8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2014. április 15-i ülésére

Tárgy:   Szociális nyári gyermekétkeztetés
Készítette:   Mag Barbara
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A települési önkormányzatok részére szociális nyári gyermekétkeztetés céljából 2014. évben nyújtott támogatás igénylésének, folyósításának és elszámolásának részletes szabályairól a szociális nyári gyermekétkeztetés 2014. évi támogatásáról szóló 20/2014. (III. 20.) EMMI rendelet (továbbiakban: rendelet) rendelkezik.
Önkormányzatunk utoljára 2010. évben pályázott a nyári szociális gyermekétkeztetéshez igénybe vehető támogatásra. 2011. évben megváltoztak a támogatás jogosultsági feltételei, a támogatás továbbra is vissza nem térítendő támogatásként vehető igénybe, azonban jelentős saját erőt igényel az önkormányzatoktól.
A rendelet alapján Önkormányzatunk által igénybe vehető támogatás:
 
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő (gyvk.) gyermekek létszáma 2014. április 08. napján
860 fő
A rendelet alapján gyvk. gyermekek 25%-a után igényelhető támogatás
215 fő
Igényelhető támogatás 44 napra 215 főre (támogatás napi egy főre eső összege: 440.-Ft)
4.162.400,- Ft
Az önkormányzatok a meghatározott létszámra igényelhető támogatás legalább 27 %-át garantáltan megkapják
 
1.123.848,- Ft
Saját erő biztosítása, mely nem szerepel a 2014. évre szóló költségvetésben, mert nem járul hozzá állami normatíva, illetve nem kötelezően ellátandó feladatként jelentkezik.
 
3.038.552,- Ft
 
A táblázatban a saját erő legmagasabb összegét mutattuk be. Amennyiben Önkormányzatunk kevesebb támogatásra nyújt be pályázatot, akkor értelemszerűen a kevesebb támogatási összegnek is csak a 27%-át kaphatja meg garantáltan, tehát mindenképpen biztosítani kell a támogatáshoz önkormányzati forrást.
Önkormányzatunk számára nem áll rendelkezésre a saját erő összege, így a további feltételek közül a nagyobb mértékű saját erő biztosítását sem tudja vállalni.
 
A saját erő biztosítása mellett megvizsgáltuk, hogy Önkormányzatunk megfelel-e a rendeletben foglalt további feltételeknek:
A rendelet 2. § (1) bekezdése alapján a támogatás igénybevételének feltétele, hogy az ételt az alapanyag megvásárlására fordított támogatási összeg legalább harminc százalékának megfelelő értékben
a) a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. § 18. pontja szerinti mezőgazdasági őstermelő által,
b) a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről szóló 52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet 2. § 1. pontja szerinti kistermelő által,
c) a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 5. § 5. pontja szerinti családi gazdálkodó által
d) a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 5. § 18. pontjában meghatározott mező-, erdőgazdasági tevékenységet folytató, a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3. § (3) bekezdése szerinti mikrovállalkozás által,
e) szociális szövetkezet által, vagy
f) közfoglalkoztatás keretében az adott településen
megtermelt vagy előállított alapanyagokból biztosítja, vagy önként vállalt önkormányzati feladatkörében termelteti.
Tekintettel arra, hogy az elmúlt években a nyári gyermekétkeztetést a Térségi Szociális Gondozási Központtal együttműködve biztosította az Önkormányzat, megvizsgáltuk, hogy a támogatás alapfeltételének megfelel-e az intézmény. A gazdasági vezető arról tájékoztatta hivatalunkat, hogy a közbeszerzési eljárás során kiválasztott beszállító áll kapcsolatban kistermelővel, így az intézmény nem felel meg a rendelet fenti alapfeltételeinek.
 
Véleményünk szerint, tekintettel arra, hogy a nyári szociális gyermekétkeztetés nem kötelezően ellátandó feladat, nem javasoljuk a 2014. évi programban való részvételt.
A 2014. évre szóló költségvetési rendeletben forráshiány miatt a saját erő nem került megtervezésre, a szociális kiadások finanszírozására megtervezett keret felhasználása az ütemezésnek megfelelően történik, olyan tartalék, amely ezen feladat finanszírozására átcsoportosítható lenne az eltelt időszakban nem képződött. Csökkenés nem mutatkozik ezért nem is várható megtakarítás, ezért a szociális kiadások előirányzatából nincs lehetőség az átcsoportosításra. Sajnos látni kell, hogy jelen gazdasági környezetben Önkormányzatunkra a kötelező feladatok biztosítása is egyre nagyobb terhet ró, melyek ellátását egyébként sem veszélyeztetheti önként vállalt feladat ellátása.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a döntési javaslat alapján elfogadni.

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Szociális nyári gyermekétkeztetés"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2014. évben nem kívánja biztosítani a nyári szociális gyermekétkeztetést tekintettel az önkormányzat költségvetési helyzetére.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe