A családon belüli erőszakhoz kapcsolható rendőri intézkedés felelősségteljes döntéshozatalt jelent számunkra. Az értékelt időszakban 2 esetben éltünk az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével. Minden esetben, amikor az intézkedő rendőr családon belüli erőszakra utaló jeleket észlelt, az illetékes gyermekjóléti intézmény felé jelzéssel éltünk (gyerek jelenlét miatt 5 jelzést tettünk). Kifejezetten jó az együttműködésünk a városi családsegítő szolgálat vezetőjével és a gyámhivatal vezetőjével.
A rendőrőrsön tevékenykedő iskolarendőrök egyik fő feladata, hogy az iskolai foglalkozásokon megismertessék a tanulókat azokkal a módszerekkel, melyek segítségével elkerülhető az áldozattá válás, valamint ismertetik azokat a lehetőségeket - szervezeteket, személyeket - akiktől esetleges áldozattá válásuk esetén segítséget kérhetnek.
Baleset-megelőzési tevékenység során a helyi általános iskolákban, óvodákban tartottunk oktatást, vizsgát, felkészítést, versenyeket, rajzpályázatokat (Szuperbringa, Közlekedésbiztonság gyermekszemmel).
A közlekedésbiztonság javítása érdekében propaganda tevékenységeket folytattunk a szezonális programok keretében. A 2013. szeptember 16-22. között megrendezésre került Európai Mobilitási héten gyomaendrődi rendezvényeken előadást és kerékpáros vetélkedőt szerveztünk gyerekek részére, ahol a Szarvasi Rendőrkapitányság baleset-megelőzési előadójának közreműködésével az érdeklődök kipróbálhatták a részeg szemüvegeket és előadást tartottunk a biztonságos közlekedésről.
6. Együttműködés
Az Önkormányzattal továbbra is hagyományosan jónak mondható és folyamatos a kapcsolatunk, kölcsönösen igyekszünk segíteni egymás munkáját, bármilyen probléma felvetődése esetén annak azonnali orvoslására törekszünk.
Jó a munkakapcsolatunk a Járási Hivatal szerveivel, a Gyámhivatallal, a Családsegítő - Gyermekjóléti és Védőnői Szolgálat munkatársaival.
Az Önkormányzattal, illetve a Gyámhivatallal együttműködtünk a családon belüli erőszak és a kiskorúak védelmével kapcsolatos feladatok végrehajtásában, melyet megkülönböztetett figyelemmel végeztünk az év során.
Az elmúlt évek során és a jövőben is folyamatosan együttműködünk – a közlekedésbiztonsági feladatok teljesítése körében - az önkormányzat Városüzemeltetési Osztályával.
A több éve kialakult jó munkakapcsolat továbbra is folyamatos a Körös Maros Nemzeti Park alkalmazásában dolgozó Természetvédelmi őrökkel.
Az értékelt időszakban Gyomaendrődi Polgárőr Egyesülettel folyamatos volt a kapcsolattartás. A szolgálat ellátása során az egyesület tagjai rendszeresen segítették munkánkat a különböző akciók végrehajtása, rendezvények biztosítása során. Jelzéssel éltek bűncselekmények, szabálysértések észlelése esetén, részt vettek bűn- és baleset-megelőzési akciókban (fokozott ellenőrzések), temetői biztosításban, gyalogátkelőhely biztosításban, eltűnt személyek felkutatásban. Az egyesület tagjai a vállalt feladataik teljesítésén túl továbbra is a fő figyelmet a vagyon elleni jogsértések megelőzésére fordította, ezáltal eredményesen hozzájárult a lakosság biztonságérzetének javításához.
Az együttműködési megállapodásban rögzített feladatok megvalósultak, a helyi polgárőr egyesületek tagjai és a körzeti megbízottak, valamint a járőrök számos esetben közös szolgálatot láttak el.
Tisztelt Képviselő-testület!
Továbbra is legfontosabb célunk, hogy Gyomaendrőd illetékességi területén ne romoljon a lakosság szubjektív biztonságérzete, fenntartsuk a közterületi rendet, megóvjuk a köznyugalmat.
Célunk a bűncselekmények elkövetésének megelőzése, megakadályozása, az elkövetett bűncselekmények eredményes felderítése, továbbá az elkövetést lehetővé tevő okok, mulasztások felderítése.
A személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében kifejtett rendőri és baleset-megelőzési tevékenységet 2014. évben fokozzuk.
Meghatározó szempont számunkra az ügyfélközpontúság, a minőségi működés, az új követelményeknek való megfelelés.
Alapvető feladatként kezeljük a lakosság igényeire történő gyors, határozott, törvényes és szakszerű intézkedések foganatosítását, a bűncselekmények megelőzését, a közterületi rendőri jelenlét fenntartását.
Kérem Önöket, hogy továbbra is segítsék munkánkat, támogassanak bennünket, hogy tevékenységünkkel Gyomaendrőd lakosságát szolgáljuk. Kérem beszámolóm elfogadását!
Gyomaendrőd, 2014. június 11.
Tisztelettel: Paraizs Tamás r. alezredes
őrsparancsnok
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beszámoló elfogadását. |
|
"Beszámoló elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendőrd Város Képviselő-testülete elfogadja Gyomaendrőd Város 2013. évi közbiztonságának helyzetéről szóló rendőrségi beszámolót.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal