1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2014. augusztus 21-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló Gyomaendrőd Város 2013. évi közbiztonságának helyzetéről
Készítette:   Paraizs Tamás rendőr parancsnok
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

 
SZARVASI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
GYOMAENDRŐDI RENDŐRŐRS
GYOMAENDRŐD
Kossuth u. 1.
                                        Tel.: 66/386-633 BM.: 33/58-00_________________
 
Szám: 04060/2610-2/2014. Ált.
 
A beszámolót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
 
 
 
                                                                                             Oltyán Sándor r. alezredes
                                                                                                  rendőrségi főtanácsos     
                                                                                                   kapitányságvezető
 
 
B E S Z Á M O L Ó
 
Gyomaendrőd Város
2013. évi közbiztonságának helyzetéről, valamint
a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről
 

 
Tisztelt Képviselő-testület!

 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkérésére a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése alapján Gyomaendrőd közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedéseiről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámolót – 2013. január 1. és 2013. december 31. közötti időszakot felölelően – az alábbiak alapján terjesztem elő.
 
A Gyomaendrődi Rendőrőrs egyik legfontosabb célja 2013-ban az volt, hogy a városban és vonzáskörzetében ne romoljon a lakosság szubjektív biztonságérzete, megóvjuk a köznyugalmat, fenntartsuk a közterületi rendet, illetve törekedjünk a folyamatos és aktív, „látható” közterületi jelenlétre.
 
A rendőrőrs állománya figyelmet fordított a lakosságot leginkább nyugtalanító, a társadalomra kiemelten veszélyes, élet és testi épség elleni bűncselekmények, a közterületen elkövetett erőszakos cselekmények, rablások, betöréses lopások (lakásbetörések), rongálások megelőzésére, a bűncselekmények visszaszorítására.
 
Hangsúlyt fektettünk a megelőzési tevékenységre mind a bűn-, mind a baleset-megelőzés terén (ittas vezetés elleni hatékony fellépés, passzív biztonsági eszközök használatának fokozott ellenőrzése, kerékpárosok, gyalogosok fokozott védelme). 
 
Az integrált biztonság megteremtése érdekében szoros és rendszeres kapcsolat kialakítására törekedtünk a társhatóságokkal (önkormányzat, katasztrófavédelem, családsegítő szolgálat, gyámhatóság, iskolák, stb.), polgárőrséggel, továbbá a lakossággal, civil szervezetekkel, egyéb társadalmi segítőkkel, sajtóval.  
 
I. Gyomaendrőd Város közbiztonsági helyzetének értékelése
 
1. A bűnügyi helyzet bemutatása
 
1.1. A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények számának alakulása az elkövetés helye szerinti bontásban az elmúlt 5 évben
 
2009-2013. években az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (ENyÜBS) alapján a rendőri eljárásban rögzített bűncselekmények száma az alábbiak szerint alakult:
 
A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények alakulása Gyomaendrőd területén
 
 
A vizsgált időszakban a rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények átlaga 533, ez alapján megállapítható, hogy a 2013-ban regisztrált 463 eset nem tér el szignifikánsan az előző évek tendenciájától.
 
A település közbiztonsági helyzetének értékelésekor pozitív tendenciaként állapítható meg, hogy 2013. évben, országos viszonylatban a hasonló lakosságszámú településekhez képest Gyomaendrődön a legalacsonyabb a testi sértések (3) és a garázdaságok (1) száma. Ugyanakkor negatív tendenciaként jelentkezik, hogy a lopások száma 2012. évhez képest 192-ről 261-re nőtt. Alapvetően ez a növekedés eredményezte a rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények abszolút számának növekedését is.
 
1.2. A rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya, változása a Szarvasi Rendőrkapitányság teljes illetékességi területén és Gyomaendrőd városban, 2013. évben.
 
 
Regisztrált bűncselekmények száma (2013)
Lakónépesség
100 000 lakosra jutó bűncselekmények száma
Szarvasi Rk.
1127
46986
2398,6
Gyomaendrőd
463
13688
3382,5
 
2013-ban Gyomaendrőd város rendőri eljárásban regisztrált bűncselekményeinek 100 ezer lakosra vetített aránya a rendőrkapitányság teljes illetékességi területéhez viszonyítva kedvezőtlenebb volt.
Ebből a statisztikából kiderül, hogy az őrs illetékességi területén követték el a kapitányság összes regisztrált bűncselekményének 41%-át.
 
1.3. A közterületen elkövetett, rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények számának alakulása Gyomaendrődön az elmúlt 5 évben 
 
A rendőri eljárásban regisztrált, közterületen elkövetett bűncselekmények száma a bázis időszakhoz (2012. év) képest 18 esettel csökkent.
Országos szinten, a hasonló lakosságszámú településekhez viszonyítva, 2013. évben Gyomaendrőd a közterületen elkövetett bűncselekmények számát tekintve a kevésbé fertőzött települések első harmadába sorolható (megjegyzés: a minimum 44, a maximum 153 bűncselekményhez képest).
 
1.4.        Gyomaendrőd város területén rendőri eljárásban regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények számának alakulása az elmúlt öt évben.
 
 
2009
2010
2011
2012
2013
Kiemelten kezelt bűncselekmények összesen
243
226
259
207
281
 
1./ Emberölés
0
1
2
0
0
 
2./ Testi sértés
7
5
4
6
3
 
3./ Kiskorú veszélyeztetése
0
3
1
1
3
 
4./ Embercsempészés
0
0
0
0
0
 
5./ Garázdaság
5
3
3
2
1
 
6./ Önbíráskodás
0
0
0
0
0
 
7./ Visszaélés kábítószerrel (a terjesztői magatartások tekintetében)
1
1
0
1
0
 
8./ Lopás
218
199
240
192
261
 
9./ Rablás
3
2
1
2
1
 
10./ Kifosztás
0
1
0
0
1
 
11./ Zsarolás
0
5
0
0
0
 
12./ Rongálás
5
4
6
1
5
 
13./ Orgazdaság
3
1
1
1
1
 
14./ Jármű önkényes elvétele
1
1
1
1
5
 
A 2012. évhez viszonyított növekedés túlnyomó részben a lopás bűncselekményeknek „köszönhető”, de mindenképp fontos megemlíteni azt, hogy 2013-ban a kiemelt bűncselekmények közül emberölés nem történt a településen, illetve az erőszakos bűncselekmények (testi sértés, garázdaság, rablás) is csökkenő tendenciát mutatnak.
 
1.5. A helyi közbiztonság szempontjából kiemelt érdeklődést kiváltó, nagy tárgyi súlyú bűncselekmény 2013-ban nem történt a városban.
 
A korábbi években regisztrált rablás-sorozatok, állatlopások az értékelt évben nem jutottak tudomásunkra, a lakosságot 2013-ban a kerékpárlopások, nyaralóbetörések, illetve a kisebb súlyú jogsértések irritálták leginkább.
 
2. A bűnüldöző munka értékelése
 
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása 
 
Nyomozáseredményességi mutató alakulása az összes bűncselekmény vonatkozásában
(Szarvas Rendőrkapitányság összesen)
 
Nyomozás eredményességi mutató (%-ban)
2009.
2010.
2011.
2012.
2013.
54,9
53,8
47,3
91,5
62,1
 
 
Bűncselekmény-sorozat elkövetését nem regisztráltuk területünkön, a cselekmények egymástól elkülönültek, nagy számban ingatlanok, kerékpárok sérelmére történtek, így nehézségbe ütközött az elkövetői kör behatárolása. (A nyomozás eredményességi mutató alapvetően javuló tendenciát mutat, a 2012. évi kiugró, 91,5 %-os nyomozás eredményességi mutató oka egy 6465 rendbeli bűncselekmény eredményes befejezése volt.) 
 
3. Tulajdon elleni szabálysértések
 
2012. április 15-én lépett hatályba a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény, a 2012. és 2013. évek összehasonlítására nincs mód, mivel 2012-re vonatkozóan nem áll rendelkezésre teljes évi adat.
 
2013-ban a rendőrkapitányság illetékességi területén a tulajdon elleni szabálysértések száma 316 db volt. A tulajdon elleni szabálysértések bolti lopások nélküli felderítési mutatója 22,9% volt az értékelt időszakban.”
 
A tulajdon elleni szabálysértéseknél továbbra is jellemző, hogy az ismeretlen elkövetők cselekményüket kis értékű és jellemzően felügyelet nélkül hagyott értéktárgyakra követik el, mely cselekményeknek a felderítése rendkívül nehéz, valamint egyre gyakoribbak az un. internetes csalások.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén a bolti lopások száma elhanyagolható. Az elkövetést rendszerint a boltokban dolgozó eladók jelentették. A bolti lopások esetében is rendszerint előfordul, hogy a sértett nem alkalmaz állandó jelleggel biztonsági őrt, csak a boltban történteket rögzítik a kamerarendszereiken keresztül, mely felvételeket később értékelnek ki és az így leleplezett jogtalan cselekmények miatt tesznek utólagosan bejelentést hatóságunknál.
 
Az elzárással is sújtható tekintetében minden esetben megvizsgáljuk az őrizetbe vétel és a gyorsított bíróság elé állítás lehetőségét és amennyiben a feltételei fennállnak, alkalmazzuk is.
 
2013-ban 6 esetben (2 járművezetés az eltiltás hatálya alatt, 1 tiltott prostitúció, 1 garázdaság, 2 távoltartó határozat megszegése) folytattunk le gyorsított eljárást őrizetbe vétel mellett.
 
4. A közlekedésbiztonsági helyzet
 
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat. (2013-ben 50 eset)
 
A balesetek számának alakulását elemezve megállapítható, hogy az elmúlt években sem a személyi sérülés nélküli baleseteknél (26 eset), sem a személyi sérüléses baleseteknél (24) sem jellemző a nagy ingadozás.
 
A személyi sérüléses baleseteken belül 1 halálos, 8 súlyos, valamint 15 könnyű sérüléses baleset következett be.  
 
A baleseti helyszínek tekintetében nem állapítható meg kifejezett gócpont, általánosságban véve azonban kijelenthetjük, hogy a legveszélyeztetettebb útszakasz a 46-os számú közúti közlekedési főútvonal bel- és külterületi szakasza, illetve az ahhoz csatlakozó mellékutcák kereszteződései.
 
Ittasság tekintetében megállapítható, hogy a sérüléses baleseteknél 5 esetben volt ittas okozó, amely 20,8 %-os ittas részarányt jelent.
 
 
2013. évben a fő baleseti okok a lehaladás az útról, a hátramenet, illetve a nem megfelelő követési távolság voltak.
 
A sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása szabálysértések elkövetőinek kiszűrése érdekében átlagosan havonta 6 alkalommal került sebességmérő vezényelve a területünkre. 
 
A kerékpárosok által okozott balesetek megelőzése érdekében folytattuk a kerékpárosok intézkedés alá vonását.
 
A balesetek döntő többségét a személygépkocsik, illetve a kerékpárosok okozzák és jellemzően a nappali (07-19 óra között) időszakban következtek be, amely időszakban a legnagyobb a forgalom.
 
 
II. A Gyomaendrődi Rendőrőrs által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
 
 
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek biztonsága 
 
A terület közbiztonsági helyzetét alapvetően befolyásolja a bűnügyi helyzet alakulása.
 
A település bel-, és külterületi ellenőrzése során továbbra is arra a városrészre fordítottunk figyelmet, ahol a közterületi jelenlét kiemelten fontos; így hétvégeken a szórakozóhelyek, italmérő helyeken és azok környékén, illetve a közlekedésrendészeti, vagy bűnügyi szempontból frekventált területeken.  
 
A tanítási napokon a reggeli órákban az óvodák és iskolák környékének ellenőrzését is végrehajtottuk, melynek egyik célja a gyerekek közlekedésének segítése volt, illetve a látható és az állampolgárok számára „elérhető” rendőri jelenlét. 
 
A gyomaendrődi piacon (főként szombaton) ugyan nem jellemzőek a jogsértések, azonban a mindenkori szolgálatos állománynak feladata a visszatérő rendőri ellenőrzés. A piacra ellátogató vásárlók, piaci árusok problémáikkal a szolgálatot teljesítő rendőrökhöz fordulhattak.
 
A közrend és közbiztonság fenntartása szempontjából figyelmet fordítottunk a vasútállomás, buszpályaudvar, és egyéb közintézmények visszatérő ellenőrzésére.
   
 
Saját kezdeményezésű intézkedések a közterületre vezénylés tükrében a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
 
 
 
Az ittas járművezetők kiszűrése az alkalmazott alkoholszondás
ellenőrzések a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
 
 
2. A rendészeti szolgálatteljesítés gyakorlata
 
A rendészeti szolgálat alapvető feladata az értékelt időszakban is az volt, hogy 24 órás lefedettségben lássuk el a rendészeti feladatokat, illetve az, hogy a bejelentésekre történő reagáló-készséget minden esetben biztosítsuk.
 
A közrendvédelmi állomány intézkedési mutatói alapvetően illeszkednek az elmúlt 5 év tendenciájához.
 
Egyes kategóriákban emelkedés mutatkozik (biztonsági int.: +117%, büntető feljelentés: +10%, közigazgatási bírság: +29%), más intézkedési mutatókban pedig csökkenés történt (előállítás: -8%, szabálysértési feljelentés: -17%, pozitív alkoholszonda: -17%). 
 
Az elővezetések végrehajtásánál növekedés tapasztalható az elrendelések számában (41–ről 147-re).
 
A jelentős emelkedés a jogszabályi változásnak tudható be, hiszen a Szabálysértési törvény a helyszíni bírság be nem fizetése esetén annak szabálysértési elzárásra átváltoztatását írja elő. Az elővezetéseket többnyire a rendőrség, a bíróság, ügyészség, önkormányzati vagy egészségügyi szervek rendelik el.
 
Elrendelt elővezetések alakulása a Gyomaendrődi Rendőrőrsön
(összes elrendelt elővezetés/ végrehajtott elővezetések aránya)
A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve kistérségi szinten mutatkozó igényekre figyelemmel - a leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedések megtételére” elnevezésű országos szintű intézkedés sorozat keretében Gyomaendrődön heti egy alkalommal fokozott ellenőrzést tartottunk, bevonva esetenként a polgárőrséget is.
 
Heti rendszerességgel végrehajtottuk továbbá a külterületi tanyaellenőrzéseket is.
 
Végrehajtottuk a Március 15-i, Augusztus 20-i és az Október 23-i állami ünnepi rendezvényekkel kapcsolatos rendőri feladatokat.
 
A feladataink végrehajtásába beletartoztak a sportesemények biztosításai is, amelyek a Gyomaendrőd FC labdarúgó mérkőzéseinek ellenőrzésére terjedtek ki.
 
Fokozott minősítésű mérkőzés-biztosítás nem történt. A sportrendezvény rendjének megbontása szabálysértés elkövetése miatt 2013-ban eljárás nem indult.
 
Meg kell említeni a nagyobb létszámot megmozgató rendezvényeket, melyeken Gyomaendrőd város területén alkalmanként akár 1000-3000 fő is megjelent. (Sajt- és Túrófesztivál, Nemzetközi halfőző verseny, Nemzetközi Bogártalálkozó, Liget Fürdő programjai, stb.)
A rendezvények biztosítását minden esetben az önkormányzattal, polgárőrséggel együttműködve láttuk el.
 
3. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése
 
Rendőrőrsünkön 3 fő körzeti megbízott dolgozik, mindhárom Gyomaendrőd illetékességi területén. A körzeti megbízottak szolgálatteljesítéseik során havonta 2 alkalommal fogadóórát tartanak, amelyek időpontjai az Őrs épületénél, az interneten is megjelentek.    
 
4. Az igazgatásrendészeti tevékenység értékelése
 
Illetékességi területünkön az igazgatásrendészeti feladatok végrehajtása alapvetően a Szarvasi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztály Igazgatásrendészeti Alosztály feladata, a Gyomaendrődi Rendőrőrs nem végez ilyen irányú tevékenységet.
A helyi lakosok ügyintézésének könnyítése érdekében hetente 1 igazgatásrendészeti előadó az őrsön teljesít szolgálatot.
 
5. Bűn- és baleset-megelőzés
 
A rendőrőrsön a bűnügyi, illetve a rendészeti állomány a szükséges esetekben tájékoztatta a sértetteket az áldozatsegítés lehetőségeiről, illetőleg az őrsön a megfelelő helyen elhelyezte az erről készített plakátokat, szóróanyagokat.
 
2013-ban az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzése érdekében 2 alkalommal tartottunk előadást Gyomaendrőd területén. Felkérésre a körzeti megbízottak előadást, tájékoztatót tartottak, mely során ismertették a legjellemzőbb elkövetési magatartásokat, valamint az áldozattá válás elkerülésének lehetőségeit.   
 
A családon belüli erőszakhoz kapcsolható rendőri intézkedés felelősségteljes döntéshozatalt jelent számunkra. Az értékelt időszakban 2 esetben éltünk az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével. Minden esetben, amikor az intézkedő rendőr családon belüli erőszakra utaló jeleket észlelt, az illetékes gyermekjóléti intézmény felé jelzéssel éltünk (gyerek jelenlét miatt 5 jelzést tettünk). Kifejezetten jó az együttműködésünk a városi családsegítő szolgálat vezetőjével és a gyámhivatal vezetőjével.
 
A rendőrőrsön tevékenykedő iskolarendőrök egyik fő feladata, hogy az iskolai foglalkozásokon megismertessék a tanulókat azokkal a módszerekkel, melyek segítségével elkerülhető az áldozattá válás, valamint ismertetik azokat a lehetőségeket - szervezeteket, személyeket - akiktől esetleges áldozattá válásuk esetén segítséget kérhetnek.
 
Baleset-megelőzési tevékenység során a helyi általános iskolákban, óvodákban tartottunk oktatást, vizsgát, felkészítést, versenyeket, rajzpályázatokat (Szuperbringa, Közlekedésbiztonság gyermekszemmel).
 
A közlekedésbiztonság javítása érdekében propaganda tevékenységeket folytattunk a szezonális programok keretében. A 2013. szeptember 16-22. között megrendezésre került Európai Mobilitási héten gyomaendrődi rendezvényeken előadást és kerékpáros vetélkedőt szerveztünk gyerekek részére, ahol a Szarvasi Rendőrkapitányság baleset-megelőzési előadójának közreműködésével az érdeklődök kipróbálhatták a részeg szemüvegeket és előadást tartottunk a biztonságos közlekedésről.
 
6. Együttműködés
 
Az Önkormányzattal továbbra is hagyományosan jónak mondható és folyamatos a kapcsolatunk, kölcsönösen igyekszünk segíteni egymás munkáját, bármilyen probléma felvetődése esetén annak azonnali orvoslására törekszünk.
 
Jó a munkakapcsolatunk a Járási Hivatal szerveivel, a Gyámhivatallal, a Családsegítő - Gyermekjóléti és Védőnői Szolgálat munkatársaival.
Az Önkormányzattal, illetve a Gyámhivatallal együttműködtünk a családon belüli erőszak és a kiskorúak védelmével kapcsolatos feladatok végrehajtásában, melyet megkülönböztetett figyelemmel végeztünk az év során.
Az elmúlt évek során és a jövőben is folyamatosan együttműködünk – a közlekedésbiztonsági feladatok teljesítése körében - az önkormányzat Városüzemeltetési Osztályával.
 
A több éve kialakult jó munkakapcsolat továbbra is folyamatos a Körös Maros Nemzeti Park alkalmazásában dolgozó Természetvédelmi őrökkel.
 
Az értékelt időszakban Gyomaendrődi Polgárőr Egyesülettel folyamatos volt a kapcsolattartás. A szolgálat ellátása során az egyesület tagjai rendszeresen segítették munkánkat a különböző akciók végrehajtása, rendezvények biztosítása során. Jelzéssel éltek bűncselekmények, szabálysértések észlelése esetén, részt vettek bűn- és baleset-megelőzési akciókban (fokozott ellenőrzések), temetői biztosításban, gyalogátkelőhely biztosításban, eltűnt személyek felkutatásban. Az egyesület tagjai a vállalt feladataik teljesítésén túl továbbra is a fő figyelmet a vagyon elleni jogsértések megelőzésére fordította, ezáltal eredményesen hozzájárult a lakosság biztonságérzetének javításához.
Az együttműködési megállapodásban rögzített feladatok megvalósultak, a helyi polgárőr egyesületek tagjai és a körzeti megbízottak, valamint a járőrök számos esetben közös szolgálatot láttak el.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
Továbbra is legfontosabb célunk, hogy Gyomaendrőd illetékességi területén ne romoljon a lakosság szubjektív biztonságérzete, fenntartsuk a közterületi rendet, megóvjuk a köznyugalmat.
 
Célunk a bűncselekmények elkövetésének megelőzése, megakadályozása, az elkövetett bűncselekmények eredményes felderítése, továbbá az elkövetést lehetővé tevő okok, mulasztások felderítése.
 
A személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében kifejtett rendőri és baleset-megelőzési tevékenységet 2014. évben fokozzuk.
 
Meghatározó szempont számunkra az ügyfélközpontúság, a minőségi működés, az új követelményeknek való megfelelés.
 
Alapvető feladatként kezeljük a lakosság igényeire történő gyors, határozott, törvényes és szakszerű intézkedések foganatosítását, a bűncselekmények megelőzését, a közterületi rendőri jelenlét fenntartását.
 
Kérem Önöket, hogy továbbra is segítsék munkánkat, támogassanak bennünket, hogy tevékenységünkkel Gyomaendrőd lakosságát szolgáljuk. Kérem beszámolóm elfogadását!
 
Gyomaendrőd, 2014. június 11.
                                                                      
Tisztelettel: Paraizs Tamás r. alezredes
                                    őrsparancsnok

 

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beszámoló elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Beszámoló elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomaendőrd Város Képviselő-testületének, hogy fogadja el a város közbiztonsági helyzetéről szóló tájékoztatót, a rendőrség beszámolóját.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe