19. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2014. február 18-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2014. évi költségvetési rendelet tervezetének II. fordulós tárgyalása
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
 
A 2014. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2013. októberében tartott ülésén a 496/2013. (X. 31.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy mind a működési, mind a fejlesztési oldalon a 2014. évben rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepcióját Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló T/12415. számú törvényjavaslat figyelembe vételével állítottuk össze.
 
Az önkormányzat 2014. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a 2013. évi CCXXX.-as törvény Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
A 2014. évi költségvetési rendelet-tervezetet a Képviselő-testület 2014. január 30-ai ülésén I. fordulóban megismerte és alkalmasnak találta további tárgyalás lefolytatására.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.                  Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 40,16 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,35 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő), mely a tavalyi évben 40,92 fő volt. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 42 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő. A csárdaszállási és a hunyai kirendeltségeken 3-3 fő látja el a feladatokat. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.910 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.209 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.500 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 372.000 Ft/km. A beépített támogatási összeg: 63.314 E Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. Ezen a jogcímen önkormányzatunkat 100 E Ft összegű támogatás illeti meg, ugyanis a feladathoz kapcsolódó szakfeladatokon mutatkozó nettó kiadás nem haladta meg a 100 E Ft-ot.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. A kapott támogatási összeg: 31.795 E Ft.
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő. A kapott támogatási összeg: 38.359 E Ft.
 
Közös szabályként jelenik meg, hogy az előbb felsorolt jogcímeken kapott támogatások beszámítással csökkentett együttes összege kizárólag az igazgatással, település-üzemeltetéssel és egyéb önkormányzati feladatokkal kapcsolatos működési kiadásokra használható fel.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 56.000 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, illetve a gyermekétkeztetés finanszírozásának módja. A gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatásának önkormányzatonkénti meghatározásáról és annak összegéről az illetékes miniszterek 2014. február 4-éig döntöttek és 26.824 E Ft-ot ítéltek meg a feladat ellátására.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
5.                  Beszámítás
 
A meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 15.000 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében ezen érték 18.000 Ft felett van, így elvárt bevételként a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át kell figyelembe vennünk. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege 5 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 89.949 E Ft (tavaly: 62.485 E Ft). Az önkormányzat elvárt bevételével összefüggő támogatás csökkentés egy meghatározott sorrend szerint történik: a hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz és az egyéb önkormányzati feladatok támogatásához jogcímeken megillető támogatások 50%-a, a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása , majd az önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcímeken megillető támogatás teljes összegéig terheli.
 
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket (az előző évhez képest 23 millió Ft-tal több helyi adó bevétel került betervezésre), továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásoknál részben a 2013. évi szintet, részben pedig a tényleges igényt vettük figyelembe.
 
 A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2013. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
Bevételek alakulása:
 
Működési célú bevételek:                                                                                                                                      
                                                                                                                                                                 Adatok E Ft-ban       
   Megnevezés
2013. évi eredeti előirányzat
2013. évi korrigált eredeti ei.
2014. évi terv
Állami támogatás
691296
691296
739120
Közhatalmi bevételek
386260
421260
402260
Saját működési bevétel
346354
107626
132005
Működési célú pénzeszk.átvét.
701989
689594
474840
Működési célú pénzmaradvány
58100
50761
91692
összesen
2183999
1960537
1839917
 
Az elemzés során a viszonyítás minden esetben a 2013. évi eredeti előirányzathoz történik.
A bevételek előző évhez történő viszonyítása ebben az évben nem fog reális képet mutatni, mely azzal indokolható, hogy a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda bevételei a 2013. évi eredeti előirányzati összegekben még szerepelnek, ugyanakkor a 2014. évi tervszámok már nem tartalmazzák ezen intézményi adatokat, hiszen azok a Társulás költségvetésében jelennek meg.
 
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva közel 48 millió Ft-tal nőtt, amely több tényező együttes hatásának köszönhető. Növelő tételként jelentkezett a hivatal általános működési támogatásának, a közvilágításnak, a közutak fenntartásának, az óvoda támogatásának és a működési célú központosított támogatásnak az előző évhez képest megnövekedett összege, ugyanakkor csökkentő tételként szerepel a beszámítás összegének emelkedése, a gyerekétkeztetés és a hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz jogcímen kapott támogatási összeg csökkenése.
 
A helyi adóbevételek összességében 22 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva. A növekedés az iparűzési adóbevételnél és a magánszemélyek kommunális adóbevételénél jelentkezik.
 
A saját bevételek összegének az előző évvel történő összehasonlítása a fent említett okok miatt nem ad reális képet (a 2013. évi adat tartalmazza a TSZGK közel 240 millió Ft összegű saját bevételét). Azt viszont megállapíthatjuk, hogy az önkormányzati saját bevétel tervezett összege közel 24 millió Ft-tal haladja meg az előző év tervszámát, amely elsősorban az önkormányzati tulajdonú földeken megtermelt termény értékesítéséből származó bevétellel magyarázható (ezen többletbevétel feladattal terhelt, hiszen az önkormányzati tulajdonú földek megműveléséhez kapcsolódó kiadások finanszírozását szolgálja).
 
A működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen tervezett bevétel csökkenése elsősorban azzal indokolható, hogy a közfoglalkoztatásra beépített támogatás összege jelentősen alacsonyabb az előző év támogatási összegnél, mivel a rendelet tervezet összeállításáig egy, 83 főt foglalkoztató pályázat benyújtására volt lehetőség, a további pályázati lehetőségek májusban nyílnak meg.
 
A működési célú pénzmaradvány közel 92 millió Ft összege feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Az előző évhez hasonlóan 2014. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz (szennyvíztisztító telep felújítása, belvíz III., önkormányzati struktúrafejlesztés) kapcsolódnak.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt kötvény és egyéb forrás közel 442 millió Ft összegét, a többlet iparűzési adóbevétel fejlesztésre kijelölt részét (52 millió Ft), a szennyvíz-és ivóvízhálózat többlet bérleti díj bevételének 36 millió Ft összegét, valamint a Sportcsarnok felújításához elnyert támogatás összegét (13,3 millió Ft).
 
                                                                                                                                                                       Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2013. évi eredeti előirányzat
2013. évi korrigált eredeti ei.
2014. évi terv
Felhalmozási bevétel
568785
568785
717886
Helyi adóbevétel (felh.célra)
35000
0
0
Felhalmozási pénzmaradvány
650451
650451
546416
Felhalmozási bev. összesen
1254236
1219236
1264302
 
Kiadások alakulása:
 
Működési kiadások:
                                                                                                                                                                    Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2013. évi eredeti előirányzat
2013. évi korrigált eredeti ei.
2014. évi terv
Működési kiadás
2183999
1925537
2096664
            - személyi juttatás
800229
494431
371105
            - járulékok
179869
97654
87180
            - dologi kiadás
612498
334087
461021
- pénzeszköz átadás
504068
912030
796419
- működési célú tartalék
87335
87335
124192
 
A kiadások elemzésénél, illetve az előző évvel történő összehasonlításánál szintén nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda kiadásai a 2013. évi eredeti előirányzati összegekben még szerepelnek, ugyanakkor a 2014. évi tervszámok már nem tartalmazzák ezen intézményi adatokat, hiszen azok a Társulás költségvetésében jelennek meg.
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest azért mutatnak elsősorban csökkenést, mert a Társulás által fenntartott intézmények 305.798 E Ft összegű kiadása már nem jelenik meg az önkormányzati költségvetésben, illetve a közfoglalkoztatásra betervezett bérek összege közel 120 millió Ft-tal alacsonyabb, mint 2013. évben.
 
A munkaadót terhelő járulékok előző évhez viszonyított csökkenése a személyi juttatások csökkenésével magyarázható.
 
A dologi kiadások a Társulási intézmények dologi kiadásainak (278.411 E Ft) kiszűrését követően láthatjuk, hogy közel 127 millió Ft-tal növekedtek, mely elsősorban azzal magyarázható, hogy ebben az évben az oktatási intézmények vagyonának működtetése az önkormányzat feladatát képezi, nem kerül átadásra a Zöldpark Kft. részére az erre a célra elkülönített közel 80 millió Ft (a tavalyi év eredeti előirányzatában a 62 millió Ft még pénzeszköz átadásként jelent meg). Továbbá új feladatként jelenik meg az önkormányzati tulajdonú földek művelésének költsége (közel 35 millió Ft), illetve a közutak karbantartására fordítható összeg az állami támogatás növekedésének köszönhetően 24 millió Ft-tal emelkedett.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege jelentős növekedést mutat, ami azzal magyarázható, hogy az önkormányzat által a két Társulás által fenntartott intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére.
 
A működési célú tartalékösszege 2014. évben 124.192 E Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 13.000 E Ft-os kerete, melyből egyedi kérelem alapján kötött felhasználású a Diáksport 500 E Ft összegű és a sportpályák fenntartására elkülönített 500 E Ft összegű támogatás, továbbá a Civil alap 8.000 E Ft összegben meghatározott kerete, melyből kötött felhasználású támogatásként 4 szervezet részesülne: a Közalapítvány Gyomaendrőd Város Közgyűjteményeiért 550 E Ft összegben, a Gyomaendrődi Polgárőr Egyesület 400 E Ft összegben, a Hunyai, Csárdaszállási, Gyomaendrődi Önkormányzati Tűzoltóság 5.000 E Ft összegben és a Gyomaendrőd Város Tűzoltó Egyesület 500 E Ft összegben. Az elsősorban városi rendezvények szervezésére létrehozott Idegenforgalmi alapból egyedi megállapodás alapján 4.000 E Ft összegű támogatásban részesül a Gyomaendrődi Üdültetési Szövetség Turisztikai Egyesület, intézmények által szervezett városi rendezvényekre 500 E Ft kerül elkülönítésre, tartalékként, mely elsősorban a város 25 éves évfordulójának méltó ünneplését szolgálná szintén 500 E Ft lett meghatározva és az idegenforgalmi alap pályázható kerete 1.000 E Ft. A működési célú tartalékok között terveztük meg a Liget Fürdő Kft-től vásárolt szolgáltatásra elkülönített összeget, a Kállai adomány összegét, az oktatási vagyon dologi kiadásaira tartalékolt keretet, a belső ellenőri feladatok ellátására megtervezett összeget, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, a hulladéklerakói díj díjkompenzációjának összegét, illetve a START mintaprogram működési tartalékát.
                     
Fejlesztési kiadások
 
A fejlesztési kiadások között jelennek meg a felújítások 45.478 E Ft összegben, a beruházások 814.015 E Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 404.809 E Ft összegben, mely tartalmazza az általános tartalék 15.000 E Ft összegét is.
 
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
Kérem, szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési rendeletét megalkotni.


Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési rendelet-tervezete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy Gyomaendrőd Város 2014. évi költségvetési rendeletét az előterjesztésben rögzített tartalommal alkossa meg.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe