3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2014. június 16-i ülésére
2014. június 16-i ülésére
Tárgy: | Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulásával kapcsolatos ügyek | |
Készítette: | Nyíri Szmolár Eszter | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
2013. év végén tárgyalta a T. Testület a Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. működésének költségeit, valamint az ezzel kapcsolatos Társulási Megállapodás módosítását, azonban ezek akkor elutasításra kerültek, így a Kft.-vel kapcsolatos költségek a költségvetés tervezésébe szervesen nem kerültek bele. Sajnos anno, mikor ez a pályázat íródott, ugyan minden egyéb költséget igyekeztek belekalkulálni az önkormányzatok, azonban a pályázatba „bedolgozott” cég működési költségeit nem.
A cég 2014 év elején bejegyzésre került, és megkezdte az engedélyeztetési eljárásokat. 2014. év folyamán az ügyvezető személyében változás állt be, Berkes Zsuzsanna lemondott, helyébe Hamza Zoltán ügyvezető került. Berkes Zsuzsanna bére 350.000.- Ft/hó + járulékai, mely bérezés 2014. május 15-ig áll fenn. Ezt követően Hamza Zoltán bérezése 100.000 Ft/hó megbízási díjjal lett megállapítva.
A Kft. létrehozásával további költségek merültek fel: könyvelő, könyvvizsgáló, FEB tagok megbízási díjai, tőke + tőkeemelés (e két utóbbi Önkormányzatunkra eső részét befizettük). Mindezek mellett számítani kell majd további működési költségekre is, mely keretében rezsi díjak, illetve gépjármű használat megfizetésére lehet számítani, bár ezek költség becsléseit jelenleg nem ismerjük.
A legnagyobb probléma az, hogy 2014. januárjában ugyan elfogadta a Testület azt, hogy az új cég létrehozásával kapcsolatos előírások a Társulási megállapodásban rögzítésre kerüljenek, de akkor a forrásról már nem esett szó. A januári ülésen Betkó József képviselő úr elmondta, hogy „a maga részéről aggályosnak tartja a törzstőke befizetésének arányát, a működési hozzájárulás pedig több mint 20 millió Ft öt év alatt. A Kft. ügyvezetője nem Gyomaendrődért fog dolgozni, mi csak azért léptünk be ebbe a Kft-be, mert a pályázat ezt megkívánta. Az ügyvezető 350.000 Ft havi díját el tudja fogadni abban az esetben, ha a cég beindult és azt meg tudja termelni. Ugyanakkor ki tudja termelni a működési költségeket is és nem éves befizetésekkel fogják azt állni a tagönkormányzatok. A Felügyelő Bizottságban, melynek személye is tagja, nagyban fogja képviselni a költségek leszorítását, és azok alacsonyan tartását. Amennyiben a működési költségeket a kft nem tudja kitermelni abban az esetben a működési költségek csökkentését fogja javasolni, amihez majd kérni fogja a képviselő-testület támogatását.”
Most a legnagyobb feladat a forrás kijelölése, ezek után pedig részletesen szükséges elemezni, hogy Gyomaendrőd a cég fenntartásában milyen módon működjön közre (egyenlőre Hunya és Örménykút is közreműködik, mind a törzstőkéhez hozzájárultak, mind a működési költségekhez, pedig nekik nincs részesedésük a pályázatban és nem is fog feléjük szolgáltatni az új cég!).
Szinte minden Kistérségi ülésen elhangzott az, hogy a jelenlegi finanszírozás nem a legmegfelelőbb. Ennek újratárgyalására az adhat alapot, ha a KEOP-1.1.1./C/13-as, 2013. évben beadott – szintén hulladékgazdálkodási rendszerek fejlesztéséről szóló – pályázat nyertes lenne. Mivel a mai napig sajnos erről nincs információnk, viszont be kell fizetni a hozzájárulásokat, ezért mindenképpen szükséges az igazságos – területenként eltérő működési volumennek megfelelő – finanszírozás kidolgozása.
A Társulási megállapodás VIII. 3. pontja az alábbi lehetőségeket adja:
„A munkacsoport keretén belül vagy külön megállapodás alapján ellátott ágazati és egyéb feladatok költségeihez az önkormányzati hozzájárulás megosztása történhet:
- lakosságarányosan
- az ellátottak arányában
- a feladat ellátását igénylő munkanapok arányában
- ügyiratszámok alapján
- a feladatellátásra jellemző egyéb módon.
amelyet külön megállapodásban rögzíteni kell.”
Arról is többször esett szó mind a kistérségi üléseken, mind a helyi üléseken, hogy a törzstőke befizetéseket korrigálni kell beruházás arányosan, ez a korrekció a mai napig nem valósult meg.
A finanszírozás megbontva kerül szemléltetésre: 1. Törzstőke, 2. Működési költségek
1.1. Törzstőke jelenleg:
Törzstőke lakos szám alapján
|
Törzstőke:
|
||||
Település
|
KSH adatai alapján
|
3 000 000,00 Ft
|
|||
Gyomaendrőd
|
|
14 207
|
fő
|
32,43%
|
972 882,28 Ft
|
Szarvas
|
|
16 865
|
fő
|
38,50%
|
1 154 899,68 Ft
|
Békésszentandrás
|
|
3 799
|
fő
|
8,67%
|
260 152,02 Ft
|
Csabacsűd
|
|
1 896
|
fő
|
4,33%
|
129 836,33 Ft
|
Kondoros
|
|
5 296
|
fő
|
12,09%
|
362 665,21 Ft
|
Kardos
|
|
671
|
fő
|
1,53%
|
45 949,46 Ft
|
Hunya
|
|
661
|
fő
|
1,51%
|
45 264,67 Ft
|
Örménykút
|
|
414
|
fő
|
0,95%
|
28 350,34 Ft
|
Összesen:
|
|
43 809
|
fő
|
100,00%
|
3 000 000,00 Ft
|
1.2. Törzstőke alakulása a javasolt korrekció után:
Lenti táblázatban a KEOP beruházás aránya alapján lett meghatározva a bevitt vagyon mértéke, mely a szavazati arányt is biztosítja. Ez alapján lehet kalkulálni a törzstőkét (mivel Hunya és Örménykút is úgy határozott, hogy a törzstőkéhez hozzájárul).
Bevitt vagyon és szavazati arány megoszlása:
|
|||
Település
|
Szavazati arány
|
Szavazati arány alapján kalkulált százalék Törzstőkéhez
|
KEOP-1.1.1.-2F pályázatba bevitt vagyon százalékosan
|
Gyomaendrőd
|
248
|
24,80%
|
24,91%
|
Szarvas
|
371
|
37,10%
|
37,18%
|
Békésszentandrás
|
1
|
0,10%
|
0,00%
|
Csabacsűd
|
2
|
0,20%
|
0,23%
|
Kondoros
|
371
|
37,10%
|
37,23%
|
Kardos
|
5
|
0,50%
|
0,46%
|
Hunya
|
1
|
0,10%
|
0,00%
|
Örménykút
|
1
|
0,10%
|
0,00%
|
Összesen:
|
1 000
|
100,00%
|
100,01%
|
Bevitt vagyon (Szavazati arány) alapján számolt törzstőke
|
Törzstőke:
|
||||
Település
|
KSH adatai alapján
|
3 000 000,00 Ft
|
|||
Gyomaendrőd
|
|
14 207
|
fő
|
24,80%
|
744 000,00 Ft
|
Szarvas
|
|
16 865
|
fő
|
37,10%
|
1 113 000,00 Ft
|
Békésszentandrás
|
|
3 799
|
fő
|
0,10%
|
3 000,00 Ft
|
Csabacsűd
|
|
1 896
|
fő
|
0,20%
|
6 000,00 Ft
|
Kondoros
|
|
5 296
|
fő
|
37,10%
|
1 113 000,00 Ft
|
Kardos
|
|
671
|
fő
|
0,50%
|
15 000,00 Ft
|
Hunya
|
|
661
|
fő
|
0,10%
|
3 000,00 Ft
|
Örménykút
|
|
414
|
fő
|
0,10%
|
3 000,00 Ft
|
Összesen:
|
|
43 809
|
fő
|
100,00%
|
3 000 000,00 Ft
|
Fenti táblázatokból jól látszik, hogy Gyomaendrőd közel egy millió forintot fizetett be, azonban a bevitt vagyon arányában csupán 744 ezer forintot kellett volna. Ha ez az arány korrigálva lesz, Gyomaendrőd részére 228.882 forint kerül visszautalásra.
2.1. Működési költségek jelenleg:
Ügyvezető munkabére járulékokkal együtt:
|
||
449 750,00 Ft
|
/ hó
|
|
2014. január 1. - 2014. december 31.:
|
||
5 397 000,00 Ft
|
/ év
|
|
FEB tagok megbízási díja járulékokkal együtt:
|
||
(Csak 2 fő részére!)
|
|
|
37 695,00 Ft
|
/ hó / fő
|
|
2014. január 1. - 2014. december 31.:
|
||
904 680,00 Ft
|
|
|
Könyvelés + bérszámfejtés
|
|
|
2013. évben:
|
|
|
22 500,00 Ft
|
+ ÁFA =
|
28 575,00 Ft
|
2014. évben könyvelés:
|
|
|
15 000,00 Ft
|
/ hó
|
|
2014. január 1. - 2014. december 31.:
|
||
180 000,00 Ft
|
+ ÁFA =
|
228 600,00 Ft
|
3 fő (1 üv., 2 FEB t.)
|
|
|
2 500,00 Ft
|
/ hó / fő
|
|
2014. január 1. - 2014. december 31.:
|
||
90 000,00 Ft
|
+ ÁFA =
|
114 300,00 Ft
|
Összesen:
|
|
371 475,00 Ft
|
Könyvvizsgálat:
|
|
|
Lázárné Kovács Etelka lemondott a díjazásáról.
|
Költségek
|
Hozzájárulás 2013. évre összesen:
|
Hozzájárulás 2014. évre összesen:
|
Gyoma-endrőd lakos szám aránya:
|
Gyomaendrőd hozzájárulása 2013-2014. összesen:
|
Gyomaendrőd hozzájárulása 2015-2019.05.31. összesen:
|
|
Ügyvezető munkabére:
|
|
0 Ft
|
5 397 000,00 Ft
|
32,43%
|
1 750 247,10 Ft
|
7 730 258,03 Ft
|
FEB tagok díjai:
|
|
0 Ft
|
904 680,00 Ft
|
32,43%
|
293 387,72 Ft
|
1 295 795,78 Ft
|
Könyvelés:
|
|
28 575,00 Ft
|
342 900,00 Ft
|
32,43%
|
120 469,34 Ft
|
491 144,24 Ft
|
Összesen:
|
|
28 575,00 Ft
|
6 644 580,00 Ft
|
|
9 517 198,05 Ft
|
|
Mindösszesen:
|
|
|
|
|
11 681 302,22 Ft
|
2.2. Működési költségek KEOP beruházás arányosan:
Költségek
|
Hozzájárulás 2013. évre összesen:
|
Hozzájárulás 2014. évre összesen:
|
Gyomaendrőd beruházás aránya:
|
Gyomaendrőd hozzájárulása 2013-2014. összesen:
|
Gyomaendrőd hozzájárulása 2015-2019.05.31. összesen:
|
|
Ügyvezető munkabére:
|
|
0 Ft
|
5 397 000,00 Ft
|
24,91%
|
1 344 392,70 Ft
|
5 937 734,43 Ft
|
FEB tagok díjai:
|
|
0 Ft
|
904 680,00 Ft
|
24,91%
|
225 355,79 Ft
|
995 321,40 Ft
|
Könyvelés:
|
|
28 575,00 Ft
|
342 900,00 Ft
|
24,91%
|
92 534,42 Ft
|
377 255,72 Ft
|
Összesen:
|
|
28 575,00 Ft
|
6 644 580,00 Ft
|
|
1 662 282,91 Ft
|
7 310 311,54 Ft
|
Mindösszesen:
|
|
|
|
|
8 972 594,46 Ft
|
Még ha nem is pontosan a fenti számok alapján kerül majd meghatározásra a működési költségek volumene, nagyságrendileg jól látszik, hogy ilyen módon majdnem 3 millió forinttal kerül kevesebbe Gyomaendrődnek a Kft. üzemelése. Ez a szám tovább csökken, mivel Hamza Zoltán ügyvezetői bére kisebb összegben lett meghatározva (100.000 Ft/hó megbízási díj), mint a jelenleg kalkulált.
Esetleg még javasolható, hogy a feladatellátásra jellemző egyéb módon történjen a finanszírozás, erre azonban jelenleg nincs alternatíva. Ez a javaslat azért fontos, mert a Kft. olyan településen is szolgáltatna, amely település nem szerepel a KEOP pályázatban, tehát nincs bevitt vagyona (Békésszentandrás). Ha Békésszentandrás is nagyobb arányban hozzájárulna a költségekhez, akkor Gyomaendrőd költségei tovább csökkennének. A jelenelgi szabályozás azonban igazságtalan, mivel olyan települések is fizetnek, akiknek se bevitt vagyona, se nem szolgáltat feléjük a cég, illetva azok, akik részére pedig szolgáltatna a Kft., azok nem a szolgáltatás arányának megfelelően járulnak hozzá.
A május 29-ei határozat – melyben a beruházás arányos hozzájárulás javaslata szerepel – megküldésre került a Társulásnak, a júniusi Társulási ülésen tárgyalásra kerül. Most a legfontosabb feladat fentiek figyelembe vételével a lehetséges forrás kijelölése a 2014. évre, a 2013-2014. évben felmerült költségek megtérítésére.
A Körös-szöggel kapcsolatban még egyéb költség is felmerült, a Társulás májusi ülésén a Körös-szögi Civil Fórum Egyesület által a XII. Civil Találkozó megrendezésével kapcsolatban megkereséssel él Önkormányzatunk felé. A Május 28-ai ülésen a Társulás jóváhagyta az Egyesület kérelmét, mely alapján 400.000.- Ft vissza nem térítendő támogatást biztosít önkormányzati hozzájárulás terhére. A hozzájárulást lakosságarányosan kell biztosítani, Gyomaendrőd része 129.718.- Ft, melyhez a T. Képviselő-testület jóváhagyó határozata szükséges.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, a döntések meghozatalára.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság az 1. sz. döntési javaslatot 5 igennel javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
A 2. sz. döntési javaslatot 2 igen és 3 tartózkodás mellett nem javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
A 3. sz. döntési javaslatot 4 nem és 1 tartózkodás mellett nem javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság az 1. sz. döntési javaslatot 5 igennel javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
A 2. sz. döntési javaslatot 5 nem szavazattal nem javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
A 3. sz. döntési javaslatot 5 nem szavazattal nem javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
|
|
"Kistérség Többcélú Társulása Társulási Megállapodás módosításának igénye"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pénzbeni támogatások
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása Társulási Megállapodás módosítását indítványozza, miszerint a Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. törzstőkéjének, valamint működési költségeinek megtérítése a bevitt vagyon arányában vagy a feladatellátásra jellemző egyéb módon kerüljön meghatározásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 26.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter
2. döntési javaslat
"Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. költségei"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pénzbeni támogatások
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. 2013. és 2014. évben felmerült működési költségei finanszírozására 2.164.104 forint összegben a …… forrás terhére különítsen el.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 26.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter
3. döntési javaslat
"kerülő XII. Kistérségi Civil Találkozó megrendezésének támogatása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pénzbeni támogatások
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Körös-szögi Civil Fórum Egyesület által megrendezésre kerülő XII. Kistérségi Civil Találkozó megrendezéséhez 129.718 forint összegű önkormányzati hozzájárulást biztosítson a …… forrás terhére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: