10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2014. április 14-i ülésére
2014. április 14-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló a Területfejlesztési Operatív Programról | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Európai Unió költségvetési időszakai 7 évet foglalnak magukba. A legutóbbi ciklus 2013-ban lejárt Az új időszak 2014-2020-ig tart. A költségvetési időszakra vonatkozó fejlesztési programokat minden tagállamnak egyénileg ki kel dolgoznia az EU irányelvei és célkitűzései alapján. A magyar kormány által kidolgozott Operatív Program a teljesen átalakítja és megreformálja az EU-s pénzek lehívásának célterületeit és magát a lehívási rendszert is.
A korábbi ciklustól eltérően a 2014-2020-as időszak leginkább támogatott célterülete a gazdaságfejlesztés.
Az Operatív Program elemeit és megosztását a következő táblázat tartalmazza.
Operatív Program
|
az OP aránya a teljes támogatáshoz képest
(%-ban)
|
Területfejlesztési Operatív Program (TOP)
|
16,15 %
|
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)
|
39,40 %
|
Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)
|
3,55 %
|
Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)
|
10,94 %
|
Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP)
|
14,77 %
|
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
|
13,69 %
|
Koordinációs Operatív Program (KOP)
|
1,50 %
|
Összesen
|
100 %
|
A települések szempontjából igen jelentős változás, a Regionális Operatív Program (ROP) helyébe lépő Területfejlesztési Operatív Program (TOP) létrehozatala.
A TOP előnye a ROP-okkal szemben:
- a dedikált források segítségével kiszámíthatóbb tervezés és programozás
- a helyi szereplők döntésén alapuló tervezés
- az integrált programok segítségével nem születnek egymást kioltó fejlesztések
Összefoglalva: A fejlesztési elképzelések kidolgozását követően megtörténhet a források meghatározása és összekapcsolása, mely azt eredményezi, hogy az elfogadott és előre meghatározott projektek automatikusan forráshoz jutnak anélkül, hogy más projektekkel versenybe keljen szálni.
A TOP fejlesztési iránya
- Térség-specifikus erőforrásokra épülő, azokat gyarapító gazdasági növekedés és foglalkoztatás-bővítés
- Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települések
- Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása
TOP életútja:
A Kormány 2013. november 14-én elfogadta a 2014-2020 közötti időszakban a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program tervezésének egyes szempontjairól, az operatív programhoz tartozó megyék megyei önkormányzatai és a megyei jogú városok önkormányzatai tervezési jogkörébe utalt források megoszlásáról, valamint a 2014-2020 közötti források területi koordinációjának kereteiről szóló 1115/2013. (III. 8.) Korm. határozat módosításáról szóló 1831/2013. (XI. 14.) Korm. határozatot, melyben a megyei szintű, megyei jogú városi és a kistérségi fejlesztési programok forrásainak elosztását határozták meg.
Megye
|
Európai Regionális Fejlesztési Alap (M Ft)
|
Európai Szociális Alap
(M Ft) |
Forrás összesen
(M Ft) |
Békés
|
25 685,5
|
3 088,4
|
28 773,9
|
Megyei jogú város
|
Forrás (M Ft)
|
Békéscsaba
|
7 522,2
|
Megye
|
Kistérség
|
Forrás
(M Ft) |
Békés
|
Szarvasi
|
2 499,3
|
2014. januárjában a Békés Megyei Önkormányzati Hivatal megkezdte a kistérségek területfejlesztési programjainak összegyűjtését. Önkormányzatunk a program előkészítése során benyújtott minden korábban előkészített, vagy tervbe vett projektet.
Ezt követően a kormányzati döntések a programok kidolgozását a korábban meghatározott kistérségi szintről a járásokhoz delegálta, így a Gyomaendrődi Járás külön programmal indulhat.
Márciusban a program kidolgozás felgyorsult és gyakorlatilag néhány nap leforgása alatt kellett a járáshoz tartozó települések fejlesztési elképzeléseit összegyűjteni, várható forrásmennyiséghez redukálni és rendszerezni.
Gyomaendrőd tekintetében a több változat is előkészítésre került.
1. verzió:
A program kidolgozása során az volt az elsődleges szempont, hogy a járási települések közösen fejlesztenek és közös projekteket valósítanak meg.
- Belterületi gyalogos és kerékpáros közlekedés színvonalának fejlesztése építéssel és felújítással Gyomaendrődön
- Közösségi közlekedésfejlesztés
- Bel és külterületi hivatásforgalmi utak felújítása
- Egészségügyi alapellátás fejlesztése: Új szakrendelő építése az új városközpontban
- Önkormányzati és lakossági energia igényeket kielégítő napelem parkok kialakítása
2. verzió:
A Megyei Önkormányzatnak megküldött projekttervet külső szakértők megvizsgálták és az álláspontjuk alapján az általunk prioritásként kezelt út és kerékpárút fejlesztést a háttérbe kellene szorítani, mivel azok megvalósítására a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretein belül is lesz lehetőség. Ezek következtében a települések vezetői úgy látták jónak, ha a települések külön-külön valósítják meg az elképzeléseiket. A járásra vonatkozó becsült fejlesztési forrás a települések lakosságszáma alapján került felosztásra, úgy, hogy a két nagy település gesztusként a rá jutó forrás 2 %-áról lemond a három kistelepülés javára.
Település neve
|
Állandó lakos (KSH)
|
Egy főre jutó forrás
|
Összes forrás
|
Százalékos arány
|
Lemondás a kistelepülések javára
|
Településre jutó felajánlott forrás
|
Összes forrás
|
Dévaványa
|
7 935
|
122 840 Ft
|
974 735 894 Ft
|
32,49%
|
19 494 718 Ft
|
0 Ft
|
955 241 176 Ft
|
Csárdaszállás
|
444
|
122 840 Ft
|
54 540 988 Ft
|
1,82%
|
0 Ft
|
9 981 499 Ft
|
64 522 487 Ft
|
Hunya
|
668
|
122 840 Ft
|
82 057 162 Ft
|
2,74%
|
0 Ft
|
15 017 211 Ft
|
97 074 372 Ft
|
Ecsegfalva
|
1 294
|
122 840 Ft
|
158 955 041 Ft
|
5,30%
|
0 Ft
|
29 090 226 Ft
|
188 045 266 Ft
|
Gyomaendrőd
|
14 081
|
122 840 Ft
|
1 729 710 916 Ft
|
57,66%
|
34 594 218 Ft
|
0 Ft
|
1 695 116 698 Ft
|
|
24 422
|
|
3 000 000 000 Ft
|
100,00%
|
54 088 936 Ft
|
54 088 936 Ft
|
3 000 000 000 Ft
|
Ezek alapján elkészült a korábbi anyagok felhasználásával a jelenleg aktuális program anyag, mely a csatolt mellékletben megtalálható.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a Területfejlesztési Opertív Programról szóló beszámoló elfogadását. |
|
"Beszámoló elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Építési, beruházási ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a Területfejlesztési Operatív Programról szóló beszámoló elfogadását.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 04. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László
Mellékletek: