18. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2014. május 20-i ülésére
2014. május 20-i ülésére
Tárgy: | Az önkormányzat által biztosított víz, csatorna, hulladékgyűjtés, közszolgáltatásokban bekövetkezett változások áttekintése | |
Készítette: | Nyíri Szmolár Eszter | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A vízi-közmű, a szennyvíz- ill. csatorna, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásokkal kapcsolatos – az elmúlt évben bekövetkezett – változásokról rövid tájékoztatás szeretnék nyújtani az alábbiak szerint:
Vízi-közmű szolgáltatás:
A vízi-közmű Gyomaendrődön jelenleg az Alföldvíz Zrt. üzemeltetésében van. 2013. október 3-án a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az elsők között adta meg az Alföldvíz Zrt. (továbbiakban Társaság) részére a hosszú távú üzemeltetéshez szükséges működési engedélyt, ezáltal a Társaság működése hatóságilag is biztosítottá vált.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény erejénél fogva a víziközmű-szolgáltatatótól az ellátásért felelős önkormányzatok tulajdonába kerültek 2013. január 1-jei fordulónappal. A vagyonátháramlás eredményeként a Társaságnak 2013. december 31. napján 190 települési önkormányzat (közte Gyomaendrőd Város Önkormányzat) valamint a Magyar Állam a tulajdonosai. A Társaság jegyzett tőkéje – a 2013. évben bekövetkezett tőkeemelések következtében – 2013. év végére 3.814.594 ezer forintot ért el. A Társaság főtevékenysége a víztermelés, - kezelés, ellátás. Kiegészítő tevékenysége a szennyvíz gyűjtése, kezelése, szippantott szennyvíz kezelés, stb.
Az ALFÖLDVÍZ Zrt. a 2013. évet bár negatív adózás előtti eredménnyel zárta, a vagyoni, pénzügyi és jövedelmezőségi mutatók alakulása alapján továbbra is stabil és megbízható víziközmű szolgáltató, a térség meghatározó ágazati szereplője.
Vízminőség javítással kapcsolatban több projekt is indult, ezek közül a KEOP-2.2.3/B/09-2010-004 az. számú projekt keretében a Békés megyei ivóvízbázisok védelméről gondoskodik a Társaság, emellett meg kell említeni a több településen (köztük Gyomaendrődön is) folyó szennyvíztisztító telepek korszerűsítését is, mely közvetlenül is érinti az üzemeltető Társaságot.
A Közép Békési Térség Ivóvízminőség Javító Programja is elindult, melynek befejezése, valamint a víz minőségének javulása 2015. évben várható.
Szennyvíz, csatorna közszolgáltatás:
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (továbbiakban vízgazdálkodási törvény) IX/A. fejezete foglalkozik részletesen a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatás biztosításával. A 44/C. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat vagy azok társulása kötelezően ellátandó közszolgáltatásként a közüzemi csatornahálózatba vagy a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló kormányrendeletben meghatározott módon engedélyezett egyedi szennyvízkezelés után befogadóba nem vezetett háztartási szennyvíz begyűjtésére közszolgáltatást szervez és tart fenn.
Gyomaendrődön 2014. április 5-től hatályos a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/2014. (IV. 4.) önkormányzati rendelet. A háztartási szennyvíz kezelésére a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-vel megkötött közszolgáltatási szerződésünk 2014. április 30-án hatályát vesztette. A Gyomaszolg Ipari Park Kft. Tiszántúli KTVF által kiadott ez irányú engedélye azonban még 2014. július 15-ig érvényes, azt meghosszabbítani tervezik, az új közszolgáltatási szerződés megkötése után. A Gyomaszolg Ipari Park Kft. az elmúlt időszakban a közszolgáltatási szerződését megfelelően teljesítette, a jogszabályban előírt munkavégzésének, adatszolgáltatási, bejelentési kötelezettségeinek folyamatosan eleget tesz.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény a vízgazdálkodási törvényt is módosította, így a vízgazdálkodási törvény 44/F § (3) bekezdése részletesen rendelkezik arról, hogy ki végezhet közszolgáltatást, a 44/G § pedig előírja, hogy a szerződés legfeljebb 10 évre köthető meg. A 2004. évben kötött szerződésünk a hulladékgazdálkodásról szóló – már nem hatályos – 2000. évi XLIII. törvény valamint a hulladékkezelési közszolgáltató kiválasztásáról és a közszolgáltatási szerződésről szóló – szintén hatályát vesztett – 241/2000. (XII.23.) Kormány rendelet rendelkezései alapján 10 évre köttetett, ám április 30-án hatályát vesztette.
A szerződés felülvizsgálata megtörtént, az új szerződés tervezet az előterjesztés 2. számú döntési javaslatában olvasható.
A Gyomaszolg Ipari Park Kft. az önkormányzat tulajdonában van, így a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 9. § (1) bekezdés ka) pontja alapján a kivételi körbe tartozik, tehát a szolgáltatás megrendelése nem tartozik a Kbt. hatálya alá. Ezen kívül a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/2014. (IV. 4.) önkormányzati rendelet 1. számú mellékletének a) pontjában is a Gyomaszolg Ipari Park Kft. lett megjelölve közszolgáltatónak.
Belvízelvezetés:
2014. január 1-én hatályba lépett az egyes törvények vízgazdálkodási tárgyú módosításáról szóló 2013. CCXLIX törvény. A törvény jelentősen módosította a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvényt is. A változtatások legfőbb következménye az, hogy a vizek kártételei elleni védekezést és a mezőgazdaság számára igen fontos öntözést állami feladatkörbe sorolta át. Ezáltal megszüntette a vízgazdálkodási társulatok vagyonkezelési és üzemeltetési szerepkörét, továbbá megnyitotta annak a lehetőségét, hogy az egyes önkormányzatok a tulajdonukban lévő öntöző, és/vagy belvízelvezető csatornák kezelését felajánlják a működési terület szerinti vízügyi igazgatóság számára, jelen esetben a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság számára.
A T. Képviselő-testület a márciusi ülésén tárgyalta a külterületi csapadék csatornák kezelési jogának átadását és a 164/2014 (III. 27.) Gye. Kt. határozatával azt felajánlotta Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság számára.
A felajánlást írásban továbbítottuk az Igazgatóság számára, mely az átvételi eljárást megindította.
Hulladékgazdálkodás:
A hulladékgazdálkodással kapcsolatban 2014. év februárjában részletes tájékoztatást kapott a Tisztelt Képviselő-testület.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Htv.) rendelkezéseit 2013. év őszén Önkormányzatunk felülvizsgálta, melyet a Testület több alkalommal is tárgyalt. Ennek eredményeként 2013 decemberében aláírásra került – a jogszabályi előírásoknak megfelelő – új hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés a Gyomaközszolg Nonprofit Kft.-vel. A szerződés elérhető a következő linken: http://www.gyomaendrod.hu/list/kozbeszerzesi_informaciok/5487
A szerződés teljesítése rendben folyik, a közszolgáltató a szerződésben foglaltaknak, valamint a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően teljesít.
A települési szilárd hulladékkal kapcsolatban rendelet módosításra került sor, a hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2014. (IV. 4.) önkormányzati rendelettel, mely Kormányhivataltól érkezett észrevétel végett csak kisebb mértékben, inkább formai módosításokat eszközölt.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság egyhangúan javasolja a döntési javaslatok jóváhagyását. |
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság egyhangúan javasolja a döntési javaslatok elfogadását. |
|
"Az önkormányzat által biztosított víz, csatorna, hulladékgyűjtés, közszolgáltatásokban bekövetkezett változások áttekintése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy fogadja el az önkormányzat által biztosított víz, csatorna, hulladékgyűjtés, közszolgáltatásokban bekövetkezett változások áttekintéséről szóló beszámolót.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 05. 29.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter
2. döntési javaslat
"Háztartási szennyvíz elszállításával kapcsolatos közszolgáltatási szerződés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Gyomaszolg Ipari Park Korlátolt felelősségű Társasággal (5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.) háztartási szennyvíz elszállítására közszolgáltatási szerződést kössön az alábbiak szerint:
Közszolgáltatási szerződés
Amely létrejött egyrészről:
Név: Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Cím: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
Adószám: 15725527-2-04
Bankszámlaszám: 53200125-11062402-0000000
Számlavezető: Endrőd és Vidéke Takarékszövetkezet
Képviseli: Várfi András polgármester
Mint a kötelező közszolgáltatást elrendelő (továbbiakban: Önkormányzat), mint megrendelő, másrészről:
Név: Gyomaszolg Ipari Park Kft.
Cím: Gyomaendrőd, Ipartelep u 2.
Adószám: 10665387-2-04
Bankszámlaszám: 11733120-26653897-00000000
Számlavezető: OTP Bank Nyrt. Gyomaendrőd
Képviseli: Fekete József ügyvezető
Mint Közszolgáltató (továbbiakban: Közszolgáltató)- együttesen: felek- között a mai napon az alábbi feltételek mellett:
A közszolgáltatási szerződés célja, hogy a közszolgáltatás teljesítése érdekében a felek közötti kapcsolatok szabályozásáról hatályos jogszabályoknak megfelelően gondoskodjon. Felek megállapítják, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának feladat-ellátási körébe tartozik, a településen az ingatlantulajdonosoknál keletkező nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó vízgazdálkodási közszolgáltatás szervezése és fenntartása.
I. A szerződés tárgya
1. A szerződő felek rögzítik, hogy a Közszolgáltató az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság, így a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (továbbiakban Kbt.) 9. § (1) bekezdés ka) pontja alapján jelen szerződés nem tartozik a Kbt. hatálya alá.
2. A szerződő felek rögzítik, hogy az 1995. évi LVII. Törvény IX/A. fejezet 44/C paragrafusának (2) bekezdése szerint az Önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg a közszolgáltatás tartalmát, a közszolgáltatással ellátott terület határait, a Közszolgáltató megnevezését, valamint annak a működési területnek a határait, amelyen belül a Közszolgáltató a közszolgáltatást rendszeresen ellátni köteles és az ártalmatlanítás céljából történő átadási helyet, továbbá a közszolgáltatás ellátásának rendjét, módját és időtartamát, a Közszolgáltató és az ingatlantulajdonos ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit, valamint a közszolgáltatásra vonatkozó szerződés egyes tartalmi elemeit, a közszolgáltatás igénybevételére vonatkozó kötelezettséget, a közszolgáltatás igénybevételének módját és feltételeit, az ingatlantulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények és a szolgáltatás ingyenességének eseteit, az üdülőingatlanokra, az időlegesen használt és a nem használt ingatlanokra vonatkozó sajátos szabályokat, a közszolgáltatással összefüggő személyes adatok (a természetes személyazonosító adatok, valamint a lakcím) kezelésére vonatkozó rendelkezéseket.
3. A szerződő felek rögzítik, hogy az Önkormányzat megbízza a Közszolgáltatót, hogy Gyomaendrőd Város közigazgatási területén, az Önkormányzat mindenkor hatályos rendeletében előírtak szerint lássa el a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésével és elhelyezésével kapcsolatos közfeladatokat. A Közszolgáltató a szennyvíz begyűjtési tevékenységét az önkormányzati rendelet alapján, az egyes ingatlanok tulajdonosainak és használóinak javára és költségére végzi.
II. A szerződés időbeli hatálya
Felek egyezően rögzítik, hogy a jelen szerződés 2014. év május hó 31. napján – Képviselő-testületi jóváhagyást követően – lép hatályba és 2024. év május hó 31-ig tart.
III. A szerződés területi hatálya
Jelen szerződés hatálya kiterjed Gyomaendrőd Város közigazgatási területére.
IV. Pénzügyi megállapodások
1. Felek egyezően rögzítik, hogy a jelen szerződés hatálya alá tartozó közszolgáltatás igénybevételének fogyasztói díjtételeit Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzati rendeletében határozza meg.
2. A felek megállapodnak abban, hogy a közszolgáltatás díjtételeit meghatározó önkormányzati rendelet elfogadását megelőzően a Közszolgáltató költségelemzés alapján díjkalkulációt készít. A díjkalkulációt a Közszolgáltató javaslata alapján a jegyző terjeszti elő évente november 30-ig.
3. A díjkalkuláció alapján díjat csökkenteni kell legalább a közszolgáltatás ellátásához biztosított költségvetési támogatással. A kalkulált díj és a közszolgáltatás igénybevételének díjának különbözetét az Önkormányzat számla ellenében megtéríti a közszolgáltató felé.
V. A szolgáltatás szabályai
1. Felek megállapodnak abban, hogy a nem közművel összegyűjtött szennyvíz begyűjtésével és elhelyezésével kapcsolatos tevékenységet (továbbiakban: szippantás) az azt igénylők előzetes jelzés (telefonon, írásban, szóban) alapján tehetik meg, és a Közszolgáltató a szippantást három munkanapon belül elvégzi.
2. Az összegyűjtött folyékony hulladék elszállítása az önkormányzat tulajdonában és a Alföldvíz Zrt. Üzemeltetésében lévő Gyomaendrődi szenyvíztisztító telepre (Hrsz.: 02238/3)történik.
3. Önkormányzati, közületi megrendelés esetén a megrendelő intézmények, cégek vezetői aláírásukkal igazolják a szippantás teljesítését, ami az aktuális hó utolsó napját követő munkanapon kerül kiszámlázásra.
4. Lakossági megrendelés esetén díjfizetés a szippantást követően azonnal megtörténik készpénzfizetési számla ellenében.
VI. Közszolgáltató kötelezettségei
A szerződő felek rögzítik, hogy a Közszolgáltató kötelezettségei a következők:
a) Biztosítja a közszolgáltatás folyamatos és teljes körű ellátását;
b) A közszolgáltatást az önkormányzati rendeletben és a vízgazdálkodási tevékenységre irányadó jogszabályokban foglaltak szerint végzi, meghatározott rendszerben és gyakorisággal;
c) Biztosítja a közszolgáltatás teljesítéséhez szükséges mennyiségű és minőségű járművet, gépet, eszközt, valamint a szükséges képzettségű és létszámú szakembert;
d) A közszolgáltatás folyamatos biztonságos és bővíthető teljesítéséhez szükséges fejlesztéseket, beruházásokat és karbantartásokat elvégzi;
e) Tevékenysége során betartja a hatályos környezetvédelmi, közegészségügyi, munka-, baleset-, és tűzvédelmi szabályokat, amelyek esetleges megsértéséből eredő következményekért a polgári jogi szabályai szerint felel;
f) Megtéríti a szolgáltatás során okozott károkat;
g) A Közszolgáltató az általa alkalmazott közszolgáltatási díj mértéke alkalmazásának tapasztalatairól a települési önkormányzat képviselő-testületének legalább évente egyszer – legkésőbb tárgyév november 31-ig – tájékoztatja; és adatokkal alátámasztva készíti el javaslatát az új közszolgáltatási díjra;
h) Az Önkormányzatot rendszeresen tájékoztatja a szolgáltatás végzésével összefüggő valamennyi lényeges körülményről;
i) Biztosítja a tevékenységével összefüggő biztosítások megkötését és érvényességének fenntartását;
j) A Közszolgáltató köteles a közszolgáltatói tevékenységéről évente részletes költségelszámolást készíteni, és azt a tárgyévet követő év március 31-ig a települési önkormányzatnak benyújtani.
VII. Önkormányzat kötelezettségei
A szerződő felek rögzítik, hogy az Önkormányzat a szerződés időtartama alatt a közszolgáltatás hatékony és folyamatos ellátása érdekében kötelezettséget vállal arra, hogy:
a) A Közszolgáltató számára szükséges információkat rendszeresen biztosítja;
b) A településen működtetett különböző közszolgáltatások összehangolását elősegíti;
c) A szerződés hatálya alatt harmadik személlyel a szerződés tárgyában meghatározottakra vonatkozóan közszolgáltatási szerződést nem köt, kivéve, ha a Közszolgáltató súlyos mulasztásából eredően a szippantás másképp nem oldható meg;
d) A Közszolgáltatónak a közszolgáltatás díjának megállapítására irányuló kezdeményezését megtárgyalja, a díj kialakításában együttműködik, és azt rendeletében évente megállapítja;
e) Gondoskodik a lakosság, ill. az érintettek folyamatos tájékoztatásáról, ennek során együttműködik a Közszolgáltatóval.
VIII. Alvállalkozók, a teljesítésben közreműködők igénybevétele:
a) Szerződő Felek megállapodnak abban, hogy a Szerződésben részletezett közszolgáltatás ellátásához Közszolgáltató jogosult alvállalkozók, illetve egyéb közreműködők (teljesítési segédek) igénybevételére.
b) A Közszolgáltató által bevont alvállalkozók teljesítéséért Közszolgáltató úgy felel, mintha saját maga teljesített volna.
IX. Szerződés megszűnése
1. A szerződés megszűnik:
a) A Közszolgáltató jogutód nélküli megszűnésével;
b) Felmondással;
c) A felek a szerződést közös megegyezéssel megszüntetik.
2. Az Önkormányzat a közszolgáltatási szerződést felmondhatja, ha:
a) a Közszolgáltató a közszolgáltatás ellátása során a környezet védelmére és a vízgazdálkodásra vonatkozó jogszabályok, vagy a rá vonatkozó hatósági határozat előírásait súlyosan megsérti, és ennek tényét a bíróság vagy hatóság jogerősen megállapítja;
b) a Közszolgáltató a szerződésben megállapított kötelezettségét neki felróhatóan súlyosan megsérti.
3. A Közszolgáltató a közszolgáltatási szerződést akkor mondhatja fel, ha:
a) az Önkormányzat a közszolgáltatási szerződésben meghatározott kötelezettségét - a közszolgáltató felszólítása ellenére - súlyosan megsérti, és ezzel a közszolgáltatónak kárt okoz vagy akadályozza a közszolgáltatás teljesítését;
b) a közszolgáltatási szerződés megkötését követően hatályba lépett jogszabály a közszolgáltatási szerződés tartalmi elemeit úgy változtatja meg, hogy az a közszolgáltatónak a közszolgáltatás szerződésszerű teljesítése körébe tartozó lényeges és jogos érdekeit jelentős mértékben sérti.
4. A közszolgáltatási szerződés felmondási ideje 2 hónap. A felmondást a másik félhez intézett írásbeli nyilatkozattal az ok részletes megjelölésével lehet foganatosítani.
A felmondási idő alatt a felek e szerződés tartalma szerint kötelesek eljárni, és az abban foglalt kötelezettségüket szerződésszerűen és maradéktalanul teljesíteni.
X. A szerződés módosítása
Az Önkormányzat és a Közszolgálató egybehangzó akarattal írásban módosíthatja a közszolgáltatási szerződést.
XI. Egyéb rendelkezések
1. Felek jelen szerződést folyamatos közszolgáltatás ellátásának biztosítására kötik és az esetleges jogvitáikat lehetőség szerint egyeztetés útján, peren kívül kísérelik meg rendezni.
2. Amennyiben a felek közötti egyeztetés eredményre nem vezet, úgy a jogviták rendezésére kikötik Szarvas Járásbíróság kizárólagos illetékességét.
3. Jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, a Közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény, valamint a szippantott szennyvízre vonatkozó egyéb hatályos jogszabályi előírások rendelkezései szerint kell eljárni.
4. Felek e közszolgáltatási szerződést, mint akaratukkal mindenben megfelelőt, igazoltan képviselőjük útján oldalanként kézjegyükkel ellátva helybenhagyólag írják alá.
Ezt a szerződést Gyomaendrőd Város Önkormányzatának
Képviselő-testülete a ……………………………….. sz. határozatával jóváhagyta.
Gyomaendrőd, 2014. ……………………………………..
Önkormányzat képviseletében: | Közszolgáltató képviseletében: |
………………………………… Várfi András | ………………………………… Fekete József |
polgármester | ügyvezető |
Ellen jegyzi:
…………………………………
Dr. Csorba Csaba
Jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 05. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter