18. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Képviselő-testület
2014. november 27-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet tevékenységéről
Készítette:   Hunya Péter
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Az alábbiakban a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet eddigi tevékenységét ismerhetik meg a megalakulástól 2014. novemberéig.

2013. június 27.-én Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 326/2013. (VI.27.) Gye. Kt. határozatával döntött arról, hogy mint befektető tag részt kíván venni a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet alapításában, 200 000 Ft értékben, támogatásként biztosította a szövetkezet alapításával járó költségeket.

2013. július 10.-én 12 taggal megalakult a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet.  A szövetkezet székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Ipari Park hrsz: 3741/50 lett, amelyet a Gyomaszolg Ipari Park Kft. biztosított határozatlan időre, térítésmentesen.

Tagok:            Várdonyi Lajos Zoltán          közfoglalkoztatott

                        Szomolya Ferenc József        közfoglalkoztatott

                        Molnár Imréné                       magánszemély

                        Benga Krisztina                     magánszemély

                        Varjú Róbert                          magánszemély

                        Raffael Henrik                       közfoglalkoztatott

                        Farkas Kitti                            magánszemély

                        Kató Diána                            magánszemély

                        Kiss Imréné                            közfoglalkoztatott

                        Obis Mária                             közfoglalkoztatott

                        Hunya Péter                          magánszemély

                        Gyomaendrőd Város Önkormányzata

A szövetkezet létrejöttének célja az volt rövidtávon, hogy pályázatot nyújthasson be, a TÁMOP 2.4.3.D-2/2013-1 pályázatra, hosszú távon pedig, hogy a helyi szükségletekre, valamint a helyi termékekre és szolgáltatásokra alapozott hosszútávon fenntartható közösségi gazdaságot hozzon létre és működtessen.

A 2014 februári közgyűlésen 5 fő közfoglalkoztatott Cserenyecz Lászlóné, Himer Júlia, Sipos Tiborné, Sás Ferencné és Szelesné Szántó Gyöngyi mind rendes tagságba történő felvétel iránti kérelmet adott be, amelyben kijelentik, hogy a szövetkezet alapszabályában rögzítetteteket megismerték, azok tartalmát elfogadták és magukra nézve kötelezőnek elismerték, az alapszabályban megállapított díj befizetését vállalják, amit közgyűlésünk egyhangúlag elfogadott. Ugyanakkor az alapszabályban meghatározott részjegyet nem vásárolták meg, így az új tagsági jogviszonyok nem jöttek létre.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának értékteremtő közfoglalkoztatási programja 2014. február végén befejeződött és az ígéretek szerint csak május elején folytatódhatott volna így az akkor még 11 fővel működő varroda dolgozóinak foglalkoztatására új alternatívát kellett keresni. Jó lehetőségnek tűnt a dolgozókat a szövetkezetben rendes munkavállalókként foglalkoztatni, hiszen a Belügyminisztérium korábbi iránymutatásai is ezt szorgalmazták, pl.: ha az Önkormányzat és minimum két fő közfoglalkoztatott tagja a szövetkezetnek, akkor ingyenes haszonkölcsön szerződés keretein belül a közmunka programokban beszerzett eszközök átadhatóak a szövetkezet részére. Ezen felül még a közfoglalkoztatási program idején a tagok a BM jóváhagyásával tagi munkavégzés keretében tőkét kovácsolhattak a szövetkezet részére. Mivel folyamatban lévő megrendelése voltak a varrodának (Skylotec Hungary Kft.), valamint a varroda vezetője további megrendeléseket ígért, így a munkaügyi központtal vettem fel a kapcsolatot, akik a korábban említett 11 dolgozóból 4 főre munkabér támogatást tudtak adni. Tehát 5 dolgozót március 10.-től, 4 főt pedig a támogatások megítélése miatt március 24.-től kezdett foglalkoztatni a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet.

A 1. számú melléklet bemutatja a varrodára igényelt támogatások összegét és annak ütemezését

Ezzel egy időben az Önkormányzat Képviselő-testülete megszavazta, hogy 390 000 Ft összegben eszközöket (1 db pénztárgép 180eFt, 1 db ablakos álló hűtő 80eFt, 1 db mélyhűtő láda 60eFt,1 db belker mérleg, hitelesítéssel 30eFt, HACCP 40eFt) vásárol és ingyenes haszonkölcsön szerződés keretében átadja a szövetkezet részére, hogy megnyithassa a nagylaposi élelmiszer és vegyesboltot. Így újabb munkavállalóra kérelmeztem támogatást a munkaügyi központtól. (május 122 860 Ft, június 122 860 Ft, július 61 430 Ft, augusztus 61 430 Ft, szeptember 4 860 Ft, október 4 860 Ft. Mindösszesen 378 300 Ft).

Várfi András polgármester úr megegyezett Vajda Józseffel, aki havi 60 000 Ft + rezsi ért cserében rendelkezésünkre bocsátotta az üzlethelységet, 2014. január 1.-től. A bolt megnyitásához Czikely Péter boltvezető megegyezett több beszállítóval, akik meghitelezték részünkre az árukészletet, így április 3.-án megnyithatott a bolt a helyiek nagy örömére.

A bolt folyamatosan növekvő forgalmának köszönhetően augusztus elejére kifizetésre került a teljes árukészlet, így a boltvezető újabb, már kisebb áruhitelezést kapott, hogy a bolt árukészlete megfelelően fel legyen töltve. Várhatóan szeptembertől a bolt már nyereséget fog termelni és be tud fizetni a szövetkezet számlájára. Ugyanakkor sajnálatos esemény is történt a bolttal kapcsolatosan: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Békés Megyei Vám- és Pénzügyőri Igazgatóság 2014. május hó 28. napján Bogár István FHDGY, valamint Hegedűs Gergő ÖRM részvételével ellenőrzést hajtott végre a szövetkezet által üzemeltetett Nagylaposi élelmiszerboltban, amely kiterjedt a foglalkoztatott társadalombiztosítási bejelentésének vizsgálatára, nyugta-, számlaki-bocsátási kötelezettség vizsgálatára, valamint további adatok gyűjtésére. A helyszínen Czikkelyné Horváth Tündét találták, aki a boltvezető Czikkely Péter felesége. Czikkelyné Horváth Tündének az alábbi nyilatkozatát vették jegyzőkönyvbe (3504251086 iktatószámú jvk.) az Igazgatóság munkatársai:

2014.05.28.-án próbavásárlást végeztünk a Gyomaendrőd, Vasút sor 1 szám alatt a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet telephelyén melyről a 350425197 iktatószám alatt jvk-t vettünk fel. Ezt követően a helyszínen tartózkodó alkalmazott tekintetében foglalkoztatotti ellenőrzést végeztünk. A próbavásárlás során Czikkelyné Horváth Tünde működött közre. Az alkalmazott elmondása szerint 2 hónapja üzemel a nagylaposi élelmiszerbolt ahol alkalmi bejelentéssel dolgozik 300Ft/óra munkabérért.  Nyilatkozata szerint a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet és közte nincs munkaszerződés kötve. Szóban állapodott meg a szövetkezet vezetőjével Hunya Péterrel a munkavégzés feltételeiről. A helyszíni ellenőrzés és a NAV BM VP Igazgatóságának ÁNYK adatbázisából lekérdezett adatok alapján megállapítást nyert, hogy Czikkelyné Horváth Tünde érvényes munkaviszonnyal nem rendelkezik a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet tekintetében. Alkalmazott elmondta részünkre, hogy a mai napon 2014.05.28.-án 10:00-kor kezdett és 17:00-ig dolgozik, tudomása szerint be van jelentve mióta az üzlet megnyitott.

Az ellenőrzést követően mind a boltvezető, mind a felesége elismerte, hogy a fenti állítások hamisak, így ezekkel az elismerő nyilatkozatokkal a NAV munkatársainak számoltam be az esetről, valójában hogyan történtek az események. Ugyan pozitív elbírálásban részesültünk, de a bírság elkerülhetetlen volt, hiszen Czikkelyné bármit is mondott, mivel egyedül volt a helyszínen, így feketefoglalkoztatásnak minősült, ennek következtében 120 000Ft bírságot kellett befizetni, amit a boltvezető magára vállalt.

Április 14.-én kaptuk meg az értesítést, miszerint szövetkezetünk 20 250 000 Ft támogatást nyert. A pályázat tartalma szerint 6 fő teljes munkaidős és 1 fő részmunkaidős foglalkoztatása mellett tárgyi eszközök vásárlására és marketingre pályáztunk. Mivel a pályázatunk elbírálása több hónapot késett (2014. január elején már indulnia kellett volna) így a program megvalósítási időszakának módosítását kellett kérelmeznünk.

 

Eredeti

Módosított

Projekt megvalósításának kezdete

2014.01.01.

2014.06.01

Projekt fizikai befejezése

2015.06.30.

2015.11.30

Projekt megvalósításának vége

2015.08.29.

2016.01.29.

 

Az 2. sz. mellékelt tartalmazza a módosított projektidőszaknak megfelelő pénzügyi ütemezést. Jelenlegi információk szerint a pályázat nem igényel sem Önkormányzati támogatást, sem önerőt.

A Támop kereten belül szeptembertől 3 varrónőt, októbertől 3 fő betonelem gyártót foglalkoztatunk. A pályázathoz tartozó projektmenedzsment tagjai: Béni Hella projektmenedzser, Pál Jánosné szakmai vezető, Hunya Péter szakmai megvalósító, Szabó Mihályné pénzügyi vezető.

„Sui generis” pályázat: Szeptember 4.-én szövetkezetünk (a Támop program projektmenedzsmentje) pályázott az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. által kihirdetett „Sui Generis Támogatási Program”-ra. Két tag foglalkoztatása tagi munkavégzés formájában a szövetkezet élelmiszer boltjában, kisegítő és bolti eladó munkakörben, a nyitvatartási idő növelésével.  A programban a bérköltségek mellett új bolti berendezésekre is pályázunk két millió forint összegben.

Jelenlegi pénzügyi helyzet:

A nagylaposi élelmiszerbolt pénzügyi helyzete kedvező, egyelőre úgy néz ki hosszútávon fenntartható. Amennyiben a Sui generis pályázaton nyerünk, úgy tovább fejleszthető, hiszen a nyitvatartási idő bővítésével a forgalom növekedése is várható.

A március óta üzemeltetett varroda május óta veszteséget termelt, így augusztus 5.-től 5 fő munkaviszonyát megszüntettük, majd szeptembertől újabb két fő lejáró szerződése nem lett meghosszabbítva, így jelenleg a Támop pályázatban felvett varrónőkkel együtt 5 fő áll alkalmazásban ezen üzemegységben. A varr oda márciustól elsősorban bérmunkákat vállalt, de az azokból befolyt pénzek csak a bér egy részét tudták fedetni, így a munkaügyes támogatásokkal együtt sikerült a dolgozók bérét határidőkre kifizetni, de a járulékokra már nem maradt keret. Ezeket a tartozásokat a NAV leinkasszózta, majd a TÁMOP programunkhoz nyitott alszámláról vonta le az összeget. Így jelenleg 1 292 000Ft tartozásunk van, amit legkésőbb a program befejezéséig vissza kell termelnünk az alszámlára.

3. számú melléklet tartalmazza a szövetkezet eredmény kimutatását 2014. november 10.-ig

Jövőkép         

A Magyar Kormány az elmúlt években többször hangsúlyozta, hogy meg kívánja erősíteni a szociális gazdaságot, amit szociális szövetkezetek támogatásával fog kivitelezni. Ezért várhatóan a közeljövőben több pályázati lehetősége lesz ezen szervezeteknek. Szövetkezetünk ezt kívánja kihasználni. Elsődleges törekvésünk nem a nyereség elérése, hanem a profiton túl más közösségi (oktatási, kulturális, szociális, foglalkoztatási, stb.) célok, valamint minél több család megélhetését biztosítani.

Mindenkép a helyi igények kiszolgálása felé kell orientálódnunk, hiszen a versenypiacon nagy szakértelem és tőke nélkül nem lehet érvényesülni. Így elsősorban személyi szolgáltatások (háztartási munkák, gyermekfelügyelet, korrepetálás, főzött étel házhoz szállítása, (helyi termék) boltok üzemeltetése – Gyomaendrődön egy halboltot időszakos nyitva tartással lehetne üzemeltetni –, idősgondozás…)

Mezőgazdasági növénytermesztés: az Önkormányzat tulajdonában lévő szántóföldek kezelése hosszú távon. Ehhez hozzákapcsolva az állattartást, hiszen a kettő csak együtt „mozgatható”. Ezen felül későbbiekben gyümölcsfeldolgozás. Amennyiben sikerülne a belterületektől nem túl távoli szántóföldet öntözhetővé tenni, úgy a szántóföldi növénytermesztésnek is lenne létjogosultsági; burgonyát, paradicsomot, paprikát stb. meg tudnánk termelni a közétkeztetés számára.

Egyéb olyan feladatok, amelyek ugyan már megoldottak (vagy részben megoldottak) a településen, de pályázási lehetőségek esetén jobban kihasználható vagy fejleszthető tevékenységek: Helyi piac működtetése, zöldfelület-kezelés, építőipar (burkolás, szigetelés festés), háztartási gép javítás, szervizelés, hagyományőrzés, kapcsolódó termékek előállítása.


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

 A Bizottság egyhangúlag elfogadta a döntési javaslatban szereplőket, továbbá javasolja a Képviselő-testületnek, hogy fogadja el a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet tevékenységéről szóló beszámolót.

 
Döntési javaslat

"Beszámoló a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet tevékenységéről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a beszámolót a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet tevékenységéről.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Hunya Péter

« Vissza
Vissza a főmenübe